رواية عشق بلا حدود الفصل الثاني و العشرون و الاخير - بقلم عائشة الكيلاني
الدكتورة: خرجت و هي شيلة بيبي صغير جدا:ـ الف مبروك يا يادهم باشا
ادهم مركزش مع الطفل :ـ عائشة كويسة هى هتخرج امتي
الدكتورة بهدوء:ـ هى حاليا الحمدلله كويسة بس ولدت بدري عن معادها و دا سبب ليها تعب واضح انها اتعرضت العصبية و انا سبق و حذرت من كدا دا غير ان الحمل كان صعب اتفضل الولد عن اذنكم
ميرنا مضرتش تشيلو خوف من حجمه هاندا خدت الطفل من الدكتورة و شكرتها الدكتورة دخلت تانى غرفة العمليات و بعدين خرجت الممرضة خدت الطفل و وديته الحاضنة هاندا قربت من ادهم رتبت على ضهره بحنان و حضنته و هي بتحاول تهديه و طمنو
هاندا:ـ هتبقا بخير صدقني باذن الله هتقوم و تبقا احسن من الاول مراتك زى القطط بسابع أرواح و بالنسبة لي الطفل ف انت زمان اتولدت بدري عن معادك متخفش يا حبيبي و اهدا علشان خاطري
ادهم:ـ انا مش هستحمل يحصل حاجة لحد فيهم كله بسببي انا خايف اوى يا امي خايف اوي
ميرنا قامت بتوتر و شفقة على ادهم:ـ انت ملكش ذنب لاخر لحظة كنت بتحاول و هى رفضت مفيش ام يا ادهم توافق انها تجهض ابنها حتي لو التمن عمرها كلنا حاولنا بس عائشة كانت بتمسكة بالطفل دا اوى انا مش عايزك تلوم نفسك كل شوية لان دا نصيب عائشة باذن الله هتكون بخير اطمن
بعد شوية عائشة نقله عائشة اوضة عادية بعدا ما ميرنا و حياة زينو الاوضة باللون البيبي بلوه ادهم شال عائشة و حطها على السرير بحنان و حب فضل يلمس على شعرها لكن اتسعت عينيه
عائشة فى البينج:ـ عليك و على امك يا ادهم منك لله اشوف فيك يوم انت و اهلك يا ابن امك
ميرنا جريت بسرعة حطت ايديها على فمها:ـ احم تخريف
حياة:ـ تعبانكم معانا يا جماعه تقدور تروحو ترتاحو و انا و ميمي هنفضل معاها لان ممكن تطلاقو دلوقتي
هاندا راحت لى ميرنا:ـ يا بنتي شيل ايدك انتي كدا بتموتيها بعدين انتي اي الى حشرك وسطنا هو مش فرحك النهاردة روحي مع جوزك
ميرنا:ـ مستحيل اسيبها لوحدها و هي كدا دا بتقول فض..ايح
هاندا:ـ نهار اسود احنا راضيين
عائشة:ـ نفسي اجيب ولد و اسميه على اسم مستر العلوم لانه ذكي جدا و وسيم
ميرنا:ـ مش بقولك هى ناوية تطلاق النهاردة خلاص يا ماما فوقي الله يهديكي
هاندا بصت ادهم:ـ هتعمل عاقلك بعقل واحدة في البيج يا ادهم دى عائشة هو انا يعني هعرفك على مراتك
عائشة:ـ نفسي امسك ميرنا دى اجيبها من شعرها بسبب لسانها دا امي هتتجوز يا جدعان يعني انا بنت العروسة بعد العمر دا بقيت بنت العروسة
حياة مسكت ميرنا:ـ بينج بينج قلبك ابيض يا حجة
ميرنا:ـ و ادي قعدة لم نشوف هتقول اي كمان
بعد طبعا الجميع مشي معادة ادهم و هاندا وقت فاقت عائشة بصت له بتعب:ـ اي دا هو اي الى حصل
ادهم قبل ايديها:ـ الف حمدالله على سلامتك يا حبيبتي حاسه بحاجة
عائشة هزت راسها بتعب:ـ حاسه اني مصدعة هو انا جيت الزاي
ادهم:ـ تعبتي فجبناكي على هنا انتي زعلت من حاجة
عائشة هزت راسها بنفي و كدب:ـ لا بالعكس كنت مبسوطة جدا عائشة حطت ايديها التانية على بطنها و بصت لادهم:ـ موت.ا ابني يادهم انت وعدني ا
هاندا دخلت بالطفل:ـ هنبدا تحكومات الأمومة ابنك بخير يا حبيبتي
عائشة قامت قعدت و خدت الطفل من حماتها بصت له بحب و ابتسامة و الدموع في عيونها قالت بهمس:ـ ع عمر طول ما امك عايشة مش هسمح لحد ياذيك انت عوضي عن كل التعب الى تعبته من اول ما اتولدت
هاندا:ـ هتسموه اي
ادهم بيملس على خد عمر بحب و فرح:ـ هنسميه عمر يا امي
هاندا سرحت شوية:ـ حلو اوي الاسم دا يتربه في عزكم يا حبيبي و تشوفو زين الشباب يارب
ادهم و عائشة فضلوا يبصو لابنهم بحب
” بعد خمس سنين”
ميرنا و مصطفى حياتهم بقت احسن و بقو متفاهمين اكتر بقا عندهم بنت اسمها هاندا هاندا طبعا بقيت كويسة و بتعمل ميرنا و عائشة اكنهم بناتها عصام بقا مات بعد بسبب الى حصلو أو بسبب اعمالو
اليوم تخرج عمر من الحضانة
عائشة شالت عمر بفرح لانه اتخرج من الحضانة
عمر:ـ شوفتي بقا انا شاطر الزاي و اقدر اشتغل مع بابا
ادهم خد عمر من عائشة:ـ لسه يا استاذ عمر الطريق لسه طويل جدا بس برافو عليك يا حبيبي
عمر:ـ هنروح المالديف زى ما وعدت ماما صح
عائشة:ـ هنفكر
ادهم:ـ عاندا فيكي هنروح
عمر وقف في النص مسك ايد عائشة و ايد ادهم و مشيو هما التلاتة عائشة جانب ادهم من قدام و عمر من وراء و طبعا مش موقفين ضحك و هزار
” تانى يوم ”
في المقابر عائشة حطت الورد قرأت القرآن و بعدين
عائشة بوجع و دموع:ـ وحشتوني اوى وحشتني اوى يا بابا اوى عمري ما كنت اتخيل ان حد يخد مكانك في حياتي امي ولا انك تسبني لوحدي سبتوني و انا فى اكتر وقت محتاجه ليكم فيه كنت دائما تقولي اميرتي مش ها تعيط طول ما انا على وش الدنيا بس الى متعرفوش انى بموت من غيركم كان نفسي نكون مع بعض وحشني الكلام و الجنان معاك يا عمر مكنش دا كلامك انا مش بعيط اعتراض بس انتوا وحشتوني اوى وحشتوني لدرجة ان نفسي اكون معاكم بس اوعدك انى هربي ابني كويس والى اتحرمنا منو يا عمر مش هعملو مع ابني عمر الصغير طالع شبهك كل يوم يتكلم معايا عنكم من رغم انو مش شاف حد فيكم ربنا يرحمكم و يصبرني على فراقكم لحد ما نتقابل مع السلامة يا حبيبي
” بعد شهر ”
في التواليت عائشة حطة ايديها على فمها بصدمة و فرح في نفس الوقت
عائشة:ـ طب افرح ولا احزن ادهم رد فعله هيكون اي يفرح ولا يزعل
عمر من برا:ـ مامااا انتي يا ست انتي
عائشة:ـ ايوة يا حبيبي جاية اهو
عائشة خرجت:ـ مالك يا حبيبي مضيق ليه
عمر:ـ هو احنا مش هنروح عند تيته هاندا
عائشة:ـ لازم يعني النهاردة
عمر:ـ خلاص تيجي هى عندنا ولا نقولك نروح لى تيته عائشة و ج
عائشة غمضت عيونها بتحاول تمصت غضبها:ـ مش انا قولت كذا مرة انا سليمان مش جدو ولا هاني خالو صح ولا لا
عمر:ـ مانا مش عارفه اقول اي
عائشة:ـ مممم هفكر و دلوقتي يلا علشان تتغدا يا استاذ
عمر فضل يجري و عائشة تجري وراه عمر جري على الباب بفرح
عمر راح فتح الباب:ـ بابا جااه
ادهم شال عمر و قبل خده بحب:ـ اكيد الاستاذ تعب عائشة هانم
عمر:ـ والله ابدا هى الى من الصبح الى متعصبة مش عارف ليه
عائشة:ـ يعني بتعصب لوحدي ولا الاستاذ الى عصبني الاستاذ بقله ساعة مجريني وراه مش عايز يكمل ااكله
ادهم بص لعمر:ـ مش عايز تاكل ليه يا استاذ
عمر:ـ لانكم متخانقين مع بعض و طول مانتوا كدا انا مش هاكل لحد ما ام
عائشة:ـ متبطل شغل عيال صغيرة بقا انت كبرت على الحركات دى
ادهم:ـ روح على اوضك دلوقتي
عمر جري على اوضته و قعد يلعب و هو مش عارف هي عائشة متعصبة ليه
عائشة بعصبية:ـ اهو دلعك دا هو الى هيزعلنا كلنا
ادهم بهدوء:ـ عائشة الواد صفير و بعدين ظروفو غير ظروفنا عائشة كانت هتتكلم
ادهم جذبها له حاوط خصرها:ـ متخفيش على عمر صدقيني هيبقا احسن مني و منك و من عمر و ميس شيلي الأفكار دى من دماغك
عائشة حكت له عن كلامها مع امها
عائشة:ـ حقيقي تعبت انا مش قادرة اصدق ولا حتي اشوف نفسي كدا مش عايزة اكون زيها يادهم مش عايزة علشان كدا نكدت عليك امبارح مانا لا اقدر اتكلم ولا اقدر اسكوت حاسه اني هطق و الى جناني اكتر لم عمر قال لسليمان يا جدو و لهاني يا خالو كلل دا و اتعمل عادي طب الزاي عارفه انو طفل بس غصب عني يا ادهم غصب عني
ادهم بحب:ـ صدقيني حاسس بيكي يا حبيبتي بس عمر ملوش ذنب و بعدين كنتي قولتيلي من بدري من امتي بنخبي حاجة عن بعض احنا اقل تفاصيل بنقولو لبعض من امتي بنخبي انتي ملكيش مثيل يا عائشة سكتي و استحملتي حاجات كتير محدش يقبل يستحملها انتي مش زى حد انتي عائشة حبيبتي الى مهما عدا عليها الزمن عمرها ما بتقسا ولا بتتغير
ادهم حرك ايديه على شعرها:ـ بحبك
عائشة غمضت عيونها:ـ حتي لو قولت اني حامل عارفه ان نهيني الموضوع و انا فعلا عملت كدا أمر الله اعمل اي يعني انا مش هن..زله صح
ادهم بص ليها بفرح شلها و قعد يدوخ بيها عائشة اتصدمت من رد الفعل بس ابتسمت و مسكت فيه بقوة:ـ انا فرحان اوى بجد متعرفيش يا حبيبتي انا فرحان اد اي بالخبر دا بحبك اوى بحبك من غير اي حاجة بحب عائشة الى عشقتها عشق من غير اي حدود
نزلها سندت على كتفه بعدين بعدت عنه
عائشة حاوطت رقبته:ـ بحبك اوى يا ادهم
ادهم:ـ بحبك يا قلب ادهم
ادهم ميل قبل.ها بحب و هى كمان
تمت بفضل الله
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عشق بلا حدود) اسم الرواية