رواية زواج لم يكن في الحسبان الفصل العاشر 10 - بقلم امل احمد
عند يونس وهو يقف أمام كورنيش النيل بحزن
فلااااش بااااك#
مريم : عارف يا يونس نفسي في أيه
يونس بحب : في ايه يا قلب يونس
مريم وهي تشبك يدها ف يدة وتضع رأسها ع كتفة وتتحسس بطنها المنتفخة: نفسي الحمل يتم وأسمع كلمة ماما انا تعبت يونس حاسة اني هموت ومش هسمع الكلمة دي أبداً واكملت بيأس : لو الحمل دة متمش مش عارفة ممكن يحصلي ايه ؟
يونس : بعد الشر عنك يا مريم أوعي تقولي كدة ، خلي عندك ثقة وحسن ظن بالله وان شاء الله ربنا هيحقق أمنياتنا قولي يارب ، لو العبد دعى ربة بصدق ويقين أكيد مش هيخذلة الا لو بقا لو ربنا شايل الأحسن ليه
مريم برضا : ونعم بالله وأخذت نفسا عميقاً وقالت : يونس أنت ممكن تحب حد بعدي ؟
يونس بغضب : ايه السؤال الاهبل دة انتي واعية لكلامك
مريم : عادي يا يونس بختبر غلاوتي عندك اعتبرها دردشة افتراضيات
يونس برفض : مفيش الكلام دة واكمل بهدوء مريم أنت روحي عارفة يعني ايه أنتي الركن الهادئ ودنيتي الخاصة بيا أنا عرفت الحب بيكي وحبيبت الحب لأجلك ، أخترتك بقلبي وعقلي، قلبي مستحيل يشوف حد تاني غيرك فاهمة
مريم بحب وسعادة : فاهمة خلاص بقا حقك عليا لو ضايقتك
يونس : بلاش تختبري حبي ليكي يا مريم ، لان انتي عارفة حبي ليكي مالوش وصف.
مريم بمشاكسة: عارفة والله بس بتأكد
يونس : تتأكدي من ايه يا مريم اعتقد تصرفاتي واضحة معاكي
مريم بمرح : خلاص بقا قلبك أبيض يا حبيبي وابتسمت له فبادلها بابتسامتة أيضاً .
باااااك#
يونس وهو يمسح دموعة : وهتفضلي حبي الأول والاخير يا مريم باب قلبي اتقفل من بعدك خلااااص
هل سيستمر يونس ع حالة ام مع مرور الأيام سيتغير؟؟
تحرك يونس واتجة الي سيارتة وانطلق لمنزلة
وسرح بذاكرتة مرة أخري وتذكر يوم زواجة برغد
فلاش باك#
يونس بصوت عال : ليييه يا بابا تاخد قرار كبير زي دة من غير ما ترجع ليا ، هو انا عيل صغير ولا الجواز لعبة جاي تقولي قوم يا يونس البس عشان تتجوز هو في كدة !
محمد : وطي صوتك أنت نسيت أني ابوك ولا ايه
يونس : أنا آسف مش قصدي بس الوضع مش منطقي وبعدين مريم .... محمد بمقاطعة : مريم ماتت يا يونس
يونس بوجع : ماتت بالنسبة ليكم لكن بالنسبة ليا عايشة جوايا وهتفضل معايا لحد ما أموت
محمد بخذلان وهو يجلس ع الكرسي: ماشي يا يونس ، براحتك لو ترضى تصغر أبوك وتكسر كلمتة مع الناس براحتك يا ابني حياتك وأنت حر قدرى بمصلحتك ونهض من على الكرسي واكمل : خلاص هروح عند علي وأقولة صاحبك رجع ف كلامة واعتذر منه
يونس بتفكير : خلاص موافق بس عندي شرط .......
باااااك#
ويقطع تفكيرة وهو يأخذ فرامل لانه كان سيحدث له حادث بسبب شرودة ولكنه نجا منه بأعجوبة
بعد مدة وصل للمنزل، واستقبلتة رغد قالت : حمدالله على السلامة
يونس : الله يسلمك ودخل يونس إلي غرفته وقام بتبديل ملابسة وهو يغلق الدولاب وجد زجاجة عطر زوجتة التقطها وفتحها ووضعها ع انفة يستنشقها
وسرح بذاكرتة
فلاش باااك #
يونس وهو ينظر بطرف عينيه ويبتسم قال واقفة بعيد ليه يا مريم قربي
مريم : أنت عرفت منين إني موجودة
يونس : ريحة البرفيوم بتاعتك مميزة كأنها اتعملت عشانك انتي وبس
مريم وهي تحتضن يونس من خلفه وتضع رأسها على ظهرة قالت : خلصت ؟
يونس : قربت أخلص عشر دقائق بس
مريم بملل: كفاية شغل يا يونس وتعال اقعد معايا العشر دقائق بقت ساعة وبعدين اول مرة أشوف واحد يخلص شغلة وهو واقف متعبتش ؟
يونس وهو يترك عملة وسحب يدها وضعها أمامه وحاصرها بين يدية من خصرها قال : القمر يؤمر الشغل مش هيخلص المهم حبيبه قلبي ورضاها
بااااك #
يقطع تفكيرة رغد قالت : يونس خلصت
يونس في الداخل وهو يضع زجاجة العطر ويخرج من الغرفة وجلس امام رغد قال : خير يا رغد كنت عايزة ايه ؟
رغد بتوتر : يونس بصراحة أنا .... وسكتت
يونس وهو يقطع سكوتها قال: اتكلمي يا مريم
رغد بحزن ووجع : انا رغد يا يونس مش مريم
يونس ...........
•تابع الفصل التالي "رواية زواج لم يكن بالحسبان" اضغط على اسم الرواية