رواية حكاية زهره الفصل العاشر 10 - بقلم شيماء منير
الفصل العاشر
زهره وكانت واقفه ومديه ظهرها للباب وبتتكلم في الموبيل ومأخدتش بالها مازن اللي واقف ومعه جنا
زهره:ماشي ياهاله انا فاهمه اللي انتي بتقوليه
هاله:اياكي تضعفى ..لو فعلا عايزه تخلي الموضوع دا يكمل لازم مايحصلش حاجه غير لما اهله يعرفوا
زهره:ماشي
هاله:مش ماشي وخلاص دا اكيد ..انا مش عايزاكي تتوجعي يازهره
زهره:تمام ..متقلقيش هنفذ كلامك
زهره وحست بحركه وراها
مازن واقف انصدم نوعا ما من شكلها اول مره يشوفها كده
فضل يبوص عليها وعلى شعرها الطويل وسرح هو اه مش بيحب شعر الست الطويل بيحب شعرها يكون قصير بس عاجبه اووي شكلها كده
فاق على صوت زهره وهي بتشهق بخضه
مازن وخرج عن صمته متخافيش انا على فكره رنيت عليكي كنتي مشغوله
زهره وكانت محرجه من شكلها كنت بكلم هاله صاحبتي
مازن:ابقي اعملي تليفونك على نظام الويتنج ..انا وجنا في الايفنج خلصي مكالمتك وتعالي
زهره هزت دماغها بالايجاب
مازن اخد جنا وقعد في الايفنج
زهره وبصت في المكالمه كانت هاله لسه على الخط
زهره بتوتر:بقولك اقفلي دلوقت مازن جيه
زهره مسمتعش ردها وقفلت على طول
كانت متوتره ومش عارفه تخرج كدا ولا تلبس حاجه
وفي الاخر قررت تخرج كده وتتعامل مع الوضع عادي...
_____________________________
في شركة المنشاوي
عمر كان في مكتبه هو وحسام
حسام:تمام ظبط انت الميزنيه
عمر:تمام متقلقش كل حاجه هتتظبط
الباب خبط
عمر:ادخل
فتحت الباب وكانت فتون
فتون:مساءالخير
عمر بجديه:مساء النور
فتون:معايا شغل عايزك تشوفه يا استاذ عمر
عمر:تمام اتفضلي
فتون لحسام:ازيك ياحسام
حسام:ازيك يافتون عامله ايه؟؟
فتون:تمام
حسام وقام وقف تمام ياعمر اما تخلص بقا الشغل ابقى عرفني
عمر :تمام
حسام خرج وقفل الباب
عمر قام بعدها وفتح الباب
فتون اضايقت نوعا ما من حركته
وقالت في نفسها هأكله مثلا
عمر:اممم وريني الشغل كدا
فتون وحطت الشغل قدامه
عمر وبص فيه:تمام ..في غلطات بسيطه بس كويس بتفهم الشغل بسرعه
فتون بضيق:على فكره انا بقالي يومين شغاله فيه
عمر بهدوء:ايه المشكله؟؟
فتون واضايقت من هدوءه اتنفست بزهق تمام ..تمام عرفني الغلط عشان اروح اصلحه
عمر وحاول يدراي ابتسامته تمام ..بوصي ياستي
فتون بمرح طلعها الضحكه اللي انت مخبيها دي مش هزعل
عمر بجديه مصطنعه:مش فاهم ..ولو انا مثلا عايز اصحك سيادتك هتمنعيني
فتون:لا طبعا ..بس انت اكيد برغم جديتك فيك جانب فكاهي
عمر وقفل الفيل خلاص نقفل الشغل ونقعد نهزر
ابتسمت فتون مش هتحرج على فكره من سخريتك دي بس بجد الحياه ابسط من كدا
عمر للحظه رفع وشه اخد باله من لونها عيونها الاسمر
فتون وبصت في لون عيونه البني
لكن عمر بسرعه فتح الفايل وبداء يبص فيه انا بقول نكمل الشغل احسن
فتون:تمام ..نكمل
وكملوا شغل في جو من التوتر
__________________
زهره وخرجت من المطبخ كان مازن هو وجنا في الايفنج
مازن:وانبسطي في الروضه النهارده
جنا:اه يابابا اووي واتعرفت على اصحاب كمان
زهره قربت منهم
مساء الخير
مازن:مساء النور خلصتي مكالمتك؟؟
زهره وقعدت على احد الكراسي ايوه
زهره :اجهزلك غداء؟
مازن:لا اكل لا ممكن بس تعمليلي قهوه
زهره وقامت من مكانها حاضر
زهره قامت وعملتله قهوه وكمان جبتله سندوشات معاهم
زهره وقربت منهم
انا قولت اجبلك حاجه خفيفه اكيد ماأكلتش من بدري
زهره وحطتهم على التربيزه قدامه
فضلوا قاعدين مع بعض والقعده مش خاليه من هزار مازن وجنا
زهره حاسه اني في حاجه مضايقه متغير عن كل مره
فاقت على صوت جنا ماما مش بتحب الاكشن ولا الرعب بتخاف منهم
مازن وهو بيبوص لزهره فعلا؟؟
زهره :ياسلام وانتي مش بتخافي على فكره لما بتسمع حاجه رعب بتخاف تقعد لوحدها وبتخاف تدخل الحمام لوحدها كمان
جنا :بس بحب اسمع بردوه
كان فيلم اكشن ورعب شغال على الشاشه
زهره مكنتش حابه تبوص هي اصلا بتخاف من شكل الدم حتى لو مش حقيقي
فضلت تلعب في الموبيل
وكانت في رسايل من هاله وكانت بترد عليها
فاقت على صوت مازن
جنا نامت
زهره وحطت الموبيل جمبها
وقربت منها وشالتها صاحيه بدري النهارده هدخلها اوضتها
زهره ودخلتها اوضتها
ورجعت تاني قعدت على احد الكراسي
مازن :انتي قاعده بعيد ليه؟؟
زهره :عادي
قامت من مكانها قربت منه وهتقعد جمبه بس هو قعدها على رجليه
مازن بصوت اقرب للهمس هتفضلي كتير بعيده عني؟؟
زهره ورفعت وشها وعيونهم اتقابلت
زهره انا مش بعيده ولا حاجه
ثواني من الصمت
قاطعته زهره انت كويس؟؟
مازن بتعب لامش كويس
زهره وبصتله بتركيز مالك؟؟ ايه اللي مضايقك؟؟
مازن مش طبيعته بيطلع اللي جواه بس حاسسس انه محتاج يتكلم
مازن:مشاكل في شغلي مضايقني شويه
زهره :في الصاله ليه؟؟
مازن:وحكلها باختصار اللي حصل
زهره بهدؤها المعتاد وهي حاطه راسها على صدره فداك اي حاجه المهم انت كويس وان شاء الله كل دا هيتعوض متقلقش
مازن :انا مش زعلان على الخسائر الماديه قد ما انا زعلان ان يكون في حد بيكرهني كدا او جواه غل من ناحيتي كدا
زهره ورفعت دماغها وبصتله مستحيل انت حد يكرهك انت تتحب وبس
ابتسم بخفه على كلامها حرك ايده في شعرها الطويل
زهره وغمضت عيونها
مازن ومسك وشها بين ايده انا بحبك يازهره بحبك من اول يوم قابلتك فيه
زهره بحرج وتردد وانا كمان بحبك
مازن وقرب منها والتهم شفاتيها بقبله طويله
مازن وشالها وهو مازال يقبلها ودخل بها اوضته وقفل الباب برجله......
__________________
في الصباح
في فيلا مصطفى الصياد
كانوا يجلسون على مائدة الفطار
جيهان بقلق:بقولك اخوك مش بات في البيت ياحسام انا قلقانه عليه عمره ما عملها مهما كان يتأخر كان يجي انا عارفه ابني مش بيرتاح عند حد
حسام :اهدي بس ياماما وانا هكلمه
جيهان:هو انا يعني معرفش اتصل اتصلت بيه بيدني مغلق
حسام:طيب اهدي انا هكلم مروان
جيهان:اه صح ازاي راح عن بالي انا هكلمه..
________________
المنبه اعلن الساعه ٧
زهره ومسكت الموبيل وقفلته بسرعه
قامت من مكانها بهدوء وبتحاول تسحب شعرها من تحت دماغ مازن اللي نايم عليه من غير ما تقلقه
قدرت انها تسحبه
لسه هتقوم
لقت اللي مسك ايدها
:على فين؟؟
زهره بابتسامه :صباح الخير
مازن وبصلها بعيون نص مقفوله صباح الجمال على عيونك ..راحه فين وسايبني
زهره:جنا الباص هيجي بعد نص ساعه هجزها وانزلها
مازن:طيب متتأخريش عليا
زهره بخفوت:حاضر
زهره قامت وخرجت من الاوضه وقفلتها
راحت على اوضة جنا وفوقتها ساعدتها انها تغسل وشها واسنانها وسابتها بتلبس وراحت تحضر لها فطارها واللانش بوكس بتاعتها
سرحت ليها شعرها
جنا:ماما بابا مازن هنا صح؟؟
زهره:ليه؟؟
جنا:هنا مفاتيحه وموبيله هناك على التربيزه
زهره:اممم هنا بس هو نايم دلوقت
جنا:طيب انا هصبح عليه بس وهو نايم هبوسه بس مش هعمل صوت
زهره:لا عيب كدا هيقلق
جنا :ياماما عشان خاطري بقا
زهره لسه هتتكلم بس كانت الاوضه اتفتحت وخرج مازن اللي كان لابس برموده و قميصه وقافل اخير زررين منه بس
جنا اول ماشوفته جريت عليه حضنته
زهره:بت مزعجه
مازن وهو يحضنها احلى صباح في الدنيا اصلا
زهره وعوجت بوقها
وتمتمت بكاش واتحركت راحت على المطبخ
مازن ابتسم بخفه وشال جنا وراح وراها وبيعلي صوته عمر مافي حد صبح عليا الصباح الجميل دا اصلا
زهره بصتله وفتحت عيونها بقوه ورجعت حطت الانش بوكس في الشنطه
زهره:يلا عشان الباص زمانه جاي..ثواني هلبس واجي اركبك الاسانسير
مازن:لا خليكي انتي هوصلها انا
مازن واخد جنا وركبوا الاسانسير وركبها الباص
مازن وطلع تاني
مازن دخل كانت لسه زهره في المطبخ
كانت واقفه بتعمل قهوه
زهره:ركبت الباص؟
مازن:ايوه ركبت وبعد كدا متركبهاش انتي انا هخلي خليل يبعت مراته تاخدها ويبقا يركبها وانا مش موجود
زهره:ليه انا معنديش مشكله اني انزل
مازن:ما هو انا مش عايزك تنزلي
زهره بخفوت:ماشي
مازن حضنها من الخلف بتعملي قهوه لمين
زهره ومتوتره من قربه ..ليك لاحظت انك بتحب تشربها اول ما تصحى
مازن ودور وشها ليه
مازن وشالها وحطها وقاعدها على رخامة المطبخ ووقف قصادها
مازن:تعرفي النهارده احلى يوم في حياتي عشان صحيت على عيونك
زهره ابتسمت بخجل ووشها بقا ميت لون الوضع كله موترها
مازن وبيبوص على شعرها الطويل يتحبي الشعر الطويل
زهره:اممم وانت؟؟
مازن:انا بحب الشعر القصير للست مش قصير اووي مازن وشارو لتحت اكتافها شويه كده يعني
زهره:ممكن اقصه عادي لو دا هيعجبك
مازن وقرب من ودنها وبصوت هامس خلاص تعالي جو نتفاهم في الموضوع دا نشوف هيعجبني والا لا
مازن مادهاش فرصه تتكلم وشالها
زهره:مازن القهوه
مازن رجع وهو شايلها وطفى البوتجاز بعددديين
____&&______________________
تقريبا المره العشرين وهي تحاول الرنين عليه ولم يرد عليها
واخيرا رد
مروان بصوت نائم الو..
جيهان:ايوه يامروان
مروان بانتباه بسيط ايوه مين؟؟
جيهان:انا طنط جيهان ياحبيبي مامت مازن
مروان:ايوه ياطنط ازاي حضرتك
جيهان:الحمدلله ياحبيبي ..هو مازن بايت عندك اصله خرج من امبارح الصبح ولسه مرجعش
وموبيله مقفول
هو عندك؟؟؟
مروان :لا ..اقصد اه هو معايا
جيهان بارتياح قليل يعني بايت عندك؟؟
مروان:اه ياطنط بس هو نايم دلوقت اما يصحى هخليه يكلم حضرتك معلش اصل رجعنا من السهره متأخر وانا اصريت انه يبات عندي النهارده
جيهان:طيب ياحبيبي اول مايصحي خليه يكلمني على طول
مروان:طبعا قبل مايفطر هخليه يكلم حضرتك
مروان وقفل مع جيهان
اكيد يا سي مازن عند المزه
مروان ورن عليه طبعا التليفون مغلق
فكر شويه ورن على خليل البواب هو فاكر انه كان معه رقمه
مروان ورن عليه
مروان:ايوه ياعم خليل
خليل:ايوه مين معايا؟؟
مروان:انا مروان صاحب استاذ مازن
خليل:ايوه يابيه في حاجه
مروان:هو استاذ مازن عندك ؟؟
خليل:ايوه يابيه هي عربيته هنا من امبارح
مروان:مركز انت اووي ياعم خليل
خليل:ايوه يابيه مش مسؤل عن العماره والا ايه
مروان:ما علينا هتطلع لمازن بيه وتقوله يفتح موبيله ويرن عليا واكد عليه انه ميرنش على اي حد قبل مايكلمني الاول
خليل:ماشي يابيه هبلغه
عند زهره
جرس الباب رن
مازن سمع الصوت وفاق وبص جمبه وكأنه بيفتكر هو فين لاقى زهره نايمه
الجرس رن تاني وكمان تخبيط على الباب
مازن قام بسرعه ولبس قميصه وبوكسر
استغرب مين بيرن دلوقت
بص من العدسه وكان خليل
مازن ومسح على شعره بملل وفتح الباب
مازن:ايوه ياعم خليل
خليل:صباح الخير يابيه
مازن:صباح النور
خليل:اسف على الازعاج بس انا جاي اقولك رساله
مازن:رسالة ايه؟؟
خليل :من مروان بيه؟؟
مازن بحده خفيفه ما تنطق ياعم انت ..انت اصلا مصحيني مفزوع من النوم في ايه؟؟؟
خليل:مروان بيه بيقولك افتح موبيلك ورن عليه اول واحد قبل ما تكلم اي حد
مازن وزفر بضيق:ماشي ..في حاجه تانيه
خليل:لا يابيه مفيش
مازن:تمام
مازن قفل الباب
دخل اوضة النوم
كانت زهره مش موجوده
بس سمع صوت من الحمام اللي موجود من الغرفه
مازن ومسك موبيله
لاقى رساله ان موصلوش مكالمات كتير
رن على مروان وفهم منه ان جيهان كلمته
وبعد كدا رن على جيهان اللي كانت زعلانه منه وقلقانه عليه ومستغربه انه ازاي مبتش في الفيلا
خلص معها كانت زهره خارجه من الحمام
كانت خارجه وشعرها مبلول ولابسه فستان بيتي لون احمر فوق الركبه بقليل
مازن كان خلص مكالمته وبصلها بابتسامه صباح الورد
زهره بصتله بخجل صباح النور
ثواني وهحضرلك الفطار
زهره وخرجت بسرعه بتهرب من نظراته التي تتفحصها
زهره وهي خارجه من الباب الحمام جاهز.....
مازن ابتسم بخفه ودخل ياخد شاور
خرج من الحمام
لاقى لبس على السرير
وكان عباره عن تشيرت من اللون البيج وعليه رسومات سوده وبرموده سوده
ابتسم بخفه وافتكر ان الطقم جابه ومكنش لبسه قبل كده
لبس وخرج
كانت زهره بتجهز الاكل على السفره
اول ماخرج من الاوضه زهره بصتله
فرحت اووي جواها انه لبس اللي هي اخترته
ما زن وفهم نظرة عيونها
زهره:الفطار جهز
مازن وقرب منها وومسك ايدها ووضع قبله في بطن ايدها تسلم ايدك على كل حاجه
زهره وحست بالخجل
مازن قعد وهي قدمتله القهوه اللي هو بيعشقها من ايدها وفطروا مع بعض
مازن وبعد كده قام وبداء ياخد حاجته
مازن وقرب من زهره
مازن:خودي دي يازهره
زهره وبصت على ايده:ايه دي؟؟
مازن:دي فيزا باسمك وعليها فلوس عشان لو احتاجتي حاجه انتي او جنا
زهره بصتله بحرج واخدتها
مازن وقرب منها انا همشي بقا هتعوزي حاجه مني
زهره وكانت عايزه تقوله ياريت ما يمشيش
زهره بخفوت عايزه سلامتك
مازن وقرب منها ووضع قبله خفيفه على شفاتيها هتوحشيني
زهره بشفايف مرتعشه وانت كمان
مازن:ابقي بوسيلي جوجو
زهره وبصتله شويه عايزه تسأله هيجي امتى بس اتحرجت ..ماشي حاضر
مازن وفهم نظرتها هبقا اكلمك
زهره وحرجت دماغها بالايجاب
ومازن خرج ونزل راح على شغله
______________________________
بعد اسبوع في شركة المنشاوي
فتون كانت ماشيه في الشركه
كانت رايحه مكتب عمر
اتفاجاءت بوجود مازن ماشي في الطرقه
فتون بابتسامه واسعه مازن ازيك عامل ايه؟؟
مازن وبدلها الابتسامه ازيك يافتون عامله ايه؟؟
فتون:الحمدلله كويسه ..انت اخبارك ايه مش بتسأل خالص مشوفتكش من يوم خطوبة حسام
مازن:معلش مشغول عنك طنط شهيره عامله ايه؟؟
فتون:كويسه الحمدلله ..خير جاي هنا يعني
مازن:مفيش حسام كان عايزني وقالي اعدي عليه ..مبرووك الشغل هنا
فتون:الله يبارك فيك.
مازن:وحشتني والله يافتون ابقي هاتي طنط وتعالي
فتون:وانت كمان ..ماشي حاضر هنيجي
مازن فضل واقف معه فتون وفضلوا يبيهزروا مع بعض
مازن وشدها من ايدها بقولك ايه تعالي اما اروح لحسام وانتي معايا ..
فتون ومازن اخواتك في الرضاعه هي اصغر منه بسنه لكن جيهان كانت ارضعتها لما كانت ت شهيره تعبانه في المستشفى وفضلت شهر...
فتون ومسكت في ذراعه يلا بينا
في الوقت دا خرج عمر
اللي اتفجاء بوجود مازن
ومش بس كدا اندهش من منظر فتون اللي ماسكه في دراع مازن...
ونكمل بكره
توقعاتكم
•تابع الفصل التالي "رواية حكاية زهره" اضغط على اسم الرواية