رواية العاصي الفصل العاشر 10 - بقلم كنزي حمزة
الفصل العاشر
تم كتب الكتاب وهتف المأذون بكلمته المعتاده بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في
خير
هتف زين بسعاده:هيهههه هناخد مامي معانا ضحك الجميع علي هذا الطفل المحبب لديهم وهتف والده
عاصي: ماتفرحش اوي كده لسه شويه
زين: ليه مس اللاجل ده قال انها بقت بتعاتنا خلاص ههههههه
عاصي وهو يضمها بجراءه اليه امام الجميع: بتاعت مين ياض دي بتاعتي انا لوحدي
زين بغضب وهو يقف علي منضدة تتوسط الغرفه: بقولك ايه مس انا اللي قولتلك خليها تبقي مامي
وانا اللي حبتها قبلك هتبقي بتعاتنا احنا الاتنين ولا اخليها تحبني انا لوحدي
واوعي كده بقي سيبها انت هاتخبيها ولا ايه تعالي يا مامي يا حبيبتي مس تخافي منه😡
رفعته غمزه ببن يديها واحتضنها بيديه الصغيرة وقبلها في وجنتها😘 وبدأ في اغظاة اباه😝
ضحك الجميع عليهم😂😂😂😂😂😂 ثم هتفت هي
غمزه:مش ناوي تقولي بقي ايه حكايته
عاصي:لاء انا ماليش في الحكايات خالص بصي احنا هاننزل انا والشباب عقبال ماتجهزو عشان نروح نجيب شبكتكم واسمعي بقي منهم براحتك يلا يازين
ثم اخذ الشباب واخيه والطفل واطلقت الخادمه لوزه الزغاريط اعلان بكتب الكتاب
هتفت غمزه امام ابيه: هو ليه مش عايز يحكلي حاجه عن موضوع زين
فضالي: هو عاصي كده مش بيحب يتكلم عن نفسه بس ممكن اي حد يحكيلك حكاية زين معروفه في الحته كلها من سنتين
غمزه:هو زين عايش معاه بقالو سنتين
فضالي: من سنتين كنا في اول ليله في رمضان كان هو وأخوه قاعدين في الوكاله بليل قبل السحور بيعلقو الزينة في الشارع مع الشباب وكان الشارع زحمه والناس فرحانه لفت نظره شاب مافيش وشه حته الا وفيها مكان جرح قديم اسمر وماسك في ايده طفل اقل ما يقال عليه انه ملاك عمال يبكي بصوت مسموع لاء ده كان بيصرخ نط من علي السلم الخشب وساب فرع الزينه من ايده ووقف قدامه
فلاش باك بقلمي/كنزي حمزه
عاصي: ابنك ده يا كابتن
الشاب: وانت مالك ياعم انت؟ انت طلعتلي منين اصلا وعايز ايه
عاصي: الله ماترد عدل يا جدع بسألك سؤال رد عليا ابنك ده ولا لاء
الشاب :ااايوه ابني وسع بقي كده خليني امشي
عاصي:طب مالك ياعم ساحبه كده والواد عمال يصرخ ماتشوفه ليكون متعور ولا فيه حاجه ثم انحني بجزعه للصغير وسأله
بابك ده يا حبيبي
No it's not my dady :زين
الشاب: ياعم وسع وانت مالك ومالنا اوعي خلينا نمشي
افلت عاصي الصغير من يد اللص واعطاه لحمزه وهتف
عاصي:ولااا اظبط كده ياض يابن............... وقول خاطف الواد ده منين يأما مش هيطلع عليك نهار وهتدفن هنا
بدأ اللص في التهته بالكلام واتلم الشباب عليه وابرحوه ضرباثم ربطوه في عامود نور بجانب الوكاله الي ان تأتي الشرطه
امسك عاصي الصغير وبدء يعامله بحنان وهتف لحمزه
عاصي: وبعدين الواد مش بيتكلم غير انجليزي وكمان كلامه مش مفهوم قوي ده شكله ابن ناس والحلوف ده شكله خاطفه من حته نضيفه
حمزه:استني بس يا عاصي انت اسمك ايه يا حبيبي
زين:سين
حمزه:ايه سين دي يعني ايه
عاصي:اوعي يلا انت مش فاهمه اسمك زين صح
زين :yes
عاصي:طب وبابا عارف اسمه
زين:baby mido
عاصي:نعم وانا هالقيه فين سي ميدو ده بقي طب انت عارف انت ساكن فين
صمت الطفل ولم يرد فهو لا يعلم شيئا اكثر من ذلك حضر خالد ومعه سيارة الشرطه واخذو اللص والطفل وذهب عاصي معه ولم يتركه
في قسم الشرطه هتف خالد: انطق يا بني خاطف الواد منين
اللص:ياباشا والله اللي بقولو ده الحقيقه انا ماختفطوش انا لقيته واقف علي الرصيف لوحده في الشارع صعب عليا اسيبه كده حاولت اعرف منه اهله فين معرفتش اطلع منه بحاجه زي مانت شايف كده بيتكلم انجليزي
خالد:لقيته ...............ما هارحمك دانت هاتشوف ايام سوده معايا
عاصي: وبعدين يا خالد الواد ده شكله ابن ناس ومش حمل بهدلة الاقسام دي
خالد:مافيش قدامي حاجه ممكن اعملها غير اني اوديه الملجأ لغاية ما تيجي اشاره ببيانته او حد يبلغ بفقده
عاصي:لاء ملجأ ايه حرام عايل زي ده يترمي في ملجأ انا هاخده عندي هاتكفل بيه انا يا خالد
خالد:ماينفعش يا عاصي انت مش متجوز لازم عشان تتكفل بيه تكون عندك اسره ومتجوز
حمزه:خلاص لو كده نخلي ابويا هو اللي يجي يمضي علي الاوراق بتاعتك دي وناخده معانا
هتف الطفل الصغير وهو يتشبث بعاصي
زين: baby I want sleep 😴
رفعه عاصي علي قدمه وبدء في احتضانه الي ان نام الصغير بين يديه ثم حضر اليهم والدهم ومضي علي الاوراق واخذو الطفل
خالد:والله وبقيت بابي من غير جواز ولا خلفه يا واد ههههههههه
عاصي:وماله يا عم من النهارده لحد مانلاقي اهله الواد ده هايبقي زين العاصي وبس
باك.
فضالي: بس يا ستي ومن يومها وزين مابيفرقش العاصي وكان وش السعد علينا من يوم جالنا واحنا رزقنا كبر وهو كمان ربنا فتحها عليه ووسع شركة المقاولات بتاعته من مكتب صغير لشركه محترمه وابتدي يتعرف في شغل المقاولات
غمزه:وماحولتوش تدورو علي اهله
فضالي:حاولو كتير طبعا حتي عن طريق الجرايد والتلفزيون بس من غير فايده بس خدي بالك عاصي بيحبه جدا وممكن يخسر اي حد عشانه
فرحت هيا بطيبة زوجها فهو برغم ما يظهر عليه من الخارج من عصبيه الا انه من الداخل طيب القلب وحنون جدا ثم توجهت للاسفل هي واختها حتي يذهبو معهم
ترجلت اليه وهي ممسكه بيدها مفتاح سيارتها وهاتفها
ترك هو واخيه الشباب وذهبو اليهم
عاصي:ها جاهزين يلا بينا
غمزه:اه جاهزين تعالي يا زين اركب معانا يلا امسك هو بيدها وهتف
عاصي: يجي زين معاكي فين يا حبيبتي انتي اللي هاتيجي معانا
غمزه:ماشي ماحنا هانيجي معاكو هانمشي وراكو بعربيتي
عاصي: لاء مافيش الكلام ده انتي مش هتسوقي عربيات انتي هاتركبي جانبي هاتي المفاتيح دي
غمزه:ليه بقي ان شاء الله طب خلاص تعالي انت أركب معايا
عاصي بغضب:نعم انتي عايزهم يقولو عليا جوز المدام ولا ايه امشي قدامي من غير مناقشه احسن والله هاتلاقيني شاليك علي كتفي وماشي بيكي
هتف الصغير: تعالي يا مامي علابية بابي حلوه وكبيله تعالي سوفيها
فتح هو باب السياره لهاجلست في المقعد الامامي بجانب مقعد السائق وفتح للصغير بالمقعد الخلفي ثم اتجه الي مقعد السائق وجلس خلف عجلة القياده وهتف بسعاده
عاصي: نورتي عربية جوزك يا حبيبتي
جزت هي علي اسنانها بكل عصبيه فهاهو قدبدء تحكمه فيها واثبات تملكه لها
//////////////////////////////////////
اما عند حمزه فقد اخرج سياره هيونداي موديل السنه من جانب البيت ورفع من عليها الغطاء ثم فتح لها بابها الامامي وركبت بجانبه
غزل:ايه دا بتاعت مين دي
حمزه: بتاعتي وربنا جايبها بالتقسيط وفاضل فيها قسطين وتبقي ملكي رسمي
غزل:دي حلوه اوي يا حمزه اول مره اشوفها انت ليه مش بتركبها
حمزه: اصلها غاليه عندي اول حاجه اجيبها بفلوسي الشخصيه حوشت المقدم بتاعها من شغلي في سنه كامله وكنت حالف ماركبها الا لما اخلص قسطها او تيجي مناسبه حلوه بس مافيش احلي من اني اركبها وانتي معايا يا غزل قلبي انتي😍
احمرت وجنتها خجلا مما تفوه به لها وهتفت بخجل
غزل: حمزه اسكت انا مش بعرف ارد اقول ايه علي الكلام ده
حمزه:مش مطلوب منك تقولي حاجه يا قلب حمزه كفايه عليا اشوف خجلك وخدوك الحمر دول ثم ادار سيارته وسار خلف اخيه .
كانت هي تقف خلف شباكها وهي في قمة الحزن والبكاء الشديد تري ابناءها الاثنان يتزوجون ولا تقدر ان تحتضن احد منهم فقد علمت انها خسرتهم حين علمو بهذا السر اللعين لم تقوي قدماها علي الوقوف وتحمل كل هذه الالام فقررت التخلي عنها وقعت مغشيا عليها وارتطمت بأرض الغرفه
😱😱😱😱😱😱😱😱
وقفت حسنه تنظف المطبخ وتغسل الصحون الي ان تخرج أليها سيدة المنزل فهيا منذ اخر مره رأتها أمس لم تخرج من غرفتها ولم تجرأ هي ان تدق الباب او تدلف اليها.
//
وصلو هما بسيارتهم الي محل الدهب ترجلو منها ولحق بهم حمزه وغزل ودلفو الي داخل المحل وبدء الحوار كالأتي
عاصي:اختارو كل اللي انتو عايزينو واحنا هانجيبو ليكو
غمزه:احنا ممكن نشوف الدبل والخواتم
حمزه: دبل وخواتم بس كده لا ماينفعش اختارو حاجات تانيه احنا عايزين نغرم الحاج في مبلغ محترم كده
غزل:اصل يعني احنا عندنا كل حاجه ومش محتاجين
حمزه:وماله ياحبيبتي اللي عندكم دول حاجتكم ماتخصناش في حاجه لكن الشبكه دي بتبقي هدية العريس لعروسته
عاصي :طب اختار انت يا زين ليهم حاجه
زين :ماسي يا بابي اختار دي ودي وده وده ودي لغسل ودي ودي ودي وده ودي وده وده وده و
غمزه:بس ايه دا كله انت هاتخد المحل كله كده
عاصي:سيبيه ياغمزه يختار اللي هو عايزه وانا هاجيبه ليكي
غمزه:لاء طبعا ده عايل هاتخد علي كلامه وبعدين انا مش بحب الدهب الكتير
عاصي بصوت واطي: ياحبيبتي اختاري اللي انتي عايزه حتي لو الماس هاجبلك
غزل:اصل احنا مش من هواة لبس الدهب والغوايش والحاجات دي احنا بنحب الفضه والدهب الابيض اكتر
صاحب المحل هتف:طب انا عرفت زوؤكم كده انا عندي مجموعة اساور وكوليهات هاتعجبكم اوي
غمزه:طيب ممكن نشوف الدبل الاول وبعدين نتفرج علي الحاجات التانيه
اختارو شبكتهم اللي كانت عباره عن دبله وخاتم عليهاوطقم كوليه واسوره وخاتم لكل واحده
وخرجو من المحل وهما فرحانين اوي
حمزه: هما دول بس اللي عجبكم والله انتو فقريين
غزل:ليه بقي ان شاء الله دي حاجات شيك اوي
عاصي:اصلكو مشفتوش البنات عندنا لما بتروح تختار شبكتها وكمية الغوايش اللي بيجبوها
غمزه:عادي يعني دي بتبقي ازواق واحنا بطبعنا
بنحب الحاجه الهاديه
عاصي :طب مبروك عليكو علي فكره انا جعان ايه رأيكم نتغدي بره
زين: بابي انا عايز ماك
حمزه:ماشي زين اختار هو عايز ايه وانتو بقي
غمزه:لاء مش لازم احنا اصلا مش جاعنين
غزل:ايوه انا عن نفسي فطرانه مانجه ومافيش اي امكانيه اني اكل اي حاجه تاني ههههه
عاصي:فاكرتيني دا النهارده كان احلي يوم اكل فيه مانجه هههههههههه
ثم ركبو كل واحد سيارته ذهبو للغداء
😍😍😍 😍😍😍😍😍😍😍😍
ترجلت روقيه وهي تمسك بيد والدتها من خارج المنزل قاصدين منزل فاطمه شاهدها فضالي وهو يقف امام الوكاله وذهب اليهم
فضالي :يا الف مرحب طالعين عندنا يا اما توحه
توحه:ايوه يا عبد الرحمن هانطلع نطمن علي فاطمه
فضالي دا انتو هاتنورو البيت تعالو اتفضلو
واد يا حمص خلي بالك من الوكاله علمانزل يا واد
حمص صبي القهوه:حاضر يا عم الحج علي عيني
صعدو الثلاثه ودلف فضالي اولا
فضالي :بت يا حسنه ستك فين يابت
حسنه:نعم ياعم الحج انا جيت اهو ستي مخرجتش من اوضتها خالص النهارده
فضالي: ايه وانت مخبطيش عليها ولا دخلتي عندها
حسنه:بصراحه يا عم الحج خوفت لتضربني قولت اخلص اللي ورايا علبال هي ماتخرج لوحدها
روقيه:طب نبقي نيجي في وقت تاني نشوفها تلاقيها نايمه
فضالي:لا والله لا يمكن اتفضلو اقعدو وانا هادخل اصحيها
دلف فضالي الي داخل الغرفه ولكنه فوجيء بأن الفراش فارغ ومرتب وكأن لم يلمسه احد
ولكن اين ذهبت وكيف خرجت ولم يراها احد
كاد ان يخرج من الغرفه ولكنه لمح جزء من قدمها بجانب الفراش جري عليها ليري ما بها
فضالي:فاطنه فاطنه ايه اللي جرالك ورماكي كده فاطنه ردي عليا ثم صرخ بقوه بت يا حسنه انتي يابت
جرت حسنه عليه :نعم ياعم الحج يا لهوي في ايه مالك يا ستي
سمعت روقيه ووالدتها هذا الحديث ثم جرت اليهم
روقيه:في ايه يا عبد الرحمن مالها فاطمه
عبد الرحمن:مش عارف دخلت عليها لقيتها مرميه كده ومش بتتحرك
روقيه:هاتي حاجه يا بنتي نفوقها بيها
جرت حسنه علي السراحه وامسكت زجاجة عطر ثم تقدمت اليها بها
اخذتها منها وبدأت تضع منها علي يدها ثم تقربه الي انف فاطمه ولكن دون جدوي
توحه: دي مش بتفوق اطلب الدكتور ولا الاسعاف يا عبد الرحمن
رفعها عبد الرحمن بين يديه وتوجه بها الي الفراش ودثرتها روقيه بالغطاء جيدا ثم امسك هو هاتفه طلب لها الطبيب
وبعده هاتف ابنه حتي يخبره
عاصي:الو ايوه بابا
فضالي:انتو فين ياعاصي تعالي الحقني
عاصي:في ايه يابابا مالك
فضالي:امك دخلت عليه الاوضه لقيتها مرميه جنب السرير ومش بتنطق يا بني هات اخوك والبنات وتعالي بسرعه
عاصي : حاضر حاضر احنا جاين اهو بس اطلب ليها دكتور علي ما نيجي ثم اغلق الهاتف وهتف يلا بينا
حمزه:في ايه يا عاصي
عاصي:امك تعابنه اوي وغايبه عن الوعي ومش بترد
حمزه:ايه طب يلا بينا بسرعه
اخرج عاصي بعض النقود من جيبه ووضعها علي طاولة الطعام ثم رفع زين بين يده وباليد الاخري امسكها بها وخرجو من المطعم ومن خلفه حمزه وهو ممسك بغزل ثم توجه كل واحد الي سيارته وساقو بسرعه فاءقه
وصل الطبيب الي المنزل وكشف عليها في وجدهم جميعا
فضالي: طمنا يادكتور في ايه هي مش بتفوق ليه
الطبيب: والله يا حج انا شاكك انها اتعرضت لجلطه دمويه ومحدش لحقها يا ريت تتنقل المستشفى دلوقتي عشان نعرف مكانها بالظبط ونقدر نسيطر علي الوضع
دلفو الي الغرفه جميعا علي كلام الطبيب وهتف عاصي
عاصي:طب ننقلها دلوقتي انا هاشيلها واوديها بالعربيه
الطبيب:الاحسن يتم نقلها بعربية الاسعاف اناهاطلبها من المستشفي وبالفعل تم نقلها الي المستشفي وذهب الجميع خلفها
اخذها الطبيب منهم الي غرفة الرعايه المركزه ليتم التعامل مع الوضع ومعرفة مكان الجلطه والتي تبين انها بالمخ
البارت ده هديه مني ليكو عشان فرحتوني بالتفاعل.. ادعموا الصفحة ب 10 تعليقات عشان نقدر نكمل نشر الروايات الكاملة ❤️❤️
•تابع الفصل التالي "رواية العاصي" اضغط على اسم الرواية