رواية كارينا الفصل الثالث عشر 13 - بقلم اسماعيل موسى
١٣
وزع فارس الحراسات على جنبات القلعه
وأمر بشق القنايات التى تم ردمها، وروى الأشجار والازهار التى كادت تتلف واوكل تلك المهمه لكارينا
رفعت كارينا وجهها وكانت احكمت امرها منذ الليل، اريد ان اصبح مقاتله، ثم بهمس قالت اريد ان اصبح ذئبة قويه
ابتسم الذئب النحيل ذو الوجه الماكر بينما رفع فارس حاجبه بأستنكار
كارينا انت لست مقاتله؟
قالت كارينا محدش بيتولد متعلم، انا هتدرب من مع المقاتلين
ولازم ابقى ذئبه انا مستعده للقضم
رفع فارس ايده، انتى ممكن تتدربى مع المحاربين لكن موضوع ذئبه ده هنأجله شويه فكرى كويس وانتهى الاجتماع
ظلت كارينا تتدرب مع المقاتلين ووجدت صعوبه بالغه فى تحمل التعب، تعلمت مباديء القتال وكان لديها اصرار ان تصبح مقاتله جبارة فكانت لا تترك اى تدريب
اقترب منها الذئب الماكر وهمس لها انتى مش تتعلمى القتال وسط كل الناس دى، انا ممكن اديكى دروس خاصه لوحدك
واوعدك تبقى مقاتله جباره خلال عشرة أيام
ارتفع سقف طموح كارينا ووافقت على عرضه
كانت تذهب مع الذئب للتدريب فوق التله وتطورت مهاراتها بسرعه وبعد عشرة أيام تمكنت من هزيمة الذئب
اعترف الذئب بمهاراتها وقوتها وقال لها، لو عايزه تبقى أقوى محاربه قابلينى هنا بعد منتصف الليل، هاخدك مكان يوجد به ذئبات مقاتلات رهيبات لازم تجربى القتال معهم
لم تضيع كارينا الفرصه، وتسللت ببعد منتصف الليل، قابلها الذئب الذى احضر حصانين وانطلق بها دون توقف، ركضت الاحصنة أكثر من ساعتين ولم يقابلو اى ذئبه
قالت كارينا احنا بعدنا اووى ومفيش ذئبات ولا وكر
قربنا خلاص همس الذئب بمكر وبعد وقت قليل وصلو الغابه
وهناك كانت تنتظر فرقه من الذئاب حاطت بكارينا وقيدتها نحو قصر ازميردنا
عاد الذئب الماكر إلى قلعة فارس واختفى بين المقاتلين حتى ساع خبر اختفاء كارينا
ظن فارس انها غاضبه وخرجت للبريه وانها ستعود بعد وقت قليل وارسل من يبحث عنها.
ابتسمت ازميردنا لما شافت كارينا مقيده بالاغلال مرميه على الأرض قدامها
ضحك برتون، وهمس بمكر انا الى هنال شرف قطع رقبتها
لكن ازميردنا رفعت ايدها
وقالت انا سمعت ان الهرة الصغيرة عايزة تبقى ذئبه وضحكت بكل صوتها لازم نمنحها الشرف ده
فكر برتون بسرعه ثم ضحك، دا انتى قلبك اسود اوى يا اختى
صرخت ازميردنا اصمت لا تفتح فمك
اقتربت من كارينا وسألتها انتى عايزه تبقى ذئبه صح؟
ترددت كارينا، لكنها فكرت اذا أصبحت ذئبه ساقتلهم كلهم
همست ايوه
فتحت ازميردنا فمها بعد أن تحولت لذئبة وكانت تناولت عقار خاص الطاعه اختلط بدمها، وقضمت عنق كارينا التى فقدت الوعى
همس برتون انتى بتفكرى فى ايه يا ازميردنا؟
قالت ازميردنا، كارينا أصبحت ملكى، هأمرها تقاتل فارس فى الوقت المناسب، فارس هيقتل حبيبته بنفسه لكن مش دلوقتى
إستيقظت كارينا وقد ظهرت عليها ملامح الاستذئاب لكنها كانت مسلوبة القوة
وعندما ظهرت ازميردنا أمرتها ان تنحنى امامها فأطاعت الأمر وهى مندهشه
همست ازميردنا انتى هتتبعينى زى ظلى فاهمه +؟
قالت كارينا بطاعه حاضر يا زعيمة وعيونها تسقط الدموع
تعالى ورايا ومشت داخل حديقة القصر وكارينا خلفها تنفذ اوامرها بكل طاعه
قررت ازميردنا ان تصبح كارينا خادمتها المقربه، كانت تسمتع بذلك وتجد فيه راحه كللما عاقبتها وتسخر منها بأوامر قذره
كلى هذا الفأر
ابتلعى هذا الأرنب
قبلى قدم مولاتك واميرتك
احضرى القهوة، اقفزى فى النهر
تسلقى الشجره وفى كل مره تضحك بكل صوتها
لم يجد حراس فارس كارينا، شعر بالحزن ولم يجد اجابه على تسؤلاته سوى القصه التى اخبره بها الذئب الماكر
انها شاهد كارينا تجمع ملابسها وكل أغراضها وترحل نحو قرى البشر
قال الذئب حاولت منعها لكنها ضربتنى وكان معها شاب من البشر التقاها خلف التله.
•تابع الفصل التالي "رواية كارينا" اضغط على اسم الرواية