رواية حياتي جنان الفصل الثالث عشر 13 - بقلم راندا الشرقاوي
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
علاء الدين بحزن… وعليكم السلام اتفضل ي عمي محمد اللي جي كان من الحق بدري مش دلوقتي وبعدين كل اللي حصل وأنت معبرتناش مافيش داعي للكلام
محمد بتفاهم.. أقسم بالله العظيم ما كنت اسمع خالص علشان كنت مسافر بعد المشكله اللي حصلت معانا أنا وأخواتي ي ولد أخويا
علاء الدين بغضب… مين أخوك اللي مش حضرتك جيت الجنازة بتاعتو ي محمد بيه
قاطع كلامه عمار وهو يقول حتى لو كان قاعد مكانش هيقدر يخالف أمر ربنا ي علاء الدين وبعدين صح كان في مشكله على بيت العيلة وهو سافر نحنا سمعنا كده برده
عمر بصدق… حتى لو كان بعيد كان جي بعد يوم أو إتنين او عشره لكن دلوقتي شهر وحاجه مش قليل
محمد بدهشة… كلامك صح أنا كنت غلطان علشان مش بسأل على عيال أخويا بس والله العظيم أول ما سمعت جيت بسرعه اووووى وربنا يعلم
شروق بصراحة… والله العظيم أنا مصدقة كلامك كله ومتزعلش من علاء الدين وعمر علشان كمان زعلانين على اللي حصل فاهم
محمد بجد… أكيد فاهم يعني أنا صغير يعني بس أنتوا رايحين فين
الأب أحمد بتفاهم… من بعد اذنك أنا خيدها عندي لحد ما تكمل شفها ي محمد بيه
عمر بغضب… مش بعد اذن حد علشان هو مش لي دعوه بينا وبعدين ده حد مش جي لاخوه لما مات جاي أنت تقول بعد اذنك ب الله عليك ماتتكلم تاني ي خالي كفاية كده
الأب أحمد بتفاهم… حاضر علشان أنتوا الطرفين عيله ومش من حقي ادخل نفسي بينكم أكيد ي عمر
حنين بأدب… في سر أبوها تقول لي من فضلك إذا معهم مشكله نحن يلآ نروح دلوقتي من هنا أفضل بكتير
الأب أحمد بتفاهم… لما نشوف علشان لو مش رضي يروح عمر معاه ويخلي أمه تروح نحنا ناخوض شروق عندنا مش كده وخلاص فاهمه
حنين بأدب… اسفه سامحني أرجوك بس روحت بتفكير غريب والله العظيم
حسين بجد… يعني هو الحق مش يزاعل دلوقتي لي جاي يعني جاي يشمت فيهم عيب كده
حنين بغضب… ي شيخ راجل ابن كلب مش كويس خالص تعرف لو جدعان يمسكوا يقتلوا واللي يقول كده ليه يقلوا جي يشمت فينا محدش هيعيبهم
الأب أحمد بتفاهم… سمع كلام حسين وحنين وبيقول ليهم كفايه مش ليكم دعوه
حسين بجد… يعني نحنا قولنا في الوش نحنا بنقول مع نفسنه بس فقط لأ غير
حنين بأدب… صح كده الكلآم ي بابا الغالي
شروق بتعب… من فضلك ي أحمد ي ولد أبويا مش تخلني قاعده أكتر من كده يلآ ربنا يوفقك تعبانة
الأب أحمد بلهفة… لأزم نخلي الدكتور يشوفها تاني
شروق بتعب.. لأ كفايه من فضلك خلني أمشي من هنا المستشفى كأني في سجن كبير
عمار بأدب… مش ططولي ي ماما علشان أنا نفسي تعبان وهقعد من غيرك في البيت
الأب أحمد بتفاهم… أزاي أنت تعبان وتقعد لحالك في البيت لأزم ناس تكون معاك تراعي ليك وهي مرات خالك طبعا
عمار بأدب… ما أهو قاعدين معايا أخواتي ي خالي بارك الله فيك
الأب أحمد بتفاهم… الولاد مش بتراعي زي النساء ي عمار لأزم تجي معايا علشان صحتك أفضل بكتير اوووووى
علاء الدين بتفاهم… أه صح روح لحد ما تكون في صحة جيدآ ابقوا تعالوا وان شاء الله أنا اجي اشوفكم كل يوم
الأب أحمد بتفاهم… كمان أنتوا هتكونوا في البيت مع مين ومين هيعمل ليكم أكل وشرب يعني برده تعالوا معايا خليكم مع حسين وأحمد لحد ما ربنا يشفيها ويعافيها وترجعوا على بيتكم تمام
شروق بتفاهم وتفاعل… خلاص محدش يقول كلام تاني اللي قالوا خالكم كفاية كتير كمان بجد
حنين بأدب… بابا أهو عربية ممكن تتفضل أنت وعمتي وأنت ي علاء الدين شوف عربية تاني تمام تعال ي عمار أركب هنا علشان الجو حر عليك أنت تعبان وخدات الكل ومشيت
عمر لقي عربية أجرة ركبوا هو وأخو
ه وحسين طول الطريق يتكلموا على اللي حصل وموضوع محمد وكدا واخيرا العربية وصلت البيت بسلامة كلهم وقفين يمسكوا شروق علشان تعبانة وكدا وبعدين
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية حياتي جنان) اسم الرواية