رواية حب في الصعيد الفصل الثالث عشر 13 - بقلم فاطمة الالفي
أتت رساله من هاتف جواد إلى وليد ليخبره بذهابه إلى القاهرة لعمل هام
وليد بصدمة : هاااار اسود
(وليد انا اطريت انزل مصر فى شغل مهم خلى بالك من حب واوعى تسبها تعمل اى حاجة من غير لم ترجعلك وماتنساش تطمنى على الأشعة اول لم افتح موبايلى لانة انت عارف مابستخدمش خطى دة فى الشغل سلام يا ليد )
وليد : وانا إللى عايز تكلم حب انت وتفهمها طب اعمل اية بس
صبرى : مالك ياولدى بتحدت نفسيك
وليد : ازيك ياجدى لا بس مستغرب هو جواد نزل مصر
صبرى : من بدرى ياولدى ربنا يصلح حالة ويجوية على اعدائة
وليد : يارب ياجدى طب حب فين
كريمة بحزن : مشيت ياضنايا بعد ماولفت علينا والله حبيتها جوى كيف قمر وبدر
وليد بصدمة: نعم راحت فين هى كمان ازى تمشى
صبرى : وها ياولدى مالك متزربن لية عاد البنتة لاجت سكن الجامعة وهملت الدار نجولها لا عاد دى مصلحتها ياولدى
وليد بشرود : اكيد راحت عند ذئاب الجبل طب هقول اية لراجل المقنع لم يتصل اكيد هيشيل انا الليلة
صبرى : بتجول اية ياولدى
وليد : ها ولا حاجة ياحج ربنا يستر
*******
نجية : تعى كولى لجمة رمى عضمك انتى معصصة كدية لية اية امك مش بتواكلك عاد
حب: ههه لا بتواكلنى والله ههههه
نجية : انا عمالة فتة كوارع تستاهل خاشمك السكر دة
حب بابتسامة: والنبى انتى إللى سكر يا نوجة
الحج عبدالرحيم قاعد على طبلية الطعام وعبدالله ولدة وماهر وعمار
نجية : هو عامر لساتو برة ياحج
عبدالرحيم : اجعدى جارى يابت ولدى
حب: حاضر ياجدى
مهجة : وكلك ياجدى اهو لوحدية
حب: اية دة
مهجة : وكل جدى مسلوق وجيلع
حب: بس دة دسم اوى وعلية كيلو ثمن دة يتعب جدى
مهجة : وها بلاش نحوطلو ثمنة يا اسمك اية انتى
حب: اسمى حب محمد عبدالرحيم المنشاوى
ماهر بابتسامة: اسمك حب
حب: أيوة وحش الاسم
عبدالرحيم: لا يابتى اسمك زين كيفك
حب: اية رائيك ياجدو انا هعمل الاكل بتاعك علطول وهاكل معاك كمان بس فين المطبخ
بهية : وانتى يابت امنة بتعرفى تعملى بيضة عاد
حب: انا بنت محمد وامنة واة بعرف اطبخ ياطنط
نجية : مها مع بت عمك وريها المطبخ يابتى
مها: طيب يا ستى
********
مها: دى المطبخ وعندك كافة شئ تحتجية ياحب واسمك حلو كيف شكلك
حب بابتسامة: شكرا يامها انتى غير مهجة خالص ههه
مها : ماتخديش على خاطرك من مهجة هى تلاقيها غضبانة منيكى عشان عامر همل البيت لكن هى طيبة جوى
حب: طيب سبينى بقى عشان اعمل اكل جدو
مها : لو عوزتى حاجة نادمى علية
حب : حاضر ..:
بدءت حب فى اعداد طبق خضار سوتيه (خضار مسلوق) فى قليل من الشربة منزوعة الثمن ورشة ملح وكمون وتوابل :
وبعد ربع ساعة احضرت الاكل..
حب بابتسامة: بص بقى ياجدى احسن طبق شربة هتاكلو فى حياتك من ايد شيف حب
عبدالرحيم : تسلم يدك يابتى اجعدى كولى امعاي
بهية : ايوة طباخ السم بيدوجو
حب: اية رائيك ياجدو
عبدالرحيم: والله طعم جوى يابتى بعد كدية مش هاكل غير من يدك ياغالية
نجية : كولى يابتى رمى عضمك خودى دى من يدى
حب: لا انا هاكل مع جدى
نجية : وها لية تاكلى وكل جلع يابتى دى كوارع
حب: معلشى ياتيتة مش بحب الاكل دة بقرف منة
بهية : وها تجرفى لية احنا نضاف يابنت البندر ولا هتنسى توبك اياك 1
عبدالرحيم: سوبو البنتة على راحتها وهملوها تاكل لجمة عاد وكفايا حديت ماسخ
عبدالله : طب دوجى الفتة دى عمايل ستك
حب بابتسامة: شكرا ياعمو تسلم ايدك يانوجة
بهية: وها اتحشمى كيف تجولى لستك كدية مافيش خيشة ولا حية
نجية : طالعةمن خاشمك كيف السكر زى ابوكى جوليلى نوجة كيف مابدك
حب: ههههه حاضر يانوجة
مها وماهر ..ههههههههه
********
وليد فى غرفتة شارد بيفكر فى حل لتلك المشكله ، كيف لحب ان تترك المنزل بدون علم أحدا منهم
وفجاة جاء اتصال
جواد يتصل
وليد : اوبا الرجل المقنع طب هقولو اية دة ممكن يطلع من الموبايل يطخنى ربنا يستر
وليد : جواد حبيبى
جواد : بقولك اية ماعنديش وقت الامور عندك تمام
وليد : اة طبعا كله تحت السيطرة ياكبير انا هنا مكانك
جواد: خليك مع حب وبلغ جدى كل حاجة عشان يكون معانا ويقدر على عمى وجمال وانا هخلص المأمورية وارجع بسرعة واوع حب تتصرف أى تصرف طايش
وليد : طيب ماتقلقش ربنا معاك
جواد: قولى الايكو بتاع حب كويس ولا فى مشاكل لقدر الله
وليد بكدب : لا الحمدلله تمام
جواد: الحمدلله طمنتنى اسيبك لازم اتحرك دلوقتى سلملى على حب وقولها مش هعرف اكلمها اليومين دول
وليد : هقولها انك صاحب المهام الصعبة ههه هسيطك عنديها ماتقلقش
جواد: اقفل مش فاضيلك
وليد : ربنا معاك ياوحش ….
وليد بشرود انا لازم ابلغ جدى عشان ممكن الناس دى تعمل فيها حاجة لازم جدى ياخد خبر واللى يحصل يحصل
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حب في الصعيد ) اسم الرواية