رواية الأمانة الفصل الخامس عشر 15 - بقلم نرمين قدري
الفصل الخامس عشر
ثم نزلت وتركتها تاكل في بعضها من الغيظ
جزت ماجي علي أسنانها وقالت بغيظ اقسم بالله يا حياة ما حعديهالك ماشي يا حياة انتي اصلا مش عارفه انتي واقفة قدام مين انا حفرجك يا بنت الحواري الشغل علي أصله بس الصبر حلو ولازم يكون بالأصول
نزلت حياة وتوجهت نحو اسر وقالت بحزم:
خلاص يا بشمهندس انا جاهزة نقدر نتحرك دلوقتي
نظر اسر لها نظرة تفحصية وابتسم هو كان متوقع أنها لم تغير ملابسها تحت اي كلام و ده كان سر إعجابه الشديد بيها و ثقتها بنفسها لم تهتز تحت اي كلام
نزلت ماجي علي الدرج في عجاله وقالت بلهفة:
اسر اسر استناني حروح معاك
قربت منهم وقالت وهي تنظر لحياة نظرات تحدي
من فضلك يا اسر وصلني معاك احسن عربيتي مش عارفه مالها
رفع أسر حاجبية وقال :
مالها عربيتك يا ماجي ما كانت شغاله امبارح تمام فجاءة كده باظت ايه الصدفة الجميلة دي
ردت ماجي بتأفف وبدلع مبالغ:
يووو بقا يا اسر انت علي طول قافشني كده مليش مزاج اسوق وانت حتخسر ايه لما تاخدني في طريقك
اجاب اسر :
بس انتي عارفة أن عندنا اجتماع شغل و مش رايحين الشركة دلوقتي في لجنة كاملة مستنيانه
ابتسمت ماجي وقالت:
خلاص اروح معاكم الاجتماع وبعدين نطلع علي الشركة كلنا سوا علي الاقل تلاقي حد يدون الملاحظات اللي حتتقال وانت عارف ان ده في صميم شغلي
استسلم اسر للامر الواقع و أشار بيده وقال :
خلاص اتفصلي قدامي اتأخرنا علي الاجتماع
تعمدت ماجي أن تركب السيارة بجوار اسر ركبت حياة خلف وهي غير مبالية بالنسبة لها دي كلها هيافات
ولكن ماجي شعرت بالنصر وكأنها كسبت جوله في سباق.
وصلوا مكان المحدد الاجتماع نزلت ماجي بصحبة اسر وظلت حياة تمشي خلفهم وهي تراجع جميع الملفات
دخلوا غرفة اجتماعات كبيرة كانت الجنة قد اجتمعت فعلا
اعتذر اسر عن التاخير
بدأ اسر بالسلام علي المدير التنفيذي للمشروع العملاق الذي كان عبارة عن قرية سياحية كبيرة و المطلوب إقناعهم بلشركة التي سوف تقوم بتنفيذ المشروع وكانت شركة اسر ضمن اربع شركات
سلم المدير علي اسر ورحب به ثم وقعت عينية علي حياة و اعجب بيها من أول نظرة رغم بساطة ملابسها وشكلها ولكن كان يوجد فيها شيء غريب يجذب الانتباة ولا يعلم أحد ما هو فا هي لديها سحر غريب يمكن بساطتها الزائده هي سر جاذبيتها
جلست ماجي و قد تملكها الغيظ فالعميل لم يلتفت لها بالرغم مما فعلته في نفسها من ملابس و مكياج من اغلي الماركات
بدأ الاجتماع وبدأت جميع الشركات بعرض مقترحتها وكيفية إقناع العميل لشغلها
بدأ اسر في تعريف حياه بأنها المهندسة المختصة التي سوف تقوم بعمل جميع ديكورات القرية السياحية
ثم عرف ماجي علي انها السكرتيرة الخاصة به مما زاد من غضبها
ولكنها حاولت أن تلفت نظر المدير لها وقالت
علي فكرة أنا مش سكرتيرة بس. انا كمان المساعده بتاعت اسر
نظر لها اسر نظرة اخرستها وعينية تتوعد لها
هز العميل راسة دون الإجابة بحرف ثم التفت إلي حياة وقال:
ممكن بقا حضرتك تديني تصوير مبدئي لتصورك للقرية يعني شايفة ممكن يكون التصميم ازاي
وقفت حياة تشرح بكل طلاقة تصورتها المبدأية للمشروع و ايه توقعتها وكيفية تصورها لشكل القرية مما جعل الجميع ينصت لها بعجاب شديد فعلا كان تصورها للمشروع ممتاز جدا ومبدع و غير تقليدي
قام المدير التنفيذي وصفق لها وقال بصوت عالي بجد شابو ليكي يا انسة اية الدقة الغربية انتي مش ناسية كلمة حتي الحسابات الختامية للمشروع و التكلفة العامة كمان تصور هايل ليها انا مش عارف انتي مهندسة ديكور ولا تخصص حسابات غير كمان الشغل العالي اللي عملاه علشان الحفاظ على سلامت الاطفال بجد حاجة فوق الوصف
ابتسمت حياة وقالت :
حضرتك انا لما بخش شغل بحب ادرس كل الجوانب اللي في و ازي التكلفة الإجمالية له علشان لما اعرض الشغل علي العميل يكون عارف هو مبدئيا حيتكلف كام بلظبط
التفت المدير التنفيذي نحو اسر وقال مبتسما :
احيك علي حسن اختيار موظفينك بجد الاستاذة ابدعت ثم مد يده ليصافحه وقال : الف مبروووك المشروع خلاص هيكون من نصيب شركتم احنا قبلنا عرضتكم بشرط يتنفذ زي الباش مهندسة خططت له
اومأ اسر براسة دليل على امتنانه بكلام المدير و ثم التفت إلي ماجي وحياة و أشار لهم بلذهاب
ثم رجع والتفت مرة أخري إلي المدير و قال له بجدية: بكرة ان شاء الله في أنظار حضرتك علشان توقع العقود و نبدا الشغل احنا جاهزين
اجاب المدير عليه وقال :
تمام ان شاء الله وانا ححجز لكل فريق العمل شاليهات صغيرة جمب موقع الشغل بس اعرف عددكم اد ايه بس حضرتك لازم تعرف أن كل اربعه حيكونوا في شلايه واحد علشان الاماكن حضرتك عارف احنا في صيف و الحجز بيكون صعب في التوقيت ده
اتفق اسر مع المدير علي اللقاء غدا وغادر المكان بصحبة ماجي و حياة
وصل اسر الشركة ثم التفت إلي ماجي وقال بجدية تامة
اعمليلي اجتماع حالا لكل رؤساء الأقسام و اكدي علي الكل أن مافيش مرواح بدري وان ممنوع اي حد يستأذن عندنا شغل مهم بسرعة تكون اوضة الاجتماعات مليانه ثم أكمل بحده اخلصي انتي لسة وفقه مكانك معندناش وقت
انتفضت ماجي من مكانها من طريقة كلامة و جرت مسرع تنفذ ما طلبه منها و ابتسمت حياة علي طريقها .
وفي الفيلا جلست جنة ننظر لصورة والدها وموعها نتهمر لقد مات السند الوحيد ليها هي واختها
دخلت ماجده عليها و افتعلت الاندهاش و قالت : خير يا جنة مالك انتي ما تعرفيش أن غلط علي الولده تعيط حرام عليكي علشان النونو ثم التفت بعينها صحيح هو فين انا مش شيفاه
تلجلجت جنة وقالت : هو نايم يا طنط حضرتك عازة حاجة
تحولت ماجده بعد كلمة طنط و اقتربت من جنة بشدة و علي وجهها علامات الغضب وماسكت يدها بعنف وقالت و هي تجز علي أسنانها لغيظ:
بقولك ايه بطلي بقا كلمة طنط دي انتي مش نغنوغة يا ختي انتي بتقيتي يعني مسؤله عن أي كلمة تطلعيها فا ياريت بلاش كلمة طنط دي و شغل السهوكة و النحنحة ده تخفية و اتفضلي دلوقتي انزلي شوفي عبير بتعمل ايه ساعديها شوية
رفعت جنة عينيها وقالت بأستغراب:
انتي بجد عاوزاني انزل المطبخ واساعد عبير
قالت ماجده بثقه:
اه وما تنزليش ليه اولا ده المفروض بيتك غير أن الشغل مش جديد عليكي المفروض تكوني متعوده علي كده ولا ايه
زاد استغراب جنة وقالت :
بس انا لسة والده ومش قادرة انزل غير أن انا بعتني باياسين مش حينفع اسيبة وانزل
ومعلش يا طنط سوري يا ماجده ماتمسكيش ايدي كده تاني و ياريت تحتفظي بأوامرك لأختك يعني لما ترجع كده من الشغل ابقي خليها نزل هي تساعد عبير
ضحكت ماجده بصوت عالي و قالت:
هههههههههههه أنتي بتكلمي كده علي ماجي .
ماجي اصلا مش بتعرف تسلق بيضة لكن انتم واخدين علي البهدله مش جديدة عليكم
دخل احمد عليهم و تقريبا سمع معظم الحوار وجد عين جنة دامعتين و الدموع عالقة
حضنها برفق أمام ماجده و قال أحمد:
ايه رايك يا جنتي تنغدا برا انا وانتي و الاستاذ اللي مش بينيمنا طول الليل اظن دلوقتي نايم و متسلطن
ثم التفت لماجده وقال في حاجة يا ماجده كنتي عازة. من جنة حاجة
قالت ماجده :
بصراحة اه يا احمد انا مش عاجبني قاعدة جنة كده لا شغله ولا مشغله انا كنت يقترح عليها تنزل تساعد عبير شوية البنت صغيرة و تعبت ما فيهاش حاجة لما تنزل جنة و تساعد ما هو بتها بردو
ضحك احمد وقال:
عندك حق يا مرات اخويا البت عبير دي الله يكون في عونها علشان كده لو حنتكلم في الكلام الصح. انتي انسب واحده تنزل تساعد عبير علشان انتي الوحيده اللي فاضية جنة الله يكون في عونها ياسين مزهقها و مش بتنام خالص منه لكن انتي مشاء الله عليكي نفسك حلو و كمان فاضية
احتقن وجه ماجده بالاحمرار الشديد مما أثار انتباه احمد وابتسم لها بخبث
وفي الشركة
امتلأت غرفة الاجتماعات بجميع مهندسن الاقسام
و. بدأ اسر بتطرح المشروع علي كل الحاضرين و تدوين كل ملاحظاتك
انتهي الاجتماع علي لفت اسر للجميع أن اول الاسبوع الجاي معظمهم مسافر الساحل الشمالي و حيتم اختيار , الاسماء علي حسب الكفاءة
اتفجاءت حياة بلسفر قالت:
هو انا كمان لازم اسافر معاكم
مما زاد غصب و قال:.
لاء ولية تتعبي نفسك احنا نجيب القرية كلها لحد عندك ثم تحول لغضب وقال : بذمتك ده عمرك شوفتي المهندسة الأساسية متروحش موقع العمل
ابتلعت حياة رقيها بصوت مسموع وقالت خلاص بقي يا بشمهندس انت متعصب قوي كده ليه اهدي شوية تعبت اعصابنا من ساعة ما اتفقنا أننا ناخد المشروع
اجاب اسر بنفس نبرة العصبية :
بلا اهدي بلا زفت محدش شايف شغله المشرع اكبر من قدرتنا افهموا
بدأت حياة تهدي من روعة فاهي الوحيده القادرة عليه و الغريب أنه بيستجاب لها ولا يدري ماذا يفعل وكأنه منوم مغناطيسي
انتهي اليوم و ذهبوا بسلام الي الفيلا جرت حياة علي غرفتها ووجدت ما لم يتوقع
•تابع الفصل التالي "رواية الأمانة" اضغط على اسم الرواية