رواية براءة العشق الفصل الخامس عشر 15 - بقلم عائشة الكيلاني
فاطمة اتسعت عينها بعدته عنها بصت له بصدمة:ـ انت واعي لى الى بتقوله عبد الرحمن بصليعبد الرحمن:ـ ابعدي عني دلوقتي لو سمحتيفاطمة بهدوء:ـ ممم تمام هسيبك بس مش قبل ما اعرف فيك اي ك صديقة على الاقل اعمل الى تعملهفاطمة كانت هتمشي و هى حرفيا جوها بركان بسبب كلامه و شكه فيها زى ما حست من كلامه عبد الرحمن مسك ايديها و شدها لحضنه و هنا اول مرة عبد الرحمن يقفد قوته و اكنه طفل بيبكي بحضن اموفاطمة رفعت ايديها و فضلت ترتب على ضهره بحنان و وجع من كلامه حست بدموعه على كتفها:ـ مالك يا عبده انت بتقلقني عليك ارجوك اتكلم متسبنيش كدا انا فاطمة يا عبده فاطمة الى لو دريت على الدنيا كلها مش هتقدر ولا تعرف تدري عليها حاجة
عبد الرحمن بوجع:ـ انا تعبان اوى يا فاطمة انا معرفش غيركفاطمة بثبت عكس ما دخلها:ـ انا معاك والله ما هسيبك بس اهد و قولي مالكعبد الرحمن حك ليها كل الى عرفو عن اسيا و عن قت.لها لى اخوه فاطمة بتسمع بذهول و صدمة و رهب لكن مبنش عليها فضلت تهدي فيه و هى في حالة حزنأما في الزنزانة اسيا حضنة نفسها و عمل تحك في رقبتها و ايديها و تصرخ بانهيار و رجاءا:ـ انتوااا يا ناااس يا عالم خرجوني من هنا انا بموت افتحووو.. حسام لم يعرف الى عملته فيا ها مش هيرحمكم يا حسام خليهم يخرجوني من هناوقعت على الأرض و قعدت تبكي:ـ خليهم يخرجوني ارجوك هو بيسمع كلامك قوله يخرجنياسيا سرحت في الماضي و افتكرت حسام و حياتهم و معملته ليهااسيا بدموع:ـ ياريتني ما قبلتك ولا شوفتك ياريتك ما حبتني ااااااااااااااااااااااااااااااااه افتحوا الباب بقولكم انا بموت مش قادرةفي فيلا عبد الرحمنفاطمة قعدت بهدوء و مرح مصتنع و عبد الرحمن نايم على رجليهافاطمة:ـ طيري يا عصفوره طيري ك طير القطار بدي ارجع طفلة صغيرة على سطح الجيران طب والله انا موهبة مظلومةعبد الرحمن:ـ و تستحقي الظلم متغنيش تانىفاطمة:ـ حاضر منك لله قلبي بعبد الرحمن:ـ انا على اخري مش ناقص ست شرين متغنيش خالصفاطمة:ـ ممممم دا انت نكدي من يومك يالا انا عارفه حبيت في اهلك اي شكلك طبيعي و عادي جدا بس عيونك خضراءعبد الرحمن:ـ اول مرة تعرف و بعدين مالها عيني مش فاهمفاطمة:ـ ما هو ي حبيبي الى عيونهم ملونة دول بيبقا وراهم مصايب ياما تحت الساهي دواهي و انت من ساعة ما اتجوزنا و انت هادي كل الى عليك حاضر و تحت أمرك ولا انا شكة فيكعبد الرحمن:ـ ممم اه الحقيقة انا كل دا بكدب عليكى و بتسلي خدي بالك بقا لا امضيك على حاجةفاطمة:ـ نينيني حااااا انت متجوز عليا صح و بتجر كلام علشان تدري على عملتك اعترف يا بؤديعبد الرحمن قام:ـ يا حبيبتي كفاية بؤدي و بتاع هبتي راحت بسببك كفاية بقافاطمة:ـ هو انا اتكلمت ولا نطقتعبد الرحمن قبل بطن ايديها:ـ حقك عليا يا حبيبتي
فاطمة:ـ على اي عبد الرحمن:ـ جرحتك بكلامي و خدك بذنبها مكنتش المفروض اعمل ولا اقولك كدافاطمة بابتسامة:ـ كنت زعلانه بس لم شوفت ضحكتك الى بتظهر عيونك الخضراء دى مبقتش زعلانةعبد الرحمن قبل ايديها بحب:ـ الضحكه دى انتي السبب فيها انتى سبب كل حاجة حلوة في حياتي ربنا يخليكي ليا يا روحيفاطمة بحب:ـ و يخليك ليا يا حبيبي.. صحيح يا حبيبيعبد الرحمن:ـ قولي يا عيونيفاطمة رجعت شعرها لوراء:ـ ممكن اطلب منك طلبعبد الرحمن:ـ انتي تطلبي عمري كلهفاطمة:ـ انا عايزك تخرج العيال من الحبسعبد الرحمن:ـ نعمم يختيفاطمة:ـ خوت في نفوخك و بعدين ما هما اتربو خلاص يا عبده العيال برضو لسه صغيرين و بعدين كلنا غلطانا في سنهمعبد الرحمن:ـ أيوة بس محبتش الميس بتاعتي ولا تطولت على الاكبر مني و هاني دا بالتحديد عايز يتربهفاطمة:ـ عيال اي الى بيحبو دول اطفالعبد الرحمن:ـ وحيات امكفاطمة:ـ جر اي يا عبده انت تتقرف في شغلك تجي تقرفني و تتحول عليا و بعدين يا حبيبي اول مرة اطلب منك طلب معقول هتكسفني علشان خاطر ابنك على الاقلعبد الرحمن:ـ تمام بس هاني هيفضل في الحبس علشان يتربهفاطمة:ـ يا بؤدي بقاعبد الرحمن:ـ بؤدي ما علشان خاطر بؤدي دى مفيش افراج اي رايك اه و مش بجي بالجو دا علشان انا فاهم دماغك من امتي و انتي رقيقة كدافاطمة بغيظ:ـ طب مش قعبد الرحمن:ـ حلو برضو خدي بقا ايلين في ايدك و مشوفش وشكم غير لم العيال يكبروافاطمة:ـ دا تهرب من المسؤولية انتي مش اب ولا زوج جدععبد الرحمن:ـ صح انا مفتريفاطمة:ـ و لائمعبد الرحمن:ـ و حويط
فاطمة:ـ وعبد الرحمن:ـ بس بقا دا انتي رغاية اوى هو الحمل جاي معاكي برغي ولا ايفاطمة:ـ اه صح بكرا هروح لدكتورةعبد الرحمن:ـ عارف هى دى حاجة تتنسي هخلص و هعدي عليكىفاطمة:ـ صحيح ماما عزمنا كلنا و لازم تجي ياما هتنكد علياعبد الرحمن:ـ مقدرش اتكلم بس هحاول اجيفاطمة بزهق:ـ لا بقا كدا كتير لو شغلك دى هيخدك مننا يبقا بلاها اشمعنا انا قعدت من شغلي اقعد انت كمان الراجل و الستعبد الرحمن:ـ روحي نامي يا فاطمةفاطمة:ـ هروح انام انا اصلا مش ملزمة اقعد مع واحد نكدي و رخم زيكفاطمة فضلت تبرتم زى العادة و طالعت اوضتهمتاني يوم عبد الرحمن و فاطمة راحوا لى وفاء قعدوا عندها اه صح وفاء كانت عزمة كرم و نوال و اصحابهم حقيقي اليوم كان حلو جدا مش خلي من الضحك ولا الهزار عدا اليوم على خير بعد اسبوع عبد الرحمن طالع العيال من الحبس عبد الرحمنو في يوم كان الكل متجمع في بيت عبد الرحمن و فاطمة نوال و كرم و وفاء و عايدة و سمية بعد ما اخيرا رجعت من البلد حتي عبد الرحمن و هاني عاصم و روان و رزان الى اتخنقو مع أهليهم بسبب جنانهم و عدا اليوم على خيرفاطمة بقلق:ـ عبد الرحمن عايزة اروح لامي حاسه ان فيه حاجة صوتها مش مريحنيعبد الرحمن قبل ايديها:ـ تمام يا حبيبي روحي اجهزي علشان نروحلهافاطمة هزت راسها و راحت لى غرفة الملابسفاطمة جهزت نفسها و ركبوا عربيته بعد وقت وصلوا لى بيت وفاءفاطمة:ـ انا هفتح البابفتحت الباب لان معاها نسخه من مفتاح الباب فتحت الباب و دخلوافاطمة:ـ ماما ماما هى مش بترد ليهعبد الرحمن:ـ خالتي يا خالتيفاطمة بقلق:ـ لا حتي لم بتكون نايمة بترد اكسر الباب يا عبده ارجوكعبد الرحمن كسر الباب لقو وفاء واقعة على الارض……………..
فاطمة اتسعت عينها بعدته عنها بصت له بصدمة:ـ انت واعي لى الى بتقوله عبد الرحمن بصلي
عبد الرحمن:ـ ابعدي عني دلوقتي لو سمحتي
فاطمة بهدوء:ـ ممم تمام هسيبك بس مش قبل ما اعرف فيك اي ك صديقة على الاقل اعمل الى تعمله
فاطمة كانت هتمشي و هى حرفيا جوها بركان بسبب كلامه و شكه فيها زى ما حست من كلامه عبد الرحمن مسك ايديها و شدها لحضنه و هنا اول مرة عبد الرحمن يقفد قوته و اكنه طفل بيبكي بحضن امو
فاطمة رفعت ايديها و فضلت ترتب على ضهره بحنان و وجع من كلامه حست بدموعه على كتفها:ـ مالك يا عبده انت بتقلقني عليك ارجوك اتكلم متسبنيش كدا انا فاطمة يا عبده فاطمة الى لو دريت على الدنيا كلها مش هتقدر ولا تعرف تدري عليها حاجة
عبد الرحمن بوجع:ـ انا تعبان اوى يا فاطمة انا معرفش غيرك
فاطمة بثبت عكس ما دخلها:ـ انا معاك والله ما هسيبك بس اهد و قولي مالك
عبد الرحمن حك ليها كل الى عرفو عن اسيا و عن قت.لها لى اخوه فاطمة بتسمع بذهول و صدمة و رهب لكن مبنش عليها فضلت تهدي فيه و هى في حالة حزن
أما في الزنزانة اسيا حضنة نفسها و عمل تحك في رقبتها و ايديها و تصرخ بانهيار و رجاءا:ـ انتوااا يا ناااس يا عالم خرجوني من هنا انا بموت افتحووو.. حسام لم يعرف الى عملته فيا ها مش هيرحمكم يا حسام خليهم يخرجوني من هنا
وقعت على الأرض و قعدت تبكي:ـ خليهم يخرجوني ارجوك هو بيسمع كلامك قوله يخرجني
اسيا سرحت في الماضي و افتكرت حسام و حياتهم و معملته ليها
اسيا بدموع:ـ ياريتني ما قبلتك ولا شوفتك ياريتك ما حبتني ااااااااااااااااااااااااااااااااه افتحوا الباب بقولكم انا بموت مش قادرة
في فيلا عبد الرحمن
فاطمة قعدت بهدوء و مرح مصتنع و عبد الرحمن نايم على رجليها
فاطمة:ـ طيري يا عصفوره طيري ك طير القطار بدي ارجع طفلة صغيرة على سطح الجيران طب والله انا موهبة مظلومة
عبد الرحمن:ـ و تستحقي الظلم متغنيش تانى
فاطمة:ـ حاضر منك لله قلبي ب
عبد الرحمن:ـ انا على اخري مش ناقص ست شرين متغنيش خالص
فاطمة:ـ ممممم دا انت نكدي من يومك يالا انا عارفه حبيت في اهلك اي شكلك طبيعي و عادي جدا بس عيونك خضراء
عبد الرحمن:ـ اول مرة تعرف و بعدين مالها عيني مش فاهم
فاطمة:ـ ما هو ي حبيبي الى عيونهم ملونة دول بيبقا وراهم مصايب ياما تحت الساهي دواهي و انت من ساعة ما اتجوزنا و انت هادي كل الى عليك حاضر و تحت أمرك ولا انا شكة فيك
عبد الرحمن:ـ ممم اه الحقيقة انا كل دا بكدب عليكى و بتسلي خدي بالك بقا لا امضيك على حاجة
فاطمة:ـ نينيني حااااا انت متجوز عليا صح و بتجر كلام علشان تدري على عملتك اعترف يا بؤدي
عبد الرحمن قام:ـ يا حبيبتي كفاية بؤدي و بتاع هبتي راحت بسببك كفاية بقا
فاطمة:ـ هو انا اتكلمت ولا نطقت
عبد الرحمن قبل بطن ايديها:ـ حقك عليا يا حبيبتي
فاطمة:ـ على اي عبد الرحمن:ـ جرحتك بكلامي و خدك بذنبها مكنتش المفروض اعمل ولا اقولك كدا
فاطمة بابتسامة:ـ كنت زعلانه بس لم شوفت ضحكتك الى بتظهر عيونك الخضراء دى مبقتش زعلانة
عبد الرحمن قبل ايديها بحب:ـ الضحكه دى انتي السبب فيها انتى سبب كل حاجة حلوة في حياتي ربنا يخليكي ليا يا روحي
فاطمة بحب:ـ و يخليك ليا يا حبيبي.. صحيح يا حبيبي
عبد الرحمن:ـ قولي يا عيوني
فاطمة رجعت شعرها لوراء:ـ ممكن اطلب منك طلب
عبد الرحمن:ـ انتي تطلبي عمري كله
فاطمة:ـ انا عايزك تخرج العيال من الحبس
عبد الرحمن:ـ نعمم يختي
فاطمة:ـ خوت في نفوخك و بعدين ما هما اتربو خلاص يا عبده العيال برضو لسه صغيرين و بعدين كلنا غلطانا في سنهم
عبد الرحمن:ـ أيوة بس محبتش الميس بتاعتي ولا تطولت على الاكبر مني و هاني دا بالتحديد عايز يتربه
فاطمة:ـ عيال اي الى بيحبو دول اطفال
عبد الرحمن:ـ وحيات امك
فاطمة:ـ جر اي يا عبده انت تتقرف في شغلك تجي تقرفني و تتحول عليا و بعدين يا حبيبي اول مرة اطلب منك طلب معقول هتكسفني علشان خاطر ابنك على الاقل
عبد الرحمن:ـ تمام بس هاني هيفضل في الحبس علشان يتربه
فاطمة:ـ يا بؤدي بقا
عبد الرحمن:ـ بؤدي ما علشان خاطر بؤدي دى مفيش افراج اي رايك اه و مش بجي بالجو دا علشان انا فاهم دماغك من امتي و انتي رقيقة كدا
فاطمة بغيظ:ـ طب مش ق
عبد الرحمن:ـ حلو برضو خدي بقا ايلين في ايدك و مشوفش وشكم غير لم العيال يكبروا
فاطمة:ـ دا تهرب من المسؤولية انتي مش اب ولا زوج جدع
عبد الرحمن:ـ صح انا مفتري
فاطمة:ـ و لائم
عبد الرحمن:ـ و حويط
فاطمة:ـ و
عبد الرحمن:ـ بس بقا دا انتي رغاية اوى هو الحمل جاي معاكي برغي ولا اي
فاطمة:ـ اه صح بكرا هروح لدكتورة
عبد الرحمن:ـ عارف هى دى حاجة تتنسي هخلص و هعدي عليكى
فاطمة:ـ صحيح ماما عزمنا كلنا و لازم تجي ياما هتنكد عليا
عبد الرحمن:ـ مقدرش اتكلم بس هحاول اجي
فاطمة بزهق:ـ لا بقا كدا كتير لو شغلك دى هيخدك مننا يبقا بلاها اشمعنا انا قعدت من شغلي اقعد انت كمان الراجل و الست
عبد الرحمن:ـ روحي نامي يا فاطمة
فاطمة:ـ هروح انام انا اصلا مش ملزمة اقعد مع واحد نكدي و رخم زيك
فاطمة فضلت تبرتم زى العادة و طالعت اوضتهم
تاني يوم عبد الرحمن و فاطمة راحوا لى وفاء قعدوا عندها اه صح وفاء كانت عزمة كرم و نوال و اصحابهم حقيقي اليوم كان حلو جدا مش خلي من الضحك ولا الهزار عدا اليوم على خير بعد اسبوع عبد الرحمن طالع العيال من الحبس عبد الرحمن
و في يوم كان الكل متجمع في بيت عبد الرحمن و فاطمة نوال و كرم و وفاء و عايدة و سمية بعد ما اخيرا رجعت من البلد حتي عبد الرحمن و هاني عاصم و روان و رزان الى اتخنقو مع أهليهم بسبب جنانهم و عدا اليوم على خير
فاطمة بقلق:ـ عبد الرحمن عايزة اروح لامي حاسه ان فيه حاجة صوتها مش مريحني
عبد الرحمن قبل ايديها:ـ تمام يا حبيبي روحي اجهزي علشان نروحلها
فاطمة هزت راسها و راحت لى غرفة الملابس
فاطمة جهزت نفسها و ركبوا عربيته بعد وقت وصلوا لى بيت وفاء
فاطمة:ـ انا هفتح الباب
فتحت الباب لان معاها نسخه من مفتاح الباب فتحت الباب و دخلوا
فاطمة:ـ ماما ماما هى مش بترد ليه
عبد الرحمن:ـ خالتي يا خالتي
فاطمة بقلق:ـ لا حتي لم بتكون نايمة بترد اكسر الباب يا عبده ارجوك
عبد الرحمن كسر الباب لقو وفاء واقعة على الارض……………..
•تابع الفصل التالي "رواية براءة العشق" اضغط على اسم الرواية