رواية عشقت مطلقه و اولادها الفصل السابع عشر 17 - بقلم مارلي ايهاب
///////
كانت شمس تقف و الدموع تتجمع في عيونها و هي تتنفس بسرعة وكانها لا تريد تصديق ما استمعت له للتو.
القناوي بهدوء
شمس اهدي
شمس نزلت دموعها بقهر
اهدي ازاي و هو واخد مني و لادي خطفهم و ياعالم بيعملوا فيهم اية دلوقتي ازاي تخبوا عني حاجه زي دي ازاي انا لازم اروح اتنازل عن المحضر و هو هيديهمني اكيد
القناوي بحدة
لا طبعا تتنازلي يعني ايه انت اتجنيتي ولا ايه اسمعيني زين وبلاش عواطفك تتحكم فيك
شمس بعياط
عواطف ايه دول ولادي فاهم يعني ايه ولادي
القناوي
بس افهميني انت حتى لو رحت اتنازلتي عن المحضر انت ضامنه ان هو يدي لك العيال مش يمكن يضحك عليك وياخد العيال منك خالص وانت تكوني اتنازلتي عن المحضر خلاص ودي ما فيهاش راجعه
شمس بعياط
مش مهم اي حاجه المهم ان انا اخد عيالي في حضني وخلاص انا هتنازل على الشركه وهتنزل عن المحضر وهعمل كل اللي هو عايزه المهم انه يسيب لي العيال مش عايزه حاجه ثانيه والله
القناوي بعصبيه
اجمد يا بت وبلاش تبقي طريه كده انا خلاص رجالتي بقى وفي كل حته وشويه وهنعرف مكان العيال وهنروح نجيبهم بنفسنا خلاص كلها ساعه ولا اثنين ونروح نجيبهم
شمس بعياط
انت مش حاسس بيا ليه دول عيالي
القناوي طبطب عليها وقال
اهدي يا شمس ولادك زي احفادي بالظبط وانا زعلان عليهم اقسم بالله وربنا يعلم اللي في قلبي ناحيتهم بس ما ينفعش نسيب مجرم زي ده يخرج من السجن ساعديني علشان خاطر ولادك يبقوا في امان وكمان المجرم يتحاسب يلا تعالي نقعد جوه وارتاحي انت الانفعال غلط عليك
ودخلها الاوضه وقاعدها على السرير وهي لن تتوقف عن البكاء بكاءها يزداد وهي يتخيل لها ما يحدث مع ابنائها الان
بعد مرور نص ساعه تليفون القناوي رن
القناوي بجديه
تمام زين يعني خلاص تمام خلاص انا جاي لكم حالا
شمس بلهفه وهي بتمسح دموعها
عرفت هم فين مش كده
القناوي
ايوه انا عايزك بقى تقعدي هنا زي الشاطره لغايه ما ارجع واجيب لك العيال
شمس بلهفه وخوف
لا انت هتاخدني معاك مش هتسيبني وتروح له انا عايزه اشوف ولادي واطمن عليهم علشان خاطري يا اونكل خدني معاك
القناوي
ما تنسيش انت لسه تعبانه خليكي هنا واقسم لك بالله اولادك هيجوا سلام وما فيش فيهم حاجه يلا بقى ما تعطلنيش خدي بالك من نفسك يا شمس
شمس بعياط
بس لو سمحت خدني خذني والله ومش هتكلم ومش هعمل اي حاجه هقعد استناكم في العربيه
شمس فضلت تترجي القناوي
القناوي بحده
قلت لك لا انت ناسيه ان عمليتك بكره ولازم تبقي جاهزه ومستعده ليها خليكي هنا وانا كم ساعه وهجيب لك عيالك وهاجي
شمس بعياط
انا مش عايزه عمليه ولا عايزه زفت انا عايزه اروح لاولادي
القناوي بهدوء
شوف يا شمس انا ليه يا حبايبي في الاسكندريه وصيتهم يروحوا ياخدوا العيال وانا هروح استلمهم منهم يعني زمانهم ربع ساعه ولا حاجه ويوصلوا لهم اهدي شويه بقى مش كده وهكلمك وهخليك تكلميهم خلاص عشان خاطري اسمعي حديتي بقى وبلاش تتعبيني اكتر من كده
شمس قعدت على السرير وهي تبكي بقهر قرب منها القناوي وقال
معلش انا خابر زين انك تعبانه وانك خايفه عليا
بس صدقيني ولادك بخير ما تقلقيش عليهم يلا نامي بقى واستريحي على ما نيجي مع السلامه
وسابها وخرج من المستشفى وركب عربيته ومشي
اما في الاسكندريه في بيت نهال دخلت المطبخ لقيته مقلوب قربت من همس ومسكتها من شعرها
نهال بغل
ايه القرف ده يا بنت ده منظر فين الطفح اللي عملتيه
همس بعياط
انا قلت لك انا ما بعرفش اطبخ حرام عليك سيبي شعري هيتقطع
نهال بعصبيه
ده انا هقطع خبرك يا بنت ده انا بقى هحرقك على قله ادبك دي والله لاخليك مشوهه
ومسكت السكينه وهتولع البوتاجاز همس زقيتها بسرعه وقعت على الارض ودخلت على الاوضه اللي فيها اخواتها وقفلت على نفسها ومن حسن حظها كان موجود المفتاح الاوضه قفلت الباب وقعدت جنب اخواتها وهي مرعوبه وبتعيط
نغم بخوف
مالك يا همس حصل ايه همس جسمك بيرتعش كده ليه
همس ما كانتش بتتكلم بس جسمها كان بيترعش بطريقه غريبه وهي بتعيط وبتتشحتف من الرعب
ادم قرب منها وطبطب على ايديها وقال
ما تخافيش يا ماما هتيجي دلوقتي هي اكيد مش هتسيبنا هنا
ضمه رجلها لصدرها وحاطط راسها وفضلت تعيط
وفجاه سمعوا خط جامد على الباب ونهال بتصرخ وبتقول
بقى بتوقعيني يا قليله الادب يا اللي ما شفتيش تربيه ما انا هاخد من بنت شمس ايه افتحي يا بنت افتحي اقسم بالله لاربيك انت وهم واخليك عبره لاخواتك علشان لو محدش يفكر يعمل كده تاني
التلاته قعدوا خايفين وحضنوا بعض بخوف
مفاجاه باب الشقه خبط بطريقه عنيفه نهال اتخضت وراحت عند الباب بخوف وقالت
مين
سمعت صوت راجل بيتكلم بمنتهى الحده
افتحي الباب احسن لك بدل ما اكسره على دماغك
نهال بخوف
لا مش هفتح حاجه وانت مين وعايز ايه
فجاه لقيت خبط جامد على الباب وكان حد بيكسره نهال فرخت بخوف وفجاه الباب اتفسخ ودخل راجل ومعاه اربع رجاله وشافت الرجاله الحرس اللي كانوا على الباب وقعين على الارض
نهال صرخت
انتم مين وعايزين ايه
راجح بحده
احنا عملك الاسود في الدنيا يا وليه يلا يا رجاله شوفوا العيال فين وهاتوهم
نهال بعصبيه
عيال ايه اللي تاخدوها هي وكاله من غير بواب ولا ايه
راجح بعصبية
بقولك اية لولا انك ست كان زماني مسكت في زمارة رقابتك و محلتهاش غير وانا مخلص عليكي انتي اللي حايشك عني انك حرمة يلا منك ليه فتشوا البيت
دخل الرجاله الاوض
واحد من الرجاله
الاوضة دي مقفولة
راجح بهدوء
يبقي العيال فيها اافتحي الباب يا ست و خلينا نمشي من غير مشاكل
نهال بخوف
هما اللي قافلين علي نفسهم والله مش انا
راجح بعصبية
ما تخلص بقي علشان انا اتخنقت منك
نهال بخوف
اقسم بالله ما انا اللي قافله الباب
راجح بعصبية
اكسروا الباب ده كمان
بدوا الرجال في تكسير الباب و فعلا كسروا ودخلوا الغرفة و شافوا الاطفال حاضنين بعضهم و يبكون بصمت
قرب منهم ثلاث رجال وكل واحد منهم حمل طفل
راجح بحدة
قولي للجوزك انت هتندم و الاحسن ليك تفضل محبوس علشان لو خرجت من السجن فيها موتك وقوليله الكلام ده من راجح الدهشوري وهو اكيد عارفني زين
واخد الاطفال ومشي نزل تحت وركب عربيته
اما نهال كلمت المحامي بسرعه وقالت له
العيال اتاخدوا باين حد تبع شمس اسمه راجح الدهشوري من الصعيد وبيقول عرفي ايمن انه السجن احسن ليه من اللي هيحصل له لو خرج
المحامي
انا هبلغ استاذ ايمن بالموضوع ده مع السلامه يا مدام
وقفل معاها على طول
اما تحت قدام العربيه كان واقف راجح واتصل على القناوي وقال
العيال بقوا معايا يا عمي
القناوي
انا لسه في القاهره ما خرجتش منها خدهم عندك وانا هوصل وهكلمك تجيبهم لي
راجح
ما فيش داعي تيجي على العموم انا جاي القاهره عندي شغل جالي فجاه اول ما هاجي هتصل بيك يا عمي
القناوي
ماشي يا ولدي بس خد بالك على العيال الله يخليك وهكلمك كمان شويه عشان امهم رايده تكلمهم وتطمن عليهم
راجح
ماشي يا عمي مع السلامه
القناوي
سلام يا ولدي
وقفل معاه وراجح قال
يلا يا رجاله اطلعوا على القاهره
وركب جنب الاطفال وشاف همس لسه بتعيط وضمه جسمها ليها قرب منها وقال
مالك يا قمر بتعيطي كده ليه
نغم بدموع
اصل طنط اللي كانت فوق ضربتها جامد
راجح حضن همس وشالها وحطها على رجليه وقال بابتسامه
معلش ما تعيطيش هي ما تقصدش تعمل كده يمكن كان متضايقه ولا حاجه وبعدين اشتكيها لربنا وهو يجيب لك حق بدل العياط ده مش هينفعك ولا انت ايه رايك تفضلي تعيطي وتتعبي في الاخر ولا تقولي لربنا انك زعلانه ومظلومه وهو يجيب لك حقك منها ايه الاحسن
همس بصيت له بدموع
اشتكي لربنا
راجح ابتسامه
ايوه تشتكي لربنا انك اتظلمتي بس مش تدعي عليها اشتكي بس وشوفي ربنا بعد كده هيعمل فيها ايه عشان هي واحده ظالم ماشي عينيك الحلوه دي ما تعيطش ثاني وبعدين ما فيش داعي تقولي لماما علشان ماما ما تزعلش هي كمان وتفضل تعيط
همس وضعت راسها على كتفه وقالت
ماشي مش هقول حاجه
راجح فضل يطبطب عليه ويهديها لغايه ما هديت ونامت على رجله لحد ما وصل القاهره اتصل راجع على القناوي وقال له
ايوه يا عمي انا وصلت القاهره انت فين وانا اجيب لك العيال
القناوي
انا موجود في المستشفى اقف انت بس في اقرب مكان وانا اجي لك ما تتعبش نفسك اكتر من اكده
راجح
ما فيش تعب ولا حاجه يا عمي قل لي بس انت فين وانا هاجي لك على طول
القناوي قال له على عنوان المستشفى وبعد نص ساعه وصل راجح المستشفى واخذ الولاد وكان شايل همس على ايده وادم ونغم كان ماسكهم في ايده ودخلوا المستشفى وطلع على الدور اللي قال له عليه القناوي
القناوي ابتسم
ولادك وصلوا يا شمس المستشفى وهو طالع بيهم دلوقتي اهو
شمس بره الاوضه تجري والقناوي مسك ايديها وقال
الصبر يا شمس مش كده
وشافت راجح ماشي بيهم جريت عليه واخذت همس من ايديه وهي بتعيط ومسكت نغم وادم وفضلت تعيط وتحضنهم وتقبلهم على وجههم
القناوي بهدوء
خلاص يا شمس ما هم معاكي اهو وكويسين الحمد لله بطل عياط اللي انت بتعمليه دي غلط على صحتك حرام عليك
كانت حضناهم جامد جدا ومش عايزه تسيبه الدكتور قرب منهم وقال بهدوء
يا دكتوره شمس اللي انت بتعمليه ده غلط انت واحده داخله العمليات ما ينفعش ابدا اللي انت بتعمليه ده لازم نفسيتك تبقى كويسه اتفضلي معايا على الاوضه لو سمحتي وثاني مره ما تخرجيش منها انت شلت المحاليل من ايدك والكالونه والدنيا ليه كده
القناوي بهدوء
معلش يا دكتور هي هتسمع الكلام وما هتعملش حاجه تاني واصل مش إكدة يا شمس
شمس بدموع هزت راسها بالموافقه
الدكتور
طب اتفضلي معايا سيب الاطفال هنا مع الحاج
شمس بخوف وهي بتمسح دموعها
لا ولادي انا هاخدهم معايا
القناوي
معلش يا دكتور خليهم يقعدوا معاها في الاوضه
الدكتور بهدوء
حاضر اتفضلي معايا
دخلت شمس وهي ماسكه ولادها الغرفه اما راجح كان واقف سرحان مكان ما كانت قاعده على الارض قرب منه القناوي وقال باستغراب
مالك يا راجح واقف وصافن كده ليه
راجح ابتسم
ايه الجمال ده كله يا عمي مش تقول لي ان في حلويات هناك وانا مستغرب عيالها البنات جمال كده ليه حتى الولا شبه الاجانب
القناوي بحده
واد يا راجل احترم نفسك يا ولا
راجح ابتسم
في ايه يا عمي هو انا قلت حاجه غلط ولا ايه حق عليا بمدح في الست وفي جمالها بقى في واحد عاقل يبقى معاه واحده زي دي ويطلقها عليا النعمه جوزها ده واحد حمار
القناوي ضحك
ولو عرفت ان الحمار الثاني يبقى ابن عمك سلطان اللي اتجوزها وبرده طلقها
راجح بصدمه
ليه هو سلطان اتجوز من غير ما يعرفني ولا ايه
القناوي ابتسم
انا اللي خليته يتجوزها عشان خاطر اخلصها من ايمن طليقها الغبي ده وطلع ابني اغبى منه وضيعها من يده لغايه ما طلبت الطلاق وغي زهقت من عيشتها معاه ده ما قعدوش شهر اقل كمان
راجح بهدوء
انت خابر يا عمي ان سلطان مش زي ريان ما يحبش حد يامره او يخليه يتجوز غصب عنه واكيد انت اجبرته علشان كده عاند معاه وكرهها في عيشتها هو انا مش خابره يعني
القناوي
سيبك منيه قول لي راجع الصعيد متى ولا خلاص خدت على عيشه البندر
راجح ابتسامه
لا طبعا يا عمي ان شاء الله اسبوعين ثلاثه كده
وهرجع على الصعيد بكفياني غربه بقى
القناوي بابتسامه
ماشي يا ولدي خد بالك على حالك
راجح بهدوء
حاضر يا عمي بس انت اهنا في المستشفى بتعملوا ايه
القناوي بحزن
شمس هتعمل عمليه لانها عندها سرطان وبيقولوا العمليه احسن ليها من العلاج وان شاء الله ميعادها بكره
راجح بحزن
ربنا يشفيها ويقومها بالسلامه علشان عياله انت هتعمل ايه مع اللي اسمه ايمن ده
القناوي ابتسم بخبث
انا حبايبي كتير في الداخليه هوسع عليه توصيل والله لبسه قضيه ثاني عشان اللي عمله دول وهخليه يعفن في السجن عشان يبقى يعرف ان الله حق
راجح بهدوء
صح يا عمي ما ينفعش نتهون معاك انا صحيح زهره وريان عاملين ايه انا بقى لي كثير ما شفتهم
مش هم موجودين في القاهره برده
القناوي بهدوء
والله يا ابني انا انشغلت مع شمس وعيالها ونسيتهم خالص وما اعرفش عنهم اي حاجه هبقى اكلم ريان
راجح باستغراب
بس في حاجه انا مستغربها يا عمي كيف اخوها ما بيجيش فرح اخته حتى لو كان مسافر بره مصر ما يصحش حتى الناس تاكل وشنا وبعدين انتوا عملتوا الفرح بسرعه قوي ايه سبب الاستعجال ده انا اول ما سافرت ما شاء الله سلطان اتجوز وطلق وريان اتجوز يا ترى في ايه تاني تفاجئوني بيه
القناوي ابتسم
علشان تعرف اللي بيهملنا ويروح بيفوتوا قد ايه المهم ان احنا وفقنا راسين في الحلال واتجوزوا وخلاص
راجح
معاك حق والله يا عمي طب انا همشي دلوقتي وهبقى اجي في اي وقت اطمن كمان على مدام شمس والعيال
القناوي بهدوء
طول عمرك صاحب واجب يا راجح مع السلامه يا ولدي
راجح
مع السلامه
مش راجح من المستشفى اما القناوي دخل الاوضه وشاف شمس لسه حاضنه اولادها
القناوي بهدوء
خلاص اطمنتي على ولادك اجهزي بقى للعمليه يا شمس علشان خاطري بلاش تفضل تعيطي كل شويه زي عيالك ده اكبر يا بتي
شمس بدموع
حاضر يا اونكل هعمل كل اللي حضرتك عايزه
القناوي شال همس اللي منيماها على ايديها
وحطها على الكنب وقال لها بهدوء
يلا يا شمس نامي بقى وكفايه لغايه كده يا بتي عايزك بكره تبقي فايقه كده علشان خاطر ربنا يكرمك وتقومي بالسلامه
شمس
حاضر
وضعت شمس راسها على السرير وفي خلال 10
دقائق كانت نامت من التعب
في بيت ريان
كان قاعد يتفرج على التلفزيون تليفونه رن وكانت والدته
ريان
كيفك ياما وابوي كيفه
فاطمه بعصبيه
انا بحاول اتواصل مع ابوك على التليفون ما بيردش عليا في ايه يا ريان
ريان بقلق
انا ما خابرش حاجه هو ابوي فين اصلا
فاطمه بعصبيه
ابوك في القاهره انت مخابرش ولا ايه
ريان
لا ياما ما عنديش علم باي حاجه في حاجه حصلت يعني ولا ايه انت خابره ان ابويا لما بيسافر بيبقى مشغول وساعات ما بيردش على حد في حاجه محتاجه حاجه
فاطمه بعصبيه
شفت عمايل اخوك الكبير اخوك راح يتجوز بنت الخدامه بنت الخدامه
ريان بصدمه
ايه الحديت الماسخ ده ياما اتجوزها كيف يعني ده ابويا لو عرف حاجه زي دي هيطين عيشتنا كلتنا
فاطمه بعصبيه
البت بتكدني البنت عامله راسها براسي مفكره نفسها حاجه بنت الخدامه
ريان
طب بس هدي نفسك ياما واكيد ابوي لما يدرى الموضوع ده هو هيتصرف من نفسه ما تعمليش حاجه يا اما عشان ما يجيش يتعصب علينا اكثر
فاطمه بعصبيه
ماشي يا ريان قول لي عملت ايه في المخفيه اللي عندك والولد اللي حامله فيه حصل ايه عندك نزلته زي ما قلت
ريان بهدوء
هو نزل لوحده ياما
فاطمه بعصبيه
احسن في 60 داهيه عقبال ما تطلقها هي كمان علشان نخلص من النسب اللي يعر ده
ريان بضيق
ياما لو سمحت قلت لك 100 مره ما تتكلميش عن مرتي بالطريقه دي احترميها
فاطمه بعصبيه
احترم مين هي كانت احترمت نفسها علشان انا احترمها جتك نيله خليك ماشي وراها يا اخويا خليها تركبك وتدلدل رجليها كمان
وقفلت السكه في وشه
اما ريان مسح على وشه بغضب وحدف التليفون على الكنبه بغضب
في السرايا كانت قاعده فاطمه متعصبه وشافت فرحه نازله على السلم بقميص نوم حرير ولابسه الروب فوقيه وكان القميص قصير
فاطمه بصدمه
في ايه يا بت هو انت ما بتختشيش ولا ايه نازله بالمنظر ده ليه
فرحه وهي بتحط ايديها على خصرها
نازله اشرب ولا عشان انزل اشرب هلبس هدومي كمان اصل انت خابره زين انا عروسه وهفضل باللبس ده فتره كده لحد ما شهر العسل ينتهي
فاطمه بغيظ
اما انت بت بارده بصحيح انت جايه تجلطيني ولا ايه يا بنت انت
فرحه ببرود وكيد
مالك بس يا حماتي هو انا قلت لك حاجه هو في واحده تكره يا ناس ابني هيكون مبسوط وسعيد مع مراته ولا تكونيش غيرانه علشان جوزك مش هنا وحتى لو موجود فانتوا اتنين عواجيز راحت عليكم
فاطمه خبطت على صدرها بايديها بصدمه
يا نصيبتي ايه اللي بتقولي هديه مقصوفه الرقبه ده انت اللي عندك حياء ولا اخلاق اتجنت يا بت
ده انا هقطم رقبتك بيدي
فرحه ببرود
بقول لك ايه ما تعطلنيش انا رايحه اجيب حاجه من المطبخ وطالعه ثاني مش ناقصه مزاجي يتعكر
وفعلا سابتها ومشيت ودخلت المطبخ ومسكت قزازه العصير واخذت كوبايتين وطلعت فوق
اما فاطمه كانت قاعده بصدمه على الكنبه
وهي مش مستوعبه كلام فرحه وقله ادبها
اما في الاوضه عند سلطان كان قاعد عاري الصدر
ويرتدي بنطلون قطن اسود
دخلت فرحه الاوضه وهي بتتمايل بدلع وحطت الكوبايات على الكومودين وراحت قعدت على رجليه ولفت ايديها حوالين رقبته وقالت بزعل مصطنع
بقى ينفع اللي امك عملته ده امك بتزعق لي تحت وبتشتمني يا سلطان وانا ما عملتلهاش اي حاجه بقى انا عشت هنا هتجيب لي قله القيمه
سلطان بحزن وهو بيضمها لي
ما تقوليش الكلام ده يا فرحه امي والله طيبه بس سيبيها تاخد عليك الاول وبعدين هتعمل لك كل اللي انت رايداه وهتعاملك كيف بنتها واكتر كمان
فرحه بدموع مصطنعه
انت ما تعرفش قالت لي ايه دي شتمتني بامي وقالت علي خدامه واني بس اكمل اسبوع من الجواز وهتشغلني مكان زينب الخدامه
سلطان بعصبيه
ايه الحديت الماسخ اللي بتقوليه ده
فرحه بدموع
ده كلام امك مش كلامي انا رايده ارجع بيت اهلي ما رايدهاش اقعد اهنا يا سلطان
سلطان
ما تقوليش الحديت الماسخ ده تاني ولو على امي انا هجيب لك حقك منيها تعالي معايا
واخرها ونزلوا عند والدته اللي كانت لسه قاعده مصدومه
سلطان بعصبيه
ايه ياما الحديت الماسخ اللي بتقوليه لمرتي دي مش عيب عليك تقولي لمرات ولدك الحديت الماسخ اعتبريها بنتك وبعدين كرامه مرتي من كرامتي وانا مش هسمح لحد يهين مرتي واصل ياما وبكفاياك عادي انا كنت بسيبك تقولي اللي انت رايداه لشمس لكن دي لا خط احمر وعندي استعداد اقطعك العمر كله علشان خاطرها
كانت فاطمه واقفه مصدومه وفرحه بتبص لها بشماته وابتسامه خبيثه
فاطمه بدموع
انت ما تخابرش مرتك قالت ايه و
سلطان قاطع حادثها وقال ببرود
ما رايدش اعرف قالت ايه انت اللي غلطانه وبعدين ايا كانت اللي قالته فكانت بتدافع عن نفسها وعن كرامتها اللي انت بتدوسي عليها ياما الله يخليك رايدش مشاكل مع مرتي خليكي في حالك وما لكيش دعوه بيها يلا يا فرحه
ومسك فرحه من ايديها وطلعوا على اوضتها وفاطمه قعدت بتعب وقهر
فاطمه بصدمه
ما طلعتيش سهله واصل يا بت يا فرحه
ثاني يوم الصبح في المستشفى كان واقف راجح مع القناوي اللي قلقان جدا بعد دخول شمس العمليات
تفتكروا عمليه شمس هتنجح ولا لا
هل القناوي هيسكت زي فاطمه ولا مش هيعدي الموضوع بالسهل
وتفتكروا سلطان هيسمع كلام القناوي ولا هيعانده
البارت ده 2900 كلمه اتمنى تعملوا فوت وكمان تعملوا تعليقات كتير و تقولوا توقعتكم للبارت الجاي و اية اكتر شخصية عجابتكم و اكتر شخصية كرهنها في الرواية
•تابع الفصل التالي "رواية عشقت مطلقه و اولادها" اضغط على اسم الرواية