رواية كبرياء ابنة الخادمه الفصل الثامن عشر 18 - بقلم سحر السحرتي
كبرياء ابنة الخادمة
حلقة ١٨
بدون صورة يمكن الفيس يحترم نفسه ويسيبها
: ما تقلقش قوي كده كأني اختك لا قدر الله مش هأذي نفسي تاني عشان خاطر امي الله يرحمها اصلها ربتني كويس بس هسيب لكم البلد لاني مش عايزه اشوف حد فيكم ولو صدفه ومش عايزه حاجه من والدي العزيز .... بلغوا لان تعبت وانا برجع كل واحد جايب لي فلوس منه
:بس ده حقك انت ملزمه منه
:حقي مش فلوس يرميها كل اول شهر حقي هو ضيعه بدل المره مليون مره و سامحته وكأنه اتعود أنه يضيع حقي بس اخر مره دي اللي قطمت وسطي و غيرتني من ناحيتكم كلكم .... اتفضل ادخل للمحامي عشان توقع الورق انا مش فاضيه
بقلمي سحر السحرتي
*دخل معايا ووقع الورق وهو حزين سالت المحامي
:صافي مراته اقدر لما احب اشتري نصيبها علاء بتوكيل الاداره هو اللي يخلص الاجراءات ولة لازم اكون متواجدة
:اه يقدر طبعا
:شكرا
*بصيت لسامح : بلغ صافي ان قريب هشتري نصيبها هي كمان
:وهي ذنبها ايه تقطعيها دي اكتر انسانه صدقتك ووقفت جنبك
:عشان من ريحتكم وعشان ما حدش يفكر ويقول انها بتنقل الاخبار انا خايفه عليها و حريصه على حياتها الزوجيه لان ممكن بكره كمان يتفبرك لها تسجيل انها مشتركه معايا في فضيحه هنا
:يتفبرك انت قصدك ان التسجيلات دي متفبركه
*بصيت له ببلاهة مصطنعة
:لا ده صوتي وانا بتكلم مع مؤيد ما انا فعلا اللي عملت كده
:استني يا حلا انا ازاي ما فكرتش انها فعلا مزيفه
: يمكن عشان ما فكرتش اصلا وصدقت دموع التماسيح سلام قلت لك مش فاضيه
*رجع سامح البيت شارد و بيدور كلامي في دماغه صافي دخلت عليه الغرفه
:في ايه سرحان في حد غيري
:اه
:نعم
:هو انا ازاي ما حسبت احتمال 1% ان كلام هنا كذبه و التسجيلات دي مزيفه
:لان هنا سبكتها كويس بس كان المفروض تفكر كويس ان اخلاق هنا لما سمحت لها تخطف ادم من حلا وفكرت ان مؤيد كمان معجب بحلا فخطفته يبقى ممكن تعمل اللي عملته
:هعمل ايه لو طلعت انا كمان ظلمت حلا
: انا شايفه انك تدور على الحقيقه وتروح تصالحها و اكيد هتسامحك لان رصيدك عند حلا كبير وهي طيبه المشكله هتكون في يوسف و عمي وخصوصا عمي لانه ياما خذلها
: يوسف صحيح يوسف انا هكلم يوسف
بقلمي سحر السحرتي
*اتصل سامح على يوسف اللي ذهل من كلامه
: يعني ايه يا سامح شاكك ان التسجيلات دي متلفقه وجاي تقول دلوقتي بعد ما قلنا اللي قلناه وعملنا اللي عملناه معاها انا مش قادر اتخطى حبها وجزء مني كان رافض يصدق بس لما كلكم صدقتوا مشيت وراكم وانا مغمض
: يا يوسف انا بفكر بصوت عالي انا قابلت حلا النهارده وقلبي كان بيتقطع وانا بفض الشراكه معاها
: وايه اللي حصل خلاك بتقول كده
:هحكي لك
*بعد سامح ما حكى له الحوار اللي دار بينا
:احنا اغبياء كان لازم نتاكد قبل ما نظلمها خصوصا انهم حاولوا يسموها قبل كده معناه أنهم ممكن يعملوا اي حاجه ثانيه
:بتقول ايه يا يوسف يسموها ازاي
: ده كان سبب أن حلا سابت الفيلا عشان اكلوها اكل فاسد عمل لها تسمم
:وهي ما اتكلمتش ليه وانت كمان
:ده كان سر بيني وبينها و غلطت دلوقتي اني قلت لك
: يعني يا حبيبتي كانوا هيسموها وما اتكلمتش وكمان ظلموها الظلم ده واحنا ساعدناهم
:سامح هات للتسجيلات دي وانا هتاكد انها سليمه او مزيفه
:حاضر هحاول
*اليوم التاني كنت سافرت راس البر اودعها والمكان اللي كنت بحب اقعد فيه ... بعد فتره وانا قاعده لقيت ايد بتتحط على كتفي بصيت
:خير يا حضره الظابط انا قاعده في المكان المخصص للجمهور ولا ده ممنوع كمان
:ازيك يا حلا عامله ايه
:زي ما انت شايف كويسة جدا قاعدة قعدة واحده شريرة بفكر بطريقه ثانيه انتقم فيها من الناس و افضحهم لو سمحت سيبني لوحدي
:ممكن اقعد معاكي شويه
: باي صفه الخطوبه وانتهت اخت صاحبك وخلاص ما بقاش يعتبرني اخته اظن ما بقاش في حاجه تربطنا ببعض تخليك تقعد مع واحده زيي
:اننا كنا اصحاب
:لا ما كناش .... لو سمحت انا جايه اقعد كام ساعه اودع الاماكن اللي بحبها ... و لوحدي
:تودعيها يعني ايه
: هسيب البلد واروح بلد ثانيه الناس تتعرف علي حلا وبس مش بنت الداده ... تتعامل معايا على اني حلا وبس .... اللي مش حربايه ولا شيطانه بتخطط تنتقم و تفضح اقرب الناس ليها .... تتعامل معايا لو جرحتني عذرهم معاهم لانهم اغراب
*غصب عني دموعي نزلت وانا بتكلم بس كانت طريقتي في الكلام طريقه انسانه مكسوره و مقهوره كلامي لمس قلبه وحس فعلا اني اتظلمت
:حلا اديني فرصه الموقف كان اكبر مننا ما قدرناش نفكر
:الموقف ما كانش محتاج تفكير كان محتاج شعور و احساس باللي بيتهموها ... شعور انها لا يمكن تعمل كده و احساس ان مهما حصل دي اختها عمرها ما هتاذيها لو كنت بتحبني زي ما اوهمتني كان حبك بقى بصيرتك لكن حبك ما كانش كافي يدافع عني ..... ارجوك انا عايزه اودع الاماكن اللي بحبها من غير ما اشوف الناس اللي اذتني
*مسك ايدي :حلا انا بحبك صدقيني ممكن تديني فرصه
*سحبت ايدي بهدوء
:اسفه الفرص والسماح كان عرض وخلص خد فرصة وعليها واحدة سماح هدية خلاص بطلته بقى بيخسرني لو سمحت هتمشي ولة لا
: لا لازم اتكلم معاكي
: تمام
*قمت مشيت انا وهو ورايا سرعت من خطواتي عشان ما يلحقنيش
*خبطتني عربيه وقعت على الارض جري عليا بسرعه وهو مخضوض
:حلا انت كويسه
:من جوه ولا من بره .... اه كويسه
:تعالى اعملي محضر فيه
: لا هسيبه وانتقم منه بطريقتي اللي انت شفتها ما انت عارفني بضرب في الظهر
*اللي عمل الحادثه نزل
: انا اسف يا انسه انت كويسه
: اه ما تقلقش اتفضل حضرتك
: ممكن اوصللك اي مكان انت رايحاه
*حبيت اضايق يوسف
:لو ما فيش مانع الموقف عشان اسافر
: اه اتفضلي
*يوسف مسكني من ايدي وقال له بحدة
: لا اتفضل انت انا هوصلها
*سحبت ايدي : معلش يا حضره الظابط انت مشغول وهو اكيد عايز يعتذر عن الغلط اللي عمله
*ركبت وما اديتلوش فرصه يتكلم ومشيت
بقلمي سحر السحرتي
*اتصل يوسف على سامح و بلغه باللي حصل وإحساسه بالندم
:هو انت عارف انها مسافره
:هي قالت كلمه فكرتها بتعتب عليا بس ما اعتقدتش انها بتتكلم بجد
: اسمع يا سامح اتصل على علاء واعرف منه احسن تسافر قبل ما تظهر الحقيقه .... جبت التسجيلات
:للاسف هنا بتقول مسحتهم بعد مؤيد ما اتجوزها ما قدرتش يفضل عندها المخطط القذر اللي ضيع مستقبلها
:وانت صدقت
: لا طبعا واضح انها بتكذب
:طب حاول تاخده منها من غير ما تعرف
:دي اول حاجه حاولت اعملها من غير ما تعرف ولما ما لقيتهوش سالتها
:طب هاته من على تليفون مؤيد هي اكيد كانت واخداه من على تليفونه
:على ما اجيبه مش لو مؤيد كان بيكلم حلا يتفق معاها اكيد سجل مكالماته موجود برقم حلا تقدر تجيب سجل مكالمات الفتره اللي قبل هنا ما تحمل ده هياكد لنا مين فيهم كانت بتكلم مؤيد اكثر
: اه فكره خلاص هجيبه
*يوسف دور في سجل مكالمات مؤيد ما لقاش بينا غير مرتين وكل مره اقل من دقيقه وفتره بعيده عن حمل هنا دور ممكن يكون ليا شريحه ثانيه باسمي ما لقاش لا انا ولا مؤيد بس لقي مكالمات كثير بينه وبين هنا طول الفترة بتاعتة الحمل وقبلها
*سامح بلغ يوسف انه ما لقاش على تليفون مؤيد اي تسجيلات ولا حتى محادثات بيني وبينه على اي برنامج تواصل غير كارت معايده وقت الاعياد ببعته للناس كلها دايما ....ويوسف بدوره بلغوا على اللي وصل له
: لو هنا مسحته زي ما بتقول عشان نفسيتها مؤيد هيمسحه ليه دى فرصه كل ما يحتاج فلوس ممكن يهددنا بيه
:الا اذا ما كانش موجود الا عند هنا هي بس
:احنا كده مش هنقدر نوصل للحقيقه الا لو واحد منهم اتكلم
:هنشوف لها حل المشكله ان حلا مسافره اخر الاسبوع
:رايحه على فين
: جالها عرض في دبي تعمل فرع للشركه هناك فطلبت انها تمسك الإدارة بنفسها هناك
:دي كده مش ناويه ترجع
:لازم نمنعها تسافر
:انا هتصرف بس لازم نشوف حجه تخليها تقعد
: اعمل ايه يعني يا يوسف
: هقول لك بس محتاجين مساعده من والدك
*اتفقوا على الخطه اللي هيوقفوني بيها على امل اني هوافق اقعد
بقلمي سحر السحرتي
*مر الاسبوع وانا في المطار لقيت اني ممنوعه من السفر ويوسف مستنيني
:خير يا حضره الظابط هو مين اللي منع سفري اظن اني مش متجوزة عشان جوزي يمنعني ولا تحت السن القانوني عشان ابويا يمنعني
: انا منعته بشكل ودي ارجوك تعالي معايا مشوار مهم
:المهم بالنسبة لك اكيد مش مهم بالنسبه لي انا مرتبطه بحجز وتذكره هتروح عليا
:هعوضك بس لازم تيجي معايا
:واذا رفضت
: ما كنتش حابب تعرفي هنا والدك في المستشفى حالته خطر وسامح معاه و بعتني اوصل لك لان والدك حابب يشوفك يمكن تكون المره الاخيره
*صرخت وانا بمسك في هدومه قلبي ما طاوعنيش
: بابا انت بتتكلم جد
:هو الكلام ده فيه هزار
:خدني بسرعه ارجوك
*جريت زي العبيطه ونسيت كل اللي عمله فيا
*طول الطريق وانا بعيط قلقانه على بابا ... يوسف استغل الموقف ومسك ايدي يطبطب عليا ....حنين قوي
*هو استهبل وانا بصراحه كنت محتاجه لايده كان واحشني قوي ولاني زي الهبله زي ما انتم عارفين لسه بحبه وحاولت انساه ما قدرتش .... مش عارفه نسيت حب ادم بسرعه لكن يوسف لا ليه مش فاهمه فقلت استهبلي انت كمان
*وصلنا المستشفى وجريت بسرعه عشان اشوفه لقيت سامح طالع من غرفته حزين كنت هصرخ .... بس لحقني خدني في حضنه و طمني وقال لي انه حالته صعبه بس هيعدي لو احنا جنبه
*دخلت حضنته كان ممثل فاشل زي اول مرة لما عملت اني اتجوزت سامح .... بس عملت زي الجمهور اللي دافع ثمن تذكره السينما فكمل باقي الفيلم يعمل بفلوسه قلت مثلي انت كمان يا حلا لما نشوف اخرتها الطيارة وراحت عليك والسفر واتاجل
: بابا حبيبي الف سلامه عليك هتعدي و هتقوم منها
:ما استحملتش لما قالوا انك مسافره ومش راجعه تاني
: هو مين اللي قال لك و عرفوا ازاي
*يوسف كان موجود عشان يلحق يرد بما ان شغله مدربه على سرعه البديهه وتقريبا بقى متولى الردود بالنيابة عن العيلة
: اصل سامح كان بيكلم علاء بالصدفه عشان يشوف هيفض شراكه صافي امتى فقال له لما حلا تاسس الشركه وتشتغل شويه وتجمع فلوس صافي
:طب ليه بلغ بابا وهو عارف ان صحته ما تستحملش
:ده بابا سمعه وهو بيحكي لي في التليفون
*بصيت له بصة بتقوله يا راجل معقول
:وانت يا بابا زعلت عليا ليه مش انا البنت الوحشه اللي فضحت اختها المفروض انك تتبرى مني وتنساني وبلاش اصعب عليك قوي كدة
*سامح حب يسبكها باين انهم عيلة عاشقة للتمثيل لكن فشلة
: حلا بابا مش حمل انفعال بعدين ابقى عاتبيه الكلام ده ممكن يزود تعبه
*اتاكدت أكثر انهم بيكدبوا عليا لما شفت
يا ترى حلا شافت ايه
وهل هتظهر براءتها فعلا
•تابع الفصل التالي "رواية كبرياء ابنة الخادمه" اضغط على اسم الرواية