Ads by Google X

رواية العاصي الفصل التاسع عشر 19 - بقلم كنزي حمزة

الصفحة الرئيسية

 رواية العاصي الفصل التاسع عشر 19 - بقلم كنزي حمزة 

العاصي 
الفصل التاسع عشر

حضر فضالي بعد ان اشتري ذلك الشاه ليذبحه فداء بروح ولده 
 وانزله حمزه مع الجزار امام المنزل ثم ركض الصغير الي شقة والده ليخبره.بمجيءهم 

دق الباب  وسريعا ما قفز عاصي من علي فراشه يلبس تيشرته وخرج من الغرفه واتجه الي المرحاض بعد ان دلفت هي اليه دق عليها الباب وهتف
عاصي:حبيبتي  انا هافتح الباب لزين اخدتي لبسك معاكي ولا اجبلك
فتحت هي الباب وهي لابسه روب الاستحمام فقط  ولفه شعرها بالمنشفه وهتفت

غمزه:انا خلصت خلاص وهادخل البس جوه 

عاصي:طب ادخلي واقفلي عليكي الباب وانا هافتحله وهافضل معاه لحد ما تخرجي 

وابقي ادخل انا كمان بس ماتفتحيش غير وانتي لابسه هدومك كامله

غمزه:ههههه يسلملي حبيبي اللي بيغير حتي من زين الصغير ده
عاصي:هههههههه طب يلا عشان ده مش هيبطل دب علي الباب

دلفت هي سريعا وفتح هو الباب للصغير وهتف

عاصي:بس بس ايه يا استاذ الدوشه اللي انت عاملها دي

زين:هو انت نمت تاني ولا ايه  اناوجدو جينا وكمان الجزال جيه معانا وعايسينك تنزل تدبح العجل الكبيل يلا بقي يا بابي عايس اتفلج عليك

عاصي:طيب ماشي بس ادخل عشان في مفجاءه حلوه عاملهلاك
 دلف الصغير للداخل وهتف زين: مفجاءة ايه يا بابي 

عاصي:استني بس في حد هنا انت بتحبه وكنت عايزه ياتري مين

ارتدت ملابسها كامله ثم فتحت للصغير الذي جري عليها واحتضنها جيدا

زين:هيهههههههه مامي جات تاني يا حبيتي يا مامي اوعي تسيبيني تاني

غمزه بعد ان ادمعت عيناها :وانت كمان وحشتني اوي يا حبيبي مش هسيبك تاني خالص

عاصي:طب اسيبكم انا بقي في وصلة الحب دي وادخل اخد دش سريع كده وبعدين ننزل يا أستاذ زين اوك يا بطل 

زين بعدم اهتمام له: لوح لوح

عاصي بأندهاش:روح روح انت في ثانيه بعتني ياض طيب يا زين شكلك انت كمان عايز تظبط

ضحكت هي علي زوجها ضحكه رنانه ثم تركهم واتجه الي المرحاض 
اخذ حمامه وارتدي ملابسه ثم دلف اليهم مره ثانيه ولكنه لم يجدهم بالغرفه امسك فرشته بيده ووقف يمشط شعره امام المراءه
سمع صوت ضحكاتهم القادمه من الخارج فتوجه اليهم وجدها تحضر لهم طعام الافطار علي الماءده بالمطبخ

رفع طفله من علي المقعدثم جلس واجلسه علي قدمه 

عاصي:وكمان هاتفطرو من غيري

غمزه:لاء طبعا  من هنا ورايح مافيش حد فينا احنا التلاته هايكل بعيد عن التاني 

عاصي:اوبا سمعت الاومر الجديده دي ايه رأيك في الكلام ده يا استاذ

زين:اثمع الكلام بقي وانت ثاكت يا بابي وقول حاضل عسان مس تمسي تاني

وضع يده علي ثغره وهز له رأسه بمعني الموافقه وجلسو يأكلون ويطعمون الصغير بكل حب وسعاده وبعد ان انتهو اخذهم واتجه الي الاسفل

 دلفت هي الي شقة والدة زوجها واكمل هو الصغير طريقهم الي خارج المنزل

قابلتها اختها بأبتسامه وفتحت لها يدها لتحتضنها

غزل:اهلا اهلا بعروستنا  الحلوه نورتي بيتك تاني يا اختي

غمزه:حبيبتي ياغزل انتي اللي عروسه حلوه وزي القمر كمان

غزل :طب تعالي بقي ندخل لماما فاطمه دي علطول بتسأل عليكي وكمان ماما روقيه زمانها طالعه هي ونانا 

غمزه:طب تعالي ندخلها ثم توجهو الي غرفتها 

اتجهت برأسها نحو الباب عندما سمعت صريره فوجدتها  تدلف امامها ابتسمت لها بكل حب فابدلتها البسمه وجلست علي الفراش بجانبهاثم قبلت  جبينها وتحدثت بهدوء

غمزه:وحشتيني يا ماما فاطمه  سامحيني اني ماكنتش قادره اجيلك
نظرت فاطمه  اليها ضاممه حاجببها غير راضيه عن حديثها او عن ما فعلته
غمزه: ماهو يا مامي ماكنش ينفع انتي كمان تطلبي من عمو الطلب ده بصراحه انا اتفجءت بردة فعلك دي

غضبت فاطمه اكثر فتدخلت غزل في الحديث

غزل:خلاص بقي يا غمزه احنا ماصدقنا ان ربنا هداكي ووافقتي اقولك تعالي نتفرج عليهم وهما بيدبحو تحت خرجت مع اختها و هتفت
 غمزه:  بس انا موفقتش يا غزل انا اتسفت لجوزي علي كلام انا المفروض ماكنتش اقوله ليه لماحست اني بحبه
غزل: طب بس تعالي نطلع شقتي نتفرج عليهم وبعدين نبقي نتكلم وكمان تشوفييها
اتجهو الي شقتها واعجبها زوق اختها و زوجها الرائع  ثم دلفو الي  الشرفه  لكي يشاهدوهم 

امسك حمزه حبل كبير وبدء يلفه حول قدم العجل حتي يعركله في وقفته وشد عليه جيدا حتي وقع

اتجه عاصي اليه وهو يمسك بيده سكين  كبير ويخفيه خلف ظهره ثم مد يده وزبحه بكل مهاره وسرعه هتفت غزل

غزل:ايه ده ياغمزه شوفتي عاصي عمل ايه انتي جوزك ده مافيش حاجه مش بيعرف يعملها

 غمزه: الله واكبر  اخص عليكي يا غزل انتي هاتحسديه ولا ايه
غزل:هههههههههه بقي كده دلوقتي خايفه عليه ايه ده مامي وناناه جاين عندنا تعالي ننزلهم دول اكيد هيعدو  علي علي مامي فاطمه 

دلفو مره ثانيه واتجهو الي الاسفل وترجلو علي الدرج
وقابلهم امام الباب احتضنتها والدتها وهتف

روقيه:عامله ايه يا حبيبتي
 
غمزه :الحمدلله يا مامي كويسه

توحه:اقول مبروك يا غمزه ولا ايه

احنت رأسها للاسفل بخجل وهمست: الله يبارك فيكي يا نانا. 

توحه:يعني عاصي طلع حبيبك اهو ومطلعش زي ما كنتي بتقولي عليه هههههه

غمزه:الله بقي يا نانا ايوه حبيبي استريحتي 

اللهم اصلي علي النبي وانتي كمان  حبيبتي وروحي ههههههههه:هتف بها عاصي القادم من خلفهم

روقيه:ربنا يهنيكو ويسعدكو ويهديكو انتو الاتنين

عاصي:ايوه هي يهديكو دي ادعو بيها علطول  ههههههههه واقفين كده ليه اتفضلو ادخلو

دلفو جميعا الي الداخل واتجهو الي غرفة فاطمه ولكنه اجتذبها قبل ان تدخل واخذها الي غرفته

غمزه: ايه جايبني هنا ليه سيبني ادخل معاهم

عاصي: اخص عليكي كده برضو عايزه تسيبني وانا اللي قولت اني وحشتك زي ماوحشتيني

غمزه:بعد ان طوقت عنقه بيدها:طبعا وحشتني اوي كمان 

عاصي وهو يضمها اليه من خصرها:بجد طب انا عايز اصدق اني وحشتك ثم اقترب من ثغرها والتهم شفتيها وتجوبت هي معه وطالت قبلتهم ثم تركها لتتنفس وهتفت

غمزه:سيبني اخرج ليهم بقي عشان مش يسألو عليا

عاصي:ما يسألو هايقولو عاصي بيحبها وعايز يخبيها جوه قلبه
غمزه بعد ان اسندت رأسها علي كتفه:حبيبي يا عاصي وانا كمان مش عايزه اخرج من جوه قلبك خالص بس عشان خاطري سيبني اخرج ولما يمشو نبقي نطلع شقتنا

عاصي:طب اخرجي بس انا هاطلع اجيب حاجتنا هنا في اوضتي عشان العمال هايجو ويفضو الشقه عشان نبدأ نوضبها ماشي موافقه

غمزه: طبعا موافقه خلاص تعالي نطلع سوي عشان اساعدك

عاصي:لاء نطلع ايه خليكي هنا لو طلعتي مش هننزل انا وانتي .
ههههههههههه

/////////////////////////////////////////////////////

دلف حمزه  الي المطبخ وهتف علي زوجته  وهو يمسك بيده اكياس من اللحم الطازج اخذتهم منه حسنه وتوجهت غزل اليه
غزل: نعم يا حمزه

حمزه:بصي يا حبيبتي  اللحمه دي  الحج باعتها
وبيقول لازم نتغدي كلنا فته النهارده يلا بقي ورينا الشطاره انتي وغمزه

غزل:ها بس احنا مش بنعرف نطبخ

حمزه:طيب مافيش مشكله مش مامتك لسه هنا

غزل: ايوه و نانا  كمان

حمزه: طيب خلاص خليهم يساعدكو بقي ونتغدي كلنا

غزل :حاضر انا هادخل اقولهم دلفت اليهم سريعا وترجل هو للاسفل مره ثانيه لينهي تفريق اللحم مع والده

غزل:مامي ممكن تتصلي بلوزه تيجي تساعدنا.

روقيه:حاضر يا حبيبتي بس هاتسعدكو في ايه

غزل: اصل حمزه طلع لحمه كتير كده وقالي ان عمو عايزنا نعمل فته ونتغدي كلنا سوي.

توحه:بس كده حاضر يا ستي واحنا كمان هانسعدكو اتصلي بيها ياروقيه وانتي يا فاطنه
ايه رأيك لو تقعدي معانا بره ونخرجك شويه من الاوضه دي

غمزه:اه والله يانانا دي فكره حلوه حتي تغيري هوي الاوضه دي يا مامي واحنا هانساعدك طبعا

ابتسمت فاطمه لهم واشارت بمعني الموافقه 

ازاحت روقيه عنها الغطاء واحتضنتها بينما  امسكت غزل المقعد المتحرك  من الخلف وضمت غمزه قدمها اليها ثم اجلسوها علي المقعد  واتجهو بها الي الخارج 

روقيه:ايه  رأيك تيجي تقعدي معانا في المطبخ ونعمل الفته احنا

جلسو جميعهم بالمطبخ وبدؤو في تجهيز الطعام وسط ضحكاتهم وابتسامة رضا منها

صعد الرجال اخيرا بعد ان انتهو من تفريق اللحم ورحيل العمال ايضا بعد ان اتفق معهم عاصي علي بدء العمل في شقته وما يريد ان يفعله بها واتجهو كل واحد لتغير ملابسه

ثم جلسو جميعا علي طاولة الطعام حتي هي احضرتها غمزه وارست بمقعدها بجوار مقعد زوجها

 ثم جلس عاصي بجانبها من الجهه الاخري وجلست هي بجانبه وجلس حمزه امام والدته بجانب والده وجلست غزل بجانبه
 ثم جلست روقيه بجانبها  وتوحه بجانب روقيه

وقف الصغير بجانب جده وهتف زين: اومال انا هاقعد فين يعني 

رفعه عاصي علي قدمه وهتف:فين يعني مانت بتقعد كل مره علي رجلي ايه اتغير يا زين افندي ضحكو جميعا وبدؤو يتناولو طعامه في جو اسري 

 هتفت غمزه لفاطمه عندما رأت فضالي  وهو يطعمها بيدها

غمزه:مين ادك  يا مامي عمو ناسي نفسه خالص ومهتم بيكي انتي وبس ههههههههه

فضالي: طبعا واحنا لينا بركه الا هي 

عاصي بعد ان تفهم عليها وهي تنظر الي والدتها :اوبا دا حبيبي غيران وانا مش واخد بالي ولا ايه

غمزه: ههههههه لا لا انت فهمتني غلط علي فكره

اقترب هو منها وهمس:لاء انا فاهمك صح ومشيها غيرانه وعدي اليوم لو بتحبيني مش عايز مشاكل يا غمزه

نظرت له شزرا فهذا اللعين قرء افكارها بالكامل لم تنتبه الا عندما هتفت جدتها

توحه:الحمد لله سفره دايمه يا عبد الرحمن ديما لمم الكل حوليك يا حبيبي

فضالي:علي فين بس يا اما توحه دا انتي مأكلتيش حاجه

روقيه:لاء كده حلو اوي هي اصلا مش بتاكل كتير وانا كمان الحمد لله نقوم احنا بقي

عاصي: تقومو فين انتو هاتقعدو تسهرو معانا ونشرب الشاي وبعدين انا وحمزه هانزلكو

غمزه:طب ما يباتو بالمره هي ضيفه

نظر لها نظره الجمتها وهتف: بتقولي فيها لاء طبعا دول صحاب بيت خلاص انتو هاتباتو هنا النهارده

روقيه بعد ان فهمت ما بداخل ابنتها:  لاء طبعا مش هينفع معلش سيبونا علي راحتنا

فضالي بعد ان تفهم ما بداخلها ايضا: خلاص ماشي بس اشربو الشاي الاول وبعدين الولاد هايروحكو

توجهو جميعهم الي غرفة المعيشه بينما ارادت فاطمه ان تستريح في غرفتها  فحملها عاصي واتجه بها الي داخلها 

ذهبت هي خلفه حتي تساعده وتدثرها بالغطاء جيدا
ولكنها نظرت لها بأنزعاج فهتفت

غمزه:انتي زعلانه مني يا مامي ولا ايه

عاصي:طبعا انتي مزعله الكل بالدبش اللي انتي عامله تحدفيه لمامتك عمال اقولك عدي الليله وانتي ليه مصره تنكدي علينا

لأول مره تدمع عيناها دون عراك معه جرت من امامهم واتجهت الي غرفتهم 

ثم اغلقت عليها الباب انخلع قلبه علي حبيبته فهو لا يريد ان يبكيها مره ثانيه نظرت له امه واشارت بعينها بمعني ان يذهب خلفها تنهد تنهيده قصيره واتجه خارج غرفة والدته وذهب اليها دلف الي الغرفه واغلق الباب خلفه

وجدها جالسه علي الاريكه التي تقع تحت الشباك والعبرات تسترسل علي وجنتيها

جلس بجانبها وبدء يذيل تلك العبرات بأبهامه

عاصي: نفسي اعرف بتعملي في نفسك كده ليه بس يا روحي

غمزه: ياعاصي انت مش فاهم حاجه انت مش عارف بابي كان بيحبها بجنون اذاي دا احنا كنا بنخاف بس نعمل اي حاجه تضايقها عشان هو مش يزعقلنا لما يشوفها زعلانه انا مش متخيله اذاي نسيتو بالسرعه دي

عاصي:مين قال بس انها نسيتو يا حبيبتي مامتك لحد دلوقتي رافضه الموضوع بس بجد مش هينفع نسيبها لوحدها كده احنا خايفين عليها
 مامتك غيرطبعا موضوع الورث ده هي لسه صغيره وجدتك  ربنا يديها طولة العمر بس مش هاتعيش ليها العمر كله طب انتي هاتفرحي لما تلاقيها عايشه لوحدها  ولا لما ولاد عمك دول يتعرضو ليها تاني

غمزه:ها لا طبعا دي مامي بتخاف جدا وممكن يجري ليها حاجه وحشه

عاصي: طب ما اهو الحل قدامنا واحنا قافلين مخنا ومش عايزين نفكر فيه قومي يا حبيبتي ربنا يهديكي اغسلي وشك وتعالي نقعد معاهم اصلا انا شاكك انها حاست بيكي عشان كده قامت من علي الاكل

غمزه:الله هو انا قولت حاجه

عاصي:لاء انتي هو انتي بتقولي غير الماس لولي يا ناس بينزل من بوقك ده

ضحكت هي علي كلام زوجها وبدأت تفكر في كلامهحدثها هو مره ثانيه

عاصي: طب ايه هو احنا هانفضل قاعدين كده ومش هنخرج ليهم

غمزه:روح انت اصلا انا لوخرجت هتعرف اني كنت بعيط

عاصي:لاء انتي هاتقومي تغسلي وشك وانا هاروح اقولهم انك في الحمام  وبعدين تبقي تيجي تقعدي معانا اوكي حبيبي

غمزه:اوكي ربنا يخليك ليا يا حبيبي

عاصي:لاء  مش وقت كلام حلو خالص دلوقتي يلا نخرج من هنا احسن كده مش هانخرج خالص. 

خرج سويا من الغرفه واتجه هو اليهم وذهبت هي الي الحمام وجدهم جالسون يتناقشون في موضوع الكليه جلس علي الاريكه وبدء الحديث

فضالي:امك نامت يا عاصي 

عاصي:ايوه يا ابا نامت 

زين:بابي انا عايز اقعد علي كتفك

عاصي:تعالي يا استاذ بس لو مديت ايدك علي شعري هاعضك اتفقنا 

زين بضحك:اتفقنا

روقيه:اومال غمزه فين يا عاصي نامت هي كمان ولا ايه

عاصي:لاء دي كانت في الحمام اهي جات اهيه

جلست بجوار زوجها وابتسمت لهم وانصتو لحمزه وغزل

غزل:هو انا كل ماقولك نروح بكره تخترع ليا قصه

 التنسيق هايخلص وانا مش هاقدم كده

حمزه:يا ستي لسه بدري والله وبعدين انتي مجموعك مشاء الله حلو يعني الكليه اللي هاتختريها هاتدخليها

عاصي:طب انتي عايزه تدخلي ايه ياغزل هاتكتبي ايه رغبه اولي

غزل: اعلام نفسي اقبل فيها

حمزه:لاء اعلام لا اختاري اي حاجه تاني غير دي

غزل:انا نفسي افهم انت رافض الكليه دي بالذات ليه

حمزه:نزلي بس صباعك ده من وشي كده واقعدي ربنا يهديكي اي رأيك لو نكتب رغبه اولي السن وتدخلي مع غمزه

غزل:يا سلام يا خويا عايله صغيره انا بقي هاروح مع اوختي وماينفعش اروح لوحدي فحته مش كده

عاصي:مين قال اصلا انكو هاتروحو ولا تيجو انتو هاتذكرو في البيت ومش هاتروحو الا علي الامتحان

نعممم صرخت بها غمزه ووقفت امامه

غمزه:لاء ما احنا مش هانفضل محبوسين كده عشان خاطري يا عاصي انت هاتروح تحولي الورق بتاعي اه لكن فكرة اني اروح علي الامتحان دي تنساها خالص 

روقيه طب بس اقعدو وهما خايفين عليكو اكيد مش هايعملو حاجه فيها خطر عليكو

جلست بجانبه مره تانيه وصمتت فقط تنظر اليه نظره كلها رجاء

تذكر هو كلام صديقه خالد عندما قال له  انه مش هيقدر يحبسهم دول بنات وعايزين يخرجو.. ادعموا الصفحة ب 10 تعليقات لانها مقيدة 🥺❤️❤️

 •تابع الفصل التالي "رواية العاصي" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent