رواية طفله ارهقها الزمن (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم جنات بدر
رواية طفله ارهقها الزمن الفصل الاول 1 - بقلم جنات بدر
كان يجلس رجل على الرصيف العام يبلغ من العمر 32عام كان يحمل بين يديه طفله صغيره تبلغ من العمر شهر نظر لها بحزن وكاد الوجع يفتك قلبه وقال بحزن ذنبك ايه يابنتي تجي الدنيا يتيمة الأم طيب انا فشلت في تربيتك لي وحدي انا مش قادر اوفق بين شغلي وبين رعايتك مش قادر تعبت
وضع صديقه إيده على كتفه وقال اهدي يا "علي خير ان شاء الله يارجل إيه الكلام اللي بتقوله ده غلط
رد عليه بحزن شديد طيب واللي انا فيه مش حرام يا "محسن لما زوجتي تتوفى وبنتي عمرها يوم مش حرام لما بقالي شهر بعتني بالبنت طيب ومين يصرف علينا ثم كمل بخذلان ومش حرام لما أروح أتقدم لي كذا واحده ف بيخيروني بينهم وبين بنتي وانا لو هتجوز هتجوز عشان بنتي
واحده تقولي ياانا يابنتك
ولو واحده وافقت ورضيت تربي بنتي أهلها يرفضوا شوفت احنا وصلنا لي إيه بقينا في وزمن أسود القلوب ماتت منها الرحمة
رد محسن بحزن على حالة صديقه وقال اهدي يا:علي طيب شوف صرفه لي البنت لغاية ماتجوز وبعدين وديها عند أهل زوجتك أو أهلك أنت
رد بحزن ويأس أهل مرتي متوفين وانا امي ست كبيره ومش حمل رباية أطفال ضهري اتكسر بعد موت "دعاء "مش قادر استوعب حاجه حاسس اني غريب في الدنيا حاسس بضياع أوي يا"محسن
رد محسن بتفكير وقال انا عندي حل كويس ومرضي ليك
رد اي هوا الحل ده
رد محسن بهدوء وقال أنت تسيب بنتك قدام باب جامع
رد عليه بغضب وانفعال أنت اتجننت يا"محسن ولا ازي بتقول كده ازي اسيب بنتي اللي لسه عمرها شهر واتخلى عنها أنت اكيد مجنون
رد محسن بجديه بصي مفيش غير الحل ده أنت مش هتتخلى عنها أنت هتسيبها قدام باب جامع وبعدين ترقب الشخص اللي هيخدها وبعدين تتجوز وحياتك تستقر وترجع تاخد بنتك وتخترع أي عذر مثلآ قول انخطفت مني واحنا في المستشفى
رد عليه بغضب روح يا"محسن روح أمشي عشان مش عايز أفرغ كل غضبي فيك
تنهد محسن بحزن وقال تمام همشي بس مفيش حل قدامك غير كده فكر كويس سلام
جلس ينظر إلى طفلته اللي موجها بصرها ليه وضمها ليه اكتر وقال مستحيل مستحيل بابا يتخلى عنك ياروحي انتي اللي فضله ليه من ريحة الحبايب رجع نظر لها بحزن شديد وقال طيب هنعمل ايه دلوقتى ياست "هنا "
وهتعمل إيه الدنيا فيا انا وانتي وبعدين ضمها لي صدره بقوه وقال معقول معقول يابابا أسيبك معقول اتخلى عنك ياروحي سرقه الوقت وهو بيتكلم معاها لغاية ماقراء قرآن الفجر
وقف حاملها بين ايديه وضمها ليه اكتر وعيناه تلمع بالدموع وشعر بضياع وهو مع كل خطوه يخطيها كانت الدموع تزرف من عيناه رغما عنه جرته خطواتها
لغاية باب المسجد وقف ينظر كثير على باب الجامع ويضمها ليه اكتر وهو لايستوعب انو بجد هيسيبها أيعقل هذا
تنفس بصعوبه وبعدين وضعها العربه ونيامها ولسه هيسحب إيده
لكن كانت حضنه أنامله بكفيها الصغير حول يسحب أنامله ولكن كانت كفيها متشبث فيه ومش عايزه تسيبه نزلت دموعه لاارديا وسحب إيده غصب عنه وسابها وجري
وبقي يرقبها من بعيد مر فتره من الوقت وبدأت "هنا تعيط وبدأ صوتها يعلى كان يرقبها من بعيد لبعيد كاد الوجع يفتك قلبه ف مش قادر يقرب منها رغم عيطها قد إيه شعر بضعف
ولسه هيقرب منها قرب عليها شخص
وقال يارب رحمتك رحمتك يارب
لا حول ولا قوة الا بالله
استغفر الله العظيم واتوب اليه
ابتسم الطفل الذي يبلغ من العمر 10 سنوات وقال الله شكلها حلو أوى يابابا
الأب بحزن مش عارف يا أنس مين دي
رد صديقه دي استغفر الله شكلها بنت حرام ابعد عنها ياجابر ياخوي بلاش تجيب مشاكل لي نفسك
رد عليه جابر بغضب قال استغفر الله إيه الكلام اللي بتقوله ده يا"فوزي اكيد أهلها بيدور عليهآ
رد فوزي بجديه أهل مين ومفقوده مين دي اكيد غلطة اتنين طايشين وتدفع ثمنها الطفله البريئه انا بنصحك أبعد عنها وبلاش مشاكل
رد جابر بحنان مستحيل اسيبها كدا انا هيخدها وبعدين اشوف مين أهلها حرام أكيد بيحثو عنها
سماء على "هنا وشالها ومشي
خبط إيده في بعض فوزي وقال براحتك ياخوي
قرب" علي" من فوزي وقال مالها بنتو عايز اي مساعده
رد فوزي بنت مين دي استغفر الله استر على ولايانه يارب بنت حرام وجابر قلبه طيب صعبت عليه إذا كان أهلها هان عليهم وسبوها هو ياخدها ليه ويجيب لي نفسه المشاكل
رد على طيب هو اسمه ايه وساكن فين انا ظابط ومستعد اتكلف بيها
رد فوزي بإحترام بصي ياباشا ده جابر السيوفي جاري من 15 سنه تاجر في السوق معروف بشهامته وجدعانته إحنا ساكنين في العمارة ال*****
رد" علي " تمام انا هتابع الموضوع بنفسي وسابه مشي
رجع "علي "على البيت والقه بجسده على السرير بتعب حزن ورفع بصره لي السقف وقال بحزن سامحني يارب سامحني مكنش عندي خيار تاني انا مش أب"وحش
ردعليه الصداء امال انتي إيه ي"اعلي"
أنت فعلآ مش وحش أنت انسان حقير وخسارة فيك نعمه الأطفال عشان مفيش أب هيرمي بنته لي كلاب السكك عشان يتجوز منعول الست اللي ترمي بنتك عشانها
صرخ "علي " بقوه وقال كان لازم أعمل كده عشان خاطر بنتي عشان اجبلها حدا يهتم بيها كان لازم عشان مفيش واحده قابلت تتجوز شخص معاها أطفال كام لازم أضحي
صرخ الصدأ وقال غبي انت بضحي ببنتك اللي هتجوز عشانها فين الفايده في كده فين التضحيه أنت خسرت وخسرت بنتك ومستحيل هتكون في نظرها أب مثالي
رد بحزن لا انا هجيبها قبل متعرف وتفهم الدنيا انا مش هسيبها كتير هنآك هما كام شهر بس انا مش وحش انا مش أب"وحش أنت فاهم
بص ملكيش حد حوليه بقي يصرخ ويقول انا مش وحش انا مش وحش
"في بيت جابر اخدو" هنا" ورجع
بصت ليه زوجته وقالت مين دي ياجابر ...يتبع
•تابع الفصل التالي "رواية طفله ارهقها الزمن" اضغط على اسم الرواية