رواية ليس العمر حاجز (2) الفصل السادس عشر 16 - بقلم جنات بدر
دخلت جبريه عند جنه
بصت ليها جنه وقالت بسخريه ايه جايه تشوفي كسرتي ووجعي وتشمتي فيا
قربت جبريه من جنه ومسكت ايدها وقالت بحزن حقيقي ظاهر في عيونها ونبرة صوتها “جنه سامحيني على كل اللي عملته فيكي انا عرفت قيمتك عند ولدي وعرفت إنو فعلا يونس سعادته معاكي انتي انا كنت أنانيه معاكي سامحيني يابتي
انا عارفه معملتش معاكي حاجه حلوه تشفعلي عندك بس إنتي طيبه وهتسامحيني
سحبت جنه ايدها وقالت بدموع أسامحك أسامحك على إيه ولا ايه على كلامك ليا من لما يونس اتجوزني ولا على كلامك بخصوص إنو مش بخلف وكنتي ديما بتسمي بدني
ولا علي ضغطتك علي وكنتي بتخليني أعمل الحاجه عيند بس عشان تتعبيني أسامحك على م،وت بنتي اللي ماشوفتهاش ولا علي تعبي وكنت هم،وت انا كمان
ورغم كل اللي بتعمليه كنت بسكت ومرضتش اقول لي يونس عشان مايكرهكيش مهم كان إنتي أمه
ومتخافيش مش هقول لي يونس حاجه عشان لو قولت مش هيفيد بحاجه
نزلت دموع جبريه وقالت سامحيني ياجنه والله انا ندمانه على كل اللي عملته فيكي انا عايزه أصلح غلطي
انا مستعده أعترف بكل حاجه عملتها قدام الكل وكمان أطلب منك السماح قدامهم
انا كان غضبي عميني بس دلوقتي اتغيرت والله العظيم اتغيرت يابتي
جنه مفيش منها اي رد
قالت جبريه بتوسل طيب عشان خاطر يونس ياجنه انتي قلبك ابيض فرصه واحده بس شوفي إني اتغيرت ولا لا
قالت جنه بدموع أنت جايه ليا شفقه صح شفقانه على حالي وقلبي المكسور ف صعبت عليكي
قالت جبريه لاوالله جايه ليكي بقلب ام خايفه على بتها وانا كنت فاهمه غلط انتي خلقتي لي يونس وعمره فرق العمر مكان حاجز انتي مكتوبة لي إبني وانا فهمت غلطي اي نعم فهمت متأخر
بس المهم عرفت ده مليش فرصه عندك ياجنه
نزلت دموع جنه غصب عنها وقالت ربنا يسامحك يامرات عمي ربنا يسامحك
قالت جبريه بحزن يعني بردوا رفضه تسامحني بس ده حقك يابتي ربنا يشفيكي ويعوض عليكي
لسه هتقوم دخل يونس
يونس قال صباح الخير يامي
ابتسمت ابتسامه بسيطه وقالت صباح النور ياولدي
حط الفطار لي مراتك عشان لو عندها علاج تخده
ابتسم يونس وقال اكيد تعالي افطري معنا
قالت لا خدو راحتكم انا هنزل ومشيت
قعد يونس بستغراب وقال انتي ملاحظه إنو امي هاديه جدا على غير عادتها
بصت بشرود وسكتت
قرب يونس منها وقال روحتي فين انا بكلمك
تنهدت جنه بحزن وقالت معرفش
قال طيب يلاه عشان تاكلي
عده شهر واتنين ونوره وضعت طفل وسموه رعد الأمور تمام جبريه اللي تغيرت بجد وبقيت تعامل جنه كويسه
معاده جنه إللي الحزن اثار عليها بقيت ملامحها مطفيه وبهتانه وبقيت مختصره الجميع ترد على قد السؤال ومش بتكلم كتير
وكان يزيد حزنها لما كل واحده شايله طفل لها وهي تبص عليهم وتبكي وكانت تطلع غرفتها عشان محدش يلاحظ حزنها
رواية ليس العمر حاجز بقلم الكاتبه جنات بدر
دخل يونس الغرفه لقيها بتبكي
قرب منها وحضنها وقال وبعدين معاكي هتفضلي كده لي امتى
قالت من بين شهقاتها غصب عني يايونس غصب عني قلبي وجعني قوي مش قادره أنسى انا بشوف كل واحده شايله ابنها انا بيصعب عليا نفسي يايونس
انا ما ستهلش اللي حصل معايا يايونس انا مش بحقد ولابحسدهم بس انا من حقي أكون أم زيهم ليه اتحرم من الفرحه دي
قال يونس استغفرالله ايه اللي بتقوليه ده ياجنه قولي الحمدلله إنتي مش عارفه الخير فين اكيد في حكمه لي كل اللي بحصل قولي الحمدلله ياقلبي وربنا يعوضنا خير
قالت بدموع الحمدلله
رفع وشها ليه وقال ينفع كده جنه اللي كيف الورده اللي مفتحه تنطفي كده وتهمل في نفسها
قالت بحزن مليش نفس لي حاجه
قال بزعل مصتنع طيب ويونس ملهوش نفس يعني
قالت بحزن شديد انا عارفه قصرت معاك وظلمك معايا الفتره دي سامحني
قبل جبينها وقال أنا عذرك ياقلبي وبعدين قال بمرح وهو بحضنها نفسك في واد ولابت ياسوسو
ضحكت جنه….
عند نواره كانت بتعيط من رعد اللي بيبكي بدون سبب
دخل رضوان وتفاجأه لما لقيهم هما الاتنين بيعيطو
رضوان ضحك جامد وقال مين هيسكت مين كده
قال نواره بدموع أنا تعبت من إبنك ده شبعان بيعيط جوعان بيعيط ده بيعيط بدون سبب انا مش بنام انا مش حاسه بنفسي
ضحك رضوان وقال قصدك ابننا مش ابنك
وبعدين هات انا هوديه لي امي وانتي اهدي شويه
خد رعد منها وقال مالو العصبي مزعل ماما ليه
وخده ونزل
نزل تحت كانت جليلة شايله يوسف وبتلعبه وعايشه وجبريه بيتكلموا اللي علاقتهم بقيت كويسه
قال رضوان خدي ياماما رعد باشا
إبتسمت عايشه وقالت مالو حبيب سته
قال رضوان ديما عيط ومغلب أمه معاها شكله هيكون عصبي زياده عن اللزوم
ضحكت جبريه وقالت ده هيكون شبه عمه يونس في طبعه
ابتسمت عايشه وقالت يارب اشوفه زي عمه يونس
قالت جبريه وعبال ماشوف اولاد يونس يارب
قالوا عايشه وجليله يارب
بعد مرور شهرين
جنه كانت نايمه بتعب وإرهاق
يونس صحي وبقي يمشي انامله على وجهها وقال حبيبتي انتي راحت عليكي نومه الساعه 8
قالت جنه وهي مازالت مغمضه حبيبي انا نزلت وساعدت الجماعه بس حسيت بتعب شديد وإرهاق مقدرتش اقعد معاهم ونمت ومحستش بنفسي
رواية ليس العمر حاجز بقلم الكاتبه جنات بدر
اتعدل يونس وقال يعني دي بشرة خير
قالت جنه بتعب معرفش يايونس
قام يونس وقال خمسه ورجع
بعد فتره رجع يونس وقال خدي جربي ده
قالت جنه بس يايونس
قال مابسش يلاه قومي
خدة جنه التست ودخلت الحمام
قال يونس يارب أجبر بخاطرنا يارب
بعد فتره خرجت جنه
بلع ريقه وقال طلع ايه
قالت جنه بزعل مفيش حاجه
قعد يونس على السرير وقال الحمد لله هتتعوض
قعدت جنبه علي السرير وقالت يعني مش زعلان
ابتسم وقال لا ياقلبي مش زعلان
طبع قبله علي خده الشمال وقالت أنا حامل يايونس
قال يونس بعدم تصديق انتي بتهزري
هزت راسها وقالت أنا بجد بص شوف
بص يونس لي تست الحمل وابتسم وبعدين حضنها وقال مبروك ياقلبي ربنا يتمملك على خير
وقال بهمس الحمدلله
انتي لازم ترتاحي ومفيش مجهود ومفيش زعل ولاعصبيه راحة بس
ابتسمت جنه وقالت لازم ننزل نخبر الكل
قال اكيد طبعا يلاه ياروحي ده الكل هينبسطو قوي
وفعلا خد جنه ونزلوا
كان الكل متجمعين
قالت جبريه بحب بقيتي كويسه ياقلبي كان ظاهر التعب والإرهاق على وشك
ابتسمت جنه وهزت راسها وقالت بحب الحمدلله بخير متقلقيش عليا
قال يونس بفرحه ياجماعه عندي ليكم خبر هيسعدكم
قال حسن قول ياولدي فرحنا
قال يونس بفرحه لا توصف جنه حامل
الكل فرح وعايشه وجبريه بقيو يزغرطووو
والكل بارك ليهم وهناهم واتمنو ليهم الذرية الصالحة والسعاده
بعد مرور 25سنه
تنهدت جنه بحب شديد وقالت ودي قصتنا انا ويونس
كان يونس وقف قرب من جنه وحضنها وقال حبيبتي انتي المره الألف تقولي ليهم قصتنا دول حفظوها زي اسمهم
ضحك “جود “وقال شوفت ياحج جنه كل يوم جمعه بتقولنا حلقه من قصة حبكم
سيبك من القصه بس عارفه ياجنون إنتي لسه مزه زي مانتي انا عايزه واحده شبهك وحضنها
كف نزل على قفاه من يونس وقال ابعد يالاه وإياك تدلعها تاني انا بس اللي أدلع
حط ايده على قفاه وقال أسر مقبوله منك ياحج
ياعاشق
قال يونس لازمتها ايه حج بعد عاشق شكله وليد خرط عليك
زيدان بتعمل ايه مش مركز معنا
زيدان ها بتقول ايه يا حج
مركز في ايه قالها يونس باهتمام
قال زيدان مفيش
بص حوليه وقال آمال فين فريده
انا هنا قالتها فريده
قال أسر آمال الدلوعه بتاعتك دي
حضنت يونس فريده وقالت وأنت غيران ليه يابيضه
بص ليها أسر بغضب وقال بت احترامي نفسك
أختك الكبيره عيب يا أسر
قالتها جنه
قالت فريده ماما انا جاهزة كل حاجه جوه وعطيت تيته العلاج ونامت
قالت جنه بحب تمام واعمامك وزوجاتهم قربوا يوصلوا
بعد فتره وصل رضوان ونواره وبناته الاتنين ميرا سما وعاصم
سلم رضوان على جنه وقال لي يونس أنت كل يوم شايفك في الشركه
ضحكت جنه وسلمت على رضوان وسلموا البنات وعاصم علي جنه
قالت جنه بحب واخبار رعد ايه
قال رضوان كويس بس رافض ينزل البلد انا تعبت معاه
قالت جنه أنا هكلمه وهقتعو يرجع
قال أسر مدامت جنه حطت ايدها في الموضوع اتحل
شويه ودخل وليد واولدهم هما يوسف وسفيان وسلمي
سلامو علي الجميع وبعدين دخل فهد ورشا واولادهم وهما زين ونوره وماهر
شويه وصل أنس وسمر واولادهم هما كيان ومراد و يارا
اجتمعوا الكل في جو عائلي حلو ومليان بالحب وقعدوا يسترجعو أيام زمان ويضحكون____تمت الحمدلله ________
بقلمي جنات بدر ليس العمر حاجز الجزء الثاني الفصل الأخير
خلصت رواية ليس العمر حاجز عشنا معاهم فرحهم وكمان حزنهم
وكل شخص مش لازم يكون عقابه في الدنيا مره متابعه قالت لازم جبريه تتحاسب وتم،وت او تنشل مش لازم يكون عقاب في حاجه إسمها توبه الإنسان يعرف غلطه ويتوب جنه تعبت وصبرة في الاول على اللي عملته جبريه عشان وقف حالها عن الزواج ولكن ربنا عوضها بيونس وتعبت وخسرة بنتها الأوله وربنا عوضها با أربع أطفال كتير إحنا بنظلم ونقول وصلنا لي النهاية هي فعلآ بتكون النهاية بس نهاية كل ألم وبداية كل سعاده وأمل جديد
- تابع الفصل التالي "رواية ليس العمر حاجز" اضغط على اسم الرواية