Ads by Google X

رواية عمياء وسط الذئاب (2)الفصل الحادي و الثلاثون 31 - بقلم محمد طه

الصفحة الرئيسية

  

  رواية عمياء وسط الذئاب (2)الفصل الحادي و الثلاثون 31 - بقلم محمد طه 

 

_الدكتوره بتوتر وقلق_

هبه..إنتي دخلتي هنا إزاي

_هبه والدموع بدأت تتجمع ف عنيها _

أبوس إيدك يا دكتوره..أنا من يوم ما خرجت من السجن وأنا مش عارفه أروح فين ولا أعمل إيه..

أبوس إيدك يا دكتوره شغليني ف المستشفي..

لو هتخليني حتي أنضف الحمامات..


أبوس إيدك مفيش حد راضي يشغلني

_الدكتوره تبلع ريقها وتبدأ تطمنلها..

وبنسبه كبيره هبه صعبت عليها وهتحاول تساعدها

_الدكتوره_

أيوه يا شاكر أقفل دلوقتي وهرجع أكلمك تاني

_وتقفل الدكتوره مع شاكر..

وتبص لهبه من فوق لتحت وحاله هبه تصعب عليها

_الدكتوره_

أيوه يا هبه بس المستشفى مش بتاعتي..

ومش أنا اللي أقول مين اللي يشتغل..

ومين اللي ما يشتغلش

_هبه بدموع_

أبوس إيدك يا دكتوره أنا ما بقاش ليا حد..

وجوزي طلقني..أرجوكي أعملي أي حاجه..

وشغليني ف أي حاجه..

أنا مستعده أمسح وأنضف إن شالله الحمامات

_الدكتوره_

هبه..هوه أنتي مش واخده بالك..

إنتي كنتي بتعملي ايه واتمسكتي ف إيه

_هبه بدموع وتقرب من الدكتوره عشان تبوس إيدها

_هبه_

غلطت ومعترفه بغلطي..

وأخدت جزائي واتعاقبت..


وندمت ومستقبلي ضاع وبيتي اتخرب..

أبوس إيدك ساعديني..

عشان ما أرجعش أمشي ف الطريق دا تاني

_الدكتوره بعد تفكير_

وإيه اللي يضمنلي يا هبه..

إنك اتغيرتي وبقيتي كويسه..

ومش هتعمليلي مشاكل ف المستشفي تاني

_هبه_

حضرتك خليني تحت عنيكي ال24ساعه..

لو شوفتي مني أي حاجه غلط..

إعملي فيا اللي إنتي عيزاه

_الدكتوره بعد تفكير تتصل ب أم محمد

_الدكتوره_

أم محمد تعالي المكتب بسرعه

_وتقفل مع أم محمد وتبص لهبه

_الدكتوره_

أنا هخليكي تحت الملاحظه شهر..

ولو أتأكدت إنك إتغيرتي هتنزلي شغلك..

وأكن مفيش حاجه حصلت ..

وأتمني إنك تكوني فعلا إتغيرتي واتعلمتي الدرس

_هبه تنشف دموعها_

وأنا أوعدك إنك هتشوفي هبه تاني خالص..

واحده غير اللي كنتي تعرفيها


_أم محمد تدخل وتتفاجئ بوجود هبه

_أم محمد_

إنتي إيه اللي جابك هنا يا بت ودخلتي هنا إزاي..

أنا هطلبلها الأمن ياجو يرموها بره

_الدكتوره_

أم محمد..هبه هتشتغل مساعده ليكي..

وتخليها تحت عنيكي ال24ساعه..

لما نشوف هيا فعلا إتغيرت..

ولا لسه هبه بتاعه زمان

___________________________

__(المقر البديل للباشا الكبير)__

_الباشا_

إتفضلي يا نور دي المعلومات اللي طلبتيها..

وخدي بالك أنا لحد دلوقتي..

ما أستفدتش منك بحاجه

_نور_

هتستفاد يا باشا ما تستعجلش..

المهم بس المعلومات دي أنا هقرأها إزاي..

أنته مش واخد بالك إني عميا ولا إيه

_الباشا_

يبقي خلي الدكتور يقرأهالك

_(مع دخول فهد)_

_الباشا_


ها يا فهد وصلت ل إيه

_فهد_

فيه بنت برتبه ملازم أول..هيا اللي بتدور ورانا

_الباشا بغضب_

ودي سمعت عننا فين عشان تدور ورانا

_فهد_

من قضيه هبه سعادتك..

حضره الظابط دي كانت ف السجن..

اللي كانت فيه هبه وكانت قريبه جدا من هبه..

وبعد ما هبه خرجت من السجن..

حضره الظابط راحت المستشفى..

وقابلت الدكتوره واصحاب نور..

ووعدتهم إنها هتدور على نور وترجعهالهم

_الباشا_

سامعه يا نور..إصحابك هما اللي بيدورو ورايا..

عشان لما يتأذي حد منهم ما تلومنينيش

_بقلم…محمد طه عبد المجيد

_نور_

لأ يا باشا..ما اسمهاش بيدورو وراك..

إسمها بيدورو عليا..ودا شئ طبيعي ومتوقع..

وبعدين هوا حضرتك مش واخد بالك من الكلام..

بيقولك ظابط اللي بتدور وراك

_الباشا_


فهد..تشوفلي إيه حكايه البنت الظابط دي..

وتعرفلي عنها أي نقطه ضعف..

ولو ملهاش نقطه ضعف..تخلقلها نقطه ضعف

_نور ف سرها_

فرصتك يا نور تكبري العداوه بينه وبين الحكومه..

إنتي مش هتقدري عليه لوحدك يا نور..

لازم تخلي الحكومه تساعدك..

يبقي إنتي من جوه والحكومه من بره

_(وتعلي صوتها)_

أسمع يا فهد لو ملهاش نقطه ضعف..

أنا هقولك إزاي تخلقلها نقطه ضعف..

دا مفيش أسهل من إنك تخلق نقطه ضعف لبنت..

مهما إن كانت قويه

_(الباشا يهز راسه لفهد بالموافقه)_

_فهد_

طيب يا باشا بالنسبه لسهيله

_الباشا_

سهيله كفايه عليها الخوف..

اللي عاشته الفتره اللي فاتت..

وهيا دلوقتي ف مهمه هيا وميري..

ويلا كل واحد على شغله..

عشان فيه ضيوف مهمين على وصول

_الدكتور ياخد نور ويروحوا غرفه فاضيه..


عشان يقرألها التقرير

وفهد يخرج عشان يعمل تحريات عن الظابط نوره

والباشا يستعد لمقابله ضيوفه

____________________________

__(في النادي)__

_سمر بتحط خطه تهريب سمير من القسم

_سمر_

اسمعو يا بنات..سمير دلوقتي محجوز ف القسم..

فيه بنت ظابط حجزاه بتهمه باطله..

وإحنا لازم نهربه ب أي طريقه..

ولو سمحت لينا الفرصه وإحنا بنهربه..

إننا نخطف البنت الظابط دي..

ما نترددش لحظه ونخطفها..

ودلوقتي هقولكم هنعمل إيه بالظبط..

أولا من حسن حظنا إن القسم مش كبير..

ومتطرف بعيد عن المدينه..

والخطه كالأتي..

إحنا هنقسم نفسنا لمجموعتين..

مجموعة هتبقي بره ومجموعه هتبقي جوه..

المجموعه اللي هتبقي جوه..

هيدخلو كأنهم مواطنين عاديين..

اللي داخله تعمل محضر بسرقه

واللي داخله تسأل عن جوزها المسجون جوه..


واللي داخله تعمل محضر عن إختفاء جوزها..

وتلاته أربعه يعملوا خناقه قدام القسم..

والعساكر هيقومو بالواجب ويدخلوهم جوه..

وبعد ما نصنا بالظبط يبقي جوه القسم..

تبدأو تنتشرو جوه القسم..

عشان وقت الهجوم تسيطرو عليهم من جوه..

وتسهلولنا مهمه الدخول..

ها فيه أي إستفسار عن أي حاجه

_البنات ف صوت واحد_

كله تمام

_سمر_

على بركه الله..

أول ما سمير يبعتلى الإشارة هتبدأ مهمتنا

_____________________________

__(في القسم..مكتب الظابط نوره)__

_الظابط نوره_

أسمك وسنك وعنوانك

_سمير_

اتفضلي البطاقه

_الظابط نوره_

ما هوا قولك فيما هوا منسوب إليك..

بأنك ترئس شبكه منافيه للآداب………..


 

 

  •تابع الفصل التالي "رواية عمياء وسط الذئاب" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent