رواية عمياء وسط الذئاب (2)الفصل الخامس و الثلاثون 35 - بقلم محمد طه
_الدكتور باستغراب_
إنتي مين وعايزه إيه
_هبه ما تردش عليه وتبدأ تقلع هدومها..
والدكتور ضعف قدام جمالها..
وفقد عقله لما شافها عريانه..
وهبه بكل مكر ودهاء شغلت تلفونها..
عشان تسجل كل اللي هيحصل صوت وصوره
_الدكتور يبلع ريقه وبكل شهوه_
إطفي بقي النور وتعالي
_هبه بدلع_
لأ..أنا مبحبش أعمل الغلط ف الضلمه..
أنا بحب أعمل الغلط ف النور
__________________________
__(المقر البديل للباشا الكبير)__
_الباشا_
إيه يا فهد..كل دا مش عارف توصل..
لنقطه ضعف للبت الظابط دي
_فهد_
ملهاش أي نقطه ضعف يا باشا..
مفيش عندها غير أبوها وأمها..
ودول برا مصر وشغالين ف أماكن حساسه..
ومينفعش نقرب منهم
_الباشا_
يبقي تروح لنور وتنفذ اللي هتقولك عليه بالحرف..
وتنجز وتنهيلي أمر البت الظابط دي بسرعه..
ويا ريت ما تخيبش ظني فيك
_فهد بثقه_
أوعدك يا باشا ف خلال ساعات..
هقفلك موضوع البت الظابط دي نهائيا
_الباشا_
طب يلا مستني إيه..نفذ ومعاك جميع الصلاحيات
_فهد_
أوامرك يا باشا..
بس فيه شويه حاجات عرفتها..
وأنا بجمع معلومات عن البنت الظابط دي
_الباشا يولع سيجاره_
قول يا فهد سامعك
_فهد_
سمير أخو داليا الغاليا محجوز ف القسم..
وسمر أخدت محامي وراحتلو زياره..
بس متهم ف إيه مقدرتش أعرف..
بس ف أقرب وقت هعرف هوا متهم ف إيه..
وبالنسبه لهبه..هيا حاليا ف المستشفي..
وتقريبا الدكتوره رجعتها الشغل تاني..
وبالنسبه للزبون اللي عطنالو الحقنه أنا والدكتور..
ف البقاء لله..ما،ت
_الباشا بابتسامه_
الله يرحمه..
مبروك عليكي يا نور نجاح أول عمليه معانا..
أسمع يا فهد..تتصل بميري وتعرفها معلومه هبه..
وتقولها الباشا بيقولك..
هوا عايز هبه قدامه حيه وف أسرع وقت..
وتبلغ سهيله..تتابع قضيه سمير..
وتعرف كل المعلومات اللي تخص قضيته..
وتأكد عليها ما تتصرفش من دماغها..
وأنته مهمتك البنت الظابط..
_(ويشاور لفهد بالخروج)_
__(عند نور)__
_فهد_
قوليلي بقي يا نور..أعمل إيه مع البنت الظابط دي..
عشان مش لاقيلها نقطه ضعف
_نور_
شوف يا فهد..زي ما قولتلك قبل كده..
مفيش أسهل من إنك تخلق نقطه ضعف لبنت..
أي بنت مهما إن كانت قويه..
ف قلبها بيكون أضعف مما تتخيل..
وأنته هتدخلها من الباب ده..
بس خد بالك الباب ده لو خبطت عليه..
وما فتحلكش من أول خبطه..
يبقي لو عملت المستحيل بعد كده عمره ما هيفتحلك
ف أول خبطه لازم يكون فيها تركيز..
ونسبه كبيره من المصداقيه..
لو نجحت ف إنك تخلي البنت الظابط دي تحبك..
هتبقي زي الخاتم ف صباعك
_فهد_
حب إيه يا نور..إنتي فهمتي الموضوع غلط..
إحنا عايزين ليها نقطه ضعف..
عشان نهددها بيها ونخوفها ونجبرها إنها..
تسيب القضيه دي خالص
_نور_
أفهم يا فهد..أنته لما تدخل حياتها..
هيبقي فيه حد ف حياتها تخاف عليه..
وقتها نقدر نهددها إننا هنأذ،يك..
ومن ناحيه تانيه..هتحكيلك عن شغلها..
وهنبقي عارفين هيا وصلت لحد فين ف القضيه..
وبكده هنكون سابقينها بخطوه
_فهد بدأ يقتنع_
وهخليها تحبني بقي إزاي
_نور_
هوا دا سر من أسرار البنات بس أنا هقولهولك..
البنات نوعين..فيه بنت شخصيتها قويه..
وبنت شخصيتها ضعيفه..
البنت اللي شخصيتها ضعيفه بنسبه 100%..
بتميل للشخص اللي شخصيته قويه..
عشان يوفرلها الحمايه والأمان..
أما البنت اللي شخصيتها قويه ف بنسبه 80%..
بتميل وبتتعاطف مع الشخص اللي شخصيته ضعيفه
والبنت الظابط دي شخصيتها قويه..
ف أنته لازم تبقي قدامها ضعيف..
بس خد بالك تبقي ضعيف قدامها جسمانيا فقط..
إنما فكريا وعقليا لازم تبقي أقوي منها
_بقلم…محمد طه عبد المجيد
_فهد بانبهار_
إنتي دماغك عاليا أوي يا نور..
إنتي كده هتخلينا نحب بعض بجد
_نور بابتسامه_
لأ..المهمه إن هيا اللي تحبك
_مع دخول الدكتور وفهد بسرعه يطلع سلا،حه..
ويوجهه ناحيه الدكتور
_الدكتور بخوف_
أنا عملت إيه
_نور تحس بخوف الدكتور_
فيه إيه يا دكتور
_الدكتور بخوف_
فهد باشا رافع سلا،حه عليا
_نور_
فيه إيه يا فهد..إيه اللي بيحصل
_فهد_
ما تقلقيش يا نور..
_(ويبص للدكتور)_
أمسك يا دكتور خلي السلا،ح دا معاك..
وأطمن ما فيهوش طلقات..
أنا رايح مشوار دلوقتي وأعمل حسابك..
لما هرجع هعلمك إزاي تستخدم السلا،ح..
وإزاي تضر،ب نا،ر..عشان طول ما أنا غايب..
نور هتبقي ف حمايتك
_(الدكتور يبلع ريقه ويقرب عشان ياخد السلا،ح)_
_الدكتور ف سره_
نشفت دمي الله يحرقك
_ويقوم فهد ويسيبهم ويخرج..
والدكتور لسه هيتكلم نور تشاورله بالسكوت
_نور بالاشاره_
ممكن السلا،ح يكون فيه جهاز تسجيل
______________________________
__(في المستشفى غرفه نهله)__
_نهله_
مفيش أخبار عن نور
_(أم محمد قبل ما ترد تخرج هبه من الغرفه)_
_أم محمد_
أنتي يا زفته روحي هاتي وجبه الغدا
_(هبه فهمت إن أم محمد بتوزعها)_
_هبه بدلع_
حاضر يا خالتي..
بس هتأخر شويه عشان هروح الحمام
_أم محمد بقرف_
غوري الله يقرفك
_وتخرج هبه وتروح غرفه الكشف..
بتاعه الدكتور اللي نامت معاه..
وتدخل وتقفل الباب وراها
_الدكتور بقلق وخوف_
إنتي اتجننتي..أوعي تقلعي..بالليل بالليل
_هبه بوجه شراني_
لا بالليل ولا بالنهار يا روح أمك
_الدكتور باستغراب_
روح أمي..أنتي إزاي تتكلمي معايا كده
_هبه_
عايزني أكلمك إزاي يا ننوس..
_(وتبدأ تشغل الفيديو اللي سجلته وتوريه للدكتور)_
_الدكتور بصدمه_
إيه ده..الفيديو دا أتصور إزاي
_هبه_
أنا اللي صورته..إيه رأيك
_الدكتور_
أنتي أكيد مجنونه..
أنتي مش عافه إن أنتي كده هتفضحي نفسك
_هبه_
لو كلفت نفسك وسألت عليا..
هتلاقيني لسه خارجه من السجن من قضيه آداب..
ومعنديش مانع أدخل السجن تاني..
أنته بقي لسه ف بدايه حياتك وهتلبس قضيه آداب..
يعني مستقبلك هيدمر قبل ما يبدأ
_الدكتور بخوف_
إنتي عايزه إيه
_هبه_
لحد دلوقتي مش عايزه منك حاجه..
بس تخليك مستعد ف أي وقت..عشان لما أحتاجك..
توطي على إيدي وتبوسها وتقولي..
تحت أمرك يا هانم..هاتقولي إيه
_الدكتور بخوف_
تحت أمرك يا هانم
_________________________
__(في المقر البديل للباشا الكبير)__
_(الباشا أستدعي نور ف غرفته الخاصه)_
_نور قاعده ومش مطمنه والباشا جاب كرسي..
وقعد قدامها ومركز على وشها وبيبص ف عنيها
ونور قلقانه من سكوت الباشا
_نور بثبات_
فيه حاجه يا باشا..خير عايزني ف إيه
_الباشا ما يردش عليها ومركز أوي على عنيها..
ويبدأ يقلع القناع……….
•تابع الفصل التالي "رواية عمياء وسط الذئاب" اضغط على اسم الرواية