رواية العاصي الفصل الحادي والعشرون 21 - بقلم كنزي حمزة
العاصي
الفصل الواحددوالعشرون
مرت الايام سريعا وانتهو من توضيب شقتهم وصعدو اليها وتحسنت العلاقه بينها وبين والد زوجها كثيرا
وفي يوم كانو يجهزون الطعام مع حسنه بالمطبخ ودار بينهم هذا الحديث
غمزه: هانعمل اكل ايه النهارده
غزل:ايه رأيكو نعمل مكرونه بالبشاميل وبانيه
حسنه:سي عاصي مش بيحبها وبيقول عليها عك وعمي الحج كمان مش بيحبها
غمزه:طب بما انك بقي متربيه هنا تقدري تقوللنا هما بيحبو ايه
حسنه:بيحبو المحشي بأنوعه ومن يوم ستي ما تعبت مأكلهوش ربنا يشفيها.
غمزه وغزل:يا رب.
غمزه:طب احنا عندنا حاجة المحشي في الفريزر
حسنه :موجوده ولو ناقص حاجه ممكن اروح اشتريها
غزل:ايوه بس احنا مش بنعرف نعمل محشي يا غمزه
غمزه:ياستي نتعلم وكمان نجيب مامي فاطمه وتقعد معانا هنا وتعرفنا
انا هادخل اقولها وانتو طلعو الحاجه يلا
دلفت عليها غرفتها وجدتها مستيقظه فهتقت
غمزه: بقولك ايه يا مامي احنا محتارين نعمل غدا ايه وفكرنا انك تيجي تقعدي معانا وتعليمينا نعمل محشي اذاي ايه رأيك
اومأت لها برأسها وابتسمت
غمزه:كده طب انا هاجيب لحضرتك الكرسي بتاعك ثانيه واحده
نقلتها علي مقعدها بكل راحه ودلفت بها الي المطبخ وجدت حسنه احضرت كل المستلزمات ولكنها مجمده
نظرت فاطمه الي صنبور المياه ثم الي حسنه
حسنه:حاضر يا ستي
غزل:هي عايزه ايه يا حسنه
حسنه:عايزياني احط الكرنب في شوية مايه سخنه عشان يفك التلج اللي فيه صح يا ستي
ابتسمت لها ووافقتهافعلت حسنه مثلما قالت ثم اتت بالبصل امام غمزه
غمزه:ايه عايزه ايه اشمعني انا اللي هاقطع البصل
نظرت لها فاطمه بغضب
غمزه:طب بس ماتكشريش كده امري لله هاقطعه اهو
امسكت غزل حبات الطماطم بدأت تعصرها
اندمجو سويا في عمل الطعام وسط ضحكاتهم
حتي انهو الطعام
حضر حمزه وعاصي من شركتهم وجدوهم قد انهو كل شيء
كل شيء فهتف
عاصي: حمزه انت شامم اللي انا شامه
وضع الاخر يده علي قلبه وصاح
حمزه: اه قلبي الصغير لا يتحمل في بيتنا محشي ههههههههههه
عاصي:لاء ماتقولش دي حقيقه عندنا محشي اه لقد هرمنا من اجل هذه اللحظه ههههههههه
ضحك الجميع عليهم وضحكت لهم والدتهما ثم صاحت غمزه
غمزه: بس بس كل ده عشان عملنا محشي دي حاجه سهله جدا يعني
عاصي: ايوه بقي طب لما احنا شطار اوي كده كان فين بقي الكلام ده من زمان بطننا نشفت من البطاطس المحمره
غزل:الله هو انتو كنتو طلبتو واحنا قولنا لاء
حمزه:ثانيه بس اعرف حاجه هو انتو اللي طبختو المحشي ده
غمزه:ايوه احنا بأشراف من ست الكل طبعا
عاصي :انفد بجلدك يا حمزه انا مش عايز اروح المستشفي
حمزه:اجري يا عم مالها البطاطس مش احسن ما تعمل غسيل معده هههههههه
غزل:كده يا حمزه طب انا زعلانه منك
غمزه:بقولك ايه لو مش عايز تاكل من الاكل اللي انا عامله اوك اتفضل بقي اطلع شقتك لوحدك كل بطاطس زي ماانت عايز
وقف الاثنان بجانب بعض علي الباب وظهرهم لهم هتف والدهم
فضالي: هههههههههه انا بقول تدخلو وتقعدو تاكلو بكرامتكم بدل ما تحضنو المخده وانتو نايمين ههههههههههه
رجع الا ثنان في صمت وجلسو علي طاولة الطعام ينتظروه
جلس الجميع علي طاولة الطعام في سعاده وضحك
دلف عاصي بوالدته الي غرفتها لتستريح ثم رجع اليهم مره ثانيه وجلسو مع والدهم
هتف والده:بس تسلم ايدكو يا بنات الاكل فعلا كان جميل
غزل:بجد عجبك يا عمو لا ولسه الحلو بقي دي غمزه كمان عملت ام علي بس ايه هاتاكل صوابعك وراها
عاصي:وكمان ام علي برافو عليكي يا حبيبتي
غمزه: علي ايه يا حبيبي بس بلاش انت تاكل منها بقي احسن تروح المستشفي
حمزه:ههههههههه اوبااااا حلوه اوي دي ياغمزه هاتي بقي عشان نحلي
غزل:بجد وانت مش خايف لحسن تعمل غسيل معده
زين:ههههههههههه اوبا عليك انت كمان يا حمسه
فضالي:الله يخرب عقلكو يا ولاد والله بألي كتير ماضحكتيش كده
احضرت لهم غمزه الحلوي وامسكت بطبق وملعقه صغيره وهتفت
غمزه:يلا كلوها بقي وانا هادخل لمامي الطبق ده ادوقها ليها قبل ما تنام ولما ارجع تقوللي رأيكو ايه
عاصي:بالنسبه لياجميله جدا من قبل مادوقها كفايه شكلها وريحتها والمكسرات اللي علي وشها دي يا قمر
ابتسمت له وفرحت جدا من مدح زوجها فيها ثم اتجهت الي غرفة والدته
امسك حمزه الطبق وبدء يأكل منه: الله دي حلوه بجد طعمها لذيذ اوعي تكوني مش بتعرفي تعمليها يا غزل
غزل:لاء بعرف اصل دي طريقة مامي هي بصراحه شاطره جدا في الحاجات الحلوه واحنا بنعرف نعمل شوية حاجات منها كده
عاصي:قولتيلي بقي يعني دي.
لم يكمل كلامه حين سمع صراخ زوجته القي الجميع ما بيدهم وجرو علي غرفة والدتهم
وجدوها راقده علي الفراش عيناها مفتوحه ولكنها لاتتنفس
جرو عليها
وبدء عاصي يحسها علي التنفس
امسك حمزه هاتفه واتصل بالطبيب
وبدء فضالي يهزها لا يريد احد ان يصدق هذا
بقلمي/كنزي حمزه
حضر الطبيب وبدء في الكشف عليها ثم اغلق لها عينها وسحب الغطاء علي وجهها
وهتف: البقاء لله الحجه تعيشو انتو بدأت الفتايات في الصراخ
امسكه عاصي من ياقة قميصه وصرخ فيه:انت بتقول ايه انت حمار مش فاهم حاجه امي كانت لسه بتاكل معانا لاء امي ماممتش دي لسه عايشه
فضالي:بس يا عاصي سيبه ده امر الله يا بني
الطبيب:انا مقدر اللي انت فيه ربنا يصبروكو عن اذنكو
ذهب الطبيب وحضرت روقيه وجدتهم عندما سمعو صراخ الفتايات
روقيه:ايه في ايه مالكم يابنات بتصرخو كده ليه
جرو الي احضانها وهم يصرخون :مامي فاطمه ماتت يا مامي دي كانت لسه قاعده معانا
توحه:ان لله وان اليه راجعون البقاء لله واحده يا عبد الرحمن شدو حيلكم يا ولاد
بدءت النساء تتجمع في بيتهم ثم نزل الرجال الي اسفل ليتقبلو واجب العذاء الي ان بدء الجميع في الذهاب لحين الرجوع باكر ليحضرو الجنازه
//////////////************/////////////**********
بات الجميع مستيقظ لم يجافي احد النوم سوي الصغير الذي قد غفي وهو جالس علي قدمها بعد ان ابدلت ملابسها بملابس سوداء هي واختهاهتف فضالي
فضالي:غمزه قومي يا حبيبتي نيمي زين جوه وادخلي انتي وغزل ارتحو شويه علي ما النهار يطلع
غمزه:ومين بس هايجيلو نوم يا عمو خلينا قاعدين معاكم
عاصي بغضب: قومو اطلعو فوق قعدتكم هنا مش هاتفيد بحاجه قومو نامو يلا
فضالي: بس براحه عليهم انت بتتعصب عليهم ليه
غمزه:خلاص يا عمو مافيش حاجه حاضر يا حبيبي احنا هانقوم اهو بس هاندخل جوه يلا يا غزل
غزل:لاء انا مش هاسيب حمزه انا هافضل معاه
حمزه:قومي غزل نامي وانا قاعد هنا اهو مش هايحصل حاجه قومي مع اختك يلا
دلفو الي الغرفه واغلقو الباب عليهم ثم ارقدت الصغير علي الفراش وجلست بجانبه
غزل: انا مش فاهمه هو جوزك بيتعصب علينا ليه هو دا وقت عصبيه يعني
غمزه:سبيه بلي هو فيه ربنا ياعالم هو بيداري ايه ورا عصبيته دي اكيد حزين من جواه اوي يا حبيبي
جلست غزل علي الجانب الاخر من الفراش:معقول بيداري حزنه علي مامته بزعيقه فينا ده
غمزه: انتي ماشوفتيش كان هايضرب الدكتور اذاي
غزل: والله معاه حق اذا كنت انا لحد دلوقتي مش مصدقه وحمزه كمان يا حبيبي ساكت كده ومش بيعمل حاجه خالص
غمزه: ربنا يصبرنا كلنا علي فراقها نامي يا حبيبتي بكره هايبقي يوم صعب علينا كلنا
////////////////************///////////////**********
اقبل النهار عليهم وهم جالسون لم يتحدث احد منهم فتح فضالي الباب بعد ان رجع من صلاة الفجر في المسجد ودلف اليهم وهتف
فضالي:ايه يا ولاد انتو لسه قاعدين زي مانتو
حمزه:يعني هانروح فين ياابا ادينا قاعدين
فضالي :وهاتفيد بأيه القعده يابني قومو ارتاحو شويه ولا حتي افردو ضهركم كل واحد علي كنبه
عاصي: ادخل انت ارتاح شويه ولما المغسله تيجي هابقي اصحيك
فضالي:وادخل ارتاح ازاي وانا شيافكم كده وكفايه حرق سجاير بقي انتو بتقهروني بزياده كده
حمزه:لاء يابا ابوس ايدك احنا هنريح علي الكنب هنا اهو وانت ادخل ارتاح جوه
وادي السجاير كمان اهيه ثم القي بسيجارته في المنفضة التي امامه وفعل عاصي مثله وفرد ظهره علي الاريكه امام والده حتي يدلف مع اخيه الي غرفته
ادخله حمزه ودثره بالغطاء وهتف: ارتاح شويه ولما المغسله تيجي هاصحيك
فضالي:لله الامر من قبل ومن بعد الحمد لله انها راحت وهي بتضحك وراضيه عنكو ربنا يرحمها برحمته
حمزه:يارب ثم تركه واغلق عليه باب غرفته وذهب ليتمدد بجانب اخيه
///////////////////////////////////////////////////////////
استيقظت هي في تمام الثامنه صباحا ايقظت اختاها وخرجو من الغرفه ليستعدو لهذا اليوم الصعب وجدوهم غافيان علي الاراءك دون غطاء فجلبت كل واحده منهم غطاء وغطت زوجها
امسك هو يدها وهي تغطيه وهتف
عاصي:انا صاحي يا غمزه مش نايم
غمزه:يا حبيبي ارتاح شويه
عاصي: ارتاح ايه بس هي الساعه كام دلوقتي
غمزه: الساعه٨
اعتدل من رقدته وامسك رأسه بيدهثم اشعل سيجاره من علبة سجاءره :طب اعمليلي كوباية قهوه عشان مصدع
غمزه:قهوه وسجاير علي الريق كده طب هاجبلك اي حاجه تفطر
عاصي:غمزه بقولك مصدع ومش عاوز كلام كتير روحي اعمليلي قهوه يلا
غمزه :يوه حاضر حاضر
ذهبت من امامه واتجهت الي المطبخ وجدت الفتاه حسنه جالسه تبكي في صمت اخذتها بين احضانها
وهتفت: ايه يا حسنه انتي لسه بتعيطي مالها ياغزل
غزل:بتعيط عشان مامي فاطمه وعماله تقول مش عارفه هاروح فين وكلام غريب كده
اجلستها علي المقعد ووقفت تعمل القهوه لزوجها :هاتروحي فين يعني ايه دي انتي عايزه تسيبنا يا حسنه
حسنه: هو انا اعرف حد غيركم انا يتيمة الاب والام ستي الحجه خدتني من البلد واناصغيره معرفش ام غيرها ليا ولا عيله غيركم ودلوقتي هي سبتني وانا مش عارفه هاعمل ايه.
غزل:هاتعملي ايه ياعني ايه هاتفضلي في بيتك طبعا واحنا هنبقي اخواتك مش كده يا غمزه
غمزه وهي تسكب القهوه في الكوب: طبعا كده اذا كانت هي سبتنا يا حبيبتي فده امر الله محدش فينا يقدر يعترض لكن انتي هاتفضلي معانا هنا لحد ما تكبري ونجوزك كمان ويبقي ليكي بيت لوحدك
ارتمت حسنه في احضانها وبكت بشده. دلف عليهم
عاصي:كل ده بتعملي كوباية قهوه ياغمزه.
غمزه:هاه لاء خلاص القهوه اهيه بس كنت براضي حسنه اصلها كانت بتعيط جامد
نظر الي تلك الفتاه وابتسم لها :برغم انها كانت قاسيه عليكي شويه بس انا عارف انك بتحبيها
حسنه:لاء والله طول عمري عارفه ان قسوتها عليا دي ياأما عشان تعلمني ياأما خوف عليا ربنا يرحمها ويصبرني علي بعدها.
اخذها هو من بين احضان زوجته واحتضنها ثم قبل رأسها وهتف:ويصبرنا كلنا ثم امسك كوب القهوه واتجه خارج المطبخ مره ثانيه
استيقظ والده واخيه ايضا وحضرت المغسله وطلبت من الفتايات الوقوف معها ولكن جدتهم طلبت هي الوقوف وقراءةبعض ايات القرأن لها
وبعد انتهاء الغسل حمل عاصي واخيه واصحابهم الجثمان الي المسجد ثم صلو عليها صلاة الجنازة واتجه الجميع الي المقابر ليتممو مراسم الدفن وسط بكاء النساء عليها
ثم رجعو جميعا الي البيت مره ثانيه جلست توحه وروقيه مع بناتها يستقبلون واجب العذاء من النساء
بينما وقف فضالي مع ابناءه ينصب صوان العذاء للرجال في الشارع..
اقبل الليل عليهم وبدأ الجميع في الحضور
وتأدية الواجب وبدأ الشيخ الذي اتو به في قراءة القرأن في الميكروفون الذي امامه
وقف هوواخيه في اول الصوان يستقبلو من يأتون لهم بينما جلس والدهم علي المقعد بجانبهم الي ان انتهي العذاء وذهب الجميع
صعدو الي شقتهم مره أخرى وجلسو جميعا ثم امرت توحه الخادمه لوزه بات تقف مع حسنه ويحضرو العشاء للجميع علي طاولة الطعام.
فضالي: ومين بس له نفس ياكل يا اما توحه
توحه: و الاكل ماله ومال الحزن يا عبد الرحمن ايه هو انا اللي هقولك بردو يلا اقعد ولم ولادك حوليك هو عاصي راح فين يا غمزه
غمزه:هادخل اشوفه بس يارب يرضي يخرج معايا
ثم دلفت الي غرفتهم وجدته جالس علي الفراش واسند رأسه علي المخده نايم ولكنها لاول مره تري دموعه مسحتهم له بأبهامها ثم شلحت من قدمه حذاءه وفردتها له علي الفراش ودثرته بالغطاء جيدا كادت ان تذهب ولكنه امسكها
عاصي:رايحه فين خليكي معايا ماتسيبنيش
غمزه:هاروح اقولهم اني لقيتك نايم واكل زين وانيمه واجيلك تاني
عاصي:طب كلي انتي كمان وتعالي بسرعه
غمزه:حاضر بس ممكن عشان خاطري اعملك ساندوتش صغير كده وتاكله
عاصي:لاء ماليش نفس انا هانام يلا روحي واطفي النور وراكي
ذهبت من جانبه الي خارج الغرفه واخبرتهم انها وجدته نائم ثم جلست تطعم الصغير
وبعد انتهأهم من العشاء
نزل حمزه مع توحه وروقيه واوصلهم الي بيتهم ثم اغلق عليهم وصعد الي بيته مره ثانيه اخذ زوجته وصعد الي شقته
ونيمت غمزه الصغير في فراش جده ودلف هو بجانبه
ثم اتجهت لزوجها وهي ممسكه بيدها كوب من الحليب الساخن وجلست بجانبه وهمست
غمزه:عاصي يا عاصي
عاصي:سيبني انام ياغمزه مش هاكل حاجه
غمزه :طب لو بتحبني قوم اشرب كوباية اللبن دي
اعتدل بغضب وعصبيه: يوه ه ه قولتلك مش عايز حاجه انتي ايه مابتفهميش
نظرت له والدموع تترقق في عيناها ووضعت الكوب بجانبها علي الكمود
وهتفت:انا اسفه اني ضيقتك وقفت من جانبه وكادت ان تخرج من الغرفه الا انه اسرع بامساكها وضمها بين ذراعيه
عاصي:حقك عليا يا حبيبتي انا عارف اني اتعصبت عليكي كتير النهارده بس بجد انا تعبان قوي عارف انك هاتستحمليني للاخر
غمزه: يا حبيبي بس ده مالوش دعوه بالاكل والشرب وانت عمال من امبارح تشرب
في سجاير ومأكلتش حاجه خالص عشان خاطري بس اشرب كوباية اللبن دي ونام تاني
امسك كوب اللبن وشربه امامها ثم وضعه مره ثانيه مكانه وهتف
عاصي:خلاص كده ارتاحتي ننام بقي
غمزه:هاروح اجبلك بيچامه تغير هدومك دي وبعدين نام
عاصي:والله ماقادر اتحرك سيبني انام بقي وتعالي نامي انتي كمان
تنهدت تنهيده قصيره واتجهت بجانبه ثم وضع راسه علي صدرها واحتضنته هي بيديها الي ان ذهبو في نوم عميق.
////////////////////////////////////////////////////////////
دلفت الي غرفة نومهم وجدته جالس علي الفراش ولكنه غير واعي لماحوله
غزل:وبعدين يا حمزه هاتفضل ساكت كده لحد امتي
حمزه: عايزاني اعمل ايه يا غزل انا لحد دلوقتي مش مصدق انها ماتت ولا اني دفنتها في التراب بأديا
غزل:يا حبيبي دي الحقيقه الوحيده في دنيتنا دي اخرتنا كلنا يا حمزه بابي الله يرحمه كان ديما يقول منها واليها نعود
حمزه:انا عارف طبعا كل الكلام ده وبحمد ربنا انو ريحها ومتقلش عليها مرضها بس الصدمه هي اللي صعبه
احنا كنا فاكرين ان لما حالاتها النفسيه هتتحسن مرضها هيروح
غزل:ربنا يرحمها ويثبتها عند السؤال في اول ليله ليها ادعيلها هي محتاجه دعوتك اوي النهارده
حمزه: اللهم اغفر لها وارحمها واسكنها فسيح جناتك وثبثها عند السؤال يا رب العالمي
😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
ادعموا الصفحة ب 10 تعليقات لانها مقيدة 🥺❤️❤️
•تابع الفصل التالي "رواية العاصي" اضغط على اسم الرواية