رواية العاصي الفصل الثاني والعشرون 22 - بقلم كنزي حمزة
العاصي
الفصل الثاني والعشرون
وبعدايام كثيره كان هو جالس داخل وكالته مع بعض التجار الذين يبتاعو منهم البضاعه وزين كان بيلعب مع اصحابه امام الوكاله
لمح الصغير سياره تقف امام منزل الجده توحه ترجل منها هذا الرجل البغيض واتجه الي داخل البيت
جري الصغير الي جده كي يخبره
زين: جدو جدو الحق يا جدو
فضالي:مالك يا زين في ايه
زين :اللاجل الكبيل الوحس جيه تاني عند تيتا توحه
فضالي: ايه طب عن اذنكم ياجماعه هاشوف في ايه واجي
ذهب بأتجاه منزلها سريعا
وصعد الطفل اليهم حتي يخبرهم بما حدث واثناء صعوده اتصل بوالده
زين :الو يا بابي اللاجل الوحس جيه
عاصي :بتقول ايه يا زين راجل مين ده
زين:قليب تيتا لوقيه اللي كان عايس ياخد مامي وغسل ده
عاصي وهو يلملم اشياءه:طب ادخل البيت بتاعناواقفل الباب عليكو وانا هاجيب عمك واجي هو جايب معاه رجاله كتير ذي المره اللي فاتت
زين: لاء يا بابي ده جاي لوحده هو واحد كان بيسوق العلبيه وكان سايل سنط وعلب هدايا كتيل
عاصي:ايه طب ماشي يا حبيبي يلا اطلع واقفل الباب وراك وماتقولش لمامي او غزل حاجه لحد ماجي وانا جاي علي طول
اغلق معه واتجه الي مكتب اخيه حتي يخبره ويذهبون اليهم
فعل الطفل مثلما امره والده واغلق باب البيت من خلفه ثم صعد اليهم
/////////////////////////////////////////////////////////////////
وعند توحه
صعد اليهم ودق باب الشقه فتحت الخادمه لوزه
لوزه:انت ايه اللي جابك هنا تاني يا راجل انت
سالم:ايه يا بت ياجليلة الربايه انتي حد يكلم ضيف داخل بيتو كده فين ستك
توحه:جاي ليه تاني يا سالم احنا مش خلصنا خلاص من الموال ده بقي
سالم:ازيك يا حجه توحه عاملين ايه مش هاتقوليلي ادخل ولا ايه
روقيه:جاي ليه يا سالم
سالم:جاي اصفي النويا يا روجيه واصلح اللي ولادي عملوه
توحه:طب ادخل يا سالم اتفضل
دلفو الي الداخل وقبل ان يجلسو كان فضالي قد حضر
فضالي:سلامو عليكو
توحه:تعالي يا عبدالرحمن ادخل
جلس امامه وهتف
فضالي:خير ايه اللي حدفك علينا تاني
سالم: انا جاي اراضي مرات اخويا انت بجي ليه كل اما اجي الجيك اهنه
فضالي :الله ماقولنا اقبل كده انا حمي بناتها وهي وامها في حمايتي واظن انت وولادك المرتين اللي زروتها فيها كنتو جاين في شر
سالم :لاء خلاص مافيش شر يا روجيه مش هاتشوفي مني غير كل خير بعد اكده اجعد يا ابو نسب خلينا نتعرف على بعض وابعت هات البنات عشان اشوفهم دول وحشوني جوي
روقيه: يعني خلاص يا سالم اللي في دماغك من ناحية بناتي شيلتو
سالم:خلاص يا روجيه يعلم ربنا اني كنت رايدهم لولادي في الحلال بس خلاص بجي ادام اتجوزو ومتهنين في بيوتهم يبجي خلاص انا برضك عمهم واحبلهم الخير
روقيه:طمنتني يا سالم الله يطمنك كده تقعد بقي تتغدي معانا ونرحب بيك
نظر اليها نظره طويله وهتف
فضالي:كده طب ربنا يهدي الحال هانزل انا بقي الوكاله يااما توحه
روقيه بعدم فهم:هاتنزل ليه يا عبد الرحمن خليك اتغدي معانا
فضالي بغضب:لاء.. اصلي سايب الوكاله والرجاله قاعدين مستنيني تحت وادام النفوس اترضت يبقي مافيش خوف عليكو
ثم تركهم ونزل الي اسفل مره ثانيه
حضر حمزه وعاصي سريعا وقابلهم امام البيت
عاصي: ايه نزلت ليه انا شايف عربيته لسه هنا يعني هو فوق
فضالي: اه قاعد فوق راسملي دور الطيبه والهانم عزمته علي الغدا قولت انزل اشوف شغلي احسن
حمزه: انا مش فاهم حاجه يعني ايه عزمته علي الغدا دي
فضالي : بصو انا مش ناقص وجع دماغ عايزين تفهمو اطلعو واقعدو معاه اقلو مش هايقولكو انتو هنا ليه ذي ما قالي اوعو بقي عدوني
ثم تركهم ودلف مره ثانيه الي وكالته
عاصي:فهمت حاجه
حمزه:لاء
عاصي:ولا انا اقولك تعالي اما نشوف في ايه
صعدو اليها ودقو الباب ثم دلفو وبعد السلام والتحيه
جلسو كي يتحدثون
سالم:انتو بجي اجواز بنات اخوي مشاء الله والله عرفتي تنجي يا روجيه
روقيه:طبعا اومال ايه مشاء الله عليهم عاصي مهندس وحمزه محاسب ربنا يحميهم
سالم:والله فرحت بيكم مع انكم اتسببتو في حبس ولادي
عاصي:لاء احنا مكناش عايزين الأمور توصل بينا لكده بس هما اللي جم ورفعو السلاح علينا وروحنا وعملنا صلح في القسم بس الحبس ده بقي حاجه بينهم وبين الحكومه
سالم :علي العموم اللي فات مات يلا هاقوم امشي انا بجي وانتي لو في اي حاجه ولا عايزه اي حاجه اطلبيها مني علطول وانا المره الجايه جبل ماجي هبجي اتصل بيكي عشان تجبيلي البنات اشوفهم
روقيه :طب ما انت قاعد معا شويه اقعد للعشا
سالم:ههههههه لاه اكده حلو جوي المره الجايه راح تبجي غدا وعشا ويمكن تبجي بيات كمان يلا سلامو عليكو
الجميع:وعليكم السلام تركهم ونزل للاسفل وركب سيارته تحت نظرات فضالي المستشاطه غيظا منه
عاصي: مالك من ساعة ماسلمت عليه ماتكلمتش يعني
حمزه: الراجل ده كلامه مش مرياحني
روقيه:ليه بس يا حمزه الراجل معاملش حاجه وحشه المره دي
عاصي:انتي بيغرك الدخله الناعمه اللي دخل عليكي بيها دي
روقيه:مش يمكن حس بالذنب من ناحيتنا
حمزه:حس بأيه انتي طيبه اوي يا ماما اللي ذي دول معندهمش حاجه اسمها احساس من اصله وهاتشوفي المره الجايه
عاصي: هاتعملي ايه لو لقتيه بيجدد عرضه بالجواز ليكي تاني
روقيه: عرض ايه هو ماجبش سيرة الموضوع ده انتو ليه بتفكرو كده
حمزه:ليه مأخدتيش بالك لما قالك ان المره الجايه ممكن يبقي فيها بيات كمان هيبات هنا علي اي اساس ها هتعملي ايه ساعتها
روقيه:هوافق
عاصي وحمزه:ايه‘‘‘‘انتي بتقولي ايه
روقيه:ايوه هوافق عشان اخلص من الموضوع ده بقي ولو طلب فلوسي كمان هديهلو عشان اشوف بناتي مرتاحين وابعدو عنهم
عاصي:لاء انتي عارفه كويس اوي انو ميقدرش يجي جنب واحده منهم بس لو ده قرارك احنا مالنش دخل فيه يلا يا حمزه ثم تركوها ونزلو الي والدهم مره اخري
وجدوه جالس لوحده والتجار قد ذهبو
فضالي:كويس انكم نزلتو تعالو بقي عشان تشوفو البضاعه اللي اتباعت دي والتجاراللي هايبعتو يشلوها
عاصي:ايه مش عايز تعرف اللي حصل فوق
فضالي:لاء مش عايز اعرف حاجه
حمزه: انا مش فاهم انت فيك ايه وايه مضيأك كده
فضالي:الله وانا هاتضيق ليه بقي
عاصي: عشانها هي مثلا عشان عزمته علي الغدا ورحبت بيه في بيتها
فضالي:ودا يضيقني في ايه ما هي حره تعمل اللي هي عايزه انا طالع ارتاح اعطاهم ظهره واتجه للخارج
حمزه:قالت لو المره الجايه طلبها تاني للجواز هاتوافق
اندهش من كلام ابنه ووقف متسمرا مكانه لم يلتفت اليهم ولكنه رفع رأسه عفويا للاعلي بأتجاه شرفتها
وهتف:هي حره تعمل اللي تعمله ثم ذهب وهو في قمة غضبه
حمزه:وبعدين ابوك كده هايجراله حاجه
عاصي:سيبه شويه يفكر لما نشوف هايوصل لايه
حمزه:انت مش واخد بالك انها نسيت طلب ابوك ليها خالص
عاصي:يا عبيط هي مش ناسيه هي أتناست عشان مايحصلش مشاكل بينا وبين بناتها تاني انت ناسي انك كنت رافض وغمزه كمان كانت رافضه يا راجل دانا كنت هاطلقها بسبب الموضوع ده
حمزه:انا كنت رافض عشان كنت خايف علي امي الله يرحمها لكن مراتك بقي
عاصي: انا متأكد انها لسه رافضه بس مش عارف لم تعرف بقرار امها ده هاتعمل ايه
حمزه:وانت هاتقولها
عاصي:لاء خلايها تعرف من حد غيري عشان مش عايز اتخانق معاها بسبب الموضوع ده تاني
//////////////////--بقلمي/كنزي حمزه--/////////////////////////
صعد الي داخل شقته وجدهم جالسون يضحكون مع الصغير
غمزه:احضر لحضرتك الغدا يا عمو
فضالي:لاء يا حبيبتي مش عايز حاجه انا هادخل اوضتي اريح شويه
زين:هو بابي وحمسه نزلو من عند تيتا يا جدو
فضالي:ايوه ياحبيبي
زين: طب انا هانزلهم بقي تركهم هو ودلف الي غرفته
وامسكت غزل بالصغير قبل ان ينزل اليهم
غزل: خد هنا انت مش هاتنزل الا لما تقولي هما كانو بيعملو ايه عند مامي والا هامسك ازغزك
زين:هههههههههه الحقيني يا مامي حوسيها عني خلاث هاقول ههههههههه
غمزه:خلاص خلاص سبيه يا غزل تعالي يازينو
قولي بقي هما ايه اللي طلعهم
زين:اثل اللاجل الوحس كان عند تيتا وجدو طلع عندهم
وانا اتثلت بي بابي وقولتله وهو اللي قالي اطلع واقفل باب البيت علينا
وكمان قالي مس اقول ليكو حاجه ههههههه
غمزه:ايه يعني هما كانو بيتخانقو واحنا مانعرفش
غزل:بيتخانقو ايه احنا مسمعناش حاجه
زين:لاء ماهو اللاجل الوحس كان جاي لوحده
غمزه: كده طيب يا زين روح يا حبيبي العب وقول لبابي يطلع عشان انا عايزاه
زين:حاضر يا مامي جري الصغير من امامهم وامسكت غزل الهاتف
غزل: انا هاتصل بمامي عشان افهم منها فتحت السبيكر وبدأت تتصل وعلي الجانب الاخر رن هاتف والدتها
روقيه:الو ايوه يا غزل عامله ايه يا حبيبتي
غزل:الحمدلله يا مامي انتي عامله ايه ومين الراجل اللي كان عندك ده
روقيه: انا كويسه يا حبيبتي ماتخفيش دا عمك سالم اللي كان هنا
غزل:عمي سالم ودا جاي عايز ايه تاني ولا جاي يتخانق معاكي عشان ولاده اتحبسو
روقيه:اهدي يا حبيبتي هو لا تخانق ولا حاجه بالعكس
الراجل جاي عشان يصالحنا وماتكلمش معايه بطريقه وحشه
داكمان جايب ليكو هدايا كتير وكان نفسو يشوفكم
غمزه:يشوفنا وجايب لينا هدايا مامي انتي مش عارفه انتي بتكلمي عن مين ولا ايه
روقيه:لاء عارفه يا غمزه بس طلما هو جاي ومادد ايدو بالصلح انا مش هارفضها
انا عايزه اخلص من الحكايه دي بقي
غمزه:يعني ايه يا مامي انتي مش فاكره هو كان بيهددك بأيه
روقيه: بس هو مافتحش الكلام في الموضوع ده فبلاش نسبق الاحداث
غزل:طيب يا مامي اللي تشوفيه سلام
***********/////////////**********////////////********
دلف زين عليهم الوكاله يجري علي والده
زين:بابي حبيبي
عاصي: اهلا بالبطل اللي سيابه هنا بدالي
زين:هههههه انا سمعت كلامك وقفلت علينا الباب
عاصي:يعني هما معرفوش حاجه
زين:لاء هما لسه عارفين دلوقتي ومامي قالتلي انده ليك عسان هي عايسك فوق
حمزه:اوبااا البس يا معلم كده تبقي عرفت
عاصي:اهم حاجه انها عرفت من حد غيري يلا انا هاطلع اشوفها عايزه ايه
حمزه: روح يا عاصي يا بني ربنا معاك
عاصي :اتنيل لسه دورك جاي ثم صعد اليها دلف الي الداخل وجد غزل فقط امامه
عاصي:ازيك يا غزل انتي لوحدك هنا ولا ايه اومال غمزه فين
غزل:الحمد لله هي طلعت شقتكم قالت هاتعمل حاجه وتنزل تاني
عاصي :طيب انا هاطلع ليهاتركها وصعد الي شقته وفتح الباب ودلف اليها وجدها بغرفة نومهم
عاصي:ايه الجميل قاعد لوحده هنا ليه
غمزه:عاصي الراجل ده كان جاي يعمل ايه عندمامي.
عاصي بعد ما اخذها بين احضانه : اهدي بس مالك خايفه كده ليه هو خلاص مشي ومامتك اتعاملت مع الموقف
غمزه:يعني انت مش عارف انا خايفه من ايه مش عارف هو كان بيهددها بأيه
عاصي: والله مامتك عارفه الكلام ده كويس هي مش صغيره وهي اقدري بمصلحتها
غمزه بخوف:يعني ايه يا عاصي هاتتخلي عن مامي هاتسيبه يتجوزها
عاصي:يا حبيبي ان ماقولتش كده بس لو هي وافقت علي حاجه زي دي انا ماقدرش افرض رأي عليها
غمزه بعد ان القت رأسها علي صدره: لاءه اعمل كده هاتها واحبسها هنا معانا خليها معانا علطول
عاصي:بصفتي ايه بقي اعمل كده انا عملت كده معاكي عشان انتي مراتي لكن هي مقدرش وهترفض
غمزه: طب انا عايزه اروح اتكلم معاها واشوف هي عملت كده ليه
عاصي: طب ممكن اتغدي الاول واغير هدومي وبعدين هانزلك ليها وانا نازل الوكاله
غمزه:ممكن طبعا
///////********///////////////**********///////////////
ذهبت اليها هي وغزل وبعدان تكلمت هي الاخري مع زوجها ودلفوالداخل وجدوها جالسه مع والدتها
روقيه:تعالو يا حبايبي شوفو عمكم جاي وجايب معاه ايه
غمزه:ده ايه الرضا دا كله جاي وجايب معاه هدايا كمان
روقيه:ههههههههه اومال لوكنتو شوفتو الطريقه آللي كان بيتكلم بيها كنتو قولتو ايه
غزل: شايفكي مبسوطه يعني من الطريقه دي
روقيه:وانا يعني هاعوز ايه غير انو ينصلح علينا ويبقي كويس معانا
غمزه:لاء يا مامي واحنا مش عايزينو لايبقي كويس ولا يبقي وحش احنا عايزينو يبعد عننا
روقيه:بس هومش هايبعد انا عارفه الا لما يأذينا انا عارفه ده كويس وطلما كده بقي يبقي يأذيني انا احسن ما يأذي واحده فيكو فهمتو بقي انا ليه قابلته كويس
غزل:مايقدرش يأذينا ولا حتي يقرب لينا دا عاصي وحمزه يقطعو لو بس حاول وانتي كمان هما قايلين انهم بيحموكي انتي ونانا ذينا بالظبط
روقيه :ولحد امتي هنفضل كده لحد امتي هنفضل خايفين وعايزين اللي يحمينا
لحد ماتتجوزي انتي وعبد الرحمن :هتفت بها توحه الجالسه في صمت واكملت
انا قاعده ساكته من الصبح ومش بتكلم مستنياكي تعقلي لكن انتي عامله ذي النعامه اللي بتدفن راسها في الرمل ال ايه عشان خايفه من الصياد
روقيه: لاء ياماما انا مش هاخرب علي بناتي عشان اتجوز انا
غمزه: وتخربي علينا ليه يا مامي
توحه:يعني مش عارفه ليه يا غمزه عشان ماترجعيش تتخانقي انتي وجوزك تاني ولا حمزه يرجع مايوفقش تاني
غزل:لاء يا نانا حمزه موافق هو كان رافض في الاول عشان كان خايف علي مامته الله يرحمها بس دلوقتي هو موافق
توحه:يعني مافيش غيرك انتي يا غمزه اللي رافض
غمزه:بدموع انا مش رافضه يا ناناه انا بس كنت فاكره مامي نسيت حب بابي ليها
روقيه:لاء طبعا عمري ما انساه ولا انسي حنيته علينا بصي يا غمزه انا اصلا موضوع عبد الرحمن ده شيلتو من دماغي لاني حتي لو اتجوزتو سالم مش هايسبنا في حالنا
غمزه:يعني ده رأيك يا مامي
روقيه:ايوه انا مش هافرح لما يجو يتخانقو ولا يغدرو بحد من اجوزكم عشان الفلوس
اشارت غمزه بعينها الي اختها وهتفت:خلاص يا مامي اللي تشوفيه صح اعمليه يلا يا غزل
اتصلت علي زوجها كي يقابلهم عند الباب ويفتحه لهم حتي يذهبو الي بيتهم
عاصي:ايه نزلتو بدري يعني دا احنا قولنا مش هنتصل بيكم ونسيبكم قاعدين لحد اما نقفل الوكاله
غمزه :لاء اصلنا اتفقنا انا وغزل نطلع نعمل حاجه حلوه لينا كلنا
غزل:حاجة ايه ثم تفهمت عليها حين لكزتها في يدها بخفه اه ايوه قولنا نعمل ام علي
حمزه:لاوالنبي بلاش ام علي دي اللي بتيجي وتجيب معاها اخبار وحشه داحنا المره اللي فاتت ملحقناش ناكلها
غمزه:كده بردو يا حمزه طب احنا هانعمل كيك بالشيكولاته ومش هانخلليك ولا حته ههههههههههه
عاصي :طب يلا اطلعو وانا هاطلع ليكو كل اللي انتو عايزينو
حمزه:صحيح خدي يا غزل جواب التنسيق بتاعك جيه اهو الف مبروك يا حبيبي
غزل:ايه ده بجد انت فتحتو اكيد ادام سعيد كده تبقي جاتلي كلية السن
حمزه :بالظبط يلا بقي اطلعو علي فوق وابقو اقعدو اتكلمو مع ابويا شويه عشان من ساعة ما طلع العصر مانزلش تاني
غمزه وغزل:ماشي احنا هانطلعله سلام
عاصي وحمزه:سلام
////////*////********/////////////********///////////***
صعدو الي شقته وجدوه مزال جالس في غرفته لم يخرج منها
غمزه:حسنه هو عمو مأكلش ولا خرج من اوضته حتي
حسنه:لاءه ماخرجش بس هو صاحي انا خبط عليه وقولتله اجبلك الغدا بس هو رفض
وقالي اعملي ليا قهوه وانا عملتله ودخلتها ليه شكله كده في حاجه مزعلاه
غمزه:طب روحي انتي وتعالي يا غزل ندخله
دقو عليه الباب وجدوه جالس علي الاريكه
فضالي:ادخل يلي بتخبط
غمزه: ازيك يا عمو انت قاعد لوحدك كده ليه
فضالي :تعالو يا حبيبتي مافيش ما انتو سيبتوني بقي ونزلتو قولت اقعد استناكو هنا... ادعموا الصفحة ب 10 تعليقات لانها مقيدة 🥺❤️❤️
•تابع الفصل التالي "رواية العاصي" اضغط على اسم الرواية