Ads by Google X

رواية العاصي الفصل الخامس والعشرون 25 - بقلم كنزي حمزة

الصفحة الرئيسية

 رواية العاصي الفصل الخامس والعشرون 25 - بقلم كنزي حمزة 

العاصي 
الفصل الخامس والعشرين

مرت الايام عليهم هكذا بدؤو هم ينشغلون في عملهم والفتايات في دراستهم 
حتي زين انشغل هو الاخر في دراسته كل يوم يذهب الي مدرسته صباحا ويرجع وقت الظهيره ويجلس معاهم يستذكرون سويا في شقة جده

و زاد الاعياء علي غزل ولكنها كانت تداريه حتي لا يحرمها حمزه من الخروج الي الكليه  

وتصداقت غمزه مع فتاه  معها تدعي اسراء واكتشفت انها قريبه من منطقة سكنها وبدء الحديث بينهم هكذا

غمزه:غزل ماتقوحيش شكلك تعابنه

غزل:يوه اسكتي بقي يا غمزه قولتلك مش تعابنه عشان خاطري اوعي تقولي لحمزه اني رجعت ودوخت تاني 

غمزه:يابنتي وشك باين عليه التعب هو اول ما يجي هايعرف اصلا لازم تحللي زي ما مامي قالت علي الاقل

غزل:هايحرمني من اني اخرج واجي الكليه يا غمزه

تدخلت اسراء :هاي يابنات انا اسراء مالكم واقفين كده ليه

غمزه:هاي مافيش حاجه انا غمزه ودي اختي غزل بس هي سنه اولي وانا تانيه

اسراء:انا كمان سنه تانيه بصراحه انا شوفتكو من اول يوم دراسه  كنت عايزه اتعرف عليكو بس انتو مش بتيجو علطول وكمان لما بتمشو مش بتمشو لوحدكو

غزل:طب اتعرفو علي بعض بقي وانا هاروح المدرج بتاعي عشان عندي محاضره يوه الحقيني ده بيتصل تاني

غمزه:هههههه ردي عليه ليتجنن ويعملها

غزل:والله حرام دا مافتش عشر دقايق سلام ياختي الو ايوه يا حمزه يا حبيبي  والله كويسه

غمزه:هههههههه ربنا معاكي 

اسراء:هو حمزه ده اخوكو ده اللي غزل بتيجي معاه

غمزه:لاء دا جوزها مش اخوها عن اذنك بس هارد انا كمان علي موبايلي  

ههههههه والله كنت عارفه انك هاتتصل بس مانت فاضي اهو اومال بتضحك عليا وتقول عندك شغل ليه بقي

عاصي:اولا بطلي ضحك عشان محدش يشوف حلاوة وشك ده
 ثانيا انتي لو تعرفي انا بكلمك منين  كنتي خوفتي عليا 

زي مانا بخاف عليكي انا واقف في الدور ٤٨ يا هانم مع العمال بباشر بني السقف

غمزه:ايه طب عشان خاطري خلي بالك من نفسك يا حبيبي 

عاصي:حاضر يا حبيبتي ها قدامك قد ايه وتخلصي

غمزه:عندي محاضره كمان ربع ساعه وهخلص علي الساعه٢ كده
عاصي:طب تمام هاتلقيني واقف ليكي في نفس المكان صحيح غزل عامله ايه

غمزه:هاه كويسه لسه سيباني وراحت المحاضره بتاعتها

عاصي:ماشي بس مش عارف ليه شاكك في كلامك ده سلام لحد ما اشوفك يا قمر

غمزه:طيب سلام

اسراء:مالك يابنتي وشك اصفر فجاءه كده ليه

غمزه:مش عارفه  اذاي بيعرف لما بحاول اداري عنه حاجه بس
اسراء:هو مين ده اصلا

غمزه:ده جوزي

اسراء:ايه ده هو انتو الاتنين متجوزين مش باين عليكو بسة بصراحه انتو حلوين اوي ماتتسبوش يعني

غمزه:ميرسي يا حبيبتي انتي كمان حلوه

اسراء:بس انتي ليه مش كنتي بتيجي السنه اللي فاتت انا اول مره اشوفك السنه دي

غمزه:اصل احنا كنا في الامارات وجوزي هو اللي حولي ورقي

اسراء: اه عشان كده وانتو منين بقي علي كده

غمزه:احنا من الجماليه تعرفيها

اسراء:بجد ههههههه  انا كمان من هناك بس هي الجماليه فيها ناس نضيفه كده هههههه منين بقي فيها

غمزه: بصي تعرفي وكالة الحج فضالي 

اسراء:ومين في الجماليه كلها ميعرفش الحج فضالي ولا ولاده

غمزه:اهو دا بقي يبقي والد عاصي جوزي وحمزه جوز غزل

اسراء:يا بنت الايه انتي بقي عروسة عاصي الغامضه اللي بنات الجماليه كلهم بيحسدوها عليه بس بصراحه هو ميستهالش ابدا الا واحده في جمالك

غمزه:هههههه انتي مجنونه يا اسراء بتعاكسي جوزي قدامي 

اسراء:لاء اعاكسه ايه بقي ماخلاص اتجوز  ربنا يهنيكو يا حبيبتي علي فكره انا مخطوبه لابن عمي بس بهزر معاكي

غمزه:ماشي يا ستي يلا بقي عشان المحاضره خلاص هتبدء ودلفو سويا الي محاضرتهم تحت نظرات شابين يتبعوهم

فادي:البنت دي جميله اوي يا اخي بس لو تديني فرصه اكلمها

معتز:فادي اتلم اولا دي في تانيه وانت في رابعه ثانيا هي مش بتتكلم مع حد غير بنت تانيه واول يوم النهارده نشوفها واقفه مع البنت دي

فادي:هي اصلا مش بتيجي كتير وحتي لما بتيجي في واحد ديما بيجبها ويجي يخدها تقريبا كده اخوها

معتز:دا انت متباعها بقي

فادي:من اول يوم وحياتك بس لوتيجي الفرصه واعرف اكلمها 

معتز:طب يلا يا خويا ندخل احنا كمان علي محاضرتنا
//////////////////////////////////////////////////////////////
                          (بقلمي/كنزي حمزه) 
انتهت من محاضرتها وخرجت مع اسراء وقابلتها غزل امام مدرجها

اسراء:هو انتي كويسه يا غزل شكلك تعبانه

غمزه:شوفتي ياغزل حتي اسراء لاحظت اومال بقي حمزه لما يشوفك دا مش بعيد يشيلك من هنا لحد البيت

غزل:خلاص يا غمزه مش هاقدر اداري عليه  تاني انا اصلا تعابنه
غمزه:سلامتك يا حبيبتي يالهوي يا غزل دا جيه لحد هنا ومش صابر لما نخرج بره

حمزه:ايه في ايه مالكم واقفين كده ليه ومخرجتوش

غمزه:مافيش حاجه يا حمزه احنا لسه خارجين من المحاضره 

حمزه:وانتي مالك واقفه ساكته كده ليه انتي تعابنه صح متكدبيش عشان شكلك باين

غزل:يلا يا حمزه نروح في البيت هابقي كويسه

حمزه:هو انا لسه هاستني لما نروح تعالي انا هاخدك علي المستشفي 
حضر عاصي ايضا ونظر الي زوجته

عاصي:مش قولتلك غمزه شكلها بيحور عليا

غمزه:والله مش كانت تعابنه اوي كده ياعاصي 

عاصي:طب يلا هاشوف انا الموضوع ده بعدين يلا يا حمزه خد مراتك وانا وراك بالعربيه

حمزه:ماشي حصلني علي المستشفي بقي اشيلك ياغزل تعابنه يا حبيبتي

غزل:لاء اوعي تشيلني انا كويسه يلا بينا ثم اخذها وادخلها سيارته واتجه بها الي الخارج

وقفت غمزه امامه وهتفت: صحيح نسيت اعرفك علي اسراء صاحبتي

عاصي:اهلا ازيك يا اسراء

اسراء:هاه الله يسلمك

غمزه:اسراء دا عاصي جوزييي يا حبيبتي هاه جوزي

اسراء :اه مانا عارفاه ربنا يسعدكو يا غمزه
طب عن ازنكو انا بقي عشان زمان خطيبي جيه بره 
ثم تركتهم وذهبت

 امسكها هو من يدها وأجلسها داخل سيارته واتجه الي مقعده بجوارها ليلحق بأخيه

عاصي:مين دي ومالها عامله كده ليه

غمزه:دي صاحبتي وساكنه عندنا في الجامليه وواحده من معجبين سيادتك يا مدوب قلوب فتايات الجماليه  😍

عاصي:هههههههههه ودا من ايه بقي ان شاء الله
عرفتي منين حضرتك

غمزه:منها هي اللي قالتلي ان البنات مسميني العروسه الغامضه اللي اتجوزها فجاءه  فتي احلامهم كلهم

عاصي بحب:معذورين ماهما مايعرفوش انك خطفتي قلبي وانا ماقدرش اعيش من غيره💖

غمزه:بحبك اوي يا حبيبي💟

عاصي:بس دا مايمنعش انك اتعلمتي تحوري وتداري عليا وهاتتعقبي

غمزه: والله غزل اللي كانت مش عايزني اقول ياعاصي خايفه تطلع حامل وحمزه يقعدهامن الكليه

عاصي:طب ماهو ده الطبيعي يعني مش شايفه حالتها عامله اذاي  انتي مش خايفه عليها ولا ايه

غمزه: انت بتقول ايه طبعا خايفه عليها دي اختي حبيبتي بس مش كنت عايزه ازعلها

وصلو للمستشفي ونزلو من سيارتهم واتجهو اليهم وهو ممسك هاتفه يتحدث مع اخيه

عاصي: ايوه يا حمزه انتو فين دلوقتي

حمزه:احنا في الدور التاني اطلعو هاقبلكو عند السلم  ثم اغلق الخط 

وبعد قليل قابلهم وهتف في غمزه:بصي ادخلي الاوضه دي شوفي في ايه هما دخلوها وانا اتكسفت ادخل بصراحه

غمزه:طيب اهدي انا هادخل اهو تركتهم ودلفت الي داخل الغرفه
عاصي:ماتهدي يلا بقي مالك خفيف كده

حمزه :اهدي ايه بس انت مش شايف شكلها كان عامل اذاي

عاصي :ان شاء الله خيرخرجت غمزه وادخلتهم للطبيبه التي ابتسمت لهم بدورها

الطبيبه:مين فيكم اللي هيبقي بابا قريب

ابتسم عاصي واحتضن اخيه :الف مبروك ياض مبروك يا غزل هتبقي مامي صغنونه اوي ههههههههههه 

حمزه :الله يبارك فيك يا حبيبي عقبالك يا غمزه مبروك يا حبيبتي ثم بدء يحتضنها ويقبلها امامهم

الطبيبه:ههههههه لاء انا عايزك تهدي كده الفتره الجايه وبعدين لازم نعملها تحليل دم عشان نأكد الحمل وكمان اعرف اذا كان عندها انميا ولا لاء عشان شيافها ضعيفه قوي

 خجلت غزل من كلامها  وخبأت وجهها في صدر زوجها الذي مزال محتضنها 

غزل:بلاش حقن عشان خاطري يا حمزه

حمزه:ياحبيبتي دي عينه صغيره بس عشان نتأكد بدأت في البكاء

غمزه:بلاش يا حمزه غزل بتخاف جدا من الحقن

 تكلمت الممرضه: لاء متاخفيش خالص انتي بس هاتي دراعك ومش هتحسي بأي حاجه

غزل:ابعدها عني يا حمزه والنبي

حمزه:مالك يا بنتي خايفه كده ليه دي شاكه بسيطه مش حاجه يعني 

غزل:لاء بلاش يا حمزه عشان خاطري ابعدها عني وبدأت في البكاء بصوت مرتفع

اخذتها غمزه من بين يديه واحتضنتها جيدا:خلاص بلاش مش لازم الحقنه دي ماتخفيش يا حبيبتي

الطبيبه:ليه الخوف دا كله يا بنتي اومال هاتتحملي الم الحمل والولاده اذاي دي حاجه بسيطه خالص طب بصي انا بنفسي اللي هاسحب العينه منك ولو حستي بحاجه ابقي ازعلي مني انا
غزل:لاء انا عايزه امشي روحني يا حمزه

اجتذبها بين  يدي اختها مره ثانيه ثم جلس علي مقعد خلفه واجلسها علي قدمه 

وهمس في اذنها:مش انتي عارفه اني بحبك ولا يمكن اعمل حاجه تضرك

اومأت له برأسها بمعني الموافقه

حمزه بهمس: طب لو انتي بتحبيني اثبتيلي ده وماتخافيش كده 
وفي هذه الاثناء امسك عاصي ذراعها واشار للطبيبه بسحب العينه وهي كالمغيبه بين يديه فقط تستمع اليه وتنظر له وهو يحتضنها ويملس لها علي ظهرها امام الجميع

ابتعد عنها عاصي وافسح للطبيبه التي استوعبت خوفهاوغرزت الابره بكل خفه في يدها وسحبت الدم دون ان تتألم 

ثم هتفت:خلاص يا دلوعه خلصنا بس دا جوزك هيتعب اوي معاكي في الحمل ده ربنا يخليكو لبعض ههههههه

حمزه:ربنا يخليكي يا دكتوره مش مهم تعبي المهم عندي هي ولو سمحتي عايزين عنوان العياده بتاعتك عشان تتابع مع حضرتك

الطبيبه:حاضر طبعا بس هاتنتظرو معنا شويه علبال التحليل ما يبان ممكن تقعدو في الكافتريا تحت

اشارو لها بالموافقه واتجهو للخارج ثم الي الكافترياوجلسو مع بعض. 

عاصي:اه يا جبانه ماكنتش اعرف انك خوافه اوي كده يا غزل

غزل:ايوا بخاف فيها ايه دي

حمزه:لاء يا حبيبتي ماتخافيش من اي حاجه طول ما انا موجود اجبلك عصير ولا تاكلي حاجه احسن

غزل:لاء مش عايزه خلينا لما نروح وناكل كلنا مع بعض

حمزه:ماشي بس هاجيب لينا كلنا عصير واجي

عاصي:مالك يا غمزه قعده ساكته كده ليه

غمزه:هاه لاء ولا حاجه بس مستغربه اصل غزل كانت بتخاف من الحقن جدا دي كانت  لا يمكن تاخد حقنه  وتفضل تصرخ زي اللي عندها حالة فوبيا

 هو حمزه قالك ايه ياغزل خلاكي هديتي ووافقتي كده. 

لم تتلقي منها اي رد فقط نظرت الي زوجها القادم اليها

عاصي:الله ما قالها اللي قاله انتي هاتدخلي بينهم ليه بقي

حمزه: ولا بتدخل ولا حاجه يا عم بصي ياغمزه اناقولتلها اطمني وانتي في حضني وخليكي واثقه فيا

غزل:وانابثق فيك ومش بقيت بطمن غيروانا معاك

حمزه:ربنا ما يحرمني منك ابدا واكون ديما اد الثقه دي

عاصي:يا سلام عصفورين كناريا يااخواتي فوق يا عم روميو احنا في المستشفي هههههههههه 

حمزه:يخربيت فصلانك هاتبقي انت والدكتوره عليا

ضحك الجميع علي كلامه وانتظرو قليلا ثم ذهبو واحضرو نتيجة التحاليل التي ظهرت اجابيه وكتبت لها بعض الفيتامينات  حتي تقوي وشددت عليها بأن تراعي اكلها جيدا

  رجعو بكل فرحه الي البيت ليخبرو والدتهم ووالدهم بهذا الخبر السعيد فرحو جدا بهم وهتف والده

فضالي:بجد يا حمزه الف مبروك ياحبيبي 

روقيه:مبروك يا غزل شوفتي مش قولتلك انتي حامل

غزل:الله يبارك فيكي يا مامي 

حمزه:كده بقي مافيش كليه ولا خروج من البيت على الاقل لحد الشهرين دول مايعدو

غزل بشراسه:نعم ليه كده بقي هاتحرمني من الخروج يا حمزه
حمزه:معلش يا حبيبتي ما انتي لازم تتحرمي انتي كمان من حاجه مانا مش هاتحرم لوحدي يعني

خجلت هي من كلام زوجها وصمتت بينما تفهم عليه والده واخيه ونظرو لبعضهم وهم يضحكون

فضالي:عقبال ما أفرح بيكي انتي كمان ياغمزه يلا شدي حيلك وهاتلنا عاصي صغير كده

غمزه وهي تنظر الي زوجها بحب: ان شاء الله يا بابي

  رن هاتف روقيه وهم جالسون ولكنها لم ترد ونظرت الي زوجها بخوف

فضالي:مين يا روقيه ردي علي تليفونك

روقيه:لاء مش هارد مش مهم اصلا

فضالي بغضب:وريني التليفون ده هاتي انا هرد ليفتح الهاتف بغضب:الو مين معايا

اندهش سالم علي الجهه الاخري حين سمع صوته واغلق الخط 
وهتف: الله انا طلبت رقم غلط ولا ايه

اما عن فضالي:قفل السكه اول ما سمع صوتي هو اتصل بيكي قبل كده

روقيه:ايوه رن عليا الصبح وانا خوفت ارد عليه وخوفت اقولك بردو

فضالي:خوفتي تقوليلي وتفتكري لما مش هتردي عليه كده تبقي بتحمينا مثلا انتي مش هتبطلي غباء يا روقيه

 اياكي يتصل تاني وتردي عليه اول ما يتصل تجيبي التليفون وانا اللي هاكلمه

روقيه بدموع: واتكلمه ليه بس احنا لا عايزين نكلمه ولا هو يكلمنا

فضالي بعصبيه :انا اللي اقول ده مش انتي انتي فاهمه ليرن هاتف روقيه للمره التانيه

ويفتح فضالي الخط:الو مين اللي بيتكلم

سالم:الله مش ده رقم الحجه روجيه بردك ولا ايه

فضالي:ايوه ده رقمها انت مين وعايز ايه

سالم:انا سالم التوني عم بناتها انت مين وتليفونها بيعمل ايه معاك
فضالي:انا عبدالرحمن فضالي جوزها وعشان كده تليفونها معايا  يا حج سالم 

وياريت بعد كده لو عايز تتصل بيهم يبقي عن طريقي انا او عن طريق حد من ولادي مفهوم 

لم يتلقي اي رد حين اغلق الأخير الهاتف في وجهه

التفت اليها وهي جالسه ومسح رقمه من علي تليفونها 

وهتف:اقسم بالله لو عرفت انك رديتي عليه تاني لهتشوفي مني وش عمرك ماشوفتيه في حياتك مفهوم ثم القي الهاتف علي قدمها وانتظر الرد

روقيه وهي تجتهد حتي تخرج الكلمات من فمها من شدة البكاء:حااااضر يا عبد الررررحمن

لم ينظر اليها واتجه الي غرفته وبكل عصبيه وغضب اغلق الباب من خلفه لتفزع الفتايات من صوته اتجهو الي والدتهم ليحولو تهدأتها

غمزه:معلش يا مامي هو متعصب عشان مش قولتي ليه

روقيه:والله خوفت اقوله 

عاصي وهو جالس: كنتي قوليلي ولا قولي لحمزه واحنا نقوله

روقيه:انتو كنتو في شغلكم ولما جيتو خبر حمل غزل نساني

حمزه:طب خلاص اللي حصل حصل وكده احسن انو رد عليه
روقيه:طب خلو بالكو من بعض انا مش عارفه التاني ده هايعمل ايه دلوقتي 

عاصي بغضب:يعمل اللي يعمله يجي يورينا نفسه انا اصلا مش هارتح غير لما افلق واحد فيهم نصين

غمزه:لاء يا عاصي انت مهندس مش بلطجي عشان تعمل كده 

عاصي:بقولك ايه بلا مهندس بلا ظابط الاشكال دي اصلا ما مبتجيش غير بالدب علي دمغاها

علي فكره التفاعل بقي وحش اوي يا جماعه  ادعموا الصفحة ب 10 تعليقات لانها مقيدة 🥺❤️❤️

 •تابع الفصل التالي "رواية العاصي" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent