Ads by Google X

رواية العاصي الفصل السابع والعشرون 27 - بقلم كنزي حمزة

الصفحة الرئيسية

 رواية العاصي الفصل السابع والعشرون 27 - بقلم كنزي حمزة 

العاصي 
الفصل السابع والعشرون

رجع من عمله وجد الماء فكل مكان في المنزل وقف غير متفهم ينظر الي صغيرته التي تقف اعلي الاريكه وتأمر الجميع بالعمل

حمزه:في ايه هي المواسير ضربت عندنا ولا ايه

خرجت غمزه وهي تمسك بيدها ممسحه خشبيه وتشمر ارجل بنطلون بچامتهاوصرخت😈

 غمزه: لاء يا خويا دي مراتك هي اللي ضربت دي هدت حيلنا كلنا من الصبح مشغله البيت كله انا ومامي وحسنه حتي لوزه جابتها خلتنا نمسح التلات شقق ال ايه في ريحه وحشه الله يهدك يا غزل زي ما هديتي حيلنا😠

غزل:حرام عليكي علي فكره ماتدعيش عليا انا حامل وكده ممكن اتعب

حمزه:لاء كله الا تعبها يا غمزه ابوس ايدك  انزلي يا حبيبتي لتقعي انا مش ناقص يحصل حاجه

روقيه: والله بقالي ساعه بقولها كده وهي وقفه عامله زي الكلبه عماله تشمشم في كل حته 😬

انزلي بقي تعبتينا ماالبيت كله اتمسح اهو حتي زين يا شيخه ماسلمش منك واستحمي مرتين 

غمزه: تعالي يابني معلش  حكم القوي

زين:حلام عليكي الثابون حلق عيني ياسيخه😩

غزل:انا مش عارفه انتو زعلانين ليه بس هي النضافه وحشه 

امسكها حمزه بين يديه وانزلها براحه وهتف: لاء مش وحشه بس مش شايفه ان موضوع قرفك من كل حاجه ده زاد شويه ارحمينا بقي يا غزل😡

بدأت تشمشم جسد زوجها وامسكت رأسها وهتفت فيه😤

غزل:امشي من هنا روح استحمي انا مش طايقه ريحة البرفيوم بتاعك انا حاسه اني دايخه ابعديه عني يا مامي

اندهش هو من كلامها وتركها سريعا وهتف :لاء وعلي ايه انا هاطلع استحمي بس حضرتك بقي تحبي  استحمي بأي نوع شاور 

غزل بصراخ:امشيييييي يا حمزه😡😡😡😡
//////******************************////////****

وقف امام وكالته وجدها قادمه اليه وتقف في حيره فهي تعرف الوكاله  ولكنها لا تعرف المنزل فقرر يسألها اذا كانت تبحث عن شيء 

فضالي:بتدوري علي حاجه يا بنتي

اسراء:السلام عليكم  لو سمحت يا حج انا كنت بسأل علي بيت البشمهندس عاصي 

فضالي:وعايزه عاصي في ايه انا ابوه

اسراء :لاء انا مش عايزاه هو انا عايزه المدام بتاعته انا اسراء زميلتها في الكليه 

فضالي:اه وعرفتي العنوان منين يا اسراء هي غمزه عارفه انك جايلها

شعرت هي بالحرج من كلامه ولكنها تشجعت

وهتفت:لاء مانا ساكنه قريب من هنا بعديكو بشارع وبصراحه اتصلت بيها كتير وهي مش بترد عليا  وانا قلقت عليها عشان بقالها كتير مش بتيجي فستأذنت من عمي وجيت اطمن عليها

فضالي:اهلا وسهلا بيكي تعالي يا حبيبتي وانا هاطلعك ليها وانتي بنت مين بقي يا اسراء

اسراء:بنت الحج محمد علي الله يرحمه وعمي يبقي الحج علام لو تعرفه والد الدكتور حازم والاستاذ علاء المحامي

فضالي:الدكتور حازم دكتور السنان

اسراء:حضرتك تعرفه يا عم الحج

فضالي:اومال ده خلعلي ضرسين وابوه راجل محترم

اسراء بفرحه:ده يبقي خطيبي

فضالي:كده ونعم الناس والله اتفضلي يا بنتي تعالي

 دق الباب علي شقة ابنه فهو يعلم انه بالداخل وفتح هو له

وجري زين من خلفه ليري القادم 

زين :جدو خلي بابي ينزلني قوله هكمل الواجب بعد سويه بقي

عاصي:تعالي ياابا اتفضل

فضالي معايا ضيفه لمراتك يا عاصي هي غمزه فين اتفضلي يا بنتي

الجمته الصدمه حين رأها من خلف والده ولكنه لم يتحدث حتي لا يحرجها

افسح لهم الطريق وهو يغض بصره واغلق الباب بعد دخولهم 

ثم هتف:اهلا وسهلا يا انسه عن اذنك هانده ليها

كانت تقف بالمطبخ تصنع لهم قالب من الكيك ووضعته في الفرن وقف هو خلفها

عاصي:خلصتي اللي بتعمليه

غمزه بحب:اه نص ساعه وهاتكل احلي كيكة شيكولاته ومعاها احلي كوباية شاي كمان

عاصي بغضب:البت دي ايه اللي جابها هنا هي بتتصل بيكي من ورايا

غمزه بعدم فهم: بنت مين  دي اللي بتتصل بيا

 امسكها من مؤخرة رأسها حتي تلفت الي تلك الطاقه الصغيره المفتوحه من المطبخ علي الريسبشن الواسع 
لتراها 

ثم امسكها من يدها وخرج بها واتجه الي غرفة نومه الغير مجروحه وتقع في اخر الكريدور المتصل بين الغرف والمطبخ والحمام ثم اغلق الباب من خلفه هتفت هي بخوف

غمزه:والله ماعرف انها جايه ولا برد علي اتصلاتها يعني اذاي هاعمل كده من وراك 

عاصي:البسي حجابك وفستان عليكي و اخرجي اما اشوف دي جايه عايزه ايه

غمزه:حاضر بس اوعي تجرحها عشان خاطري دي مؤدبه وغلبانه والله

عاصي:غالبنه طيب هاشوف انا حكاية الغلب ده ثم  تركها وخرج واغلق الباب من خلفه

 واتجه اليهم مره تانيه: عشر دقايق بس وغمزه جايه 

فضالي بعد ان تفهم ان ابنه غير راضي عن مجيء تلك الفتاه:شوفت يا عاصي اسراء طلعت بنت مين

عاصي :مين ياحج 

فضالي:بنت الحج محمد علي اللي اتوفي السنه اللي فاتت اللي بيته قصاد بيت سامح صاحبك

عاصي:البيت اللي فيه عياده الدكتور حازم بتاع السنان

فضالي :الله ينور عليك ده يبقي خطيبها فاكره مانت روحت معايا عنده لما كنت بخلع ضرسي

عاصي:ايوه ايوه دا انسان محترم بس انا مكنتش فاكرك ساكنه قريب كده مننا

اسراء:اه طلعنا جيران انا كنت عايزه اتصل بغمزه قبل مااجي بس هي مش بترد علي تليفونها وانا بصراحه كنت عايزه اطمن عليها وجبتلها معايا المحضرات اللي فاتتها

عاصي بتفهم:متشكرين اوي احنا تعبناكي معانا 

رأي زوجته قادمه من الداخل

تعالي يا حبيبتي اقعدي مع صاحبتك واحنا هننزل الوكاله ولو عوزتي حاجه ابعتيلي زين

غمزه بعد انا احتضنتها وسلمت عليها:حاضر يا حبيبي

فضالي:انتي بتعملي كيكه يا غمزه عامله حسابي ولا لاء

غمزه:طبعا عامله ليك صينيه لوحدك

فضالي:كده طب انا هنزل وابقي نزليها ليا بقي سلامو عليكو نورتي البيت يا بنتي

اسراء وعليكم السلام ربنا يخليك يا عمو
وبعد ان اغلقو الباب

زين:انتي ثاحبة مامي

اسراء:مامي مامي ازاي يعني ايه يا بنتي تغيبي عني 
عشرايام  اجيلك القيك مخلفه عيل في المدرسه

غمزه:ههههههه الله يخرب بيتك يا اسراء

روح يازين قول لغزل تطلع عشان تسلم علي انطي

زين:مامي هي اسمها ايه اسلاء اذاي يعني

غمزه: ذي الناس يعني يلا روح بسرعه واوعي تقع 

جري الصغير من امامها وفتح الباب متجه الي اسفل

اسراء:تعالي هنا فهميني  في ايه ومش بتيجي الكليه ليه

غمزه: ممنوعه يا ستي من الخروج  بسبب الموضوع الزفت ده
اسراء:معقول ياغمزه للدرجه دي طب ومش بتردي عليا انا كمان ليه

غمزه:لاء ما انا ممنوعه من كل حاجه خروج وتليفون ونت وكله

اسراء:يالهوي ده غيرته صعبه اوي.

غمزه:اوي اوي يا اسراء انا بقالي اسبوع بتحايل عليه عشان يرضي يخليني ارجع الكليه

اسراء:معلش يا حبيبتي علي العموم انا جبتلك المحاضرات اللي فاتتك كلها وانتي ابقي انقليها بقي

غمزه:طب كويس جبتي اچندتي معاكي

اسراء اچندة ايه انا مش معايا حاجه

غمزه:ايه ازاي دا انا نسيتها لما كنا اخر مره مع بعض وافتكرتها معاكي

اسراء:والله لاءه استني استني ينهار ابيض
هي الاچنده دي لونها احمر 

غمزه:ايوه ليه

اسراء :دي مع فادي يا غمزه هو جيه مرتين سلم عليا وسألني عليكي وهو ماسكها في أيده ولما يعرف انك ماجتيش بيمشي تاني

غمزه:ينهار اسود ومنيل وده اخدها اذاي ده

هاعمل ايه انا دلوقتي دا عاصي لو عرف انه بس عرف اسمي هيتجنن مابلك بقي لما يعرف ان اچندتي معاه

اسراء:ماتخفيش انا بكره لما اروح الكليه هاخدها منه وهافهمه انك مش هاتيجي تاني عشان يرضي يدهالي بس حاولي ماتقوليش لجوزك بقي

غمزه: طيب هاحاول وربنا يستر 

اهلا اهلا ازيك يا اسراء:هتفت بها غزل القادمه من الخارج

اسراء:غزل يا حبيبتي ازيك انتي وحشتيني اوي مشاء الله بقيتي بطوطه

غزل:هههههه اه شوفتي اصل بعيد عنك يا اختي اي حد معدي في البيت ده بيأكل في غزل تقولي هخلف ديناصور هههه

اسراء:الله اكبر مشاء الله والله فرحت اني شوفتك 

غزل: الله مالك يا غمزه في ايه

غمزه:  مافيش  انا هادخل المطبخ اشوف الفرن و واجيب حاجه نشربها

غزل:مافيش يعني ايه تعالي يااسراء  ماانا لازم اعرف مالك دلفو خلفها وبدأت غزل الزن

غمزه:ماانتي لو عرفتي هاتقولي لحمزه وهو هايقول لعاصي وعاصي هايجي يقتلني انا

غزل:ليه دا كله ايه اللي حصل

اسراء:كل ده يا ستي عشان الاچنده بتاعتها ضايعه منها وهي كانت فاكرها معايا

غزل:طب وايه يعني دي اچنده مش حكايه اه انتي خايفه عشان عليها اسمك 

غمزه:ايوه الحمد لله اخيرا فهمتي ثم وضعت امامهم اطباق الكيك وكؤس العصائر وجلست علي المقعد

اسراء:خلاص بقي ياغمزه قولتلك هسأل عليها البنات بكره يمكن يكون حد لقاها

غمزه:طيب لو لقتيها هاتجبيها ليا

اسراء طبعا صحيح هالاقي صعوبه عشان عمي يردي يخليني اجي تاني بس هاحاول وامري لله ايه ده استنو ده حازم بيه اتكرم وبيتصل بيا

غمزه:طب ردي عليا هو انتي مش قايلله انك جايه

اسراء وهي تفتح الهاتف:لاء مش قايلله الو نعم يا حازم

حازم:انتي فين يا هانم يا محترمه ازاي ارجع من شغلي يقوللي انك خرجتي

اسراء:اولا متزعقش كده ثانيا انا مستأذنه من عمي ثالثا بقي انا مش بعيد انا عند صاحبتي في الشارع اللي قبل شارعنا

حازم:ومتصلتيش بيا وقولتيلي ليه

اسراء:واقولك ليه ومن امتي وانت بتهتم بيا اساسا خليك في شغلك وواصحابك اهتم بيهم وسيني انا في حالي بقي 

حازم بهدوء وهو يستمع الي شهقاتها:اسراء انتي فين بالظبط قوليلي وانا هاجي اخدك

اسراء بدموع:لاء مش عايزه منك حاجه انا هاجي لوحدي

حازم:طب عشان خاطري قوليلي انتي فين انتي عند صاحبتك اللي قولتيلي عليها متجوزه عاصي ابن الحج فضالي صح يا اسراء الو الو 

اغلقت الهاتف وهي تشهق بدموع ولم ترد عليه

غمزه:بتعيطي ليه يا حبيبتي بس 

غزل:هو زعقلك عشان جيتي عندنا طب متعيطش وانا هاخلي حمزه يكلمه ويجي يقعد معانا ويتعرف علي حمزه وعاصي

اسراء:لاء انا اصلا زهقت منه ومن معملته ليا

كده احسن لازم يفهم اني مش بقيت عيله صغيره زي ماهو فاكر
 لازم اعرف اذا كان بيحبني زي ما بحبه ولا لاء  

ولو مش بيحبني نفسخ الخطوبه وكل واحد فينا يشوف مستقبله

غمزه:طب مانتي كلامك صح اهو ليه بتعيطي بقي

اسراء:عشان بحبه اوي يا غمزه والحيوان  ده ولا هو هنا بني ادم معندوش احساس وبعد وقت قصير

صعد زين اليهم ودلف عليهم:مامي في واحد تحت بيقول عايز انطي وبابي عمال يقوله يجي يطلع وهو مس لاضي 

وبابي قالي اطلع اقولك يا انطي ان عمو حاسم مستنيكي تحت
غزل:هو ده اللي مش بيحبك ده مستحملش يقعد دقيقتين وجيه يا اسراء

غمزه:قومي اغسلي وشك وانزلي لخطيبك ولما تروحي اقعدي اتكلمي معاه وقوليله علي كل حاجه

اومأت لها برأسها ودلفت الي الحمام غسلت وجهها ولفت حجابها جيدا ثم احتضنتهم ونزلت اليه 
وجدته يقف مع عاصي وحمزه امام الوكاله يتبدلون الاحاديث

عاصي:خلاص بقي يا دوك احنا بقينا اصحاب مش بس جيران يا راجل داانت خالع لابويا ضرسين هههههههههه

حمزه:بس والنبي يا حازم اصحاب بس انت تيجي تزرنا في اي وقت انما احنا ربنا ما يحوجنا ليك يا عم هههههههههههه

حازم:ماشي يا حمزه مقبوله منك بس عشان كنا زمايل في مدرسه واحده هههههههه لمحها حين ترجلت خارج المنزل

 حازم :طب عن اذنكم انا بقي

عاصي:مع السلامه 

امسكها من يدها واتجه بها الي سيارته ثم اخذها وذهب
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

ترجلت من السياره سريعا وصعدت الي شقتها

وحاولت اغلاق الباب لكن قدمه كانت اسرع حين ضعها لتحول بين الباب والحاءط ثم دلف للداخل واغلق الباب من خلفه

اسراء:عايز ايه طالع ورايا ليه افتح الباب واخرج أحسن هاصرخ  وانده لعمي

حازم:اقعدي يا اسراء واهدي عايز اتكلم معاكي

اسراء:لاء مش عايزه اتكلم مع حد امشي لو سمحت

حازم وقد اقترب منها:في واحده برضو  تكلم خطيبها حبيبها كده
احنت رأسها وهمست:عشان هو مش بيحبها وطول عمره مفكرها عيله صغيره وعمره ما قالها كلمه حلوه

امسك يدها بين يديه :مين العبيط اللي فهمك كده اومال غيرتي عليكي دي ايه مش حب ياأسراء

 دا انتي مش بتخرجي من البيت ده غير وانتي معايا 

تفتكري ليه مش عشان بخاف عليكي 

ولما بتخانق انا وعلاء عشان بيهزر معاكي وبتقعدي تضحكي مش غيره عليكي يا غبيه 

اسراء:اومال ليه علطول بتقولي اني عيله وبتكلم بنات قدامي 
ولما قولتلك انت بتغير عليا ضحكت بسخريه مني مافيش واحد بيبقي قلبه مشغول بواحده وبيكلم ستين واحده يا دكتور

حازم:عارفه ليه كنت بكلم بنات يا اسراء عشان الهي نفسي عنك عشان كنتي صغيره اوي ياحبيبتي

 انتي لما اتخطبنا لبعض كنتي ١٣ سنه فاكره ساعتها لما مامتك  اتوفت وبقيتي انتي وعمي لوحدكو و هوكان بيخاف عليكي اوي 
وانا  كنت في اولي جامعه بشوف بنات معايا في الكليه كتير من سني وخطيبتي لسه عيله صغيره بضفيره 

صحيح زي القمر وعينها متكحله طبيعي بلون العسل ورموشها طويله عامله ذي السحابه اللي بتغطي القمر

 بيضه ووشها مدور ذي البدر في تمامه شعرها كان بني ساعتها وطويل وتقيل مش عارف دلوقتي بقي ظروفه ايه بس كانت لسه صغيره عليا اوي

 كنت بخاف عليها من الهوي بس في نفس الوقت انا في كليتي لازم هكلم بنات وبعد كده في مجال شغلي بردو لازم هاكلم بنات بس مش الكلام اللى بالك فيه لاء الكلام ده انا بحوشه عشان اقوله لحبيبتي لما تكبر وتبقي ملكي لوحدي

اسراء: علي فكره انت اللي لبستني الحجاب وانا لسه في سنه تانيه اعدادي ولما كنت بقلعه هنا في البيت كنت بتقعد تزعقلي 
وعلي فكره انت قاسي عليا اوي يا حازم وبتخوفني منك
عشان تبعدني عنك

 واديني اهو بعدت ولو مش عايزني وشايف اني لسه صغيره خلاص بقي بلاها الجوازه دي وبدأت تزيح خاتمها من اصبعها 

امسك هو يدها وادخل الخاتم مره ثانيه في اصبعها

وهتف:عايزه تسيبني بعد ما كبرتي وبقيتي زي القمر كده  خلاص بقيتي مش بتحبيني

اسراء:لاء انت اللي مش بتحبني وعمرك مافرحتني بالكلمه دي

حازم وهو ينظر في عينها:بحبك يا اسراء من وانتي بضافير 

بحبك من ساعة لماكنتي بتكسري اي حاجه ومتلاقيش حد تستخبي في حضنه غيري

 بحبك من ساعة لما مامتك ماتت وفضلتي تعيطي في حضني لحد ما نمتي علي رجلي وانا قافل عليكي باديا

 بحبك يااسراء وخلاص مش قادر استحمل بعدك عني لازم احدد معاد فرحنا عشان تبقي بتاعتي انا بس و ماتفكريش تبعدي عني تاني موافقه يا حبيبتي

اسراء بفرحه وهي تلقي نفسها في احضانه:ايوه موافقه طبعا انا كمان بحبك اوي اصلا 

حازم:ياه وحشني حضنك ده اوي بس سيبني بقي عشان انزل احدد معاد مع ابويا عشان الحضن ده يبقي حلالي يا قلب حازم انتي 

ثم قبل يدها ومسح دموعها بأبهامه ونزل من شقتها الي شقته ليفاتح والده ووالدته في موضعهم قررت ان تهاتف صديقتها لتقول لها ماحدث بينهم:بس يا رب تردي يا غمزه.. ادعموا الصفحة ب 10 تعليقات لانها مقيدة 🥺❤️❤️

 •تابع الفصل التالي "رواية العاصي" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent