رواية سجدة وزين الفصل الثاني 2 - بقلم شغف الإعصار
كانت تقف تتناول طبق كريم كراميل في المطبخ وجدت من يقف خلفها
البنت بخضه:ها جسار بيه
جسار وينظر لشفايفها الملطخه بكريم كراميل:ايوه شوفتي عفريت
البنت بتوتر من قربه:لا بس يعني اتخضيت نعم في حاجه اساعدك بيها
جسار ويقترب أكثر:ياريت اصل انا جعان
البنت وهي بتبعد بتوتر:طب ثواني وهحضر الاكل
جسار ومسكها من وسطها وقربها منه :لا ما انا لقيت اكل والتهم شفايفها يقبلهم وبعد وقت
جسار بغمزه:حلو كريم الكراميل مع الكرز
البنت وأعطته كف:انت ازاي تسمح لنفسك تعمل كده
جسار بصدمه وينظر لها بغضب:بقي بتضربيني انا يا بنت ***
البنت:ايوه كلما انت مشوفتش تربيه من حقي اوريك
جسار ومسكها من طرحتها:انت نسيتي نفسك انت مين وانا مين يا روح امك صدقيني هدفعك ثمن الكف ده غالي
البنت:اااه سيب شعري منستش نفسي بس انت اللي مش محترم وهقول للبيه الكبير
جسار وبزقها لكي تقع علي الارض وينزل لمستواه :قوليله وساعتها ومسك خصله من شعرها ظهرت من تحت الحجاب انك انت اللي كنتي بتغريني وطبعا هيصدقني انا مش هيثدق حتت خدامه زيك ومشي جسار وهي ضمت نفسها تبكي
عند سجده كانت تنام بإرتياح علي السرير أما عن زين كان يجلس علي السرير وأمامه فتاه ترقص
البنت:اي يا عريس حد يسيب مراته برده في يوم زي ده
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
زين وهو يشرب سيجارته:متفكرنيش يا فريده الله يكرمك
فريده وتجلس بجانبه وتلعب بشعره:مش دي اللي انت فضلتها عليا واتجوزتها
زين ويمسك وجهها:ابوي اللي جوزهالي غصب وبعدين هو في حد زيك يا جميل انت
فريده:طب مش هتجوزني زي ما وعدتني
زين:طبعا يا فريده بس انت شايفه الظروف وتعالي بقي يابت انت وحشتيني ونسيبهم بقي ملناش فيه🙂
في الصباح كان يقف زين وهو يرتدي عبائته خرجت سجده من الحمام
سجده:يلا ننزل
زين:طب لما تلبسي علشان ننزل مع بعض
سجده:ما انا لابسه اهو
زين:وحيات امك
سجده:زين متغلطش
زين:هو انا لسه غلط فين اللبس ده وبعدين فين الطرحه
سجده:ما انا مش متحجبه
زين:طب روحي هاتي طرحه والبسيها وعدي يومك لان صدقيني مش هتطلعي بره الاوضه دي من غيرها
سجده:هووف طيب وذهبت ولبستها
زين:يلا ونزلوا علي السلم وفجأة حملها زين
سجده بتوتر وكسوف:زين انت شايلني ليه نزلني عيب كده
زين:مراتي وشيلها
سجده:زين حد يشوفنا نزلني بقولك
جسار:الله يسهلك يا عم روميو
زين:ابعد عننا يارب عين جسار
جسار:متخفش انا مبحسدكش انا بقر عليك ياض
زين ونزل سجده علي الكرسي
عمه زين:مالها العروسه مش قادره تنزل علي رجليها
زين:معلش يا عمتو اصل كان ليله دخلتنا امبارح
سجده وجهها احمر بشده من وقاحه زين
ابو زين:يلا كلوا يا جماعه
اكل الجميع وبعد الاكل كانوا يجلسون في الحديقه
كانت تجلس سجده مع ام زين وعمته وبنتها
ام زين:عايزين ندوق أكلك انهارده يا سجده
عمه زين:متكسفهاش يا حسناء ما يمكن مبتعرفش تطبخ
سجده:لا الحمدلله ماما الله يرحمها علمتني ولو مبعرفش ربنا يباركلك في امي الثانيه هتقولي اعمل اي
ام زين:تسلميلي يا بنتي
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
بنت عم زين:هروح انا بقي يا ماما العياده ومشيت
جائت البنت لتقدم الشاي
قدمت الشاي لزين وأبوه وهي بتقدمه لجسار
مسك يدها وهو بيأخذه منها وهو يغمز لها
البنت شعرت بالغضب
جسار وهو يهمس لها:لفي الطرحه كويس علي رقبتك نظرت لرقبتها وجدت أنها مكشوفه عدلت الطرحه وذهبت واعطت الشاي لستات
وكانت هتمشي
ابو زين:حوريه يابنتي ذهبت له
حوريه:نعم يا يحي بيه
يحي:قوليلي يا حاج انت زي عيالي
حوريه:حاضر يا حاج
يحي:كليتك هتبدأ امتي
حوريه:أن شاء الله بكره
يحي:خلاص هجباك واحده تساعدك بكره
حوريه:شكرا يا حاج ومشيت
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية سجدة وزين) اسم الرواية