رواية قلب وكبد الفصل الثاني 2 - بقلم حور طه
ينهي كلامه ولفت وشه عنها ولا تمر الا ثواني ويسمع صوت خبط جامد على الارض يلتفت بخوف ولهفه
::: فريده _______؟؟؟؟!!!!
فريده بابتسامه ::واضح انك فعلا مش عايزني ؟؟
اهدى ما تخافش قوي كده دي الكوبايه اتك,سرت
يونس يض,غط على قبضه يده بغيظ من تصرفاتها ويخرج من الغرفه ويسيبها قبل ان ير,تكب جنا,يه
وهي تكمل ترتيب اغراضها والفرحه في قلبها برغم قسو,ته عليها الا انه لسه بيحبها ولو انكر هذا
على سفره الفطار كانت تقف وتاكل مثل الاطفال باستعجال
سعد ::اقعدي يا حبيبتي افطري وبعدين انزلي
يونس يرفع حاجب:: على فين ان شاء الله ؟؟
فريده تنهي اكلها وبهزار ::: لا بقول لك ايه خليك فريش كده عشان احبك انا ما بحبش الرجاله اللي بتعملي فيها سي سيد رايحه فين وجايه منين
يونس يقف جنبها ويرسل تنهيده قويه كادت ان تطيرها من جنبه :: ما تعرفيش تجاوبي على قد السؤال
فريده ببراءه:: حاضر …انا رايحه المست,شفى انت نسيت اني طالبه امتياز السنه دي
سعد بابتسامه::: طيب يا حبيبتي خلي السواق يوصلك
يونس وهو يقلب في هاتفه::: خدي حد من الحرس معاكي وتقولي لهم على ميعاد رجوعك
فريده بنظره حب:: لو خا,يف عليا تعالى انت وصلني؟
يونس يمشي من جنبهم ::: مش فاااضي
فريده تبص لسعد وترفع ايديها لفوق ::ربنا يصبرني على حفيدك يا جدو
سعد بتشجيع:: انت قدها يا حبيبه جدو
—————————————-
في بيت عبد الرحمن والد فريده
ازهار رايحه جايه في الاوضه بقلق وكانها لم تنام طوال الليل
عبد الرحمن يفوق على حركتها ::: مالك على الصبح يا ازهار لا نمتي ولا خليتي حد يعرف ينام طول الليل
ازهار بخو,ف :: انت ازاي قادر يجي لك نوم وانت سايب بنتك مع مر,يض نفسي مش عارفين ممكن يعمل فيها ايه
عبد الرحمن يجلس على السرير بهدوء:: يونس مش و,حش هيف,ترس بنتك اهدي !! روحي جهزي الفطار علشان نازل على طول
ازهار بتعجب:: ولا كانها بنتك الوحيده اللي رمي تها الرا,ميه دي ايه الهدوء اللي انت فيه ده بقول لك بنتك دلوقتي مع شخص مر,يض ممكن يؤذ,يها في اي لحظه وانت تقول لي فطار
عبد الرحمن يتمتم في سره:: انا عارف ان الجوازه دي هتيجي على دماغي انا
وبعدين يقف بجانبها ويتفهم خوفها وبطمئنان:: اهدي بنتك مش لوحدها هناك ده اولا.. سعد بيه اكد لي ان مش هيسمح انه يحصل لها اي حاجه ودايما عينه هتبقى عليها
ثانيا بقى بنتك دكتوره يعني اكثر واحده تعرف تتعامل مع مر,ض يونس وتخرجه من الحاله اللي هو فيها دي
ولما اخذت قرار انها تساعد يونس كانت عارفه هي بتعمل ايه بنتك ما بقتش صغيره سيبيها يمكن عقده الولد ده تتحل على ايديها
وثالثا والاهم احنا دايما هنكون حواليها ومش هنسيبها
ازهار:: انا خا,يفه يعمل فيها حاجه واحنا بعيد عنها
عبد الرحمن بتنهيده:: يونس مر,يض نفسي مش مجر,م وفريده فاهمه حالته كويس وهتعرف تتعامل معاه اطمني
ازهار تنر,فزه ::انت كده بتطمني؟ المر,يض اخ,طر من المجر,م ؟؟المجر,م بيكون واعي هو بيعمل ايه لكن ده مر,يض ده ممكن؟؟
عبد الرحمن بصبر وهو يتجه الى الحمام ليغتسل ::ازهار روحي حضري الفطار ربنا يهديك !!! وخرجي الو,ساوس والافكار دي من دماغك
ازهار تسريح بافكارها ولا تسمع ماذا قال::: ليه يا بنتي من بين كل الناس قلبك ما يحبش غير ده
————————-
في المساء بيت يعقوب
الكل يلتف حوالين سفره العشاء والهدوء والصمت هو سيد المكان
يعقوب يكسر هذا الصمت وهو ينظر باستخفاف لابنه::: مش كنت جيت مسكت القريه السياحيه بدل المطعم اللي انت متمسك بيه وهو ما يفتحش بيت بدخله الضعيف ده
ياسين ببرود:: المهم ان داخله يكون حلال ما تفرقش بقى كتير من قليل
يعقوب بسخر,يه ::ويا ترى بقى الحلال بتاعك ده هتعرف تصرف منه على ابنك لما يجي
عبير زوجه يعقوب :::خلي الولاد على راحتهم يا يعقوب ابنك كبير وعارف مصلحته
ساره تجلس وتشاهد الحوار بينهم في صمت بالام في بطنها ولكنها تجلس هادئه؟
{ساره تبقى مرات ياسين }
يعقوب با,نفعال ::مصلحته دي معايا انا كل الشركات دي والقريه وغيرها كثير هتكون ليه هو
في الجمله دي يواجه كلامه لياسين :: انت مجبور انك تشيل كل ده من بعدي
ويرجع يقول لعبير:: ولا عايزه تضيعي تعبي كل السنين دي انت والمحروس ابنك
ياسين يحتفظ بهدوءه وبسخريه:: ابقى اتبرع بيها يمكن تغطي ذنوبك ولو اني اشك في ده؟؟
اما بقى امي ومراتي وابني انا كفيل بيهم ما تشغلش بالك انت
يعقوب بغض,ب يقلب السفره راس على عقب وعبير وساره ينتفض من اماكنهم ويقفوا لكن ياسين ما زال يجلس ومحتفظ بنفسه هدوء وده ج,نن يعقوب اكثر:::
لو كنت تعرف قيمه الاكل اللي رميته على الارض ده يمكن كنت فهمت ان شيطانك خلاص سيطر عليك
واتاكد انه هيكون سبب انهيار امبراطوريتك الاعمياك
يعقوب يرفع ايده ليضر,ب ياسين بالقلم ولكن ياسين كان اسرع منه وصد ايده وبعيون حاده وتحذير:: لا لا اوعى تفكر تعملها تاني فاهمني اللي واقف دلوقتي قدامك مش الطفل الصغير؟؟ حاول تخلي عقلك يستوعب ده
ساره بو,جع وصوت مكتوم وانفاس سريعه غير منتظمه :: الحقني ياسين؟؟ الحقني انا بولد ؟
عبير بسرعه ::ياسين اتصل بسياره الاسعاف
ساره بصر,اخ وبكاء::: ااااااه؟؟ ااااااه؟؟؟ همو,ت يا ماما مش قادره !!! وتشد ياسين من هدومه با,نفعال::: الحقني يا بني ادم همو,ووووت
ياسين بخو,ف وهو مش عارف يعمل لها ايه من كتر التوتر وصرا,خاتها المستمره::: اعامل لك ايه طيب ماما اجيب ميه سخنه؟؟
ساره تع,ض ايديه وبصر,خات متقاطعه::: ليه هو انت ناوي تجيب لي دايه؟؟؟؟ وديني المست,شفى
يعقوب::: شيل مراتك ويلا بينا على المست,شفى الا,سعاف ممكن تتاخر
ياسين يشيلها ويجري بيها على العربيه وعبير ركبت جنبيها ويعقوب بجانب ياسين ويسوق زي المج,نون وحط ايده على ايديها علشان تطمن::: اهدي يا حبيبتي خلاص قربنا هنوصل
ساره تمسك ايده وتع,ضها تاني وبشها,قات وصر,اخ مستمر:: انت السبب في اللي بيحصل لي ده ؟؟اااااه….. مش قادره همو,ت مش عايزه اخلف خلاص…. ابنك هيمو,تني
ياسين بو,جع من عض,ه فيه المستمر::: انا ما غصبت,كيش على حاجه وبعدين ما هو ابنك انت كمان
يعقوب با,نفعال ::: يا ابني انت بص قدامك لا تلبسنا في حاجه
عبير مش عارفه تضحك عليهم ولا تهديهم :::اهدي يا حبيبتي الموضوع بسيط وسهل اهدي
ساره بخو,ف:: انا همو,ت مش كده ؟؟ ابنك هو السبب
عبير بابتسامه وتمسح العرق من على جبينها :: لا يا حبيبتي مش هتمو,تي تعرفي اول ما هتشيلي ابنك كده في حضنك هتنسي كل التعب ده… انت بس اتنفسيه بانتظام واهدي
وصلوا المس,تشفى ودخلت غرفه العم,ليات
____________
عند يونس وفريده
فريده تدخل المطبخ:: حضرت العصير بتاع يونس يا دادا
زينب ::عندك في التلاجه يا حبيبتي
فريده تفتح التلاجه وتغمض عيونها بخيبه امل:: مش موجود يا دادا انت رجعت تنسي تاني
زينب تضع ايدها على راسها ::شكلي كده طيب هعمله دلوقتي
فريده بابتسامه:: ولا يهمك يا داده انا هعمله
زينب ::ما تكتبي لي على حاجه للنسيان ده
فريده الابتسامه وهي بتعمل العصير:: انا لسه طالبه يا دادا ما ينفعش اكتب لك علاج بس على العموم انا هكلم الدكتور يكتب لك حاجه واجيبها لك معايا
زينب:: ربنا يحميك لشبابك يا حبيبتي
في اوضه يونس
فريده تدخل وفي ايدها العصير الخاص بتاعه ::عصير السيد المزعج
يونس ياخد منها العصير والاستفزاز ::: عارفه ان اخرك في البيت ده مش اكتر من خدامه
فريده وتفهم لعبه جيد وبابتسامه :: لازم تفرح ان بنوته جميله زيي شغال عندك
يونس يضحك بسخريه:: انت بجد شايفه نفسك حلوه حمار مين اللي قال لك كده؟؟
فريده بزعل مصطنع:: لا يا حبيبي ما تقولش على نفسك كده ده انت زينه الشباب
يونس بغيظ:: لمي لسانك ده بدل ما ازعلك
فريده بنظره حب:: كنت بتحبه زمان ايه اللي تغير دلوقتي وبقى يزعلك
يونس بقسوه :::وانت مش عايزاني ازعل وانت بتفردي نفسك عليا وانت عارفه اني مش طايقك
فريده بو,جع تحاول ان تخفيه::: ولا انا كمان طياك
يونس ::طيب قاعده ليه ما تمشي ايه اللي جاب لك انك تعيشي مع واحد مش طايقك وانت كمان مش طايقه
فريده ترفع حاجبها وتجلس على الكنبه وتستعد للنوم ::: غلاسه انا معاك لمده سنه يعني من الافضل انك تتعود على وجودي
يونس بغضب::: اوعدك انها تكون اسو,د سنه في حياتك
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية قلب وكبد) اسم الرواية