رواية الحب الحقيقي الفصل الثاني 2 - بقلم هاجر سلامة
التاني
تولين بحب..سهيلة قلبي دا انور خطبيي
سهيلة من الصدمة منطقتش
انور بتوتر وفرح..السلام عليكم اي رايكو ف المفاجأة دي
سليم راح ناحيته بفرح ونفس الوقت مستغرب نظرات سهيلة
سليم حضنه وقال الف مبروك ياحبيبي مش كنت تقول انك جاي والله عيب
تولين بابتسامة..حقك عليا انا قولتله يخليها مفاجاة
انور..ايوا هي اللي قالت والله
تولين رحت ناحية سهيلة وحضنتها بحب وبتقول وحشتني اوي ياسوسو بجد عاملة اي
سهيلة فاقت من صدمتها وتكلمت بهدوء غريب..الحمدالله ياقلبي وانتي والف مبروك ياحبيتي
تولين..الله بيارك فيكي ياقلبي ورحت سلمت علي عمها ومرات عمها
علي السفرة.
انور طول القعدة بيص علي سهيلة انها زي بقيت حلوة وجميلة كد واكيد في حد فحياتها واحس بغيرة لما تفكر ان فعلا في حد حياتها وحاول يشيل الفكرة من دماغه
سهيلة بتكلم مع تولين وبتسمع حكايتها مع انور بحب وهدوء غريب
انور..ها ياسليم تجوزت ولا لسه
سليم..لسه مستني بنت الحلال ياعم
انور..طيب خلص انت قربت اتعنس عندك 33 سنة
سلين بصله بغيظ..مليكش فيه خليك ف خطبيتك
انور وابو سليم ضحكوا
يارا...ها ياانور هتجوزو امتا
هنا سهيلة بصت ل انور وهو نفس الكلام
انور بتوتر..كنت ناوي نتجوز الشهر الجاي
تولين بحب مسكت ايده وقالت الي تشوفه ياحبي
انور ابتسم بتوتر .
سهيلة تلفونها رن
سهيلة ..اسفة ياجماعة هطلع اوضتي
انور بفضول ..مين رن عليكي
سهيلة بتجاهل ..تصبحوا علي خير ياجماعة
تولين ..حبيبي ممكن بات معاكي ف اوضتك
سهيلة ابتسمت..اكيد طبعا ياقلبي بقي خلصي وتعالي
تولين ابتسمت ليها بحب
سهيلة طلعت .
انور تغيظ انها تجاهلته
يارا بترقب من ساعت م انور دخل البيت ومستغربة من اتصرفاتهم جداا وبتقول في سرها لازم عرف الحكاية.
في اوضة سهيلة بتكلم ف تلفونها
سهيلة..الحقي ياسجده انور رجع ومش هتصدقي مع مين
سجده..مين
سهيلة ..مع بنت عمتي تولين وخطبها كمان
سجده..اي دا ازاي يعني
سهيلة..والله زي م بقولك كد
سجده..طيب وانتي زعلتي
سهيلة..بصراحة انا تصدمت مش اكتر لان انور مشوفش تولين قبل كد غير مرة واحدة بس وهي نفس الكلام ومش فاهمة وهو ليه خطب بنت عمتي بذات نظراته كانت غريبة جدا تعرفي كمان لما رنيتي علياا سألني مين رن عليكي وكان مهتم جدا متردش عليه بصراحة
سجده..طيب انتي اي شعورك دلوقتي
سهيلة...بصراحة مش عارفة حاسة اني كويسة وتخطيته من زمان
سجده..طيب حلو خليكي علي كد بقي لان باين انك هتشوفيه كتير
سهيلة ..ايوا ربنا يستر بقي
فقلت وفجاة لقيت عمر بيرن عليها ردت وقالت الو
عمر بابتسامة..ياأجمل الو اسمعها قبل م بنام
سهيلة بضحك..لا دا انت شكلك مجنون بجد
عمر بابتسامة وحب..مجنون بيكي
سهيلة بضحك..خلاص عرفنا المهم عندنا اي بكرة لأني مش فاكرة بصراحة
عمر..عندنا محاضرة واحدة بس ساعة ١١ ومعزومين علي عيد ميلاد ريناد صحبتك خطبيه يحيي صحبي ها هتروحي
سهيلة بفرح..ياريت نفسي روح أفراح حته لو عيد ميلاد نروح امتا بقي
عمر ..هجي اخدك ساعة ٧ بليل بكرة
سهيلة..اشطا
عمر..يلا روحي نامي بقي
سهيلة ..ماشي تصبح على خير ياعمري وضحكت
هنا تولين سمعتها وهي معدية تفاجأت وفرحت ودخلت عليها علطول وهي بتقول بتكلمي مين
سهيلة تخضيت وقالت يلهوي يخريبتك تخضيت طيب ياعمر هقفل انا يلا سلام وفقلت
تولين بحماس..ها قوليلي بقي مين دا
سهيلة بضحك..يخريبتك انتي فكرتي اي دا واحد صحبي وزي اخويا
تولين بضحك..هتضحكي عليا برود مش باين انه كد
سهيلة بخجل ..هو معجب بيا وانا كمان بس مينفعش خلص الكلية الاول ونبقي نشوف وهو عرف كد
تولين حضنتها بحب وقالت ان شاء الله خير ياقلبي وتبقوا مع بعض وشوف عيالكو
سهيلة فكرت ف حاجة وقالت تولين عايزة قولك حاجة علشان مش عايزكي تعرفي من غيري وتزعلي مني
تولين باستغراب..اي
سهيلة بتوتر..أنا اعترفت بحبي ال انور وانا صغيرة بس دي كانت مشاعر مرهقة ورحت اتمني متفهميش غلط
تولين بضحك..مانا عارفة انور قالي متقلقيش انا واثقة فيكي
سهيلة حسيت براحة وقالت طيب كويس ربنا يخليكو لبعض واشوفك احلا عروسة ف الدنيا يارب
تولين ..حبيتي انتي يلا تصبحي على خير يا عمري
سهيلة بصلتها جامد وضحكت
تولين طلعت وهي بتضحك.
(تاني يوم)
علي ساعة ٦ ونص نزلت سهيلة بفستانها الابيض الريق ورفعت شعرها ديل حصان وحطتت ميكب خفيف وملامحها جميلة وهيلز شفاف ريق
تولين قاعدة ف الصالة قدام التلفزيون شافتها وقالت واوووو اي الجمال دا رايح فين بكل داا
سهيلة بابتسامة جميلة..رايحة عيد ميلاد صحبتي
تولين بغمزه..مع عمري
سهيلة ضحكت..ايوا وبطلي هاا فين ماما وبابا وسليم
تولين..مامتك ف النادي مع صحابها وابوكي ف الشركة واخوكي معرفش فين
سهيلة.. طيب انا كد كد قولت لبابا وماما بس قوليلهم انتي كمان ماشي ومش هتاخر
تولين..طيب خلي بالك من نفسك
سهيلة..ماشي يلا باي
وطلعت ولكن تفاجأت ب انور دخل الفيلا
أنور نزل من الفيلا وريح فيلا سهيلة لاقي عربية غريبة واقفة قدام الفيلا استغرب وقرب منها وقال مين حضرتك تبع مين واي اللي مواقفك هنا في مشكلة ولا اي
عمر بهدوء..لا مفيش انا صحب سهيلة ومسنتيها حضرتك قريبهم ولا اي
انور بصله من فوق لتحت بغيظ وقال صحب سهيلة بس يعني مش حبيبها
عمر بابتسامة..ان شاء الله خد الخطوة دي المرة الجاية بس متقولش برود حضرتك مين
انور بغيرة..أنا بقي خطيب بنت عمتها وجارهم من زمان انتو رايحين فين علي كد
عمر..رايحين عيد ميلاد بس لسه حاسس في نبرة تحقيق ف صوتك
أنور بغيظ..لا مفيش بتطمن مش اكتر
عمر..لا متقلقش انا قريب من أهلها وأهم عرفيني كويس واثقين فيا
انور بغيظ..ممم واضح انا دخل
عمر باستغرب ..تمام
أنور لسه هيدخل الفيلا وكان ناوي يمنع سهيلة تتطلع باي شكل بس لاقها ف وشه تصدم وتصدم اكتر من جمالها وحلاوتها ومش مصدق ان دي سهيلة الطفلة الصغيرة التخينة
سهيلة بهدوء.. اهلا ياانور ولسه هتمشي
انور مسك ايدها بغيظ ..انتي تروحي معاه كد اي مفيش راجل ف بيتك
سهيلة شيلت ايده وقالت وانت مين علشان تقولي كد بصفتك اي
انور بتوتر..بصفتي اخوكي الكبير وخايف عليكي
سهيلة بسخرية ..لا متخافش اهلي عرفين عني كل حاجة ملكش دعوة وسبته ومشيت
انور بصلها وشافها بتركب عربية عمر تغيظ وقرر يلحقهم ركب عريبته وامشي وراهم
البارت التاني
الحب الحقيقي
هاجر سلامة
•تابع الفصل التالي "رواية الحب الحقيقي" اضغط على اسم الرواية