رواية العاصي الفصل الخامس والثلاثون 35 - بقلم كنزي حمزة
العاصي
الفصل الخامس والثلاثين
احمد:you no me zin
زين بأبتسامه وصوت خفيض:mido
قبله في وجنته واحتضنه بين يده لا يريد تركه الا ان أفاقه الصغير من حالته
زين:انت بتعيط ليه هوانت سعلان
احمد:لاء بالعكس انا فرحان اوي بس كنت عايز اسمعها منك انا مين يا زين
زين:الله مانا قولت لك انت ميدو هو مس ثح
احمد:لاء صح بس مين ميدو بالنسبه ليك انا أقربلك ايه
تملص الصغير من بين يده وادمعت عينه وجري علي ابيه المكبل جيدا بين يدي خالد وحمزه وارتمي في احضانه
ووقف احمد يشاهد مايفعله بحسره
زين:بابي يا حبيبي خبيني يا بابي
حمله عاصي:متخافش يا زين تعالي يا حبيبي
زين: اوعو سيبوه انتو ماسكينه كده ليه والله يا حمسه لاهخلي عنتل يعضك انت وعمو خالد
احمد:دا بيحبك اوي يا عاصي
عاصي:زين دا كل حياتي لانا ولا هو نقدر نبعد عن بعض مش كده يا زينو
زين:اه يا بابي
فضالي بعد ان اخذه :تعالي يا حبيب جدك قولي انت تعرف مين اللي واقف ده
زين:ايوه ده ميدو
فضالي:طب ومين ميدو بقي
لم ينطقها الصغير فهو يريد له ابا واحد اجتذبه جده الحقيقي وامسك هاتفه يريه بعض الصور التي تجمعهم ببعض
عبد الحميد: تعالي يا غالي دا انت وحشتنا اوي
زين:انت مين انت سنبك كبيل اوي بس سنب ودقن ميدو احلي علي فكله انت سبهي وميدو سبهي اوي كمان
عبد الحميد: هههههههه طب ايه رأيك عشان انت زكي كده هوريك شوية صور ونشوف هاتعرف انا مين ولا لاء
بدء الصغير يقلب في الصور وهو مشتت الافكار ولكنه توقف عندما رأها
نعم هي تذكرها حين بكت امامه جري الي والده وبدء يصرخ ويصرخ
حمله عاصي بين احضانه وبدء يهدء فيه
عاصي:مالك مالك ياحبيبي في ايه
زين خبيني يابابي انا خايف اللجل الوحس هايجي يخدني سي ما اخدني من مامي
احمد:ولا حد يقدر ياخدك مني تاني ماتخفش ياحبيبي انا حبسته وموته خلاص
زين بعد ان نظر اليه:هي فين مامي
توقف احمد متصنم امام هذه الكلمه لم يكن بحسبانه انه سوف يتذكرها نعم يردها هي قبله الان
اتجه به عاصي الي خارج الغرفه وهتف :بقولك ايه هو انت مش لسه جاي بتقولي انك جريت منها
تعالي نطلع ليها عشان نقولها تحضر الغدا
زين وهو محتضنه:استني بس هو ميدو هايفضل سعلان كده قوله مس يعيط
توقف عاصي علي الباب والتفت بالصغير:وانزله من بين يديه:طب ايه رأيك تروح تقوله انت وتسلم عليه قبل ما تطلع
جري زين عليه وبدء يمسح دموعه بيديه الصغيره:ماتسعلس يا ميدو انت عالف انا فالحان عسان سوفتك النهالده
احمد: وانا كمان يا حبيبي فرحان اوي عشان شوفتك بس نفسي اسمعها منك اوي
طب بص انا جبت ليك ايه معايا مش عارف هاتفتكرها ولا لاء
واظهر له من جيب بنطاله دميه صغيره علي شكل غزاله اخذها الصغير وشهق بخفه
زين:هه الغسل دي بتاعتي هاتها يا ميدو انا كنت بحبها بث يا يا حمسه انا كمان عندي غسل اساي
حمزه:اه ه ه وانا اقول انت حافظ الاسم كده ليه
زين بعد ان صعد علي الاريكه بجوار عبد الحميد ووضع قدم علي الاخري:دي جدو ده كان بيلعب معايا بيها
عبدالحميد:صح برافو عليك طب فاكر لما بابي عملك سحر بيها وقالك انو كلها
زين:لاء مس فاكل انا مس كنت بلعب بيها مع بابي
عبد الحميد:زين انا قصدي بابي ميدو فاكره يازين فاكر الصوره دي لما ركبت انت وهو الحصان
زين بدموع:لاء انا عندي بابي عاثي بس هو ده حبيبي ثم جري عليه يلا يا بابي نقلع فوق عند مامي انا مس عايس اقعد هنا
عاصي:حاضر يازين تعالي يا حبيبي
اخذه عاصي وصعد به ولكنه اخذ قلب احمد معه
جلس احمد علي المقعد يبكي
عبد الحميد:وبعدين يا احمد كفايه يابني ماتعملش في نفسك كده
احمد:زين مش عايز يفتكرني يابابا هو عرفني كويس بس مش عايز يقولهالي
فضالي:معلش يا بني اصله متعلق بعاصي وبيحبه اوي من
يوم ما لقاه وهو مبعدش عنه لحظه
كل اللي كان بيطلبه كان بيجيبه ليه طول السنتين دول محدش كان يقدر يزعل زين بكلمه واحده
لأن عاصي كان ممكن يقف في وش اي حد عشان خاطره
احمد:بس هو لقاه ازاي
بدء حمزه وخالد يحكو ليه كل ما حدث
//////////////بقلمي/كنزي حمزه////////////////////
صعد به الي شقته وكانت غمزه تحضر الطعام مع والدتها ولوزه وحسنه وعندما رأتهم
غمزه:كده بردو يازين تجريني وراك الله انتو مالكم عاملين كده ليه
عاصي :مالنا ماحنا كويسين اهو وتركها وذهب الي غرفته وهو حامل طفله الذي يمسك بيده تلك الغزاله
روقيه:هو جوزك ماله قالب وشه كده ليه
غمزه:معرفش اما اروح اشوفهم دلفت هي خلفهم لكي تعرف ما يحدث
غمزه:ايه ياعاصي هو طلع زي كل مره ولا ايه
عاصي:انا ايه بس اللي خلاني اسمع كلامك حرام عليكي يا شيخه انا مش هاقدر ابعد عنه.
زين:بثي يا مامي ميدو جابلي الغسل بتاعتي
غمزه:هو انت عرفتو يازين عرفت ان ده بابك
عاصي بغضب مما تفوهت:انا ابوه اوعي اسمعك بتقولي كده تاني انتي فاهمه قولها يا زين مين ابوك
زين:انت بابي حبيبي بس مس تسعل مامي عسان هي كمان حبيبتي
عاصي:محدش بيحبك هنا قدي سامع يازين
زين: ياحبيبي يا بابي انا كمان بحبك اوي
////////////////////////////////////////
اما عندهم
صرخ احمد:يا ولاد........ دول اكيد لماخطفو الواد كانوا عايزين يضموه ليهم ويربوه علي طريقتهم
عبد الحميد:مش بعيد كانو بيخططو يسفروه زي ما بيعملو في الاطفال اللي بيخدوهم ويدربوهم من صغرهم علي الارهاب والدم
خالد:احنا فعلا بعد مالقيناه بفتره مسكنا خليه ارهبيه هنا وكان معاهم اطفال بس طبعا محدش فكر ان زين كان معاهم
لان الحادثه بتاعتك لما اتنشرت والناس عرفتها كانت قبل مانلاقي زين
بحاولي شهرين والخليه دي لما قبضنا عليهم كان بعدما لقيناه بفتره بردو
احمد :طب انا عايز اعمل التحليل دلوقتي
ممكن يا استاذ حمزه تقول للبشمهندس عشان يجيبو ونروح
حمزه:حاضر ثواني هاطلع اقوله بس احنا ليه نعرض الولد لحاجه زي دي هو مش حضرتك ممكن تعمل التحليل ده من غير الولد ما يعرف.
عبد الحميد:ايوه صح بلاش يا احمد تعرضه لحاجه زي دي احنا ممكن ناخد شعره منه او حتي حد يقصله ضوافره والبشمهندس يروح معانا ونعمل التحليل
حمزه:طب كده تمام انا هاطلع اقول لعاصي
صعد حمزه اليه لكي يخبره
فهتف فضالي :ماقولتليش يا بني هو انتو قاعدين هنا ولا في إسكندريه اصل يعني معروف ان سيادة اللوا كان مدير امن اسكندريه
عبد الحميد:سابق يا حج فضالي مدير امن سابق انا السنه اللي فاتت طلعت معاش و نقلت هنا عشان ابقي جنب احمد هو اصلا شغله هنا وبيته هنا
فضالي:طب الحمد لله اتمني يابني بعد ما تعمل التحليل ان شاء الله وتتأكد
انك ماتبعدش زين عن عاصي ومراته هما لسه ربنا ما اردش ليهم بالخلف وزين بالنسبه ليهم حياتهم هما الاتنين
احمد:اطمن يا حج انا مفكرتش في حاجه زي دي وابني طلما بيحب حاجه عمري ماهافكر احرمه منها
خالد:والله يا سيادة الرائد شكلك هاتبقي صاحبنا بجد بس مش عايزك تزعل من عاصي هو عصبي وبن سبعه بس والله قلبه طيب
عاصي:انت بتخطبلي يلا ولا ايه
خالد: اتنيل داانا بمدح فيك
احمد:هو زين فين
عاصي بغضب:فوق نام ومش عايز ينزل دلوقتي سيبه براحته ومتضغطش عليه
وقف عبد الحميد امامه وامسكه من يده واجلسه بجانبه:ممكن بقي تهدي انا مقدر حبك ليه بس لازم انت كمان
تعرف اد ايه ابوه اتعذب طول السنتين دول وهو عارف ان ابنه ميت ومحروم حتي ان يعرف مكانه فين
احمد:انا مش هبعده عنك يا عاصي بالعكس دانا شايل جميلك علي راسي
متفتكرش اني مفرحتش لما شوفت ابني وتربيتك ليه وطريقته في الكلام انت عوضته عن بعد امه وابوه بأسره كامله حبوه وخافو عليه
عاصي وقد لمعت الدموع في عينه:مش هتبعده ازاي وانت هتاخده وتسافر
احمد:اسافر فين بس ايه ياجماعه انتو بتعتبرو الشيخ زايد سفر ولا ايه ههههههههه
عاصي:يعني انت قاعد في زايد طب تمام يعني جنبنا هنا ممكن تيجي في اي وقت تشوفه
احمد:علي فكره بقي انت طماع اوي ولا هنبقي صحاب ولا
نيله
ياخي راعي انو معاك بقاله سنتين وانا محروم منه انا هاخده وابقي اجيبو ليك كل مايعوز يشوفك
وقف عاصي امامه بغضب:ليه هو انت شايفني بتمحك فيك واقولك تعالي صاحبني مانا عندي صاحب ظابط زي الفل اهو عمري ما قاصدته الا ولقيته في ضهري
خالد:حبيب قلبي يا صاحبي
عاصي:اقعد يا اهبل وبعدين انت مش هاينفع تاخد الواد علطول عشان المدرسه
احمد:هو انت مدخله المدرسه طب تمام انا ممكن انقله عادي
عاصي:شوفت اهو تنقله من المدرسه وتبعده واحده واحده لحد مالاقي نفسي محروم منه
احمد:يابني افهم انا انتبهو هما الاثنان لزين الذي يجلس علي كتف حمزه امام الباب
زين:بابي
عاصي واحمد في نفس الوقت:نعم يا حبيبي
انزله حمزه واوقفه امامه وامسكه من كتفه
عاصي:زين بينده ليا انا
احمد:علي فكره انا ابوه
عاصي:ماتقولهاش قبل ما نتيجة التحليل تطلع
وقفو الاثنين امام الطفل وهتفو:تعالي يا زين
خاف الصغير منهم والتف الي حمزه واختبيء في احضانه
حمزه:بس بقي خوفتو الواد انتو الاتنين
زين:حمسه انا هاجلي عند مامي بسلعه وانت امسكهم
حمزه:تعالي ماتخفش انت معايا
جلس به وبيده قصافة اظافر
حمزه:علي فكره ضوفرك طويله هات ايدك اقصها ليك
زين :لاء انت بتعولني كل مله
احمد :تعالي ياحبيبي وان اقصهالك براحه
زين:هاتعلف ماسي نجلب
امسك احمد القصافه من يد حمزه واجلس الصغير علي قدمه وبدء يقبل يده
زين:ميدو هي مامي مس هاتيجي دي وحستني خالث
احمد بعد ان توقف عن قص اظافره:ووحشتني ان كمان يا حبيبي بس هي راحت مكان ماتعرفش ترجع تاني منه مكان اجمل من هنا بكتير
زين:يعني ممكن الوح ليها انا
احتضنه بقوه وقبل رأسه :بعد الشر عليك يا حبيبي
اخذه عاصي من علي قدمه :عارف هي راحت فين يا زين عند تيتا فاطمه
زين:اه يعني هي عند تيتا فاطمه وتيتا فاطمه في الجنه عند لبنا صح يا بابي
عاصي :صح يا حبيبي
احمد:طب مش ناوي تقولها ليا اناكمان نفسي اسمعها منك اوي
حمزه:فاكر يا زين لما عاصي كان بيتخانق معايا تحت في الوكاله وزعقلك وقالك اطلع فوق قولتله ايه
عاصي وقد فهم ما يلمح به اخيه: اسكت يا حيوان
زين:قولتله اناعايس بابي الحقيقي هه ميدو هو بابي الحقيقي يا حبيبي يابابي
احتضنه احمد بقوه :اه ه ه يا حبيبي وحشتني اوييييي يازين حاسس ان روحي رضت في جسمي تاني يابابا
عبد الحميد:الحمد لله يا رب انك مضرتانش فيه
وقف عاصي ينظر اليه بغضب ويضع يديه علي شعره يجذبه بقوه يكاد يقتلعه
وعبراته ابت الانتظار اكثر من ذلك فعرفت طريقها علي وجنته امسكه اخيه وصديقه واجلسوه بينهم وهو ينظر اليه
انزلق الصغير من علي قدم ابيه واتجه اليه
زين: مالك يا بابي بتعيط ليه بس
عاصي:خايف تبعد عني يا حبيبي
زين:بمرح ابعد فين بس يا بابي مانا معاك اهو
دقت حسنه الباب وهتفت:عم الحج ستي روقيه بتقول لحضرتك ان الغدا جاهز اتفضلو فوق عند سي عاصي في شقته
عبد الحميد :طب يلا بنا احنا بقي عشان نروح مشورنا يا احمد
فضالي:تروحو فين والله ما يحصل دا احنا ولاد بلد بردو وعشان يبقي عيش وملح
عاصي:ماينفعش حضرتك كده تبقي بتشتمنا ولا احنا مش قد المقام
عبدالحميد:معاذا الله يابني بس يعني
زين:تعالي يا جدو اطلع عندنا احنا سقتنا حلوه خالص ونانا لوقيه ومامي بيعملو اكل حلو خالص يلا تعالي بدء يجذبه من يده
صعدو جميعا الي شقته وجدو طاولة الطعام جاهزه ولا توجد واحده منهم في المكان جري زين للداخل حتي يخبرهم انهم صعدو وجد لوزه امامه
زين:مامي فين يا لوسه
لوزه:في المطبخ يا حبيبي مع نانا روقيه وتيتا توحه فوق عند الست غزل
زين طيب انا هاروح اجيبها عسان اوليها بابي ده حلو خالث ثم جري إليها
مامي مامي تعالي ثوفي ميدو وجدو دول حلوين خالث يلا قومي تعالي يا نانا ثوفيهم
روقيه:بس يا زين عيب كده
وقفت من علي المقعد و هي وجههامتهجم بالغضب والصغير يجذبها بيده
غمزه استني بس يازين واخدني علي فين بس
زين:تعالي بث ثوفيهم وسلمي عليهم
خرجت معه وهو يشدها بقوه ووقفت امامهم بحجابها وفستنها الطويل
نظر لها هو بعين كالجمر حين خرجت امامهم
ولكن الصغير قال بمرح:بثي ده ميدو ثبهي اوي مس كده ودي مامي غمسه يا ميدو
وقفت متلجلجه حين لمحت الغضب في عين زوجها ولكنها مدت يدها اليه حتي تتفادي ذلك الموقف المحرج
غمزه:اهلا وسهلا بحضرتك
احمد:اهلا بيكي يافندم انا متشكر اوي علي كل حاجه عملتيها لأبني
غمزه:زين بالنسبه ليا انا وعاصي ابننا وعمره ما كان غير كده
عبد الحميد:ربنا يخليكي يا بنتي وان شاء الله يعطيكو الخلف الصالح
غمزه:متشكره اوي يا لحضرتك عن اذنكم
ثم دلفت سريعا للداخل وهو من خلفها واغلق الباب والتفت اليها وامسكها من زراعها بقوه
عاصي:ايه اللي طلعك بره ازاي تخرجي ادامهم
غمزه:سيب ايدي بتوجعني الولد هو اللي قعد يشدني عشان اخرج معاه انت يعني مشوفتوش
عاصي:يا سلام وانتي ماكنتيش قادره عليه مش كده
غمزه:اوعي ابعد عني انت كل شويه تيجي تزعقلي وتطلع غضبك عليا انا ليه
انت اصلا ملاكش كلام معايا مش بتحملني انا ذنب بعده عنك خلاص ابعد انت كمان عني بقي
القاها من بين يده علي الفراش بقوه :مش هانتكلم دلوقتي انا هاغير هدومي وهانزل معاهم بعد الغدا
ولما يمشو هاعرف ازاي اعدلك تاني وعالله تخرجي بره تاني وهما هنا انتي فاهمه
لم ترد عليه وظلت تبكي بقوه وتشهق بصوت منخفض
وقف هو امام خزانة الملابس بعد ان جذب تيشرته من عليه واحني رأسه للاسفل
عاصي: غمزه انا تعبان اوي مش عارف انا بعمل كده ليه
غمزه بصوت متقطع:انت اللي عامل في نفسك وفيا كده مع انك عارف كويس ان هو ده الصح
عاصي بعد ان اجتذبها بين احضانه:عارف بس خايف زين يبعد عننا ده ابننا يا غمزه
غمزه:يعني انت فاكرني مش زعلانه ما انت عارف اد ايه انا ببقي فرحانه وهو بيقولي يا مامي
عاصي:حقك عليا يا حبيبتي بس انا هاحاول علي قد ماقدر اخليه مايبعدش عننا حتي لو اضطريت اصاحب ابوه الغلس ده
غمزه بضحك:ههه حرام عليك دا امور خالص
وقف من علي الفراش بغضب
عاصي:نعم ياختي هو مين ده اللي امور طب وربنا لوريكي بس اما ارجعلك
واجتذب قميصه ولبسه وهو في قمة غضبه
وخرج من الغرفه وسط ضحكاتها عليه... ادعموا الصفحة ب 10 تعليقات لانها مقيدة 🥺❤️❤️
•تابع الفصل التالي "رواية العاصي" اضغط على اسم الرواية