Ads by Google X

رواية عروس اخي السمارة الفصل الثالث 3 - بقلم زهرة الربيع

الصفحة الرئيسية

 رواية عروس اخي السمارة الفصل الثالث 3 - بقلم زهرة الربيع 

3_.اخوك من وقت ما عرف انك اتجوزت عروستو في فرحو وهو هيتجنن مش عارفين نهديه

قال بغضب شديد...وتهدوه ليه سيبوه يتفلق اصلا كلها شويه وطلعوه ...و  قفل معاه وفضل مستنيها وهو بيشرب سيجاره و بيتافف بغضب شديد 

سماره كانت في الحمام..وخرجت وهيه لابسه عبايه بيتي رقيقه جدا باللون الابيض وكانت تجنن 

عابد كان قاعد مضايق وجات عينه عليها وبقى يبصلها من فوق لتحت بزهول وقال ..اوووبا..قولو للوز يلعب براحته.. الدار امان والساحه ساحته 

سماره نفخت بغيظ  وقالت..اللهم طولك يا روح 

عابد ضحك وقال بمشاكسه.. بنت يا سماره تعالي جنبي يا بت عايزك في موضوع مهم 

سماره بصتلو بضيق شديد  وقالت...موضوع ايه 

عابد ابتسم وقال ..لا ده موضوع ما يتقالش غير هنا على السرير 

سماره بصتلو بغضب شديد وكانت مستحمله بالعافيه وقالت.. شوف بق  انا قولتلك قبل كده  وهقولها تاني..الي عملتو  من شهر مستحيل يتكرر تاني ومستحيل اخليك تقرب لي لا برضايا ولا غصب لو مش عايز تضيع وقتك على الفاضي.. طلقني وشوفلك واحده تانيه غيري صدقني ده طريق مختصر واريح لك 

عابد وقف وقرب عليها وقال وهو بيبص لعيونها ..انا عايزه الطريق الطويل المهم اخره انتي...ولو قدو 10 مرات ..انا جاهز بقلم زهرة الربيع

سماره بقت تبص لعيونه جامد ونزلت دموعها وقالت.. ليه عملت فيا كده..ليه..ده انا لما عرفت ان جاييني عريس من بيتكم فرحت.. افتكرتك انت.. الانك كل ما كنت اجي رايحه المدرسه توقفني تعا،،كسني وتكلمني وتوصلني ..كنت مبسوطه اوي وكنت استنى اليوم التاني بالعافيه علشان اشوفك ليه سبت اخوك يجي يخطبني 
و بصتلو بغضب شديد وقالت.. لا والاسوء من كده انك كل اللي كنت عايزه مني هو انك تقربلي وبس وتهجم عليا وانا خطيبه اخوك للدرجه دي انا رخيصه عندك ..طلقني يا عابد انا مش هقدر اكمل معاك بعد اللي حصل بينا 

عابد اتأثر جدا و قرب منها ودموعه بتنزل وقال... مش كل اللي بنعوزه بنلاقيه..ومش كل حاجه سهله زي ما بتبان..وراح نام على الكنبه هو مش قادر يتكلم ولا يتناقش... وقال نامي على السرير عشان ترتاحي الوقت متاخر النهارده تعبنا قوي بكره باذن الله نتكلم 

سماره بقت تنظف في السرير بغضب شديد وهي بتقول لا بكره ولا بعده ولا هتكلم معاك ولا هنتفاهم في اي حاجه ..وقدامك اختار واحده من الاثنين يا اما تطلقني وتشوف لك واحده غيري .يا اما هفضل على ذمتك كده ومش متستفيد مني اي حاجه 

عابد  ضحك وقال ..انا عندي حل تالت.. خليكي قدامي زيك زي المخلل كده بالظبط 

سماره بصت له باستغراب وقالت.. مخلل 

عابد قال..امم..مخلل لما  بيكون قدامنا اكله مش حابينها ومش طايقين ناكلها بنعمل ايه..بنقوم نجيب بقى طبق مخلل محترم يفتح نفسنا علشان نقدر ناكلها..اهو زي كده بالظبط هتفضلي قدامي كده ليل نهار تفتحي نفسي وكده ولو جوعت اشوفلي سكه تانيه حتى لو مش حاببها 

سماره اتسعت عنيها بزهول من اللي قاله وقعدت بسرعه وقالت يعني ايه ..انت قصدك تسبني على ذمتك وتطلع تخوني 

ضحك جامد وقال مش انتي اللي بتقولي ان مفيش حاجه بنا..ابقى باخونك ازاي بقى.. 

سماره بصتلو  بعصبيه وقالت ..اعمل اللي انت عايزه ولا غور في داهيه حتى انا مالي ومالك وبقيت تحاول تنام 

عابد قال بابتسامه سمارا هو انتي بتقوليلي كنتي بتستنيني كل يوم الصبح انتي كمان كنتي عايزاني وبتستنيني 

سماره اتوترت جدا وغمضت عينيها جامد وعملت نايمه 

عابد ضحك جامد وقال كده نمتي يعني على العموم الصباح رباح يا جميل ..واتنهد وهو بيفكر في اخوه يا ترى هيعمل ايه لما يرجع ..وفضل وسط افكارو لحد ما راح في النوم 

في صباح يوم جديد سماره  قامت من النوم لقتو نايم على الكنبه بقت تبص لملامحه اللي بتعشقها حرفيا اتنهدت بدموع كل ما بتفتكر اللي عمله معاها تبقى مش طايقه تبص في وشه..اتنهدت  ودخلت الحمام 

اول ما دخلت فتح عيونه وبص لطيفها بابتسامه ومسك تليفونه 
بقلم زهرة الربيع
سماره  اخدت الدش بتاعها عادي  بس اتصدمت بشده لما شافت كاميرا في وشها في الحمام 

اتسعت عنيها بزهول  وطلعت من الحمام بغضب شديد 

اول ما طلعت وقف ورما التليفون على الكنبه بارتباك 

سماره قربت منه بغضب ومسكته من قميصه بشده وقالت ..انت بتعمل ايه ..انت حاططلي كاميرا في الحمام بتراقب مراتك يا مراهق يا سا،،فل 

عابد بلع ريقه بارتباك وقال...اهدى يا متولي مش كده ده انا حبيبك يا جدع ..غلبان وبصله بصه ماهيش قصه 

سماره قالت بغضب وهي بتشده من قميصه جامد ..اخرس يا زبا، له يا سا،،فل تراقبني في الحمام وصلت بيك السفا،،له للدرجه دي 

بس عابد شدها عليه بقوه وبص لعينيها جامد وقال.. مش السفا،،له اللي وصلتني للدرجه دي.. ده عودك الجامد الي طير عقلي وجنن اهلي 

سماره بصتلو  بغضب شديد وقالت..انا مشوفتش احقر منك 
قال وهو بيبص لعينيها ..وانا ما شوفتش اجمد منك 
.. بقولك ايه خلينا نحاول نجيب اخ للولد اللي في بطنك اهو يونسوا وكمان بالمره بدل ما تتعبي في الولاد على مرتين 

سماره بصتلو باستغراب من كلامه وكانت عايزه تضحك وسابته وهتزت راسها بياس وراحت ناحيه الدولاب وقالت بغضب مكبوت.. ادخل شيل الزفت اللي حطيتها في الحمام دي وبطل قرف 

عابد قال..لو شلتها  هتحني وتخليني اشوف اللي كنت بشوفه جوه 

سماره غمضت عينيها بغضب وبصتله وقالت... اللهم طولك يا روح والله العظيم ما عندي اي طاقه اتخانق معاك
عابد قال... خلاص ولا تزعلي هروح يا عم اشيلها وخلاص كفايه عليا اللي حفظتهم في التليفون وخلاص بقى
سماره اتسعت عينيها بزهول ومسكتو تاني من القميص بتاعو وقالت ..يا نهار ابوك اسود عاملي فيديوهات في التليفون 

عابد فتح ادالها القميص الي لابسه وقال ...شكله القميص عاجبك خليه معاكي 

سماره بصتلو بغضب ولسه هترد الباب انضرب بقوه اتكسر ودخل شاب في التلاتين وملامحو هتنفجر من الغضب 

سماره شهقت برعب واستخبت تلقائيا في عابد الي خباها بين اديه وقال بغضب...اطلع استناني بره يا مروان...اطلع يلا 

مروان قال بغضب رهيب..ده الوضوع بجد بقى...وقاعدينلي سوا كمان 

عابد مسك القميص بتاعو  الي اداه لسماره ولبسهولها عليها وفضل واقف قدامها وبيتحرك بيها ناحية الحمام وهو بيحاول انها متظهرش قدام اخوه 

وقفها في الحمام وقال...خليكي هنا متطلعيش ومتفتحيش الباب ابدا سمعتي 

سماره هزت راسها بالموافقه بخوف وهو قفل عليها الباب وبص لاخوه بغضب وقال..ازاي تدخل بالشكل ده ايه داخل زريبه 

مروان اتقدم عليه بغضب وضربو بوكس قوي وقال..انت ايه الي هببتو ده ايه الي عملتو ده وهجم عليه وهو واقع على الارض وبقى يضربو بقوه 

سماره بقت تحط ودنها على الباب عايزه تسمعهم بيقولو ايه بس مسمعتش حاجه كانت مش قادره تصبر اكتر فتحت الباب شويه صغيره وشافت مروان هاجم على عابد وبيضربو بقوه 

عابد بصلو وابتسم بتعب وقال..اضرب قد ما انت عايز خلاص متقدرش تعمل حاجه اتجوزنا يا مروان خلاص بقت مراتي 

مروان بقى يبصلو بغضب ويضربو اكتر وهو هيتجنن من الغضب بس عابد دفعو بعيد عنو وقال بغضب انا مش عايز امد ايدي عليك يا مروان لانك اخويا الكبير 

مروان قال بغضب..لا وانت للامانه محترم وعارف يعني ايه اخ كبير ..باماره انك  خطفتني وروحت اتجوزت خطيبتي 

عابد قعد بتعب وقال بلامبالاه..انت عارف كويس مين الي بدأ باذية التاني وكمان عارف ان سماره حقي بلاش احنا بذات نصيع على بعض 

مروان قال بغضب..ليه بقى حقك حد كان كاتبها على اسمك 

عابد قال بسرعه..اه .قلبي..قلبي كتبها على اسمي من زمان..وانت كنت شاهد من الأول وعارف انها حب حياتي يا مروان كنت عارف كويس ان اخوك بيعشقها 

سماره اتصدمت بالي بتسمعو وووووووو

تفاععول عالى يابنات لو كمل 700تفاعل حانزلكم بارت كمان انطلقوووو

 •تابع الفصل التالي "رواية عروس اخي السمارة" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent