رواية لسان قطة "بعد فوات الاوان" الفصل الرابع 4 - بقلم صفاء حسني
شفوت اروى وهى خارجة من غرفتها كانت الساعة تقريبا ٤ الصبح
راحت على الحمام بداءت الوضوء ،ثم دخلت غرفه صغيره فيها مصلي ومصحف ومكتبة صغيرة
وبعد ما خلصت
انتبهت اروى منى وسالتنى
انتى مالك محتارة كد يا كوكى علشان المكان جديد عليك معرفتيش تنام صح ،والا ايه اللى شغلك
بس
كنت بهز راسى وببص على اروي
حركة اروى يديها وقالت :
تعالي يا كوكي معايا
نظرت لها وهى شايلنى وقالت
انا هوديك المخبأ بتاعى نقعد نتكلم مع بعض انا وانتى اتفقنا
🐱انا ضحكت مادم هتاخدنى معها كدة هعرف الا حصل
زحزحة دولاب وفتحت باب موجود خلف غرفة الغسيل، ونزلت ٤درجات وبعدين مشيت ممر كان ملي بالمصابيح لكن بردوا تحس أنه طلمة وفتحت باب
انا انبهرت بالشكل الله مكان جميل جدا في زهرية ملئ بالورود والزهور الجميلة
ولوحة رسم ريشة والوان وكاسيت وسماعات أذن وكمان كرسي هزاز والأريكة الخاصة بها قطيفة وأمامه حديقة جميلة
ابتسمت اروى وقالت
دا المخبأ بتاعى يا كوكي، سر ما بينا واحكى ليكي السر بتاعها
هزيت راسي بالموافقة ..
بدت تتكلم اروى مع القطة :
انتى عارفه يا كوكي، محدش يعرف حاجه عنها الا ماما الله يرحمها، كانت اخر أيام مرضها حزينه ولقيتها بتدخل المكان دا دخلت وراها
نظرت القطة للمكان وقالت
اروى بتحكى ليا حسيت أني الصورة بتكرار قدامى
#لسان #قطة ...... #حب #بعد #فوات #الاوان
#الفصل #الرابع ........ #الكاتبة #صفاء #حسنى
فلاش باك
نادت اروى وهى فى عمر ١٠ سنين على امها وقالت :ماما انتى دخلة المكان الضلمه دى ليه
نظرت لها سهير بتعب :
انتى جيتي ورايا ليه يا اروى
ردت اروى :
مش ينفع اسيبك لوحدك يا ماما
ابتسمت سهير بوجع :
طيب تعالي معايا دا المكان والذاكرة الحلوة الا هسيبها ليك في يوم لم تحسي ان الدنيا ضدك او عاجزة عن التفكير هتحتاجى المكان دا
تحدثت اروى وقالت :
انتى عارفه يا كوكي المكان دا ليه سر
تحدثت القطه مع نفسها وقالت:
اكيد ... ف سر كبير .. واضح ان الفضول يقتلني .. كملي يا اروى بقي وعارفين بحر اسرارك دى
نظرت اروى على صورة امها وقالت:
ماما قالت لي سر المكان
….
رجعت اروى الي الماضي
اي المكان الجميل دا يا ماما
ابتسمت سهير وقالت :
انتى عارفه مين عمل المكان دا
سألت اروى:
مين يا ماما
ردت سهيرالام :
جدك يا حبيبتي لان زمان اوى ،قبل ما مصر تتحرر كان في احتلال، وكان في حروب بتحصل كل الدول كانت طمعانين في بلدنا
وكان بيحصل غارات على البلد، وكل بيت كان فيه مخبى اهله بيستخبوا فيه بعيد عن ضرب النار
وجدى وناسه كانوا بيستخبوا هنا يا اروى لحد ما الغارة تخلص ،سمعت من جدك احيانا كان بتكون أيام وأحيانا ساعات
قالت أروى:
اه شوفت زيها في افلام زمان يا ماما
#لسان #قطة ...... #حب #بعد #فوات #الاوان
#الفصل #الرابع ........ #الكاتبة #صفاء #حسنى
ابتسمت سهير:
اه يا حبيبتي، لكن أنا مش كنت موجود وقتها لكن جدك حكى لي وقال بعد كدة الجيش المصري خلع الخديوي ،ومسك البلد. ومن الوقت دا واحنا في امان ومفيش خوف لكن جدى وجدك بنوا المكان دا
تنهدت اروى:
ياه طيب انتي عرفت المكان دا ازاى، وليه محدش حاول يغيره
ابتسمت سهير وقالت:
فى يوم كنت بلعب وكنت عاوزة استخبي
من اخواتى اكتشفت المكان دا ،وفضلوا يدور عليا وبعد كدة جدك افتكروا هههه لم جيه لاقاني برسم علي الحائط
ضحكت اروى :
وهم دايخين عليكي
كملت سهير:
اه وبعد كدة باقي المرسم والمكان الخاص بيا لما بكون مضايقه ومخنوقه أو بحب أو في قرار عايزه اخده بقعد هنا وبدأت اظبط فيه
ابتسمت اروى:.
هو فعلا مكان جميل جدا ممكن ابقي اجي في
ربطت سهير عل. كتف بنتها وقالت:
اكيد يا حبيبتي دا بتاعك، وهنا في مكتبه جميله جدا وفي اسطوانات نادرة ل لمغنين زمن
... وانتى كمان حاول يكون عندك خصوصية فيها وذكريات .. وادخلى فيه أرمى هموك او ستخبي فيه من الزمن، والحاضر
علشان تعرف تفكر لوحدك وتحسبها صح لازم وتخططين لمستقبلك .. دا الاهم
المهم كملت اروى ذكرياتها
بحزن اروى قالت:
انا كنت نسيت المكان دا بعد كدة لانى سافرت انا وماما للخارج لظروف مرضها
بابا وماما يا كوكى اتجوز عن قصة حب غير. عادية امي ورثت البيت دا من اجدادها ومصنع. صغير لان بعد الثورة كل حاجه كانوا تملكها عائلتها اتصدرت ولكن كان برضه لانهم بيحبوا البلد دا ومش عندهم استعداد يسبوها عشان الفلوس اخواتها اختارو االسفر والهروب ب فلوسهم او جزء كبير منهم لكن هى وابوها اتمسكو بالبلد
ماما اتعرفت علي بابا في الجامعة هو من طبقة متوسطة ،وفي الوقت دا كانت تعتبر ماما من الأعيان المهم يا كوكي
بابا لما اتجوز ماما بعد رفض كتير من جدي لكن بعد اختبارات كتيرة لبابا، اتاكد انه بيحب ماما بجد مش طمعان، شوفت الرسالة الي كان بابا بيبعتها ل ماما
كلها حب وغرام يا كوكي
حب من زمن مش موجود ،وقعت رساله منهم في ايد جدى كان بابا بيقولها انه يسافر يشتغل ويكسب فلوس ويرجع ويثبت لجدى أنه مش طمعنا وفعلا سافر سنتين وامى تعبت جدا نفسيتها
وعلشان امى الوحيدة خاف يزعلها ،وسافر جدى لبابا وطلب منه يرجع معه ،و اتجوزو، وبابا مسك المصنع كانوا ايد واحده فى كل حاجه انتى عارفه يا كوكى حبهم كان حب فريد من نوع عمره ما يتكرار
وأصبح عندهم مصانع وشركات
قالت القطة ما بين نفسها :
انا بدات افهم دلوقتى، ان اروى عاشت تحلم بالحب دا
ابتسمت اروى وقالت :
ماما يا كوكي كانت بسيطة جدا ،رغم من أسرة غنية لكن كانت تتعايش مع العمال ،وانا كبرت علي كده كنت بلعب مع بنت مديرة قسم التفصيل والخياطة والتطريز والمكاوي
ماما فتحت حضانة علشان اولاد العمال، وكنت بدرس معهم حياة بسيطة
بلبس زيهم حاجات بسيطه علشان مشى يحسوا أن بتعالي عليهم ام فى الحفلات والمناسبات مع الناس الكبيرة كنت فى وضع تانى لكن تحت اشراف امى
لكن لم سافرت لندن وانا في الثانوية كملت دراستي هناك ٦ سنين بعيد عن البلد
علشان علاج ماما كان صعب وفي الوقت دا مش كان في مستشفى للسرطان في مصر، الحياة هناك عملية جدا ومحدش ليه دعوة بحد ،ماما كانت عاوزة ترجع
وقالت :
كفايه مصاريف العلاج مش يجيب نتيجه، وانت بتخسر والشركات كمان
مسك حسن ايديها بحب وقال :
كل دا من غيرك ولا حاجة، انتى حب عمرى وكل دا ملك مين مش ملكك وتعبك
تنهدت سهير بتعب :
وانت كمان تعبت ايام وسنين ،لحد ما كبرنا لكن كل حاجه هضيع، انا عارفه ان بيحصل سرقة هناك
ابتسم حسن بحب :
كل يهون الا غايبي لحظة عن حضنك
اللي عايز يسرق يسرق ممكن يكون زكاة عن مرضك يا حبيبتي
ابتسمت سهير :
انا سعيده جدا أنى اختياري وحبى كان صح
يظهر على وجه حسن الحزن:
كنت شاكه في حبي
رفضت سهير وقالت :
اكيد لا انت حبيبي، وأبو بنتى وكل حاجه ليا
ضحك حسن وقال
ما انا عارف
#لسان #قطة ...... #حب #بعد #فوات #الاوان
#الفصل #الرابع ........ #الكاتبة #صفاء #حسنى
....
تنهدت اروى:
ياه حب مش موجود يا كوكي، انا مش كنت فاكره أنى فعلا بابا خسر كل حاجه الا بعد ما اتعرفت علي قاسم ظهر بريق فى عيون القطة وقالت:
يلا بقي احكى هتجنن اعرف حكايه فارس وقاسم
لكن حملتني مرة أخرى وقالت
تعالي بسرعة علشان قربوا يصحو، وتقرب من مكتبتها تاخد رواية
:اخدت الرواية وخرجنا من المكان الساحر دا وخرجت من المغسلة
انا النهارده عرفت حاجات كتير مش كانت متوقعه ،طلعت حياة البشر معقدة جدا بيكون عايشين في بيت واحد، لكن لا أحد يعلم بوجع الاخر يستطيعون فقط يلقون الاتهامات علي بعض
بدا اليوم لما خرجنا من الصنادار وبعدها فوجئنا ب ام مريم اقدمنا
في الوقت الا كنا فى مخبى اسرار اروى
كان استيقظ قاسم ،علي صوت بكاء نادين وهى تبكى وتبحث عن كوكى
تدخل نادين ببكاء على غرفة امه وقالت
ماما ماما هي فين كوكى لكن تفوجى ان امها كمان مش موجودة
نظر قاسم على المرأة لم يجد اروى ويشاهد بنته وهى تبكى
يتجه إلى غرفة ويسال نادين
قاسم مالك يا حبيبتي بتبكى ليه
ردت نادين ببكاء وقالت
ماما مش موجوده ،ولا كوكى وخايفة لتكون سابتنى، ومشيت علشان زعقت ليها
بسبب القطة هى ماما عملت اى علشان تزعل منها على طول هى بتحبك اوى يا بابا
....
انصدم قاسم بكلمات نادين ومابين عقله قال
هى ممكن تتركنا ،بالفعل وترحل، وكيف اعيش بدونها كيف استيقظ في الصباح لا أراها ،وايضا في المساء كيف لا استطيع استمع الى صوتها الجميل وهى تتحدث مع اصدقائها، على الهاتف ، لا استحالة ما هى معى منذ٧, أعوام لم تفعلها هل سوف تفعلها الان فاق من شروده علي صوت نادين ..
نادين بابا اوعى تزعل ماما تانى
•تابع الفصل التالي "رواية لسان قطة" بعد فوات الاوان" اضغط على اسم الرواية