رواية العاصي الفصل الرابع 4 - بقلم كنزي حمزة
الفصل الرابع
عاصي:عقدتك ليه بس يا فرج
حسنه:تصدق يا سي عاصي انا هاقول لستي فاطنه ترجعني البلد مخصوص عشان اخلص من الاسم ده
عاصي:هههههههه اخص عليكي يا فرج واهون عليكي تسيبيني وتمشي
حسنه:بص انا هاروح اجيب بقيت الاكل احسن
خرج والده من الغرفه علي صوت ضحكاته:
صباح الخير علي نيم الكل علي زعبيبه وصاحي هو مفرفش
عاصي:هههههه صباح النور يا حج تعالي افطر معايا
فضالي : لاء مش عايز افطر دلوقتي اعمليلي قهوه يابت يا حسنه
حسنه من المطبخ:حاضر يا عم الحج
عاصي:قهوه عالصبح كده مش بعاده يعني ماتفطرش
فاضلي:لاء ماليش نفس وانت هتنزل الوكالة ولا هاتروح المكتب
عاصي:لاء هاخد حمزه ونروح نبص علي العماره آللي بنبنيها عشان صاحبها هايقبالنا هناك
فضالي: طب والراجل تاجر الغله ده نسيت امبارح اسألك عملت معاه ايه لما كلمته
عاصي: اه ما احنا ملاحقناش نتكلم هوكان عايز يغلي علينا نقلة الرز اللي هايوردها المره دي الضعف بسبب غلو النقل فأنا قولتلو خلاص انا هاجي انقله من عندك
فضالي:هاتروح البحيره تنقله انت يا عاصي دا هايبقي تعب عليك
عاصي:معلش يابا الراجل ده اصلا كل شويه يغلي علينا احنا هناخد منه المحصول بتاعه بس المره دي بس عشان واخد عربون وبعد كده مش هنتعامل معاه
فضالي:طب ما يرجع العربون وخلاص ونشوف غيره
عاصي:يابا الناس كلها باعت ومش هنلاقي حد لسه مباعش محصوله عشان خلاص الرز قرب يتجمع من الارض
اومال امي فين
فضالي:هاه بينها لسه نايمه
عاصي:باينها ليه هي مش بايته في اوضتكو ولا ايه
فضالي:لاء باتت في اوضتك القديمه وقبل ماتسألني ليه هاقولك عشان انا عايز كده
عاصي:دا كان معاها حق بقي يا ابا
فضالي: كان معها حق في ايه هي بخت السم في ودانك انت كمان من نحيتي ولا ايه
ترك عاصي قطعة العيش من يده بغضب وهتف في ابيه بنبره شبه عاليه: سم ايه اللي هتبخه
امي مش حيه ياابا عشان تبخ السم ركز كده وفوق من اللي انت فيه ده من امبارح شوف مين اللي شيالك طول عمرها ومعاك في المره قبل الحلوه ومشافتش منك غير كل قسوه وكره
طول عمري بسأل نفسي ليه بتعاملها كده بس بقولك ايه انا لو حد جيه علي امي هاجي عالكل
بقلمي/كنزي حمزه
وفجأه تلقي صفعه علي وجهه من ابيه: انت فاكر ياض اني عشان بكبر منك قدام الكل هاتكبر عليا انا دانا افعصك تحت جزمتي
حسك عينك ترفع صوتك ده عليا تاني واذا كان علي كرهي ليها ابقي اسألها انا بكرها ليه وهي قبلت عيشتها معايا رغم كرهي ليها ليه
دلف حمزه اثناء هذا الحوار المشتعل وقف كحاجز بينهم حتي لا يتطور الشجار الي اكثر من ذلك بينما فتحت هي باب الغرفه ووقفت تنظر لهم بكل خوف ان يتحدث والده بأي كلمه تخص الماضي
عاصي: انت بتضربني ياابا طب انا مش هسألها انا بسألك انت
فضالي:مش هقولك غير كلمه واحده بلاش تنبش في الماضي لأنك لو عرفته هتكرها اكتر مانا بكرها يا ابن فاطنه
ثم تركهم واتجه الي باب الخروج ونزل الي الوكاله
ادار عاصي وجهه الي امه وهتف: ابويا يقصد ايه بالكلام ده يااما
لم تجيبه ودلفت الي الغرفه مره ثانيه واغلقت الباب خلفها
كاد ان يذهب خلفها ويفتح هذا الباب ويدخل اليها
الا ان يد حمزه الممسكه به جيدا اعاقته ووقف بجسده كله امامه ثم هتف:عشان خاطري يا عاصي هدي اللعب شويه وسيبها تهدي وابوك كمان يكون هدي ولما نرجع نبقي نتكلم بهدوء
لم يتكلم واستدار مع اخيه الي الخارج نزل الي سيارته هو اخيه بينما توقف حين تركه وذهب لكي يفتح لابيه باب الوكاله ويخرج البضائع امامه مثل كل يوم
لم يستدير او ينظر اليهم ولكن ابيه هتف
فضالي:روح لاخوك ياحمزه كفايه كده
دلوقتي هانده للواد حمص يجي يساعدني روح انت عشان ماتتأخروش
حمزه: ليه كده يابابا دانت طول عمرك واخده صاحبك وعمرك ما مديت ايدك علي حد فينا
فضالي : مش وقته يا حمزه روح دلوقتي وبعدين هانبقي نتكلم
كاد حمزه ان يرد عليه الا انه خرج سريعا من الوكاله حين هتف اخيه بصوت مرتفع
عاصي: يلا يا حمززززززه والا هاتخليك النهارده كمان
حمزه:حاضر جاي اهو
ركب بجانب اخيه وقاد الثاني السياره بسرعه رهيبه
وقف هو خارج الوكاله ينظر اليهم الي ان اختفت السياره من امامه رفع رأسه للاعلي باتجاه شرفة منزله وجدها واقفه تبكي بشده نظر اليها بأذدراء ثم دلف الي وكالته وجلس علي مقعده خلف المكتب واضع رأسه بين كفيه
مر الوقت ببطيء علي ناس وسريع علي ناس بينما كان الوضع مختلف في بيت الحاجه توحه
كانت البناتان نأماتان حتي وقت الظهيره بينما استيقظت روقيه باكر مثل عادتها وفطرت هي ووالدتها ثم جلست تحتسي معها الشاي
هتفت توحه:البنات لسه نايمين ياروقيه
روقيه:ايوه يا ماما هو كان في حد بيزعق الصبح بدري ولا انا بيتهيألي
توحه:لاء ده كان فضالي وابنه صوتهم كان عالي بس معرفش ليه
المهم مافيش اخبار عن المخفي اخو جوزك ده
روقيه:لسه ياماما انتي مستعجله علي ايه تلاقيه لسه معرفش ان احنا رجعنا مصر اصلا
توحه:ربنا يبعد عنيه عنكم
روقيه:يا رب
غمزه:صباح الخير
روقيه :صباح النور
توحه:صباح الفل عالست العرايس بس لو تبطلي لماضه شويه
غمزه: هو انا عملت حاجه يا نانا والله داانا طيبه خالص ومش بحب المشاكل حتي
توحه:تعرفي يا بت ياغمزه انك طبعك قريب من طبع العاصي
روقيه: حرام عليكي يا ماما ده عصبي ومش بيتفاهم خالص
توحه :بس طيب وتكسبيه بكلمه
هههههه طيب ايه بس نانا دا حتي اسمه مش بيدل غير علي الشر هتفت بها غزل القادمه من غرفتهم
توحه :العاصي لاء دا الاسم ده لوحده ليه حكايه اقعدو اما احكيلكو
جلست غمزه وغزل بجانب جدتهم وبدءت تحكي لهم
توحه:العاصي لما اتولد كانت ولادته صعبه اوي امه قعدت يومين تعابنه في ولادته ولما جيه الدنيا رفض يرضع منها ابوه جابله كذا واحده علي اساس يرضع من اي حد رفض نهاءي وحتي اللبن الصناعي مش كان بيرضي ياخده لكنه ماكنش بيعيط زي باقي العيال اللي في سنه ودوه للدكاتره وكلهم قالو انو طبيعي ومافيش حاجه تمنعه من الرضاعه
قعد٣ ايام علي كده عايش علي المحاليل امه وابوه قالو خلاص هايموت وابوه مارديش يسميه ولا حتي يطلع ليه شهادة ميلاد وفي اليوم التالت من ولادته كان ابوه قاعد قدام الوكاله هو وجده دخل الشارع راجل سوداني
ماسك في ايده ناقه( انثي الجمل) الراجل جيه جنب الوكاله وقعد يأكل الجمل ويحلب اللبن منها
نده عليه ابو عبد الرحمن وقاله يقعد يشرب معاهم الشاي وحكاله علي حفيده
الراجل السوداني قاله طب ماتجرب تشربه لبن الجمال
عبد الرحمن خاف علي ابنه وقاله احسن يبقي تقيل عليه والواد مايستحملش
الراجل قاله جرب هويعني ابنك كان راضي بحاجه تانيه ابنك شكله من صغره عنيد وشديد وهايبقي راجل مافيش حد يقدر عليه
طلع عبد الرحمن واخده ونزل بيه
والراجل اول ماشافه قاله
يا هلا بالعاصي اللي جاي الدنيا بيعاند في الكل
جاب الراجل اللبن وفضاه في كوب وبقي يسقيه بالمعلقه وهو يشرب منه وقبل اللبن
فرح ابوه وجده واصرو ان الراجل هو اللي يسميه
وفعلا الراجل سماه العاصي وفضل سايب الجمل ليه هنا سنه عشان يرضع من لبنه ويكبر عليه واتصاحب مع عبد الرحمن وابوه وكان في بينهم تجاره في العطاره والحبوب والحاجات دي لحد فتره مش بعيده
غمزه: ياه يا نانا داانتو عاملينو بطل من صغره بقي
توحه: بكره لما تعرفوه كويس انتو كمان هاتقولو عليه كده
خرجت غزل الي الشرفه ورأت الطفل زين وهو خارج من المنزل متجه الي جده وهتفت
غزل: زين يازين
زين:نعم عايسه حاجه
غزل:صباح الخير تعالي العب معايا
زين:انتي بتلعبي كوله انا هالعب كوله (كره) مع اصحابي
غزل:كده يازين تعالي ونلعب بلاي ستيشن مع بعض
زين :طيب يا غسل هاقول لجدو عسان مايزعلس مني
دلف زين الي جده داخل الوكاله
زين:جدو يا جدو
فضالي:ايه يا زين مالك نازل زعلان كده
زين:تيتا فاطمه كانت بتتخانق مع حسنه وصحيت من النوم علي صوتهم ولما جيت اكلمها زعقتلي وكانت هاتضلبني بس حسنه خرجتني من قدمها عسان انزل بسلعه(بسرعه)
فضالي:اه بطلع اللي فيها في اي حد طب معلش انت فطرت ولا ملحقتش بقي بعد ده كله
زين :لاءه انا عايز لبن يا جدو
فضالي:حاضر يا حبيبي اقعد وانا هاجبلك فطار ولبن
زين:غسل كانت عايزاني اطلع العب معاها ممكن اطلع بعد ما افطل
فضالي:مين يابني غسل دي
زين:غسل دي اللي عند تيتا توحه
فضالي:لاء بلاش احسن ابوك يجي يعمل مشكله
زين: طب هاتصل بيه علي الموبايل وقوله
فضالي:مش هايردي بلاش عشان هو كان متعصب الصبح بلاش عشان مايزعلش منك
زين :يووووه بقي حاضل طب هاتلي بقي افطل يلا
فضالي:هههههه طب انده للواد حمص من القهوه يلا
وقفت غزل تنتظره في الشرفه وخرجت لها اختها وقفت بجانبها
غمزه: واقفه كده ليه ياغزل
غزل:ببص علي زين ولد جميل اوي يا غمزه
غمزه: مين زين اه ابن البطل عاصي ههههههه بس فعلا ولد امور اوي تلقيه شبه مامته بقلمي/كنزي حمزه
مش شكل بابه خالص
غزل:اه فعلا بس احنا مش شوفنا مامته ولا جدته يمكن يكون شبهم استني هانده عليه تاني
غزل:زين انت مش هاتيجي ولا ايه
زين: جدو قالي مش هاينفع وكمان بابي
نزل متعصب وزعلان ومس هاينفع اتصل بيه
غزل:طب انت عايز تيجي تلعب معايا لوعايز انا ممكن انزل استأذن جدو بنفسي
زين:انا عايس بس هافطل مع جدو الاول سويه كده ونفذي الخطه بقي
غمزه وغزل:ههههههههههه
غمزه:والله انت واد سكر خلاص افطر وهي هاتنزل تقول لجدو
زين:ماسي وانتي كمان هاتبقي ثحبتي وتلعبي معانا
غمزه:وانا موافقه جدا
مر وقت ما يقرب من ساعه ثم اتجهت غزل الي اسفل في اتجاه الوكاله
دخلت بين النساء التي تشتري اشياءها من المواد الغذائية وهي تراه يجلس ويلعب في هاتفه علي مكتب جده غمزت له بعينيها واعتدل هو في جلسته يترقب ما يحدث
ثم هتفت
غزل: صباح الخير يا عمو عبد الرحمن
فضالي: اهلا صباح النور يا ست البنات عايزه حاجه يا انسه غزل
غزل: هو في الحقيقه انا كنت عايزه زين يجي يقعد معايا انا وغمزه شويه ولما قولتله قالي جدو مش راضي فانا نزلت استأذنك أخده ومش هيتأخر
فضالي:ايوه بس يعني ابوه لو جيه مالقهوش هايضايق انو عمل كده من وراه وهايزعل منه قوي
جري زين علي جده واحتضنه من قدمه وهتف
اول ما هيتصل بيا هاقوله والنبي ياجدو عسان خاطلي وافق
فضالي: طيب طيب خلاص بس ساعه واحده وتنزل علي طول
زين:حاضل ياحبيبي ثم امسك بيد غزل واتجهو الي خارج الوكاله
ثم صعدو الي منزلهاودلفو اليه
غمزه:اهلا اهلا يا جميل
زين: اسيك انا اسمي سين
غمزه: اه عارفه انت مش تعرف اسمي انا اسمي غمزه
زين:غمسه ياعني اسمك كده 😉
غمزه: ههههههه بالظبط اسمي كده ايه رأيك بقي
زين ده حلو اوي تعالي نتصول انا وانتي علي موبايلي عسان اوليها لبابي اصل بابي بيحب البنات الحلوه
غمزه: لا والله طب ايه رأيك نتصور بي موبايلي انا ومش نخلي بابي يشوفها
زين: هههه ماسي وهاغيظو بقي واقوله انا اتصولت مع غمسه الحلوه وانت لاءه
غزل: ههههه ياعني هي حلوه وهاتصور معاها وانا لاءه كده برضو دانا صاحبتك قبلها حتي
زين وهو يقترب منها بصوت واطي:لاء انتي احلي منها بس عسان تاخد علينا كده وتلعب معانا وكده
غمزه:ههههههه اه دا انت بتوقعنا احنا الاتنين بقي يا نمس انت شكلك مش سهل خالص
طالع لبابك ولا ايه
زين:بابي عاصي حلو اوي وطيب اوي وبيجبلي كل حاجه حلوه وحمسه كمان وجدو
بس تيتا فاطمه لاء
توحه:اهلا انت هنا يا زين
زين:ايوه يا تيتا جيت العب مع البنات الحلوين اللي عندك دول
توحه:طب مش تيجي تسلم عليا
زين:مانا كنت جاي اسلم عليكي عسان اخد السيكولاته بتاعتي من عندك
توحه: تعالي يا حبيبي يا نوارة الشارع كله انت
جلس زين معهم الي ماقرب منتصف النهار يلعب ويمرح وحبوه البنات جدا وهو كمان حبهم لحد ماسمع صوت سيارة ابيه ترك البلاي استيشن و اختبيء بجانب غمزه وجلس صامت
غزل:الله مالك يازين قعدت كده ليه يلا امسك دراع البلاي ستيشن عشان تلعب
زين: لاء مس عايس بابي جيه وانا خايف
غمزه:خايف ليه هو مش هايعمل ليك حاجه انت مستأذن من جدك
زين:لاء كان لازم اقوله هو عسان بيخاف عليا
احسن حد يخطفني
غمزه:بس يا حبيبي جدك عارف انت فين
اما عند عاصي وقف بجانب السياره هو واخيه بعد ان نزلو منها وركنها في مكانها
وهتف
عاصي:ادخل يا حمزه هات زين من الوكاله
حمزه:ليه هو انت مش هاتدخل معايا ولا ايه
عاصي :لاء انا تعبان وعايز اطلع ارتاح شويه هاتلي الواد انا نزلت الصبح من غير ما اشوفه
حمزه:تعبان ولا مش عايز تدخل لابوك ايه يا عاصي هاتتخاصم مع ابوك ولا ايه
عاصي:حمزه اسر في الكلام وادخل يلا هاته
حمزه: ماشي هاروح اجيبه اهو
ثم دلف الي الوكاله وغاب فيها وقت قصير ثم خرج من غيره
عاصي:ايه هو نايم فوق ولا ايه
حمزه:ها لاء ثواني بس وانا هاجيبه ليك حالا كاد ان يذهب لكن اوقفه صوت اخيه
عاصي :تجيبه منين استني هنا هو الواد فين
حمزه:بص ابوك قالي ان غزل نزلت الصبح وقعدت تتحايل عليه عشان تاخده عندهم ومقدرش يقولها لاءه
عاصي: نعم يعني ابني عندهم دلوقتي دا يومه مش هايعدي النهارده علي خير ثم امسك هاتفه واتصل علي رقم ابنه
امسك الصغير الهاتف الذي ظهرت علي شاشته صورة والده واجاب بخوف
زين:ااالو يا بابي
عاصي: انت بتعمل ايه عندك يا حيوان انزل حالا من عندك يلااااا
زين:حااضل يا بابي ثم بكي بخوف ودموع كثيره
غمزه:يا حبيبي ماتخفش اوي كده هواكيد مش هيعمل ليك حاجه اعملي حاجه يانانا
توحه :ماتخفش يا زين هو ابوك قفل التليفون
زين:ايوه يا تيتا خليني انزل عسان مس يزعل مني
توحه:لاء انت مش هاتنزل انا هانده ليه يطلع انا اصلا عايزه
وقفت توحه في الشرفه وهتفت
توحه: عاصي واد يا عاصي
عاصي لحمزه يييي مش هانخلص بقي: نعم ياستي
توحه:اطلع انا عايزك
عاصي: معلش يا ستي انا جاي تعبان من الشغل ومش هاقدر اطلع خلي الواد بس ينزل
توحه:طب معلش تعالي بس اشرب الشاي معايا وبعدين انزل علي طول تعالي يا حمزه اطلع انت كمان
عاصي: ماشي يا ستي طالعين اهو و بصوت واطي
قدامي يا خويا ماحنا شكلنا وقعنا في العيله دي
صعدو الي اعلي هما الاثنان ودق عاصي الباب فتحت الخادمه لوزه ثم دلفو الي الداخل
وعندما رأي اباه خبيء وجهه من نظرات ابيه في عنق غمزه التي كانت تحمله وتحتضنه بشده احب منظره ولكنه هتف به بعنف
عاصي: زين تعالي هنا
غمزه:ايه بتزعق فيه كده ليه الولد معملش حاجه غلط
عاصي:بصي يا بنت الناس انا ماوجهتش ليكي كلام انا بكلم ابني ماتنزل يلا تعالي هنا بقولك
غمزه: والله لو مش بطلت زعيق ماهاخليك تاخده وهاخليه معايا وابقي خلي مامته بقي تيجي تاخده
عاصي :نعم مامته و انتي كنتي تعرفي مامته.. ادعموا الصفحة ب 10 تعليقات عشان نقدر نكمل نشر الروايات الكاملة ❤️❤️
•تابع الفصل التالي "رواية العاصي" اضغط على اسم الرواية