رواية هوس العشق الفصل الخامس 5 - بقلم عائشة الكيلاني
فتحت الباب و دخلت لقو فتون واقعة على الارض و شبه مغيبة عن الوعي
جميلة جريت عليها بخوف هى واسر:ـ فتووون
جميلة:ـ فتون فتون سامعني فتون ردي عليا يا حبيبتي انا هنا مش هيقدر يجي جانبك مش هسيبك بس قومي
اسر قرب منها و مسك ايديها :ـ فتون حبيبتي
فتون بصت له بتعب و برجاء:ـ اسر ابني ألحقه ارجوك... انا عمري ما خونت..ك لو بتحبني انقذ ابني
غمضت عيونها و اسر بقا عمل زى التايه مش عارف يعمل ايه شالها جري و نزل بيها حطها في عربيته و جميلة و رحيم في عربيتهم بعد وقت في المستشفى واقفين كلهم قدام اوضة العمليات خرجت هدير
هدير :ـ هى كويسة شوية و هتفوق حصلها كدا بسبب انها بتعني من انهيار عصبي سبب ليها تعب نزف..ت كتير و للاسف فقدنا الجنين و كان ممكن نفقد الام نفسها بس ربنا سترها حمدالله على سلامتها
هدير بصت له بشفقة و حزن رطبت على كتف و مشيت اسر سند بضهره على الحيط من غير رد فعل بس عيونه كانت على جميلة
جميلة راحت ترد على الفون بتاعها:ـ الو يا دكتور
الدكتور بحزن*******
جميلة بصدمة و حزن:ـ انت متاكد
الدكتور :ـ *******
جميلة غمضت عيونها بهدوء:ـ الحمدلله بس ارجوك محدش يعرف ولا حد ارجوك احترم رغبتي شكرا لحضرتك مع السلامة
جميلة خلصت و رجعت :ـ رحيم شكرا على وقفتك معانا و بعتذر عن الازعاج الى حصل
رحيم:ـ انتي بتقولي ايه فتون دى بنتي و رحتها من رحتنا
جميلة بابتسامة:ـ اول مرة مندمش على قرار انى حبيتك شكرا
رحيم قبل راسها بحنان:ـ انتي اجمل حاجة حصلت في حياتي بحبك
جميلة بابتسامة رغم الحزن:ـ و انا كمان بحبك اوى
اسر فجأة عينيه جت عليهم شاف اد ايه حب رحيم لجميلة و حنيته عليها
فلاش
اسر:ـ ماما هو ايه الى في وشك دا
جميلة بابتسامة مذيفة و كدب:ـ مفيش حاجة يا حبيبي انا وقعت على السلم ف وشي بقا كدا ... تعال ننلعب بدل الزهق دا
مشهد تانى اسر قعد في اوضته بيتفرج على الكرتون لكن سمع صوت سامر بيشتم جميلة خرج من الاوضة براحة يعتبر واقف على الباب الاوضة
سامر مسك الحزام و نزل ضرب في جميلة و اقذر الشتايم دا غير انه بيعايرها انها من غير اهل مقطوعة من شجرة و طبعا جميلة بتستحمل الضرب و كل دا علشان عايزة تربي ابنها
باك
اسر غمض عيونه بألم نفسه يترمي في حضنها و يقولها انه مش بخير انه موجوع اول مرة اسر يحس انه محتاج لحضن جميلة حضن امة الى تعبت فيه و استحملت مرار الدنيا و سامر
جميلة في سرها:ـ اطمن بس على ولادي و الى يحصل يحصل مش خايفه من الموت بس كان نفسي تتصلح علاقتي باسر الحمدلله يارب الحمدلله على عطائك يارب و انك فاكرني الحمدلله انك سترتها معايا كتير الحمدلله يارب الحمدلله
اسر قرب منها
رحيم:ـ حبيبتي انا رايح ارد على التلفون مش هتاخر
جميلة بهدوء:ـ براحتك يا حبيبي
رحيم مشي جميلة خدت بالها من اسر الى كان بيبص ليها:ـ تعال يا اسر
اسر جري عليها و اترم في حضنها و هو بيفتكر نفسه زمان كان بيجري عليها لم بيحس انه خايف مخنوق كان يجري و يبكي في حضنها
اسر بقا بيبكي:ـ انا مش كويس ولا عمري كنت كويس انا تعبان يا امى تعبان اوى خسرت كل حاجة ليه بيحصل معايا كدا انا عمري ما كنت كويس ابني راح يا امى مش عارف اقول لفتون اي مبقتش طيقة تبص في وشي انا كنت هربيه والله كنت هربيه بس مش لدرجه ان اخسرهم يا امى حاسس انى وحيد من يوم ما مشيتي و انا لوحدي انا ليه بيحصل معايا كدا غضبك عني صح انتي غضبانة عليا علشان كدا
جميلة بهدوء منفي تماماً للوجع الى جوها:ـ ششششش ربنا مش بيعقب دا اختبار ربنا بيختبارك و بيختبار صبرك مفيش ام بتغضب من ابنها انت مش بس ابني انت ابني و اول فرحتي انت تعب السنين انا عمري ما غضبت على حد فيكم
رطبت على ضهره بحنان:ـ عيط يا اسر متخليش حاجة في قلبك عيط يا حبيبي انا راضية عنك يا اسر والله العظيم راضية عنك
بعد وقت رحيم مشي و جميلة فضلت قعدة مع اسر فاقت فتون و هى بتردد اسمه
كان مسك ايديها:ـ حمدالله على سلامتك يا حبيبتي
فتون فتحت عيونها ببطء:ـ انا فين و ايه الى حصل
اسر قبل ايديها:ـ مفيش كونا في البيت و تعبتي شوية انت كويسة
فتون حطت ايديها في شعرها:ـ حاسه اني دايخة شوية حطت ايديها على بطن.ها
ابني كويس صح !
ساكت ليه حصل ايه يا اسر ابني مالوا
اسر بص لجميلة
جميلة بهدوء:ـ بصي يا حبيبتي هو مكنش لسه اتكون الحمدلله على كل حال المهم انكي بخير
فتون بصت لاسر اسر وده وشه الناحية التانية بحزن و خرج
اسر:ـ ايوة نعم يا دكتور
الدكتور:ـ ******
اسر:ـ تمام ابعد صور التحاليل
بعد شوية الدكتور بعد التحاليل
اسر بصدمة لم شاف الاسم :ـ جميلة الشرقاوي..............
•تابع الفصل التالي "رواية هوس العشق" اضغط على اسم الرواية