رواية العاصي الفصل السادس 6 - بقلم كنزي حمزة
العاصي
الفصل السادس:
مر يومان وانشغلت الفتاتان في ترتيب سطح المنزل ورتبوه بشكل جميل وعملو فيه قعده للجلوس ومكان وضعو فيه مزهريات ومشاتل جميلة بقت جلستهم وقت فراغهم كلها فوق السطح بس اللي استغربو منه هو عدم حضور زين اليهم في هذين اليومين 😕
فلاش باك
خرج زين من منزلهم بعد ان اتصل عليه والده لينزل اليه بعد ان ذهبت السياره وتأخر الوقت
عاصي:يلا بينا بقي نطلع عشان اغير هدومي دي وانت كمان تاكل وترتاح شويه
زين:ماسي يابابي يلا بينا
حمله فوق كتفيه الي شقة والده ثم انزله
عاصي:ادخل عند ستك اتشطف وغير هدومك وكل وابقي اطلع ليا علطول
دلف الصغير الي الداخل ولا يعرف ما ينتظره 😡
زين:يا حسنه تعالي هاتيلي اكل انا جعان
حسنه:انت جيت امتي يا زين تعالي اما اشطفك الاول واغيرالك وبعدين ابقي كل😅
خرجت فاطمه غاضبه من ذلك الطفل وهتفت:خد هنا يا واد انت 😈
انت ايه اللي بيوديك عند توحه ثم امسكته من اذنه وشدت عليها بقسوه عارف لو شوفتك روحت هناك تاني هاعمل فيك ايه
هاحرقك بالكبريت انت سامع هاحرقك علي رجلك اللي بتروح بيها دي عندهم وبدأت تضرب فيه بكل قسوه واياك تطلع تقول لعاصي حاجه من اللي قولتهالك دي هاموتك من الضرب انت سامع😈😈
بدء الطفل يبكي من قسوتها وضربها له ويصرخ بشده😭😭
هتفت حسنه:ياستي حرام عليكي دا عايل مايعرفش حاجه هو عمل ايه بس😟
فاطمه:اخرسي يا بت انتي واكتمي خالص ويلا خدي الواد ده من قدامي بدل ما اموته في ايدي😬
حسنه:يا حول الله ياربي تعالي يابني معلش 😣
ثم اخذته من بين ايديها
باك
لم يذهب اليهم طول اليومين خوفا من هذه التي تدعي جدته ولم يلاحظ والده هذا بسبب تأخيره في مكتب المقاولات تبعه
جلست غمزه وغزل فوق سطح البيت ينظرو الي الشارع ويتحدثون
غمزه:بصي يا غزل سطح البيت بتاع زين
عامل ازاي دول عاملين فيه ركن ملاكمه وبيت للكلب 🐕وقعده حلوه اوي🌱🌹🍀
غزل: حلوه اوي اه بس يه الوحش اللي عندهم ده معقول دا كلب دا انا وانا بعيد كده خايفه منه
غمزه: مش ملاحظه ان زين من ساعة ماكان عندنا مجاش 😕
غزل: مع انه بينزل يلعب كل يوم ويقف يبص علينا لكن حاسه زعلان من حاجه 😦
غمزه:يمكن مستر هولاكو هو اللي منعه يجي عندنا😡
صعدت اليهم لوزه تهتف:الحقي يا انسه غمزه
غمزه:في ايه يا لوزه ايه اللي حصل
لوزه:ست روقيه جالها تليفون من شويه لقناها عامله تزعق و قفلت التليفون بقلمي/كنزي حمزه
نزلو الي الاسفل بسرعه ودلفو الي الداخل
غزل: في ايه مامي بتعيطي ليه مين اللي كان بيكلمك😦
روقيه: هايكون مين غير الزفت سالم عرف اننا نزلنا مصر وبيهددني انه هايجي بكره ياخدكو😥
توحه:اتصلي بعاصي وقوليله خليه يشوف هايعمل ايه😠
روقيه:ايوه باتصل بيه اهو استنو بس اما اشوف هايقولي ايه
عاصي عبر الهاتف: الو ازيك يا حاجه روقيه
روقيه: عاصي الحقني سالم عرف ان احنا نزلنا مصر وبيقول ها يجي ياخد مني بناتي بكره😨
عاصي: طب اهدي بس كده بتعيطي ليه ماتخفيش بصي انا كلها نص ساعه وهكون عندك ماشي سلام😟
روقيه:طيب يا ابني مستنياك سلام😢
وبعد اقل من نصف ساعه نزل من سيارتهم امام بيتهم
وصعد اليهم هو اخيه ودق. الباب
فتحت له لوزه وهتفت: اتفضل يا سي عاصي اتفضل ياسي حمزه
عاصي:سلامو عليكو اومال فين سيتي توحه يا لوزه
توحه:تعالو ياعاصي انا هنا
دخلو اليها ولأول مره يري دموع متمردته التي كانت تجلس علي مقعد بزاوية الغرفه في صمت😰 التفت الي والدتها الباكيه ايضا هي واختهاوتحدث اليها
عاصي:ممكن اعرف انتو ليه عاملين كده في نفسكو ماحنا عارفين انه هايجي في اي وقت😵
بكو امامهم بصوت مرتفع😭😭😭
حمزه بعد ان اعتصر قلبه علي صغيرته:ممكن تبطلو عياط عشان نعرف
نتكلم هو قالكو ايه باظبط خلاكو تخافو كده
روقيه: قالي حمدلله علي سلامتك انتي والبنات وفرتي عليا المشوار لهناك ويا ريت تخلي البنات يحضرو نفسهم عشان انا هاجي اخدهم معايا الصعيد بكره ثم ازدادت في البكاء مره ثانيه😭
حمزه: ولا يقدر يعمل حاجه زي كده بناتك متهيألي عدو ال١٨ سنه مش كده ولا ايه يعني مش قصر وانتي الوصيه عليهم
روقيه:ايوه غمزه عندها ٢٠وغزل١٩ بس انا خايفه يخدهم بحجة انهم بنات واحنا هنا لوحدنا ومافيش راجل في البيت
عاصي بعد ان عصبه جدا بكاء متمردته الصامته حتي الان هتف بصوت مرتفع: اعلي ما في خيله يركبه انا قلتلك قبل كده البيت ده في حمايتي واللي هايفكر يلمس واحده فيهم هاقطعلو ايده😈
غمزه بمنتهي الهدوء وعبراتها تسري علي وجنتيها: انا شايفاك بتتكلم بس لكن ماشفتش يعني حاجه تثبت كلامك ده ولا عرفتنا هاتحمينا ازاي 😕😢
عاصي: احسنلك تفضلي ساكته وتخليكي في اللي انتي فيه بدل مابتنطقي كلام زي السم كده😠
غمزه:اه المفروض احط ايدي علي خدي لحد مايجي عمي وياخدني عشان اشوف حضرتك هاتعمل ايه مامي انا هابلغ البوليس😰😟
عاصي:اوك انتي بالذات انا قلتلك اني ماليش دعوه بيكي ولو عايزه تبلغي البوليس بلغي 😈
روقيه بخوف:لاءه يا عاصي الا غمزه انت ماتعرفش ياسر ابنه اللي عايز يجوزو ليها ده ايه😥😢
حمزه:خلاص ياحجه روقيه خلينا بس نعرف هنتصرف ازاي وهنعمل ايه لما يجو يا عاصي عاصي.!!!
لم يجيبو عاصي الجالس امامها عينه في عيناها 😢تلك المتمرده تتحداه ودموعها تقطع قلبه بسكين حاد😢
حمزه:ايه انت روحت فين بتفكر في ايه يا عاصي
عاصي:خلاص يا حمزه بصو هو طبعا لما هايجي بكره محدش هايقدر يمنعو انه يجي يشوف بنات اخوه فانتو هتقابلوهم ومتخافوش ابويا هايكون معاكو في المقابله دي ولحد مانعرف ناوياه ايه وانا وحمزه هانكون تحت مستنينه
وعايزو بس يتعرض لحد من البيت ده
يلا بينا ياحمزه
ذهبت خلفه روقيه المرعوبه جدا علي بناتها بيكاء وهتفت لعاصي:طب وغمزه هاتسيبهم يخدوها ياسر ابن سالم ده واد صايع بيتاجر في المخدرات وشراني انا خايفه علي بنتي منه
😢
لم يجبها بل نظر الي متمردته الباكيه داخل الغرفه ثم تركها وذهب هتف حمزه😟
حمزه: ماتخفيش هو طلاما قال هايحمي كل اللي في البيت يبقي هايحميكو كلكو ثم نزل خلف اخيه
خرجو من المنزل وقف هو اسند ظهره علي سيارته وامسك هاتفه بيده يقلب في اسماء اصدقاءه وهتف في اخيه
عاصي:حمزه ادخل لأبوك الوكاله شكله هايتجنن ويعرف في ايه وقله انه لازم يكون موجود معاهم بكره بصفته كبير الحته وانا هلم الشباب واتصل بخالد باشا (ظابط قسم الجامليه وصديق عاصي من ايام ثانوي) عشان لو حصل قلق يكون في الصوره😤
حمزه:ماشي اعمل انت اتصالتك وانا هانده للواد حمص يجيب الكراسي هنا قدام الوكالة
وهاطلع اجيب عنتر اربطه علي باب البيت ثم ذهب الي والده وحكي له كل ما حدث 😞
فضالي :طب مش كنتو نديتو عليا اطلع ليهم معاكو ولا البيه بقي هو الكبير وهو اللي بيقولي اعمل ايه ومعملش ايه دلوقتي 😠
حمزه:يا بابا احنا كنا راجعين ولقينا الست بتتصل بينا وبتعيط جامد مكناش نعرف انها مش قالتلك حاجه وطلعنا ليها علطول وعاصي بيلم الشباب دلوقتي
فضالي:ماشي يا حمزه اما اشوف اخرة زعله ده ايه
تركهم زين الذي كان يجلس في هدوء بجانب جده وخرج الي والده الجالس علي كرسي امام البيت يتحدث عبر الهاتف
اخذه عاصي بين احضانه وهويتحدث : بقولك ايه يا خالد مافيش حاجه اسمها هاتشوف انا بقولك تعالي عشان ارسيك علي الحوار من اوله ماتجيش بعد كده بقي تقولي بتعمل قلق وتسألني في حاجه..........................
خلاص ماشي هاستناك ثم اغلق معه الهاتف ونظر ال زين الذي كان يجلس علي قدمه في هدوء تام😕
عاصي:ايه يا استاذ زين مالك بألك كام يوم شكلك مش عاجبني ليه وباجي القيك نمت بدري هو انت مابقيتش تروح عند غمزه وغزل ولا ايه. 😕
زين:لاء يا بابي مش بقيت اطلع عندهم انا بنزل عند جدو اقعد معاه بس😢
عاصي :ليه ياحبيبي هي غمزه زعلتك ولا حاجه مش انت كنت بتحبها وعايز تقولهايا مامي😦
زين بدموع في عينه: ايوه يا بابي ولسه بحبها اوي بس مش هاينفع اروح عندها تاني 😢
عاصي:ليه يا حبيبي قولي لوحد خوفك ولا زعلك قولي وانا هاتصرف
زين:اصل اصل يا بابي لو قولتلك هاتحلقني بالكبليت وتضلبني تاني😰
عاصي:ايه انت بتقول ايه هي مين دي اللي هتضربك وتحرقك قولي وماتخفش من حد😈
رفع الطفل رأسه بعفويه للاعلي وجدها تنظر له من شرفه منزلهم نظره ارعبته خبيء وجهه في صدر اباه وفهم هو ان والدته هي من فعلت هذا بطفله الصغير غضب وهتف في ابنه
عاصي:ليه ماقولتليش من ساعة ما ضربتك😈
زين ببكاء:يابابي هاتضلبني تاني هي قالتي هاتحلقني لو قولتلك. 😭
عاصي:طب بص انت هاتطلع دلوقتي عند غمزه وتقعد تلعب معاها ولو عايز تبات معاها ياسيدي كمان بات انا مش عايز اشوفك زعلان كده تاني فاهم وكمان هي زعلانه فوق فانا عايزك لما تطلع تصلاحها وتخليها تلعب معاك وانا هابعت ليكو شوية شيكولاتات وحاجات حلوه اتفقنا يازين
زين:بس يا بابي انت لما تلوح الشغل تيتا فاطمه ها
قطع والده كلامه وهتف
عاصي:ماتخفش يا حبيبي انا هاطلع اكلمها دلوقتي وأقولها تسيبك براحتك وانك تروح زي مانت عايز يلا بقي تعالي اطلعك قبل صحابي ما يجو ثم ادخله الي مدخل البيت وانتظر حتي صعد اليهم واتجه بعد ذلك في اتجاه والدته
صعد درج بيته بغضب جم ودلف الي داخل الشقه ثم هتف فيها
😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡
عاصي:انا عايز اعرف سبب واحد يخليكي تكرهي الواد ده كده بتضربيه وتهدديه بالحرق كمان كل ده عشان غيرانه انو بيروح عندهم 😈
فاطمه:غيرانه ايه وزفت ايه دا واد كداب شوف مين اللي مسلطه يحكي القصه دي ليك عشان يقلبك علي امك بزياده
😩
عاصي بصوت مرتفع: مين بقي قصدك ابويا وهيألف القصه ليه اذا كنا متخانقين اصلا وضاربني بالقلم عشان دفعت عنك ووقفت قدامه لاول مره في حايتي وايه بقي السر اللي انتو الاتنين مخابينو عليا اظن لو عايز يقلبني عليكي كان من باب اولي قالهولي😈
فاطمه:سر ايه وزفت ايه انت جاي تحاسبني وتقف قدامي عشان حته عايل من يوم ما جبته هنا وانا مش طيقاه
عاصي:ليه مش طيقاه ليه عملك ايه حرام عليكي يا شيخه بقي قولتلك مليون مره قبل كده لوحد زعله تاني لا هاتشفوه ولا تشوفني هاخده وامشي من هنا خالص انتي فاهمه😡
ثم تركها ونزل الي الاسفل مره ثانيه
وعند حمزه وفضالي
فضالي:ايه ده هو اخوك بيزعق فوق ليه صوته عالي قوي كده ليه
حمزه: مش عارف الواد زين قاله ايه خلاه اتعفرت كده دانا حتي شوفته بيطلعه عند ستي توحه وبعدها طلع هو عند امي
فضالي : اهو نزل اهو روح شوفه ماله وهديه شويه قبل اصحابكو مايجو
وعند زين دلف اليهم وهو سيعد بحضوره لها
فتحت لوزه له الباب وهتفت:اهلا اهلا يا نوارة الحته انت مش بقيت تيجي ليه
زين:انا جيت اهو فين غمسه وغسل يا لوسه😁
لوزه:جوه يا حبيبي ادخل تعالي اوديك ليهم
توحه: تعالي زين اخيرا طلعت انت ماكنتش بتطلع ليه 😊
زين: انا جيت يا تيتا بابي قالي اطلع عسان غمسه وغسل زعلانين وانا جيت اسوفهم والعب معاهم😂
توحه طب ادخل ليهم هما قاعدين في الاوضه جوه مع مامتهم
فتح الباب بيده الصغيره وهتف بأبتسامه:انا جيت ههههههه ضحك ضحكه طفوليه جزبتهم اليه وهتفت غزل😂😂
غزل:يا حبيبي تعالي يازين دا انت وحشتنا خالص😄
غمزه:انا زعلانه منك اوي كده يا زين مش تيجي تقعد معايا😊
زين :ما هو بابي اول ماعلف انك زعلانه قالي اطلع اقعد معاكي عسان مس تعيطي دا زعلان علسانك خالث😐
غزل:يا سلام يا سلام طب ما انا كمان كنت بعيط مش زعلان عشاني ولا ايه ومامي كمان كانت بتعيط😕
زين:لاء هو يعني زعلان علسانكو كلكو ثم هتف في اذن غمزه بس هو زعلان علسانك انتي بث انا عالف بث مس تقولي ليهم 😊
فرحت غمزه من كلام هذا الطفل الذي احبته جداثم رفع صوته
دا كمان نزل عنتل من علي السطح وهايجيب صحابه كلهم تحت وكمان كلم عمو خالد صاحبه الصابط عسان يجي ياخد الناس الوحسه تعالو نسوفهم وهما قاعدين تحت من البلكونه
غمزه: لاء يا عم علي ايه لا يزعق فينا تاني قدام الناس 😕
غزل:طب اقولك تعالو نطلع فوق السطح ونشوفهم من فوق
زين:استنو طيب ده بينو نسي ولا اي انا هاكلمه الاول
غمزه:نسي ايه يا زين
زين: استني ياغمسه اهو بابي لد اهو ايوه يا بابي فين الثنطه بتاعت الحلويات والسيكولاته
.عاصي:حاضر يا حبيبي معلش انشغلت شويه بس بعت الواد حمص يجيبلك الحاجه وهيطلعها ليك اهو
زين:بابي هو انت سعلان ولا ايه
عاصي:لاء يا حبيبي مش زعلان ولا حاجه قولي هما لسه بيعيطو
زين: لاءه هههههه هما اول ماسفوني فلحو اوي 😊ثم هتف بصوت واطي وهو ينظر اليها وغمسه كمان فلحت اوي لما علفت انك طلعتني علسان هي سعلانه وقولتلها انك هاتجيب ليها سيكولاته
عاصي باندهاش:انت قولتلها ايه يخرب بيت ابوك ولا ماتزودش كلام من عندك واقفل ياض ههههه.😂
حمزه :سبحان مغير الاحوال دا انت كنت لسه بوزك شبرين ايه اللي حصل زعلك وايه اللي حصل فرحك😕
عاصي: تصدق ان في الحالتين زين هو السبب😅
///////////////////////////////////////////////////////////////
صعدو ثلاثتهم الي سطح البيت واتجهو الي السور وقفت غمزه وهي تحمل بين يدها زين ينظرون الي الشارع وبجوارهم غزل وجدو شباب كثيرين يجلسون بجوار عاصي وحمزه ومنهم يسلمون علي فضالي قبل الاتجاه لهم
ثم جاءت سيارة شرطه ونزل منها شخص تقريبا بسن عاصي اتجه الي فضالي الذي اخذه بين احضانه واشتد في ذلك بينما هتف حمزه
وخلفه الشباب
حمزه:رئيس جمهورية الجماليه وصل وصل وصل😂😂😂
وقف خالد وكأنه يحيهم ويرفع يديه بجانب رأسه ووقفو جميعهم يبادلوه التحيه الا عاصي الجالس يراقب متمردته
الي ان وصل خالد اليه وقف عاصي واحتضنه فهم الاثنان بمثابة اخوه ويحبو بعض كثيرا
جلسو جميعا حول عاصي الذي بدء يحكي لهم الوضع بالكامل هتف خالد
خالد:بص يا عاصي هو طبعا قانونا مالوش اي حق ياخدهم من والدتهم انما انت زي ما بتقول هما صعايده وهو هايلعب. علي الحته دي ان طبعا دول بنات ومش معاهم راجل وفي سن خطر 😟
عاصي:انا عارف كل ده عشان كده ابويا هيبقي قاعد عندهم في القعده دي بحكم انه كبير الحته وانهم تحت حمايته😡
سامح صديقه تكلم:ماشي هيحضر معاهم بس بصفته كبير الحته دي مش مقنعه شويه هو لاخالهم ولا عمهم يا عاصي لازم يكون في حاجه اقوي من كده شويه ترد الراجل ده 😕
حمزه:حاجه زي ايه يعني نجوز ابويا لأمهم😕
هههههههههههههههه
ضحك الجميع عليه لكن خالد ارتسم علي ملامحه الجد وهتف
خالد:انتو مش بتقولو انهم مش قصر
عاصي:ايوه مش صغيرين اوي يعني واحده ٢٠ والتانيه١٩
خالد: حلوين!!! 😊
عاصي: بصوت مرتفع اظبط ياخالد بدل مااسيب عليك عنتر وربنا😈
خالد:اهدي ياعم بدل مااضربهولك بالنار😂
انا اقصدي لو حلوين اتجوزهم انتو وساعتها ماحدش يبقي ليه كلمه عليهم غيركو😀
عاصي:يعني انت عايزيني اطلع اقول لامهم اناهافرض نفسي علي بنتك واتجوزها عشان احميها من عمها طب وانا فرقت ايه عنه😬ادعموا الصفحة ب 10 تعليقات عشان نقدر نكمل نشر الروايات الكاملة ❤️❤️
•تابع الفصل التالي "رواية العاصي" اضغط على اسم الرواية