رواية طفله ارهقها الزمن الفصل السادس 6 - بقلم جنات بدر
"البارت السادس "
تنهد أنس ثم قال مفيش تعبان شويه
رد جابر بخوف أنت كويس أطلبك الدكتور....رد انا كويس ماتخفش انا كويس شوية صداع من ضغط الشغل هدخل انام شويه وهكون بخير
قال جابر انا عارف إنك مضغوط في الشغل معليش استحمل شويه خلاص الأسبوع الجاي عز" هيرجع ويساعدك
ابتسم أنس واستأذن ومشي
في المول
كانت مها سرحانه وماشيه زي التايه.....قالت حلا مالك يا مها انتي كويسة حاسه إنك زعلانه في حاجه
اتكلمت مها والدموع متحجره في عينها مفيش حاجه انا كويسه يلاه اختاري الحاجات بسرعة عشان نمشي
وقفت حلا وقالت مها انا اختك الكبيرة وعرفكي كويسة في إيه لو تعبانه ممكن نرجع
زفرة مها بحيره وقالت حلا إنتي بتحبي عمران قصدي عجبك يعنى
ردت حلا بدون اهتمام "معرفش يامها هو انا شوفتو فين وبعدين هشوفو وبعدين هشوف
ردت مها يابنتي إنتي شفتيه لما كان جاي لي بابا ألبيت إنتي نسيتي
ردت حلا لامش فاكره المهم يلاه هنتاخر
اجي الليل كانت حلا بتجهز نفسها ومها بساعدها
بس كان كل تفكيرها في إللي حصل بينهم هي وأنس ولغاية الآن مش مستوعبة إللي حصل
اما عن أنس كان مسطح على التخت بفوضويه ومش عارفه يعمل إيه ويوقف الزواج ده ازي
قطع تفكيره خبط الباب
رد انس بتعب ادخل.....دخل جابر وقال أنت لسه مغيرتش لغاية دلوقتي
وقف أنس بتعب وقال حاضر يابابا ربع ساعه وهكون نزلت
ربت على كتفه وقال شد حيلك بقي واتجوز عايز أفرح بيك وأولادك.....ابتسم بحزن وقال قريب يابابا ان شاء الله
نزل جابر كانت عايده بتشرف على كل حاجه
.... كانت حلا" خلصت لبس وكمان مها
بصت حلا علي نفسها في المرايا وابتسمت ......في غرفة أنس كان بيلبس بملل هوا ازي هيتحمل هتكون لي حد غيره هو مش مستوعب
ازي طفلته الصغيره كبرت وهتكون لي غيره طيب ازي وهوا من علمها كل شيء حتى المشي هي كبرت في قلبه قبل كل شيء
تنهد بتعب وقال مستحيل تكون لي غيري مستحيل دي بنت قلبي ومستحيل حد غيري ياخدها
رش برفان وبعدين نزل
بعد فتره وصل عمران وأهله .....رحب بيهم جابر وقدموا الضيافه
كان أنس بيبص ليه بغضب ومش طايقه وده لاحظه عمران
كانوا حلا ومها بيبصوا من مكان بعيد بس لفت انتباها أنس وشياكته وللحظه اتخيلتو هو العريس وقالت بتوهان شوفتي يامها حلو ازاي و كاريزما
ردت مها بحزن شوفت ياحلا انا عارفة عمران.....يابنتي عمران مين انا قصدي أبيه أنس شيك أوي اللي يشوفو يقول هو العريس
بصت ليها مها"بعدم فهم وبعدين ردت يعني انتي مش علي عمران
هزت راسها بلا
اتكلم والد عمران وقال اكيد طبعا انتوا عارفين إحنا هنا ليه بس هقرر طلبي واقول
انا يشرفني ويسعدني اطلب ايد بنتك "مها"لي عمران إبني
الكل اتصدم وظهرت علامات الاستفهام علي وجوه الجميع
أنس ابتسم وقال بجد ...ام جابر قال كيف مها إنتو مش جايين تطلبوا ايد حلا
حلا كانت مصدومه وبصت لي مها إللي الابتسامة نورت وجهها....وقالت بتحبيه
مها بصت ليها بحزن وردت ايوه من لما جى هنا وانا بفكر فيه بس والله مش كلمته ولا قبلته واسفه اني
وقبل ماتكمل قطعتها حلا" اسفه علي ايه ياهبله مدامت في بينكم مشاعر انا احشر نفسي وسطيكم ليه أنا مش
زعلانه بالعكس فرحانه ليكي ياروحي
قالت بقلق بس بابا ممكن يرفض.....ابتسمت وقالت ماتخافيش
قال عمران لا حضرتك انا جاي أتقدم لي الانسه مها "انا آسف اني ماذكرتش ليك الإسم وآسف على سوءا التفاهم ده
بس انا حابب أتقدم لي الانسه مها
رد جابر بحزن بس....قطعته عايده خلاص ياحج هو رايد مها وعمران مش هنلاقي أحسن منه
قيد كلامها أنس وقال فعلآ يابابا ماما كلامها صح وعلى حد علمي أنت بتشكر في عمران وأخلاقه
رد جابر بحزن بس حلا وانا قولت ليها.....دخلت حلا والابتسامة مرسومه على وجهها انا مش زعلانة يابابا وبعدين ده سوءا تفاهم والحمدلله اتلحق في أقرب وقت
رد بزعل بس الموقف إللي اتحطيتي فيه ده .....عادي يابابا بتحصل ولا أنت زهقت مني وعايز تخلص مني بازواجه والسلام
رد بزعل انا ياحلا ده انتي وش الرزق عليا ياقلبي.....ابتسمت طيب خلاص بقى ياحج سيبني انا سينجل وركز في زواج مها
رد بحيرة بس مها لسه صغيرة وكمان بتدرس .....رد عمران مفيش اي حاجة هتاثر على درستها متقلقش حضرتك
ابتسم جابر ونده على مها
قربت مها وعلامات الخجل على وجهها وردت نعم يابابا.....ابتسم جابر وقال عمران متقدم ليكي رايك ايه
قالت بصوت ضعيف ياكاد يسمع اللي تشوفو يابابا.....ابتسم بحب وقال انا شايف كل خير
ندهات عليها ام عمران تعالي ياحبيبتي اقعدي جنبي
ابتسمت مها وقعدت جنبها تحت انظر عمران اللي بيخطف نظرات ويبتسم
قال جابر بحب نقراء الفاتحه بقي.....بدأو الكل يقروا الفاتحه كان الكل مبسوط بس اللي كان اكتر من مبسوط أنس
هنو الجميع مها وعمران واتمنو ليهم السعاده
ابتسم عمران وقال حضرتك انا حابب نكتب الكتاب باذن الله الاسبوع الجاي
رد جابر بجديه أنت مستعجل ذيادة ياعمران ... رد عمران مش استعجال خلاص ياعمي بس انا حابب اكون على راحتي هي تدخل وتطلع بصفتها زوجتي وانا كمان
اكون على راحتي معاها في اي مكان وان شاءالله الزواج يكون نهاية السنة الدراسيه بعد الامتحانات
ابتسم جابر وقال تمام مفيش مشاكل......زغرطت عايده بفرحة وكمان ام عمران
هوممكن حضرتك اتكلم كلمتين مع الانسه مها
ابتسم جابر وقال ده حقك ....مها خدي عمران وروح الحديقه....ابتسمت حاضر يابابا
بص انس على حلا وعلى جمالها كانت تردي درست بالون عيونها رمادي كانت جميله جدا
تنهد أنس بتعب وهو مازال موجه نظرو ليها.....لاحظة حلا نظراته وهي كمان ارتبكت
نزل عيون بعيد عنها وحول يشغل نفسه في الموبايل
في الحديقة عمران ومها قعدوا....عمران بص ليها وابتسم وبعدين قال بحبك"
ازدادت دقات قلب مها وبقيت تفرق في أديها بتوتر ومش عارفه تقول ايه
مسك ايديها بهدوء وقال مالك في ايه انتي كويسة
....ردت بارتباك ككويسه
ضحك وقال طيب اهدي انا مش بعض على فكره.....ابتسمت مها
اتكلم عمران بجديه مها انا من اول مره شفتك حبيتك تقدري تقولي حب من اول نظره وبتمني تكوني بتبدليني نفس الشعور
سكتت مها....ابتسم عمران وقال شكلك مكسوفه يلاه مش مشكله مع الايام هتتعودي عليا
خلصت السهره ومشيو عمران وأهله
قرب جابر من حلا ومسد على شعرها وقال آسف يابنتي إني فكرت....
ردت عايدة بغضب مخلاص سوءا تفاهم واتوضح وتواضح قريب كدا أفضل لي الكل
رد أنس فعلآ صح خلاص مفيش داعي نفكر في الموضوع ده
ابتسمت حلا"بحب وقالت تصبحوا على خير وبعدين الكل رد وانتي من أهله
ومها كمان طلعت وراها
أتكلم أنس بتردد بابا انا عايز حضرتك في موضوع مهم
رد جابر طيب تعال نتكلم في المكتب
دخلوا المكتب .....وقف أنس بحيره وبعدين قال بتردد
بابا انا عايز اتجوز حلا"""
فجأه وبدون مقدمات قلم نزل على وجه أنس....يتبع
•تابع الفصل التالي "رواية طفله ارهقها الزمن" اضغط على اسم الرواية