Ads by Google X

رواية خديجه الفصل الثامن 8 - بقلم امنيه سليم

الصفحة الرئيسية

 رواية خديجه الفصل الثامن 8 - بقلم امنيه سليم 



مريم: ااااه
نهي رنت على اميره ونزلت جري

إمام كان لسه هياكل لقى اميرة نازله جري

إمام: في ايه يا اميرة بتجري كدا لي

اميره: الحقني يا امام بيقولو مريم اتخبط تحت

إمام بثبات: خير بإذن الله استني انا هاجي معاكي

اميره نزلت جري هيا واحمد وإمام

مريم بتاوه:اه

مراد كان سايق وهو مش مركز خبط اميرة

مراد: انتي كويسه يا آنسه أنا اسف بجد مش قصدي

مريم بألم: الحمدلله

مراد لسه هيقرب منها عشان يساعدها

مريم: أنت هتعمل اي

مراد: هساعدك تقفي و تركبي العربيه عشان اوديكي المستشفى

اميره بصوت يغلبه الألم: وانت متعرفش ان حرام تلمس امرءه لا تحل ليك

مراد استغرب تفكيرها: انا مكنتش اقصد أنا كنت عايز أساعد بس

مريم بتعب: متلمسنيش اختي زمانها جايه

اميره: مريم حبيبتي انتي كويسه اي اللي حصل

إمام: مستر مراد حضرتك بتعمل اي هنا

مراد: للأسف أنا اللي خبط الآنسه

اميرة: مريم يا مريم ردي عليا
مريم اغمي عليها ي احمد ساعدني نوديها المستشفى

إمام: حطوها ف العربيه

وراح فتح العربيه احمد واميرة
اميره ركبت ورا وحطو مريم ع رجلها واحمد مع مراد

إمام بص ليهم انا هروح اغير واجي وراكم

احمد: متتعبش نفسك

إمام: مش هاعتبك دلوقتي بعدين

مراد مشي طلع ع المستشفى وامام طلع فوق

تسنيم كانت قاعده ع اعصابها وعنيها كلها دموع

إمام اول ما فتح الباب

 تسنيم جريت عليه: خير ايه اللي حصل هي كويسه

إمام بص ليه واخدها ف حضنه وطمنها : أهدي يا حبيبتي هيا بإذن الله هتبقي بخير اهدي وبطلي عياط رب الخير لا يأتي الا بالخير

تسنيم مسكت فيه جامد وف
التيشرت بتاعه جامد

إمام مش عايزها تزعل حب يبعد عنها الحزن والخوف: اللي يشوفك كدا يقول بتتلككي عشان تحضنيني مالك ماسكه ف التيشرت كدا اي عجبك اخلعة

تسنيم وهيا لسه ف حضنه: أنت ف ايه ولا اي أنت مش خايف عليها

إمام بثقه: هتقوم وهتبقي بخير
الخبطه مكنتش جامده وهيا كانت ماسكه رجليها متقلقيش

تسنيم بدأت تهدي بس مش قادره تبعد عنه بُعدها عنه بياخد مجهود عشان تقدر تبعد وبتحاول واخير هتبعد

إمام: أنا ليه كلامي مش بيتسمع قولت لما تبقي ف حضني متطلعيش الا بأذني

تسنيم: إمام احنا ف ايه ولا ايه

إمام رجعها تاني لحضنه: وانا معاكي بنسى كل حاجه حتى نفسي فما بالك بقا لما تبقي في حضني انتي المخدر اللي بيعزلني عن العالم

تسنيم قلبها بيدق بسرعه
اتكلمت بهدوء: وانت الأمان اللي بيخليني اقابل العالم بقلب قوي
بس ممكن تبعد عشان نشوف مريم

إمام: حاضر انا هروح اغير واجي

تسنيم مسكت فيه: انا عايزه اجي معاك

إمام: طب ونسيب بابا لوحده ينفع

تسنيم بتفكير: لا طبعا مينفعش روح انت وانا هفضل مع بابا حبيبي عشان ميفضلش لوحده

إمام رجع ليها تاني: وبتقولي بحبك ليه يا شيخه في حد بالجمال دا وميتحبش انا همشي عشان متهورش

تسنيم فضلت متابعه لغايه مدخل اوضته وابتسمت وهيا طايرة من الفرح كل يوم بحبك اكتر وبتعلق بيك يا إمام بحبك اووووي دا اتخطيت الحب دا انا بقيت بتنفسك يومي مبيكملش اللي بيك 

إمام دخل غير وخرج لقي تسنيم واقفه مستنيها وف ايديها سندوتشات
إمام بستغراب: واقفه كدا ليه وايه اللي انتي مسكاه دا

تسنيم بحب: اصل انت معرفتش تاكل فـعملت ليك كام سندوتش تاكلهم زمانك جعان

إمام اخد منها السندوتشات وحطهم ع الترابيزه وقرب منها وباس ايدها
:ربنا يبارك ليا فيكي وميحرمنيش منك ولا من حنيتك أبداً بس مش هاكل

تسنيم بخضه: ليه

إمام ابتسم: الا لما تاكلي معايا
تسنيم وإمام قعدو إمام اكل ومشي راح المستشفى

تسنيم خلصت وافتكرت أن عم محمد مش ظاهر راحت اوضته
بابا انت بتعمل ايه
بصت لقيته بيصلي فضلت مستنيه لغايه م خلص
تسنيم: انت كنت بتصلي ايه

محمد: ركعتين شكر لله إنها ايجيت ع قد كدا وبإذن الله هتقوم بخير

تسنيم: ربنا يقوي إيمانك يا بابا إمام بيقول إنها منزفتش ولا حاجه

محمد: ايوا يا حبيبتي أنا شوفتها من البلكونه الحمدلله سليمه

تسنيم: طب يا حبيبي يلا عشان تروح الجامع وأنا هروح اخلص اللي وارايا عشان أراجع ع القرآن

محمد: ماشي يا حبيبتي ربنا معاكي

إمام راح المستشفى وسأل عليها وعرف اوضتها وراح عند االوضه شاف مراد
إمام: خير يا أستاذ مراد هيا كويسه

مراد: اه الحمدلله كسر بسيط ف رجليها

إمام: طب الحمدلله

مراد: هيا تقرب لك ايه

إمام: تقدر تقول اختي

مراد : أزاي انت مش ولد وحيد

إمام: مريم تبقي اخت اميره وأنا واميره أخوات ف الرضاعة وامي كانت مسؤلة عن مريم علشان والدتها ماتت وهيا بتولدها وامي اللي اخذتها ورضعتها وبقا عندي كدة اختين

مراد: تمام

إمام: هو احنا نقدر ندخل

مراد: مش عارف

إمام: طب أنا هروح اشوف كدا واجي
إمام راح خبط ع الباب وسمع الأذن بالدخول

اميره: لي يا حبيبي تعبت نفسك

إمام بص ليها بعتاب: هو انتي اتعلمتي من جوزك كل حاجه حتي الغباء أنا مش هرد عليكي
وبص ل مريم
: ه يا مريم اخبارك ايه

مريم: الحمدلله يا ابيه بخير

إمام: ادام حمدك
مستر مراد عايز يجي يشوفك

مريم ف نفسها شافو قطر سواقه اعمي إنسان غتت

احمد: خليه يتفضل

إمام طلع لمراد ونادا عليه

مراد دخل بأحراج: حمدلله علي سلامتك يا انسه

مريم ببردو: شكراً

مراد اتضيق من طريقتها ف الكلام: أنا مكنش قصدي اني اخبطك

مريم: لما مبتعرفش تسوق بتشتري عربيه لي سرحان مضايق متسوقش
ولا حياة الناس بالنسبة للناس اللي زيك رخيصه

اميرة ضربت مريم ف كتفها

مراد جاب اخره من مريم النو مش متعود حد يكلمه بطريقه دي
: انتي عارفه لو مكنتيش بنت وتعبانه كنت عملت فيكي اي دي جزاتي اني جبتك هنا وبتكلم معاكي بحترام انتي متعرفيش أنا مين ولا ايه

مريم اتغاظت منه ومن غروره: ميهمنيش انت مين وليا الشرف اني معرفكش واحد مغرور اما بقى بالنسبه انك جبتني هنا دا واجبك اصلاً وانت السبب ف اللي أنا فيه

مراد لسه هيرد.... 

إمام: مريم ميصحش اللي انتي بتقوليه دا عيب وبعدين دا قضاء وقدر بعتذر لحضرتك يا مستر مراد

مراد بص ليه: انت مغلطش يا إمام
وبعدين بص لمريم
اللي غلط هو اللي الزم يعتذر

مريم: بعدك يا مغرور

احمد: في اي يا مريم مخلاص بقا

مريم بصت ليه وسكتت

مراد استأذن أنا بعد اذنكم
مراد مشي وغيظ الدنيا كله فيه
أنا حتت بت زي دي تعمل فيا أنا كدا
مراد الدمنهوري يتبهدل ومن مين من دي

عند مريم

إمام: مريم انتي عارفه ان ميصحش اللي انت عملتيه صح

مريم: يا ابيه ما هو اللي مستفز وبارد
وشايف نفسه ومغرور اوي وانا مبحبش كدا

إمام:تحبي ولا متحبيش انتي مالك
وبعدين متشتميش حد حرام ميصحش

مريم بغيظ: حاضر

اميرة بتعب: يالا ي مريم عشان نروح

إمام الحظ صوتها قام وقف جمبها: اميرة انتي كويسه

اميره بتعب ولسه هتكمل وقعت من طولها

إمام جري عليها: اميرة يا اميره ردي عليا
              
مريم: اميره قومي

إمام احمد فين يا مريم

مريم وهيا بتعيط راح يشوف الدكتور

إمام شال اميرة وطلع بيها

احمد كان ف الطرقه ف شافه
احمد بخوف: في ايه يا إمام انت شايل اميره لي كدا

إمام :اغمي عليها معرفش

احمد شالها من إمام وجري بيها ع الدكتور

احمد: خير يا دكتور هيا مالها

الدكتور: متقلقش هيا بخير بس دي مضعافات بسبب الحمل هو كدا الحمل الأول بيبقي متعب المهم دلوقتي الراحه
وتاخد بالها من الفيتامين والأدويه

احمد اتنفس براحه: الحمدلله حاضر يا دكتور

إمام اخد الروشته وراح الصيدليه يجيبها وهو ماشي بيحط نفسه ف مكان احمد وتسنيم هيا اللي حامل يااه امتى يبقي عندي حته منك يا تسنيم اكيد هيطلع قمر زيك وابتسم

احمد قعد جمب اميرة: ينفع كدا تخوفيني عليكي كنت هموت من لو حصلك حاجة

اميرة: بعد الشر عليك

احمد وهو بيحط ايده ع بطنها: ينفع كدا ياواد يا شقي أنت تتعب ماما كدا

اميره ضحكت: متعب زي ابوه

احمد قرب منها: وماله ابوه بقا

اميرة بحب: روحي وحياتي وكل حاجه ف دُنيتي

احمد: ال احنا كدا هنتمسك تحري

اميره ضحكت عليه

امام رجع: الله اكبر مش كنا تعبانين من شويه يالا يختي بطلي دلع

اميره: الله يسامحك

إمام: امين ياختي خد يا احمد الدوا أهو أنا هروح أشوف مريم وارجع
              «سـبـحـان الـلـه» 
إمام راح لمريم شاف الممرضة بتساعدها

مريم: ابيه هيا اميرة كويسه

إمام: ايوا الحمدلله متقلقيش هيا بخير بس تعب الحمل دا طبيعي

احمد جة وهو ماسك اميره

مريم: اميره انتي كويسه يا حبيبتي

اميره: ايوا يا حبيبتي متقلقيش

امام: انا كلمت اوبر وزمان العربيه جايه
راحو ركبو العربية
امام قال للسواق ع عنوان بيته

احمد: روحنا احنا الأول وبعدين روح

امام: انتو هتقعدو عندي لغايه ما مريم تخف

احمد: انت بتقول ايه أزاي يعني

امام: زي ما انت سامع هتودي مراتك التعبانه فين واللي المفروض جايه تاخد بالها منها اتكسرت هتوديهم فين يااحمد تعالو عندي واهو تسنيم تاخد بالها منهم

احمد: وهوالمفروض أن مراتك الغلبانه تاخد بالها من البيت وابوك ومراتي واخت مراتي انت بتقول ايه

امام: ملكش فيه إذا كان مراتي نفسها هيا اللي قالت ليا كدا وهيا مبسوطه مش زعلانه مالك انت بقا

اميره: احمد عنده حق يا امام

إمام: نروح بس ع البيت ويحلها حلال

« سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم » 
راوحو ع بيت إمام بس قبل ما يطلعو إمام رن ع تسنيم
إمام: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تسنيم حطي حاجه ع شعرك  عشان احمد طالع معانا

تسنيم: حاضر
تسنيم مستغربه أحمد طب اي اللي جايب احمد مش المفروض يكون مع مراته واختها

إمام دخل هو واحمد وحطو مريم ف اوضة تسنيم
واميره قعدت جمبها 

تسنيم: الف سلامه عليكي يا مريم
مالك يا اميره يا حبيبتى حساكي تعبانه

احمد: مفيش يا مدام بس الحمل وكدا كمنها اول حمل ليها

تسنيم بحنيه: الف سلامه عليكم يا حبايبي ممكن اطلب من حضرتك طلب يا استاذ احمد

احمد: اتفضلي
          « استغفر الله واتوب إليه » 
تسنيم بحنيه وطيبه: ممكن تخليهم هنا معايا مريم مكسوره ومحتاجه حد معاها واميرة اول حمل ليها هيتعبها ومحتاجه رعايه خليهم هنا وانا اوعدك اني هحطهم جوا عنيا
دا بعد اذنك طبعا

إمام ابتسم علي قلبها وحنيتها مينكرش انو كان خايف من رده فعلها بس هيا طلعت اجدع منه نفسي اجري عليكي اخدك ف حضني
كل يوم بتعلقيني بيكي اكتر كل يوم بتحببيني فيكي اعمل اي فيكي يا واجعه قلبي

احمد بص ل إمام

إمام: اهو يعم مش قولت ليك ان هيا اللي قايله ليا رد بقا واكسف مرات اخوك ف اول طلب تطلبه منك

احمد بإحراج: موافق وانا كلها يومين كدا ولا حاجه هجي اشوفهم

محمد: طول عمرك عبيط البيت بيتك يا غبي

احمد: تشكر يا بابا

محمد: مانت مستفز اعمل اي

احمد ضحك: طب هستاذن انا

إمام: اقسم بالله عبيط اقعد يلا هتبات معايا النهارده
مع اصرار امام احمد وافق

تسنيم: طب انا هروح اعمل لقمه سريعه كدا واجي ليكم ع طول

اميره بتعب: استني انا هاجي اساعدك

تسنيم: لا يا حبيبتي خليكي هنا متتعبيش نفسك انتي عايزه راحه

اميرة بحب: مش عارفه اقولك اي يا تسنيم والله لو اختي مش هتعمل اللي انتي بتعمليه دا

تسنيم: لي بس تزعليني منك عيب عليكي وبعدين احنا اخوات فعلا وبعدين امام والاستاذ احمد تحسيهم مننا ف ربنا وحده يعلم اني بحبكم قد ايه

مريم: لما قالو ليا ان ابيه امام اتجوز استغربت انو اتجوز بالسرعه دي بس دلوقتي اكتشفت ان لازم يستعجل
لانه معاه جوهره زيك ربنا يبارك ليكم ويكملها ع خير

تسنيم ابتسمت بحب ليهم: يارب يا حبايبي انا هقوم أنا بقي

   « الـلـه اكــبـر ولـلــه الــحـــمــد » 

امام كان قاعد هو واحمد ومحمد ف البلكونه
لمح تسنيم وهيا راحه ع المطبخ ف هرب منهم
امام: استأذن انا هروح اغير
امام دخل عليها المطبخ
وقرب منها وحط ايده ف وسطها
وقرب من ودنها واتكلم بصوت اشبه بالهمس: ب ح ب ك يا اطيب واحن قلب ف الوجود
تسنيم بمعني الكلمه مش قادره تتنفس فرحانه ع مكسوفه ع حاسه ب إمان العالم كله ونفسها اللحظه دي متخلصش

تسنيم بصوت مهزوز : بتعلم منك مش انت إمامي وانا لازم اتعلم من قدوتي

امام قربها منه اكتر: انتي هتتفوقي ع  قدوتك

تسنيم بحب: محدش يقدر يغلب إمامي لأن هو واحد بس ومفيش منه

إمام: هو أنا لو اخدتك وهربت بيكي هيحصل ايه

تسنيم بكسوف: معرفش

إمام بعدم وعي وهو بيقربها منه اكتر: انتي ليه بتخطفيني كدا ليه بتجذبيني بطريقه دي ليه مش ببقي عايز ابعد عنك انتي بقيتي ادمان بالنسبه ليا بحبك اوي يا ملكه قلبي

تسنيم وهيا بتحاول تجمع حروف الكلام: نفس اللي أنت بتحس بيه أنا بحس بيه ويمكن اضعاف
إمام لفها ليه وبص علي وشها

تسنيم لاحظت سرحانه
امام في اي بتبص كدا ليه

إمام: مستغرب

تسنيم: مستغرب ايه

امام: الصدفه أنا لاكنت أعرفك ولا أنتي وكان كل واحد فينا ف دوله والقدر يجمعنا ويخلينا نعشق بعض

تسنيم بحب: اجمل واحلى صدفه
واوعى بقا عشان العيال جعانه
      
امام بهيام: عقبال عيالنا

تسنيم حطت وشها ف الارض: أطلع بره

امام: نــــــــــعــــــــــم ياختي مش طالع قال اطلع قال

تسنيم ضحكت ع شكله: طب خلاص ساعدني

امام: انا كنت جاي عشان أساعدك أصلاً بس اعمل اي بتنسيني نفسي

تسنيم: طب قطع الخضار عشان اعملكم  شربه خضار

امام : حاضر امري الي الله

تسنيم بصت ليه اتكلمت بسرعه : استني

امام اتخض: ايه

تسنيم: أنت صليت

امام حدفها بـ قشر البطاطس : يعني الخضه دي عشان صليت ولا لاء هو أنا من امتى بضيع مني فرض يا موكوسه قطعتي لأمي الخلف
        
تسنيم قعدت تضحك لدرجه إنها قعدت ع الارض من الضحك

إمام بص ليها بغيظ : قومي يا أخرة صبري قومي

تسنيم بضحك: كنت بستفسر

امام: محدش منعك يا حبيبي بس مش تخضيني أنا قلت أن في تعبان ولا حاجه كنت همسكه

تسنيم ضحكت: حد قالك قبل كدا أن دمك خفيف بجد ضحكتني

إمام : قالوا ليا كتير بس أول مره تكون بالحلاوه دي

تسنيم : طب يعم الحلو كمل تقشير 🥔🔪

إمام: اه ياني ياغلبان ياني

تسنيم قعدت تضحك عليه

امام : تعرفي ان ضحكتك حلوه أوي

تسنيم : تعرف أنت قبل دخولك حياتي أنا كنت ناسيه أزاي أضحك

إمام بص ليها بحب : مفيش غير الحب والفرحه بس لحياتك

تسنيم : كفايه وجودك ف حياتي

إمام : يا بنت الحلال انتي عايزه ايه بالظبط

تسنيم بستغراب لتغيره : في ايه

امام : يعني ان مراتي تقولي الكلام ده وهيا عارفه أن ف قربها بنسي نفسي والمفروض مني اني اقدر امسك نفسي اسكتي يا تسنيم اسكتي

تسنيم بضحك : حاضر بس قولي

امام : اقولك ايه

تسنيم : انت مقلتش ليا ان هما جاين ليه           ‏

امام : انتي عارف اني غلطان بس والله اتلغبط  ومعرفتش اكلمك وبلاضافه ان احمد مكنش راضي ف انا قولت ليه انك انتي اللي قولتي ليا انهم يجيو وبصراحه كنت خايف من رده فعلك

تسنيم بحب : لي يا حبيبي دول اختك وصاحب عمرك دا انا لو مشلتهمش الارض احطهم فوق دماغي
كفايه انهم من رحيتك

امام بص ليها بنظره عاشق : اصيله يا تسنيم ربنا يبارك ليا فيكي يا حبيبتي

تسنيم : طيب يلا عشان ياكلو وياخدو الدواء ونسمع ونشوف مين اللي هيكسب

إمام : حاضر يا بنوتي

تسنيم : الله بقالي كتير اوي مسمعتش

امام : بكاشه دا انا لسه قايلها الفجر

تسنيم : بردو كتير

امام : خلاص حقك عليا


  •تابع الفصل التالي "رواية خديجه" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent