Ads by Google X

رواية لسان قطة "بعد فوات الاوان" الفصل التاسع 9 - بقلم صفاء حسني

الصفحة الرئيسية

 رواية لسان قطة "بعد فوات الاوان" الفصل التاسع 9 - بقلم صفاء حسني 

انت متاكد انها مش هتحرجنى 
ابتسم باهر اكيد متأكد 
خرج قاسم الخاتم
ومكنش عارف رد فعل اروى ومسك ايديها ولبسها ليه 
مع تصفيق حاد من الجميع الف مبروك الف مبروك 
قالت اروى
كنت سعيدة جدا وقتها أنى فعلا مش خسرتك وتم تحديد كتب الكتاب ا
لسان قطة حب بعد فوات الاوان 
الكاتبة صفاء حسنى 
الاسبوع اللي بعد الجاي وانت سافرت البلد وجيبت والدك وولدتك وانا كنت بجهز كل اللي يلزم الفرح وكنت سعيدة لكن تأخيرك يوم الزفاف ازعاجنا 
ضمها قاسم الي حضنه 
اسف جدا عارف انى كنت وقتها حقير معاكى وكسرت قلبك وظنيت فيكي سوء 
الا حصل لم وصلت وحجزت ل امى وابوى في الفندق وانا سعيد وبجهز حالى جيه 
فارس ودق على الباب 
دخل فارس بسخرية وقال : 
حضرتك استاذ قاسم 
نظر قاسم له وقال:
اه حضرتك مين 
رد فارس :
انا حبيبى زوجتك المستقبلية، كانت معى بالها أربعة سنين وقضيت معاها احلي الاوقات لكن هى سابتنى وجريت عليك علشان تفضل بنت السلحدار 
مكنش قاسم مستوعب وساله :
مش فاهم تقصد ايه 
ضحك فارس بسخريه :
اقصد انها مش عذراء ،وعملت علاقات مع شباب كتيرة ،ومن ضمنهم انا وممكن صديقك باهر، اللي طلب ايد اختى
لو تتذكر في الحفلة كانوا مندمجين، ولحظت كمان ازى كنا قريبين مع بعض انا جيت انورك ، لاتكون خدعتك ومفهمك انها بنت بنوت أو حاجة زى كدة 
صرخ قاسم وقال :
انت كاذب اطلع برا 
ابتسم فارس وقال
وقال اللهم اشهد اللهم بلغت 
وتركه فارس وهو. يبتسم 😃 سمعتك بقيت في الأرض يا اروى هانم وشوفى مين يقبل بيك 
تنهد قاسم وقال 
كنت زى المجنون مش عارف اتصرف طيب اهلي اقولهم اي اختارت بنت متلقيش بيكم 
أو انسحب وتكون صورتى وحشة
ثم قررت انتقم لرجولتي ولعبتك علي واشمعنا جات لي دلوقتي اكيد افتكرتنى فلاح وزاسج وتقدر تضحك عليه اكيد هو عنده حقك مفيش دخان من غير نار ... اشمعنا قربت منى لم بدأت الشركة تتحسن اكيد كلامه صح 
بكت اروى بدموع بسبب تأخيرك بابا مقدرش يستحمل ومات ،وانت مش رعيت دا كتبت كتابك عليا تانى يوم واخدنى 

لسان قطة حب بعد فوات الاوان 
الكاتبة صفاء حسنى 
تنهد قاسم بحزن شديد
اه قرارات اعلمك الادب، وافضل معلقك وكان عاقبك أنى نسافر الصعيد لكن فوجئت انك حبيت البلد وقدرت بقلبك وطفولتك ؟
تحبيبى ابويا وامي فيكي كنت هتجنن ازاى انتى كدة 
لحد ما جيه اتصال من باهر يعزمنى علي فرحه من منى لقيتك سعيدة جدا اليوم دا لأنك راجعه اسكندريه 
ردت اروى 
لا والله كنت فرحانه ل منى لأنها مش زاى اخوها ،وكمان استاذ باهر كان ليه الفضل اني اعرف انك بتحبينى 
قال قاسم بوجع وندم 
حبيبتي لكن بعد فرحهم انتى اختفيت وفارس كمان والجميع كان بيدور عنكم جن جنوني وقتها
وضحت اروى
لا مش كنت مع فارس والله العظيم انا تعبت في الحفلة تعب شديد من يوم موت بابا كان بيجى وقلت إجهاد كان وجع فى ذراعى ونفسي بينكمش ،وكنت باخد النفس بالعافيه
شافنى الدكتور والد فارس فى الحفلة ولأنه دكتور شاطر طلب اجى معه العيادة وعمل لي صورة قلب واكتشفت أنى مريضة عندى رومتيزم فى قلب بسبب إهمال ومعملتش اللوزى وانا صغيره،كانت الحالة في البداية كنت حزينة مش شايفه قدامى وبالذات لما طلب منى مفكرش اجيب اطفال، ازى انا منتظر تقرب منى بفارغ الصبر 
طيب لو قربت منى اقولك اى أنى مريضه ومش ينفع اجيب اطفال جريت على القصر ودخلت هنا في السندار وكنت بعيط على حظى 
تنهد قاسم بوجع وقال :
يا ريت بلغتني هو استغل دا ولم شفوته وسألته عنك 
ضحك بسخرية وقال 
انا حذرتك لكن انت مصمم تاخده منى لكن واخدها اسم بس 
خدى اتفرج على الفيديو ده والصور ده وانت هتصدق سلام 
كان وشك يا اروى وانتى فى حضنه فى اوضاع
مقدرتش 

لسان قطة حب بعد فوات الاوان 
الكاتبة صفاء حسنى 
لكن بعد كده عرفت من منى أنه 
سمع والده وهو بيتفق معاكى صورك وانتي دخلي العيادة كان وشك ظاهر وهو حطت ايده على كتفك
وفي صورة واحدة بتعمل علاقة معها افتكرت انتى وقتها 
تنهدت اروى
انا اعمل كدة بذمتك، احنا كنا في بيت واحد ،شفوت مني اي حاجة تخليك تشك انى واحدة سهلة 
نظر قاسم لها بندم 
سامحنى انا كنت مجنون بحبك، وكنت فاكر انك وافقتى بس علشان الشركات قررت وقتها إحرامك من كل حاجة حتى لو مش بتحبنى هتعيش سجينة 
تنهد اروي 
رغم وقتها عرفت انى بنت بنوت لكن استمريت فى تعذيبي 
تنهد قاسم 
عارف انى كنت غلطان النهاردة عرفت من منى أنها كانت راند الفيومى مش انتى لكن وقتها افتكرت انك قمت معه بعلاقة وانتى على زمتى 
اروى علشان كده لم رجعت كنت زى الوحش واخدت الحاجة اللي كنت نفسي ادهليك الحب مش بالغصب 
تحدث قاسم بندم 
عارف انى غلطت واكتشفت غلطتى لما لقيتك مغمى عليك والدماء في كل مكان واخدتك علي عيادة نساء صغيره 
انصدمت الدكتورة وقتها 
مين الحيوان اللي عمل كده البنت كانت عذراء وتم معاشرتها بالغصب 
قال قاسم :
حضرتك متأكدة 
الدكتورة اكيد متأكدة وانقطع الغشاء البكارة بكل عنف 
تحدث قاسم بسخري وقال 
ممكن تكون عملت عمليه جراحيه علشان تظهر انها عذراء 
كانت الدكتورة مستغربة :
اكيد لا لان النزيف الحاد دى بسبب قطع الغشاء الحقيقي وبطريقة متهورة 
رد قاسم بحزن :
تمام شكرا جدا ليكي ممكن تعملي اللازم علشان تفوق
ردت الدكتورة :
واعمل محضر بالواقعة
تحدث قاسم باللهجة الصعيدية وقال :
ااحنا صعايده يا دكتورة ،وكنا نتأكد أن بنتنا شريفة ام لاع
صرخت الدكتورة :
اي التخلف ا دى حد يعمل كدة كنت عرضها على طبيب مش بالعنف دا 
فتحت ارؤى عينها وكانت 
مكسورة يعنى بعد ما اتاكد انى عذراء بتشكك في
رديتى وقتها علي الدكتورة 
معليش انا متنازلة عن المحضر 
الدكتورة ألا تتنازل عن حقها اكيد معيوبه وانتى حرة 
كملت اروى
وقتها عرفت انى لازم اخرج من حياتك للابد وانى اتسرعت انى ارتبط بيك 
تنهد قاسم 
وقتها كنت زى المجنون لم طلبت انك تنفصلي منى وطلبت منك تصبري كنت نفسي اعتذر منك 
ومن اليوم دا كنت بحتقر نفسي لكن انتى كنتى بتزور العيادة باستمرار وكنت خايفة اسال السبب .. فاخدك ورجعنا الصعيد وبعدها عرفت انك حامل لكن الدكتور حكى الا حصل 
لسان قطة حب بعد فوات الاوان 
الكاتبة صفاء حسنى 
انصدمت اروى
يعنى كل السنين دى وانت فاكر انى خاينه، رغم كل الاحتياطات اللازمة اللي كنت عاملها أغلق الباب عدم خروج بدون اذن ،وإذا خرجت يكون بميعاد ومعى تليفون ويكون مكان عارف بيه ،والكيتى كارد متسجل بأسمك وكل الفواتير بتكون عندك انت لك بالميعاد والسعر وطبعا حتى الشركات كنت بتاخد امضى بدون كلمة 
و٦ سنين بنتظر منك لحظة تقدر تكون كويس معايا،وتسمع منى كنا في الصعيد فرحانة علشان كنت بترسم الحب اقدم اهلك لكن لم كنا بنجى هنا بتتحول 
قاسم كنت خايفه تهربي منى اه كنت قابل تكوني خائنة أو تسيبنى 
لكن النهاردة اعوضك عن كل وجع 
....
🐈بعد الاعترافات دى كانوا مشتاقين يعيشون لحظات حب انا خرجت من الممر 
استمرت معهم يجى شهرين وهم في حب لانى اليوم ده ميعاد الطائرة فات عليهم وحجز الدكتور مع الدكتور الا فى أمريكا ميعاد تانى وبعد شهرين وكنت هسافر معهم لكن من الحب والرومانسيه والخوف والشوق في عيون قاسم وضع حقيبة نادين والصندوق الا انا في مكان تانى ونسيونى في المطار أو كنت فاكرة كدة 
لكن انا مش قلقان علي اروى ونادين دلوقتى لأنها آخرين لقيت حبها وقلبها مش يموت لان القلب بيموت، لم الروح بتموت ،من غير حب ومادم قاسم معها دلوقتى هتكون بخير اوعى تعيشو وانتم ميتن حياة بدون روح او بدون حب 
🐈وخلصت حكايه مع قاسم النجار واروى السلحدار وانتظرونى 
القصة التاني 
أحببت مشهورة 
الكاتبة صفاء حسنى 

أنتوا فاكرينى ايوه انا كوكى نسيتوا المرة إللي فاتت ان
انا كنت مع نادين وقاسم واروي بس حصلت معايا مفاجأه خلتنى اسيبهم أقولكم حصل اي ،وازاى سبت أروى وقاسم ونادين، انا كنت فاكرة وقتها أنهم نسيونى لكن اللي اكتشفته أن حصل تغيير في المطار 
هتسالوا ازاى أنتوا عارفين ان في المطار الشنط كلها بتمشي في مكان بحزم هو شبه السلم المتحرك كدة وبعد كدة بتوصل الناحية التانيه وكل واحد بيستلم الشنطه الخاصة بيه انا بقي كنت عند الشنط ولقيت نفسي بنزل في مكان غريب وبعد كدة عرفت انى رجعت مصر مروحتش الناحية التانية علشان اروح أمريكا 
لقيت شاب عمره 30 سنه تقريبا هو شكله أصغر كمان من سنه 
عينيه عسلي وشعره اسود طويل وجسمه كله عضلات 
وعريض لقيته جه وقرب منى وخدني معاه انا كنت فاكراه هيرجعنى عند نادين اشتقت ليه رغم ان المدة اللي عشتها معاها مكنتش كبيرة لكن 
دخل بيا في بوفيه اكل في المطار 🐹 نيم نيم فيه اكل جميل هنا .... قرب منى وجاب ليا حته بسكوته صغير..

الشاب :صبر نفسك بده وانا هاكلك اوكى 
🐹هزيت رأسي واخدت البسكويت 
وسمعت شاب بينادى عليه 
امير يا امير روحت فين 
حرك الشاب رأسه فتحرك شعره الناعم الطويل كمام ورمي علي الصندوق بتاعى قماشة خفيف شفاف ..

امير :نعم يا معتز خير...

معتز : انت روحت فين هي طيارة السنيورة قربت توصل ولا ايه والله ما انا عارف انت بتحبها علي ايه ....
...
امير :وعمرك ما هتفهم، انا منتظر ميعاد الطياره وعارف هتوصل امتي.

معتز : ده طبيعي مش شغال في كافيه المطار هتعرف كل كبيرة وصغيرة 

امير :يا شيخ طيب ازاى وانا هنا طول الوقت 

معتز :عايز تفهمنى انك مش بتعرف ميعاد اي حد غيرها هي وبس .

امير :بالظبط وهتجى الساعة خمسة ونص يعنى لسه فاضل عشر دقايق وعارف هى بتعمل ايه دلوقتي 

معتز :ايه وايه كل ده تكونش بقي بتقرا الودع 

امير :لا بس بحس بيها وشايفها دلوقتي وهي 
فوق بتحلق زي العصفوره الصغيره وبتحرك ايديها زي الأطفال بتوتر وبتدعى ربنا وبتقرا بعض آيات القرآن الكريم والادعيه ....

معتز :هههههه انت محسسنى أنها شيخة يا ابنى دي فنانة ممثله بتكشف نفسها قدام الناس في التصوير وكل الناس بتتفرج عليها ..

امير :لكن أعمالها محترمة جدا ومش بالطريقة إللي انت بتوصفها بيها دى ...

معتز :ماشي بس استحالة تكون بنفس الوصف إللي انت بتقوله ده ..

أمير : ليه لأ....
لسان قطة 
احببت مشهوره 
الكاتبة صفاء حسنى 
معتز :علشان هى كل فترة والتانيه بتسافر واتعودت مش بيقولوا متعودة دايما ...

امير :بلاش اسلوبك ده ممكن..... 

معتز :طيب ايه الهدية دى. .....

أمير :ده سر انت دايما حاشر نفسك كدة 

معتز :انا شوفتك من ساعه ما شفت القطة دى وكنت حساس انك ناوى علي نيه هى ايه مش عارف بس دلوقتي عرفت سرقت القطة من الطفله....

أمير :طبعا لا حطيتلها قطة تانية مختلفة ....

معتز :طيب ليه اللفة دي يا عم .....

أمير :زمان كان عند مرام قطة زى دى وزعلت جدا لما ماتت وكمان يومين عيد ميلادها ..

معتز :هو انت مهووس كدة بيها من زمان..... 

أمير :مرام حب عمرى ....

معتز :ده مش حب ده جنون شوف نفسك انت فين وهي فين انت مجرد طباخ وبالصدفة جيت واشتغلت هنا 
اما هي نجمة وأصلها كان غنى يعنى عندها خدم و حشم .....

أمير : الحب مش بيعترف بكل الفروق دى وفي يوم من الايام هتحبنى ..

معتز :انا خايف عليك لان نهايتك تكون مستشفى العباسية..

....🐈..: يعنى معناها ان انا هروح بيت حد تانى طيب هو يعنى هيودينى هدية ل مرام ولا هو فعلا مجنون ومين مرام دي .

تابع 

  •تابع الفصل التالي "رواية لسان قطة" بعد فوات الاوان" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent