رواية احفاد الطوبجي(1) الفصل العاشر 10 - بقلم اميرة اسامه
🔥🔥🔥🔥🔥
لم تكن ليله كأي ليله عاديه
بل كانت تش به الزلزال الذي
عصف بكل شخص في هذه المملكة و توابع هذا الزلزال لم تكن مجرد إرتداد بسيط بل كان كل تابع أقوي.
سـ ـفر.. هـ ـروب..سرقـ ـه.. مـ ـوت
خطيـ ـئه.. فـ ـزع.. إعتـ ـراف
🔥زلــ ـزال🔥
وكلاً في مَلكوتهِ سارح
ما فعلناه في الماضي بالسلب أو بالإيجاب تعود نتيجته إلينا اليوم أو غداً أو حتي بعد مائة عام
أنه قانون ((الكَارما)) يا ساده✋🏻
🔥🔥🔥🔥🔥🔥
((قبل كام ساعه في الشركه))👌
👇👇
في مكتب راجح
راجح...أيوه يا روح طمنيني عليكي يا حبيبتي.
روح...بخير يا حبيبي خدت الدواء بتاعك.
راجح....أيوه خدته من شويه طمنيني أيمن مشي.
روح....أيوه لسه ماشي من نص ساعه و قلقانه عليه جداً.
راجح....ليه بس ؟
روح...مش شايف الجو عامل أزاي برد ومطر ربنا يستر
راجح...بطلي قلق شويه يا روح متقلقيش الوقت المطر يقف وبعدين ده رايح إنجلترا يعني الجو ده ولا يجي فيها حاجه.
روح....عارفه انا بتكلم علي السفر في الجو ده عموما.
راجح...لا يا حبيبتي هو برد اه وفي مطر بس مطر خفيف يعني عادي أطمني انتي بس و بطلي تاخدي كل حاجه علي أعصابك
روح....انا مش قلقانه علي أيمن بس انا قلقانه علي قاسم ونادر كمان يعني ملاقتوش يوم غير ده تسفروا فيه ولادي.
راجح...بضحك مكنتش أعرف اني لازم اشتغل في الارصاد الجويه
روح...بأبتسامه أفضل انت أتريق عليا كده.
راجح....انا اقدر بردو يا روح قلب راجح♥️. يلا خلي بالك من نفسك لما قاسم يمشي بعد شويه طمنيني عليه.
روح...حاضر يا حبييي خلي بالك من نفسك سلام.
راجح....سلام يا حبيبتي.
...........
سالم....خير يا باشا مالها روح
راجح....العادي بتاع روح يا سيدي قلقانه علي اخواتك من السفر في الجو ده.
سالم....ليه بس الشمس طلعت بره أهي هي روح كده ديماً مش بتريح نفسها.
راجح...خلينا في المهم بعد ما تخلص الشغل انهارده وراك حاجه
سالم...اشمعني؟
راجح....أبداً كنت بشوفك لو مش وراك حاجه تيجي معايا نروح نشوف ليلي و نطمن علي والدتها.
سالم...بأبتسامه شايفك يعني بتحاول تعمل كل حاجه في أيدك يا باشا.
راجح....عشان خاطر داوود كل حاجه تهون.
سالم....وليلي كمان يا بابا تستاهل
الأتنين تعبوا و أستحملوا كتير
راجح....عارف ومش هرتاح غير لو شوفتهم مع بعض
سالم...ان شاء الله قريب اوي تطمن بس ليلي علي والدتها
راجح...ان شاء الله المهم هتيجي ولا أيه.
سالم....للاسف مش هقدر يا باشا🙄 عندي مشوار مهم جداً
راجح...مشوار أيه شغل
سالم...لأ مش شغل بس ليا واحد صحبي معرفه يعني شوفته من حوالي أسبوع وطلب مني أغيرله عمله 50 ألف دولار فا هروح انهارده اديله الفلوس وأخد منه الدولارات يعني مصلحه في السريع كده
راجح....طيب تمام خلاص هبقي اروح انا
سالم...طيب ما تاخد معاك يوسف او ياسين ولا حتي مراد.
راجح....والله مراد مش فاكر قالي رايح مع امير ابنه مشوار ايه
ويوسف طبعا مصمم يروح يوصل نادر بليل انت عارف هما مش بيسيبوا بعض الأتنين
سالم...خلاص يبقي خد ياسين اكيد مش هقولك جلال يعني هيروح يقلب المستشفي فرح🥴
راجح....لا جلال ايه عموما انا هتصرف لو زيد مش وراه حاجه هاخده معايا
سالم...تمام يا باشا انا هروح اشوف الشغل محتاج مني حاجه
راجح...لا يا حبيبي روح انت علي مكتبك.
سالم...بعد أذنك يا باشا
هز راجح راسه وخرج سالم علي مكتبه.
...........
بعد حوالي نص ساعه جه وقت البريك.
نزلت ملك وجلال مع بعض تحت
طلبت ملك قهوه وطلب مالك نسكافيه.
جلال....قوليلي صحيح يا آنسه ملك هو انتي عندك اخوات.
ملك...هجاوبك بس بلاش آنسه ملك دي انا ملك وبس
جلال...بأبتسامه ماشي يا ملك
ملك....انا عندي أخت واحده بس أسمها ميار
جلال....أوباااا يعني كده في نسخه تانيه شبهك حلوه كده 😂
ملك..صراحه لا هي أحلي طبعاً😍
جلال...أحلي من كده لأ مصدقش
فتحت ملك إضاءه الشاشه بتاعت موبايلها و قربت منه الشاشه وهي مبتسمه بحب شوف بنفسك
جلال...بأبتسامه انتوا الأتنين زي القمر هي الصغيره صح؟
ملك....أيوه عندها 22 سنه خريجه ألسن ألماني
جلال...أيه ده أصغر مني بسنه يعني دي قد فرح اختي
ملك....هو انت و اختك فرق بينكم سنه
جلال...بضحك اه اصل الباشا طول عمره شقى😂😂
ضحكت ملك انت مصيبه😂😂
بس بجد انتوا عشره اخوات
جلال...اه والله العظيم
ملك...بتحلف ليه مصدقاك😂 بس أقصد يعني بصراحه اول مره أشوف ست تجيب عشره يمكن شوفتها كتير بس في الأرياف والصعيد الناس دي بتحب الخلفه الكتير وبعدين مامتك في الصور مع راجح باشا شكلها زي القمر وماشاء الله يعني ميبانش خالص انها تجيبكم.
جلال....لأ استني انتي دماغك راحت لبعيد هو انتي فاكره ان روح مخلفه عشره🤨
ملك...روح مين مامتك
جلال...اه احنا كلنا من أكبرنا لأصغرنا بنقولها روح ممنوع نقول مامي ولا بنت قاسم بتقولها نناه كله روح وإلا تعلن علينا الحرب😂😂😂😂
ملك...بضحك صراحه حقها هي زي القمر طيب ايه حوار ان مش كل دول ولادها هو مش انتوا اخوات.
جلال...انا هفهمك بصي ياستي بابا كان متجوز قبل روح أختها
بصتله ملك بصدمه😳 اختها
جلال...اه والله العظيم وكان مخلف منها اربعه
قاسم و سالم و زيد ونادر كان اسمها حياه ودي المفروض تبقي خالتي يعني
ملك...روح وحياه اسمهم حلو اوي
جلال...سبينا من أسمهم الوقت عشان أفهمك قبل ما انسي العيله الملغبطه دي😒
ملك....بضحك طيب أديني سكت
جلال....بابا اتجوز حياه وهو عنده 24 سنه وحياه كانت 22 سنه وقتها روح كانت عندها 14 سنه
المهم أتجوزوا وبعد 11 شهر بالظبط شرف قاسم وبعدها بثلاث سنين كمان شرف سالم وبعدها بأربع سنين شرف زيد و بعدها بسنتين كمان شرف نادر
ملك...دول يعتبروا جم ورا بعض طب ليه كده.😟
جلال....مشاكل عائليه ملناش دعوه بيها تقريباً الباشا كان داخل سباق مبيضيعش وقت🥴
ضحكت ملك علي طريقته😂😂
جلال...المهم ان بابا خلف قاسم وهو عنده 25 سنه وختم بنادر وهو عنده 34 سنه يعني الفرقه دي جات كلها جات في تسع سنين اربع صبيان وكلهم فوق روس بعض زي ما بيقولوا كده بعد ولاده نادر بشهر تعبت حياه كان عندها الزايده ودخلت تعمل عمليه عاديه جداً زي أي حد بس للأسف أتوفـ ـت
ومحدش عرف ده بنج زياده ولا حصل مضاعفات في العمليه بس المشكله انها سابت اربع صبيان
أكبرهم قاسم كان عنده تسع سنين
وأصغرهم نادر شهر واحد بس وطبعاً ده كان حمل كبير علي بابا
وزياده علي كده انه كان في عز نجاحه في شغله و مكانش قادر يركز وقتها.روح كانت عندها 24 سنه وعلي وش جواز بباها ومامتها ضغطوا عليها كتير اوي عشان تتجوز بابا كان وقتها عنده 34 يعني اكبر منها بعشر سنين
فضلوا بقي يقولولها ولاد اختك وهتسيبيهم لواحده غريبه تربيهم وتبهدلهم وحرام نادر عنده شهر
طبعاً بابا مكانش عنده مشكله وده خلي روح تبقي مش طيقاه وحاسه بالنفـ ـور من ناحيته بس أضطرت روح عشان ولاد اختها توافق. ومتعرفيش بقي الباشا عملها ايه عشان تحبه الحب ده كله ومن بعدها قالت بس انا كمان هفتح علي الرابع بعد الجواز بسنه جابت ياسين بعده أيمن بعده يوسف بعده فيروز اختي وبعد كده العبد لله وختمت بفرح اختي
كان قاسم وقتها خاطب زهره😂😂 ولما فرح اختي كان عندها اربع سنين قاسم كان معاه جنه
فضلت ملك تضحك بهستريا هي وجلال
جلال...اضحكي اضحكي
ملك....انا متخيله اخواتك الشباب وهو بباهم لسه بيخلف كان عامل ازاي
جلال....والله كانوا مبسوطين جدا ولا فارق معاهم عارفه يمكن لو بنات كان فرق معاهم شويه
ملك....لا ازاي يعني شاب داخل علي جواز وباباه لسه بيجبله اخ صغير بيتهيألي صعبه😂
جلال...بابا طول عمره بيحب الاطفال طول عمري اسمعه بيقول انه نفسه يبقي عنده إمبراطوريه مش بس في البزنس لا في الولاد والاحفاد بيحب العزوه
ملك...بس غريبه ان مستر قاسم ميجبش غير بنت واحده
جلال....لا هو نصيب مش اكتر
ملك...بس بجد ربنا يخليكم لبعض ويحفظكم وتفضلوا ديماً مع بعض
جلال....بصراحه روح قدرت تعمل ده جداً عمرنا ما حسينا إننا اخوات مش شقايق ولا عمري حسيت انهم بيتعاملوا مع روح علي إنها مش مامتهم
ملك...اصلا محدش فيهم ممكن يفتكر مامته اوي غير قاسم شويه لانه كان تسع سنين
جلال...ده حقيقي بس تعرفي المشكله الكبيره فين
ملك....فين؟
جلال...بضحك اننا عيله مش مفهومه تخيلي اخواتي يبقوا ولاد خالتي في نفس الوقت😂😂
ملك...بضحك ايه ده تصدق😂
جلال...يعني انا لما احب اخرج مع نادر ويقولي لا اروح اخرج معاه عادي علي انه ابن خالتي😂
ملك...انت مصيبه والله.
جه في الوقت ده ياسين
ياسين...البريك خلص تقريباً
بصوا حواليهم لقوا الناس الموظفين مشيوا ومحسوش بنفسهم
جلال...نهار أسود أبو لهـ ـب 😳
الله يسامحك يا ملك
سلامو عليكووو🏃🏃
ملك...بصوت واطي جلااال😭
اااا مستر ياسين اسفه والله بس مخدناش بالنا ان البريك خلص والمكان فضي
ياسين....ليه كان في موضوع مهم اوي كده
ملك....هااا لا خالص بس الكلام خدنا وجلال كان بيحكيلي.
ياسين....بإبتسامه ادام الموضوع في جلال يبقي حكالك عمل ايه من يوم ما اتولد لحد الوقت ومش بعيد يكون قال اسرار العيله
ملك...🙄 صراحه هو.
ياسين....من غير ما تقولي عارف اخويا بقي وحافظه
ملك...بأبتسامه ربنا يخليهولك هو بجد لذيذ جداً
ياسين....اول حد اشوفه بيشكر فيه
ملك...ليه كده بس
ياسين....لما تعرفيه اكتر هتتأكدي ومش بعيد الاقيكي داخله عليا المكتب في يوم عندك. انهـ ـيار عصبي بسببه.
ضحكت ملك غصب عنها ونسيت انها واقفه مع ابو لهـ ـب
ابتسم ياسين وهو باصصلها.
بصتله ملك بأستغراب
ياسين....مالك في ايه
ملك....مستغربه شويه بصراحه🙄
ياسين...مستغربه ايه؟
ملك...بصراحه انا اول مره اشوفك بتضحك ودي حاجه غريبه.
ياسين...غريبه اني اضحك
ملك...🙄اه جداً
ياسين....لا مش غريبه ولا حاجه علي فكره انا انسان طبيعي جدا بس كل الحكايه اني بحب شغلي اوي ومبقدرش أهزر فيه ابداً
وعموماً كويس اني شوفتك عشان اعتذرلك علي طريقتي
بصتله ملك بصدمه 😳
ياسين....بأبتسامه ما احنا أتفقنا بقي اني انسان طبيعي بيضحك وممكن يعتذر كمان
ابتسمت ملك وبصتله.... عموما حصل خير انا اكيد مش مضايقه وعارفه بردو ان حضرتك كان ليك حق تضايق.
ياسين....وانا فهمت سوء التفاهم وحصل خير خلينا نبدأ صفحه جديده بقي بما اننا تيم واحد ولازم نكون متفقين.
أبتسمت ملك و مدتله ايدها
دخل زيد في الوقت ده بسرعه
زيد....شريف عايز القهوه بتاعتي بسرعه وقف مره واحده لما شافهم واقفين لوحدهم قرب منهم بأبتسامه جذابه ايه الاخبار؟
ملك...تمام يا مستر زيد
ياسين...مالك جاي بسرعه كده ليه
زيد....مصدع وعايز قهوه عشان اطلع اكمل شغل بسرعه
ملك....احمم طيب بعد اذنكم
ياسين...اتفضلي
اكتفي زيد بأبتسامه وهز راسه
فضل ياسين باصص عليها لحد ما خرجت ورجع بص لزيد.
زيد....ايه اللي حاصل كنتوا ماسكين في بعض من يومين
ياسين...بأبتسامه يا سيدي أقتنعت اني غلط وبصراحه انا زودتها معاها ومش حابب ازعل روح وشكلها لذيذ البنت يعني
زيد...يا حنين لذيذه ماشي يا عم الله يسهله
ياسين...بأبتسامه ايه دماغك هتروح لبعيد ليه انا بتكلم عادي علي فكره
زيد...هو انا قولت حاجه 🤨
ياسين...طيب انا هطلع عشان مديلكش فرصه تعمل حفله عليا
زيد...بأبتسامه أطلع يا سيدي .
مشي ياسين وهو بيضحك
اتنهد زيد ورفع راسه لفوق
زيد...ايه يا عم زيد هتفضل كده لحد أمته اخواتك وراك وراك .
خد القهوه وطلع تاني علي مكتبه
..........
في ڤيلا الباشا
وقفت فيروز قدام المرايه تظبط شعرها بعد ما لبست. وثواني و خدت شنطتها ونزلت
لمحت من فوق كاريمان و كاميليا وسما قاعدين.
فيروز....بصوت هامس يارب عدي الثواني دي علي خير
نزلت فيروز و قربت منهم بهدوء
فيروز....مساء الخير
كاريمان....علي فين كده يا فيروز
فيروز...ابداً راحه لمامي شويه
كاريمان....علي الضهر كده وبعدين خير في حاجه ولا ايه اصل مش بعاده تصحي بدري بقالك كام يوم بتصحي متأخر ولو صحيتي بدري بتفضلي في الأوضه لحد ما يجي حسام.
فيروز...بنفاذ صبر مفيش حاجه يا طنط أطمني هما بخير انا رايحه اقعد معاهم عادي ولو علي اليومين اللي حضرتك بتقولي عليهم بصحي فيهم متأخر ده عشان بنام متأخر والأهم بقي من كل ده أظن يعني حتي لو صحيت بدري مش هيفرق معاكي أوي اني أفضل في الأوضه لحد ما جوزي يجي عشان بأختصار مظنش اننا متفقين اوي عشان نقعد مع بعض
كاريمان...بأبتسامه والله كويس أوي انك عارفه أنك ضيفه غير مرغوب فيها و وجودك هنا تقيل علي قلبي مضطره أتحمله بس عشان أبني.
فيروز...بابتسامه والله حضرتك لو مضطره براحتك لكن انا مش مضطره ابداً أسمع كلام يضايقني عشان كده افضل ليا اني احبس نفسي في اوضتي عن اني انزل اقعد مع حضرتك
بصتلها كاريمان بغضب
وقبل ما فيروز تمشي وقفت ثواني وهي مبتسمه اااه نسيت اقول لحضرتك طول ما أنا علي ذمه حسام فا انا مش ضيفه أنا صاحبه بيت😊✋🏻 باي
بصت كاريمان لأختها ولسما وهي
عفاريت الدنيا بتتنطت في وشها
كاريمان...استني عندك هنا
فيروز....ببرود في حاجه نسيتي تقوليها يا طنط😊
كاريمان.....انتي قولتي لجوزك أنك راحه لمامتك.
فيروز...ببرود لأ
كاريمان....وازاي خارجه من غير ما تقوليله
فيروز....والله يا طنط انا شايفه
إن دي حاجه تخصني أنا و جوزي متشغليش بالك انتي بيها..
كاريمان..... فيرووووز انتي بتردي عليا وتقصدي ايه بحاجه تخصني انا وجوزي قصدك اني مليش دعوه.
فيروز...بعيداً يعني عن المعني وصلك ازاي بس الحقيقه عمرها ما بتزعل يا طنط فعلاً هي دي حاجه تخصني انا وجوزي مش من حقك ولا من حق اي حد يدخل فيها😊
كاريمان...انتي قليله الادب😠
فيروز...بأبتسامه برود ميرسي اوي يا طنط بس ياريت تشوفي حاجه جديده اصل الكلمه سمعتها منك كتير اوي.
سما....انتي شكلك كده أتجننتي
و محتاجه حد يعرفك حدودك كويس🤨
فيروز...بأبتسامه فيروز الطوبجي ملهاش حدود ااااه و بالمناسبه يا سما بلاش تدخلي حبيبتي في اللي ملكيش فيه انتي هنا ضيفه والمفروض أنك تتعلمي لما تكوني موجوده في بيت حد ضيفه تلزمي حدودك ومتدخليش نفسك في اللي ملكيش فيه
سما....انا ضيفه انتي نسيتي نفسك ولا ايه
كاريمان....ده بيت خالتها
فيروز...امممم يبقي تدخل في اللي يخص خالتها لكن لحد عندي ومسمعش صوتها لأنه بيزعجني اوي يلا باي بقي عشان وقتي ميضعش اكتر من كده.
مشيت فيروز وهي من جواها مبسوطه انها قدرت تتمالك نفسها وتكلمهم ببرود الاعصاب ده
اما كاريمان وكاميليا وسما كانوا مصدومين من ردها
كاريمان...بتتحديني يا بنت روح
مبقاش كاريمان الباشا ان ما ندمتك
سما...انتي هتسيبيها تتكلم بالطريقه دي معاكي يا خالتوا
كاريمان....اسيب مين يا سما وديني لا هربيها و انا بقي هشوف جوزها هيرضي باللي هي عملته فيا ده ولا لا.
كاميليا...بخبث انا رأيي يا كاريمان تسكتي البت دي مش سهله كفايه اللي عملته فيكي وبعدين ابنك بيحبها لا يمكن ينصفك عليها
كاريمان....بغضب اسكت😠 انا هوريكي هعمل ايه واما اشوف بقي سي حسام هيتصرف ازاي.
ابتسمت كاميليا لسما وسكتت.
................
قامت سما بهدوء خرجت بره وأتصلت بحسام بكل خبث
حسام...اهلا يا سما ايه الاخبار
سما....بأبتسامه الحمد لله يا حسام كله تمام انت اخبارك ايه طمني عليك
حسام....زي الفل في حاجه ولا أيه
سما...اه كنت عايزه اشوف لو ينفع تيجي معايا محتاجه اشتري حاجه ومش هقدر اروح لوحدي فا قولت اشوفك هتخلص امته و لو كده نروح سوا لو مش هعطلك طبعا
حسام....طبعا مش هتعطليني بس تمام هتصل الاول بفيروز لو مش وراها حاجه ونروح سوا
سما...اه بس فيروز مش هتنفع تيجي معانا هي اصلا مش هنا
حسام...باستغراب امال هي فين
سما....راحت عند مامتها قالت هتقضي معاهم اليوم انت متعرفش ولا ايه
حسام....لا انا كلمتها من شويه بس مقالتش انها خارجه عموما اقفلي يا سما الوقت
سما...حسام بقولك ايه بلاش تقولها انك عرفت مني احسن تزعل انت عارف ان علاقتي انا وفيروز مش اوي يعني .
حسام...ماشي يا سما يلا سلام الوقت.
قفل حسام مع سما وبسرعه اتصل بفيروز
............
فيروز....ايوه يا حسام
حسام....انتي فين يا فيروز
فيروز...في الطريق راحه لمامي
حسام...طيب ومقولتيش ليه انا كلمتك من شويه ومجبتليش سيره يعني.
فيروز....يعني عادي هو المفروض استأذن عشان اروح اشوف مامي
حسام....لا يا حبيبتي مقصدش انا عمري ما قولتلك متروحيش
فيروز...طيب مش فاهمه فين المشكله
حسام...مفيش مشكله يا فيروز بس عالأقل ابقي عارف مراتي فين ولا مش من حقي
فيروز....بلاش نتكلم علي الحقوق يا حسام عشان لو اتكلمنا انت اللي هتزعل
حسام...انا مش فاهم انتي فيكي ايه من امبارح وانتي غريبه مع اننا خرجنا وكل حاجه كانت تمام.
فيروز....والله دي تقدر تسأل فيها مامتك بلاش انا اتكلم لأنك مبتصدقنيش ولو صدقتني مامتك بتعرف تخليك أزاي متصدقش
حسام...تاني يا فيروز ماما عملتلك ايه بس؟
فيروز....المشكله مش في مامتك يا حسام المشكله الكبيره فيك أنت اللي بتسمع بودنك كلام يضايقني وعمرك ما بترد عليه زي اللي حصل أمبارح و أنا واقفه وسطكم زي الغريبه حتي انت كأني معرفكش سبتهم يتكلموا معايا بالطريقه دي وفالاخر قعدت كملت سهرتك معاهم تتفرج علي الفيلم
حسام....كل ده عشان قعدت معاهم انتي ناسيه انهم ضيوف يا فيروز
فيروز....أنت كمان مش واخد بالك من اللي حصل شايف إن كل اللي زعلني أنك قعدت معاهم لكن طبعاً مسمعتش مامتك بتقول ايه ؟
فيروز مبتعملش حاجه مفيده في حياتها غير تنام.
لا لا حامل ايه فيروز وحامل مستحيل.
كل ده مسمعتهوش صح يا حسام
حسام.....أنا شايف انها بتهزر وانتي اللي بقيتي حساسه زياده عن اللزوم
فيروز...بحزن وغضب أنا اللي بقيت حساسه؟ يمكن أنت عندك حق حسام انا مش حابه اتكلم من فضلك انا هقفل و اه معلش هبات انهارده عند مامي عشان محتاجه أرتاح شويه و أقعد مع نفسي و أتعلم ازاي مبقاش حساسه بعد كده سلام يا حسام
قفلت فيروز من غير ما تسمع رده.
حسام....يوووووه دي مبقتش عيشه.
...............
بعد وقت بسيط.
وصلت فيروز القصر و بعدها سافر قاسم هو كمان وبعد وقت بسيط قعدت روح وصبا وزهره وفرح وجنه في الجنينه ومعاهم فيروز
جنه....أنتو هتفضلوا قاعدين مكشرين كده
روح...قلقانه علي ايمن وقاسم
جنه...ليه بس يا روح الجو حلو اهو والشمس طلعت شويه ويوصلوا بلاش زعل بقي
روح...بابتسامه طيب عيزانا نعمل ايه يا لمضه
جنه...مش عارفه اي حاجه بقولكم ايه ما تيجوا اقولكم البرج بتاعكم بيقول ايه.
زهره...انا مبصدقش في الحاجات دي
صبا...ولا انا بصراحه.
روح....خليها تقول ادينا بنتسلي
جنه....هنبدأ بروح برج السرطان
روح...قولي يا ستي.
جنه ..بصي يا روح برجك بيقول
ان نسيه حظك اليوم 73٪
روح....حلو مش بطال
جنه...تتعلم إداره أولوياتك بشكل أفضل ستنجز أعمالاً جميله تفخر بها ستواجه بعض العقبات بحياتك ولكن ستتخطاها
روح.....بأبتسامه طيب حلو اوي مش وحش.
جنه...مامي العذراء بيقول
ان نسبه حظك 92٪
زهره...اممممم😂حلو ده
جنه....قد تمر بأمور مخيبه للآمال ولكن في الصعيد العام حياتك ستظل هادئه مع شريك الحياه
زهره...اهو ده اهم حاجه الباقي مش مهم😂😂😂
جنه....فروحه
بصتلها فرح بأبتسامه بسيطه
جنه...اممم🙄🙄
فرح...ايه قولي في حاجه وحشه
جنه...نسبه حظك 5٪
فرح...😏عادي
جنه...ستواجه مشـ ـكلات كبيره وهجـ ـوم عنـ ـيف سينعكس علي صحتك وتفكيرك ولكن تحل بالصبر
روح....يا ساتر يارب
زهره....كل ده كلام فارغ
جنه....وحد قال حقيقي بس ادينا بنتسلي.
سرحت فرح بشرود وملامح حزينه.
جنه....فيروز برج العقرب نسبه حظك 71٪
عليك إتخاذ القرار السريع حتي لا تندم عليه لاحقاً
أبتسمت فيروز وسرحت في الرساله اللي جاتلها.
جنه....انا وصبا حبيبتي بقي برج الدلو.
صبا...قولي ياستي
جنه....نسبه النجاح 53٪
صبا....حلو مش هنطمع🤨
جنه....استعد النجاح سيدق بابك بقوه
صبا....يا مسهل
جنه....ولكن إحذر من الغـ ـارات القادمه🙄🙄
روح...بضحك انا بقول البت دي تقوم من هنا 🤨
جنه....الله وانا مالي بس يا روح وبعدين انا عن نفسي هاخد من حظي الايجابي بس يعني في نجاح هيدق بابي وكمان بقوه اعوذ ايه اكتر من كده
روح...علي رأيك ناخد الإيجابي وبس
فرح....طيب بعد اذنكم انا هطلع فوق شويه.
روح....طيب يا حبيبتي.
كملوا قعدتهم مع بعض واول ما جنه حست انهم هيغيروا الكلام و زعلانين ان ايمن وقاسم سافروا سابتهم و راحت تقعد مع فرح
.................
عدت الساعات
راح حسام خد سما وبدأت اول مخطط ليها.
اما في الشركه الطوبجي.
كان خلاص الكل بيسلم شغله عشان يمشي.
في مكتب ملك.
كانت واقفه بتجمع حاجتها عشان تمشي.
جلال...انا حاسس ان دماغي دي بقت قد كده
ملك...طيب قولي لحد الوقت فاهم الدنيا.
جلال....جداً كنت فاكر الشغل صعب طلع سهل
ملك....خد بالك هو بردو مش سهل اوي محتاج تركيز
جلال....اطمني انا مركز علي الاقل عشان ابو. لـ ـهب ميمسكهاش فرصه عليا😂
ملك...بضحك لا متقلقش انا هفضل معاك واحده واحده لحد ما هو بنفسه يقول انك اشطر منه كمان.
جلال....اهو ده الكلام 😉
رن موبايل ملك في نفس لحظه خروج ياسين من مكتبه.
ملك لجلال...دي ميار اختي
جلال...القمر😂😉
ملك...بضحك وهي بتفتح ايوه القمر ايوه يا ميار
وفجأه ملامحها اتغيرت😳
ملك...ميار في أيه براحه مش عارفه أفهم منك حاجه
......
ملك....بتقولي قسم😳 قسم ايه يا ميار في أيه
.....
ملك...طب اقفلى اقفلى انا جايه حالاً
ياسين....خير يا آنسه ملك؟
جلال...في ايه أيه اللي حصل
ملك..بإرتباك وهي بتلم حاجتها بسرعه ميار.. ميار أختي بتعيط منـ ـهاره و بتقولي انها موجوده في القسم.
ياسين...طيب أهدي خير ان شاء الله
جلال....طيب يلا انا جاي معاكي هوصلك.
ياسين...توصلها ايه انت معاك عربيه انت جاي معايا🤨
جلال...ايوه صح.
ياسين....انا جاي معاكي
جلال...وانا جاي معاكم.
ملك....بخوف واضح بجد شكراً يا مستر ياسين مفيش لزوم
ياسين...مفيش لزوم أيه يلا بسرعه.
جريت ملك وراه و وراهم جلال وبسرعه خرجوا من المجموعه كلها.
..............
اما عند مراد وأمير كانوا سبقوهم في الخروج من ربع ساعه وفي الطريق.
مراد...يا ابني قولي موديني فين انا مش حمل الفرهده دي
أمير...اوباااا مراد الطوبجي مش حمل الفرهده أمال مين بس اللي ليه فيها يا برنس عيله الطوبجي
مراد...ايوه يا ولا كل بعقلي حلاوه قولي بقي واخدني علي فين
أمير....😉خاطـ ـفك
مراد...انا أخطـ ـف بلد يا صايـ ـع
ضحك أمير بحب ومسك كويس في الدركسيون وبسرعه مال علي خد مراد باسه😍
مراد...😂😂بكاش طول عمرك وشكلك وراك مصيبه
أمير....والله ولا مصيبه ولا حاجه كل الحكايه اني عايز أعرفك علي فاطيما.
مراد...🤨 وتطلع مين فاطيما دي
أمير...🙄🤨 انت لحقت تنسي يا مودي ما انا قايلك ان في بنت معجب بيها وبحبها ويهمني اوي أنك تعرفها.
مراد...وبعدين
أمير...هو ايه اللي وبعدين؟
مراد...أيوه يعني اخرك معاها ايه اصل اول مره أسمع حكايه بحبها دي اخر مره قولت انك معجب
أمير....صراحه كده انا عايز اخطبها وأتجوزها.🙄
مراد....وتتجوزها مره واحده كده خبط لزق.
أمير...ولا خبط لزق ولا حاجه في الاول بس خطوبه وحوار الجواز ده بقي في الأتفاق هي عيد ميلادها انهارده عامله حفله بسيطه في الڤيلا بتاعتهم عشان كده عايزك تيجي معايا.
مراد....ماشي يا سيدي.
بص أمير عالطريق ورجع بصله🤨
مراد هو انا ليه حاسس انك مش مبسوط علي حد علمي يعني اني ابنك🙄
مراد...بأبتسامه ومين قال اني مش مبسوط
أمير...بص في المرايه اللي قدامك🤨 هتعرف علي طول.
مراد...بصراحه
أمير....ياريت
مراد....انا كنت متوقع انك تلعب وتتنطط وتعيش حياتك بس لما تحب تاخد خطوه زي دي تكون مع فرح.
أمير...فرح؟ فرح بنت عمي
مراد...هو في فرح غيرها
أمير.....أيوه بس فرح ايه يا مراد انت دماغك راحت فين بس
مراد....ومالها فرح مش فاهم
أمير....ملهاش زي الفل بس متنفعش يا مراد.
مراد....و أيه اللي منفعهوش يا أبن مراد وحشـ ـه ولا وحشـ ـه😠
أمير....ايه القلبه دي🙄 وبعدين يا سيدي فرح زي الفل متفهمنيش غلط بس كل الحكايه ان فرح دي أختي.
مراد....لأ فرح مش اختك يا أمير
أمي....اه بنت عمي
مراد....اظبط يالا بدل ما أديك قلم علي وشك هو انا بسألك علي صله القرابه بينكم🤨
أمير....ما تهدي كده يا باشا قولي بس ايه فرح ألف واحد يتمناها بس هي بجد زي اختي متربين سوا من صغرنا يعني مستحيل اشوفها غير اختي
مراد...غريبه بس هي ليه شيفاك حبيبها مثلا🤨
أمير...😳حبيب مين ايه الكلام الغريب ده يا مراد انت تعبان
مراد...علي فكره انا مش بهزر
بصله امير وحس انه فعلاً بيتكلم جد ملامحه ونبره صوته لا تحمل النقاش او التهريـ ـج.
أمير....واضح انك فعلا مش بتهزر بس انا حاسس ان الكلام ده مش صح
مراد...فرح بتحبك يا أمير ومش من مده بسيطه من زمان المشكله انك عامل نفسك مقطع السمكه و ديلها ازاي مقدرتش تحس انها بتحبك بس
أمير....مراد متكبرش الحوار مفيش اللي انت بتقول عليه ده وزي ما انت قولت انا مقطع السمكه وديلها يعني لو كان في حاجه كنت حسيت دي في وشي علي طول أزاي محسش
مراد....عشان حمـ ـار🤨
أمير...😳😳
مراد...أيوه حمـ ـار محستش بأبتسامتها لما بتشوفك محستش بنبره صوتها اللي بتتغير في ثانيه اول ما تتكلم معاك محستش بلهفتها عليك بلاش دي مستغربتش انها طلبت منك تعلمها السواقه؟
أمير....ودي فيها ايه دي كمان ما انا جيت قولتلك انها طلبت مني عشان عمي يجبلها العربيه اللي نفسها فيها.
مراد...مش بقولك حمـ ـار هو انت ناسي ان فرح بتعرف تسوق🤨
أمير....فرح؟
مراد....اه فرح مش فاكر لما خدتكم قبل كده كام مشوار وكنت بخليها تسوق وفي مره كانت مع جلال وتعب وفضل يرجع ومكانش قادر يسوق ساقت هي بداله.
أمير...😳😳أيوه صح أفتكرت هو بقاله حوالي سنتين الحوار ده بس هي ليه كدبت عليا مش يمكن نسيت السواقه اصلا
مراد...السواقه مبتتنسيش يا أمير بس واضح ان انت اللي ناسي حاجات كتير اوي فرح عملت كده عشان تبقي جمبك اكبر وقت ممكن يمكن. الحمـ ـار يفهم🤨
أمير....بارتباك ايوه بس يعني حتي لو اللي بتقوله ده صح فرح بالنسبالي مش اكتر من اختي يا مراد مش هقدر
مراد....وانا مش بضغط عليك علي فكره انت تقدر تعمل اللي انت عايزه بس لو هتكلم علي فرح فا انا شايف ان هي اكتر حد يناسبك لانها بتحبك من قلبها يا امير و لأني مش عايز اشوفها موجوعـ ـه
أمير....بحـ ـزن طيب وهو انت عايزني ارضيها وافرحها وانا مبحبهاش
مراد...ولا دي هرضاها علي بنت اخويا لو مش شايف في عينك حبك ليها اضعاف ما هي بتحبك مش هوافق انت اه ابني بس هي كمان بنت اخويا و شايله اسمي وكرامتها من كرامتي عموما اللي انت عايزه اعمله يا امير انا عمري ما هقف قدام سعادتك
كمل امير الطريق وهو سرحان في كلام مراد مستغرب ان فرح بتحبه صعبانه عليه لكن كمان قلبه مش ملكه💔
..............
وصل راجح ومعاه زيد الفيلا عند ليلي بعد ما كلم داوود وقاله انهم لسه ماشين من المستشفي.
فتحت الشغاله الباب واستقبلهم داوود وليلي.
ليلي...نورت يا راجح باشا
راجح...بنورك يا ليلي
ليلي....تحب تشرب ايه
راجح...ولا اي حاجه.
داوود....راجح بيشرب قهوه هو وزيد
راجح....مش عايز حاجه يا داوود انا بس كنت عايز ليلي في كلمتين ياريت تسيبني انت وزيد معاها
بص داوود لزيد وبعدين بص ل ليلي.
زيد...اا طيب يا باشا احنا هنخرج في الجنينه شويه لحد ما تخلصوا كلام يلا يا داوود
بص داوود ل ليلي تاني
راجح....يلا يا داوود
هز داوود راسه وخرج مع زيد وهو متوتر.
داوود...في ايه يا زيد انا مش فاهم حاجه.
زيد...مالك قلقان كده ليه هيتكلم معاها عادي اطمن.
داوود...اخر مره أتكلم معاها أتفرقنا بعدها 15 سنه يا زيد🥺
زيد....احنا ولاد انهارده يا داوود
داوود...ربنا يستر
زيد...اطمن الباشا جاي وكله أمل انه يقدر يغير اللي حصل زمان.
داوود...تفتكر ليلي هتسمعه؟
زيد...هتسمعه عشان هي محتجالك يا داوود
داوود...انت متعرفش ليلي ولو علي الاحتياج ما هي طول عمرها محتجاني بس مقدرتش تيجي علي كرامتها
زيد....كلنا بنتغير مع الوقت يا داوود واللي رفضناه زمان عشان كرامتنا مع مرور العمر بنقدر نقدم تنازل.
داوود....أتمني ده من كل قلبي لأني تعبت💔
زيد...هترتاح انت وهي قريب أطمن يا داوود.
بصله داوود وسكت لكن القلق والتوتر كان مصاحب ملامحه.
............
عند حسام و سما في العربيه
حسام....ها يا سما بقالنا ساعتين بنلف بالعربيه ومقولتيش هتروحي تجيبي ايه.
سما...انا اااا رن موبايل حسام في الوقت ده
حسام...لحظه ده منذر
سما...اوك
حسام...ايوه يا منذر
منذر...أيه الأخبار
حسام...تمام الحمد لله في حاجه ولا ايه.
منذر...اه كنت هطلب منك تجبلي بكره وانت جاي ورق مهم هتلاقي في فايل لونه ازرق في المكتب
حسام....مش فاهم يعني ايه الصبح انت مش راجع
منذر....لا مش هينفع في شغل كتير متأجل هسهر مع العمال انهارده عشان اتابع بنفسي لازم الشغل ده يخلص علي الصبح عشان نلحق نسلمه وأنت عارف لو مشيت الشغل ده مش هيخلص
حسام....طيب تمام يا منذر متشلش هم اي حاجه.
منذر...ماشي يا حبيبي يلا سلام انت الوقت
حسام....سلام.
سما...في حاجه يا حسام
حسام...ابداً منذر بيقول انه سهران في الشغل انهارده.
سما.....تمام صحيح انت هتروح تجيب فيروز ولا هترجع لوحدها؟
حسام...ولا ده ولا ده فيروز هتفضل عند مامتها انهارده
ابتسمت سما بخبث وبدأ تفكيرها الشيطاني😈
حسام...ها مقولتليش
سما...بتصنع الحزن بصراحه بقي انا لا عايزه اشتري حاجه ولا عندي مشوار مهم
بصلها حسام بأستفهام امال قولتيلي ليه كده؟
سما...بدموع تمثيل حسام انا ممكن اقولك حاجه
حسام...طبعاً في ايه يا سما بتعيطي ليه؟
سما...انا عندي مشكله ومفيش غيرك هيحلهالي انت عارف اني مليش اخوات وانت ومنذر اخواتي بس كمان انا مليش كلام اوي مع منذر لكن انت بالنسبالي اكتر من اخ
حسام...طبعاً يا سما بس قوليلي في ايه انا كده قلقت.
سما....انا في شخص في حياتي الشخص ده بحبه و بيحبني اوي وبجد هو شخص محترم لو عرفته هتتأكد بنفسك من كلامي.
حسام...طيب وفين المشكله يا سما ادام شخص محترم.
سما...المشكله ان مامي مش موافقه عليه أبداً
حسام...طيب ليه؟ ايه السبب مش يمكن هي فعلاً شايفه أنه مش مناسب.
سما...ده حقيقي بس كلمه مناسب من وجهه نظرها يعني لازم يكون شخص غني وعنده بيزنس خاص بيه هيعيشني في نفس المستوي ومش مهم الحب وأحمد معندهوش كل ده يمكن هو بيشتغل ومجتهد جداً وشاطر في شغله بس لا عنده ڤيلا ولا مبلغ كبير لسه بيبدأ حياته بمعني اصح
حسام...طيب ده مش عيب المهم انه شخص محترم وجد وهيحافظ عليكي
سما...هو كل ده يا حسام بس هي مش مقتنعه عشان كده عيزاك انت تقنعها
حسام....بأبتسامه بس كده ليكي عليا يا ستي بكره أتكلم معاها وهقنعها كمان.
سما...بجد والنبي يا حسام
حسام...بجد يا سما سيبيها عليا
سما...ربنا ما يحرمني منك كنت متأكده أنك هتقف معايا
حسام...انتي اختي يا سما ومتقلقيش مش هسيب اختي زعلانه ابداً
سما...شكرا يا حسام
حسام...نروح بقي؟
سما...يلا بينا.
اتحرك حسام بالعربيه ومسكت سما الموبايل تبعت رساله لكاميليا
سما....كاميليا هانم حضري نفسك انهارده حسام هيكون ليا واللي استنيته انا وانتي هيحصل 😍
أبتسمت سما بشر وقفلت الموبايل.
............
الساعه تسعه وصل نادر ويوسف علي القصر عشان يجهز نادر بسرعه وياخد شنطته ويطلع علي المطار
دخل خد شاور ووقف يظبط نفسه في المرايه ويزود حاجات هيحتاجها معاه في الشنطه
يوسف...كان قاعد عالسرير معاه في الاوضه و بيتأكد ان نادر مش ناسي حاجه وفجأه ايه ده يانهار اسود
نادر...في ايه يالا مسود اليوم ليه.
يوسف...الساعه عشره إلا ربع وطيارتك الساعه 11
نادر...طياره ايه دي يا أهبـ ـل اللي 11 انا طيارتي الساعه واحده
يوسف...انت المفروض توصل علي واحده
بصله نادر بصدمه وجري بص علي المعاد في التيكت😳 ازاي في حاجه غلط.
مسك يوسف التليفون بسرعه اتصل بزيد
زيد...ايوه يا يوسف
يوسف...زيد هي طياره نادر الساعه كام.
زيد...مش فاكر والله يا يوسف بس تقريباً البنت اللي حجزت قالت واحده
يوسف...واحده ايه بس ده يوصل واحده طيارته الساعه 11
زيد....يانهار اسود وانتوا لسه مرحتوش المطار
يوسف...اقفل اقفل يا زيد
زيد...طيب ابقي كلمني هاا
يوسف...اوك سلام.
نادر...يلا بسرعه
نزل جري هو ويوسف عرفوا روح اللي حصل سلم عليهم وجري عشان يلحق وصمم يوسف يروح معاه بنفسه و يطمن انه لحق
..........
في قسم الشرطه.
ياسين....متشكر اوي يا حضرت الظابط لتفهمك الموقف.
الظابط... علي ايه بس ده شغلي و الحمد لله انها عدت علي خير
ياسين...طيب احنا كده نقدر نروح
الظابط...طبعاً الانسه بس تمضيلي هنا وتقدر تاخدها وتمشي.
ياسين...تمام تعالي يا ميار. أمضي
بصتله ميار وهي دموعها نازله وقربت من الظابط مضت علي التنازل وخرجت مع ياسين
اول ما ملك لمحتها جريت عليها حضنتها وانهـ ـارت ميار في حضنها
ياسين....ملك يلا خلينا بس نخرج من هنا
هزت ملك راسها وخرجوا كلهم من المكان.
ملك....قولي حصل ايه؟
ياسين...متقلقيش خير اتنازلت عن المحضر وهو كمان اتنازل قبلها
ملك...طب وليه اتنازلت ليه
ياسين...عشان كان هيبقي محضر قصاد محضر وساعتها اختك هي اللي هتضر والموضوع هيكبر انا حليت الموضوع وهو لا يمكن يتعرضلها تاني.
بصتلها ملك بغضب شايفه اللي انتي عملتيه وصلنا لأيه أرتاحتي كده قولتلك كتير اني مش مرتاحه للولد ده وقولتي انه بيحبك شوفتي حبه ليكي عمل فيكي ايه
فضل ميار تعيط في صمت وواققه مصدومه وخايفه.
ياسين...ملك مش وقته الكلام ده هي محتاجه ترتاح وانتي كمان
ملك...بدموع لأ وقته وهي عارفه ان ده وقته 🥺 عارفه اننا مكانش ينفع نتحط في موقف زي ده ابداً عارفه اننا ملناش حد ولولا انكم جيتوا معانا كان زمان الموضوع بقي اكبر مني ومنها هي عارفه انا تعبت ازاي وعملت ايه عشان نعيش في امان عارفه احنا شوفنا أيه الفتره اللي فاتت كلها خـ ـوف ورعـ ـب وذل ووجـ ـع قولتلها كتير ان قلبي مش مرتاحله قولتلها اني خايفه عليها ومش حمل وجـ ـع انا بمـ ـوت كل يوم عشان هي تكون مرتاحه قربت منها بعـ ـنف وضربتـ ـها في كتفها بغضـ ـب وهي منهـ ـاره
ملك...بس هي عملت ايه كانت هتضيع نفسها وتضيعني معاها🥺
مسكها ياسين من ايدها بعدها عن ميار اللي واقفه منـ ـهاره.
ياسين...ملك اهدي شويه الناس بتتفرج علينا.
مسحت ملك دموعها بغضـ ـب مستر ياسين انا اسفه بجد اني حطيتك انت وجلال في الموقف ده
ياسين....اسفه ايه بس احنا معملناش حاجه
ملك...من فضلك ممكن توصلنا
ياسين...تعالي نروح طيب نقعد في مكان شويه عشان تهدي
ملك....معلش مش هقدر انا دماغي هتـ ـنفجر
ياسين...وانا مش هسيبك تروحي معاها وانتي بالشكل ده لازم تهدي وتسمعيها
ملك...اسمعها انا مش طايقه اسمع صوتها🥺💔
جلال...ملك ياسين بيتكلم صح تعالي يلا نقعد في مكان عشان تهدي شويه يلا نمشي من المكان ده.
مشيت...معاه ملك ركبها جلال قدام عشان متحتكش بميار وركب هو جمب ميار وراء
................
في منزل خلود.
كانت واقفه تتفرج علي الفرح من وراء الشباك
كانت ستها بره لسه منزلتش
طلع حسين في الوقت ده
صباح...ايه اللي طلعك
حسين...القميص اتبهدل قولت اطلع اغيره الفرح لسه في اوله
انتي مش نازله ولا ايه
صباح...لا كنت نازله اهو
حسين...طيب استني اغير وننزل سوا
صباح...ماشي مستنياك بت ياخلود انتي يابت
خرجت خلود جري ..ايوه ياستي
صباح...تعالي لبسيني الجزمه مش قادره اوطي
خلود...عيني حاضر قربت خلود من رجلها تلبسها الجزمه
خرج حسين في الوقت ده وهو بيقفل زراير القميص اللي لبسه بصلها بسماجه
حسين....عقبال دخلتي عليكي يا خوخه😉 عقبال لما تبقي مراتي وفي حضـ ـني
صباح...قريب ان شاء الله
بصتله خلود بقرف و حست برجفه
في جسمها اول ما قال تلميحاته
وقفت خلود بعد ما لبست ستها وبصتله.
خلود....انا اسمي خلود بطل تقولي خوخه دة عشان بكرهـ ـه😠
حسين...بجـ ـرأه مسك رقبتها امال عيزاني اقولك ايه يامراتي المستقبليه.
بعدت خلود ايده بعنـ ـف أبعد أيدك عني متلمسنيش ويكون في علمك انت بتحلم وعلي جثـ ـتي اكون مراتك لاني بأختصار انا بقرف منك😠
حسين...بتقرفي مني يا بنت الكلـ ـب طب وديني لا أندمك علي كلامك مسكها حسين من شعرها بقوه وهي بتصرخ
خلود...الحقيني يا ستي 🥺
صباح....خليه يربيكي يا فاجـ ـره انتي تطولي تتجوزيه
خلود...بصريخ الحقونييي
حسين...محدش هيسمعك ولا هيرحمك من ايدي وقعها علي الارض وفك الحزام وفضل يضـ ـرب فيها بكل قوته وحيات ديني لا هكتب عليكي بكره ودخلتي عليكي هتكون بلدي كمان.
خلود...بصريـ ـخ وانهـ ـيار لمجرد الفكره بس جالها حاله هستريا بكررررررهك بكررررررهك
ساب حسين من ايده الحزام وفضل يـ ـضرب فيها بجزمته وهي مرميه علي الارض بكل غل في وشها وجمبها وبطنها وهي بتصرخ
خلود...بكرهكم كلكم ارحموني بقي موتـ ـني وارحمني
حسين...وهو بيـ ـضرب همـ ـوتك زي مامـ ـوت اختك علي ايدي بس مش قبل ما اتجوزك واخد اللي وراكي واللي قدامك
خلود...بتعب وصوت يكاد يكون متقطع علي. جـ ـثتي تلمس مني شعره هقـ ـتلك
حسين....انا اللي هقـ ـتلك يا بنت الكلـ ــب وبكل قوته ضربها في معدتها نزفت علي الفور دم من بوئها وفضلت تكح من شرقه الـ ـدم
صباح...سيبها يا واد هتودي روحك في داهـ ـيه سيبها دي كلـ ـبه ولا تسوي.
وقف حسين ضـ ـرب فيها وفضل ياخد نفسه بكل غل وبصلها بشر
حسين....بكره كتب كتابي عليكي يا عروسه.
قام وقف وراح خد سته ونزل وسابوها مرميه سايحه في دمـ ـها وكل اللي بتقوله
خلود...مش هتجوزك مش هتجوزك فضلت تكرر الكلمه بهيستريا.
نزل حسين وسته ووشه باين عليه الغـ ـضب.
سميره...اتاخرتوا كده ليه.
صباح...بنت الكلـ ـب دي فورت دمه .
سميره...خلود ليه؟ ايه اللي حصل
حسين...قال بتقرف مني ومستحيل المس منها شعره او حتي تتجوزني كنت هقـ ـتلها في ايدي لولا ستي مكنتش سبتها غير مـ ـيته😠
سميره....طيب روق خلاص ويلا روح شوف صحابك وسبها علينا احنا.
حسين...عقلوها بدل ما اقتلها😠
قام مشي وفضلت تسنيم عينها عليه وكل جزء فيها بيترعش كانت ميـ ـته من رعـ ـبها علي خلود مش عارفه عمل فيها ايه سابتهم اندمجوا في الفرح وسحبت نفسها وطلعت بسرعه واول ما دخلت عليها صرخت وجريت عليها
تسنيم....عمل فيكي ايه 🥺
خلود...مش هتجوزه مش هتجوزه موتـ ـيني وريحيني يا تسنيم ابوس ايدك موتـ ـيني
تسنيم....بدموع لو في حد المفروض يـ ـموت يبقي هو انتي هتسمعي كلامي وحالا خلاص يا خلود مبقاش ليكي قاعده هنا امشي انسيهم وابعدي عن شرهم مترجعيش غير وانتي اقوي منهم عشان تاخدي حقك قامت جريت بسرعه راحت علي شقتهم وهي زي المجنونه دموعها نازله مسكت شاكوش وفضلت تضرب في دولاب حسين لحد ما اتفتح وخدت منه الفلوس وجريت علي دولاب امها خدت منها دهبها بسرعه وهي بتترعش ودخلت اوضتها جابت نقاب كانت مجهزاه وراحت تاني علي خلود
فتحت دولابها وخدت الشنطه اللي كانت مجهزاها حطت فيها الفلوس والدهب وجريت علي دولاب ستها خدت منه كل حاجه فلوس ودهب ورجعت حطتهم في الشنطه وقفلتها
تسنيم...فومي بسرعه قوووومي مفيش وقت
حاولت خلود تقوم معاها مفيهاش جزء سليم
خلود...مش قادره انا بـ ـموت
تسنيم....هتقدري وهتمشي لو قعدتي هتفضلي عايشه بس ميتـ ـه بالحياه انا سمعت حسين عايز يكتب عليكي بكره غصب امشي ياخلود انفدي بجلدك يلا قومي
ساعدتها تسنيم تقف علي رجلها ولبستها عبايه والنقاب ولبستها شبـ ـشب في رجلها وخدت الشنطه
وخرجت بيها بسرعه من الشقه طلعت علي السطح فوق
تسنيم....خلود ابوس ايدك امسكي نفسك السور بتاع السطح قريب من سطح البيت التاني متخافيش عدي بس براحه يلا
جابتلها كام طوبه وقفت عليهم وطلعت علي السور وبسرعه كانوا نطوا السور التاني
بصت تسنيم علي السلم ملاقتش حد.
تسنيم...انزلي يلا انتي قبلي واخرجي علي الشارع علي طول انا وراكي بس مش همشي جمبك عشان لو قابلنا حد كاننا مش مع بعض لو حسين شافك معايا هيعرفك اسبقيني وانا ماشيه وراكي انتي فاهمه
هزت خلود راسها بتعب حاسه ان خلاص كل قوتها بتروح منها عارفه ان ضـ ـربه فيها عملها حاجه مش طبيعيه بس حاولت تتماسك وتتمسك بأخر فرصه ليها.
نزلت خلود براحه وفضلت تسنيم متابعها وواقفه شويه وبعدين نزلت وراها واول ما قربت من المدخل بتاع البيت وقفت استنتها تخرج وبعدين خرجت وراها
بمجرد ما خلود خرجت من الباب مبصتش وراها وفضلت تمد بأقصي سرعه الكل مشغول بالفرح ومحدش مركز فضلت وراها تسنيم حاطه وشها في الارض ومرعوبه وبتمد وراها لحد ما خرجوا عالشارع
تسنيم...امسكي الشنطه دي فيها كل حاجه الدهب والفلوس اللي قدرت اجيبها امشي يلا امشيييي
خلود...هتقوليلهم ايه
تسنيم...ولا حاجه هروح اقعد معاهم كان مفيش حاجه حصلت ولما يطلعوا ويكتشفوا كأنك انتي اللي عملتي كده لوحدك يلا بقي
بصتلها خلود وهي مـ ـنهاره ومره واحده حضنتها فضلوا يعيطوا في حـ ـضن بعض
تسنيم...يلا يلا مفيش وقت اجري
خدت خلود الشنطه وفضلت تجري وهي مش قادره لحد ما اختفت من قدام تسنيم
رجعت تسنيم قعدت وابتسمت وبقت تصقف كأن مفيش حاجه
..........
جريت خلود كتير مش عارفه جريت قد ايه ولا هي فين ولما حست بتعب وقفت تاكسي وركبت فيه.
السواق...علي فين يا آنسه.
سرحت خلود مش عارفه تقوله ايه
السواق....علي فين يا آنسه
خلود...ااا وسط البلد
السواق...تمام.
مكانتش عارفه تقوله أيه و أول حاجه جات في بالها قالتها.
وأخيراً هربت خلود ونفدت بجلدها لكن مكانتش تتوقع اللي ممكن يحصلها او اللي مستخبيلها.
.................
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية احفاد الطوبجي) اسم الرواية