رواية احفاد الطوبجي(1) الفصل الخامس عشر 15 - بقلم اميرة اسامه
البارت الخامس عشر..❣️
خرج نادر عشان يجيب أي حاجه ياكلوها ويحاول يشوف اي محل بيبيع لبس محتاج ياخد شاور هدومه باظت خالص وكل هدومهم راحت تحت الأنقاض
فضل ماشي من غير أي واجهه معينه و بمجرد ما بدأ يمشي في الشارع كان حاسس بصدمه وذهول البيوت كلها واقعه ملامح البلد إختفت تماماً إسعاف في كل مكان ناس قاعدين علي الأرض وسط البرد ناس بتعيط وناس بتدور وسط الأنقاض بطريقه جنونيه علي أشخاص مشاهد عمره ما تخيل أبداً انه يشوفها
فرق الإنقاذ مكانتش ملاحقه علي إنقاذ الكم الكبير من الأشخاص مفيش بيت سليم وكل بيت تحتيه عدد كبير من الأحياء ومن الاموات.
وقف نادر وسط الشارع يلف بهدوء وكأن حواليه كل حاجه بتدور بالتصوير البطئ كل ما يلف يلاقي قصه وحكايه وكل واحد في عالم تاني والكل بيصرخ و بينادي علي فرق الإنقاذ عشان تيجي تساعدهم يطلع ا اهاليهم من تحت الأنقاض لفت نظره بنت صغيره عندها حوالي سبع سنين ماشيه لوحدها بتصرخ و بتنادي علي مامتها من غير ما يحس راحلها و أنحني لمستواها وبدأ يتكلم معاها بلغتها
نادر....حبيبتي متخافيش انتي كويسه فيكي حاجه بتوجعك
البنت....عايزه ماما
نادر...هي فين طيب انتي مش لقياها.
البنت....لأ مش لاقيه حد ماما وبابا وأخويا كانوا معايا وانا ضعت منهم
نادر....طيب اهدي متخافيش هنلاقيهم أكيد اطمني
البنت....هتقدر ترجعني ليهم
نادر...بأبتسامه حزن طبعاً بس قوليلي حصل أيه أزاي ضيعتي منهم
البنت....كنا بنجري بليل بسبب الزلزال وبعدين كان في زحمه كبيره و لاقيت نفسي لوحدي
نادر...طيب تقدري تقوليلي كنتي فين لما سبتيهم
البنت....مش عارفه انا مشيت كتير وضعت منهم
نادر...بحزن طيب تعالي معايا
مسكت البنت في ايده وكأنها لقت طوق نجاتها كان في رجال شرطه واقفين في كل مكان راح نادر اتكلم معاهم وخدوا البنت منه و قالوله انهم بياخدوا كل المفقودين في مكان مخصص وهناك هما بيتصرفوا.
فهم نادر البنت وقالها تروح معاهم كانت مرعوبه وماسكه في مش راضيه تسيبن ابداً و بالعافيه رجال الشرطه اقنعوها و هدوها
وراحت معاهم
حس نادر ان قلبه و اجعه فضل ماشي حاسس انه تايهه مستحيل الدمار اللي حواليه و صريخ الناس يكون حقيقه ده أكيد كابوس مدينه بكاملها واقعه علي الارض وضع كارثى بمعني الكلمه تعداد سكاني ضخم أتدمر في لحظه
فاق نادر علي صوت شاب واضح من كلامه أنه عربي بيصرخ و بيعيط و بيحاول ينادي علي حد ينقذ عيلته و بيحفر بأيده بجنون وهيستريا
محسش نادر بنفسه غير وهو بيجري ناحيته
نادر....اقدر اساعدك
الشاب....بدموع اخي انت مصري
نادر...ايوه🥺
الشاب...أبوس ايديك ساعدني أرچوك مرتي وأولادي هون تحت البنايه والله اني سامعهم 🥺
نادر...طيب اهدأ هنادي علي حد يساعدنا مستحيل نعرف ننقذهم لوحدنا
الشاب....أخي بترچاك فرق الإنقاذ ما بِتلحق أرچوك ساعدني إذا بتريد والله سامعهم عم ينادوني حتي أنقذهم مافي حد يساعدني بترچاك ساعدني أخي 🥺
بصله نادر بحزن كبير الشاب واقف هيتجنن كأنه مش في وعيه محسش نادر بنفسه غير وهو بيشيل عن ايده الحامل وفي لحظه نسي نادر اصابه دراعه والاصابات اللي في جسمه وبدأ هو والشاب يشيله الحجاره بجنون و يبعدوا كل حاجه من قدامهم كان بيساعده بس عشان يريحه لكن مكانش في ولا صوت ولا أي حاجه تدل ان في حد عايش تحت البيت إصرار الشاب كان مديله أمل أنه يكمل وفعلاً كمل معاه تلت ساعه عدت وهما بينبشوا في الحجاره والشاب ينادي علي مراته واولاده وبيطمنهم كأنهم سامعينه
لحد ما حس نادر بالتعب وبدأ يتنفس بسرعه مش قادر
بصله الشاب بحزن قعد جمبه وهو دموعه نازله حط ايده الأتنين علي راسه بوجع🥺
الشاب....كان عندي شغل وتركتهم لحالهم وقت اللي صار الزلزال ما بعرف شلون إيچيت كنت بركض حتي أنقذهم بس وصلت شِفِت چثث بكل مكان في الأرض كل البنايات واقعه الوضع كارثي البنايه اللي بنسكن فيها كلها كومه تراب ماكنت بعرف إن كل هاد هيصير إذا كنت بعرف ما كنت تركتهم قلبي عم يحترق من چوه
أطفالي كتير أصغار ولد عمره خمس سنوات وبنت عمرها تلات سنين و مرتي صدقني عم حس حالي ضايع من دونهم بس چواتي شعور بيأكد أنهم عايشين و ناطريني حتي أنقذهم
بصله نادر بحزن وفجأه حس من كلامه ان قوته رجعتله من تاني
نادر....قوم معايا يلا نكمل إن شاء الله أحساسك هيطلع صح يلا قوم أنا معاك.
بصله الشاب بحزن ودموعه نازله وبسرعه قام مع نادر وفضلوا يشيلوا في الحجاره كتير من غير اي تعب او توقف وفجأه الشاب وقف وهو مصدوم وبص لنادر
نادر وقف اللي بيعمله وبصله بأستغراب.
الشاب...سامع شي؟
بصله نادر بترقب لأ
الشاب....في صوت صدقني انا ماعم أتخيل في صوت أسمهاااااااان انتي هون أسمهااااان ردي عليا حبيبتي
وفجأه حس نادر انه سامع صوت فعلاً بس صوت ضعيف جداً
نادر....في صوت في صوت انا سامع
الشاب....بحماس كمل أخي كمل بترچاك 🥺🥺
فضل يحفر هو ونادر وكل ما يشيلوا حجاره الصوت يوضح أكتر وفجأه ظهر كف أيد زوجته ودبلته علي ايدها
مسك الشاب ايدها وهو منهار و بيبوس في كفها أسمهاااااان حبيبتي انا هون معك
نادر....بعلو صوته أسعااااااااااف أسعاااااااف في حد عايش
بسرعه جريوا عليه فرق الإنقاذ وبدأوا يساعدوهم وأخيراً طلعوا زوجه الشاب وهي حاضنه طفليها بدراعها حالتهم كانت صعبه لكن كانوا عايشين ركبولهم اكسچين وبسرعه جريوا علي الإسعاف
دموع نادر بتنزل من غير ما يحس
ودموع الشاب مش بتقف من الفرحه بص لنادر بأمتنان وحضنه
الشاب....أخي شكراً ليك انا مديون إلك بعمري
نادر....بأبتسامه حمدالله علي سلامتهم يلا اجري وراهم
الشاب....انا عمار♥️
نادر...بدموع وانا نادر🥺♥️
الشاب.....الله يسعدلي قلبك أخي نادر🥺♥️
طبطب علي كتفه و جري بسرعه من قدامه لحد ما أختفي
قام نادر وهو تايهه لو قعد عمره كله يفكر انه كان ممكن يعيش اليوم ده مكانش هيصدق أبداً
مشي نادر وهو خلاص فاصل مش قادر يعمل اي حاجه بعد اللي شافه ده كله وبعد المغامره اللي لايمكن كان يتوقع انه يعيش فيها
فضل ماشي يدور علي محل لحد ما لقي اشتري حجات بسيطه مكانش مركز هو بيشتري ايه اصلاً
وراح تاني علي مريم
اما مريم كانت واقفه في الشباك بتبص عليه هو اتأخر وهي لوحدها مرعوبه المكان حواليها كله زرع كأنه غابه ووراء الزرع بحيره مش باينه من كتر الضباب و التلج لدرجه انها كل شويه تمسح الزجاج من نفسها اللي بيحجب الرؤيه عن الخارج لمحت حد جاي من بعيد و ماشي براحه مكانتش شايفه ملامحه كويس
فتح نادر الباب راحت عليه وهي مرعوبه و مخضوضه من شكله كله تراب من اول شعره لحد الجزمه بتاعته و هدومه بقت بايظه خالص متبهدله و متقطعه مناظرهم كانت بشعه.
مريم....نادر في ايه مالك؟
انت أتأخرت كده ليه؟
وليه شكلك عامل كده ؟
أيه التراب ده كله؟
في ايه بيحصل بره ؟
وفين الحامل بتاع أيدك؟
كانت بتسأل اسأله كتير وراء بعض وهي مرعوبه
نادر....بهدوء وتعب انا بخير يا مريم اهدي شويه انا مش هقدر ارد علي كل الاسئله دي ساب من ايده الشنطه وقعد علي الكنبه حط ايده علي راسه وسكت
بصتله مريم باستغراب و هتتجن وتفهم
مريم...يعني انت خرجت عشان تجيب حاجه ناكلها متأخر حوالي ساعه ونص وراجع شكلك مبهدل كده ومش عايزني أسأل قولي ايه اللي بيحصل بره
نادر...بصوت مصدوم اللي بيحصل بره مرعب يا مريم حاجه كده عامله زي الفيلم الرعب او الخيال العلمي بلد كامله أتدمرت في لحظه كأن القيامه قامت صريخ و عياط في كل مكان جثث مرميه علي الارض في كل حته اطفال وناس كبيره في السن قاعدين وسط التلج جروح واصابات ودم
اسعاف في كل مكان اطفال تايهه وناس بتنادي علي اهاليها تحت التراب بصلها وهو دموعه بتنزل بغزاره وحالته النفسيه تحت الصفر 🥺 احنا في حلم يا مريم صح
مريم...بدموع ياريت يكون حلم يا نادر 🥺 بس قولي طيب و طمني انت حصلك ايه.
نادر....حاولت اساعد شاب طلع سوري بيصرخ ومصمم ان مراته وولاده تحت البيت و بينادوله وبمجرد ما حس اني عربي زيه فضل ماسك فيا كأنه ضايع وما صدق شاف حد يقويه مقدرتش أسيبه والغريب ان احساسه طلع صح مراته وابنه وبنته كانوا عايشين و قدرنا نطلعهم🥺
بنت صغيره تايهه من اهلها سلمتها للشرطه يمكن تلاقي اهلها
شوفت ست كبيره في السن بتصرخ علي ولادها شابين طلعوها هي الاول ورغم الاصابات اللي فيها كانت ماسكه بأيدها في الارض و رافضه تمشي عشان لسه ولادها مطلعوش
اول مره احس اني عاجز يا مريم
الوضع بره مرعب متبقيش عارفه تساعدي مين ولا مين مفيش شخص بره مش محتاج مساعده وانتي مش قادره تلاحقي فرق الانقاذ قليله جداً مش ملاحقين العدد اللي محتاج مساعده كبير اوي جوايا طاقه كبيره عايز اساعد الكل بس مش عارف 🥺
مريم...بدموع ياريت نقدر بس صعب وبعدين انت مش عاجز يا نادر علي الاقل ساعدت البنت الصغيره وساعدت الشاب يلاقي ولاده ومراته
نادر...صدقيني مش كفايه مش كفايه يا مريم🥺
مريم.....طيب قولي فين الحامل اللي كان في ايدك
نادر....مش عارف راح فين انا شيلته وبدأت اساعد الشاب ده وبعدين مشيت كان كل همي اني ارجع بسرعه
مريم....بصدمه نادر انت راسك بتنزف😳
نادر....بهدوء متخافيش غالباً كده الخياطه فكت حتي ضهري كمان حاسس ان في دم نازل
مريم...وقاعد ساكت بتتكلم بهدوء قوم بسرعه طيب نروح المستشفي
نادر....متقلقيش انا بخير سيبي المستشفي للي محتاجها يا مريم صدقيني احنا احسن من غيرنا بكتير💔
مريم...ايوه يا نادر بس انت فيك جرح وانت كمان محتاج رعايه
نادر....انا مش عايز حاجه انا محتاج انام بس💔
مريم....طيب قولي اعمل ايه نوقف الدم ده ولازم حاجه ترفع بيها ايدك نادر انا مش بعرف اتصرف والنبي قولي اعمل ايه🥺
نادر...متخافيش يا مريم صدقيني انا بخير بصي شوفي في الدولاب اي ملايه او اي حاجه خفيفه اربط بيها بس ايدي
جريت مريم طلعت ملايه فضلت تقطع فيها وراحت بسرعه عليه عملتله حامل يعلق ايده فيها و قطعت حته تانيه ربطتله بيها دماغه بقوه رغم انها كانت بتوجعه لكن مكانش بيتألم وكان ساكت رفعتله التيشرت لقت الخياطه اللي في ضهره كمان فكت برقت من الصدمه عمرها ما أتعرضت للموقف ده ابداً
مريم...بدموع يانادر لازم تروح المستشفي والنبي الجرح ده كمان فك 🥺
نادر...بهدوء اقطعي حته كمان يا مريم و لفيها علي وسطي اربطيها
مريم....بس دي لازم تطهر يا نادر كده الجرح هيتلوث هدومك كلها تراب انت مش جايب اي حاجه طيب من الصيدليه
نادر....لا مروحتش الصيدليه جبتلك اكل بس
مريم.....طيب اعمل اييييييه قولي🥺🥺🥺
نادر....متخافيش مريم اعملي اللي قولتلك عليه وهنام شويه ولما اصحي هخرج اجيب
مريم...طيب انت لازم تاكل حاجه
نادر....مليش نفس مش حاسس اني جعان اصلاً عايز بس انام
نفذت مريم اللي طلبه و أول ما خلصت نام علي الكنبه زي ما هو
راحت بسرعه جابتله بطانيه غطته الجو كان تلج مخادش دقايق وكان نام.
بصت علي الدفايه جمبها خشب عايزه تولعها عشان تدفي المكان بس مش عارفه قررت تحاول فضلت تدور علي اي حاجه تولع بيها الخشب لمحت أزازه صغيره فيها سائل شامته عرفت انه ماده بتساعد علي الأشتعال فضلت ترش منه علي الخشب وبعدين ولعت وبمجرد ما النار مسكت في الخشب فرحت وبدأ المكان يدفي شويه راحت علي الحمام خدت منه بورنس لبسته فوق هدومها كانت متلجه وراحت قعدت جمب الدفايه فضلت قاعده شويه وبعدين بدأت تسرح في سبب رحلتها لتركيا🥺💔
..........................
في مصنع الباشا
وصل حسام لما منذر اتصل بيه يجيليه عشان في شغل كتير وهو محتاجه معاه في المصنع
فضل حسام يساعد منذر لكن مكانش في وعيه عقله في اللي حصل مع سما مش لاقي حل ولا عارف يعمل ايه
منذر...حسام بسرعه بسرعه لو علي مكنه الضغط دي مع مسعود امسكها بداله لحظه يلا يا حسام العمال مش ملاحقين العربيات علي وصول
حسام....هنشتغل بأيدينا يعني يا منذر علي المكن😏
منذر....حسام انجز بقولك مفيش وقت مضطرين نشتغل معاهم حالاًضغط الشغا بوظ مكنتين انهاىده لو ماسعدناش مش هنلحق
حسام...طيب طيب رايح مالي انا ومال المصنع ياربي بس 😠
وقف حسام مع مسعود علي المكنه وبدأوا يخلصوا بسرعه
مسعود....معلش يا باشا امسك بس الدراع ده لحظه خليها مرفوعه لحد ما اودي الكميه اللي خلصت دي وخد بالك عشان مولعه خلي بالك من أيدك.
حسام...طيب طيب روح يلا يا مسعود خلينا نخلص😏
فضل حسام ماسك الدراع و سرحان في كل حاجه حصلت منظر سما وهي ملفوفه بالملايا قدامه ومنظر الدم علي السرير و عياطها وشكل الاوضه اللي أتبهدلت مش راضين يفارقوا عينه صوت عياطها في ودنه وكأنها شبح بيطارده وفجأه صرخ حسام الكل انتبه وجري عليه منذر لقي كف ايده اتحرق
منذر....مسعوووود تعالي بسرعه حسام اتحرق كمل ا انتوا شغلكم يلااااا.
حسام....خلاص خلاص بسيطه يا منذر
منذر....بسيطه ايه ايدك اتحرقت لازم تروح لدكتور
حسام...ي منذر متقلقش خلاص كلها عشر دقايق خلص بسرعه ونروح لاي دكتور واحنا ماشيين يلا بس انجز
منذر....طيب مترفعش ايدك من تحت المايه وانا مش هتأخر عليك
حسام...ماشي ماشي.
بعد حوالي نص ساعه كان الشغل خلص والعمال نقلوه بسرعه علي العربيات واطمن منذر من كل حاجه وبعدين جري علي حسام خدوا وراح بيه علي المستشفي يشوف ايده و ساب العمال يكملوا شغلهم.
غير حسام علي ايده و رفض انه يرجع مش عايز يشوف سما ولا عايز يفتكر اللي حصل وقرر يفضل مع منذر كان فاكر ان الهروب هو الامان لكن مكانش يعرف المصايب اللي مستنياه من سما🙄
..................
في شركه الطوبجي.
ملك...الحمد لله انكم أطمنتوا عليه وانه بخير.
ياسين....الحمد لله كان يوم صعب فعلاً المهم بس تعدي علي خير
ملك...الوضع هناك وحش جداً ياريته ينزل أفضل.
ياسين...المطارات مقفوله هناك والوضع مش مستقر ربنا يستر
ملك...يارب طيب انتوا بتطمنوا عليه.
ياسين....كلمناه مره كمان بعد ما هو كلمنا خير ان شاء الله
ملك...يارب
ياسين....طمنيني ميار كويسه؟
ملك...بحزن اه الحمد لله
ياسين....بلاش تفضلي زعلانه معاها يا ملك هي اكيد محتجالك الوقت.
ملك....مش عارفه والله خالص ميار لازم تحس ان اللي عملته كان غلط لاني نصحتها كتير
ياسين...مفيش حد فينا ما بيغلطش يا ملك وانا شايف ان ميار مغلطتش هي وثقت في اللي بتحبه مش اكتر
ملك...وثقت في الشخص الغلط اللي ياما حذرتها منه وهي كانت بتدافع عنه بأستماته و النتيجه ان انا اللي طلعت صح.
ياسين....مكانتش هتصدق يا ملك طول ما هو كان محتويها ومش مبينلها وشه الحقيقي مستحيل كانت هتصدق كلمه عليه
ملك...بس انا اختها والمفروض انها تصدقني🥺
ياسين....وزي ما قولتلك هي شايفه انه بني ادم كويس بيحاول يظهرلها كل الحلو وهي صدقته فعلاً واكيد كانت شايفه كمان ان انتي اللي مش عرفاه كويس ولما تعرفيه هتتأكدى انه حد كويس بصي يا ملك اي شخص فينا لما بيكون معمي عن حقيقه اللي قدامه مهما اللي حوالينا ينصحونا مش بنصدقهم عشان كده لازم نجرب لازم نتعرض لمواقف صعبه تخلينا نفوق واظن ان ميار فاقت بجد ومينفعش ابداً بعد ما تفوق تسيبيها لوحدها من غير ما تحس انك معاها ولا حتي ينفع تعاتبيها و تحسسيها بغلطها في الوقت ده بالذات فهماني.
ابتسمت ملك فهماك معاك حق يمكن انا زودتها شويه معاها بس ده من خوفي عليها مفكرتش بطريقتك دي خالص
ياسين.....خلاص يبقي تتكلمي معاها وتنسي اللي حصل انتي وهي كأنه محصلش وتبدأوا من جديد ولازم تعرفي ان اللي حصل ده مش وحش بالعكس ده هيفيد ميار في حياتها جداً التجربه دي هتعلمها حجات كتير اوي.
ملك...يارب أتمني
ياسين...ان شاء الله خير
ملك...بأبتسامه شكراً
ياسين....علي ايه بس
ملك...علي كل حاجه علي وقفتك معايا انا واختي علي كلامك مع اني يعني ....🙄
ياسين...بضحك مكنتيش طيقاني صح🤨
ملك...مش للدرجادي يعني🙈 بس بجد متخيلتش انك تقف معايا كده.
ياسين....انا معملتش اي حاجه واكيد هتلاقيني ديماً موجود كفايه يعني انك جايه بتوصيه من روح
ملك...بأبتسامه أيوه طبعاً😂
ياسين....طيب يا ستي خلينا بقي في المهم قولتيلي انك عيزاني في حاجه مهمه بخصوص الشغل.
ملك...ده حقيقي والحقيقه هما حاجتين مش حاجه واحده
ياسين....طيب تمام كلي آذان صاغيه في ايه.
ملك....اول حاجه كنت عايزه افرحك وأقولك ان التطبيق جاهز🙄
ياسين....خلصتيه؟
ملك...ايوه بس المفروض اننا نجربه و نشوفه مع بعض كلنا قبل ما نبدأ نعتمده في الشغل .
ياسين....خلاص نعمل بكره الصبح اول ما نيجي اجتماع ونشوف التطبيق مع بعض انتي عارفه ان اغلبنا انهارده جه بعد الضهر مفيش وقت.
ملك....طيب تمام يبقي بكره واكون انا اتأكدت تاني ان كل حاجه تمام.
ياسين...تمام اتفقنا طيب ثانياً
ملك بصتله بترقب بص هو مش حاجه حلوه ومش عارفه انا غلطانه ولا لأ هو مجرد شك
ياسين....خير يا ملك في ايه.
ملك....مصنع السيراميك؟
ياسين...ماله؟
ملك....المفروض ان التطبيق اللي انا شغاله عليه فكرته أصلاً انه يجمع كل حاجه بتخص كل البيزنس الخاص بمجموعه الطوبجي سواء الاجهزه الكهربائيه او العقارات او مصانع السيراميك والمفروض ان التطبيق ده بيتسجل عليه كل ورقه خرجت او دخلت المجموعه.
ياسين...جميل فين المشكله؟
ملك...المشكله اني لما جيت ادخل الداتا الخاصه بمصانع السيراميك المفروض انك بتدخل عليه اللي اتباع والمطلوب واللي لسه موجود و بيتسجل عليه الفرز الاول والتاني و التالت و التوالف وطبعاً كل ده بالارقام في الحقيقه انا خدت وقت طويل كل مره بوصل للنهايه بلاقي حاجه غلط في الارقام اللي المفروض في الاخر توصلني لرقم معين من جمله المبيعات والرقم ده ناقص عشرين مليون جنيه.
ياسين...نعمممم لا طبعاً مستحيل في حاجه غلط.
ملك...صدقني انا جربت كتير بقالي يومين بحاول بتطلعلي نفس الارقام بص هو في حاجه من اتنين يا اما الورق اللي معايا ناقص وفي ورق مش معايا يا اما.....🙄
ياسين....بشرود يا اما في حد بيستغفلنا وبيسرقنا؟🤨
ملك....المشكله مش في كده بس المشكله ان المفروض انتوا بتراجعوا كل حاجه وبتمضوا عليها ازاي محدش خد باله من النقص الكبير ده.
ياسين.... في حاجه انتي مش واخده بالك منها
ملك...ايه هي؟
ياسين....هو اه كل بيزنس هنا خاص بنفسه بس كمان في النهايه كله بيروح لرصيد المجموعه يعني مش معروف الربح اللي وصل كان من انهي بيزنس فيهم.
ملك...وده أكبر غلط اسفه يعني اني اقول كده بس دي غلطه كبيره متنفعش ابداً حتي لو كله هيروح لرصيد المجموعه المفروض تبقوا عارفين كل بيزنس لوحده بيدخل أيه و بيخرج ايه بيكسب ايه و بيخسر ايه.
ياسين....في ورق لكل حاجه يا ملك اكيد طبعاً كل حاجه ليها مستند خاص بيها في الأرشيف تحت.
ملك....طيب كويس جداً يبقي زي ما قولت يا اما الورق اللي وصلي ناقص؟ يا اما في حد للأسف بيسرق؟ وطبعاً الورق اللي كان معايا وبدخل الداتا بتاعته في التطبيق من سنه بس! يعني لو في سرقه فعلاً اكيد مش من سنه بس ولو أكتشفنا انها سرقه فعلاً يبقي السرقه دي موجوده من زمان ولو راجعنا ورق السنين اللي فاتت اكيد هنكتشف بلاوي.
ياسين...بتفكير يبقي كده لازم نتأكد الاول من الورق اللي معاكي قبل ما نظلم اي حد واتمني يكون الورق اللي معاكي ناقص
ملك....خلاص انا هتأكد تاني من الشهور اللي معايا كل حاجه مكتوب عليها تاريخ والتواريخ هتسهل علينا نعرف ايه الورق الناقص
ياسين...براڤو عليكي يا ملك طيب تقدري تروحي تجيبي كل الورق اللي معاكي وخلي جلال يجي و هنراجع مع بعض احنا التلاته والاهم مش عايز اي حد يعرف حاجه الوقت مش ناقصين توتر ولا عايزين الدنيا تقوم خصوصا زيد لو عرف الوقت هيبوظ الدنيا انا عارفه.
ملك...اطمن محدش هيعرف حاجه يلا هقوم تجيب الورق وهنادي جلال وهرجع بسرعه.
ياسين....تمام مستنيكم.
عدي وقت بسيط ودخلت ملك وجلال وبدأوا يجيبوا في مستندات كتير في مكتب ياسين عشان يبدأوا يراجعوا مع بعض
عدي وقت طويل حوالي ساعتين
بص ياسين ليهم وملامحه كلها غضب😠
ملك....اتأكدت من كلامي؟
جلال...دي مصيبه مين اللي عمل كده؟ و هيحصل أيه
ياسين....كل اللي انا واثق منه ان الدنيا هتولع
ملك...طيب مفيش حاجه نعملها احنا من غير ما نكبر الموضوع
ياسين....مينفعش لازم الكل يعرف عشرين مليون مسروقين في سنه ومحدش حس بيهم امال لو راجعنا باقي السنين هنكتشف ايه
جلال...مش فاهم يعني دي غلطه مين المفروض سالم و زيد وداوود اللي بترجعلهم اي مراجعه ماليه ازاي ده حصل
ياسين...الورق يبان يا جلال انه مفيهوش غلطه الارقام ملعوب فيها بحرفنه مستحيل حد يكتشفه وعشان المشاريع دي والمبيعات كانت بتحصل طول السنه فا مكانش حد بيركز ولولا ملك عملت التطبيق ده مكناش عرفنا اصلاً
جلال.....زيد هيولع الدنيا
ملك...حقه بصراحه خصوصا لو في سرقه السنين اللي فاتت لما في سنه واحده مسروق عشرين مليون امال باقي السنين أتسرق كام
ياسين....انتي متعرفيش زيد يا ملك وعموما في كل الأحوال لازم يعرف ربنا يستر شكلنا داخلين علي معركه كبيره.
جلال....ربنا يستر.
ياسين...طيب انا في حاجه في دماغي حابب نعملها قبل ما نعرفهم و شايف اننا نأجل الكلام ده يومين تاني
ملك....ايه اللي في دماغك طيب؟
ياسين...انا عارف ان الموضوع هيكون متعب شويه بس احنا مضطرين كنت حابب اننا نراجع الورق بتاع السنه اللي فاتت واللي قبلها كمان.
جلال...ايوه بس ده هياخد وقت طويل يا ياسين؟
ملك...مش مهم انا موافقه واكيد هنقدر نخلصه مع بعض ولنا ممكن كمان اخد جزء معايا البيت و أراجعه هناك براحتي.
ياسين....تمام وانا كمان ممكن أخد كام شهر وجلال بردو بس المهم من غير ما اي حد يحس بينا يا جلال واعمل بيني وبينك وبين ملك شات كل حاجه تتراجع في الورق نكتب الرقم اللي طلع
ملك...كويس جداً بس كده احنا هناخد ورق كتير من الارشيف ومش عايزه حد يعرف والمشكله الوقت في الموظف اللي تحت
جلال....حاج توفيق ده راجل كبير و محترم اوي.
ملك...عارفه بس بما اننا قررنا ان الموضوع بينا احنا التلاته بلاش حد تاني يعرف خصوصا احنا لحد الوقت منعرفش مين اللي عامل الكارثه دي بلاش نثق في موظف زياده عن اللزوم يمكن يكون محترم بس ممكن يبلغ بطريقه غير مقصوده عن الورق اللي اتاخد واللي عمل كده يهرب ولا يلاقي حل.
ياسين...ملك معاها حق خلاص انا عندي فكره جلال هينزل ينادي عليه ويقوله انه هيفضل مكانه احد ما ينزل و انا هحاول علي قد ما اقدر اشغله معايا هنا شويه تكوني انتي وجلال خلصتوا شغلكم تحت
ملك....طيب تمام كويس اوي.
جلال...طيب هقوم انا انزل
ياسين...وانا هستناه هنا بس المهم بسرعه وفي نفس الوقت تركزوا مش عايز غلط ولا عايز حاجه تتنسي.
ملك...متقلقش سيبها عليا يلا يا جلال.
...................
في المساء رجعت فيروز ڤيلا الباشا من تاني كان تعبها بيزيد دايخه وحاسه بعدم إتزان و معدتها تعبانه كانت شايله هم كاريمان بس كانت مضطره متديلهاش فرصه عشان تطلع ترتاح وفي نفس الوقت حسام ومنذر مكانوش رجعوا وطبعاً حسام من وقت اللي حصل مع سما وهو دافن نفسه في الشغل عشان يهرب من تفكيره
فيروز....مساء الخير
كاميليا...اهلا يا فيروز عامله ايه يا حبيبتي
فيروز...بخير يا طنط
سما...ازيك يا فيروز وحشتيني والله.
فيروز....ميرسي يا سما. ازيك يا طنط
كاريمان...اهلا يا فيروز اخوكي كويس؟
فيروز....الحمد لله يا طنط اطمنا عليه ربنا نجاه.
كاريمان....الحمد لله
فيروز....طيب انا هطلع عشان ارتاح لاني حاسه اني تعبانه شويه
كاميليا....سلامتك يا حبيبتي مالك شكلك باين انك تعبانه فعلاً
فيروز....بتعب واضح من بدري معدتي تعبانه وبرجع و دايخه شويه
بصتلها كاريمان بأبتسامه وفرحه داخليه طيب نطلب الدكتور يا حبيبتي يطمنا عليكي وقامت راحت عليها
كاميليا وسما بصوا لبعض بصدمه من تغيير كاريمان المفاجئ وخوف لا يكون اللي فكروا فيه طلع صح
واول ما كاريمان وصلت لفيروز وقعت من طولها فاقده الوعي
فضلت كاريمان تصرخ فيرووووز
الحقيني يا كاميليا حد يتصل بدكتور اتصلوا بحسام بسرعه.
أتصلت الشغاله بسرعه بالدكتور واتصلت كاريمان بسرعه بحسام ومنذر تبلغهم وبسرعه اتحركوا علي الڤيلا.
ولسه سما و كاميليا علي صدمتهم
كاريمان....انتوا مالكم واقفين كده ليه تعالوا ساعدوني يلااااااا
البنت مرميه علي الارض
جريت عليها كاميليا وسما و معاهم الشغاله رفعوا فيروز علي الكنبه وفضلوا مستنين
الدكتور و وصول حسام ومنذر
🏃🏃🏃🏃🏃
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية احفاد الطوبجي) اسم الرواية