رواية احفاد الطوبجي(1) الفصل الثاني و العشرون 22 - بقلم اميرة اسامه
الوقت بيمر علي الجميع وكل واحد سارح في ملكوته اللى شايل هم اللى حزين اللى بيواجهه كارثه
واللي شايف ان خلاص كل حاجه انتهت واللى شايف انه وقع في حفره عميقه صعب الخروج منها
لازم نعرف ان زي ما كل ثانيه وكل دقيقه بيتولد و بيموت آلاف في نفي الوقت بيحصل مشاكل وكوارث وحجات لا يمكن تخطر علي البال لآلاف تانيه.
الحياه غريبه أوي كلها صراعات علي الموت والحياه والمشاكل والحكايات اللي صعب تتصدق💔
.............
وصل زيد في وقت قياسي كأنه بيسابق الزمن عشان ينقذ حيات حد ملوش ذنب في اى حاجه غير أنه ضحيه وقعت في أيد ضحيه زيها كان سايق وهو مش مركز في اي حاجه حتي صبا مكانش مركز انها جمبه في نفس الوقت اللي كانت هي محتله جزء من تفكيره
كل اللي كان بيتردد في عقله في الوقت ده شويه جُمل علي شويه صور علي مواقف شايف صبا وهي واقعه في الارض بتموت بعض ضرب ايمن ليها شايف ايمن في حاله غريبه أول مره يشوفها شايف صوره شمس في الكاميرا شايف الحاله اللي سالم فيها وسبب اللي بيعمله حتي من غير ما يتكلم شايف وجع داوود وليلي شايف وجع فرح اخته ووجع منذر صاحبه شايف ضعف فيروز شايف الحاله اللي نادر فيها ومش لاقيلها تفسير حاسس ان عيلته بتنهار وهو مش عارف يعمل حاجه نسي وجعه ونسي كل حاجه حصلت معاه كان كل همه في الوقت ده يوقف سالم ويساعد صبا وأيمن ويرجع نادر.
رغم ان صبا كانت في دنيا تانيه لكن كانت مستغربه الحاله اللي فيها زيد ومش فاهمه ايه اللي بيحصل أكتفت بالصمت وبوجعها
وأخيراً وصل زيد تحت البيت
ورغم اللي بيحصل جواه بصلها وكلمها بصوت هادي جداً
زيد....صبا انا هطلع لسالم عشان عنده مشكله مش هتأخر عليكي هنزل علي طول تمام
هزت صبا راسها من غير اي كلام
زيد....الجارد ورانا متقلقيش انتي مش لوحدك مش هتأخر.
نزل زيد علي طول ولمح الجارد بتوع سالم واقفين أتغيرت ملامح وشه للغضب وراح عليهم وهما قربوا منه في نفس الوقت.
أمين....زيد باشا !!
زيد...انتوا بتعملوا أيه هنا😠 هو انا مش قولتلكم تفضلوا فوق
أمين....طلعنا والله العظيم يا باشا وسالم باشا فتح وقال انزلوا وقال لن حضرتك كلمته خلاص وهو مستنيك.
زيد....والبنت يا غبي😠
أمين....مشوفنهاش والله يا باشا مكانتش بره بس شوفتها نزلت من شويه
زيد....نزلت 😠 يعني ايه
أمين....مش عارف والله يا باشا بس هي نزلت على طول ورانا اول ما نزلنا وروحنا على العربيه لقيناها نازله ومشيت.
بصلهم زيد بغضب أغبيه😠
سابهم وطلع بسرعه على البيت.
.........
فى نفس الوقت أيمن كان فى حاله وحشه جداً من بعد ما خرج من القصر وهو بيلف بالعربيه مش عارف يروح فين ولا يعمل أيه غلط وعارف انه غلط اتسرع و ملتزمش بكلام الدكتور ظلم صبا معاه بهدلها وضربها كان هيموتها في ايده شيلها ذنب هي ملهاش يد فيه جاب اللوم عليها وهو عارف ان هو المذنب الاول والاخير سابلها ذكرى بشعه هتفضل في عقلها طول العمر حتي لو وافقت تعيش وتكمل معاه وترضى كالعاده لكن عمرها ما هتنسى اللحظه اللى أتمنت تعيشها معاه تنتهى بالشكل البشع و المهين ده.
كان سايق ودموعه مش بتوقف الدنيا اسودت في عينه عارف انه غلطان ومش لاقى سبب المرادى ممكن تسامحه عشانه
ركن أيمن عربيته وقرر انه يتصل بيها يقول أى حاجه المهم انها تسامحه ويفكر معاها فى حاجه يقولوها للكدمات والضرب اللي آثاره باينه على وشها وجسمها
كان أناني أوى لأخر وقت بيفكر في شكله و بيفكر أن كدبته تستمر و متتكشفش يمكن غصب عنه لأن اللى كان بيمر بيه مش سهل لكن مكانش يعرف أن أنانيته عماه لدرجه انه محسش بالفجوه الكبيره اللى عملها بأيده بينه وبين صبا💔
أتصل ايمن علي صبا فضل يرن لحد ما فصل أتصل مره و أتنين و تلاته و مكانش في أي رد
توقع ايمن أنها مش عايزه ترد عليه وزعلانه مكانش يعرف اللي حصلها وان زيد و داها المستشفي.
قرر يتصل على زيد عارف انه اكيد مش طايقه وأنه مش هيسمعله أى مبرر يقوله لانه حظره قبل كده وكان عارف إن مفيش حاجه هتخلي زيد يسمعه إلا لو أعترف بالحقيقه وبما أنه هو الوحيد اللى شاف اللى حصل فا قرر يكون فى شخص تالت فى السر اللي خباه سنين كان عارف إن زيد هيعذره واللى كان مطمنه إنه قاله قبل كده وقت ما تحب تحكى هتلاقينى مستنيك و هسمعك.
جاب أيمن رقم زيد ولسوء الحظ كان الموبايل سايبه زيد في العربيه.
رن الموبايل كانت صبا سانده راسها علي الشباك ودموعها نازله بقهر ووجع كأنها ما صدقت زيد نزل عشان تخرج اللي جواها فصل الموبايل ورجع من تاني رن
أنتبهت صبا لصوت الموبايل بصت علي المتصل شافت اسم أيمن حست ان غضب الدنيا أتملك منها مسكت الموبايل وفتحت الخط وقبل ما تقول اى كلمه كان أيمن أتكلم.
أيمن...بدموع زيد زيد ارجوك أسمعنى و متقفلش عارف انك مش طايق تسمع صوتى وعارف كمان انى غلطت بس صدقني والله العظيم مكنتش في وعي وكمل بدموع و نبره صوت توجع القلب🥺💔
زيد أنت قولتلى اخر مره اتكلمت معايا قولت انك مصدقتش اي حاجه من اللي قولتها وقولتلي كمان وقت ما تحب تتكلم هتلاقيني موجود وبسمعك انت كنت صح يا زيد اخر مره شوفت فيها صبا وقولت انها زعلانه انا فعلا كنت مزعلها واللي كان في جسمها ده كان بسببي انت كنت صح بس مقدرتش أقولك وقتها أصل كنت هقولك ايه يا أخويا أقولك أن اخوك عاجز اقولك ان اخوك مش قادر يكون راجل غير في البطاقه وبس اقولك ان لحد الوقت مش قادر اكون زوج لصبا غير علي الورق وبس ايوه زيد صبا لسه بنت انا مش عارف اقربلها ولا عارف اديها حقوقها ولا قادر اخليها تكون ام صبرت وتعبت معايا سنين و صانت السر اللي محدش يعرفه غيري انا وهي عارف اني ظلمتها بس غصب عني كنت هقول ايه يا زيد مقدرتش اتكلم كنت خايف أبوس ايدك يا زيد أعمل حاجه متخليش صبا تسيبني عارف اني لو قولتلها ايه المرادي مش هتنسى اللي عملته فيها زيد لازم تقنع صبا ارجوك صبا لو سابتني انا هتفضح يا اخويا قولها تقول اي حاجه لو حد شافها كده وانا اوعدك هحل معاها كل حاجه هعوضها بالطريقه اللي ترضيها ومش هقربلها تاني غير وانا عارف اني خفيت وبقيت احسن بس اقنعها ارجوك🥺
في الاول صبا كانت بتسمعه ومدياله الف عذر للي عمله كان صعبان عليها وعارفه انه غصب عنه وصدقت انه فعلا ضعف ومكانش في وعيه كانت حاسه بوجعه و حاسه بدموعه و بتحاول تنسي لكن فجأه أتصدمت من كلامه بعد كل ده وكل اللي همك الفضيحه كل اللي همك ان محدش يعرف طالب منها انها متقولش انه ليه ذنب في اللي حصلها فجأه أتحولت الملامح المتعاطفه لغضب ووجع.
صبا....أنت ازاي كده🥺💔
ايمن...صبااااا صبا حبيبتي
صبا...أخرررررس متقولش حبيبتي دي واياك تنطق اسمي علي لسانك انا نفسي اعرف أنا ازاي رضيت علي نفسي كل ده ازاي أستحملت كل القرف والوجع السنين دي بعد كل اللي حصل ده انت خايف أتكلم خايف من الفضيحه طب وانا💔🥺 أنا فين من كل ده من يوم ما أتجوزتك يا أيمن وانت بتسرق منى عمرى وانا مش حاسه انا ازاى كنت عايشه مع واحد أناني كده زيك أزاى مفكرتش ولا مره في نفسي
أيمن...ارجوكي يا صبا اسمعيني انا عارف اني غلطان بس عشان خاطري اديني اخر فرصه صبا انا مش هعرف اعيش من غيرك
صبا....أنت كداب يا أيمن أنت عارف أنت متمسك بيا ليه؟ عشان خايف لو سبتك و أتجوزت غيرك وربنا عوضني و بقيت ام تتفضح
خايف لو سبتك واتجوزت خالوا يخليك تتجوز واحده تانيه ووقتها هتتفضح ويعرفوا انك راجل في البطاقه وبس يا أيمن زي ما قولت
عارف هَيعرفوا ليه يا أيمن 🥺 عشان اللي هَتتجوزها هَتفضحك ومش هَتصون سرك مش هتعمل زي ما عملت يا أبن خالي مش هتدارى عليك و تحتويك و تصبر زي ما انا عملت مش هتهمش نفسها وتتنازل عن حقوقها كا ست ولا هتتنازل عن حقوقها كا ام من الأخر مش هتلاقي غبيه غيري يا أيمن تداري عليك🥺💔
ايمن...صبا صبا متقوليش كده ارجوكي انتي هتفضلي معايا
صبا....ولا ثانيه واحده بعد انهارده يا ايمن صبا الغبيه فاقت متأخر
ايمن...مش خطلقك يا صبا مهما يحصل انا بحبك.
صبا...انت عمرك ما حبتني انت اناني يا ايمن ما بتحبش غير نفسك ومتقلقش يا ابن خالي سرك هيفضل سر طول العمر هيتدفن معايا لحد ما ادخل قبري والحمد لله انا اللي رديت مش زيد يعني السر هيفضل بيني وبينك مش هيتقسم علي تلاته زي ما قولت
ايمن....انا عارف انك الوقت مش في وعيك عارف انك مضايقه مني وعارف كمان انك عمرك ما هتقولى لحد انا هرجع بس هسيبك لما تهدى خالص و صدقيني مش هقرب منك ولا هتكلم معاكي و هسيبك براحتك بس...
قاطعته صبا بغضب....هو انت فاكر ان في مكان هيجمعنى بيك تاني فاكر اني هقولك اه ارجع و يتقفل علينا باب اوضه واحد انت بتحلم يا ايمن وواضح ان مش مصدق اني فعلاً فوقت متأخر
ايمن....بجنان وغضب مش هطلقك يا صبااااا انتي فاهمه مش هطلقك
صبا....وانا مش هقعد علي ذمتك ثانيه واحده وصدقني يا أيمن لو مطلقتنيش بالذوق هخلعك و هقول اسباب الخلع ايه ووقتها مش هبقي صبا اللي تعرفها و هفضحك بنفسي يا ايمن طلقني بالذوق يا ايمن وبلاش تطلع اسوء ما فيا خلي في حاجه واحده بس احترمك فيها خلي في حاجه بينا تخلص باحترام انت فاااااهم🥺💔
قفلت صبا في وشه وفضلت تعيط وهي منهاره
تما ايمن فضل باصص علي الموبايل بصدمه دموعه نازله وراء بعض حاسس انه في كابوس مستني يصحي منه بس مش عارف وفجأة حس ان كل حاجه انتهت و أسودت الدنيا في وشه💔
..............
اما عند زيد طلع علي السلالم جري مستناش الاسانسير كان بياخد السلم كل درجتين مع بعض
وأول ما وصل قدام الباب حط صباعه علي جرس الباب وبالأيد التانيه بقي يخبط بغضب مرفعش ايده غير لما سالم فتح الباب وبصله من غير كلام وكأنه مستني زيد يجي عشان يفهم منه ايه سبب مكالمته و أزاي عرف ان شمس معاه اصلاً وبمجرد ما الباب اتفتح زقه زيد بغضب في صدره ودخل زي المجنون يدور في الاوض عن شمس.
زيد...هي فيـــن😠
وقف سالم باصص عليه باستغراب
فتح زيد اوضه قابلته كانت فاضيه فتح الاوضه اللي بعدها واللي كانوا فيها مع بعض الاوضه شكلها مبهدل وواضح انه كان قاعد فيها خرج بسرعه زي المجنون علي سالم مسكه من التيشرت بتاعه
زيد...هي فييييييين انطق😠
سالم...بهدوء هي مين وفي ايه مالك داخل عامل زي القطر كده ليه.
زيد....شمس فين يا سالم😠
سالم...الله !! انت بتراقبنى ولا ايه يا باشا ولا اه صحيح انت شغلت الكلاب اللي تحت لحسابك وانا معرفش؟
زيد....سالم انطق عشان انا ماسك نفسي بالعافيه عملت فيها ايه انا حلفتك برحمه امك ما تقربلها قول انك ملمستهاش💔 قول يا أخويا أنك مأذيتهاش شمس فين؟ أتكلم
سالم...شمس؟؟ ضحك سالم بسخريه تقصد شهد مش كده؟ شمس من شهد مش هتفرق كتير
زيد....بعصبيه مش هي يا غبيييييي مش هي والله العظيم ما هي.
سالم....ايه صدقت تمثيلها ولا ايه يا باشا كنت فاكرك أذكى من كده
زيد...أنت اللي غبي يا سالم كنت فاكرك نسيت اللي حصل والسنين دي كلها قدرت تخليك تعدي اللي حصل لكن شبح شهد لسه بيطاردك و منستش اللي حصل ويوم ما حبيت ترجع حقك انتقمت من واحده ملهاش اي ذنب غير انها شبهها يا غبييييييي😠
عملت فيها ايه هاااا قوللللي
سالم...شبهها مش بقولك انها ممثله شاطره بس اللي مش فاهمه انت عرفت ازاي اصلاً بتراقبني يا زيد
زيد...اه براقبك وعيني عليك وعلي كل خطوه بتخطيها حكمت علي شمس انها شهد عشان سرقتك صح عملت معاك زي ما شهد عملت فا خلاص بقت هي شهد
سالم....بتوهان انت مش فاهم اي حاجه
زيد...انت اللي غبيـــي😠 متعبتش نفسك دقيقه تتأكد اذا كان كلامها صح او غلط محاولتش تدور وراها وتعرف إذا كانت والدتها فعلاً مريضه ولا لأ أنت بمجرد ما شوفتها مبقتش شايف بعينك غير الانتقام بس انا معملتش زيك يا سالم أنا أول ما شوفت الكاميرات وشوفت مين اللي سرقك مش هكدب عليك اتصعقت من الشبهه ولما عرفت حكايتها من صاحب المطعم واتأكدت بنفسي من وجود والدتها في المستشفي وجبت تاريخ حياتها كله عرفت ان مش هي وعرفت انها هتبقي ضحيه شبهه ملهاش يد فيه. لأ وانا في الاول قولت ياتري سالم ليه خبي حكايه السرقه لما عرفت مكنتش اعرف انك حبيت تنتقم يا سالم.
سالم....بصدمه انت بتقول ايه مين دي اللي شبهها مستحيل شمس تبقي هي هي شهد.
زيد...مش هيـــــي يا غبي ورحمه امي وامك مش هي😠
سالم...مستحيل مستحيل اللي بتقوله ده مش صح مفيش حد بيشبه حد بالشكل ده طب لو الشبه واحد و المثل أتطبق وطلع أن فعلاً يخلق من الشبهه اربعين طب والصوت ؟ الصوت يا زيد مستحيل طب واسمها مش غريب يكون قريب اوي من اسمها الحقيقي بلاش كل ده الموقف نفسه السرقه يا زيد كل ده صدفه انا لا يمكن اصدق ابداً
زيد....لازم تصدق عارف ليه يا سالم؟!
بصله سالم وهو حاسس انه في ذهول
زيد....عشان الحقيقه اللي خبيتها عنك من سنين
سالم....بترقب حقيقه ايه؟!
زيد....شهد ماتت يا سالم في نفس الاسبوع
سالم...بصدمه مستحيل انت بتكدب😳
زيد....ورحمه امك ما بكدب عليك في حرف واحد هحكيلك كل حاجه وتقدر تتأكد من اخواتك ومن ابوك لو عايز.
انت فاكر انا حذرتك قد ايه من شهد وكنت ديماً اقولك اني عمري ما أرتحتلها وخصوصاً لما حسيت انك اول مره تتعلق بحد كده وكنت واثق أنك حبيتها خوفت عليك لأني عارف انها من البدايه مش بتحبك وصوليه وكلبه فلوس وكل همها توقعك في حبها وتتجوزها عشان توصل للي هي عيزاه مكنتش قادر امسك عليها اي حاجه لأنها كانت عارفه تلعبها صح بس عشان ربنا بيحبك في يوم انت اتعصبت جامد علي امين اللي مش عاجبك و شايف انه الكلب بتاعي واليوم ده بهدلته وطردته وهي كانت معاك وقتها مشي امين وحكي اللي حصل لمصطفي الجارد بتاعي لأنهم كانوا صحاب اوي وطبعاً مصطفي حكالي انا مخلصنيش وكلمت امين راضيته وقولتله انا هتكلم مع سالم لما يهدي بس كل اللي حصل ده كان مصلحه عند شهد وعرفت توصله واستغلت انك طردته وحاولت تلعب عليك معاه وتخليه يراقبك ويعرف كل تحركاتك واللي خلاها تعمل كده انك قولتلها ان ابوك مش موافق علي جوازكم عشان هو كمان مكانش بالعها وعارف انها مش كويسه وطبعاً هي كانت شغاله زن و شايفه انك مش قادر تعمل حاجه قررت تطلع منك بأي مصلحه وأمين عشان بيحبك من قلبه جالي و حكالي علي اللي حصل مكدبش عليك فرحت لأني كنت عايزك تفوق من الطين اللي غرست فيه وقولتله يجاريها ووقتها انت رجعت أمين تاني بعد ما كلمتك هي طبعاً فرحت لان رجوع أمين معاك من تاني معناه انه هيبقي ملازمك وعارف كل تحركاتك اتفقت معاه وقتها ان اليوم اللي هيكون معاك فلوس بتحولها دولارات كالعاده لانها عارفه ان دي هوايتك المفضله قالتله يقولها وطبعاً في يوم انت بدلت دولارات وامين بلغها فعلاً باتفاق معايا انا وهي لعبتها صح أتصلت بالمغفل اللي اول ما يسمع صوتها بتستنجد بيه هيروحلها جري وقدرت تستدرجك في مكان مقطوع وقالتلك انها كانت راكبه تاكسي وصاحب التاكسي حاول يعتدي عليها وعرفت تهرب منه وطلبت منك تروح تاخدها ووصلت انت المكان وشربت الطعم بس كل ده امين كان مبلغني بيه لانها متفقه معاه علي كل ده بس للاسف مكانش يعرف انها ناويه تخلص منكم انتوا الاتنين بمساعده اخوها الكبير
وأول ما روحتوا من غير اي مقدمات ظهروا قدامكم و أخوها ضرب عليك نار انت و أمين أنت كنت هتروح فيها وأمين خد طلقه لكن كانت اصابته اخف منك
طبعاً انا كنت وراك انا و مصطفي الجارد بتاعي بس انا عمري ما توقعت انها توصل بيها الوساخه انها تخلص منكم ومكدبش عليك انا لما شوفت اللي بيحصل اتصدمت اخويا وقع قدام عيني وبيروح مني نزلت بسرعه وهما اول ما شافوني طاروا بالعربيه ومقدروش ياخدوا شنطه الفلوس سبت معاكم مصطفي وجريت وراهم بالعربيه مكنتش عارف انت عايش ولا ميت بس كل اللي كان مسيطر عليا اني اجيب حقك واخد تارك فضلت أجري وراهم واخوها يحاول يهرب ازنق عليه بالعربيه وهو بيعافر وانا حالف ما اسيبهم لحد ما فجأه العربيه أتقلبت بيهم أكتر من مره أنا اول ما شوفت اللي حصل وقفت و فضلت شايف العربيه بتتقلب قدامي وهما فيها العربيات بدأت تقف و تشوف اللي جواها حصلهم ايه نزلت بهدوء لحد ما و صلتلهم
وسمعت الناس بيقولوا أن الأتنين ماتوا شوفتها بعيني وهي بتطلع اخر نفس ليها وماتت ياسالم.
سالم كان بيسمعه وهو مصدوم
سالم....انت بتقول ايه انت قولتلي ان هي مكانش ليها اثر وهربت منك ولما فوقت وروحتلها البيت عرفت من بواب العماره اللي كانت ساكنه فيها انهم سابوا البيت و ميعرفش راحوا فين.
زيد....دي كانت فكره ابوك عشان كان عارف بعد اللي قولتهوله انك اول ما هتشد حيلك هتدور عليها دفع للبواب مبلغ بعد ما حكم علي ابوها واخوها الصغير يسيبوا البلد خالص واداهم كمان مبلغ يعيشوا بيه بعيد وعرفهم انك لو وصلتلهم مش هترحمهم كان ممكن نقولك انهم سافروا بره البلد بس زي ما دورت عليها اول ما قومت كنت هتسافر وراها
سالم....وليه مقولتليش انها ماتت مش يمكن مكنتش دورت عليها؟
زيد....عشان انا عارف انك حبيتها يا سالم بجد مكنتش عايز أوجعك
كان كفايه اوي الصدمه اللي خدتها فيها لانك كنت بتموت وفضلت تعبان كتير مكنتش عايز اقولك خبر وانا مش واثق هيتعبك اكتر ولا هتفرح وتشمت فيها بعد اللي عملته معاك لو كنت واثق ولو واحد فالميه انك هتفرح وتقول ده ذنبي كنت قولتلك بس انا عارف انك كنت هتتعب أكتر لأنك مبطلتش سؤال عنها طول ما انت تعبان ولا بطلت تنادي باسمها طول ما انت رايح في غيبوبه كذا يوم الطلقه كانت قريبه من قلبك وانا عارف ان قلبك مكانش مستحمل اكتر من كده.
قعد سالم وهو بيرمي نفسه علي الكرسي بوجع مش مصدق و حاسس انه في كابوس.
زيد....لما شوفت شمس في الكاميرا اتصدمت من الشبهه الكبير بينهم كأنهم توأم مع اني واثق ان شهد ماتت هي واخوها الكبير اللي خلاني ادور وراها واعرف اصلها اني شكيت للحظه ان ممكن شمس يكون كان ليها توأم ماهو انا مكنتش اعرف غير شهد وبس مكنتش اعرف حاجه عنها لما عرفت ان شمس ليها ام مريضه من صاحب المطعم قولت يمكن هي و والد شهد منفصلين وشهد عايشه مع والدها وشمس عاشت مع امها بس عرفت انها ملهاش اي علاقه بيهم اصلاً بس كنت واثق بعد ما انت خبيت موضوع السرقه مش هتعديها ولا هتقتنع ان مش هي دي شهد كنت عارف انك ما هتصدق و هتنتقم منها وفكرت تنها اخيراً وقعت تحت ايدك أمين لما شافها وقت ما روحت ترجع فلوسك منها هو كمان اتصدم بس صدمته خليته معرفش يتكلم ما صدق اني كلمته من قبل ما اعرف حتي اللي حصل وقولتله يراقب كل تحركاتك ويخلي عينه عليك وقتها قاللي علي موضوع السرقه بس مقاليش مين اللي سرقك كان مش واثق من اللي شافه فاكر نفسه بيتهيأله حب اني اروح واشوف الكاميرات بنفسي عشان يعرف رد فعلي و يتأكد هو صح ولا مجرد شبه وخاف لما انت اكدت عليه هو وشريف ميجيبوش سيره السرقه ومن بعد ما شوفت شمس واتصدمت زي ما هو اتصدم قررت انه عينه ماتتشالش من عليك حتي لو قولتله ميجيش معاك يطلع وراك من غير ما تحس وهو اللي بلغني انها هنا انهارده.
سرقه شمس ليك ياسالم خليتك واثق اكتر ان هي دي شهد و مقدرتش تصدقها عشان كده انا طول الوقت ده براقبك و براقب كل تحركاتك.
سالم بصدمه ووجع و توهان
ليه؟!
ليه يا زيد ما قولتليش من الاول؟
ليه معرفتنيش أن كل ده حصل وأن شهد ماتت؟💔
ليه خبيتوا عليا؟ كان هيجرالي أيه يا زيد هتوجع هتصعب عليا هسامحها علي حبي ليها كنت هموت🥺
ياريتك كنت قولتلى و يارتني كنت موت فعلاً قبل ما اشوف اليوم ده و أدمر حيات بني أدمه ملهاش ذنب في اي حاجه.
بصله زيد بصدمه وبصوت مهزوز
زيد....عملت ايه يا سالم؟🥺
نزلت دموع سالم تجري علي وشه بوجع 💔
سالم...مصدقتهاش يا زيد مصدقتش وجعها ودموعها مصدقتش كلامها مصدقتش أحتياجها مصدقتش حكايتها وجعتها بكل الطرق اللي ممكن تتخيلها 🥺 سبتلها الفلوس اللي سرقتها مني مقابل ليله !!
زيد كان بيسمع وهو حاسس انه بينهار اليوم مش راضي يخلص والوجع بيزيد و الكابوس مش عارف يصحي منه والاهم مقدرش يلحق شمس.
سالم....لأخر وقت كانت بتترجاني حتي لو أكتب ورقه عرفي عشان متعملش حاجه حرام كنت مبسوط وانا شايفها مذلوله كنت شايف شهد قدامي كنت عارف انها كالعاده بتمثل وان اللي هعمله فيها مش هاممها والأهم عندها الفلوس كنت فاكر نفسي بمثل عليها واني مصدقها كنت فاكر ان هي كمان عارفه اني بجاريها بس طلعت متعرفش حاجه لانها باختصار مش هي شهد!!
بصله سالم بوجع وهي دموعه نازله مجتش بدري ليه يازيد ملحقتنيش ليه قبل ما اضيعها
🥺💔
فضل زيد صدره يعلي ويهبط بصوره غير طبيعيه كان حاسس انه بيتخنق ومن غير ما يحس رفع أيده ونزل بالقلم علي وش سالم بعنف ورجع مسكه من هدومه وقرب من وشه بوجع وهو دموعه نازله وعينه حمراء وسالم باصصله بصدمه مش مصدق ان زيد اخوه الصغير مد ايده عليه.
زيد....بوجع كبير اوي 💔 كأن شريط عمره في اللحظه دي مر قدام عينه.
كنت فاكر يا سالم إن أنا الوحيد اللي أتاذيت علي أيدك كنت فاكر إن أنا الوحيد اللي حياتي أتدمرت بسبب أستهتارك لكن طلعت مؤذي و بتدمر حيات اي حد يقرب منك
مهما كنت بتعمل فيا كنت بشوفك بردوا اخويا الكبير اللي بحبه ومتحملش عليه الهوا الطاير عمري ما كرهتك ولا زعلت منك حتي بعد ما عشت قلبي موجوع طول عمري بسببك مقدرتش ازعل منك
طول عمرك انت تغلط وانا اشيل وراك انت تبوظ وانا احاول اصلح وفي الاخر أبان قدام الكل ان انا اللي بوظت وانت تسكت وتسيبني أشيل شيلتك
فاكر زمان يا سالم كنت بتعمل ايه
مشاكل وخناقات وبنات ونزوات وفجأه زيد اللي عمل وتطلع انت برئ.
بلاش كل ده صبا يا سالم فاكر ولا مش فاكر يا اخويا🥺💔
فاكر صبا اللي بسببك ضاعت من ايدي ولا لأ💔
فاكر لما أبوك قال ان ايمن بيحب صبا وهيتخطبوا لبعض يومها داوود قال لأبوك بس هي اكبر من أيمن بشهور ابوك رد وقاله قاسم متجوز وسالم وزيد ونادر مينفعوش اخاف علي بنت اختي منهم كان شايفني لعبي وزيكم ده يمكن كمان كان شايفني اوسخ منكم لانه فاكر ان طول حياتي بتاع مشاكل و هظلمها مكانش يعرف ان هي حاجه أتظلمت فيها كانت بسببك وقتها كنت حاسس ان روحي بتتسحب مني اتكلمت وانا عارف ان ابوك مش هيرجع في كلامه قولتله عمري ما هظلمها وانا موافق اتجوزها قالي لأ وانا مش هآمن علي صبا مع واحد فيكم ايمن أعقلكم و هيحافظ عليها وقتها بصتلك ولأول مره عيني كانت بتترجاك عشان تقول اني عمري ما عملت اي حاجه من اللي شيلتها بسببك بس انت سكت
و بسببك انا عشت قلبي موجوع لحد اليوم ده💔
لأن ابوك طول عمره فاكر اني زيكم بتاع نسوان و بتاع مشاكل ومش مسؤول خاف علي صبا مني انا و ميعرفش اني اكتر حد كان ممكن يخاف عليها🥺
ورغم كل ده عمري ما كرهتك عمري ما شوفتك غير اخويا الكبير السند الضهر
مش عارف أتوجع منك ولا اتوجع عليك مش عارف اشوفك مظلوم واللي حصل ده غصب عنك ولا اشوفك ظالم
بس لأ يا سالم أنت ظالم ولازم تفوق كفايه بقي يفضل كل اللي حواليك يشيلوا غلطاتك انت لازم تصلح الغلط اللي عملته ولو سبتك زمان تظلمني و توجع قلبي مش هسيبك تظلم بني أدمه و توجع قلبها العمر كله.
وكمل زيد بوجع وهو دموعه بتنزل بغزاره
عارف يا سالم انا ممكن اسامحك علي اي حاجه عملتها غلط اسامحك علي قلبي اللي وجعته طول السنين دي و أسامحك علي الغلط اللي عملته مع شمس لانك غصب عنك هتصلحه بس صدقني يا سالم عمري ما هسامحك علي أيدي اللي أتمدت عليك
يا اخويا🥺💔
نزلت دموع سالم بوجع معندهوش اي كلام يقوله موجوع علي وجع زيد و موجوع علي شمس و مصدوم من حقيقه موت شهد اللي سمعها و فلمح البصر كان خد سالم مفاتيح العربيه ونزل بسرعه
فاق زيد و افتكر انه نسي يحظره من اهم حاجه وهي ظهور طارق المعداوي ووالده صلاح المعداوي
والد و أخو شهد😳
نزل زيد يجري وراه بسرعه
زيد...سااالم ساااااااالم استني
كان بينزل سالم جري وهو خلاص لا سامع ولا شايف قدامه
زيد......استني يا ساااااااالم
خرج سالم من باب العماره وهو رايح علي عربيته بغضب كبير
وزيد وراه وبمجرد ما الجارد شافوه خرجوا بسرعه من العربيه وبقوا يبصوا عليهم
وقف زيد وسط الشارع.
زيد.....ساااااالم طارق المعداوي وصلاح المعداوي رجعوا من بره من فتره
وقف سالم وبصله من غير اي كلام.
زيد....طارق المعداوي أخو شهد الصغير كبر ورجع ياسالم وواضح انه راجع ينتقم هو و أبوه ومش بس كده في حد دخل الشركه من فتره بيشتغل لحسابهم و الشركه مسروق منها ملايين كل ده مش مهم المهم خلي بالك عشان انت هدفهم من الاول🥺💔
بصله سالم بصدمه جديده بانت علي ملامحه ولف وشه من غير كلام عشان يركب عربيته لمح صبا نايمه في العربيه معلقش ولا سأل عن سبب وجودها وراح علي عربيته وطار.
زيد....أمين أطلع وراه🥺 وأنت يا شريف عايزك من بعيد لبعيد تتابع البنت اللي كانت عنده
امين....تمام يا باشا.
شريف....تمام يا باشا.
راح زيد بهدوء علي العربيه وهو حاسس انه محطم ركب سند راسه علي الكرسي وغمض عينه بيحاول يكون هادي ويتمالك نفسه وينسى اللي حصل .
فتح عينه وبص علي صبا لقاها نايمه ابتسم بوجع ومسح دمعه نزلت منه وخانته.
زيد....بهدوء صباااا صبااا
فتحت صبا عينها وأول ما شافته قامت علي طول عدلت نفسها
صبا....بإحراج انا نمت أسفه بس أنت أتأخرت.
زيد...انا اللي أسف يا صبامكانش ينفع أسيبك كل ده وانتي تعبانه كان المفروض ارجعك الاول بس معرفتش.
بصتله صبا ودموعها أتجمعت في عينها🥺
صبا....زيد ممكن أطلب منك طلب؟
زيد....أكيد يا صبا.
صبا....أنا مش عايزه أرجع القصر ممكن تودينى أي مكان 🥺 ولو مش عايز تدخل نفسك ولا تزعل ايمن او اي حد منك أنا هنزل و هتصرف .
زيد....بصلها بأبتسامه وجع وانتي متخيله يا صبا اني ممكن اسيبك أو أتخلي عنك وانتي محتجاني
أتنهد زيد تنهيده طويله وبصلها
زيد...صبا انا الوقت حالاً عامل زي المخبوط علي راسه اول مره مبقاش عارف افكر مش عارف لو رجعتك القصر والكل شافك بمنظرك ده هيبقي صح ولا غلط والمشكله هتكبر اكتر ولا عارف لو عملتلك اللي انتي عيزاه هبقي صح ولا هطلع غلط واكبر بينكم المشكله اكتر صدقيني انا مش فضولي يا صبا بس كمان مش قادر اتخطي اللي حصل وعندي ألف سؤال للي حصل ليه ايمن عمل كده ؟
ودي اول مره يمد ايده عليكي ولا عملها قبل كده و خبيتي عليه ؟
وايه هي المشكله الكبيره اللي توصل اللي بينكم لكل ده؟
وايه سمعته من الدكتوره ده حقيقي ولا لأ؟
عرفيني يا صبا انا كده كده هفضل معاكي و هساعدك صدقيني بس عايز اعرف في ايه ؟
نزلت دموع صبا بوجع وبصتله
صبا....أرجوك يا زيد لو فعلاً حابب تساعدني ساعدني من غير اي أسئله عارفه انك من حقك تسأل بس صدقني مش هتلاقي إجابه عندي لأي حاجه كل اللي لازم تعرفه ان من بعد انهارده اخوك بقي بره حياتي ومستحيل اكمل معاه ثانيه تاني.
زيد....صبا انا عارف ان اللي حصل صعب ومش مقبول تحت اي ظرف بس زي نا بيقولوا كل مشكله اكيد ليها حل وحتي لو الانفصال في راحتك مفيش حد فينا ممكن يجبرك علي اي حاجه بس كمان الانفصال بيكون ليه أسبابه وعشان تنفصلي اول حاجه هتتسئلي عليها السبب.
صبا....هنفصل يا زيد ومش هتكلم كفايه اوي اني أقول مش حابه اكمل مع ايمن انا عمري ما عارضت خالوا في اي طلب طلبه مني بس المرادي لو الدنيا كلها حاولت تقنعني بحاجه انا مش عيزاها عمري ما هعملها🥺💔
زيد....وانا قولتلك مفيش مخلوق ممكن يجبرك علي حاجه
صبا....يبقي ساعدني يا زيد وشوفلي مكان اقعد فيه وديني اي فندق اقعد فيه.
زيد....بتنهيده وجع حاضر يا صبا انتي معاكي بطاقه.
صبا....بدموع لأ مش معايا حاجه خالص.
زيد...مش هينفع تقعدي في فندق من غير هويه ومش عارف انا معايا مفاتيح لأي شقه تبعنا ولا لأ
صبا....وانا مش عايزه اروح حاجه تبعكم مش عيزاه يوصلي يا زيد
زيد....صبا انا عارف انك تعبانه وتعبانه اوي كمان بس لازم تعرفي ان روح وبابا هيتعبوا اوي لو حسوا انك اختفيتي وانا مش عايز اقلقهم يعني في كل الاحوال لازم اطمنهم عليكي واكيد هيسألوا ليه انا مش عارف اتصرف اول مره احس ان دماغي واقفه.
صبا....زيد ارجوك خلينا في الوقت انا بجد تعبانه ومحتاجه ارتاح اوي ولو علي خالو وروح بكره انا هكلمهم بنفسي وهقولهم علي قراري
زيد.....حاضر يا صبا طيب حالياً مفيش قدامي غير اني اوديكي الڤيلا بتاعتي عندك أي اعتراض؟
هزت صبا راسها بلأ🥺
زيد....تمام وانا هسيبك براحتك ومش هضغط عليكي بس لازم تعرفي اني لازم اعرف ايمن عمل كده ليه؟
بص زيد قدامه ودور العربيه وطلع سندت صبا راسها وفضلت باصه علي الطريق وهي دموعها نازله.
بعد وقت بسيط وصلوا الڤيلا
دخلها زيد وبصلها.
زيد....اطلعي ياصبا ارتاحي خدي شاور عشان تهدي وانا هجيبلك اي حاجه من عندي تلبسيها وهحضرلك العشاء.
صبا...لا لا انا مش عايزه اكل شكراً يا زيد انا بس محتاجه ارتاح
زيد...هسيبك ترتاحي بس لازم تاكلي اي حاجه انتي تعبانه يا صبا يلا اطلعي.
هزت صبا راسها وطلعت وهو طلع معاها دخل الاوضه بتاعته جابلها سويت شيرت وبنطلون رياضي
زيد...امسكي يا صبا انا عارف انهم مش مقاسك بس مشي بيهم حالك لحد بكره.
صبا....شكراً يا زيد انا تعبتك معايا
زيد...بابتسامه متقوليش كده يلا ادخلي وانا هنزل اجهزلك العشاء
صبا...صدقني مش هقدر مليش نفس.
زيد....صبااااا انا تعبان اوي ومش حمل مناهده اسمعي الكلام من فضلك يلا ادخلي.
سابها زيد ونزل وقف في المطبخ يعملها حاجه خفيفه تاكلها
كانت صبا في الوقت ده بتاخد شاور .
خلص زيد وفضل واقف شويه مستنيها تخلص ولع سيجاره ووقف يشربها دقايق وخلصها وخد صنيه الامل وطلع خبط عليها.
فتحت صبا وبصتله وهي لابسه اللبس بتاعه كان كبير عليها
لكن معلقش
زيد...امسكي يا صبا كلي حاجه وبعدين نامي . انا هفضل معاكي هنا لو احتاجتي اي حاجه هتلاقيني تحت او في الاوضه اللي جنبك
صبا....شكرا يا زيد
زيد....بأبتسامه تصبحي علي خير يا صبا.
صبا...وانت من اهل الخير🥺
نزل زيد علي تحت وقفلت صبا الباب وراحت حطت الصنيه علي التربيزه وبعدين طلعت علي السرير نامت من غير ما تاكل اي حاجه.
..........
عند ملك
فضلت قاعده شويه بعد ما ياسين وجلال مشيوا عارفه ان كل كلامهم صح وانها جات علي ميار اوي بس كانت مرعوبه عليها
قامت بهدوء خبطت علي باب اوضتها ودخلت علي طول
كانت ميار قاعده من وقتها ضامه رجليها لصدرها و بتعيط اول ما لمحت ملك نزلت رجلها وقعدت علي حرف السرير وهي ساكته
قعدت ملك جمبها بهدوء فضلت ساكته و باصه علي الارض شويه وبعدين أتنهدت ورفعت راسها من غير ما تبصلها.
ملك...ديماً بنشوف إن الأمهات دقه قديمه كل كلامهم معانا شخط و نطر نصيحتهم لينا عنيفه توجيههم لينا بنشوفه بطريقه مش صح كتير مننا بيفضل طول حياته شايف أنه مش لاقي طريقه يتواصل بيها مع أمه وبمجرد ما بتموت بيقول انه مفتقدها اوي و ياريتها ترجع من تاني تزعق و تتخانق وتنصح بنفس طريقتها بس ترجع غريبه اوي مبنحسش بقيمه اللي بنحبهم غير لما بيروحوا مننا💔
بس عارفه الأمهات عمرهم ما كانوا دقه قديمه ولا عمرهم كانوا بعاد عن ولادهم مش كتير ممكن يحس باللي هقوله ده غير البنت الكبيره اللي بتتحول لأم بعد وفاة أمها وهي الوحيده اللي بتكتشف إن طريقه امهم في النصيحه والعقاب كان أشد و أعلي درجات الحب المخلوط بخوف الأم لما ابنها بيغلط بتبقي عنيفه في عقابها حتي لو بالكلام بس بدافع الخوف كملت ملك كلامها وهي دموعها نازله وضحكت بوجع
زي بالظبط الأم اللي ابنها يتوه منها تفضل تعيط وتصرخ وكأن قلبها أتشال من مكانه ولو بقاله بس خمس دقايق تايهه منها بتحسهم سنين وعمر وكل الافكار الوحشه بتيجي في بالها وبمجرد ما بتلاقيه قدامها بتستقبله بقلم معتبر علي وشه 🥺وبعدين تاخده في حضنها وقتها الابن بيحس ان دماغه واقفه ازاي بتضربنى و ازاي بتاخدنى في حضنها بس الحقيقه اللي اغلبنا ميعرفهاش إن القلم بعد لحظات الرعب اللي شافتها بيعبر عن كل حاجه مرت بيها و بيعبر عن كم الحب والخوف و الأشتياق اللي اختفي فيها عن عينها
أوقات يا ميار من كتر حبك وخوفك علي اللي منك مبتقدريش تعبري بطريقه صح.
خوفك علي اللي منك في اللحظات الصعبه بيبقي طاغي عن تعبيرك ليه بالحب وده أعلي درجات الحب وانا جربت اكون اخت كبير و جربت اكون أم
انتي بنتي ملك مش بس أختي
ولو هحط كل الدنيا دي في كفه وانتي لوحدك في كفه كفتك انتي اللي هتطب🥺💔
بصتلها ميار وأبتسمت وهي دموعها نازله شدتها ملك جوه حضنها وهي بتعيط🥺💔
ملك...انا اسفه🥺
.........
في عربيه قاسم.
زهره....طيب و هتوصلنا وتمشي ليه انا هاجي معاك
قاسم...بلاش يا حبيبتي روحي انتي والبنات عشان ترتاحي الدكتور قال انك لازم ترتاحي
زهره...انا زي الفل وبعدين بصراحه مش هقدر اسيب ليلي في الموقف ده خليني اجي معاك نروح البنات وبعدين نروح
فرح....طيب ادام مصممه تروحي خلينا احنا كمان معاك لسه هتروحنا وبعدين ترجع هنيجي معاك احنا كمان
جنه....انا معاكم في اي حاجه
قاسم...بقلة حيله مصممين يعني امري لله
وطلع قاسم علي المستشفي.
................
اما عند شمس بعد ما نزلت من عند سالم دموعها مكانتش بتقف فضلت ماشيه وهي حاسه ان روحها بتتسحب منها ألوان الدنيا أتحولت في عينها للسواد لدرجه أنها مركبتش فضلت ماشيه كتير تضم في هدومها وماسكه شنطه الفلوس شويه تعيط بقهر وشويه تبتسم من وسط دموعها لما تفتكر أمها وانها أخيراً بعد تعب وبهدله وصلت للفلوس اللي هتنقذ حياتها بيها بعد وقت وصلت شمس تحت بيتها وهي بتبص شمال ويمين حاسه انها عريانه وكل الناس بتبص عليها طلعت بسرعه علي بيتها وقفلت وراها ومن غير اي تفكير سابت الشنطه علي اقرب كرسي وراحت علي الحمام فتحت المايه وفضلت تقلع في هدومها و ترميها بعنف علي الارض وهي منهاره ودخلت بسرعه تحت المايه مسكت الصابون وفضلت تدعك في جسمها بعنف عشان تمحي اي أثر من لمسات سالم ليها.
لما حست ان الجلد هيطلع في ايدها صوت الاهات اللي كانت بتقولها من وسط دموعها كان يقطع القلب حياتها انتهت مستقبلها أتدمر خسرت حجات كتير اوي رجعت من تاني أبتسمت لما افتكرت انها كسبت اهم حد
امها🥺💔
خرجت بعد فتره من الحمام وهي لافه جسمها بالفوطه مسكت الشنطه ودخلت بيها علي أوضتها
غيرت هدومها وبسرعه طلعت علي السرير كانت محتاجه تنام عشان عقلها اللي هينفجر يفصل شويه خدت الشنطه قربتها من حضنها أوي وهي ضامه رجليها ومنهاره شويه ورق في شنطه دفعوها اغلي تمن في حياة كل بنت حست إن دموعها دي مش كفايه علي كم الوجع والقهر والحزن والخذلان والذل اللي كان جواها قامت قعدت ومسكت مخدتها في ايدها قربتها من وشها جامد وفضلت تصرررخ تصرررخ بكل ذره قوه جواها يمكن تخفف الالم الغريب اللي كانت حاسه بيه كانت خايفه حد يسمعها ومكانتش قادره تكتم وجعها اكتر من كده صرخت كتير لحد ما حست ان صوتها بيروح نزلت المخده ورجعت نامت من تاني الحاجه الوحيده الحلوه اللي حاولت تفكر فيها عشان تقدر تنام انها هتصحي كن بدري تروح لوالدتها وتدفع المصاريف للمستشفي وتخلص إجراءات العمليه بسرعه🥺
ونامت شمس💔
.....................
النهارده بنضحك بعد شويه بنعيط النهارده في مكان وبكره ياعالم هنكون فين هي دي الدنيا كل ثانيه بحال محدش عارف هيبقي فين او مع مين او هيفارق مين ياريتها كانت ماشيه بالمسطره 💔
كان هيبقي روتين لكن علي الأقل كنا هنبقي عارفين اخرها
وده كان لسان حال مريم🥺
وهي واقفه في مطار القاهره مع الجارد بتخلص ورقها كانت ماشيه وراء نبيل الجارد زي المُغيبه عقلها كله عند نادر مش متخيله انها كانت من ساعات بتضحك ومبسوطه معاه وفجأه تلاقي نفسها في مصر ومن غيره💔
نبيل...اتفضلي يا مريم هانم الإجراءات خلصت
هزت مريم راسها بهدوء وخرجت معاهم دقايق بسيطه كانت خرجت وبمجرد ما خرجت لمحت عزيز من بعيد🥺 حست ان قلبها بيتقبض نفسها الحياه تقف بأي شكل.
ثواني ولقت عزيز بيقرب منها وبياخدها في حضنه اوي كانت زي الطفله بين ايديه فضلت جوه حضنه زي الجماد مش بتتحرك أيدها جمبها وعقلها مش معاها 💔
عزيز....وحشتيني يا حبيبتي حمد الله علي سلامتك نورتي دنيتي من تاني يا مريم كنت خايف عليكي اوي.
بعدها عزيز من حضنه وبصلها وهو ماسك وشها بأيده انتي كويسه يا حبيبتي؟
ابتسمت مريم ابتسامه بسيطه وهزت راسها من غير ولا كلمه.
عزيز....عارف انك تعبانه و محتاجه ترتاحي وكمل بأبتسامه عارفه مين مستنيكي في الڤيلا؟
بصتله مريم بهدوء
عزيز....داده زينب دي يا حرام هتتجنن عليكي من ساعت اللي حصل ومش مصدقه أنك راجعه الوقت من أول ما بلغتها وهي واقفه في المطبخ بتعملك كل الأمل اللي بتحبيه. وكمل بأبتسامه
أوعي تفكري اني كنت سايبك يا مريم من وقت اللي حصل بس كنت بحاول أخلصلك ورقك والمطارات تفتح عشان اعرف ارجعك انا تقريباً مش عارف انام كام ساعه علي بعض من وقت الزلزال يمكن اطمنت انك بخير بس محستش بالراحه غير لما شوفتك الوقت انا عارف انك عايزه تسألي مليون سؤال ازاي و صلتلك وأزاي الجارد كانوا معاكي و صلولك هحكيلك كل حاجه بس لما ترتاحي يا حبيبتي يلا بينا.
كانت مريم بتسمعه وهي في عالم تاني ومش سامعه غير صوت نادر وبس🥺💔
مشيت معاه علي العربيه وطلع وراه الجاردات بتوعه.
..........
في قصر الطوبجي.
وصل مراد ويوسف القصر بعد ما اطمنوا علي خلود انها بقت افضل و اقتنعت بكلامهم انها تستني.
كان الوقت متأخر الفجر كان خلاص هيأذن وطبعاً القصر مان هادي خالص وكانوا فاكرين انهم ناموا وميعرفوش ان في حد في البيت خالص طلعوا علي أوضهم
ورجع في نفس التوقيت تقريباً
امير بعد ما سهر مع صحابه ومع فاطيما.
واخيرا رجع جلال وياسين.
اما عند راجح وروح وقاسم
رجعوا بعد ما داوود وصل ليلي للڤيلا خصوصاً بعد ما الدكتور طلب منهم يروحوا لان قعدتهم مفيش منها أي فايده راجح قال لداوود يروح ليلي ترتاح وكام ساعه يرجعوا وتكون والدتها عدت ساعات الخطر بعد محاولات من روح وزهره وداوود اخيراً وافقت وروحت وهما كمان روحوا كانوا تعبانين جداً وطلعوا ناموا هما كمان
محدش فيهم حس باللي حصل
محدش فيهم لاحظ غياب ايمن وصبا وزيد وسالم !!
............
في ڤيلا عزيز خطاب.
وصل عزيز ومريم وبمجرد ما شافتها الداده جريت عليها
حضنتها مريم وسابت دموعها اللي كتمتها كتير قدام عزيز
زينب...يا حبيبتي يا بنتي كنت هموت عليكي🥺
مريم....وحشتيني 💔🥺
زينب....مصدقتش انك بخير غير لما شوفتك تعالي يا حبيبتي اطلعي ارتاحي شكلك تعبان
عزيز.....تاكل الاول يا داده.
زينب ..بفرحه من وسط دموعها طبعاً انا عملاها احلي اكل هي بتحبه🥺
مريم....بوجع انا مش جعانه انا محتاجه انام💔
عزيز....طيب كلي حاجه بسيطه
مريم...لا انا مليش نفس عايزه انام.
عزيز....اللي يريحك يا حبيبتي يلا تعالي نطلع.
بصتله مريم 🥺 عزيز معلش ممكن داده زينب تنام معايا في الاوضه بتاعتي انا محتجاها اوي🥺
بصلها عزيز ورجع بص لزينب وابتسم بهدوء وهز راسه طبعاً طبعاً يا حبيبتي
زينب...يلا يا بنتي تعالي🥺
طلعت معاها مريم وهي ماسكه فيها زي الاطفال
اما عزيز فضل واقف باصص عليها لحد ما طلعت واختفت💔
.....................
عند سالم فضل يلف كتير بالعربيه وانتهي بيه الحال وقف قدام النيل
دموعه مش راضيه تقف وكان جواه احساس طاغي عليه انه ينهي حياته بأيده كلام زيد فوقه
ولاول مره يقف قدام مرايه نفسه ويشوف قد ايه كان بيأذي اللي حواليه من غير ما يحس يمكن هو اتظلم و أتوجع بس مكانش يعرف انه بيأذي وبيظلم غيره فضل واقف يصارع افكاره والخنقه والوجع اللي جواه لحد ما الساعه بقت سبعه الصبح والنور طلع
حط سالم ايده الاتنين علي سور الكوبري🥺
.............
انا عند ايمن من وقت ما قفل مع صبا وهو خلاص مش شايف حاجه قدامه دمر حياته وحياتها بوظ كل حاجه والأمل راح🥺
............
نفس الحال كان عند نادر وجع قلبه محسش بيه قبل كده عقله وقف عن التفكير ومش عارف ايه اللي حصل لمريم ولا عارف هي كويسه فعلاً ولا لأ ومن بدري طلع علي المطار مخنوق من البيت مش قادر يستني لحظه واحده.
طيارته كانت الساعه عشره بص نادر في ساعته لقاها بقت 8 ونص
حاول يهدي شويه ويستني هانت خلاص🥺
............
عند شمس صحيت من نومها وشها شاحب كأنها ميته جسد من غير روح.
قامت بهدوء لبست وجهزت نفسها وخدت الشنطه ونزلت عشان تروح المستشفي وكأنها آله🥺💔
...................
وعند ليلي كان حالها قريب من حال شمس قامت لبست و دقايق وعدي عليها داوود عشان يروحوا المستشفي 💔🥺
..................
في قصر الطوبجي.
راجح....هتروحي لليلي يا روح.
روح...بحزن غريب علي ملامحها اه هروحلها
زهره...مالك يا روح انتي تعبانه؟
روح....بصتلها بتوهان مش عارفه بس حاسه ان قلبي مقبوض اوي💔
راجح ...بلهفه في ايه يا روح تحبي اتصل علي الدكتور؟
روح...لا لا مش لدرجه دكتور بس مش عارفه صاحيه مخنوقه وقلبي في قبضه غريبه حد فيكم أتصل علي نادر انا مكلمتهوش من امبارح الصبح.
قاسم....انا مكلمتهوش بس هو زي الفل يعني مالك مخوفه نفسك ليه كده ياروح.
روح...والله ما انا عارفه بس يمكن اللي حصل امبارح ضايقني انتو عارفين انا مش بحب جو المستشفيات وانهرده اول مره نصحي متأخر كده وسالم وزيد وايمن محدش فيهم فطر شكلهم خرجوا علي الشغل من بدري مش متعوده اقعد من غيركم كلكم.
قاسم....يا حبيبتي احنا فعلا صحينا متأخر عشان جينا متأخر وهما اكيد نزلوا بدري.
مراد...بطلي تقلقي في نفسك كده يا روح علي طول مش حلو عشانك
ياسين...بقول ايه انا كمان خارج يلا جلال احنا كمان متأخرين.
زهره....هي صبا فين؟
فرح....شكلها نايمه لسه؟
روح...مش بقولكم اليوم ده غريب اوي اول مره تحصل منبقاش كلنا متجمعين.
راجح...خير يا حبيتي بليل نتجمع كلما علي العشاء ان شاء الله
روح...ماشي يا حبيبي🥺
راجح..يلا يا ولاد الساعه تسعه ونص.
قام الشباب كلهم.
في نفس الوقت كانت صبا صحيت من نومها نزلت علي تحت
كان زيد قاعد في الجنينه قدامه كفايه جواها سجاير كتير اوي وواضح انه منامش من امبارح عينه حمراء جداً لكن النوم مجافي عينه.
وقبل ما تصحي صبا بشويه كان زيد كلم نادر اطمن عليه وعرف انه خلاص طالع الطياره.
قفل معاه واتصل علي الجارد و السواق يأكد عليهم وصوله وطلب منهم يروحوا علي المطار يستنوه.
صبا...صباح الخير.
زيد...بابتسامه بسيطه صباح النور
صبا....انت منمتش؟
زيد...بتنهيده لا يا صبا انا مستنيكي تصحي عشان اعرف هتعملي ايه قبل ما اروح الشركه شويه.
صبا...انااااا وقبل ما تتكلم رن موبايل زيد.
زيد...لحظه واحده هرد علي الموبايل.
هزت صبا راسها بهدوء.
زيد....الووو
ايوه استاذ زيد.
زيد...ايوه مين حضرتك؟
..................!!!
زيد...😳😳😳😳أنت بتقول ايه💔🥺
.................
وصلت شمس المستشفي وهي بتحاول تنسي عشان والدتها متحسش باللي هي فيه.
عدي وقت بسيط علي وجودها في المستشفي.
اتصل شريف الجارد بسرعه علي زيد يبلغه بحاجه مهمه
لكن زيد مكانش بيرد💔💔✋🏻
وللحديث بقيه..
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية احفاد الطوبجي) اسم الرواية