Ads by Google X

رواية احفاد الطوبجي(1) الفصل الثالث و العشرون 23 - بقلم اميرة اسامه

الصفحة الرئيسية

    

رواية احفاد الطوبجي(1) الفصل الثالث و العشرون 23 - بقلم اميرة اسامه

 

اعتراف زيد ليه بحقيقه شهد و شمس وأعترافه بأنه عاش بسببه بعيد عن اللي اتمناها قلبه قتـ ـل سالم💔



كل ما يفتكر دموع زيد وقهرته ونبرة صوته وانه لأول مره يكون بالضعف ده قدامه يحس قد ايه كان حقير 💔



للحظه حس بالضعف وقرر أنه يخلص من حياته خالص عشان يريحهم كان ضعفه و وجـ ـعه لاغى تفكيره خالص و ميعرفش انه لو عمل كده هيبقى سبب في تعبهم أكتر.
كل اللي كان مسيطر عليه أنه سبب عـ ـذابهم ولازم يريحهم مسك سالم السور.



وقبل ما ينفذ حط أمين أيده على كف ايد سالم💔



بص سالم على امين وهو دموعه نازله.



ابتسم أمين بهدوء وهو من جواه مرعـ ـوب



أمين كان وراه من بليل زي ما
طلب زيد فضل واقف بعيد سايبه براحته ينهار ويعبر بطريقته عن وجـ ـعه و كالعاده كان أمين الضهر و الخادم الأمين و كاتم الاسرار اللي بيحب سالم من قلبه ❣️



وأول ما شافه راح ناحيه السور نزل من عربيته وفضل عينه عليه واول ما لمس بأيده السور قلبه وقع ومن غير تفكير جري وحط ايده على كف سالم يمنعه بس من غير ما يحسسه أنه فهم هو ناوي على ايه.



أمين..مش كفايه كده ياباشا.



مسح سالم دموعه وكلمه بغضب بسيط.



سالم....أمين!! انت بتعمل ايه هنا ايه اللي جايبك ورايا انا مش قولت مش عايز حد معايا😠



أمين...بنفس الابتسامه مكانش ينفع اسيبك يا باشا في الحاله دي.



سالم...بنبره حزن أمشي يا أمين انا عايز اكون لوحدي.



أمين...ممكن اقولك حاجه ياباشا؟



بصله سالم.



أمين....من يوم ما أشتغلت معاك يا باشا عمري ما شوفتك غير وانت صالب طولك و قوي حتى لما اتوجـ ـعت زمان وجـ ـعك مكانش كده أول مره اشوفك بالضعف ده 



ولأول مره يتعرى سالم قدام امين وتنزل دموعه قدامه بإرادته💔



سالم....الوجـ ـع المرادي طعمه مُر يا أمين 🥺 



أول مره اعرف إن الوجـ ـع أنواع زمان لما أتوجـ ـعت يا أمين كنت مظـ ـلوم وكنت فاكر إحساس إنك تتظـ ـلم اصعب وجـ ـع ممكن تحس بيه في حياتك.



بس الوجـ ـع طلع المرادي أصعب لأنى ظـ ـالم وده إحساسه أبشع💔



من يوم اللي حصل وانا على طول حاسس اني ضحيه واني أتظـ ـلمت وعمري ما حسيت بالرضا كنت شايف إن ربنا وجـ ـعني أوي و ظلـ ـمني 💔

 
                
خليت شيطاني ركبنى ماشوفتش غير الجانب الوحش اللي أنا عايز أشوفه مفيش مره فكرت بالعقل وقولت ان اللي ربنا عمله ده خير ليا وأن وجودها في حياتي كان شر وبعدها عني نعمه لازم احمد ربنا عليها مش هكدب عليك واقولك اني ما نسيتش شهد بس كنت بحاول أنساها و مدورش وراها وفعلاً كنت بدأت اعيش حياتي و أتعود ولو في حاجه خلتني منسهاش صدقني مش حب قد ما هو كان كرهه وكنت عايز اخد حقي منها لما شوفت شمس أتعميت يا امين وفجأه مبقتش افكر في حاجه غير اني أدمرها و أنتقم منها طلعت بنتقم من واحده كل ذنبها في الحياه انها تشبه اقذر واحده في الدنيا🥺 ومش بس كده أكتشفت إن بعد اللي عملته شهد فيا سابت جوايا حجات وحشه كتير وبسببها كنت بأذي أقرب الناس ليا من غير ما أحس 💔



عارف يا امين انا مفرقش حاجه عن شهد حقيقي هي كانت تستاهلني وانا أستاهلها عشان احنا الاتنين أوسخ من بعض🥺



أمين....لا يا باشا متقولش كده شهد دي عمرها ما كانت تستاهلك انا عمري ما أرتاحتلها وعمري ما حسيت انها بتحبك حتي من قبل ما تتفق معايا عليك شهد يوم ما اتعصبت عليا يا باشا وقولتلي انك استغنيت عني استغلت ده لصالحها و لما رجعت من تاني قررت انها تتفق معايا عليك كانت فكراني هبيعك و أني هبرر خيانتي ليك عشان مشتني من الشغل وقتها انا قولتلها هفكر مكنتش اقدر وقتها اقولك خصوصا انا كنت لسه راجع مستحيل كنت هتصدقنى و تكدبها لانك كنت بتحبها اوي وقتها قولت لزيد باشا وفرح أني قولتلها هفكر وطلب مني أجاريها وبعدين حصل اللي حصل صدقني يا باشا هي عمرها ما حبتك ولا كانت تستاهلك وانت عمرك ما كنت شبهها في اي حاجه انا عمري ما شوفت حد اجدع منك.



سالم...أجدع مني!! مين قالك اني جدع يا أمين انت لو عرفت انا عملت ايه عمرك ما هتقول كده انا ظالم يا امين.🥺
انا كنت اتمني افضل مظلوم طول عمري وما كونش ظالم



ابتسم امين و طبطب علي كتفه واللي بتقوله ده ياباشا يأكد كلامي انك جدع ومفيش حد في قلبك أعترافك بالظلم لوحده يا باشا قوه و يثبت ان ضميرك صاحي 



سالم...بوجع بعد ايه يا أمين؟ بعد ما ظلمت اقرب حد ليا في الدنيا ولا بعد ما ظلمت واحده كل ذنبها انها شبه شهد🥺



أمين....أوقات يا باشا لازم نغلط عشان نتعلم و أوقات لما بنتظلم الوجع بيعمينا و بيخلينا نعمل حجات خارجه عن العقل والمنطق 
بنعمل غلطات غير مقصوده وعشان نكفر عن الذنب ده مينفعش نهرب ولا ينفع نضعف



لازم تكون قوي لازم تواجهه الغلط والظلم ده لازم تلاقي حاجه تراضي بيها اللي ظلمته انت جربت تكون مظلوم و جربت تكون ظالم بس مجربتش انك تداوي جرح اللي ظلمته وقتها صدقني احساس انك ظالم هيروح ومش هتفتكره حتي كفايه انك تطبطب علي وجع حد اتظلم 



سالم....مش كل الجروح بتداوى يا أمين🥺



أمين....مين قالك يا باشا الوقت كفيل يداوي الجروح خصوصاً لو اللي بيداوى ده بيداوى من قلبه بجد وهو ندمان مش مجرد تأدية واجب.




        
          
                
سالم....لو الوقت بيداوى الجروح يا أمين كان زماني خفيت من زمان.



امين....مش يمكن عشان محدش طبطب علي وجعك يا باشا متخليش احساسك بأنك ظالم يسيطر عليك صدقني انا واحد من الناس اللي كانوا قريبين منك عارف معدنك وعارف قد ايه انت نضيف من جوه .



سالم....مش كفايه يا سالم ربنا عمره ما هيسامحنى💔



أمين...ربنا غفوراً رحيم يا سالم باشا و اعترافك بذنب عملته اول خطوه في انك متصالح مع نفسك وان ضميرك صاحي هيسامحك خصوصاً لو داويت جروح اللي جرحتهم وأتاكدت انهم سامحوك من قلبهم ساعتها ربنا هيسامحك بجد سالم باشا فكر في كلامي أفتكر الخير اللي بتعمله لكل حد بيحتاجك افتكر البيوت الكتير اللي انت فاتحها من غير ما حد يعرف انا شاهد علي كل حاجه حلوه عملتها لناس كتير شاهد علي كل دعوه بيدعولك بيها كل اول شهر كل ده لو انت نسيته في لحظه ضعف ربنا عمره ما هينسى



بصله سالم وهو لسه تايهه ودموعه نازله لكن كلام امين معاه فوقه و خلاه نسي اللي كان عايز يعمله 🥺



..........



في مطار تركيا
ركب نادر الطياره بعد ما بلغ زيد انه خلاص هيطلع.



ركب نادر الحزام وسند راسه علي شباك الطياره وهو ملامح وشه كلها حزن🥺



سرح بعقله و أفتكر وهو قاعد هو ومريم علي البحر .



فلاش باك..



نادر....مش عارف ايه اللي عاجبك في ايس كريم الفراوله ده😒



مريم...بضحك ومالك قرفان كده ليه 😂مش احسن من طعم الزبادي اللي انت بتاكله ده😒



نادر....ايش فهمك انتي وهو في احلي من الزبادي توت🤤



مريم....😂😂 ياراجل ده عامل زي الدواء وبعدين كفايه اسمه زبادي توت😂



نادر....انتي هتضايقيني ليه والله ألغبط بيه وشك😠



مريم ..بضحك خلاص خلاص حقك عليا انا غلطانه كل اللي يريحك وسبني اكل اللي عاجبني🙄



نادر...🙄طب ما تدوقيني كده البتاعه اللي بتاكليها دي😁



مريم...بضحك طب ما تقول انك عامل كل الفرح ده عشان أدوقك😂😂😂😂😂



مسك منها نادر الايس كريم وداقه.



مريم....ايه رأيك🙄



نادر...🙄بصراحه 



مريم....بصراحه🤔



نادر....الزبادي توت ميتاكلش😂😂😂😂😂😂😂



فضلت مريم تضحك من قلبها علي صراحته😂😂😂



مريم....ما انا قولتلك😂😂



نادر....والله كلته في مصر كان حلو قولت اكيد ايس كريم تركيا هيطلع احلي بس طلع دواء كحه زي ما قولتي😂😂😂




        
          
                
مريم.....هو كده اللي ميسمعش كلامي ميكسبش😒



نادر...بضحك مالك يابت قلبتي امي كده ليه😂😂😂



مريم...هي روح بتقولك كده😂



نادر....صراحه هي مقالتهاش بس بتقولها لجلال علي طول😂😂



مريم...تعرف اني نفسي اشوف مامتك و بباك  و اخواتك اوي حاسه كده انكم مع بعض عاملين ميكس حلو😍



نادر.....هو حلو وبس يالهوي لو تقعدي معانا مره واحنا بناكل مع بعض😂😂 هتضحي من قلبك
بس احنا فيها ياستي اول ما نرجع هعزمك عندنا يوم واعرفك عليهم احنا عيله كوميديه اوي وهتحبينا😉



مريم...بصحك بس الاول لازم نعمل قاعده صلح بيني وبين روح احسن حاسه انها مش طيقاني😂



نادر...بضحك حاسه مش متأكده😂😂😂😂 دي لو شافتك هتعلقك😎



مريم...بضحك انا بقول نلغي العزومه وأفضل بكرامتي احسن😂 وخلينا علي عزومه المقطم ولا رجعت في كلامك🤔



نادر...لا ياباشا وانا اقدر انا وعدتك خلاص بس مش فاهم يعني اشمعني المقطم 😒 ما في اماكن حلوه بعيداً عن الجبل وشويه التراب دول



مريم....ايش فهمك انت 😒 دي القاعده هناك تخليك في عالم تاني عارف كل ما احس اني مخنوقه اوي بروح اقعد هناك  وتقدر تقول يعني اني علي طول هناك.



نادر...بضحك علي كده انتي علي طول مخنوقه😂



مريم....حاجه زي كده😂😂



فاق نادر من شروده وابتسم



نادر....روحتي فين يا مريم💔



................



دخلت شمس المستشفي وهي حزن العالم باين علي ملامحها ومالي قلبها💔



وقبل ما تقرب علي غرفه والدتها وقفت ثواني علي جنب خدت نفس طويل وفضلت تحاول و تجاهد انها تجيب الابتسامه علي شفايفها عشان متخليش والدتها تحس بأي حاجه محاولتها بأنها ترسم أبتسامه مزيفه علي وشها كانت بنفس صعوبه محاولتها انها تنسي مؤقتاً اللي حصلها وتحاول تفرح ان خلاص والدتها هتعمل العمليه وتعيش.💔



خدت نفس تاني ومشيت علي اوضه والدتها بهدوء كان ممر طويل يفصل بينها وبين غرفه والدتها المقيمه فيها وقبل ما تقرب من الاوضه لمحت ممرضه خارجه من اوضه والدتها بتجري💔



وقف قلبها لثواني زي ما خطواتها وقفت وبدون تفكير كتير جريت بسرعه علي الاوضه واول ما دخلت شافت معاها دكتور و ممرضه تانيه بيحاولوا يسعفوا والدتها.



شمس....ماما ماما فيها ايه🥺



الدكتور...من فضلك خليكي بره 



شمس....اخليني بره ايه مامااااا



جات الممرضه اللي خرجت من ثواني بسرعه وهي بتجري و بتزق بايدها حاجه صغيره شبه التربيزه وعليها جهاز غريب لكن مكانش صعب عليها انها تعرف ايه ده




        
          
                
قربت الممرضه من الدكتور بسرعه ساعدته وبعدت شويه 



مسك الدكتور الجهاز في ايده الاتنين وقرب من والده شمس وحط الجهاز علي صدرها وبمجرد ما لمسها أتنفضت من السرير 



شمس...ماماااااا فوقي والنبي



قرب منها الدكتور تاني حاول مره واتنين وشمس واقفه بتموت حرفياً



في الوقت ده جه دكتور تاني لكن اكبر من الدكتور اللي موجود وهو اللي كان بيباشر حالتها مسك الجهاز من الدكتور وقرب هو منها



وحاول مره لكن المرادي زود السرعه اكتر وبمجرد ما لمسها أتنفض جسمها الهزيل من علي السرير.



لكن من غير أي فايده
بص الدكتور للدكتور التاني بأسف وهو بيهز راسه بمعني مفيش فايده.



شمس....برفض من وسط دموعها لا لا أبوس ايدك يا دكتور ما توقفش أبوس ايدك حاول تاني هتفوق والله هتبقي كويسه هي تعبت كتير قبل كده وفاقت حاول تاني والنبي.



الدكتور....انسه شمس شدي حيلك البقاء لله.



شمس....بأنهيار لأ لأ والنبي ماتقولش كده 🥺 هي عايشه والله حاول انت بس عشان خاطري انا انا انا جبتلها الفلوس خلاص هدفعلها فلوس العمليه و هتعملها وتبقي كويسه انا عارفه اني أتأخرت عليها بس خلاص انا جبتها والله اهي معايا في الشنطه والنبي حاول تاني.



أنهيارها كان كفيل يوجع قلب كل اللي واقفين حس الدكتور بالشفقه عليها قرب من تاني من والدتها عشان بس يريحها لكن كان عارف ان مفيش اي فايده هي حالتها اصلاً متأخره جداً وحتي العمليه في الايام الأخيره مكانتش هتستحملها.



قرب منها الجهاز وضغط اتنفضت من علي السرير بقوه.



شمس....فوووووووقي أصحي يا ماما أرجوكي 🥺💔



مع كل مره يقرب منها الدكتور تصرخ شمس و تنادي عليها علي امل تسمعها وترجع من تاني.



بصلها الدكتور بأسف وهز راسه من غير ولا كلمه.



قربت شمس منه وهي زي المجنونه وطت علي ايده تبوسها



شمس....ابوس ايدك اعمل أي حاجه والنبي ده أنا مليش غيرها في الدنيا دي كلها 🥺انت متعرفش انا عملت ايه عشان اجيبلها الفلوس واخليها تعيش 💔



جريت شمس علي والدتها ومسكت أيدها تبوسها.



شمس....والنبي يا ماما قومي ابوس ايدك  وابتسمت من وسط دموعها قومي يا حبيبتي انا جبتلك الفلوس اهي كنتي فكراني مش هعرف اجيبها صح يا ماما بس والله انا جبتها ودفعت تمنها غالي اوي🥺💔 وكملت بدموع مينفعش بعد كل ده تسيبيني صح قومي يلا يا امي عشان تعملي العمليه ونرجع بيتنا من تاني او اقولك هنروح نعيش في اسكندريه مش انتي كنتي بتقوليلي ان طول عمرك نفسك تعيشي في اسكندريه قريب من البحر هنروح هنروح يا حبيبتي وهعيش انا وانتي لوحدنا بعيد عن الناس كلها والدنيا الظالمه اللي عملت فيا انا وانتي كده🥺 بس قومي والنبي عشاني انا يا حبيبتي. قربت منها الممرضه تقومها.




        
          
                
شمس...اوعي سبيني مسكت تاني في ايدها وهي بتكلمها ودموعها مش راضيه تقف قومي يا حبيبتي قومي متسبينيش في الدنيا دي لوحدي ده انا مليش غيرك قومي ده انا لو كنت محتجالك وبعافر في الدنيا دي عشان تعيشي لحظه الوقت مبقاش بقيت محتجالك اكتر يا امي🥺 حاول الممرضه تاني تقومها



اوعيييي.. يا أمي يا أمي قومي والنبي والنبي ما تسبيني ده انا وحيده ومليش غيرك طب هتسبيني لمين يا أمي قومي عشان خاطري الفلوس أهي يا حبيبتي قومي بقي 



الدكتور شاور للممرضه التانيه تقومها معاها قربوا الاتنين منها يرفعوها .



شمس....يا امي 💔🥺هعيش ازاي هعيش ازاي هعمل ايه من غيرك والنبي يا أمي .



الممرضه..تعالي تعالي معايا حرام متعذبيهاش 



قامت شمس وقفت وهي خلاص حاسه انها بتنهار مش قادره تستوعب 



قربت الممرضه التانيه من والدتها وغطت وشها.



الدكتور....دكتور محمد خلصوا كل حاجه.



الدكتور...تمام يا دكتور.



خرجت شمس معاهم بضياع قعدت بره علي الارض



في نفس الوقت اللي جات صفيه جارتهم واول ما شافت منظر شمس جريت عليها وعرفت من غير اي سؤال خدت شمس في حضنها انهارت شمس.



صفيه...شدي حيلك يا بنتي أجمدي يا حبيبتي.



قربت منها الممرضه وهي بتتكلم بصوت واطي.
آنسه شمس انا عارفه ان ده مش وقته بس إكرام الميت دفنه و أنا طبعاً المفروض مقولش الكلام ده عشان متأذيش في شغلي بس انتي بنت حلال وانا حبيتك انتي والحاجه الله يرحمها بصي يا آنسه شمس المستشفي هنا ليها نظام وزي ما انتي عارفه لازم الدفع قبل اي خطوه فيها ولازم كمان تعرفي زي ما كانوا مأجلين عمليه الحاجه لحد ما تدفعي الفلوس مش هيخرجوها معاكي من هنا عشان تدفن غير لما تدفعي المصاريف بتاعت الاقامه الفتره اللي فاتت دي كلها انا بقولك الكلام ده عشان سمعتك بتقولي انك اتصرفتي في الفلوس ادفعي يا حبيبتي الفلوس وخدي امك واكرميها ووصليها بأيدك بدل ما تتبهدل وتفضل مرميه في التلاجه💔



شمس...بلهفه من وسط دموعها لأ لأ انا هدفع حالاً وهاخدها من هنا بس بس...🥺💔



الممرضه...بس ايه؟



صفيه...في ايه يا شمس؟



شمس....أخدها فين 🥺 احنا معندناش مدافن اهل بابا ليهم بلدهم وبابا لنا مات كان موصي ماما انه يدفن مع ابوه وامه ووقتها سافرت انا وماما واتنين صحابه لوحدنا وكان اهله هناك مستنينا وماما احنا طول عمرنا مش قريبين اوي من اهلها وانا معرفش ممكن اكلم مين🥺💔



هخدها اوديها فين🥺



الممرضه...بحزن لا اله الا الله💔



صفيه...متحمليش هم هكلم اخويا الوقت حالاً يفتح الترب بتاعت امي وهكلم عمك احمد يجي الوقت ويعرفهم في الشارع ويبلغ المسجد يقول في الميكرفون والكل هيجي يوصل امك يا حبيبتي متشيليش هم حاجه أبداً امك كانت غاليه عندي وده واجبي




        
          
                
شمس...بدموع ربنا يخليكي يا طنط صفيه عمري في حياتي ما هنسالك الجميل ده ابداً



صفيه...متقوليش كده يا بنتي احنا مش جيران وبس احنا اكتر من اهل💔



الممرضه...طيب الحمد لله اتحلت يلا قومي ادفعي الفلوس في الحزنه عشان نخلص إجراءات الغسل والدفن بسرعه.



شمس....بوجع هزت راسها وقامت تدفع الفلوس💔 



صفيه كلمت اخوها وكلمت جوزها وبلغت الكل عشان يقفوا مع شمس. وخلصت شمس كل الإجراءات كانت بتحاول تكون قويه لحد ما تخرج والدتها لكن هي كانت اضعف مخلوق علي وجه الارض في اللحظه دي💔



وفي نفس الوقت كان شريف الجارد بتاع سالم موجود خطوه بخطوه من بعيد مع شمس زي ما طلب منه زيد وعرف كل حاجه وبسرعه مسك الموبايل عشان يبلغ زيد.



لكن في الوقت ده زيد كان تليفونه مشغول.



....................



زيد...أيوه مين معايا.



حضرتك استاذ زيد؟



زيد...ايوه مين حضرتك.



الحقيقه حضرتك متعرفنيش بس انا موجود حالياً مع شخص للاسف عمل حادثه ورقم حضرتك كان أخر رقم متسجل عليه انه متصل بيك



زيد...😳😳انت بتقول ايه مين ده وانت فين ؟



انا علي اول طريق السخنه بس الاسعاف جت حالاً وبتنقله



زيد....بجنان مش قادر يركز كل اللي بيفكر فيه سالم ونادر سالم اخر واحد كلمه بليل ونادر اخر واحد مكلمه من شويه بس اكيد هو ملحقش يوصل اصلا وحتي لو وصل ابه اللي هيوديه هناك



استاذ زيد انا هفضل معاه متقلقش وهبعتلك لوكيشن لايڤ حالاً بمكاني امشي وراه هتعرف راح مستشفي أيه.



زيد...ارجوك ارجوك حاول تعرف من اي حاجه شخصيه معاه وقولي مين هو.



صبا...بخوف زيد في ايه؟🥺



الشخص اللي بيكلم زيد وهو باين من صوته انه بيجري.



لحظه واحده طيب اسألهم قبل ما يتحركوا.



لو سمحت لو سمحت معلش هو حضرتك عرفت اسم الشخص اللي معاكم انا بكلم واحد يعرفه 



واحد من المسعفين....ايوه بطاقته اهي مكتوب....أيمن راجح سعد الطوبجي.



زيد....بصوت طالع من قلبه اخويااا💔



الشخص....انا معاه متقلقش 



زيد...انا جاي حالاً
قفل زيد وهو بيجري بسرعه



صبا جريت وراه.
زيد في ايه قولي.



زيد...ارجعي يا صبا ارجعي بسرعه القصر ايمن عمل حادثه يا صبا.



وقفت صبا وهي بصاله ومش بتنطق🥺



ركب زيد العربيه وبصلها ارجعي فوراً 



صبا....لا انا هاجي معاك




        
          
                
زيد...مش هينفع بقولك ارجعييييي وابقي تعالي معاهم 



خرج بسرعه زيد وهو طاير بالعربيه حطت صبا ايدها علي قلبها وقعدت علي الارض عقلها وقف ثواني من الصدمه وبعد ما فاقت قامت جريت علي فوق لبست بسرعه هدومها وخرجت من الڤيلا .



اما عند زيد كان سايق بأقصي سرعه  وراء اللوكيشن اللي اتبعت من الشخص اللي كلمه مر حوالي نص ساعه كانت الاسعاف وصلت المستشفي وقدر زيد يعرف مكانها



مكانش عارف يكلم حد ولا لأ دماغه واقفه بس هو مش قادر يتصرف قرر انه يكلمهم بس اول ما يروح و يطمن علي اخوه بنفسه



سمع صوت موبايله كان شريف بيتصل تاني كنسل عليه زيد لان في اللحظه دي كل اللي شاغله هو اخوه وبس.



وصل زيد المستشفي ركن العربيه و نزل جري علي الريسبشن



زيد...لو سمحت لو سمحت في واحد جه من شويه الوقت عامل حادثه علي طريق السخنه اسمه ايمن ..ايمن راجح سعد الطوبجي



الموظف....الدور الاول اخر الطرقه شمال.



سابه زيد من غير ما يشكره وطار بأقصي سرعه. لحد ما وصل قدام غرفه الطوارئ كان في ممرضه ودكاتره بتجري مسك زيد الممرضه من ايدها



زبد...لو سمحت من فضلك انا اخويا جوه عايز اطمن عليه.



الممرضه...لسه جاي من خمس دقايق الدكاتره معاه لحظه بس يطمنوا و يطمنوك بعد أذنك سابته الممرضه ودخلت بسرعه



قرب منه شابين شكلهم محترم 



واحد منهم حضرتك استاذ زيد



بصله زيد...ايوه انا



انا محمود انا اللي كلمتك وبلغتك 



زيد....ايوه ايوه ارجوك اخويا كويس صح انت شوفته اكيد كان واعي كان فايق ولا في ايه طيب حصله ايه.



محمود...بحزن اهدي من فضلك ان شاء الله خير انا والله مش عارف انا اه شوفته بس لما الاسعاف جات محدش قال ان جراله حاجه 



الشاب التاني...مش هكدب عليك يا استاذ زيد هي مش حادثه بسيطه وعلي بال ماعدينا نشوفه كانت العربيات وقفت والدنيا اتلمت والناس كانوا بيخرجوا من العربيه.



زيد....انا مش فاهم طيب مين اللي خبطه مسكتوا ولا جراله حاجه مين اللي غلطان اخويا ولا اللي خبطه.



محمود....استاذ زيد الواضح ان اخوك انا اسف كان قاصد يعمل كده أخو حضرتك كان ماشي عكس الاتجاه اكيد حضرتك عارف طريق السخنه طريق رايح وطريق جاي احنا كنا واخدين نفس طريق اخوك بس هو كان واخد الطريق العكس ماشي عكس العربيات اللي جايه هو لفت نظرنا لقيناه ماشي بسرعه رهيبه العربيات بتحاول تفاديه وتديله كلاكسات وهو مش هنا احمد صور العربيه بتاعته وريله كده يا احمد




        
          
                
فتح صاحبه الفديو وقربه من زيد



زيد....😳 بص بصدمه وهو سامع صوتهم في الفديو.



احمد...ياخبر ابيض هيموت نفسه سرع شويه يا محمود



محمود....العربيات بتديله كلاكسات ولا هو هنا ده شكله قاصد



احمد...يارب استر يارب استر ياااااارب اااااه يانهار اسود النقل طيره.



حس زيد انه مش قادر يقف علي رجله وهو شايف عربيه أيمن بتطير



محمود...زي ما انت شايف هو مكانش دريان بنفسه و طاير بس بتاع النقل محصلوش حاجه الخبطه كلها في العربيه 



زيد....استر يارب استر يارب.



محمود....احنا لازم نمشي يا استاذ زيد وانا بعت لحضرتك الفديو عشان لو احتاجته وقولنا كل الكلام ده للدكتور اول ما وصلنا تؤمرني بأي حاجه



زيد....بتوهان شكراً شكراً



محمود...تليفونه وحاجته مع الدكتور انا بس خدت رقمك منه وكلمتك ربنا يطمنك عليه



زيد...يارب 💔



مشي الشابين وو قف زيد حط ايده علي راسه وهو بيلف مش عارف يعمل اي حاجه اول حد جه في باله يكلمه كان منذر.



اتصل علي منذر كتير مردش.
قفل وفضل يفكر يتصل بمراد ولا داوود



اتصل في الاول علي داوود وكان في الوقت ده مع ليلي في المستشفي.



داوود...بصوت حزين ايوه يا زيد



زيد...داوود انت فين؟



داوود...في ايه يا زيد مال صوتك انا مع ليلي في المستشفي ليلي والدتها اتوفت حالاً يا زيد🥺



حط زيد ايده علي راسه خلاص مش قادر ينطق 



داوود ..في ايه



زيد....ايمن عمل حادثه يا داوود وانا في المستشفي 



داوود...بلهفه وفزع انت بتقول ايييييه🥺



زيد ...خليك خليك مع ليلي ياداوود هطمن عليه واطمنك ان شاء الله خير



داوود...بعصبيه كلم مراد او حد من اخواتك وطمنيييي



زيد...حاضر حاضر



قفل زيد معاه وقبل ما يكلم مراد كان بيتصل بيه شريف للمره الرابعه وغصب عنه فتح عليه زيد



رد عليه زيد بعصبيه...في ايه يا شررريف.



شريف....زيد باشا انا اسف بس انسه شمس انا وراها من امبارح وللاسف انا معاها الوقت في المستشفي والدتها اتوفت💔



في اللحظه دي زيد كان تقريباً حاسس انه انتهي ومش قادر يعمل اي حاجه.



زيد..لا اله الا الله هو في ايه هو في ايه يارب. شريف خليك وراها متسبهاش ولو في اي حاجه احتاجتها ادخل بس من غير ما تقولها انك تبع سالم انت فاهم.




        
          
                
شريف...حاضر يا باشا 



قفل معاه زيد وهو تايهه وبسرعه افتكر مراد واتصل بيه.



ولسوء الحظ كان مراد موجود في الشركه في مكتب راجح ومعاه قاسم وياسين .



مراد...ايوه يا زوز انت فين مختفي انت وسالم وايمن ليه.



زيد...مرااااد 



قام مراد وقف بسرعه في ايه زيد انت كويس.



كلهم بصوله وقاموا وقفوا



راجح...في ايه؟



زيد...مراد الحقني ايمن عمل حادثه وانا معاه في المستشفي وحالته شكلها خطيره تعلالي انا مش قادر اكون لوحدي بس بلاش تقول لبابا 



بص مراد لراجح وهو متلجم انا جاي حالا ابعتلي اللوكيشن.



زيد...متتأخرش عليا يا مراد.



في نفس الوقت كانت روح بتتصل براجح.



راجح...ايوه ياروح 



روح....راجح مامت ليلي تعيش انت داوود بلغني انا رايحه انا وزهره والبنات حالا عشان منسبهاش لوحدها.



راجح...لا اله الا الله طيب روحي ياروح وانا هاجي وراكي. سلام



قفل مراد وبصلهم.



قاسم....في ايه يا مراد ما تنطق.



راجح...والده ليلي اتوفت صح؟
روح لسه مبلغاني داوود طلبها عشان يروحوا يقفوا مع ليلي 



بصوا كلهم لبعض بصدمه لا حول ولا قوة إلا بالله.



قاسم...زيد كان عايزك عشان كده صح



مراد....لأ🥺 ايمن اااا



راجح....ايمن ماله؟



مراد.....ايمن عمل حادثه وفي المستشفي.



راجح..اييييه.



قاسم..انت بتقول ايه.



ياسين....حصله حاجه💔



مراد....مش عارف يلا بسرعه.



جري ياسين بسرعه بلغ اخواته و فلحظه الشركه أتقلبت الخبر صدم الكل وصدم الموظفين وهما شايفنهم كلهم بيجروا و بيخرجوا من الشركه بعد الخبر ده.
.........



وصلت صبا علي القصر كان هادي جداً فتحتلها الشغاله واول ما فتحت جريت بسرعه علي اوضتها
فتحت وبصت للأوضه وهي بتحاول متفتكرش اللي حصل فيها دخلت بسرعه علي الدريسنج بتاعتها لبست بنطلون چينس وسويت شيرت وراحت خدت شنطه بتتلبس في الوسط ومسكت موبايلها بسرعه لقت عليه اتصالات كتير من ايمن ورسايل واتس كتير قفلت الموبايل وحطته في الشنطه ونزلت بسرعه من اوضتها قابلتها الشغاله.



صبا....هي روح وزهره فين ؟



الشغاله....روح هانم لسه خارجه هي وزهره هانم والبنات من شويه راحوا علي المستشفي البقاء لله يا صبا هانم..




        
          
                
صبا...بصدمه انتي بتقولي ايه؟



الشغاله...والله روح هانم هي اللي قالت من شويه ان والده ست ليلي اتوفت وراحوا المستشفي.



حطت صبا ايدها علي قلبها حرام عليكي ورجعت بصتلها هي مامت ليلي اتوفت🥺



الشغاله...ايوه داوود باشا كلم روح هانم وقالها معلش حقك عليا مكنتش عارفه انك متعرفيش



صبا....طيب روحي انتي خرجت صبا بسرعه من القصر ركبت العربيه بتاعتها وخرجت.
اتصلت علي زيد اول ما خرجت



زيد....ايوه يا صبا.



صبا....زيد أيمن حصله أيه وانتوا فين؟



زيد....لسه محدش طمني ياصبا



صبا....طيب ابعتلي اللوكيشن انا جايه حالا.



زيد....بضعف حاضر💔



دقايق بسيطه اتصل منذر.



منذر....زيد معلش كان في ايدي شغل.



زيد....منذر انا محتجالك💔



منذر....في ايه يا زيد؟



زيد....بوجع مش كويس يا منذر أيمن عمل حادثه وانا معاه في المستشفي.



منذر...بفزع ايمن ؟ اخوك انا جايلك حالاً انت فين.
قفل زيد بعد ما قاله علي مكانه
وجري منذر بسرعه علي مكتبه في المصنع وكان موجود في الوقت ده حسام 



حسام...ماشي يا حبيبتي يلا سلام



منذر...حسام بقولك انا لازم امشي 



حسام..في ايه مالك بتجري كده ليه؟



منذر....أيمن اخو زيد عمل حادثه وفي المستشفي.



حسام....ايه حصله حاجه😳



منذر...معرفش حاجه لسه.



حسام...فيروز واضح انها متعرفش لسه قافله معايا وقالتلي هتروح عند ليلي المستشفي عشان والدتها اتوفت.



منذر.... والدت ليلي اتوفت 
لا حول ولا قوه إلا بالله ايه اليوم الغريب ده واضح كده انهم ميعرفوش حاجه متقولهاش حاجه يا حسام.



حسام...لا مش هقول طيب انا هستني التسليم ده يخلص و هاجي وراك علي طول.



منذر...طيب تمام يلا سلام.



.............



زيد كان رايح جاي في طرقه المستشفي هيتجنن فقد اعصابه ومش قادر يستني اكتر من كده داخلين في ساعه إلا ربع وكل اللي بيحصل الممرضين يخرجوا يجروا ويرجعوا تاني يجروا وهو مش فاهم ومحدش بيقف يطمنه راح زيد علي باب الاوضه فضل يخبط وهو في اعلي ذروه للغضب.



فتحت الممرضه الباب وقبل ما ينطق دخل زيد الاوضه 



الدكتور...من فضلك.



زيد...بغضب اخويا فيه ايييه ليه الوقت ده كله محدش بيطمني لمح ايمن نايم و حواليه اجهزه وغرقان في دمه ايمممممن




        
          
                
الدكتور...يا استاذ من فضلك أهدي.



جري زيد علي ايمن وفضل يخبط علي وشه



زيد.. أيمن فيك ايه يابابا🥺 قوم يا حبيبي انا جمبك اهو بص للدكتور هو ماله مبيردش ليه



نزل الدكتور راسه بأسف فضل يبص زيد عليهم كلهم ساكتين وبيبصوا لبعض.



زيد...قام وقف وبكل غضب ما حد ينطـــق اخويا ماله.



الدكتور...شد حيلك البقاء لله.



بصله زيد ثواني بصدمه وهو بيحاول يترجم الكلاك هز راسه شمال ويمين كأنه رافض أنه يقبل المعني اللي وصله.



زيد...انت بتقول ايه ؟ انت اكيد متقصدش علي اخويا صح



الدكتور....اخوك وصل وهو لسه فيه الروح حالته كانت خطر جداً بس للاسف من اول ما دخل الاوضه لفظ انفاسه الاخيره حاولنا معاه كتير اننا ننعش القلب بأي طريقه لكن للاسف مفيش فايده
القلب وقف 



زيد....مفيش حاجه اسمها مفيش فايده حاول مره واتنين والف💔 افضل وراه لحد ما يفوق



الدكتور....صدقني احنا من اول ما دخل بنحاول معاه. بس القلب متوقف بالظبط من نص ساعه



بص زيد لايمن بوجع وراحله تاني قعد علي ركبته وهو ماسك ايده



زيد....ايمن ايمن قوم يا حبيبي متعملش فينا كده متوجعناش يا ايمن قوم يا حبيبي عشان خاطري كل حاجه في الدنيا ليها حل انت بس قوم وانا هحللك كل حاجه دي مش نهايه الدنيا يا عبييييط محدش يعمل اللي انت عملته ده
بدأ زيد يهز فكتفه قوم يا ايمن قوم انا مش هسيبك تروح بالسرعه دي قوووووووم قوم يالاااااا وقف زيد وفضل يضغط علي قلبه قوم يا ايمن قووووووم الموت مش ليك يا حبيبي قووووووم



قرب من الدكتور يبعده باي طريقه زقه زيد بعنف أوعيــــــــــــــــــــي قوووووم يا لااااااا قوم بلاش تعمل حركات العيال دي معااااايا
فضل زيد يحاول و يعافر معاه لكن من غير أي فايده تعب زيد و هدومه وأيده أتبهدلوا دم بصله وهو بياخد نفسه وراء بعض 



زيد....قوم يا ايمن رد عليا ابوك وامك هيموتوا متعملش فينا كده



نام زيد علي صدره وهو بيضمه جامد وفضل يعيط كتير 
قرب منه الدكتور طبطب علي كتفه.



الدكتور....بلاش تعذبه هو محتاج انك تدعيله الوقت صدقني احنا عملنا كل حاجه في أيدينا بس ده امر ربنا.



رفع زيد نفسه وبص للدكتور بضياع خلص كل الإجراءات المطلوبه من فضلك وانا اللي هغسل أخويا انا واخواتي مفيش حد غريب هيقف علي غسل اخويا



مشي زيد كام خطوه لحد ما وصل جمب الباب سند ضهره بتعب يومين ما داقش فيهم النوم ويومين كلهم مصايب نازله فوق دماغه.



لحظات وسمع اصوات جايه من بعيد.



امير...زيد هناك اهو يا مراد 




        
          
                
جريوا كلهم علي زيد وكان اخر واحد فيهم راجح.



مراد....ايمن فين يا زيد جراله ايه



قاسم.....اخوك فين يا زيد.



بصله زيد وهو غرقان دم وغصب عنه عينه لمحت راجح جاي بيمد علي قد ما يقدر بس باين علي ملامحه القلق 



بصله زيد بصدمه وسكت.



قرب منه راجح....ايه الدم ده واخوك فين يا زيد 



ياسين....ما تنطق يا زيد وقعت قلبنا.



خرج الدكتور في الوقت ده



قاسم...دكتور اخويا هو اللي جوه صح قولي بالله عليك حصله ايه هو كويس مش كده.



راجح...طمني يا ابني انا ابوه



الدكتور....شدوا حيلكم البقاء لله.



مراد....انت بتقول ايه؟ مستحيل



جلال...اخويااااا ايمممممن.



امير.....ايمن😳 لأ 



حس راجح. ان توازنه بيختل ومن اول ما بدأ الدكتور يقولهم الخبر وزيد عينه علي ابوه بخوف واول ما نطق و راجح كان هيقع مسكه زيد من ايده بسرعه سنده🥺



بصله راجح بصدمه وسند عليه.



دخلوا كلهم جوه لايمن صوت عياطهم وصوتهم وهما منهارين وبينادوا عليه كان مسمع المستشفي كلها.



زيد سند راجح وقعده وهو ساكت مش بيتكلم.



قعد زيد علي ركبه وهو ماسك ايده.🥺



زيد...قول اي حاجه بلاش تسكت كده عشان خاطري انت كويس مش كده اتكلم متوجعش قلبي اكتر ماهو موجوع يا حبيبي.



هز راجح راسه بتوهان ورفع ايده علي كتف زيد وهو بيهز راسه



راجح....وديني لأخوك يا زيد.



زيد...حاضر حاضر يا حبيبي.



قام زيد سنده ودخله الاوضه عند ايمن كان اخواته منهارين.



مراد...بدموع قوم يالاااااا قوم متعملش فينا كده.



يوسف...ايمن ايمن رد علينا والنبي يا حبيبي.



ياسين كان واقف حاضن جلال وامير في حضنه والتلاته منهارين وقاسم قاعد في الارض ماسك ايد ايمن و فارد رجله علي الارض وساند راسه علي الحيطه دموعه نازله في صمت.



دخل زيد براجح كان ماشي بهدوء اول ما شافه مراد قام وقف بسرعه وراح مسك ايده باس كفه بحب وخوف وهو باصص في عين اخوه بوجع🥺💔



قعد راجح علي حرف السرير وحط ايده علي صدر أيمن طبطب عليه.



قام قاسم من علي الارض وقربوا كلهم من راجح خايفين عليه



راجح....أيمن!!! حبيبي يا ابني
كده يا أيمن كده تروح قبلي كده يا حبيبي توجع قلب ابوك بدل ما انا اللي أسبقك تسبقني انت يا أبني بتكسر ابوك طب ده انت عارف ان انت و اخواتك نقطه ضعفي معقول يجي اليوم اللي بدل ما اكون انا مكانك تبقي انت مكاني طيب قولي هقول لامك ايه انت عارف روح لو عرفت هيجرالها ايه؟؟ ليه يا ابني ليه تكسر قلوبنا يا حبيبي.💔




        
          
                
مراد...بدموع باس راسه والنبي متعملش في نفسك كده



بصله راجح بوجع...ايمن مات يا مراد ولادنا نقضوا واحد



فضل مراد يعيط علي كتف راجح زي العيال الصغيره 



وكالعاده كان لازم زيد يحاول يكون هو مصدر القوه وبعد ما كان اضعف مخلوق من دقايق رجع من تاني وقف جمبهم وكان مضطر يخلص كل حاجه ويبلغ الكل بخبر وفاه اخوه .



زيد....مراد بلغ المجموعه عندنا تعلن حاله الحداد لمده 3 ايام



وانت يا ياسين اتواصل مع حد ينزل خبر وفاه ايمن واعلن ان صلاه الجنازه هتكون العصر.



وانا اتصلت بلغتهم يفتحوا المدفن.



مراد...بوجع زيد انت عارف ان المدفن بتاع ابو ليلي جمب المدفن بتاعنا خليهم يفتحوا هو كمان ليلي والدتها اتوفت 



زيد....داوود قاللي اول ما وصلت.



اتصل داوود في الوقت ده



مراد...ده بيتصل اقوله ايه🥺



زيد....بلغه يا مراد مفيش وقت



مراد....الووو



داوود....مراد طمني ايمن فيه ايه.



فضل مراد يعيط وهو كاتم عياطه مش عارف يجيبهاله ازاي



داوود....مراد قولي في ايه انت ساكت ليه.



مراد...شد حيلك يا اخويا 🥺💔 ايمن مات



داوود....بصوت عالي وصدمه انت بتقول ايه يامراد مات ازااااي



بصتله روح وزهره وفيروز والبنات وليلي اللي كانت في حضن روح بتعيط ومنهاره.



سابتهم روح و راحتله وهي ماسكه قلبها.



روح...في ايه يا داوود مين ده اللي مات مراد بيقولك ايه.



داوود...بدوموع بصلها وهو لسه الموبايل علي ودنه مراد اقفل الوقت.



قفل داوود وبصلها قربت منه زهره والبنات



زهره...في ايه يا دوود 



روح...داوود رد عليا عشان خاطري.



داوود...بصلها وهو دموعه نازله ومسك ايدها جامد.



بصتله روح بصدمه واتاكدت ان في مصيبه راجح بخير صح.



داوود.....روح حقك عليا انا اسف ااااا.



فيروز...في ايه يا داووود اتكلم والنبي🥺🥺



داوود.....أيمن ؟؟



مسكت روح قلبها ونزلت دموعها تجري بسرعه علي وشها ابني



زهره...انت بتقول ايه



زهره...ايمن اخويااااات لااااا لااااا



فرح....أيمممممن لااااااااااا




        
          
                
راحت عليهم ليلي وهي مصدومه مش عارفه تواسيهم ولا هي محتاجه انهم يواسوها تتصدم في موت امها اللي كانت متوقعاه ولا تتصدم في موت شاب من شباب الطوبجي.



جريت روح والبنات وراها داوود بقي واقف مش عارف يعمل ايه يفضل مع ليلي ولا يسيبها ويروح لاخوه وابن اخوه.



ليلي...بدموع انت واقف بتعمل ايه متسبهمش اجري وراهم



داوود...بدموع وانتي.



ليلي....هما لسه مخلصوش اجري روح معاهم متسبهمش هما محتاجينك اكتر مني انت معايا من بدري روح يلا انا معايا هنا صحاب مامي ومعايا ناس كتير متقلقش عليا.



داوود...بدموع هسيبلك الجارد هنا وهتابعك بالموبايل المدفن اتفتح وأيمن هيدفن هو كمان في نفس الوقت يعني مش هسيبك💔 شدها لحضنه وفضلوا يعيطوا الاتنين موقف صعب لكن خارج عن إراده داوود.💔🥺



جري داوود بسرعه وراهم وفضلت ليلي منهاره مفيش في ايدها حاجه تعملها🥺



..................
وصلت صبا وهي بتجري شافتهم من بعيد كان منظرهم ميبشرش بأي خير زيد واقف جمب ابوه كله دم اخواته كل واحد في مكان الكل بيعيط.



اول ما لمحها مراد جايه قرب منها.



صبا....مراد ايمن فين هو كويس صح.



كلهم بصولها وخصوصا زيد اللي عينه كامت عليها بوجع لا عارف يحزن عليها ويجري ياخدها في حضنه ولا عارف يغضب منها ويشوف ان هي السبب في موت اخوه اللي تقريباً انتحر بسبب المشكله اللي بينهم واللي من وجهه نظره اكيد ليها يد فيها.



مراد...بدموع شدي حيلك يا صبا.



صبا...😳بتقول ايه انت بتقول ايه يا مراد ايمن ايمن مات لاااااااااااا شدها مراد لحضنها وهي بتتحرك جامد صوت صراخها كان مكتوم في حضن مراد لكن كان مسمع المستشفي كلها.



سابته صبا وجريت علي الاوضه



راحت بسرعه عليه..ايمن ايمن متعملش فيا كده والنبي متوجعنيش اكتر ما وجعتني حرام عليك يا شيخ ده قلبي مبقاش مستحمل مش بعد اللي حصل تسبني وتروح ارجوك اصحي والنبيييييي ارجوك قووووم💔 قوم وانا هسامحك وهنسي والله العظيم بس قوم عشان خاطري🥺



دخل عليها مراد بعد ما سابها شويه طبطب عليها وقومها وخرج بيها.



فضل زيد علي وضعه مش ييتحرك لكن عينه عليها.



بصت صبا لراجح وبسرعه جريت عليه وهي منهاره



خدها راجح في حضنه جامد وفضلت تعيط وهي منهاره.



.................
بدأ الخبر ينتشر في المجموعه الصدمه اصابت الجميع ملك وتقي من ضمن اللي اتصدموا انصرف الجميع من المجموعه بالكامل واعلنت حاله الحداد الكل كان بيروح علي المستشفي واللي كان بيروح علي المدافن واللي كان بيجهز المكان اللي هيتعمل فيه العزاء ولان راجح وولاده من اشهر رجال اعمال مصر حرفياً الخبر هز كل رجال الاعمال والرموز المشهوره فنانين ومطربين وكل المشاهير اللي ليهم علاقه قويه بعيله الطوبجي.




        
          
                
وبدأ الجاردات كلهم يبلغوا بعض لحد ما وصل الخبر لي أمين وفوراً عرف سالم وطاروا علي المستشفي💔🥺



......................



وصلت روح ووراها البنات و داوود ماسك أيد روح و ماشي معاها بسرعه



أول ما لمحوا روح جايه من بعيد قاموا كلهم وقفوا حتي راجح اللي كان شايل هم اللحظه دي💔



قرب منها بهدوء.



روح مسكت بأيدها الأتنين في صدره قولي إنه عايش قولي إن اللي سمعته ده مش صح يا راجح.
بصلها راجح بحزن ومش قادر ينطق.💔



روح...بوجع دموعها نازله قولي إنه  عايش عشان خاطري حتي لو هتكدب عليا🥺💔



شدها راجح لحضنه مسكت روح فيه وفضلت تعيط.



راجح...بنبره وجع عايش جوانا يا رووح.💔



روح....ااااااااه🥺💔



فيروز.....بإنهيار يعني اييييه يعني اخويا بجد مات أيمن مات يا بابي ساكتين ليه



فرح....محدش يقول انه مات والنبي حرام عليكم💔



زهره....قاسم ايمن مات يا قاسم ردي انتي يا صبا مش يمكن طيب تعبان بس يمكن لسه مغم عليه زيد رد عليا انت كنت معاه ايه الدم ده حد يرد.



قرب مراد من داوود الأتنين دموعهم مش بتقف حس مراد ان داوود تايهه مش عارف يلاقيها منين ولا منين بصله داوود بوجع وحضنوا بعض 💔



وفجأه سمعوا صوت حد جاي من بعيد كان سالم.



سالم...يا أيممممممن💔



بصله زيد من بعيد وهو جاي بيجري مقدرش يتحكم في دموعه🥺



سالم.....مراااد اخويا مات يا مراد  جري علي راجح شده راجح في حضنه بوجع وحضنه هو وروح



سالم....لاااا ايمن مينفعش يمووووت يا ايمن هو فين فييين.



مراد...تعالي شوفه 🥺



دخل سالم وراه بسرعه واول ما شاف أيمن قرب منه وقعد علي ركبه..



سالم.....لا لا يارب والنبي 💔بلاش ايمن طيب كنت خدتنى انا بداله قوم يا أخويا والنبي قوم يا حبيبي انت لسه صغير أوي علي النومه دي يارب لو ده عقاب بلاش تعاقبني في اخويا قوم يا ايمن يلا يا حبيبي انت كويس يالا انت كويس مش فيك حاجه 



مراد....سيبه يا سالم بقي كفايه كده.



سالم...بدموع بص لمراد هو جسمه متلج كده ليه هااا هو بردان بص تاني لايمن انت بردان يا حبيبي صح والنبي قووووم😭💔



قرب منه قاسم شده من علي سالم أترمي سالم في حضنه وفضل هو وقاسم يعيطوا😭



في الخارج كان منذر وصل طلع جري وفضل يجري في الطرقه عليهم كان جاي في الطريق وهو عارف انه عمل حادثه لكن في الطريق عرف ان ايمن مات من حسام اللي جري هو كنان بسرعه وراه يلحقه علي المستشفي.




        
          
                
قرب منهم بسرعه منذر وهو سامع العياط و الصريخ واول حد جري عليه راجح حضنه و باس ايده🥺



كان راجح في دنيا تانيه حتي دموعه مش قادر ينزلها واخد في حضنه روح وقاعد بيها علي الكرسي 
قعد منذر علي ركبه قدامهم باس ايد روح وهو باصصلها بوجع🥺
مش عارف يقول ايه او يعمل ايه
قام وبص لزيد اللي كان شكله بعيداً عن الدم يخض بجد🥺



قرب منه وخده في حضنه بقوه



منذر....شد حيلك يا صاحبي.



هز زيد راسه من غير كلام بص منذر بوجع علي فيروز اللي كانت منهاره💔 كان نفسه يا خدها في حضنه بس في الف سبب يمنعوه
دقايق بسيطه ووصل حسام سلم علي الكل وحاول يهون عليهم وقرب من فيروز خدها في حضنه 
عمل اللي كان منذر هيموت و يعمله لكن مش حقه🥺



زيد كان واقف باصص علي الكل حاسس انه في كابوس مش عارف يواسي مين ولا مين مش عارف يعمل ايه لمح الدكتور ومعاه مساعدين بيقربوا عشان يجهزوا ايمن.



الدكتور....قرب من زيد ده التقرير الكامل لحالته ودي شهاده الوفاه بس هو لازم يجهز الوقت 



زيد....مش عايز اي حد غريب من فضلك.



الدكتور...زي ما تحب اتفضل يلا معايا.



بصلهم زيد بوجع 
اللي هيقدر يجي معايا يجي ويلا عشان نخلص علي طول لازم نكون هناك قبل العصر.



دخل زيد ودخل وراه منذر وقاسم ومراد وسالم وياسين وفضل بره يوسف وجلال و أمير وداوود .



بدأ زيد يجهزه كلهم كانوا واقفين في الاول مصدومين من الموقف محدش قادر ياخد الخطوه لكن حاول زيد يكون قوي وبدأ أول عشر دقايق لوحده كلهم واقفين دموعهم نازله ومش عارفين ازاي زيد جاتله القوه دي.



بعدها أتشجع مراد ودخل يساعده ووراه منذر لحد ما خلصوه خالص وقبل ما زيد يقفل وشه.



زيد....مراد قولهم اللي عايز يجي يشوفه قبل ما اخلص يجي.



مراد...مابلاش💔



زيد...معلش روح لسه مشافتهوش ولا أخواته البنات خليهم يجوا💔
خرج مراد وبلغهم 
دخلوا كلهم ورا بعض باسه جلال وهو بيعيط وبعده امير قربوا البنات وهما منهارين وبعدها قرب راجح باسه بهدوء وطبطب علي كتفه 



راجح....في امان الله يا حبيبي.
قربت صبا باست راسه وهي دموعها نازله وبعدين قربت روح.
بصتله وهي منهاره فضلت تمشي ايدها علي كتفه وصدره و علي وشه كأنها بتحفظ ملامحه و طت عليه حضنته بكل قوتها



روح....قلبي مات من بعدك يا ابن عمري💔 كسرتني يا ايمن كسرتني يا حبيبي.



أقسي وجع ممكن حد يحس بيه هو وجع الوداع الاخير اللي مفيش بعده لقاء تاني💔



الوقت مر بسرعه خلص زيد كل حاجه.
مرت دقايق بسيطه وخرجوا من المستشفي كان في جيش كبير مستنيهم من الموظفين والعمال ومن كل المعارف 



داوود كان متواصل مع ليلي وعرف منها انهم خلصوا بلغ الجاردات اللي معاها يطلعوا علي المسجد هما كمان عشان يتقابلوا هناك يصلوا عليهم و يمشوا وراء بعض.



في نفس الوقت كانت شمس بتخرج بوالدتها من المستشفي 
و معاها صفيه جارتها و أهل المكان اللي هي عايشه فيه. عشان يروحوا يدفنوها.💔🥺



............
ساب زيد عربيته لواحد من رجالته وركب هو في عربيه المستشفي مع ايمن.
كان حاسس ان عقله وقلبه وقفوا وجسمه هو اللي ماشي لوحده💔



وصلوا المسجد قبل معاد الصلاه بحوالي ربع ساعه دخلوا والدت ليلي المكان الخاص بمصلي السيدات ودخلوا هما مع ايمن



الوقت جري بسرعه كان في الاف بيصلوا عليهم الجنازه وبعد وقت بسيط خرجوا متوجهين علي المدافن كميه عربيات لا تعد ولا تحصي وراهم مشهد حزين ويوجع بجد 💔



............
في خلال الوقت ده كان وصل نادر هو ميعرفش اي حاجه خد وقت طويل جوه عشان كان المطار زحمه جداً



خرج واول ما خرج لمح الجارد والسواق ملامحهم كانت غريبه حتي سلامهم عليه كان مش طبيعي لكن نادر مركزش لان هو كان علي اخره الجارد خافوا  يتكلموا و يقولوله ان ايمن مات وقرروا يسكتوا طلع السواق لكن كان مش قادر يسكت اكتر من كده ركن العربيه ووقف فضل ساكت ثواني.



نادر كان سرحان لما حس ان العربيه وقفت بقالها شويه بصله بهدوء.



نادر....في ايه يا سمير العربيه عطلت ولا ايه.



سمير....نادر باشا احنا مش هنطلع علي القصر ده بعد اذنك طبعاً



نادر...باستغراب امال هنروح فين؟



..................



بعد وقت عدي وصلوا أخيراً بأيمن و بوالدت ليلي كان في تصوير من الصحفيين وعالم تاني في انتظارهم نزل زيد وجم اخواته كلهم شالوا مع بعض النعش الجو كان حزين اوي ويوجع الكل منهار ومش مصدق وفي وسط الزحمه دي..نادر كان بيسابق الزمن عشان يلحقه ويودعه كان بيخبط في الناس وهو منهار في نفس الوقت كانوا بيطلعوا ايمن من التابوت عشان ينزلوا.



نادر...اييييييمن💔🥺
بصوله كلهم واتصدموا محدش كان عارف انه جاي غير زيد.



سابوا يودعه براحته اترمي نادر عليه وفضل يعيط بقهر ووجع كأنه كان مستني حاجه تحصل عشان ينفجر وبعد عذاب شالوه من فوقه بالعافيه لمح وراه راجح وروح جري عليهم خدته روح في حضنها وانهارت💔🥺 مش عارفه تفرح ان اللي كان قلبها واجعها عليه رجع ولا تحزن ان اللي كان جمبها سابها وراح🥺



كل حاجه خلصت بسرعه اوي 
اتدفن أيمن و والدت ليلي 
و والدت شمس حزن ووجع وانهيار وعدم استيعاب ولحظات عمرهم ما هينسوها💔



بعد وقت طويل مشيوا بالعافيه من المدفن عشان يجهزوا للعزاء مكانش في وقت خلاص لازم يجهزوا.
وكان نفس الحال عند شمس🥺
...........
في فيلا عزيز كانوا بيتغدوا 



عزيز....لا إله إلا الله أيمن الطوبجي مات.

 

  
google-playkhamsatmostaqltradent