رواية احفاد الطوبجي(1) الفصل الرابع و العشرون 24 - بقلم اميرة اسامه
.................
الفراق💔
لحظه الفراق أصعب لحظه ممكن تمُر علي أي بني أدم خصوصاً لو الشخص اللي بتفارقه شخص غالي عليك و بيصاحب اللحظه دي شعور غريب جداً من أول ما لحظه الفراق بتبدأ حرفياً بتكون ناسي أي حاجه في اليوم ده بتنسي مين جالك مين كان واقف جمبك مين كان واقف معاك في صلاه الجنازه مين راح معاك المدافن الوشوش في اليوم ده بتبقي عباره عن ضباب حاسس أن كل الناس ملامحها مش واضحه الاصوات كلها مش مسموعه شعور غريب تحس كأنك تايهه وسط ناس كتير انت متأكد أنك تعرفهم لكن فاقد التركيز و كأنك فجأه بقيت في عالم مش بتاعك كأنك واقف في وسط ساحه كبيره مليانه ناس كتير سامع اصوات أكتر وأنت واقف تلف حواليهم بتحاول تلاقي حد تعرفه تستنجد بيه وتقوله رجعني للعالم بتاعي
مبيبقاش في حاجه في عقلك في الوقت ده غير شريط طويل بيجري جوه عقلك شريط مرتبط بالشخص اللي فارقك من لحظات بتفتكر مواقفك معاه ضحكك عياطك نبره صوته كلامه نصايحه كل لحظه عيشتها معاه مش شايف اي حد غيره ولا سامع غير صوته.
التوهان والضياع اللي بيحصل في اليوم ده أقسى شعور بعد شعور الفراق💔
..................
خلصت مراسم الدفن لوالده شمس.
كانت شمس في الوقت ده ضايعه حرفياً شايفه ناس كتير حواليها لكن مش قادره تركز مع اي حد ما ماكانش في فعينها غير صوره والدتها الاخيره والدكتور بيحاول يلحقها حاولت جارتها وبعض الناس من اهلها يقوموها عشان تروح لكن كانت رافضه عايزه تفضل معاها
كان جواها الف سؤال بتسأله لنفسها هروح لمين هرجع عشان مين اه بقالها فتره قاعده لوحدها ووالدتها في المستشفي بس يكفي انها كانت موجوده ولسه في أمل لرجوعها لكن الوقت مبقتش موجوده طيب هترجع لمين كانت حاسه انها فاقده شعورها بالحياه.
وبعد محاولات كتير قامت معاهم شمس عشان تروح وتستقبل الناس اللي هتعزيها.
.................
في ڤيلا عزيز خطاب.
كان اول يوم ينام فيه عزيز براحه كده من بعد حادثه الزلزال حس انه أطمن لما رجعت
صحيت داده زينب حضرت الفطار بعد ما صحت مريم تاخد شاور.
صحي عزيز من النوم
عزيز....صباح الخير يا داده
زينب...صباح الخير يا عزيز باشا.
عزيز...مريم لسه نايمه.
زينب....لا انا صحتها من شويه بتغير هدومها الوقت تنزل
عزيز.....طيب الفطار فاضل عليه كتير.
زينب....لا خلاص حالاً اهو
عدي وقت بسيط اوي ونزلت مريم كانت لأول مره تحس نفسها غريبه عن البيت وغريبه عن اللي فيه وعلي غير عادتها ساكته وهاديه و الحزن باين علي ملامحها.
مريم....صباح الخير.
ابتسم عزيز وقرب منها حضنها صباح النور يا حبيبي نمتي كويس.
ابتسمت مريم ابتسامه هاديه وهزت راسها.
عزيز....طيب الحمد لله داده زينب متوصيه بيكي في الفطار و مدلعاكي أخر دلع.
زينب...بابتسامه حب وهو انا عندي كام مريم.
ابتسمت مريم بحب ربنا يخليكي ليا يا داده.
حضرت زينب السفره وقعدت مريم قدام عزيز.
وبدأ عزيز يفطر في هدوء وكل ثانيه يبتسم لمريم .
مريم...احممم عزيز هو انا ممكن اسألك سؤال.
عزيز...طبعاً يا روحي
مريم....هو انت عرفت مكاني ازاي و أزاي نبيل عرف يوصلى
ابتسم عزيز بهدوء وبصلها
عزيز....عارف انك هتسألي السؤال ده وطبعاً مش هكدب عليكي كنت بفكر أكدب عليكي عشان متزعليش بس بصراحه مش لاقي كدبه تصدقيها.
مريم....تكدب عليا؟ هو السؤال صعب اوي كده لدرجه انك تلاقي كدبه.
عزيز...لأ بس خايف تزعلي.
مريم....مش هزعل يا عزيز بس أكيد محتاجه اعرف.
عزيز....من اول ما سافرتي يا مريم من مصر ونبيل وخالد وراكي
أرتبكت مريم وخافت يكون عرف نادر.
مريم....انت بتراقبني يا عزيز؟
عزيز....بلهفه لا لا والله اهو انا بقي اللي كان مخليني ادور علي كدبه هو سوء ظنك ده.
مريم....ده مش سوء ظن يا عزيز بس كمان لما تقولي ان الجارد بتوعك كانوا ورايا من اول السفريه ملهاش معني تاني غير انك بتراقبني.
عزيز.....صدقيني لأ بس انتي اكيد فاكره الحاله اللي سافرتي بيها وانا مكنتش هبقي مطمن وانتي مسافره لوحدك وعلي فكره انا اول مره اعملها انتي سافرتي كتير لوحدك وانا عمري ما عملتها بس المرادي بالذات كنت قلقان عليكي مش عارف ليه والحمد لله انهم كانوا معاكي هناك وقت اللي حصل.
مريم....ولما هما معايا من وقت اللي حصل ليه مظهروش غير لما جم خدوني امبارح.
عزيز....انا هحكيلك يا مريم
لما سافرتي كنتي نفسياً تعبانه و كالعاده سافرتي لوحدك وقتها مكنتش مطمن و مكنتش عايز اسيبك لوحدك بعت نبيل وخالد وراكي عشان ابقي مطمن عليكي
وعشان كنت خايف تشوفيهم و تزعلي مني قولتلهم يقعدوا في فندق تاني بس طول الوقت يبقوا ملازمينك زي ضللك من بعيد مكانوش بيسيبوكي غير علي النوم و كانوا بيبلغوني أول بأول عن اخبارك لحد ما حصل الزلزال وقتها كان الوقت متأخر وانتي كنتي في الفندق وهما كمان كانوا في الفندق نايمين وحصل اللي حصل والدنيا باظت انا معرفتش اللي حصل في تركيا غير لما صحيت تاني يوم اتصلت بيهم بسرعه مكانش في شبكات لا عندهم ولا عندك ولا كنت عارف اوصل لحد أتجننت مش عارف اجيلكم ولا عارف اطمن.
بعدين بقي عرفت لما الخطوط اتفتحت ان خالد اتصاب هو ونبيل وفضلوا كام يوم في المستشفي
إصابه نبيل كانت خفيفه شويه شويه كدمات بس نبيل هو اللي كانت أصاباته اكتر شويه وطبعاً مكانوش يعرفوا عنك أي حاجه مش عارفين انتي كويسه ولا لا أتصابتي عايشه ولا لا قدر الله.
وأنا هنا كنت هتجنن طلبت من نبيل يقلب عليكي المستشفيات بس العدد كان كبير اوي مقدرش يوصل لأي حاجه حتي الناس اللي اتوفت كان بيدور عليكي وسطهم
وانا هنا مكانش في حاجه في ايدي حاولت اتواصل مع ناس كتير المطارات مقفوله وكل حاجه مقفوله في وشي وطول الفتره اللي فاتت وهما بيدوروا عليكي
بعدها نبيل قاللي ان اغلب الناس بيروحوا علي المدينه اللي كنتي انتي فيها و قاللي هنروح يمكن راحت مع اللي مشيوا قولتلهم تمام. فضلوا يدوروا بردوا مكانوش لاقينك نبيل شافك في نفس اليوم اللي جالك فيه
كنتي واقفه بره البيت سرحانه وبعدها قالي ان في شاب خرج علي الباب ندالك و دخلتي.
سرحت مريم ورجعت بذاكرتها.
فلاش باك.
خرجت مريم بره البيت وقفت تتفرج علي المنظر الجميل للسماء قدامها شويه بسيطه وخرج نادر
نادر....مريم مريم تعالي يلا راجعي الورقه اللي كتبتيها دي عشان لو ناسيه حاجه.
مريم...حاضر جايه اهو.
رجعت مريم بصت لعزيز وهو بيحكي.
عزيز....وقتها نبيل كلمني وحكالي وقتها بس شميت نفسي قولتله اول ما يمشي روحوا لمريم علي طول و كلموني اول ما تبقي معاكم و تمشوا بيها.
فضلوا واقفين اكتر من ساعه لحد ما الشاب ده خرج وبعدها الباقي انتي عرفاه. بس اللي انا مش عارفه مين الشاب ده يا مريم؟
و متفهميش سؤالي غلط بس مش هكدب عليكي علي قد فرحتي انك بخير بس كنت هتجنن لما عرفت انك مع شاب لوحدك.
مريم...بتوتر ده ده واحد كان معايا في نفس الفندق ربنا بعتهولي عشان ينقذني من تحت الأنقاض لما عرف اني عايشه هو اللي قال لفرق الانقاذ و طلعوني كان مصري ولما عرف اني مصريه زيه مرضيش يسبنى وطبعا أنا مكانش معايا أي حاجه تخصني لا موبايل ولا ورق ولا حتي فلوس مرضيش يسبني صعبت عليه وفضلت معاه بس هو حد محترم جداً وطيب
عزيز....بأبتسامه انتي اللي ربنا بيحبك يا مريم عشان كده ربنا بعتهولك كان اسمه ايه بقي
مريم...ااا احمد اسمه احمد.
عزيز....ربنا يجازيه خير لو اعرفه اكيد هشكره بنفسي علي كل اللي عمله معاكي بس اهم حاجه عندي الوقت انك بخير ومش زعلانه مني.
مريم...بابتسامه بسيطه مش زعلانه يا عزيز محصلش حاجه.
صحيح انااا عايزه موبايل لان موبايلي راح هناك
عزيز....انهارده يكون عندك احسن موبايل والخط بتاعك هرجعهولك عادي متقلقيش.
مريم....شكراً
جه في الوقت ده اتصال لعزيز
عزيز....ايوه يا نبيل.
.........
عزيز...ايه لا حول ولا قوه إلا بالله حصل امته ده.
.......
عزيز.....ربنا يرحمه أكيد هروح طبعاً دي عايزه كلام
......
عزيز.....لا مشوفتش اي حاجه انا لسه صاحي من شويه ومفتحتش النت ربنا يرحمه ويصبر اهله.
........
عزيز....تمام يا نبيل يلا سلام انت الوقت ومتنساش تبعتلي مكان العزاء.
قفل عزيز وفتح الموبايل بسرعه يتأكد من الخبر.
مريم....في حاجه يا عزيز.
بص عزيز في الوقت ده علي الخبر.
عزيز...لا إله إلا الله أيمن راجح الطوبجي مات من شويه.
بصتله مريم بصدمه ووقعت من ايدها الشوكه.
مريم...احممم اسفه بس مش راجح ده رجل الاعمال.
عزيز...ايوه ابنه اتوفي من شويه حادثه عربيه علي طريق الصحراوي اتدفن من شويه
مريم....وهي بتبلع ريقها بصعوبه وكل اللي جه في بالها نادر وروح اللي حكلها نادر قد ايه بتحب ولادها. ربنا يرحمه
عزيز....انا هروح العزاء بليل تيجي معايا؟
مريم...🥺انا؟
عزيز....يعني لو تحبي لو مش عايزه بلاش انتي كده كده تعبانه يعني.
مريم....لا مش حكايه كده بس انا معرفش حد.
عزيز....عادي يا حبيبتي مجرد مجاملات اجتماعيه مش اكتر
مريم....احممم هشوف يا عزيز.
عزيز....ماشي يا حبيبي زي ما تحبي
كمل عزيز اكل وسرحت مريم وهي بتكلم نفسها.
مريم....ياتري هتعمل ايه يا نادر لما تعرف ان اخوك مات وانت بعيد هتعمل ايه وانت مش عارف ترجع يا رتني كنت معاك في اللحظه دي عشان متبقاش لوحدك🥺💔
افتكرت مريم كلام نادر عن اخواته وعن روح.
فلاش باك.
مريم...بس روح باين عليها انها طيبه اوي
نادر...فوق ما تتخيلي يا مريم عارفه روح دي تستاهل جايزه الام المثاليه انها عارفه تتعامل معانا اصلا انتي مش متخيله كل واحد فينا ليه طبع خاص بيه طول الوقت تلاقيها بتتعامل مع ده بطريقته ومع ده بطريقته وعمرها ما فشلت في التواصل معانا وكل موقف بيعدي في حياتنا تحسي انها شايله الكل بقلبها الكبير
مريم....واضح كمان انها ست قويه وجميله❣️
نادر...بحب هي فعلاً قويه بس انا واخواتي نقطه ضعفها الوحيده.
مريم...يعني ايه؟
نادر....يعني روح قدام حبها لينا ضعيفه جداً بتخاف علينا جداً لو واحد فينا اتخبط ولا اتشك بدبوس تلاقيها خلاص هتعيط عليه.
مريم...بضحك انت هتقولي كفايه اللي عملته لما عرفت انك سخن😂😂
نادر...بس علي قد ما دي حاجه جميله لكن دي اكتر حاجه بتضايقني فيها لانها بتاخد كل حاجه علي اعصابها دايماً خوفها علينا خوف ام علي اطفالها مش قادره تقتنع اننا بقينا كبار.
مريم....ودي حاجه وحشه وبعدين الام بتفضل شايفه ولادها صغيرين مهما كبروا.
اتجمعت الدموع في عين مريم لما افتكرت كلام نادر و تخيلت حاله روح علي فراق أيمن.
ومن جواها قررت أنها تروح مع عزيز العزاء عشان تشوفها وتكون جمبها حتي لو من بعيد كانت مقرره انها متظهرش تاني في حياه نادر لكن في خاجه جواها غصب عنها حركتهان واللي كان مطمنها ان نادر في تركيا و مش هيشوفها.💔🥺
متعرفش ان نادر وصلت وقت دفن أيمن🙈
....................
الوقت كان بيجري والكل بيجهز للعزاء
داوود خد معاه ليلي علي القصر معاهم كانت في دنيا تانيه ساكته ودموعها مش بتقف وعشان داوود يقدر يكون معاها ومع اخوه طلب منها تقول لكل معارفها ان العزاء بتاع والدتها هيكون في نفس مكان عزاء ايمن.
بعد ما الكل وصل القصر حاله الحزن كانت مسيطره علي الجميع الكل ساكت الدموع مش بتقف مفيش نفس لأي حاجه كلهم تاييهين ومش مصدقين اللي حصل و مكانش في وقت حتي أنهم يتكلموا مع بعض أتدفن أيمن بعد العصر وفضلوا هناك وقت مش قليل وخلاص المغرب هتأذن ولازم يجهزوا بسرعه و يتحركوا علي مكان العزاء.
كان شكلهم تعبان جداً لكن مضطرين يكملوا كل المراسم علي اكمل وجه.
كل واحد راح علي الأوضه بتاعته غيروا هدومهم و لبسوا بسرعه عدي وقت بسيط اوي بدأ الكل يتحرك علي مكان العزاء المقام في أحد المساجد الكبري.
...............
أما عند شمس فتحت الشقه بتاعتها و جابت جارتها صفيه كراسي كتير لأستقبال الناس اللي هتيجي تقدم واجب العزاء.
دخل شمس أوضتها ملامحها باهته جداً وجامده الدموع جفت في عينها بقالها كام يوم حتي من قبل ما والدتها تموت وهي بتعيط بقهر ووجع لحد ما الدموع خلصت
طلعت تيشرت اسود وبنطلون اسود غيرت هدومها وبصت علي الشنطه بتاعت الفلوس بنظرات حارقه وكأنها شخص بتكرهه بشده قربت منها و خدتها وراحت شالتها في الدولاب وقفلت عليها بالمفتاح وخرجت من الاوضه لقت في ناس قاموا سلموا عليها وحاولوا يواسوها كان أغلبهم من الجيران و ناس بسيطه من اهل والدتها زي خالة والدتها و بنت خالة والدتها و ولادها.
وطبعاً مقدرتش شمس تعمل العزاء في أي دار مناسبات عشان الفلوس ولأنها قررت انها مش هتاخد اي حاجه من الفلوس دي تاني بعد المبلغ اللي أتدفع في المستشفي عشان تقدر تخرج والدتها.
..............
وصل جميع أفراد عيله الطوبجي
ووصل قبلهم بشويه منذر وحسام وكان المكان مزدحم علي الاخر الناس كانت بتتوافد بشكل كبير جداً رجال أعمال ومشاهير و الصحافه موجوده في كل مكان بتصور الناس اللي بتيجي و بتغطي الخبر حصري أول بأول
معارف ليلي ووالدتها كمان كانوا موجودين.
في المكان الخاص بالرجال كان واقف صف طويل من شباب الطوبجي بيستقبلوا الناس.
الحزن كان مرسوم باحتراف علي ملامحهم حتي الناس اللي بتعزيهم كان الحزن باين عليهم محدش مصدق ان ايمن مات الكل زعلان بجد.
في الوقت ده نزلت تقي وخلود من التاكسي قدام المسجد.
خلود...متأكده ان هو ده المكان يا تقي.
تقي...ايوه متقلقيش.
خلود...بإحراج هو عادي يعني اننا نيجي واحنا منعرفش حد هنا.
تقي....وفيها ايه يعني انا زيك علي فكره معرفش اي حد غير مستر مراد ويوسف واخواته الشباب كلهم تقريباً لاني بشوفهم في الشركه لكن معرفش مامتهم ولا اخواتهم البنات هو واجب وخلاص
خلود...معاكي حق هما اصلاً مش هيبقوا فاضيين يركزوا مين اللي جه ومين لأ كفايه المصيبه اللي هما فيها.
قربوا اكتر منهم كانت روح واقفه تايهه وتعبانه دموعها نازله ومش بتتكلم زهره كانت واقفه جمبها من ناحيه وفيروز من ناحيه وبعدهم صبا اللي كان باين عليها التعب والضياع 🥺💔
سلموا عليهم بهدوء ودخلوا قعدوا جمب بعض.
خلود كانت عينها كلها دموع بتحاول متنزلهاش.
تقي...بحزن شكلهم منهار بجد صعبانين عليا اوي.
خلود...ربنا يكون في عونهم مش سهله عليهم اكيد وانتي بتقولي انه كان صغير.
تقي....كان أكبر من يوسف بحاجه بسيطه لسه صغير
خلود....ربنا يرحمه يارب و يصبرهم و يصبرني انا كمان
بصتلها تقي بحزن....ربنا يرحمها يا خلود أدعيلها يا حبيبتي
خلود....بدعيلها 🥺💔
قربت منهم في الوقت ده ملك وميار اختها بعد ما سلموا علي روح والبنات.
ملك....ازيك يا تقي.
تقي...اهلا ياملك تعالي اقعدي دي خلود صاحبتي وزي اختي
ملك...اهلا بيكي يا خلود دي ميار اختي
تقي...ازيك يا ميار.
خلود...اهلا بيكم🥺
ملك...بقالكم كتير؟
تقي...لا خالص احنا لسه جايين من خمس دقايق.
ملك...انا مش قادره اصدق اللي حصل💔
تقي...ولا انا يمكن انا معرفهوش غير من فتره بسيطه جدا بس بجد زعلت عشانه اوي لسه صغير والخبر كان صدمه بصراحه.
ملك....موت الغفله صدمته صعبه عشان كده كلهم منهارين
تقي....معاكي حق إذا كان احنا مش من دمه وزعلانين عشانه كده امال هما يعملوا ايه 🥺 انا من الصبح وانا حاسه قلبي واجعني كأنه حد من اهلي
ملك...نفس احساسي والله يا تقي يمكن كمان انا بقالي مده اكبر معاهم وعرفته اكتر صعب اوي بجد ربنا يرحمه و يصبرهم انا لمحت مستر راجح من بعيد شكله يصعب عليكي مهدود و مكسور
تقي.....صعبه عليه يا ملك ده ابنه كان صغير وحتي مكانش تعبان و الموته نفسها صعبه🥺
ملك...ربنا يصبرهم كلهم
تقي....متعرفيش اي حاجه بخصوص الشغل اللي هيتأخر ده
ملك...مفيش شغل كله اتأجل عشان الحداد
تقي....طيب مفيش اي حاجه ممكن احنا نعملها لحد ماهما يقدروا ينزلوا
ملك...والله ما عارفه يا تقي انا نفسي اعملهم أي حاجه بس مش عارفه عموماً اكيد لو حد احتاجنا احنا معاهم ولا ايه
تقي...طبعاً انا موجوده لو في جديد عرفيني.
ملك...خير ان شاء الله
................
زيد كان واقف هيتجنن عشان راجح واقف ومش راضي يقعد ابداً باين عليه الإجهاد والتعب لكن بيحاول يكون ثابت وجامد
راح زيد عليه وقف قدامه.
زيد....انت كويس يا حبيبي
راجح....الحمد لله
زيد...عشان خاطري اقعد شويه ارتاح انت من الصبح واقف لا كلت ولا شربت ولا قعدت لحظه.
راجح....انا بخير يا حبيبي متخافش عليا
زيد....يارب ديماً يا حبيبي تكون بخير بس عشان خاطري ارتاح والنبي🥺
مراد....اسمع كلام زيد يا راجح ارتاح شويه كلنا واقفين اهو.
زيد...اقعد شويه يا حبيبي عشان خاطري
هز راجح راسه وقعد عشان يريحه
مراد...اجبلك القهوه بتاعتك ياراجح او مايه.
زيد...لا لا قهوه لا هو مكالش حاجه من الصبح انا هجبله مايه
فضل راجح قاعد ساكت قلب طفل مكسور في جسم راجل قوي بيحاول يكون ثابت💔
جاب زيد المايه وقرب منه
زيد...أشرب يا حبيبي وخليك قاعد عشان خاطري.
راجح....حاضر يا زيد
زيد....هروح اطمن علي روح عشان هي كمان مقعدتش و هجيلك.
هز راجح راسه وفضل عينه علي الارض بشرود 💔
المكان بتاع السيدات كان قدامهم المكان مقسوم نصين نص للرجال ونص للسيدات فا كان المكان قريب منهم
راح زيد علي روح قرب منها باس راسها بحزن.
زيد....روح أرتاحي شويه يا حبيبتي
روح...بوجع مبقاش في راحه يا زيد💔
زيد...🥺 لو بتحبيني أرتاحي أنتي شكلك تعبان يا حبيبتي متقلقنيش عليكي عشان خاطري اقعدي شويه
روح....راجح كويس🥺
زيد....تعبان ياروح بيحاول يكون جامد عشانك و عشاننا أجمدي انتي كمان عشان و عشاننا انتي من الصبح واقفه علي رجلك وقبلها بيوم راجعه متأخر من عند والدت ليلي كده كتير عليكي
روح...بوجع في جوايا نار يا زيد حاسه اني كأن جوايا جمر 🥺💔
زيد...🥺 ادعيله يا روح ادعيله يا حبيبتي وانا هدعيلك ربنا يصبر قلبك يا اغلي روح في الدنيا
نزلت دموع روح بوجع وقربت راسها من صدره حضنها زيد بحب ووجع وفضل يطبطب علي ضهرها.
فيروز...بدموع كفايه يا مامي عشان خاطري.🥺
زهره...ارتاحي شويه يا روح والنبي هتتعبي مننا🥺
زيد...هترتاح وياريت انتوا الاتنين كمان بالذات ترتاحوا عشان الحمل
رفعت روح راسها وبصتله قولهم يا زيد مش راضيين يسمعوا الكلام.
زيد...مفيش حاجه اسمها مش راضيين كلكم هترتاحوا شويه يلا اقعدوا هشوف ليلي و صبا.
هزت روح راسها وقعدت
مشي زيد خطوتين كانت صبا و. ليلي جمب بعض الاتنين دموعهم نازله بقهر وكانهم في دنيا تانيه.
قرب زيد من ليلي باس راسها ووطي عليها.
زيد....شدي حيلك شويه يا ليلي
بصتله ليلي بوجع وسكتت🥺
زيد....هي ارتاحت يا ليلي صدقيني كانت تعبانه ومهما كنتي جمبها أكيد مش هتحسي بوجعها
ليلي....مش هشوفها تاني يا زيد مبقاش ليا حد خلاص💔🥺
زيد....واحنا روحنا فين يا ليلي كلنا معاكي يا حبيبتي ادعيلها
ليلي....ربنا يرحمها ويصبر قلبي يارب.
زيد...يارب يا حبيبتي.
بص زيد علي صبا كان شكلها تعبان جداً وباين عليها انها بتترعش جامد.
قرب زيد منها ووطي عليها.
زيد....صبا انتي كويسه؟
ليلي....صبا شكلها تعبانه انا حاسه انها سخنه جسمها مطلع سخونيه عليا
بصتله صبا بوجع🥺💔
حط زيد ايده علي راسها.
زيد...هي سخنه فعلاً صبا فيكي ايه ؟
صبا....متقلقش انا بخير يا زيد
زيد...بخير ايه انتي سخنه فعلاً وبعدين بتترعشي جامد ولازم تروحي.
صبا....لا انا مش هروح انا هفضل يا زيد صدقني انا كويسه ولو حسيت اني تعبانه همشي🥺
زيد...طيب انا موجود يا صبا لو حسيتي بتعب قوليلي وانا هبعت الجارد حالا يجيبولك من اي صيدليه قريبه حاجه للسخونيه دي.
صبا.....حاضر🥺💔
اتنهد زيد بتعب وخرج من المكان وراح علي الجارد لمحه من بعيد منذر وراح عليه.
منذر...في حاجه ولا ايه يا زيد.
زيد....لا صبا بس تعبانه سخنه اوي وبتترعش وكنت بقول لخالد يروح يجيبلها اي حاجه تنزل الحراره.
منذر....طيب ما تروح احسن لو عايزني اوصلها وارجع هروح بسرعه.
زيد...مش راضيه قولتلها وقالتلي لو تعبت همشي.
منذر....خير إن شاء الله تعالي انت كمان اقعد ارتاح شويه انت مش شايف منظر عينك لونها عامل ازاي.
زيد.....انا تمام متحملش همي.
منذر...امال احمل هم مين انت مش شايف شكلك يا زيد انت منمتش من الصبح.
زيد...بابتسامه سخريه انا منمتش من اول امبارح ده تالت يوم مطبق.
منذر.....أقل واجب لمنظر عينك اللي انا شايفه ده تعالي أقعد شويه اليوم لسه في أوله ولسه في ناس كتير هتيجي
زيد....ماشي يلا.
راح زيد قعد و غصب عنه عينه كل ثانيه كانت بتخونه و يبص علي صبا من بعيد بقلق وخوف
ويرجع يبص علي راجح وروح و يبص علي اخواته .
الناس كانت كتير واللي بيمشي بيجي اكتر منه
نادر...كان قاعد في دنيا تانيه حالته وحشه أوي ونفس الحال عند سالم كانت حالته اسوء.
رفع زيد عينه لمح من بعيد أمين الجارد بيرفعله ايده بأحترام
قام زيد بهدوء عشان يروحله.
منذر....رايح فين تاني اقعد شويه.
زيد..جاي يا منذر هشوف امين بس.
قرب زيد من امين.
زيد....خير يا امين.
أمين....اسف يا زيد باشا انا عارف ان ده مش وقته من بدري وانا عايز تكلمك بس مش عارف.
زيد...في ايه قلقتني؟
أمين....سالم باشا حالته وحشه اوي من امبارح وانا وراه زي ما حضرتك طلبت فضل واقف قدام النيل لحد الصبح وفجأه حسيت انه في دنيا تانيه سالم باشا كان بيفكر ينتحر.
بصله زيد بصدمه😳 انت بتقول ايه؟
امين...زي ما بقول لحضرتك انا لحقته علي اخر لحظه بس محسستوش اني فهمت اللي في دماغه حاولت علي قد ما اقدر اني اتكلم معاه و أخليه يغير تفكيره ده يمكن حسيت انه اقتنع بس انا كان لازم اقولك لان بعد اللي حصل لايمن باشا انا شايفه تعبان اكتر وخايف يفكر مره تانيه في اللي كان في دماغه
اتنهد زيد بوجع ورفع راسه للسما
زيد....ياااارب ماشي يا امين روح انت واحنا علي اتفقنا في كل حاجه زي الاول عينك متنزلش من عليه مفهوم
أمين.....اطمن يا باشا مفهوم.
زيد....روح انت يا امين.
مشي امين باحترام في الوقت ده دخلت كارميان وكاميليا وسما
كاريمان...البقاء لله يا زيد
زيد...ونعم بالله يا كريمان هانم
كاميليا...شد حيلك
زيد....شكراً
سما...البقاء لله
زيد...ونعم بالله اتفضلوا اتفضلوا يا كاريمان هانم هما هناك.
دخلت كاريمان و كاميليا وسما يقدموا واجب العزاء لروح وفيروز
دخل زيد تاني قعد مكانه.
دقايق بسيطه عدت ووصل عزيز ومريم و الجارد بتاعه وراهم
وبمجرد ما وصلوا ونزلوا من العربيه بدأ المصورين يصورهم
عزيز....حبيبتي روحي انتي هناك
مريم...تمام
عزيز...وانا ماشي هتصل عليكي عشان تخرجي
مريم...اوك يا عزيز
ساب عزيز ايدها ووقف بكل هيبه راح ناحيه راجح وولاده وراحت مريم علي المكان الخاص بالسيدات.
كان قلبها بيدق بطريقه غريبه مش متخيله انها هتشوف عيله نادر وفي الظرف ده بالذات لكن كان جواها شعور بالراحه غريب كانها بتنتمي للعيله دي من كتر كلام نادر عنهم
قربت مريم من روح كانت عرفاها من الصور اللي ورهالها نادر قبل كده.
وقفت قدامها بحزن.
مريم....البقاء لله ربنا يصبر حضرتك🥺
روح....ونعم بالله شكر الله سعيكم
سلمت مريم عليهم كلهم ودخلت قعدت.
اما عند عزيز قرب عليهم.
عزيز...البقاء لله يا مراد باشا
مراد....ونعم بالله ياعزيز اتفضل
عزيز...البقاء لله يا زيد باشا
زيد....شكر الله سعيكم اتفضل
عزيز....شد حيلك يا راجح باشا البقاء لله.
راجح...ونعم بالله يا عزيز شكراً
عزيز.....نادر باشا البقاء لله
نادر....ونعم بالله ياعزيز باشا اتفضل.🙄
سلم عزيز عليهم كلهم ودخل وراه مراد قعده وقعد جمبه.
عزيز....انااا مصدوم والله ومصدقتش الخبر لما سمعته
مراد...بحزن الخبر كان صدمه علينا كلنا يا عزيز ولحد الوقت محدش مصدق.
عزيز....حصل ازاي ده ومسكتوا اللي عملها ولا لأ.
مراد...والله يا عزيز انا لحد الوقت مش عارف حاجه بس كل اللي عرفته ان الغلطه كانت عند ايمن تقريباً الفرامل سابت مش عارف هو اللي دخل في النقل صاحب النقل محصلوش حاجه العربيه بس اللي أتدمرت
عزيز....لا حول ولا قوة إلا بالله ربنا يرحمه ويصبر راجح باشا
مراد.....يارب راجح تعبان وانا حاسس بيه ربنا يصبره
عزيز....طيب مفيش اي حاجه اقدر اساعد بيها انا والله مش عارف اعمل ايه.
مراد....تسلم يا عزيز طول عمرك سباق بالخير.
...............
عند شمس بدأ الناس عددهم يخف خالص فضلت معاها جارتها وبنت خالة والدتها وبناتها سنهم كان اصغر من شمس.
بنت خالة والدتها...شمس بما انك مش راضيه تيجي معايا انا هسيب معاكي هبه وشروق عشان ابقي مطمنه عليكي.
شمس....تسلميلي ياطنط فاتن بس معلش انا عايزه ابقي لوحدي
صفيه...يابنتي مش هينفع تبقي لوحدك وانتي في الحاله دي هي بتتكلم صح.
فاتن...قوليلها دي نشفت ريقي.
شمس...صدقوني والله انا بخير ولو محتاجه حاجه اكيد هقولكم بس انا فعلاً محتاجه اكون لوحدي
معلش سامحيني يا طنط
فاتن...يابنتي اللي يريحك انا مش عايزه اضغط عليكي انا بس مش عيزاكي تبقي لوحدك اول يوم كده
شمس...بحزن اتعودت يا طنط ماما طول الايام اللي فاتت كانت في المستشفي وانا كنت لوحدي يعني مفيش حاجه جدت عليا عشان كده سيبيني براحتي معلش ولو احتاجت اي حاجه اكيد هكلمك وكمان طنط صفيه فوق
فاتن....ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك.
شمس...حاضر💔
سلمت عليها فاتن وبناتها ومشيوا وسابتها جارتها ترتاح.
وبمجرد ما مشيوا قفلت شمس الباب وراحت علي اوضه والدتها
وغصب عنها دموعها نزلت راحت علي السرير نامت وهي حاضنه مخدتها انهارت من العياط لحد ما نامت من كتر التعب🥺💔
....................
عدي وقت طويل وبمجرد ما القارئ ختم اتصل عزيز علي مريم
مريم...ايوه.
عزيز....مريم يلا يا حبيبتي انا هقوم
مريم...اوك ثواني و هخرج.
عزيز...تمام يلا باي.
وقف عزيز كان قدامه ناس كتير اوي بيسلموا و بيخرجوا فا فضل واقف لحد ما يجي عليه الدور.
في الوقت ده كانت مريم وقفت هي كمان وبدأت تسلم عليهم كلهم
كان نفسها تحضن روح لكن روح متعرفهاش ولا هي عيزاها تتعرف عليها.
بعد ما سلمت نزلت كام درجه وبصت ناحيه عزيز ما هيخرج
وفجأه اتصدمت😳😳 اول ما شافت نادر واقف جمب اخواته بيسلم علي الناس اللي خارجه.
ضربات قلبها لو تتسمع كانت غطت علي صوت الناس الموجوده كلها فضلت تهز راسها برفض بتحاول تقنع نفسها انها بتحلم
شكله وملامحه كانت تقطع القلب مستحيل ده يكون نادر اللي كان معاها في تركيا.
كانت هتتجنن أزاي هو هنا؟
ازاي عرف يجي بالسرعه دي؟
ازاي سافر و أمتي دي لسه سيباه أمبارح أزاي القدر بيلعب معاها اللعبه القاسيه دي كانت بتحاول تداري رعشه جسمها وخوفها
مقدرتش تستني عزيز احسن نادر يشوفها نزلت بسرعه كانت ماشيه وهي مهزوزه من كتر الرعشه اللي مسكتها وبسرعه كانت خرجت وهي بتحاول تخبي وشها وتنزله للارض عشان محدش يصورها
وأول ما الجارد لمحوها فتحولها الباب ركبت علي طول وهي ايدها علي قلبها.
خرج عزيز بعد ما سلم عليهم بص مكانش لاقيها اتصل عليها ردت بسرعه.
عزيز....انتي فين.
مريم...انا انا خرجت يا عزيز عشان المصورين كتير والدنيا زحمه.
عزيز...اوك انا جاي.
خرج عزيز واول ما ركب العربيات مشيت وهي عينها كانت علي نادر من بعيد واول ما العربيه اتحركت
أختفي عن عينيها
اتنهدت براحه وهي بتغمض عينها وحاولت تسيطر علي دموعها🥺
وفضلت ساكته لحد كا وصلوا الڤيلا.
عزيز.....حمد الله علي السلامه
مريم...الله يسلمك🥺
دخلوا مع بعض جوه.
داده زينب....حمدالله علي السلامه احضر العشاء.
عزيز...ياريت يا داده لحد بس ما ناخد حمام وننزل.
مريم...متعمليش حسابي يا داده انا مش جعانه.
عزيز...هتسبيني اكل لوحدي.
مريم...معلش يا عزيز انا بجد مش قادره ومحتاجه انام.
داده زينب....انتي مكلتيش حاجه يا بنتي من ساعت الفطار.
مريم...معلش يا داده مليش نفس لو حسيت اني جعانه هبقي اكل اي حاجه خفيفه بعد اذنكم.
زينب...بقله حيله اللي يريحك يا بنتي بعد اذنكم
عزيز....مريم
وقفت مريم وبصتله🥺 نعم
عزيز....انتي كويسه.
مريم...ااااه انا كويسه بس مصدعه شويه.
عزيز....سلامتك يا حبيبي طب ايه مش ناويه تنامي في اوضتنا بردو قرب منها وهو بيمسك وشها بايده انتي وحشاني اوي .
رجعت مريم كام خطوه وهي بتتنفس بسرعه.
مريم.....عزييييز من فضلك🥺
عزيز...في ايه يا مريم
مريم...عزيز انا عايزه انام من فضلك ومش قادره اتكلم
عزيز....وانا تعبت وعايز اتكلم با مريم انتي هتفضلي كده لحد امته؟
مريم...بوجع وقهر🥺🥺🥺💔لحد ما اموت يا عزيز و قولتهالك كتير الجمله دي لحد ما هموت مش هتلمسني إلا لو غصب عني زي ما عملتها زمان.
عزيز....انتي ليه مش عايزه تنسي هااا لييييه.
مريم.....ليييييه انت بجد بتسأل انت ازاي كده بجد🥺💔
عايز تعرف ليه مش عايزه انسي جرب كده تخليني أقتلك بالحياه وانت عايش وجرب كمان تخلي كل اللي حواليك يكذبوك ومحدش فيهم يصدقك وجرب كده ان اقرب الناس ليك ميقفوش جمبك ويبقوا قاسين عليك جرب كده اسرق منك برائتك واخليك واقف عريان قدام نفسك وقدام اقرب حد ليك ومتلاقيش حد يغطيك
وانت هتعرف ليه مش قادره انسي ولا هنسي.
عزيز....مريم انا بحبك انا محبتش حد غيرك
مريم....وانا عمري ما حبيتك ولا عمري هحبك يا عزيز انت فاهم عمري ما هحبك
عزيز....بس انتي مراتي وانا بقيت قدرك اللي لازم تقبلي بيه.
مريم....كلامك ده هو اللي خلاني امشي اخر سفريه صدقني يا عزيز لو فضلت تقوله همشي والمرادي مش هتعرف طريقي
عزيز...بعصبيه هتمشي هتروحي فين انتي ملكيش حد غيري تروحيله.
مريم.....للاسف مليش و كل حاجه ممكن تخليني استغني وابعد عنك في ايدك انت المتحكم الوحيد فيها🥺💔
بس صدقني انا المرادي اقدر استغني عنك وعن كل حاجه أرحمني يا عزيز وسبني في حالي
عشان انا لو جبل كان زماني اتهديت🥺💔
سابته مريم وطلعت جري علي اوضتها وفضل عزيز واقف باصص عليها بغضب😡
......................
العزاء خلص وكل للناس مشيت
ورجع الكل من تاني علي القصر.
كل واحد فيهم طلع علي اوضته يغير ويرتاح.
منذر....زيد انا بعت الجارد يجيبوا عشاء مش هينفع يناموا من غير اكل دي مهمتك يا صاحبي حتي لو هياكلوا في اوضهم
زيد....ماشي يا منذر بس خليك معايا شويه انا مش هقدر عليهم كلهم لوحدي
منذر...معاك يا حبيبي مش هسيبك.
زيد...انا هطلع اشوفهم كده واحاول اخليهم ميناموش
منذر...ماشي يا حبيبي اطلع.
طلع زيد يعدي علي اخواته عدي علي ياسين ويوسف وجلال وامير وفرح وطلب منهم يفضلوا صاحين وفضل يتحايل كتير ويطبطب وهما يعيطوا لحد ما وافقوا اخيرا
خرج من عند فرح راح علي سالم
رغم ان كان قلبه واجعه منه لكن في النهايه هو حته منه وخايف عليه ومش قادر يشوفه كده.
خبط علي الباب وفتح لقي سالم قاعد علي طرف السرير دموعه نازله وباصص للحيطه وساكت
قرب زيد منه ووقف قدامه🥺
زيد....سالم
رفع سالم وشه لزيد وفضلت دموعه تنزل بغزاره وصوت عياطه قطع قلب زيد.
ومن غير اي تردد ضم زيد راسه لحضنه بقوه💔🥺
سالم....سامحني يا زيد حقك عليا ياحبيبي💔
زيد...بدموع كفايه ياسالم مش عايز اشوفك كده
سالم...يارتني كنت انا مكان ايمن انا اللي استحق الموته دي مش هو انا اللي ظالم مش هو انا مستاهلش اكون وسطكم عشان انا وباء لازم العيله دي تنضف منه صدقني🥺 صدقني انا كنت هخلصك انت وشمس مني يا زيد
بس ملحقتش
مسك زيد وشه بايده الاتنين بغضب وهي دموعه نازله.
زيد.....وانت لو عملت كده هرتاح يا غبي ولا هتوجع قلبي عليك اكتر 🥺 ياااالا يالا انت مش عارف غلاوتك في قلبي قد ايه
عايز تموت ياسالم وتوجعنا كلنا مش شايف احنا حصل فينا ايه عشان ايمن عايز تقضي علينا اكتر بلاش انا روح وابوك هيهونوا عليك رفع يالا راسك😡🥺 مش عايز اشوفك كده وكمل بابتسامه من وسط دموعه عايز تسبني يا واطي طيب لو عندي خناقه اجري علي مين غيرك يا بلطجي العيله🥺💔
ابتسم سالم غصب عنه وفضل يعيط بانهيار 💔
زيد....انت هتقف علي رجلك بإرادتك او غصب عنك هتقوي وهتقوي كل اللي حواليك ابوك وروح محتاجينك يا كبير يا عاقل 🥺 هتقف مع شمس اللي حياتها اتدمرت انت عرفت الحقيقه ومش رجوله يا اخويا تسيبها كده خصوصا بعد ما اتدمرت اكتر وامها ماتت
بصله سالم بصدمه😳🥺 انت بتقول ايه.
نزلت دموع زيد وهو بيهز راسه شمال ويمين امها ماتت الصبح زي ايمن بالظبط شريف الجارد وراها من امبارح وهو اللي قاللي بلاش تشيل ذنبها اكتر من كده يا سالم هي تقريباً اتهدت خلاص ومحتاجه ايد تتمدلها وتطلعها من اللي هي فيه.
سالم...بدموع وانت متخيل بعد اللي عملته فيها هكون انا الايد دي.
زيد....هنحاول لاخر نفس من اتلف شئ فعليه إصلاحه وشمس مكانتش شئ دي روح إنسانه واتدمرت وخسرت كل حاجه انا وانت هنعمل المستحيل مش هسيبك ولا هسيبها انت فاهم🥺
سالم...طب وانت هتسامحني ازاي💔🥺
ابتسم زيد من وسط دموعه.
زيد...هسامحك بس بشرط تقوم الوقت تاخد شاور وتغير وتوعدني انك تفضل صاحي لحد ما منذر يجيب الاكل عشان تاكل انت واخواتك وروح و ابوك
حضنه سالم وهو بيعيط فضل زيد يطبطب عليه ويتنهد بوجع
وسابه وخرج راح لنادر.
اللي كان قاعد نفس قعدت سالم.
زيد....نادر
نادر...تعالي يا زيد.
زيد..يلا يا حبيب يقوم خدلك شاور ومتنامش لحد ما الاكل يجي وتاكل.
نادر وهو بيمسح دموعه...مليش نفس يا زيد مش عايز
زيد...مش بمزاجك علي فكره انت من الصبح واقف علي رجلك وجاي من سفر وغالبا ما نمتش قبلها ولا كلت وزي ما انت شايف كلهم تعبانين ولازم ياكلوا
نادر...بدموع صدقني مش عايز يا زيد💔🥺
زيد...بوجع ااااااه يانادر انا اللي فيا مكفيني وزياده ورحمه امي وامك ورحمه ايمن يا شيخ ما توجع قلبي اكتر انا مش حمل مناهده
نادر....حاضر يا زيد حاضر
زيد ...مش هتقولي فيك ايه؟
نادر....بصله بوجع اكيد هقولك بس مش الوقت لا الظرف يسمح ولا انت ناقص
زيد...وانا عايز اطمن عليك يا حبيبي
نادر....كل الحكايه ان قلبي واجعني يازيد اوي
زيد...ليه يا حبيبي من ايه عارف انك مصدوم زينا عشان ايمن بس انت من قبل ايمن وانت كده لما كلمتني كان واضح ان في مصيبه بس مكنتش عارف هي ايه.
نادر....مسح دموعه ومسك الشنطه الصغيره بتاعته وطلع منها ورقه قربها من زيد
زيد...بصله وبص للورقه وفتحها وبدأ يقرأ اللي جواها كانت رساله مريم.
بعد ما خلص بصله.
زيد.....انت حبيتها يا نادر؟
نادر....🥺🥺والله ماكنت اعرف غير لما اختفت حسيت انها خدت قلبي معاها واختفت انا بس عايز اطمن عليها
زيد...مدورتش عليها ليه وايه اللي حصل قبلها عشان تختفي علي كلامك معايا طول الفتره اللي فاتت انها ملهاش حد هناك وكل حاجه راحت منها.
نادر...ده اللي هيجنني قبل ما تختفي كنا بنضحك من قلبنا وخرجت اجيب حجات رجعت لقيت الرساله دي قلبت عليها الدنيا كأنها أتبخرت ده انا من كتر ما انا هتجنن تخيلت للحظه انها كانت مش موجوده واني كنت عايش الفتره دي مع شبح💔🥺
زيد....بتنهيده طيب اهدي وهنتصرف اكيد هنفكر مع بعض بس يعدوا اليومين دول.
نادر....انا حنت جاي تايهه وقلبي واجعني أيمن قضي عليا اكتر🥺🥺🥺💔
زيد....ااااه يلا ياحبيبي قوم عشان خاطري خد شاور واهدي كل حاجه ليها حل يلا قوم
نادر....حاضر يازيد هقوم
طبطب زيد علي كتفه وخرج من اوضه نادر وقف سند علي الحيطه وغمض عينه بوجع مش قادر خلاص وبيجيب اخره
وفجأ فتح عينه لما سمع صوت الباب بيتقفل
رفع راسه كانت روح خارجه من عند صبا بعد ما اطمنت عليها وعلي البنات
وقفوا الاتنين بصوا لبعض 🥺
الاتنين موجوعين ورغم وجعهم لازم يقفوا و يسندوا ويطبطبوا
نزلت دموع روح وهي بصاله بسرعه قرب عليها زيد خدها في حضنه ضمها بقوه نزلت دموعه بوجع وفضلوا الاتنين في حضن بعض في وسط الطرقه اللي فيها الاوض دموههم نازله في صمت🥺💔
وللحديث بقيه....
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية احفاد الطوبجي) اسم الرواية