رواية احفاد الطوبجي(1) الفصل التاسع و العشرون 29 - بقلم اميرة اسامه
مر حوالي شهر علي وفاة والدة
شمس.
في خلال الشهر ده مخرجتش شمس من البيت خالص ولا حتي عشان تزور والدتها أول كام يوم كانت منهاره بطريقه ترعب حاولت تبان قدام جيرانها واهل والدتها انها بخير عشان يسيبوها لوحدها لكن الحقيقه بمجرد ما كانت بتختلي بنفسها كانت بتصيبها هجمات من الأنهيار غير طبيعيه.
وفي الوقت ده مكانش معاها ولا جنيه واحد بالرغم من شنطه الفلوس المليانه اللي خدتها من سالم إلا أنها محاولتش ولا مره تقرب من الشنطه دي من يوم ما شالتها في الدولاب كانت بتخاف حتي تلمسها كأنها وباء كل اللي خدته من الفلوس 60 ألف جنيه تمن مصاريف والدتها طول الفتره ده في المستشفي واضطرت تاخدهم عشان تقدر تخرج والدتها من المستشفي وتدفنها وقررت بعد اللحظه دي متاخدتش منها مليم حتي لو هتموت من الجوع.
وأعتمدت شمس علي الأكل اللي جالها من اهل والدتها ومن جيرانها كانوع من أنواع المجامله وطلبت من صفيه جارتها تبيع موبايل والدتها ودبلتها كانت بتتقطع لكن كانت مضطره لكن احتفظت بالسلسه الخاصه بوالدتها كا ذكري ليها وأتمنت انها تفضل محتفظه بيها طول العمر و متضطرش تبيعها هي كمان.
وفي خلال الفتره دي شمس كانت مش بتفارق اوضه والدتها بتستني الوقت اللي الدنيا فيه تهدي والكل ينام تدخل من قبل الفجر تقعد في البلكونه لحد ما النور يبدأ يطلع تروح قافله الشباك وداخله.
وبعد الانهيار اللي حصلها في أول كام يوم أتحولت شمس من شخص طول الوقت بيصرخ ورافض اللي حصل لشخص ساكت تماماً.
طلع سالم وقف قدام بيتها كان خايف يخبط يمكن كان مستني اللحظه دي بس بمجرد ما وقف قدام الباب أفتكر اول مره جه المكان ده هو و الجارد وهما بيكسروا عليها الباب.
في الوقت ده كانت شمس في أوضه والدتها قاعده علي السرير ضامه رجلها لصدرها و شارده.
خبط سالم علي الباب وهو قلبه بيدق بعنف و خايف من المواجهه.
سمعت شمس الخبط بصت في الساعه كانت 11 وده مش الوقت اللي جارتها بتيجي فيه أستغربت لكن قامت بهدوء راحت علي الباب.
مكانش فاصل بينها وبين سالم غير مجرد باب خشبي
غمضت شمس عينها لحظات أول ما حست ان ريحه البرفيوم بتاعت سالم اخترقت كل حواسها
و قدرت تعرف بسهوله مين اللي بره من غير ما حتي تشوف أو تسأل.
خدت نفس طويل وبعدين فتحت بهدوء.
لحظه صعبه عليهم هما الأتنين سالم بيراقب فتح الباب بعيون مرتبكه وشمس عينها في الارض رفعتها بهدوء لحد ما بصت في عينها.
واول ما عينها جات في عين سالم راح الكلام كله منه مش عارف يقول ايه او يعمل ايه
قطعت شمس اللحظه دي أول ما بعدت من جمب الباب عشان يدخل.
استغرب سالم اول رد فعل خرج منها و كل التوقعات اللي رسمها للحظه دي أتلغبطت.
دخل سالم بهدوء مميت لحظه دخوله في المره دي كانت مختلفه تماماً عن دخوله اول مره وهو غضبان وبيكسر وصوته عالي المره دي كان هادي قلقان متوتر حزين جداً و مكسوف من نفسه.
بص سالم علي شمس بهدوء يمكن يحاول يتوقع من عينها رد الفعل اللي هتعمله معاه.
وخابت كل توقعاته في المره دي كمان لما نطقت شمس.
شمس....بهدوء مميت أتفضل اقعد.
اتصدم سالم ونفذ كلامها من غير اي تعليق ولفت نظره شكلها وملامحها وشها باهت شكل الميتين جسمها هزيل جداً واضح انها مش بتاكل.
شمس...أستنيت اللحظه دي كتير اتأخرت اوي.
بصلها سالم باستغراب...انتي كنتي مستنياني؟
شمس....أيوه كان في حساب بينا لازم يخلص.
سالم....حساب؟
شمس....ايوه كان المفروض اني اكلمك بس موبايلي كسرته ورقمك ضاع مني
سالم....شمس اااا انا جايلك اولاً عشان اقولك البقاء لله ووو
شمس....بأبتسامه سخريه فيك الخير.
سالم....شمس انا كنت هجيلك صدقيني بس يوم ما والدتك اتوفت أخويا كمان اتوفي ربنا وجعني في اخويا عشانك يا شمس ده ذنبك.
شمس....بهدوء ربنا مش بيموت حد عشان يشيل التاني ذنب ده قدره
سالم...باستغراب شمس انتي كويسه؟
شمس....مش فاهمه؟
سالم....انا توقعت لما تشوفيني يعني انك ..
شمس....اني أثور و أغضب وانتقم منك صح
سالم....صح وانا مستعد لأي حاجه اعملي كده يا شمس خدي حقك مني بس قبل ما تاخدي حقك في حقيقه لازم تعرفيها لازم تعرفي انا ليه عملت كده.
شمس....يمكن لو كنت شوفتك أول كام يوم من موت أمي كنت قتلتك مش بس غضبت و ثورت💔
وكويس انك اتأخرت في الخطوه دي.
بصلها سالم بحزن.
شمس....لما قعدت مع نفسي وفكرت في اللي حصل فهمت حجات كتير ونظرتي أتغيرت في حجات أكتر أولهم كنت الأول شيفاك أقذر و أحقر شخص في الدنيا بس لما قعدت مع نفسي لقيت اني مختلفش عنك كتير يا باشا
سالم...لا ياشمس انتي ملكيش دعوه باللي حصل انا اللي كنت محاكي حقير و ندل وجبان و مصدقتكيش.
شمس....بالعكس انا يمكن كمان اكون أكتر منك انا عشت طول عمري صابره متحمله ضغوط الحياه ومرض امي مستحمله مرمطه الشغل وقرفه مستحمله الديون اللي بتتراكم ببيع كل حاجه نملكها بالتدريج لحد ما بقي مفيش حاجه نملكها غير مرتب شغلي وبس كنت صابره و متحمله كونت قويه ازاي ضعفت بالشكل ده أزاي أتخليت بسهوله عن مبادئي و تربيتي و أيماني بربنا
يمكن اللي مريت بيه في الفتره الاخيره كان صعب علي أي حد يتحمله شايفه امي قدام عيني بتموت حالتها كل يوم بتدهور اكتر من اليوم اللي قبله محتاجه تعمل عمليه في اسرع وقت عشان تعيش وفجأه اتطردت من شغلي بسببك مبقاش في مكان أروحه دورت وقتها كتير علي شغل ومش هكدب عليك يمكن لقيت شغل بس كان بمرتب اقل يادوب يعيشني لوحدي بس انا كان عندي هدف اولهم اني انتصر عليك وأعرفك اني مش محتجالك و تانيهم اني اوفر المبلغ لأمي عشان تعمل العمليه بس للأسف محصلش لا لقيت الشغل اللي يخليني اعرفك اني مش محتجالك ولا قدرت انقذ امي وبكل سهوله قدمالك نفسي و خليتك انتصرت عليا بتفوق كمان💔 عمرك شوفت رخص اكتر من كده🥺
بس ربنا بقي رده عليا كان أقوي قاللي أنتي فقدتي أيمانك بيا و بعتي شرفك و فكرتي انك تتحديني وتجيبي الفلوس عشان تغيري القدر. طب تعالي بقي لا القدر هيتغير ولا الفلوس اللي جبتيها هتنفعك و هاخد منك أمك اللي مكانش ليكي غيرها وانتي اكبر خسرانه في كل ده خسرتي شرفك أمك كرامتك مستقبلك وحياتك كلها والأهم انك خسرتيني🥺 ايوه خسرت ربنا يوم ما شكيت لحظه في ايماني بيه وعرفت قد ايه ان البني ادم ده مش اكتر من اسم وسمعه لا فلوس بتنفعه ولا حتي وسايط
واللي ربنا كاتبه هيحصل غصب عننا💔 وفي الاخر مش هيبقالنا غير الندم اللي هيلازمنا طول حياتنا عرفت بقي انا ليه رد فعلي مكانش متوقع بالنسبالك عشان انا أوسخ منك يا سالم💔🥺
انت في النهايه راجل غني معاك فلوس عادي تدوس علي الخلق تشتري حد بفلوسك مقابل ليله تنام معاها فيها بس انا مكانش ليا مبرر🥺
سالم...بوجع لا ياشمس اولا انا عمري ما نمت مع أي واحده ولا عمري أشتريت شرف بنت بفلوسي يمكن مشيت مع بنات كتير صاحبت خرجت سهرت شربت عملت كل حاجه إلا اني أكون زاني يا شمس صدقيني.
بس كمان انا اللي غلطت من البدايه معاكي يا شمس انتي مكنتيش مقصوده خالص يمكن اللي هقوله ده مش هتصدقيه بس ممكن لو شوفتي بعينك شويه صور تصدقي كلامي.
فتح سالم موبايله وطلع كل صوره جمعته بشهد وقربه منها اتصدمت شمس من الشبهه الغريب اللي بينها وبين الصور وبصتله دي مش انا انا متصورتش الصور دي معاك عمري🥺💔
سالم...بوجع دي شهد كانت حب عمري اللي كنت مستعد اعمل عشانها اي حاجه قتلتني بالحياه سرقتني ومش بس كده حاولت تستنجد بيا وقالتلي ان في سواق تاكسي كان بيحاول يتهجم عليها وهي جريت منه بصعوبه قالتلي انها في مكان مقطوع جريت زي المجنون وانا معايا شنطه فلوس زي اللي كانت معايا في المطعم بس مكنتش اعرف انه كمين معمول عليا منها ومن اخوها الكبير ضربت عليا نار بس اخويا كان عارف لعبتها الوسخه عليا من الاول وكان ورانا لحقوني من الموت بأعجوبه فضلت شويه في غيبوبه وكنت مصدوم من اللي حصل كنت رافض اصدقه في البدايه أتمنيت يكون حلم لكن لما اتأكدت انه مش حلم بقيت ادور عليها زي المجنون وعرفت انها سافرت بره البلد بس اللي مكنتش أعرفه وعرفته من قريب و اخويا واهلي خبوه عليا انها ماتت هي واخوها اتقلبت بيهم العربيه وهو اخويا بيجري وراهم بعد ما ضربوني بالنار وعشان كانوا عارفين انا بحبها قد ايه خافوا يقولولي انها ماتت وانا في حالتي دي اتعب اكتر في اليوم اللي جيتيلي فيه يا شمس اخويا عرف حوار السرقه ولما راح المطعم وشافك اتصدم وعرف اني ناوي علي الشر حاول يعمل كل حاجه عشان يلحقك مني بس معرفش صدقيني يا شمس انا كنت عايز انتقم منها شيطاني عماني خلاني مش شايف حاجه غير اني اكسرها مش صدفه عاديه انك تكوني شبهها بالشكل ده ولا صدفه عاديه ان اللي يجمعني بيكي سرقه زي ماهي عملت معايا صدقيني ياشمس انا وحش مش بدافع عن نفسي والله العظيم ولا حتي جايلك هنا عشان أبرر غلطي معاكي بس لو انتي شايفه ان احنا الاتنين غلطانين يبقي جه الوقت عشان نصلح غلطنا هتجوزك يا شمس وجواز شرعي هيشهد عليه الناس قولي انك موافقه وانا أوعدك قدام ربنا اللي شاهد علينا الوقت اني هعوضك و هنسيكي كل اللي حصل بس وافقي وانسي.
بصتله شمس بوجع و سابت دموعها تنزل بغزاره.
شمس...انسي و تعوضني🥺 بعد ايه قولتلك يا سالم اول ما جيت انك اتأخرت اوي وفات الوقت
سالم...مفيش حاجه فاتت يا شمس وارد أننا نغلط بس ربنا بيغفر ادام بنحاول نصلح غلطنا
سيبي نفسك يا شمس وحاولي تنسي.
انهارت شمس في اللحظه دي
شمس....انسي ايه انت اكيد مجنون هو انت فاكر لما تيجي تقولي كده هتفرحني ولا هتخليني احس ان لسه في أمل و أنسي اللي بتطلبه ده مستحيل
سالم....لييييه
شمس...بوجع وصوت مقهور خارج من قلبها💔 عشان مفيش واحده ممكن تكمل حياتها مع واحد هتك عرضها مفيش واحده هتقدر تعيش وتكمل حياتها عادي وهي طول الوقت قدامها راجل في لحظه بقي جوزها وقبل اللحظه دي كان دافعلها فلوس مقابل ليله ينام معاها فيها🥺 مفيش واحده ممكن تربط اسمها براجل قضي معاها ليليه في الحرام واحد راحت باست ايده عشان يقف معاها ويساعدها وينقذ امها وكان ليه أوسخ شرط في الدنيا تمن المساعده دي🥺
أتجوزك ازاي وانا شيفاك سارق مني كل حاجه شرفي و حياتي حتي امي اللي مكانش ليا غيرها
هفضل طول الوقت شيفاك تاني سبب في موت امي بعد القدر 💔
أوعي تفكر يا سالم الحكايه اللي حكيتهالي دي عن حبيبتك والشبه الفظيع اللي بينا تخليني اشفعلك وانسي اللي حصل 🥺💔
حتي بعد اللي قولته انا شيفاك وسخ وقذر وحيواااااان🥺
انت حبيت تنتقم منها عشان سرقتك وضربت عليك نار في الوقت اللي انا معرفتش اعمل زيك مقدرتش انتقم منك بعد ما امي ماتت يمكن لو كنت ساعدتني في الاول كانت امي عملت العمليه وعاشت بس انا مشوفتهاش كده وكان عندي قناعه يا سالم ان امي هتموت اه وقتها كنت رافضه الفكره وضعفت بس كمان منتقمتش منك مقتلتكش وانت جاي بكل بساطه تحكيلي حكايه وتبرر غلطك معايا عشان أسامحك طب ازاي
سالم....انا مش ببر والله انا بس بقولك اني..
شمس...أنك أيه أنك كنت ناوي تدفعها التمن؟ تاخد منها شرفها عشان سرقتك !!
مع أنك كان ممكن لو هي عايشه بجد تسجنها تعاقبها بالقانون مش تنهش في شرفها 🥺
سالم انا يمكن اكون مش طيقاك وبكرهك من قلبي بجد بس اللي مانعني عن قتلك هو اني مذنبه زيك بالظبط🥺 لكن للاسف حتي وانا شايفه نفسي مذنبه ياسالم
هتفضل انت كمان في عيني أوسخ و أحقر و أقذر راجل شوفته في حياتي🥺
ولا يمكن اربط اسمي باسمك علي ورق جواز ابداً هتعيش بذنبي زي ما انا هفضل شايله ذنب اللي عملته في نفسي طول عمري💔
و ااااه حاجه اخيره لما جيت هنا قولتلك اني كنت مستنياك وجه الوقت تعرف السبب
سابته شمس وراحت علي اوضتها طلعت من الدولاب الشنطه وخرجتله
بصلها سالم بصدمه🥺
شمس....دي شنطه فلوسك ناقصين 60 ألف جنيه للاسف كنت مضطره اخردهم عشان اقدر اخرج امي وادفنها مش انت بس اللي كنت قذر وحقير يا سالم في غيرك كتير بيرهنوا كل حاجه بالفلوس واللي مش معاه بيضطر يعمل حجات هو مش عايزها🥺
وانا اضطريت ألمس فلوسك عشان أفك رهن امي واخدها تدفن وتتكرم🥺
يمكن اكون نفسي المقابله دي تبقي اخر مقابله اشوف فيها وشك بس للأسف لازم تعرف اني هقابلك تاني ياسالم عشان أسددلك باقي فلوسك لأنها هتفضل حمل تقييييييل أوي علي قلبي بيفكرني بيك بيفكرني بكل لحظه عدت عليا معاك بتفكرني بأمي اللي اتدفنت بفلوس متلوثه بشرف بنتها🥺💔وعشان ارتاح بجد مش هقدر أرتاح غير وانا مسددالك كل مليم خدته
سالم....بوجع وانا مش هاخد الفلوس دي يا شمس دي فلوسك انتي.
شمس...بوجع متقولش فلوووووسي متنطقهاش أرجوك بلاش تدوس علي الوجع و تفكرني انها كانت تمن ليلتي معاك🥺 بلاش حاجه منك تفضل معايا خليني ارتاح خد فلوسك وأمشي وياريت تديني الكارت بتاعك عشان اول ما المبلغ اقدر اجمعه اتصل بيك تيجي تاخده او ياريت تبعت حد لاني بجد مش طايقه اشوفك مره تانيه ساعدني اني انسي شكلك لو انت فعلاً عايز تكفر عن ذنبك معايا🥺
والوقت أتفضل اطلع بره
سالم....شمس ارجوكي🥺
شمس.....اطلع برررررره بقي💔أمشي أمشي من حياتي اللي أتدمرت علي ايدك امشي وسيبني احاول ارجع نفسي خليني اعمل حاجه صح تخلي ربنا يرضي عني.
سالم...انا همشي ياشمس بس لازم تعرفي اني راجع تاني و هفضل احاول معاكي لحد أخر نفس في عمري مش هسيبك ياشمس في الوجع ده كتير وبكره تتأكدي اني بالبشاعه دي.
شمس...مش عايزه أتأكد ولا عايزاك💔
سالم....بس انا عايزك ومش هتخرجي من حياتي ياشمس.
شمس....لو أحساسك بالذنب واجعك اوي كده صدقني عمرك ما هتلاقي عندي رحمه بيك وهسيبك عايش متعذب بذنبي🥺
سالم....وانا عايزك مش عشان بس احساس الذنب .
شمس...بضحكه سخريه من بين دموعها ايه حبتني؟ ولا شكلي فكرك بحبك القديم وعايز ترجع حياتك مع حبيبتك من تاني.
سالم....ولا ده ولا ده يا شمس💔 بس عمرها ما مانت مجرد صدفه اني اشوفك بعد السنين دي متجسده في صورتها مش يمكن القدر اللي جمعنا ببعض والقدر اللي خد امك واخويا في نفس اليوم هو نفس القدر اللي خلانا نتقابل.💔
شمس....لو قدري اكون معاك ثانيه واحده في حياتي بعد اللي حصل بينا يبقي موتي اهون من اني اجتمع بيك تاني ياسالم 🥺أطلع بره بررررره💔
فتح سالم الباب وخرج وهو حاسس بالوجع حقيقي كان لقاء خارج كل توقعاته اتمني للحظات انها تغضب و تضرب وتكسر ولا إنها تسمعه الكلام اللي قتله ده وزود أحساسه بالذنب اكتر💔
قفلت شمس الباب و أترمت علي الارض سندت ضهرها علي الكنبه وضمت رجلها وفضلت تعيط بوجع كبير اوي جواها وقامت تاني مره واحده دخلت بسرعه أتوضت وخرجت لبست أسدالها ووقفت تصلي وهي منهاره💔
............
نزل سالم وهو شايل الشنطه حزين وشارد خارج بأهمال وكانه في دنيا تانيه
اول ما زيد لمحه فتح الباب و راحله بسرعه.
زيد...سالم عملت أيه؟ بص علي الشنطه اللي في ايده وايه البي في ايدك ده.
بصله سالم بحزن...كان معاك حق يا زيد مستحيل شمس ترضي بسهوله ومحتاجه نفس طويل اوي عشان تقتنع
زيد....تمام وفين المشكله انت نفسك طويل مش كده ؟ اكيد يعني مش من اول مره تشوفها هتسامحك هتستلم ولا ايه يا سالم؟
سالم....مش حكايه استسلام شمس موجوعه بجد يا زيد لدرجه إنها لا انهارت ولا صرخت ولا كسرت ولا حتي حاولت تأذيني شمس مستسلمة لدرجه الضعف يا زيد💔
زيد....ده امر طبيعي يا سالم انا كنت واثق من حالتها دي من البدايه وعارف كمان ممكن تكون حالتها كانت ازاي لما شافتك من غير ما توصفها اللي حصل مش سهل ياسالم في كل الأحوال انت غلطت و عشان تصلح الغلط ده متفكرش انك هتصلحه بسهوله انت هتتعب وهتتعب اوي كمان لازم يكون نفسك طويل وتستحمل اي رد فعل منها.
بص سالم عالشنطه وبص لزيد
سالم....ميتهيأليش يا زيد شمس بتقفل اي باب ممكن ادخلها منه دي شنطه الفلوس اللي ادتهالها مش ناقص منها غير مبلغ بسيط اضطرت تدفعه عشان المستشفي تخرج والدتها و تدفنها وحتي المبلغ ده هي مصممه انها تدفعهولي مش مدياني فرصه اصلح غلطي.
زيد....بحزن وغضب ضربه في صدره حقهاااا حقهاااا ياسالم الفلوس دي طول ماهي معاها هتفضل تعبانه جدعه وبنت راجل صحيح😠 و علي قد ما انا مش عايز أجرحك اكتر من كده يا أخي بس هي صح لازم تخلص من اي حاجه تفكرها بيك البت دي ياسالم لو سخه بجد كانت استحلت الفلوس دي وقالت ماهو خد تمنها بس هي كانت عيزاهم لهدف اياً كان بقي هي غلطت لما ضعفت ولا لأ بس هي كانت لحظه مفيهاش عقل و أضطرت بس بعد موت امها هي مش طايقه الفلوس وفاقت واللي بتعمله ده هو الصح
وحكايه بقي انها بتقفل اي خطوه في وشك مش صح
استحمل يا اخي اللي انت شوفتها فوق دي مش شمس اللي قضيت معاها ليله اللي كانت فوق دي واحده مدبوحه😠
سالم.....اعمل ايه يا زيد قولي يا اخويا؟💔
زيد....تحاول مره واتنين والف مش بسهوله كده تيجي تقولها هتجوزك فا رد فعلها يتغير وتبقي طايره من الفرحه اللي زي شمس لا فارق معاها فضيحه ولا بقي في حد يحاسبها فا طبيعي جوازك منها مش هيفرحها بالعكس هتحسه الوقت احساس بالعطف منك ونوع من انواع ترييح الضمير ليك
مد سالم لزيد ايده بالشنطه امسك
زيد....اعمل بيها ايه
سالم....بوجع أرميها قطعهم احرقهم انا مش عايزهم ولا اقدر اقولك طلعهم لله عشان ربنا برئ من الفلوس دي
زيد...طب انت رايح فين
سالم....عايز ابقي لوحدي شويه يا زيد مش هتأخر
زيد...خلي بالك من نفسك طيب
هز سالم راسه ومشي💔
............
عند ياسين والشباب.
ملك...ايه رايكم الفيلم عجبكم؟
ياسين...حلو اوي بجد قصته جميله.
أمير....انا أتبسطت اوي بقالي كتير مشوفتش افلام هموما بس بجد كان حلو
ملك....وانتي يافرح؟
ياسين...قوليلها ياعيوطه 🤨 دي مبطلتش عياط كنت سامعها.
امير...بضحك ايوه وانا شاهد.
فرح...طيب اعمل ايه انتوا مش بتحسوا 😂😂🙈
ميار...بأبتسامه فرح عامله زي ملك اي حاجه تشوفها تعيط وانا افضل اضحك عليها🙈
ملك....خلاص مبقتش اعيط بطلت عشان متستلمنيش تريقه بقيت اعيط مع نفسي وانا بتفرج لوحدي😂😂🙈
جلال...انتي يعني اهتميتي كده وسألتيهم كلهم الفيلم حلو ومعبرتنيش🥴
ياسين....لا وانت كنت مركز ماشاء الله تصدق بالله من ضحكك انت وميار كنت حاسس الشباب اللي وراك هيقتلوك ضرب
ميار...بضحك😂🙈 والله انا مركزتش في الفيلم فعلاً قد ما ركزت معاه مكنتش قادره ابطل ضحك وبعدين هو بيتحرك الف مره في الدقيقه طول الوقت بيفرك في الكرسي لما جابلي توتر😂😂😂😂
ياسين.....ده مصيبه ده فاضحنا في كل مكان.
ملك...بضحك ولا الفشار اللي مسابهوش من ايده😂🙈🙈
حلال...يابنتي معروفه سينما يعني فشار😂😂
فرح....بضحك كان في بنت قريبه مني في الصف اللي جنبي سمعتها بتقول لصاحبتها من كتر ضحك ميار وجلال هو فيلم كوميدي ولا انا اللي مش فاهمه القصه😂😂🙈
أمير...بضحك منك لله شككت الناس في أستيعابهم للفيلم😂😂
جلال...انت مش فاهم اول ما قعدنا الراجل اللي ورايا رجله طويله اوي وهو طويل متعرفش حب يريح ولا يهبب ايه مد رجله من تحت الكرسي لمس رجلي اول مره قولت بيتهيألي تاني مره قولت لا في فار😂😂😂
ميار.....عشان كده مكانش قاعد علي بعضه والله اخر ما خوفني ربعت رجلي علي الكرسي😂😂🙈
ياسين...بضحك مش هتعقل بقي شويه😂🤨
جلال...يا جدع خليك في حالك وسبني في حالي المهم احنا مش هناكل انا ميت من الجوع.
ملك....انت تاني 😂وبالنسبه للفشار بتاعي انا وياسين اللي خدتوه مننا انت ووالطفسه اللي جمبك😂😂
جلال....احنا حسينا انكم مندمجين مع بعض قولنا بلاش نشغلكم بالفشار ولا ايه يا ميار🙄
ميار....حصل😂😂🙈
ملك....ماشي انا بقي هوديكم تاكلوا في مكان حلو اوي والاكل بتاعه جميل يلا بينا.
جلال...اهو ده الكلام
ياسين....يلا ياستي قبل ما يكلنا هو واختك🤨
ركبت فرح مع امير.
امير.....أتبسطتي يا عيوطه🤨🙄
فرح...🤨حتي انت ؟
أمير....ماهو انتي مبتستريش😂
فرح...بابتسامه اتبسطت اوي والفيلم بجد حلو اوي.
امير...طيب الحمد لله دي اهم حاجه.
سكت امير شويه وركز في الطريق وراء ياسين
فرح...بصتله بطرف عينها. اااا شكراً يا امير.
بصلها امير بأبتسامه علي ايه؟
فرح...يعني عشان خرجت عشاني بس علي فكره مكنتش هزعل لو روحت لصاحبك.
أمير....علي فكره عارف انك مكنتيش هتزعلي بس انا خرجت عشان عايز اخليكي بجد مبسوطه وتغيري جو وانا كان بقالي كتير مخرجتش معاكي فا كنت حابب نخرج مع بعض كلنا.
فرح....بسعاده ماشي ❣️
أمير....بصلها ورفع حاجبه🤨
ضحكت فرح عليه🙈 أبتسم أمير وكمل طريقه.
بعد وقت بسيط وقف ياسين العربيه ووقف امير كمان في مكان شكله تحفه وغريب في نفس الوقت عباره عن شارع طويل كله عربيات شكلها مبهجه كلها للاكل والعصاير كأنها محلات
نزل ياسين والشباب وهما بيبصوا علي المكان.
ياسين...بأبتسامه ايه المكان ده 🤨
فرح....احنا هنقعد ناكل في الشارع كده انا مش هعرف🙈🙈
ملك...ده كان نفس كلام ميار قبل ما تجرب الاكل هنا
ميار....ده حقيقي فعلاً قولتلها مستحيل قالتلي جربي وصراحه بقي ادمان.
امير...طب استنوا بس انا واحد لفيت كتير واول مره اجي هنا.
جلال...وانا كمان🤔
ياسين....حكايته ايه المكان ده
ملك...بسعاده ولا حمايه ولا حاجه ده شارع اسمه 306 الشباب اللي انت شايفها دي كلها كل واحد فيهم كان عامل عربيه وواقف في الشارع اللي بيعمل سندوتشات واللي اكل في السريع واللي بطاطس محمره واللي زلابيه واللي مشروبات وبسرعه المشروع بقي مربح فعلاً فالحكومه حبت تستغل ده منها تدعمهم ومنها يبداوا مشروع بجد والاهم يبقي ليهم مكان بدل ما كانوا بيقفوا في الشوارع والميادين. وحابوهم هنا زي ما انت شايف كل العربيات دي بيشتغل عليها شباب وبنات بتدخل هنا وانت جعان تاكل وتشرب وتحلي وتخرج مش قادر تاخد نفسك من حلاوه الاكل بتاعهم بيبقي نفسك تجرب كل حاجه بس مش بتقدر وفي اماكن للعب الاطفال هو مكان آمن جداً اسعاره حلوه ولذيذ.
ياسين....هو فعلاً لذيذ اوي وفكره حلوه بجد.
ملك...طب ايه تحبوا تاكلوا ايه.
جلال....انا احب اكل من كله😂😂
فرح....انا مش هعرف اكل كده في الشارع.
امير...بضحك هاتي ايدك كده
فرح...مش هعرف بقولك😂😂
أمير...يا شيخه تعالي بقي نكمل باقي جنان اليوم😂🏃🏃🏃
ملك...بضحك انت واقف ليه يلا دول جريوا وسابونا
ياسين...انا شكلي هروح في داهيه بسببك
ملك...ليه بقي ان شاء الله
ياسين...يابنتي تباً لتواضعي بس انا راجل معروف ناقص توقفيني علي عربيه فول.
ملك....معلش يا عم المشهور خليها عليك وبعدين مالها عربيه الفول موقفتش عليها قبل كده
ياسين...لا وقفت بس زمان.
ملك...بابتسامه خلاص يبقي نرجع الزمن ونفطر تاني عليها يلا مدت ملك ايدها لياسين
ابتسم ياسين ومسك ايدها😉يلا
قضوا مع بعض فعلاً يوم مجنون كله ضحك وجري وراحه وتحرر من القيود
وبعد يوم جميل رجعوا اخيراً
طلعت فرح وهي حاسه انها طايره والغريب ان أمير كمان كان أسعد منها بكتير
اما ياسين فا كان حاله خاصه ابتسامته مش مفارقه وشه وأول مره يحس براحه داخليه من جواه.
مسك ياسين موبايله وبعت ملك رساله.
ياسين....نمتي؟
ساب الموبايل شويه ولما مردتش حس باحباط ثواني وسمع صوت الرساله.
ملك....لأ لسه منمتش ايه اللي مصحيك كل ده.
ابتسم ياسين وبعتلها...ابداً بحاول أنام بس معنديش نوم
ملك...وانا كمان. المهم اتبسطت؟
ياسين....هتصدقيني؟
ملك...هحاول😉
ابتسم ياسين ورد عليها...اول مره احس اني مبسوط كده من فتره طويله كأني اول مره أخرج.
ملك....مصدقاك وكنت حاسه انك فعلاً مبسوط وانا اتبسطت اوي بجد كان يوم جميل.
ياسين....وليه كان؟ ماهو ممكن يتكرر.
ملك...اممم ياسين باشا المشهور المتواضع ممكن يتنازل مره كمان ويخرج .
ياسين....🤨ما قولنا اسف بقي
ملك...😂😂🙈طب خلاص بلاش رفع حاجب ابو لهب دي.
ياسين...😂😂 ايوه كده اظبطي🤨 بقولك ايه.
ملك....نعم؟
ياسين.....هو انا ينفع اكلمك🤨
ملك....اكيد.
ثواني وكان موبايل ملك بيرن ابتسمت وفتحت الخط.
ياسين....هااا قوليلي بقي مش عايزه تنامي ليه.
ضحكت ملك وفضلوا يتكلموا بسعاده مع بعض.❣️
.............
عدي يومين وحاولت شمس تقف غلي رجلها ونزلت من تاني تدور علي شغل رجلها أتكسرت لحد ما لقت مكان اخيراً في مطعم اقل شويه من اللي كانت شغاله فيه
كانت المرادي طايره من السعاده بالرغم انه مش نفس المرتب إلا انها اعتبرت نفسها بتبدأ من جديد.
...........
دخل سالم علي زيد في مكتبه.
زيد...ياساتر في ايه.
سالم....كلمت اول امبارح صاحب المطعم اللي كانت شغاله في شمس انه يرجعها اتصل بيها وردت عليه امبارح ورفضت وقالتله بلغ اللي قالك ترجعني اني لقيت شغل ومستغنيه عن خدماته.
ضحك زيد من قلبه وهو شمتان في سالم.
سالم...🤨 انت بتضحك علي ايه.
زيد....والله جدعه!
سالم...جدعه!! ليه بقي
زيد...هو انت لسه مصمم تبقي غبي متوقع كده انها لما تلاقيك بترجعها شغلها هتوافق افهم بقي البت لا طيقاك ولا طايقه حاجه من ريحتك تفكرها بيك ترفدها من شغلها في الوقت اللي هي كانت محتاجه الشغل عشان بس تقفلها في وشها وتلجألك عايزها بسهوله كده بقي لما تحن عليها ترجع تبقي عبيطه هي كده جدعه
سالم....بس انا بحاول أساعدها والله.
زيد....سيبها ياسالم تساعد نفسها بنفسها خليها تحس انها أنتصرت عليك خليها تحس بالسعاده وهي بترميلك باقي فلوسك في وشك
سالم...بابتسامه بسيطه هو انا ليه حاسس انك شمتان فيا انت معايا ولا معاها.
زيد....معاها طبعاً واه شمتان فيك عارف ليه عشان الغلطه دي هتفوقك وتخليك تبص للامور بشكل اوضح مفيش اسهل من الأنتقام يا سالم ومش معني كده اني شخص مثالي بالعكس انا كمان ممكن انتقم من حد عمل فيا حاجه بس لازم ابص الاول من بعيد الشخص ده يتحمل انتقامي يستاهل انتقامي ولا لأ مينفعش ابداً يا سالم اني استقوي علي اللي أضعف مني علي الاقل عشان تكون الحرب شريفه يا اخي.
سالم....بتنهيده معاك حق وربنا معايا في المشوار ده بقي.
زيد....انا حاسس انها هتسامحك يا سالم مش متأكد بس اتمني عشانها مش عشانك.
سالم...يارب يا زيد.
زيد...صحيح عزيز خطاب بعت دعوه لحفله يوم الجمعه.
سالم...اه مراد قاللي هتروح
زيد...اكيد ده كفايه انه بعتلنا كلنا بالاسم مع اني يعني مش بستخف الراجل ده اوي بس هروح.
سالم....ماشي نبقي نشوف بقي هنعمل ايه.
زيد...طيب يلا اتكل علي الله وسيبني اكمل شغل.
سالم....وانا كمان هروح اكمل.
خرج سالم ومسك زيد موبايله
اتصل علي واحد صاحبه ضابط المباحث و قاله انه محتاجه ضروري
وبعد ما قفل معاه اتصل بالمحامي
وخد معاد من يوسف ومراد عشان يروحوا لخلود.
وفعلاً راحوا في نفس اليوم
تقي...اتفضلوا القهوه.
بص يوسف لخلود
يوسف...خلود أمجد باشا و المتر ماهر موجودين انهارده عشان يعرفوا منك كل حاجه
زيد...انسه خلود مش عايزك تخافي ابداً احنا هنا عشان نساعدك وهما اول ناس هيقفوا معاكي فا أحكيلهم كل حاجه
امجد....اي حاجه حتي لو بالنسبالك مش مهمه اكيد مهمه بالنسبالنا.
بدأت خلود تحكي كل حاجه في البدايه كانت خايقه ومتوتره بس بعد كده قالت كل حاجه حصلت من اول ما حسين طلب منها كوبايه الشاي عشان ينزل الفرح لحد ما سابت تسنيم وجريت كانت بتعيط وهي بتفتكر وباين عليها صدق كلامها الكل كان متأثر بكلامها وصعبت عليهم.
امجد....طيب انا اسف في السؤال فات تقريباً حوالي شهرين ونص علي اللي حصل اكيد مبقاش في اي آثار للضرب في جسمك صح.
مراد....تقصد يعني انها تتعرض علي الطب الشرعي.
امجد...ايوه وكل ده في صالحنا هي العمليه اللي عملتها والتقرير كفايه اوي بس يعني حاجه تقوي الموقف.
تقي....لما خلود جات هنا كانت متبهدله و كلن في إصابات في ضهرها كمان وكدمات جامده وانا صورتهالها بموبايلي عشان تشوفها
أمجد....تمام هي الصور مش هتفيدنا اوي بس الاهم الوقت التقرير حاجه كنان لما هربتي مع تسنيم مفيش اي حد شافكم يعني نستشهد بشهادته انك خرجتي معاها سليمه.
خلود...لا وكمان انا يومها لبست نقاب عشان محدش فيهم يشوفني واقدر اهرب بس صدقني انا معملتش حاجه لتسنيم وكمان مسرقتش
ماهر....لو بصماتك مش موجوده في مكان السرقه يبقي ده دليلي قوي بردوا لبرائتك
أمجد....عموما سيبوني بقي انا استعلم بطريقتي عن المحضر اللي في الدايره بتاعتهم فيها ناس كتير حبايبي ويارب يطلع حد منهم اللي ماسك القضيه ومش عايزك تقلقي ابداً هظبط كل حاجه وبعدين هقولك تسلمي نفسك
بصت خلود بخوف لتقي ويوسف ومراد.
أمجد....متخافيش ده مجرد إجراء بس لازم يتعمل طول ما انتي هربانه بتثبتي التهمه عليكي الهروب مش في صالحك وانا شايف ان كل اللي بتقوليه ده في صالحك اصلاً ويبرئك ولا ايه يا متر.
ماهر...بالظبط تقرير العمليه والضرب اللي مذكور والحاله اللي روحتي عليها مع عدم وجود بصماتك مع كام شاهد من المنطقه بالمعامله اللي كانوا بيعاملوهالك كلها بتبرئك انتي
امجد....اه ولازم تعرف يا يوسف ان انت والدكتور هنكونوا من ضمن الشهود دي.
خلود...بس استاذ يوسف ملهوش دعوه ومينفعش بعد ما ساعدني يتبهدل في الاقسام بسببي
أمجد...مفيهاش اي بهدله دي مجرد شهاده اطمني
يوسف...متقلقيش يا خلود انا ساعدتك في البدايه ومش هتخلي عنك اكيد لحد ما تثبتي برائتك
زيد...طيب كويس اوي الكلام ده ياخد منك قد ايه يا امجد باشا
امجد....بكره هدور وهسأل لحد ما اجيب الحكايه من اولها لاخرها واعرف ايه اللي تم في القضيه وبعد بكره هديك تليفون.
زيد...تمام اوي خير ان شاء الله.
بعد وقت بسيط مشيوا ورغم انهم طمنوا خلود لكن التوتر كان سيد الموقف.
.........
عدي يومين كمان وامجد كلم زيد وطلب منه انه يقابلهم تاني
وللمره التانيه اتجمعوا.
زيد...خير يا باشا
امجد....زي ما توقعت البصمات اللي موجوده بصمات تسنيم واخوها وامها يعني بصمات الموجودين في البيت وبصمات تسنيم موجوده كنان علي الشاكوش اللي كسرت بيه الدولاب مفيش اي آثر لبصمات تسنيم
تقي...بفرحه الحمد لله
خلود...بحزن يعني تسنيم اتقتلت بجد🥺💔
امجد....للاسف
نزلت دمعه حاره من خلود بوجع💔🥺
أمجد....التقرير الطبي اللي شوفته بيقول ان مستحيل حد زي خلود يعمل فيها كده
زيد...يعني ايه؟
امجد....اولا هي كا جسم اعرض شويه من خلود واطول يعني لو فرضنا ان خلود عملت كده تسنيم اكيد هتدافع عن نفسها كارد فعل الكسر اللي في الجمجمه اللي عندها نتيجه خبطه قويه في الحيطه مش بآله حاده
يوسف...ودي هتفرق؟
أمجد...طبعاً لو فرضنا ان خلود اللي عملتها هنقول قدرت تسيطر عليها لانها ضربتها علي غفله في دماغها لكن معني انها تتهبد بالشكل ده يعني حد اقوي منها اللي عمل كده واكيد الحد ده مستحيل يكون خلود.
مراد...طيب كده كويس اوي.
أمجد...القضيه من الاول خلصانه قولتلكم.
يوسف...طيب والخطوه الجايه اللي مفروض نعملها ايه.
أمجد...خلود تسلم نفسها.
زيد....تمام ولا أيه يا آنسه خلود.
خلود....تمام بس ممكن نعدي اليومين دول بس انا مش قادره اواجهمم عايزه اكون مستعده🥺
أمجد...كويس يبقي خلينا علي اول الاسبوع لان معايا قضيه ومش هقدر اكون معاكم اليومين دول اجهزي نفسياً وتكونوا بلغتوا الدكتور واول الاسبوع نبدأ.
زيد...خير ان شاء الله.
ماهر...اطمني انا معاكي
مراد....استاذ ماهر محامي شاطر اوي من اشطر محاميين مصر وعمره ما خسر قضيه مسكها
خلود....بحزن ربنا يستر💔🥺
.........................
في ڤيلا عزيز
داده زينب....يابنتي انتي مضايقه ليه من الحفله.
مريم....ملهاش لزوم يا داده
داده زينب....ليه بس.
مريم...بخوف انتي مش فاهمه حاجه 🥺
داده زينب....طيب فهميني.
مريم...مش وقته يا داده بس أعملي اللي قولتلك عليه وحاولي تعرفي منه بأي طريقه هو بعت الدعوات لمين.
داده زينب....هعملها ازاي دي بس وهقوله اني بسأل ليه
مريم...معرفش معرفش🥺
داده زينب....طيب ما تجربي تسأليه انتي
مريم....مينفعش انا بالذات أسأله حاولي انتي عشان خاطري
داده زينب ...بقله حيله حاضر يا مريم حاضر يابنتي.
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية احفاد الطوبجي) اسم الرواية