رواية احفاد الطوبجي(1) الفصل الاربعون 40 - بقلم اميرة اسامه
.................
في مكتب أمير كان شغال ومش طايق نفسه بسبب فرح.
مكانش عارف هو مضايق منها عشان عاندته ولا عشان ركبت وراء جلال و هدومها أترفعت
ولا عشان ركبت اصلا في الشارع مش في القصر مكانش عارف السبب واللي كان مجننه ان يوم عن يوم غيرته عليها بتزيد ازاي وأمته مش عارف فضل يسأل نفسه ألف سؤال معقول وجود فاطيما كان عامي عينه عن حب فرح ولا الفراغ اللي فاطيما سابته بعد سفرها خلاه مركز مع فرح بزياده ولا كلام مراد وروح آثروا عليه وخلوا اتعاطف مع حب فرح
اسئله كتير مكانش ليها أي إجابه عنده غير انه حالياً مضايق و غيران ومش عايز حاجه غيرها
وفي وسط حيرته الكبيره دي خبطت فرح ودخلت.
بص أمير علي الباب وأول ما شافها بعد عينه بسرعه.
أمير...تعالي يافرح.
قربت فرح منه بهدوء وقعدت علي الكرسي.
أمير....خير في حاجه؟
فرح....امير انا راجعت الورق ده وأكتشفت ان في حاجه غلط في الحساب.
أمير...وريني كده خد منها الورق وفضل يبص فيه وبعدين بصلها.
مفيش حاجه غلط يا فرح الحساب مظبوط انتي اللي حساباتك غلط.
فرح...ازاي بس انا راجعتهم اكتر من مره وكل مره بيطلع الحساب اللي مكتوب ده.
قام امير من مكانه وراح قعد قدامها وقرب منها الورق يفهمها
امير....بصي يافرح أنتي علي حسابك تمام انتي صح بس انتي كده مش مطلعه من الحسابات دي الرواتب و الضرايب وكل المصاريف الخارجيه انتي مسجله الربح صافي وده مش صح.
فرح....ايوه صح انا حسبت اللي قدامي ونسيت خالص اطلع الحسابات دي
امير....وايه اللي نساكي انا مش فهمتك الجزئيه دي قبل كده قولتلك أقسمي أي حاجه تراجعيها علي 5٪
فرح....بحزن شكلي كده لا فاهمه ولا هفهم حاجه في الشغل هنا😔
لحد الوقت مفيش اي حاجه راجعتها و ظبطت معايا.
أمير...بأبتسامه بسيطه و أيه يعني ده طبيعي انتي لسه تحت التدريب ووارد جداً تبوظى و تلغبطي في الحسابات وارد تاخدي وقت طويل لحد ما تفهمي كل حاجه وبعدين أطمني أي حد في فتره تدريب زيك كده مش بناخد شغلهعلي انه مسلم بيه لازم نراجع وراكي عشان ميحصلش مشاكل لحد ما تتعلمي ونبقي واثقين ان الشغل معاكي تمام.
فرح...مش عارفه حاسه ان الشغل كش مناسبني وهبوظ الدنيا حاسه اني خدت قرار غلط وبجد انا خايفه.
أمير....يبقي هتفشلي!!
بصتله فرح بحزن...ليه كده؟🥺
أمير...هتخافى يبقي هتفشلى خليكي واثقه في نفسك يا فرح استغلي الفرصه و أتعلمي شوفي بتغلطي في أيه و صلحيه أي حد يقول قدامك معلومه ولو صغيره جداً خديها بعين الأعتبار حاولي مره واتنين والف الموضوع مش صعب محدش فينا بدأ شغله وهو فاهم كلنا اتعلمنا وخدنا وقت وانا عن نفسي ياما بوظت الدنيا ومراد وقاسم كانوا ديماً ورايا لحد ما اتعلمت وجلال انتي بنفسك عارفه انه مكانش حابب ينزل معانا وكان قلقان ومتوتر وفي البدايه الكل كان بيتهرب من انه يتعلم والوقت ماشاء الله بقي شاطر جداً ويعتمد عليه المسأله مسأله وقت أدى نفسك فرصه أركني خوفك علي جنب و متخافيش انا معاكي انا وزيد و هنفضل وراكي لحد ما تتعلمي.
فرح...بأبتسامه بجد شكراً يا أمير كلامك فرق معايا خلتني احس ان في أمل مني
أمير....طبعاً في أمل طول ما انتي بتتعلمي و بتطوري من نفسك
فرح....حاضر يا امير هعمل كل اللي قولت عليه.
أمير...براڤو أيوه كده بلاش طاقه سلبيه الموضوع بسيط.
ابتسمت فرح وسكتت ثواني وبعدين بصتله بأرتباك أمير هو انا ممكن اسألك سؤال
أمير...طبعاً
فرح....انت زعلان مني؟
اتنهد امير وقام من مكانه راح علي مكتبه.
امير....فرح لو خلصتي كلامك يلا روحي علي شغلك.
فرح...علي فكره انا سألتك سؤال
امير....سؤالك طول ماهو مش متعلق بالشغل مش هجاوب عليه ده لا وقته ولا مكانه صح.
فرح....علي فكره طريقتك دي تثبتلي انك زعلان مني😔 عشان لو مكنتش زعلان وسألتك في أي حاجه كان زمانك جاوبت.
أمير....عايزه ايه يافرح؟
فرح...عيزاك تجاوبني علي سؤالي يا امير قولي زعلان ولا لأ
أمير...هيفرق معاكي؟
فرح...طبعاً علي الأقل مش هزعلك تاني.
أمير....يعني انتي مستعده تعملي اللي هقولك عليه.
فرح....اكيد ادام مش هتزعل مني
أمير....اسمعي كلامي يافرح وبلاش تعاندي معايا بعد كده
فرح....أمير انا.....قاطعها امير
أمير....انتي طول عمرك مميزه يافرح ديماً هاديه بريئه بتسمعي الكلام عمرك ما كنتي عنيده
فرح...بس انا مكنتش أقصد علي فكره بس انت ضايقتني🥺
امير....طيب ممكن اعرف ايه اللي عملته وضايقك؟
افتكرت فرح غيرتها عليه من جنه رغم انها عارفه ان جنه عارفه بقصه حبها وانها لايمكن يكون في دماغها امير بس هي اضايقت من امير نفسه ومن تحكيم رأيه انها متركبش.
امير....ها سكتي ليه؟
فرح....خلاص يا امير محصلش حاجه عموما انا اسفه.
امير...وانا مش عايزك تتأسفي انا عايز اعرف ايه اللي حصل وليه اضايقتي.
فرح....صدقني محصلش حاجه.
ابتسم امير وبصلها بس انا عارف يا فرح.
بصتله فرح وهي قلبها بيدق جامد ومرتبكه...عارف ايه؟
امير....بأبتسامه خلاص يافرح أنسي و أكيد هنتكلم بس مش الوقت وعموماً يعني لو أضايقتي عشان كنت رافض تركبوا وراء جلال عشان خوفت عليكم جنه اختي الصغيره يا فرح هااا اختي الصغيره ولازم اخاف عليها زي ما بخاف عليكي
كان قاصد امير يأكد علي جمله اختي الصغيره عشان تفهم من غير ما يحرجها.
ابتسمت فرح بطفوله...ماشي يا امير ااا انا هقوم بقي
امير....ماشي يا ستي.
فرح....طيب مش زعلان صح؟
امير...مينفعش ازعل منك يا احلي فرح😉
أبتسمت فرح بسعاده وقامت بسرعه من قدامه وخرجت
ابتسم أمير وخرج منه تنهيده طويله وبعدين رجع كمل شغله.
..........
في غرفه الأجتماعات
كان موجود ياسين وملك وجلال ويوسف ومراد وتقي ونادر
ملك...طيب كده المفروض ان الابلكيشن يكون جاهز بعد التغييرات اللي حصلت مستر زيد بلغني ان النقص في المبلغ هيتحط مؤقتاً من ارباح الشهور اللي فاتت عشان نققل كل الحسابات القديمه لحد ما موضوع السرقه ده يتحل والمبلغ اللي اتاخد يرجع.
مراد...طيب تمام يعني كده ممكن الابلكيشن يكون جاهز في وقت بسيط
ملك...هو تقريباً جاهز يا مستر يا مراد يومين بالكتير و هسلم الابلكيشن هنعمل عليه تجربه وبعدين هنعتمده علي طول
نادر....حلو طيب ده بالنسبه للأبلكيشن خلينا بقي في الشغل الجديد الوقت إحنا مطلوب مننا تنفيذ مشروع مهندسي متكامل لبراند جديده هيكون زي مول دور واحد بس وكله للملابس الرياضيه وكمان المعدات الرياضيه بأكملها
عايزين نشتغل علي الفكره دي كويس طبعاً الكلام ده هيكون خاص بينا احنا يا ياسين
ياسين...تمام جاهز طبعاً
دخل زيد في الوقت ده
زيد....كملوا زي ما انتوا
قعد ياسين وحط رجل علي رجل وفضل باصصلهم يسمع الأفكار محضرش الاجتماع من الاول عشان كان عنده عملاء في المكتب.
نادر...انا بس حابب اشرحلكم الفكره في السريع كده دول مجموعه شباب شركاء تقريباً اربعه مصرين اصحاب واتنين تانيين هيشاركوا معاهم في المشروع وهيدعموهم مادياً واحد من السعوديه وواحد من الإمارات بس الفكره كلها مصريه ميه في الميه وطبعا الاربعه المصريين شركاء كمان في رأس المال مبداياً كده اول فرع هيتعمل في مصر هنا وبعدين هيتنفذ المشروع بره لكن في البدايه التركيز هيكون هنا لأول مره براند رياضي مصري هما عندهم طموح كبير وهدفهم ينافسوا البراندات العالميه زي
adidas و Nike و puma
وغيرهم ثقتهم فينا كا مجموعه هندسيه تخلينا ندعهم بأحسن فكره لتخيل المشروع هما معنهمش فكره خالص للشكل الهندسي كمان محتاجين مساعدتنا في اختيار شعار البراند لانهم لحد الوقت مستقروش علي اسم وطبعاً مينفعش أننا نخزلهم
ملك...بسيطه هنعمل اجتماع مع كل الفريق الهندسي وكل واحد فيهم يقول فكره ويقترح شعار ونعمل تصويت لصاحب اكتر فكره كويسه
زيد...معلش هقاطع كلامك يا ملك
انا شايف اننا نختار احسن تلات افكار للشكل الهندسي ونختار كمان احسن تلات شعارات ونعرضها عليهم والاختيار هيكون ليهم هما.
مراد...صح انا كمان شايف كده الافضل اننا نقدم اكتر من فكره يختاروا منها بلاش نحصرهم في فكره واحده.
زيد...بالظبط.
ملك....تمام مفيش اي مشكله
زيد...طيب البراند هيكون خاص برياضات معينه؟
نادر....لأ هما هيشتغلوا علي كل حاجه.
زيد....حلو جداً يبقي لازم نبدأ علي طول يا ملك هنبلغ كل الفريق عشان يبدأوا يشتغلوا علي الفكره.
ملك....هبلغهم متقلقش يا مستر زيد
زيد....مبدأياً كده في اي فكره في دماغكم.
ياسين....حالياً انا بفكر في شكل التصميم بس هو لسه مش واضح اوي هجهزه بسرعه و أعرضه عليك.
ملك....انا ممكن يكون عندي فكره للشعار و في فكره لشكل اللوجو بس هي لسه مجرد فكره.
زيد....أوك قولي كده كده احنا لسه بنشتغل علي الفكره.
ملك....يعني الشعار اللي جه في بالي magic sport اللوجو فكرت اننا نستعين بحد معروف سواء من الرياضين المشهورين او بممثل شاب ويكون رياضي هيتصور وهو مثلاً بيجري لابس حاجه من البراند وهيتحط تحتيه اسم الشعار كأنه واقف عليه.
ياسين....الفكره قمر 😉
ابتسمت ملك بإحراج واخفت أبتسامتها بسرعه.
كل واحد فيهم بقي يتكلم ويقول رأيه.
قرب مراد من زيد ونادر اخوكم بيلاغي😉
نادر...واخد بالي😂😂
زيد...وانا كمان 🤨 هنرفعه متقلقش خلينا بس في الفكره
زيد بصوت عالي طيب تمام يا ملك الفكره حلوه اوي لو اتفقتوا عليها او لو مفيش فكره احسن منها اتقدمت هنشتغل عليها ولو علي اي شخصيه مشهوره تنفذ اللوجو سيبوها عليا انا كلهم حبايبنا بس ممكن نشتغل شويه علي الشعار
نادر...ياريت لان هما طلبوا ان الشعار يكون من كلمه واحده زي باقي البراندات.
ملك....طيب تمام نشتغل عليه.
ياسين....بصوت واطي انا شايف ان اسم ملك ده احلي شعار ولا ايه😉؟
بصتله ملك بصدمه 😳 وضحكت بهدوء ووشها احمر.
زيد....يبقي أتفقنا جهزي الفريق بقي و بلغيهم بالاجتماع كمان نص ساعه
ملك....أوك تمام.
قام الكل وخرجت ملك وتقي و أول ما خرجت نادر قفش ياسين لف ايده علي رقبته.🧐🔪
ياسين...في ايه🤨
مراد...تعالي ياض هنا أنت بتلاغي البت ولا انا بيتهيألي🤨
ياسين...بضحك يا جدع انت وهو سيبوني مالكم عاملين زي ريا وسكينه كده ليه.
جلال....اعترف دول مش هيحلوك🙄🙄
لف مراد ايده علي رقبه جلال
مراد...لنت عارف حاجه ياض ومخبي🧐🔪
جلال...انا وانا مالي انا 😂😂
مراد...ما انت قاعد معاهم علي طول 🤨
ياسين...ألحقني يا زيد😂😂
زيد...بضحك انا مالي جبته لنفسك كان لازم تلاغي البت قدامهم انت عارفهم مبيستروش اصلا😂
ياسين...طيب اوعوا كده قافشين فينا كده ليه😒 هحكيلكم اكيد
مراد..الله الله هتحكيلنا لا ده واضح اننا نايمين علي ودننا بقالنا كتير🤨
ياسين...والله ابداً الموضوع مش كده حتي اسالوا زيد😂😂
نادر...زيد انت عارف😳
مراد...هو في اي زيد بقي منبع المشاكل والاسرار🤔
زيد....ياعم انا مالي كل الحكايه ان اخينا ده واقع لشوشته بس مكانش عارف يلاقي طريقه اديته زقه وخليته يروح للطريق الصح ونصحته يروح يجيب من الاخر ويعترف لملك ويشوف رأيها بس لحد الوقت معرفش حاجه طلعت قيل ما يجي ومن الصبح واحنا عندنا شغل متكلمناش الجديد عنده بقي.
مراد...اعترف ياض عملت ايه🤨
ياسين...بأبتسامه جميله كله تمام قولت اللي في قلبي وعرضت عليها الجواز
زيد....ايوه بقي طب وهي؟
مراد...اكيد وافقت ابننا يتحب بردوا😂😂
ياسين...بضحك حصل وهفتح الموضوع بعد جواز داوود بشويه
جلال...يا ابن اللاعيبه يا أبو لهب😍😍😍
نادر...أهي دي الاخبار الحلوه بصحيح حضنه نادر بحب مبروك يا ياسين
مراد...مبروك يا حبيبي البت حلوه وبصراحه شاطره ومفيهاش اي غلطه عرفت تختار تربيتي يا ولا😉
ياسين...حبيبي يا مراد عقبال ما نفرح بيك😍
نادر...مع تقي😉😉😉
مراد...اتلم عشان مزعلكش 🤨
ياسين...لا كده لازم نحكي😂
جلال...احيه تقي مين البت الجامده اللي شغاله معاك
مراد...ما تحترم نفسك يا صايع😒😒
جلال...بضحك كويس انك قولت يا نادر كنت ناوي اصاحبها 😂😂😂
مراد...تصاحب مين ياض وبعدين دي اكبر منك🤨
جلال....مش مهم بس حلوه وبعدين كانت هتليق علي الموتسيكل😂😂😂
زيد...سيبك منه ده عيل ما اترباش
ياسين....سيبك منه يا مراد انا عرفت الواد ده هشبكه مع مين ميار اخت ملك مجنونه وطفسه وتافهه يعني من الاخر شبهه😂
جلال....حلو ده بردوا انا موافق😂😂😂
مراد...اسمع مني بلاش ده عيل وهيخسرك ملك 😒🤨
جلال...ياجدع ما تصغرناش عيب عليك 😎
زيد...بحب مبروك يا ياسين فرحتلك يا حبيبي❣️
قرب منه ياسين و حضنه بحب حبيبي يا زيد أنت السبب في اللي أنا فيه ده ولولا إنك جيت أتكلمت معايا لما خسيت اني بحبها بكل صراحه و نصحتني كان زماني لسه ساكت.
زيد...انا معملتش حاجه يا حبيبي أنت بس كنت محتاج حد يشجعك علي الخطوه مش اكتر ومكانش ينفع أحس انك بتحبها وهي باين عليها انها بتحبك وأقف ساكت.
نادر....يعني انت كنت حاسس والله انت معلم😉
ياسين....زيد شجعني وقاللي انها بتحبني وانها هتوافق انا كنت حاسس بس كنت محتاج اتأكد اكتر بس هو قاللي لا روح وانت مطمن وفعلاً وافقت❣️
زيد....ده احلي خبر والله حصل انهارده.
مراد...والله هو مش احلي خبر حصل انهارده بس ده احلي خبر في الدنيا انتوا عارفين الميزه في موضع ياسين وملك ده ايه🤔
زيد...ايه يا حكيم زمانك🤨
مراد...بضحك ان راجح هيحل شويه عن دماغنا يعني جايله جوازتين داوود وياسين بدل ما منا كلنا قاعدين في وشه كده😂
زيد...طب اعمل حسابك يا اخويا عشان الدور جاي جاي عليك🤨 وانا عن نفسي هشجع الباشا يشد عليك اكتر😉
مراد....ما بلاش انت😒
زيد...بضحك خلينا نفرح😂المهم بقول ايه يلا الوقت عشان شويه وفي اجتماع خلينا نخلص وبعدين نرغي براحتنا.
ياسين....طيب تمام يلا بينا.
..................
خرج ياسين وراح علي مكتبه هو وجلال وقابلوا ملك كان باين عليها الارتباك.
ياسين....ملك تعالي معايا
جلال....بضحك مبروك يا لوكا 😉
بصتله ملك بصدمه🙄😳
ياسين...بضحك يا ابني انت مبتسترش كده خالص 😂
يلا يا ملك.
جلال....بضحك اسمعي كلام جوزك المستقبلي مش وقت رغي.
قربت منه ملك وهي بتجز علي سنانها ادعي بقي مبقاش مرات اخوك عشان لو بقيت مش هسيبك يا جلال😡
جلال...بضحك😂😂😂 بلاش أهنى و أبارك يعني.
ملك...استني عليا😒🔪😠
دخلت ملك ورا ياسين وقفلت الباب كان واقف قدام المكتب بيطلع ورق واول ما الباب اتقفل بصلها.
ملك...😔😔😔
قرب منها ياسين بحب وابتسامه جميله.
ياسين....القمر بتاعي زعلان ليه.
ملك....ينفع الموقف اللي انت حطتني فيه ده😔
ياسين...😂😂موقف ايه بس المفروض تكوني فرحانه.
ملك...ومين قالك اني زعلانه بس كنت محرجه جداً و حسيت أني ارتبكت في الاجتماع و حسيت كمان بعد كلامك انهم بقوا يبصوا عليا ويتكلموا.
ياسين...ملكيش دعوه بيهم دول مجانين ملهم والاهم اني قولتلهم الوقت وكلهم طايرين من الفرحه😉
ملك...يا نهار اسود ومنيل كمان قولتلهم 😭 طيب استخبي منهم فين ولا اعمل ايه.
مسك ياسين أيدها وهو بيضحك أستني بس مالك قاعده تلفي في مكانك كده ليه هو انتي عامله عامله🤨
ملك....لأ😔
ياسين...طيب أمال ايه بقي❣️
ملك...مش عارفه يا ياسين بس انا اتحرجت اوي بجد😔
ياسين...بصيلي يا ملك اولاً مينفعش يبقي في إحراج خلاص بينا ثانياً اللي بيحصل ده عادي امر طبيعي لأي اتنين بيحبوا بعض لازم اهلي يعرفوا واكيد هيجوا يطلبوكي و هتشوفيهم ومش هتسلمي من رخامه جلال او حد منهم ميغركيش البدل والكلام ده دول مجانين😂😉
ابتسمت ملك بحب عارفه ان كل ده عادي بس انا اللي اتلغبطت وارتبكت مش اكتر.
ياسين...لا يا حبيبي طول ما انا معاكي لا ترتبكي ولا تتلغبطي اتفقنا.
ملك....اتفقنا❣️
ياسين...قولتي حاجه لميار؟
ملك...لا ملحقتش لما رجعنا كانت هي في اوضتها وعينها خلاص بتروح في النوم أتطمنت عليها وخرجت و الصبح بردوا معرفتش كانت نايمه بس اكيد هقولها.
ياسين...اكيد يا حبيبي ملك!
ملك...نعم
ياسين...انا مبسوط اوي
ابتسمت ملك بحب وانا كمان يا ياسين مبسوطه فوق ما تتخيل وعمري ما حسيت اني ممكن اكون مبسوطه بالشكل ده.
ياسين....إن شاء الله يا حبيبتي نكون بس مع بعض و هخليكي اسعد حد في الدنيا.
ملك....ربنا يخليك ليا❣️
ياسين....طيب يلا نشوف شغلنا بقي
ملك...يلا طبعاً😍
..........
في مكتب مراد.
كان قاعد يلف بالكرسي و شارد في كل كلامهم عن تقي مش عارف يسيب نفسه ويفكر بنفس طريقتهم ولا يثبت علي موقفه.
مش عارف أحساسه و أحساسهم صح في ان تقي بتحبه ولا ممكن يتفاجئ و يتصدم برد فعلها لو رفضت ويطل أحساسهم غلط
في الوقت ده خبطت تقي ودخلت وعلي غير العاده كانت ملامحها حزينه جداً مش بتضحك مش بتتكلم حتي في الإجتماع منطقتش بحرف
مراد...تعالي يا تقي.
تقي...مستر مراد الورق ده محتاجه حضرتك تمضي عليه وبفكرك ان الميتنج فاضل عليه عشر دقايق.
مراد....متقلقيش انا فاكر هاتي الورق ده كده
تقي...اتفضل.
فضل مراد يبص علي الورق ويمضي عليه.
مراد....اتفضلي يا ستي أي خاجه تانيه؟
تقي...لا خالص شكراً بعد اذن حضرتك.
مراد...تقي استني !!
وقفت تقي وبصتله نعم.
مراد...انتي مالك فيكي حاجه.
بصتله تقي وهي بتحاول تمسك نفسها بالعافيه
تقي...لا خالص مفيش.
مراد...مفيش ازاي انتي شكلك معيطه وعايزه تعيطي
نزلت دموع تقي وكأنها كانت مستنيه حد يسألها عشان تنفجر.
مراد....بصدمه ايه ده ايه ده في ايه قام مراد من مكانه قفل الباب وراح عليها مسكها من دراعها
انتي بتعيطي ليه حد ضايقك
تقي....لا خالص والله مفيش.
مراد....نفيش ازاي انا ملاحظ انك من الصبح ساكته ومضايقه ومقولتيش ولا كلمه في الميتنج مش دي تقي اللي انا عرفتها قولي فيكي ايه.
تقي...بحزن بصتله وهي دموعها بتجري صدقني مفيش حاجه مهمه بلاش تشغل بالك واطمن هي حاجه ملهاش علاقه بالشغل
مراد....ازاي مش مهمه وانتي عامله كده وبعدين سواء حاجه خاصه بالشغل او خاصه بيكي كفايه انها مخلياكي بالمنظر ده
عيطت تقي اكتر ومبقتش قادره تمسك نفسها🥺💔
مراد....تقي في ايه مالك متقلقنيش حصل ايه؟
تقي....أنهارده معاد السناويه بتاعت بابا الله يرحمه وانا كنت متعوده إني أروحله في اليوم ده وكنت ديماً بزوره حتي في الايام العاديه أو لما ببقي محتاجه اتكلم معاه في حاجه تعباني ومن وقت اللي حصل مروحتش كان نفسي انهارده بالذات أروحله🥺💔
مراد...بحزن طيب بس بلاش عياط عشان خاطري مسح دموعها بهدوء وبصلها طيب فين المشكله ليه مروحتيش
تقي....المفتاح مش معايا كلمت ماما سألتها قالت ان هي سيباه لياسمين أختي من وقت طويل انا عارفه انه مع ياسمين بس كنت مفكره ان ماما معاها نسخه تانيه
مراد....تمام فين بردوا المشكله ليه مطلبتيهوش من ياسمين.
تقي....ياسين من يوم اللي حصل يا مستر مراد مكلمتنيش وكأنها صدقت كلام جوزها او ما صدقت خلصت مني اصلاً عرفت من ماما امبارح وانا بكلمها انها قالت لياسمين عن اخر مره كلمتها فيها واني اشتغلت يعني وسكنت مع واحده صحبتي استنيت اسمه بقيت كلام ماما واعرف علقت ازاي علي كلامها بس مقالتش حاجه ولا حتي اتصلت تقولي اشتغلتي فين ولا عايشه ازاي يبقي ازاي اكلمها واروح اخد منها المفتاح🥺💔
مراد...بحزن طيب متعيطيش عشان خاطري اهدي كده وكل حاجه هتتحل.
تقي...بابا وحشني اوي💔 ومحتجاله بشوفه كتير في احلامي زعلان مني عشان مش بزوره بس غصب عني
مراد....كلميها يا تقي وانا هاجي معاكي نروح ناخد منها المفتاح هستناكي تحت و أطلعي علي طول خديه منها.
تقي....مش هعرف مش قادره اشوفها ولا اسمع صوتها مش عايزه اشوف جوزها ولا عيني تيجي في عينهم🥺💔 صدقني ده مش سهل عليا بس ياسيمن قطعت كل حاجه بينا عشان خاطر واحد حيوان و كداب💔
مراد...مسك ايدها تقي قولتلك انا معاكي ولو عيزاني اطلع كمان هطلع بس هتروحي وهتحطي عينك في عينهم عشان انتي معملتيش حاجه وبلاش الضعف ده طول ما انتي مغلطتيش في حق حد حطي عينك في عينه و أقفي قدامه بكل قوه لو في حد المفروض يكون مكسوف من التاني فا هما اللي المفروض يتكسفوا يا تقي لان هما اللي غلطوا في حقك يلا روحي هاتي شنطتك وتليفونك كلمي اختك بلغيها اننا هنكون عندها مسافه الطريق وخليها تحضر المفتاح
تقي...ايوه بس حضرتك عندك ميتنج مهم🥺💔
مراد....مفيش حاجه اهم منك يا تقي الميتنج كلهم هيكونوا فيه اكيد مش هيقف عليا يلا بسرعه عشان تلحقي تزوري بباكي😊
ابتسمت تقي وهي دموعها نازله وخرجت بسرعه تعمل اللي قاله
بعد وقت بسيط وصلت تقي تحت بيت أختها كانت مرعوبه تشوف جوز أختها بعد كل الوقت ده كانت زعلانه من اختها اوي وفي نفس الوقت وحشتها وخايفه من رد فعل اختها يوجعها اكتر
مراد...البيت هنا صح؟
تقي...ايوه🥺
مراد....هتنزلي لوحدك ولا تحبي انزل معاكي؟
تقي....انا عارفه انك تعبت معايا جداً بس انا مبقاش ليا غيرك ممكن تيجي معايا انا مش هقدر اكون لوحدي والله🥺💔
مراد...بأبتسامه بسيطه طبعاً ممكن يا تقي يلا انزلي بسرعه.
نزلت تقي معاه كانت ماشيه وهي قلقانه ومتوتره من المواجهه دي.
مراد...وقف وبصلها يلا يا تقي يلا انا معاكي.
هزت تقي راسها ومشيت جمبوا وبعد وقت بسيط كانوا واقفين قدام الباب بصتله تقي.
تقي....انا مش عايزه اخبط خلاص تعالي نمشي ومش لازم المفتاح انا ممكن اقراله الفاتحه من علي الباب بره
ابتسم مراد وحط ايده علي شعرها حرك كف ايده علي شعرها بشقاوه 🙈 و رن هو الجرس
أتنهدت تقي و حاولت تتمالك اعصابها.
ثواني والباب اتفتح كان جوز اختها
اول ما تقي شافته رجعت خطوه ولسه هترجع التانيه حط مراد كفه علي ضهرها يمنعها.
مراد....مساء الخير.
احمد...مساء النور ازيك يا تقي عاش من شافك اتفضلوا اتفضلوا
دخلوا قعدوا ومفتحتش ياسمين بوئها بحرف وكان باين عليها الخوف والتوتر.
ثواني وخرجت ياسمين وهي معاها المفتاح.
اول ما تقي شافتها اتجمعت الدموع في عينها بس منزلتش.
ياسمين...مساء الخير
مراد..اهلاً مدام ياسمين صح.
ياسيمن...ايوه
مراد...مراد الطوبجي مدير تقي في الشغل.
ياسمين...اهلاً بحضرتك نورت ازيك يا تقي.
تقي...بخير.
احمد....نورت يا مراد باشا
مراد...شكراً و أسفين علي الإزعاج احنا جينا بس ناخد مفتاح المدفن
احمد...وتعبت نفسك ليه بس كان ممكن تقي تيجي تاخده لوحدها دي جايه بيت اختها يعني مش محتاجه وسيط.
مراد....لا انت فاهم غلط انا مش وسيط ولا حاجه كل الحكايه ان تقي محتاجه تزور باباها عشان السناويه بتاعته و انا مرضتش اسيبها وهي في حالتها دي.
احمد...ااااه و الاستاذه تقي بقي كانت فين كل الوقت ده قاعده فين يعني؟
ياسمين...احمد مش وقت الكلام ده.
احمد...امال امته وقته مستنيه ايه تروح تلف علي حل شعرها وفي الاخر ترجع تظهر.
وقف مراد بغضب وبصله انا لولا اني في بيتك مكنتش سكتلك من فضلك المفتاح يا مدام يا سمين.
احمد....وانت مين انت عشان تتكلم كده هااااا 😡 ولا طفاشنها من البيت علي هواك
مسكه مراد من ياقه القميص بتاعه بغضب صرخت تقي وياسمين وكل واحده فيهم مسكت التاني
ياسمين....احمد بلاش كده
تقي...مستر مراد ارجوك خلينا نمشي من هنا🥺
بصلها مراد بغضب لا مش هنمشي غير لما الوسخ ده يتربي و اختك تعرف حقيقته
تقي...عشان خاطري يلا نمشي.
احمد....حقيقه ايه قالتلك عني أيه الزباله دي ضحكت عليك زي ما ضحكت علي اختها ولا ايه😡
مراد....انا مشوفتش أزبل منك انت في حياتي اللي تآمن علي نفسها معاك وتخون ثقتها يبقي كان لازم تطلع راجل معاها ولو انت راجل وسخ وداء عندك الخيانه والوساخه يبقي توسخ مع اي حد
إلا اهل بيتك
ياسمين...من فضلك كفايه إهانه بقي واطلع بره انت وهي مش عايزه اشوفك تاني ولو علي المفتاح اتفضلي ومش عايزه اعرفك تاني😡
رمت المفتاح علي الارض
بصتلها تقي بوجع وهي دموعها نازله بقهر🥺💔
مراد...بغضب كنت فاكر انك اضايقتي غيرتي علي جوزك بس مكنتش اعرف ان هي هتهون عليكي بالشكل ده علي فكره تقي كانت بتعتبرك دنيتها بعد والدك الله يرحمه بس يا خساره😡
احمد....ايه هي عرفتك كل اسرارها كده تطلع مين انت بقي علي كده.
مراد...ميخصكش كلامي مش مع الزباله اللي زيك وللاسف العيب مش عليك بص علي ياسيمين بقرف وبعدين بص علي تقي
يلا يا تقي نمشي.
وطت تقي خدت المفتاح وبصت لاختها بوجع وخرجت بسرعه من الشقه ووراها مراد.
رزع احمد الباب وراهم بغضب
بصتله ياسمين بوجع ودخلت علي اوضتها.
ركبت تقي الاسانسير هي ومراد
واول ما الباب بتاع الاسانسير اتقفل بصلها مراد وخدها في حضنه مسكت تقي فيه بقوه وفضلت تعيط بأنهيار ووجع صوت عياطها قطع قلبه مكانش عارف يقولها أي حاجه💔
مراد....ششششششش اهدي محصلش حاجه خلاص❣️
تقي....رفعت تقي وشها ليه وهي منهاره متسبنيش انا مبقاش ليا غيرك💔💔
ابتسم مراد وحط ايده علي راسها وضمها ليه تاني
مراد....مش هسيبك يا تقي وهفضل جمبك طول العمر
خرجوا من الاسانسير وركبوا العربيه فضل المفتاح في ايدها سندت راسها علي الكرسي وبصت للطريق وهي دموعها نازله.
كل شويه كان بيبص عليها لحد ما وصلوا المقابر
خد منها مراد المفتاح فتح القفل ودخلوا سوا
وقفت تقي قرات الفاتحه وهو كمان قرأ معاها وبعدين بصلها
مراد....انا هسيبك لوحدك شويه هقف بره ماشي.
هزت تقي راسها وفضلت باصه عليه لحد ما خرج و أول ما خرج خالص أنهارت تقي من العياط قعدت علي الارض وحطت ايدها علي اسم والدها وفضلت تشتكيله و تحكيله اللي خصل معاها وتعرفه اللي حصلها من بعده كانت موجوعه اوي قالت كل اللي كان و اجعها قالتله علي اللي الدنيا عملته فيها قالتله قد ايه وحشها وقد ايه محتجاله.
وبعد وقت طويل خرجت بهدوء وهي عينها بايظه خالص من كتر العياط بصت لمراد كان واقف ساند علي العربيه ولابس نضارته وبيشرب السيجار بتاعه.
قربت منه ووقفت قدامه.
تقي....بوجع متصدقهوش🥺 كل كلمه قولتهالك كانت صح هو اللي حاول معايا هو اللي هان ياسمين
عمري ما شوفته غير اخ كبير ليا بس هو مكانش شايف كده 💔 صدقني انا ولا كدبت عليك ولا كدبت علي ياسمين مكنتش عايزه كل ده يحصل انا مهرباش من البيت عشان عامله حاجه اخاف منها انا هربت عشان خوفت منه هو عشان قدر يخلي اختي تصدقه صدقني
مراد....انتي بتبرري ايه انتي فاكره اني صدقت كلامه صدقيني لولا اني في بيته وقدام اختك وقدامه انا كنت قتلته في ايدي بس انا خوفت عليكي انتي وهو اقل بكتير من اني اوسخ ايدي بدمه
تقي....يعني انت مصدقني صح🥺
مراد.....من اول يوم وانا مصدقك يا تقي وعارف قد ايه انتي جميله وطيبه ونضيفه وتستاهلي كل حاجه حلوه❣️
تقي....مستر مراد.
مراد....بأبتسامه هاديه نعم يا تقي ❣️
تقي...🥺 تتجوزني
اختفت الأبتسامه من الصدمه وبصلها وهو مش عارف يقول ايه مت قعش ابدا انها تيجي منها كان خايف انها تفهمه غلط لو هو اللي طلب منها كان خايف أحساسه بيها يطلع غلط. بس هي صدمته وسبقته الكلام راح
تقي....بوجع سكت ليه🥺💔
اكيد مستغرب طلبي صح انا عارفه اني من يوم ما ظهرت في حياتك وانا ديماً محملاك فوق طاقتك عارفه انك ساعدتني كتير و وفقت جمبي اكتر انت مش مجبر توافق علي طلبي ده علي فكره عارفه انه طمع مني اوي اني اطلب طلب زي ده بس اللي عرفته منك ان مستر راجح بيعمل كل حاجه عشان توافق علي فكره الجواز وانا اهو قدامك وبقولك اني ممكن اكون زوجه ليك🥺
يمكن كمان ما كونش انا حد مناسب ليك انا عارفه انك تستاهل حد احسن مني بكتير بس هقولك علي سر محدش يعرفه غير خلود
انا مش عارفه ازاي ولا امته ده حصل بس انا حبيتك🥺💔
وطلبي للجواز منك مكانش مجرد طلب للحمايه او الاحتياج لاي حاجه طلبي كان عشان قلبي عايز كده 🥺 انا حبيتك بجد ممكن متصدقنيش بس والله ده حصل كل حاجه عملتها معايا علقتني بيك اوي لاقيت معاك وفيك اكتر حاجتين انا كنت ديماً بتمناهم ومفتقداهم الامان و الاحتواء لقيت عندك كميه حب تكفي كل الناس اللي حواليك اي حد يعرفك كان بيبقي ليه نصيب من الحب ده حتي انا رغم انك مكنتش تعرفني وقفت معايا وقفت مع خلود اللي يقدر يعمل كده قليلين اوي وانت كنت واحد منهم💔🥺
لو رفضت والله ما هزعل منك لاني مقدرش اصلاً ازعل منك كفايه بس انك تكون في حياتي
مراد....بأرتباك تقي صدقيني انا الكلام راح مني ووو
تقي....بأبتسامه بسيطه اللي قولته مفيهوش إحراج انا قولتلك اللي في قلبي و موافقه علي الكلام اللي هيطلع من قلبك صدقني بس قبل ما تقول اي حاجه لازم تعرف ان طلبي ده مش بس عشان انا مفتقده حجات كتير في حياتي
بس انا حبيتك بجد ومش قادره اشوف في حياتي راجل غيرك🥺
مراد....بهدوء ونظره حزن والسن اللي بينا يا تقي.
تقي....مش فارق معايا انا شيفاك في عيني احسن راجل في الدنيا
مراد....جايز مع الوقت تندمي🥺
تقي....مستحيل اللي تكون معاك عمر الندم ما يعرفلها طريق
مراد....جايز تحسي بفرق السن وتشوفي ان القرار ده كان غلط
تقي....انا من الوقت شايفه فرق السن وموافقه عليه اوي و مهما مر علينا وقت هشوف ان القرار ده احسن قرار حدته في حياتي.
مراد....انتي بتقولي كده عشان لسه معشتيش الوقت ده.
تقي....هعيشه معاك و هفكرك بيه ديماً و أقولك انك كنت غلطان وانا اللي كنت صح🥺
مراد...بعد عشرين سنه هتكوني انتي لسه في عز شبابك وهبقي انا خلاص كبرت يمكن اكون قد راجح وانتي لسه قد قاسم ابنه.
تقي....وانا موافقه هتعلم منك كل حاجه اتعلمتها في الحياه و هكون ليك طاقه الحياه الحلوه هنقسم حجات كتير بينا عشان نوزن حياتنا مع بعض هتكون ليا العقل والحكمه الحب والاحتواء والامان وهكون ليك الحياه والجنان والسعاده والسند هنكمل بعض🥺
مراد....بأبتسامه جميله مش هتندمي يعني يا تقي❣️
تقي...بأبتسامه عمري ما هندم صدقني🥺
مراد...بتنهيده طويله طيب قبل ما اقولك اللي انتي عايزه تسمعيه لازم تسمعيني يمكن في حجات كتير حصلت الفتره الاخيره انتي متعرفيش عنها حاجه ولازم تعرفيها عشان طلبك ده كان المفروض ان انا اللي اطلبه وعشان متحسيش ان انتي فرضتي نفسك عليا و عملتي حاجه كان لازم انا اللي اعملها فا لازم اقولك ان طلبك ده لو كنتي استنيتي شويه كنت طلبته
بصتله تقي بابتسامه ضحكلها مراد.
مراد....من فتره بسيطه او بعد حوار راجح امير ابني فتح معايا الكلام تاني والغريب انه رشحك ليا تقريباً شاف اهتمامك ده انا كمان شوفته بس كنت بتهرب منه كنت عارف ان مجرد التفكير فيه جنان عشان فرق السن ومش بس هو زيد وباقي الشباب كمان كلهم موافقين جدا عليه وشجعوني كمان اني اتكلم معاكي مش هنكر يا تقي ان تأخيري في الكلام معاكي كان خوف كنت خايف تفكري اني بستغل ظروفك ولما شوفت شعورك ليا بنفسي خوفي زاد بس عليكي خوفت فرق السن مع الوقت يعمل فجوه و يحسسك بالندم يمكن كنت اتمني اني اكون سابقك بخطوه عشان انتي مش اقل من اي بنت في الدنيا تستاهل ان الراجل يروح يطلبها بنفسه بس كمان خطوتك اللي سبقتني ريحتني اكتر يا تقي وخلتني محسش بالخوف.
تقي....بدموع يعني حضرتك كمان كنت..🥺
مراد...بأبتسامه كنت بحبك يا تقي وعشان كده لازم نرجع نبدأ من اول الكلام ونبدل الادوار تتجوزيني يا تقي❣️
نزلت دموع تقي بغزاره وبقت تضحك بسعاده
تقي....موافقه طبعاً🥺😍
ابتسم مراد بحب وباس كف ايدها بهدوء وبعدين رجع بصلها
مراد...بس انا ليا عندك وعد لازم توعديني بيه.
تقي...اكيد قول.🥺
مراد....انا عمري يا تقي ما هخذلك هكون ليكي الاب والاخ والصديق والزوج وكل حاجه هكون ليكي السند والحمايه والضهر والامان
هعمل كل حاجه تسعدك هقدر ديماً سنك اللي لازم تعيشيه❣️
بس اوعديني يا تقي انك يوم ما تحسي انك مش قادره تكملي معايا تقوليلي وانا في نفس اللحظه هفهمك وهسيبك تعيشي الحياه اللي تستحقيها بس لازم يكون في صراحه بينا يوم ما تحسي ان فرق السن تاعبك عرفيني❣️
تقي....وانا اوعدك اني هعمل كده بس لازم تعرف اني عمري ما هندم ولازم تثق في قراري اوي❣️
مراد....يبقي اتفقنا وعشان الظروف اللي مرينا بيها الفتره اللي فاتت احنا مضطرين نأجل خطوه الجواز شويه بس في شويه حجات روتينيه هتحصل يعني انك تتعرفي علي باقي العيله وهما يعرفوكي تشوفي ناقصك ايه ومحتاجه تجيبيه اعتبري ان الفتره دي فتره تجهيز
تقي...بسعاده هو انا مش بحلم صح.
ابتسم مراد بحب ومسكها من كف ايدها شدها لحضنه وباس راسها بحب لا يا تقي مش بتحلمي هو واضح كده ان انا اللي بحلم❣️
هرجها مراد من حضنه وبصلها
مراد....هروحك الوقت علي البيت
تقي...بس لسه ورايا شغل
مراد...يتأجل لبكره الدنيا مش هتطير روحي ارتاحي.
تقي....حاضر يا مستر مراد
مراد...بأبتسامه رفع حاجبه🤨لا مستر مراد دي بقي نحاول نغيرها
تقي...ضحكت بإحراج هحاول اكيد 🙈
مراد...بسعاده طيب يلا ياست البنات كلهم اركبي😉
تقي....حاضر❣️
............
وصل مراد بعد وقت بسيط وصلها تحت البيت كانوا طايرين من السعاده تقي حاسه انها بتحلم
طلعت بسرعه واول ما شافت خلود حضنتها وبقت تتنطت و وتلف بيها و خلود بتضحك مش فاهمه في ايه 🙈
خلود...في ايه يا مجنونه انتي😂😂 دوختيني معاكي
تقي...بسعاده كبيره لنا اللي كنت صح يا خلود قولتيلي بلاش احلامنا تروح لبعيد ولازم احلامنا تكون معقوله. ليها حدود قولتلك سيبي نفسك و أحلمي يا خلود قولتلك حبي وعيشي اللحظه وسيبي ربنا يمشي الدنيا بطريقته من غير ما نتدخل أحنا 😍
مراد طلع بيحبني يا خلود وطلب مني الجواز
خلود...😳بتهرجي وفجأه صرخت وبقت تتنطت معاها وتحضنها
فضلت تقي تحكيلها كل اللي حصل من الصبح لحد ما وصلها
خلود....بسعاده انا فرحانه بجد يا تقي عارفه احساسي الوقت حالاً زي احساس حد تعبان تعب خطير والدكتور قاله كلها ايام وتموت ويشاء ربنا يرجعله الحياه من تاني انا بجد مبسوطه وحسيت ان الدنيا حلوه وطول ما أحنا عايشين لسه في أمل ولازم نحلم🥺 تعالي في حضني😍
تقي...بحبك يا خلود وواثقه ان ربنا هيديكي كل حاجه حلوه بتتمنيها😍
خلود...يارب يا تقي❣️
..............
خرج سالم من الشغل وقرر انه يروح المطعم يتغدي هناك وياخد حقه من شمس كان جعان وكان في شغل كتير مقدرش يخرج وقت البريك
اول ما وصل فضل قاعد مستنيها بس مظهرتش سأل البنت اللي جيباله المنيو عنها قالتله انها اجازه
حس سالم انه أضايق عشان مشفهاش وكأنه اتعود يشوفها كل يوم مسك موبايله و بعتلها رساله.
فتحت شمس الرساله وهي نايمه قدام التلفزيون.
سالم....الاجازه رحمتك من اللي كنت هعمله فيكي بس ملحوقه الايام جايه كتير يا جودزيلا🤨
ابتسمت شمس و أفتكرت منظر وشه فضلت تضحك😂
و بعتتله رساله بسرعه.
فتحها سالم بسرعه وهو مبتسم.
شمس...😡😡 تهديدك ده تبله وتشرب مايته يا أهبل ولو علي اللعب بلاش تلعب معايا انا واه لو ناوي تيجي والايام اللي بتتكلم عنها دي هتجيبك تاني لعندي بعد اللي عملته فيك خاف بقي علي نفسك عشان المايه والحبر كانوا تسخين اوك يا شاطر باي😒🔪
فضل سالم يضحك ومبتسم علي الاخر وهو باصص للرساله.
سالم...ياتري نويالي علي ايه تاني يا شمس 🙄
........................
بعد الشغل قابل زيد منذر كلن بقاله كتير مشافهوش حتي لما بيروحوا لچورچ بيروحوا في اوقات مختلفه.
منذر...مش كنا روحنا علي العوامه.
زيد...العوامه ملهاش طعم طول ما چورچ مش هناك.
منذر...عندك حق
زيد...انا مروحتش انهارده كان في شغل كتير اوي طمني عليه
منذر....الكيماوي تاعبه شويه بس الدكتور بيقول ان ده طبيعي وفي المجمل يعني مطمني علي صحته الحمد لله وبيقول انه بيستجيب
زيد...الحمد لله ربنا يشفيه ويرجعه لينا بالسلامه
المهم طمني عليك مالك مختفي ومكتئب وصوتك مش تمام فيك ايه.
منذر....بفكر اسافر يا زيد.
زيد...تروح فين شغل يعني؟
منذر...لا محتاج ابعد اكتر بفكر اسلم كل حاجه لحسام واسلمه إداره الشركه والمصنع وكل حاجه وابعد اشوف حياتي في اي مكان تاني.
زيد....تسلم اخوك الشغل ده علي اساس انك مش عارف انه هيضيع كل حاجه في يومين تلاته بالكتير انت عارف ان حسام لا يصلح اساساً انه يكون مسؤول عن إداره اي شغل والشغل من غيرك هيخرب وبعدين تسافر و تسبني يا منذر ده انت عارف يا صاحبي اني معرفش اعيش من غيرك
منذر...تعبان يا زيد صدقني بحاول بس بتقطع من جوه اكتر حاجه متعبه انك تدي لنفسك طول الوقت أمل في حاجه انت عارف انها مستحيل تكون ليك مبقاش فيا حيل خلاص تعبت
زيد...بأبتسامه وبردوا هقولك انك عارف ان الحال من بعضه بس هنعمل ايه مفيش حاجه في أيدنا نعملها وياريت الهروب كان حل يا منذر
منذر....يعني ايه هنفضل كده انا عن نفسي مش قادر.
ابتسم زيد بتفهم هتقدر يا صاحبي صدقني ولو حاسس ان البعد هيريحك شويه خد مفاتيح الڤيلا بتاعتي اهي روح اقعد فيها وابعد يا منذر متفضلش في البيت
بصله منذر بصدمه وإحراج يمكن اتكلموا كتير بس عمر ما حد فيهم قال بيحب مين ويمكن كمان كانوا حاسين ببعض لكن محدش فيهم حب يضايق التاني موقف منذر كان بالنسباله اقوي لان صعب يقوله انا بحب اختك اللي متجوزه اخويا خاف ان زيد يخاف علي فيروز منه خاف انه يفقد الثقه فيه بس زيد كان واثق فيه لأبعد حد ورغم كل الكلام اللي كان بيسمعه عن حبيبه منذر اللي خافيها عنه في السر لكن عمره زعل منه ابداً لانه أتمني اكتر من منذر نفسه انه يكون زوج لفيروز
منذر....زيد انااااا انت يعني.
زيد....شششش راحتك عندي بالدنيا وصدقني يا منذر انا لا عايز اسمع منك كلام ولا محتاج منك تبرير قلبك مش ملكك يا صاحبي زي ما قلبي مش ملكي.
شوف اللي هيريحك وانا هعمله ابعد شويه ريح قلبك وعقلك عايزني اجي اقعد معاك هاجي عايز تبقي لوحدك وتقعد مع نفسك اعمل كده.
منذر....انت عارف انك اخويا صح
بس صدقني انا كنت بتمني تكون اخويا بجد💔
زيد....انا اخوك يالا🤨 و بمزاجك او غصب عنك هتفضل هنا جمبي وهفضل وراك وهتفضل ورايا ويمكن. نرتاح ولا ايه😉
منذر...بحب يارب يا زيد❣️
..............
مر الوقت بسرعه وجه يوم جلسه المحكمه والنطق بالحكم في قضيه قتل تسنيم
وكأن اليوم ده مكانش بس يوم رجوع الحق و تبرئه المظلوم لكن
كان بدايه لتفجير بركان الكارما🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية احفاد الطوبجي) اسم الرواية