رواية احفاد الطوبجي(1) الفصل الخامس 5 - بقلم اميرة اسامه
البارت الخامس..
طلعت صبا وفضل زيد واقف يشرب سيجارته وهو ايده في جيبه وفجأه أفتكر داوود طلع الموبايل من جيبه و أتصل عليه.
داوود....أيوه يا زيد.
زيد...ايه الأخبار يا داوود؟
داوود...مش عارف والله يا زيد بس الدكتور كلامه يقلق ربنا يستر
زيد...ازاي يعني؟
داوود...نفس الكلام محتاجه زراعه كبد.
زيد....طيب وفين المشكـ ـله أكيد ليها حل ولا مفيش متبرع.
داوود...المشكـ ـله الوقت مش في المتبرع يا زيد مع إن حالياً مفيش حد قدامها بيتوافق معاها بس يمكن فيها أمل.
زيد...أمال المشكـ ـله فين؟
داوود...كلام الدكتور ميطمنش من وقت ما الاسعاف جابتها هنا و الدكاتره مسابوهاش كشفوا عليها وأتنقلت العنايه و موصلنها بأجهزه كده غريبه الدكتور شاف كل أوراقها قاللي ان حالتها متأخره جداً وعملها تحليل تاني بس طبعا نتيجته مطلعتش بس هو عموما من كلامه الكانسر منتشر في الجسم كله.
زيد...لا إله إلا الله طيب ليلى عامله ايه؟
بص داوود على ليلى من بعيد بحزن كانت نايمه على الكرسي
داوود....ليلى منهاره يا زيد من وقت ما روحتلها وهي مش مبطله عياط عامله زي العيل الصغير اللي ما صدق لقى حد يتشعبط فيه هتتجنن عليها ومن كتر العياط نايمه المشكـ ـله ان على الحاله اللي هي فيها دي هي كمان مسمعتش الدكتور
زيد...ايوه يعني بردو مش فاهم زراعه الكبد دي أفضل ليها
داوود...الحاله متأخره يا زيد الدكتور شايف انها بهدله على الفاضي وفي خطوره عليها اكتر لان هو منتشر زي ما قولتلك يعني الموضوع مجرد وقت للأسف.
زيد....حاول تمهدلها الموضوع يا داوود ليلى مش هتستحمل أبداً.
داوود...بوجـ ـع عارف يا زيد وده اللي مخـ ـوفنى.
زيد...خليك معاها يا داوود هي محتجالك اكتر من أي وقت
داوود...وأنا جمبها يا زيد.
زيد...طيب أحنا رجعنا تحب أجيلك عشان متبقاش لوحدك
داوود....لا يا حبيبي هتيجي تعمل أيه أصلاً أحنا قعدتنا هنا الدكتور قال ملهاش لازمه بس ليلى مش راضيه تمشي.
زيد...طيب عموماً لو أحتجتني كلمني هتلاقيني عندك فوراً
داوود....ربنا ما يحرمني منك يا زيد.
زيد...بحب ولا منك يا حبيبي يلا روحلها وخليك معاها.
داوود...ماشي يا حبيبي سلام.
زيد...سلام.
قفل زيد مع داوود وطلع على الجناح بتاعه.
اما داوود قفل مع زيد وراح قرب من ليلى وقف بهدوء جمبها كانت رافعه رجلها الاتنين ضماهم لصدرها و سانده راسها على أيدها
بصلها داوود بتآثر وحزن كبير يملأ بحور العالم💔🥺
قرب كف ايده بَعد شعرها عن وشها لمس خدها بحنان
مال بجسمه عليها بهدوء.
داوود...ليلى ...ليلى
فتحت ليلى عينها بهدوء كانت تشبه كاسات الد.م من كتر ما عيطت بصتله بحزن وخـ ـوف طالع من عيونها من غير ولا كلمه
داوود...حبيبي تعالي أروحك إرتاحي شويه و هجيبك تاني
ليلى....مش هقدر اسيب مامي يا داوود.
داوود...مين قال أنك هتسبيها بس هي الوقت نايمه مش حاسه بحد فينا أصلاً وبعدين الدكتور قال مينفعش نستنى هنا يعني قعدتنا هنا ملهاش أي لازمه خليني أروحك ترتاحي شويه وهنيجي تاني.
نزلت دموع ليلى وهي نايمه وسانده على رجلها تجري على وشها من غير ولا كلمه.
مد داوود أيده مسح دموعها وقرب من راسها بهدوء باسها بحب.
مسك أيدها و قومها بهدوء لف أيده عليها قربها أكتر ليه ومشي بيها من المستشفي كلها ومشيت ليلى معاه بإستسلام.
طول الطريق سانده عالشباك وساكته دموعها بس اللي نازله
وصل بيها للڤيلا بتاعتها ودخل معاها جوه وهو ماسكها في أيده كأنها طفله مطيعه مبتعترضش.
دخلت ليلى الڤيلا ووقفت مره واحده تبص على كل ركن ودموعها نازله بحرقه.
وقف قدامها داوود وبصلها.
رفعت ليلى عينها ليه وهي حاسه بضياع.
ليلى...من وقت ما سافرنا لحد ما رجعت وأنا بتعمد أهرب منك يا داوود بحاول مردش على أتصالك على قد ما أقدر حتى لما رجعت محبتش أعرفك بس أنت عرفت
كنت فاكره أني هقدر أكون بعيد عنك كنت فاكره أني مش هحتاجلك وكنت بقول لنفسي حتى لو أحتجتلك مش هلجأ لك أبداً بس معرفتش يا داوود🥺
كل مره بيحصل حاجه ومبقاش عارفه أتصرف أنت أول شخص بيجي في بالي حتي لما مامي كانت بتتعب واحنا مسافرين كنت بلاقى صورتك تيجي قدام عيني وكأنك بتطمنى و أنهارده لما مامي تعبت كل حاجه إتمسحت من دماغي حتي رقم الاسعاف معرفتش أتصرف مفيش حاجه جات قدامي غيرك أنت يا داوود
ومن غير ما أحس لاقيت نفسي بجري على الموبايل و بتصل بيك كنت محتجالك أوي أنا خايـ ـفه يا داوود🥺💔
داوود....بصلها داوود بحزن ومن غير ما يحس شدها لحضنه.
مسكت ليلى فيه وهي منهاره
داوود....انا جمبك يا ليلى مش هسيبك أبداً مهما حصل ولازم تعرفي أن لو ايه حصل هفضل مستني كلمه واحده منك لازم تعرفي ان بمزاجك أو غصب عنك هفضل أمانك و حمايتك وسندك
يا ليلى♥️
ليلى....مامي مش هتسيبني يا داوود مش كده🥺
حضنها داوود أكتر أدعيلها يا ليلى ربنا يشفيها الدعاء بيغير القدر
ليلى...ولو متغيرش؟
داوود...يبقى ده مكتوب يا حبيبي ومنقدرش نعترض
ليلى....انا مليش غيرها يا داوود هي اللي فاضله انا خسرت كل حاجه حتى عمري عشان تفضل معايا مش بعد كل ده تروح مني وتسيبني لوحدي من غيرها.
داوود....وانا روحت فين يا ليلى انا معاكي يا حبيبي ومش هسيبكم أبداً وإن شاء الله هتقوم وهتبقى كويسه
ليلى...بوجـ ـع يااارب💔🥺
داوود...ممكن بقى ترتاحي شويه وانا هرجعلك تاني أنتي محتاجه تنامي
ليلى...متسبنيش يا داوود🥺
أبتسم داوود بحب مقدرش أسيبك تعالي إرتاحي هنا و هفضل معاكي
خدها داوود من أيدها وراح بيها على الكنبه قعد وخدها في حضنه بكل قوته عشان يحسسها بالأمان
وكان هو فعلاً أمانها أستسلمت بسرعه للنوم جوه حضنه
فضل داوود محاوطها بتملك ومسبهاش.
.............
عدت الساعات صحيت روح كالعاده أول واحده وبدأ الشغالين يحضروا الفطار.
ولأن الفطار معاد مقدس حتى لو سهروا لازم الكل يصحى في نفس المعاد.
بدأوا يتجمعوا على السفره مع بعض.
جلال....وهو بيتاوب مش عارف أمته هنخلص من الجيش ده هيحصل ايه يعني لما تفطروا من غيري.
راجح....ولا حاجه هنتبسط والله ونفسنا هتتفتح عالأكل.
جلال....حلو أوي حيث كده بقى اطلع أكمل نوم.
راجح...مكانك يا ولد 🤨 عشان تبقى تسهر لوش الصبح انت و الصيع دول.
نادر....طب واحنا مالنا بس احنا نطقنا يا باشا.
يوسف...ما تخرس بقى جايبلنا الكلام كده على طول.
سالم...مش فاهم انا مش قد السهر بتسهر ليه🙄
زيد....ماهو لو مفيش شيـ ـطان يوسوس كان زمانه مخمود بدري وصاحي من غير برطمه.
سالم....شيـ ـطان🙄
قاسم...بضحك بتفكر كتير ليه أكيد يقصدك.
روح....أفضلوا كده ناقروا في بعض ليل ونهار كأنكم مولودين فوق روس بعض.
راجح...ماهما كده فعلاً😂
نزل في الوقت ده أيمن وصبا
أبتسم أيمن رغم ان ملامحه باين عليها الحزن...صباح الخير
صبا....صباح الخير
الجميع...صباح النور
روح....تعالوا يا حبايبي يلا عشان نفطر.
قعد أيمن وقعدت صبا جمبه وكانت قدام زيد بصت عليه عشان تشوف ملامحه وتفهم منها هيتكلم في حاجه ولا لأ
لاقيته مش باصص عليهم خالص و بياكل كأن مفيش أي حاجه
ارتاحت صبا وكانت متعمده تلبس حاجه تغطي العلامات اللي في جسمها كويس.
راجح....هو داوود فين كل ده الفطار هيبرد؟
زيد...وهو بياكل ومش باصص لحد أفطروا يا باشا داوود مش في القصر.
راجح....مش في القصر راح فين بدري كده انهارده أجازه.
قاسم...اه صح راح فين وخرج امته؟
زيد...ببرود مع ليلى.
بصوا كلهم على راجح اللي سكت ومعلقش.
روح...احمم ليه في حاجه ولا أيه يا زيد.
زيد....والدتها تعبت بليل اوي والاسعاف جات خدتها داوود بيقول ان حالتها متأخره محتاجه تعمل عمليه زرع كبد وللأسف حتى دي مفيهاش أمل لأن الكانسر أنتشر في كل جسمها وفي مرحله أخيره.
روح...بحزن حبيبتي يا ليلى زمانها منهاره.
زيد....فعلاً داوود بيقول ان حالتها وحشه أوي أنا هفطر و شويه كده و أروحله وبعدين هطلع على المطار أجيب مراد
روح...طيب ما تاخدني معاك يا زيد وفجأه سكتت و بصت لراجح
بأستعطاف أنا أقصد يعني البنت لوحدها وملهاش حد وأكيد هي الوقت محتاجه حد يكون جمبها.
أبتسم راجح بهدوء وهز راسه
راجح....طبعاً يا روح طول عمرك صاحبه واجب.
زهره....طيب ادام روح هتروح معاك يا زيد اجي انا كمان.
زيد....تمام تعالوا مفيش مشكله بس السواق هيجي معاكم عشان انا مش هقدر أرجعكم.
روح....مفيش مشكله يا حبيبي أحنا نرجع مع السواق.
راجح....بلاش السواق انا هاجي معاكم.
بصوله كلهم من غير أي تعليق أبتسمت روح ليه بحب وهزت راسها.
راجح...يعني انا بقول واجب وكمان عشان داوود ميبقاش لوحده.
روح....بحب واجب بردوا يا حبيبي أكيد داوود هيكون مبسوط أوي.
هز راجح راسه وكمل أكل.
قرب ايمن من صبا بصوت واطي
أيمن....تحبي تروحي معاهم
بصتله صبا وسكتت.
أيمن...يعني أنا عارف انك بتحبي ليلى وأكيد هتفرح لو روحتي
ابتسمت صبا... ياريت
أبتسم ايمن بحب تمام
أمير....طيب يا زيد على بال ما تروح وتخلص هقابلك ونطلع مع بعض على المطار
زيد...ماتخليك انت
أمير....مراد وحشني اوي وبصراحه ما صدقت انه جه.
زيد...خلاص هنبقى مع بعض على الموبايل.
أمير....أشطا
جلال...وانا هنام شويه عشان لما تيجوا اكون فوقت واعرف اقعد معاه وحشني اوي.
راجح...الحق ناملك شويه عشان من بكره هتنزل معانا الشركه.
جلال....🙄🙄مصمم يعني
راجح.....اه في أعتراض
جلال...و أنا هعترض ليه أنا مالي لاحقوا انتوا بقى على الخساير اللي هسببهالكم😁
راجح....وريني كده لو تقدر وعموما انت هتبقى تحت عين زيد من بكره ابقى خسر الشركه بقى
جلال...لا والنبي زيد لأ.
زيد....كمان انت اللي رافض🤨 بقولك ايه يا باشا أبعدني عن جلال لو خايـ ـف عليه عشان انا مبهزرش في الشغل وجلال مش هيستحملني.
راجح...ماهو ده المطلوب
زيد....معلش يا باشا لما يعقل ويركز شويه ابقى احط عيني عليه.
بص راجح لقاسم.
قاسم...بضحك لا بقول ايه يا باشا كله إلا جلال.
جلال....مش فاهم انا يعني هو أنا جربان😒
ضحكوا كلهم عليه.
روح....سمعتك سبقاك.
فرح...بضحك نفسي أشوف حد طايقك في القصر ده😂😂
جلال....بلاش أنتي هااا😡
راجح ....خلاص يبقى شغلك من بكره مع ياسين.
ياسين....😳 الله وانا نطقت.
ضحك سالم ونادر على ياسين
يوسف....البسسسس😂
راجح....ايه يا سي ياسين انت كمان
ياسين....مفيش يا باشا بس هو انا الحيطه المايله صدقني معايا انا بالذات مش هينفع انا وجلال دونت ميكس خالص من بكره هتلاقي وشه كله بايظ من اللي هعمله فيه.
راجح....ليه يا خويا مش بتسهر معاه واصحاب اوي اشرب بقى بقول أيه انا قولت كلمتي خلاص جلال هيبقى تحت عينك.
جلال....بضحك ياعيني عليك يا ياسين كان طيب😂😂😂
ياسين...الحقي ودعيه يا روح😒
روح...بضحك في ايه يا ولاد هي حرب ده جلال ده قمر وكيوت
جلال....امي اوي أقسم بالله😍
زبد...كيوت😏
جلال...اه كيوت مالك انت.
زيد...طب أظبط يا كيوت بدل ما أفضحك🤨
جلال...بضحك أخويا اوي اقسم بالله😂🙄
فضلوا يضحكوا مع بعض
بعد وقت بسيط خلص زيد اكل وقام وقف.
زيد....انا هخرج اقعد بره شويه و أشرب القهوه تكونوا انتوا جهزتوا
روح...ماشي يا حبيبي.
زيد....أيمن لو فطرت تعالى معايا عايزك شويه.
رفعت صبا عينها بسرعه على زيد بتوتر.
لكن زيد محاولش يبصلها خالص
ايمن....انا كلت خلاص جاي معاك
زيد...طيب يلا.
سالم...أيه اسرار🤨
زيد....خليك في حالك😒
يلا يا أيمن.
سالم...اعوذ بالله😒
..............
خرج أيمن وزيد مع بعض قعدوا في الجنينه طلع زيد السجاير حط واحده بين شفايفه وقرب من ايمن العلبه وخد سيجاره هو كمان.
أيمن...في ايه شكلك وراك حاجه
زيد....🤨انا نفسي اعرف حاجه واحده بس انتوا ليه ديماً شايفين ان ورايا مصيبه
أيمن...بضحك ياباشا لا مصيبه ولا حاجه بس زي ما تقول كده شكلك يقلق 😂
زيد...😳انا ليه مكتوب على وشي شكل للبيع
أيمن...مش بالظبط🙄
زيد.....بضحك هستنى ايه من ولاد راجح الطوبجي قال وانا اللي بقول عليك شبههي
أيمن...ياعم وانا أتكلمت😂
زيد....ماشي يا سيدي عموما انا لا جاي بمشكـ ـله ولا مصيبه كل الحكايه اني حابب أدردش معاك مش أكتر.
أيمن...بحب يا باشا احنا نطول زيد راجح الطوبجي بنفسه يدردش معايا.
زيد...بضحك طب والنبي سيب الطبله اللي داخل تطبلى بيها دي على جنب
أيمن...انا غلطان 😂 مش كفايه اني بمجد فيك
زيد....لا وحيات ابوك من غير تمجيد.
أيمن...ماشي يا عم يلا قول انا سامعك.
زيد...مفيش حاجه مهمه كل الحكايه اني كنت عايز أعرف ايه اخبارك مع صبا.
بصله ايمن باستغراب من سؤاله
أيمن...صبا؟ مش فاهم يعنى ايه؟
زيد...هو أيه اللي مش مفهوم من سؤالي بسألك عن أحوالكم مع بعض خصوصاً اني حاسس ان خلقتك مقلوبه
أيمن....بإبتسامه حزن متقلقش يا زيد أحنا تمام
زيد....مشكـ ـلتي إني لا بحب ولا بفهم كلمة تمام دى
أيمن....تمام يا زيد كويسين أصلي بصراحه مش فاهم سؤالك و حاسس ان وراه حاجه خصوصا يعني أنك اول مره من يوم ما أتجوزت انا وصبا تسألني السؤال ده.
زيد....لو سؤالي ضايقك اعتبرني مسالتهوش يا أيمن.
أيمن...ايه اللي أنت بتقوله يا زيد
لا طبعاً أكيد مضايقتش أضايق ان أخويا الكبير بيطمن عليا بس حقيقي مفهمتش سؤالك وحاسس ان وراه سؤال تاني أهم
زيد...هو من ناحيه في هو في بص أنت عارف اني مليش في اللف والدوران كل الحكايه ان انا وأخواتك رجعنا على الفجر كده لقينا صبا قاعده لوحدها في الجنينه وكان باين عليها انها زعلانه هي متكلمتش في اي حاجه على فكره بس ملامح صبا بتفضحها انت عارف هي مبتعرفش تداري بس فا حسيت ان في مشكـ ـله بينكم عشان كده قولت اسألك وخد بالك أنت عارف ان انا لا شخص فضولي ولا عمري إتدخلت في حيات أي حد زي ما أنت قولت انك مستغرب لاني عمري ما سألت يمكن عملتها مره واحده بس مع قاسم في بدايه جوازه من زهره زمان وكنت وقتها لسه صغير وحصل تاتش بسيط بينهم ومحبتش اشوفه مزعلها وكانت المره الأولي والأخيره والحمد لله قاسم وزهره بيتضـ ـرب بيهم المثل في حياتهم مع بعض
أكيد بقى لما اشوف اخويا الصغير وبنت عمتي في بينهم حاجه لازم أسألك
أيمن....أنت عارف يا زيد اني بحب صبا.
زيد...عارف وعارف كمان ان هي بتحبك زي ما بتحبها عشان كده قولت اشوف في ايه خصوصا اني عارف انك شخص كتوم يا ايمن ومش سهل تعبر عاللي جواك.
ايمن...بابتسامه بسيطه طالعلك
زيد....بضحكه هاديه عارف وعارف كمان ان ده شعور وحش اوي انك تبقي شايل هم الدنيا كله و كاتم جواك انا عن نفسي جربته كتير او بمعني اصح طول عمري بجربه ومش عايزك تبقى زيي يا أيمن
أيمن...أوقات كتير يا زيد بيبقى جواك حمل كبير شايله لوحدك بس بيبقى صعب أنك تخرجه و مبتبقاش عارف اصلاً تقول ايه
زيد....وليه تشيله لوحدك من الاول يا أيمن وليه شايف انك صعب تخرجه
أيمن....زي ما انت شايل اللي جواك ولحد الوقت مخرجتوش براك.
بصله زيد بتوتر بسيط...بس كمان اوقات لما بحس اني تعبان بتكلم
أيمن....يمكن عشان اللي أنت شايله سهل إنك تتكلم فيه لكن لما اللي لما تبقى شايل حاجه أكبر منك أنت شخصياً بيبقى صعب
زيد....بقلق أنت هتقلقني عليك ليه يا ايمن في ايه يا حبيبي قولي يمكن أقدر أساعدك ولو مش حابب تتكلم معايا أنا تقدر تتكلم مع اي حد ترتاحله بابا روح حد من اخواتك او صبا نفسها
أيمن....انا مش بقلقك يا حبيبي وكمان لو في حد ينفع اتكلم معاه فا اكيد مش هلاقي غيرك أنت عارف انك اقرب حد ليا بس صدقني انا كل الحكايه حاسس اني تعبان جوايا وجـ ـع مش عارف أوصفه ويمكن فعلا صبا كانت زعلانه مني لأني طلعت عصبيتي عليها.
زيد....بس العصبيه دي ينفع توصل لمد ايد يا أيمن؟
بصله ايمن بأستغراب وسكت.
زيد...قولتلك هي مقالتليش حاجه بس وهي واقفه معانا امبارح زي ما ظهر على ملامحها انها مضايقه من حاجه ظهرت كمان على أيدها علامات زرقاء هي قالت أتخبطت في الباب بس انا مصدقتهاش وبصراحه كنت مضايق منك عشان مهما حصل متوصلش اننا نمد ايدنا خصوصا ان دي مش طريقه حد فينا يا أيمن وزي ما انت اخويا وتخصني صبا من دمي وتخصني ومتربيه في وسطنا
أيمن...بس انا ممدتش ايدي عليها فعلاً يا زيد وعمرها ما حصلت مني.
زيد....بأبتسامه تمام وانا مصدقك ومصدقها ويمكن شكل أيدها بس اللي خلاني كلمتك ولولا كده مكنتش أدخلت ابداً انت عارف ان روح وصبا وزهره وفيروز وفرح وجنه بالنسبالي و بالنسبالنا كلنا المفروض انهم خط احمر هما و أي ست هتشيل اسم الطوبجي
أيمن...عارف يا حبيبي وأكيد انا زيك بالظبط صدقني هو كان شد بسيط بينا وخلص يمكن هي كانت لسه مضايقه شويه بس خلاص
زيد...وانا مش عايز اي حاجه غير انها تكون مبسوطه معاك وانت بتراعي ربنا فيها ولازم تعرف اني مش هضغط عليك تحكيلي اللي جواك بس أنا موجود اي وقت تحب تتكلم.
ايمن...ربنا يخليك ليا يا زيد وميحرمنيش منك ابداً
زيد...ولا يحرمني منكم ابداً يا ولاد الطوبجي
ايمن...بإبتسامه بقولك ايه صحيح صبا هتيجي معاكم عند ليلى.
زيد...طيب تمام تيجي الباشا كده كده جاي معانا هترجع معاهم بقى عشان هروح أجيب مراد
أيمن....طيب تمام بقولك ايه صحيح ايه التغيير الجذري بتاع الباشا ده
زيد...تقصد يعني عشان رايح يشوف ليلى.
ايمن...ايوه مش غريبه شويه.
خد زيد نفس طويل من السيجاره وبصله.
زيد....ولا غريبه ولا حاجه كل الحكايه إن أبوك حاسس بالذنب من ناحيه داوود وليلى و شايف انه ظلـ ـمهم و بقاله فتره بيحاول يكفر عن الذنب ده و بيحاول يراضي داوود بأي طريقه
أيمن....هو من ناحيه ظلـ ـمهم فاهو ظلـ ـمهم اينعم انا عارف انه كان غصب عنه بس كمان ليلى مكانش ليها ذنب واللي واجـ ـع قلبي في كل الحوار ده هو داوود مش سهل على الراجل انه يحب ويتحرم من حبيبته كل السنين دي والمشكله ان داوود تقريباً شبهنا مبيتكلمش كتير بيكتم جواه
زيد...وهي دي المشكـ ـله فعلاً بس عموماً انا متفائل خير
أيمن....يارب يا زيد سلملي على ليلى كتير
زيد...تعالى معانا لو حابب
أيمن...خليها مره تانيه انا مش في المود خالص الوقت هبقى اكلم بس داوود واطمن عليه
زيد...خلاص تمام ونتقابل بليل لما برنس العيله يوصل
أيمن...بضحك مراد والله وحشني
زيد...ووحشني انا كمان رغم ان كنت لسه معاه و وحشني قلت ادبه بس أعمل ايه قدري😂😂
أيمن...بضحك ده مصيبه ده كمان
زيد...بقول ايه تعالى يلا نروح نستعجلهم
ايمن...يلا بينا.
..................
في ڤيلا الباشا..
حسام....صباح الفل
فيروز...بإبتسامه بسيطه صباح النور
حسام....يلا قومي عشان ننزل نفطر
فيروز...معلش يا حبيبي انزل انت انا مليش نفس.
حسام...مش هتضايقك يا فيروز متقلقيش.
بصتله فيروز وسكتت🥺
حسام...بإبتسامه طيب بقولك ايه؟ أيه رأيك بما أني اجازه انهارده نخرج نفطر بره و نقضي اليوم مع بعض
فيروز...بسعاده بجد يا حسام😍
حسام...بجد يا قلب حسام
فيروز...ايه ده بس انا كنت عايزه أروح اشوف مراد المفروض انه هيوصل انهارده😟
حسام...طيب وايه المشكله نخلص يومنا براحتنا وبعدين نطلع عليهم هناك
فيروز...بجد يا حبيبي
حسام...طبعا يا قلبي
فيروز....بحب حضنته انا بحبك اوي يا حسام😍
حسام...وأنا مبحبش حد غيرك♥️
يلا قومي أجهزى بسرعه وانا هسبقك على تحت
فيروز....ماشي يا حبيبي
خلص حسام بسرعه ونزل سبق فيروز كانت كاريمان مستنياهم على الفطار ومنذر مكانش لسه نزل
حسام....صباح الفل يا ست الكل
كاريمان...صباح السعاده يا نور عيني يلا عشان تفطر
حسام...معلش اعفيني انا انهارده هاخد فيروز ونفطر بره ونقضى اليوم مع بعض وبعدين نروح على القصر عندهم عشان عايزه تسلم على عمها مراد جاي من السفر
كاريمان...بملامح جامده لكن حاولت تخفيها بسرعه و تظاهرت بالحزن هتسيبني افطر لوحدي
حسام...ماهو منذر زمانه نازل
كاريمان...هو منذر بيفطر اصلا زي الناس وبعدين انت عارف منذر يعني طول الوقت بينظر على اي حاجه أعملها.
حسام....ليه مش منذر ده حبيب القلب😉
كاريمان...طبعاً حبيب القلب بس انت كمان حبيبي ومبعرفش افطر من غيرك انت واخوك
افطروا طيب معانا وبعدين ابقى اخرج
حسام...بحب معلش يا امي انا وعدت فيروز ومش عايزها تزعل
كاريمان....معاك حق المهم هي متزعلش😔
حسام....مالك بس يا امي انا مش عايز اخرج وانتي مضايقه كده
نزل منذر في الوقت ده.
منذر....وهتضايقها ليه عالصبح ماهي زي الفل اهي صباح النور
كاريمان/ حسام.... صباح الخير
منذر...ايه مالها زعلتها ليه
حسام...لا والله مزعلتها كل الحكايه اني كنت هاخد فيروز و نفطر بره
منذر....حلو جداً طيب وفين المشكله يا ست الكل
كاريمان....بقلق من منذر ابداً مفيش مشكـ ـله كل الحكايه بقوله يفطروا معانا وبعدين يخرجوا خصوصا اني مبعرفش افطر من غير ما افطركم بأيدي
منذر....ابتسم منذر كاريمان هانم الباشا قرب منها باس راسها انا وحسام اتفطمنا من زمان خلاص كبرنا وبقينا رجاله ولو على حسام يا ستي اطمني مراته معاه تأكله بايدها وتطمن عليه اما انا بقى ياست الكل مسك ايدها حطها في ايده وخدها عالسفره جعان اوي وبما اني لسه مجوزتش فا مسموح ليكي تأكليني بأيدك وتطمني عليا كمان.
بصتله كاريمان بغضب بسيط ومقدرتش تعترض
اما منذر بص لحسام ابتسم وغمزله😉
ضحك حسام بحب وسكت
نزلت فيروز في الوقت ده
فيروز...صباح الخير
منذر...صباح الفل
كاريمان...صباح الخير
حسام...ايه يا حبيبي جاهزه
فيروز....اه جاهزه
منذر....يلا ياسيدي انت وهي من غير مطرود روحوا افطروا متنسيش يا فيروز تأكلي حسام 😉
ابتسمت فيروز هي وحسام واستأذنوا ومشيوا
كاريمان....أنت قاصد تضايقني صح😡
منذر...بإبتسامه ما تهدى على نفسك يا كوكي مالك كده أتفطم خلاص🤨 يلا أكليني انا لسه متفطمتش😉
ابتسمت كاريمان غصب عنها وبدأوا يفطروا مع بعض
............
خرج راجح وركبت معاه روح وزهره وصبا
وركب زيد عربيته و اتحركوا مع بعض.
اثناء الطريق اتصل منذر بزيد
زيد.....عايز ايه
منذر...واحشني وعايز اشوفك
زيد...لا خلاص كان في وخلص أخرك معايا كان امبارح وانت اللي عملت فيها مهم وصاحب شركه و إجتماعات😒
منذر...بضحك😂 ميبقاش قلبك اسود بقى انت عارف ميمنعنيش عنك غير الشديد القوي
زيد....والله لو قلبت رقاصه ما هعبرك.🤨
منذر....طيب بقولك ايه هصالحك وهأكلك اكلت سمك وجمبري تحلف بيها في المكان بتاعنا
زيد....بضحك هو باين عليا اني بقيت طفس ولا ايه الكل بيرشيني بالأكل😂
منذر...أعمل ايه طيب ماهي دي الحاجه الوحيده اللي ممكن اجيبك بيها لا ينفع معاك نسوان ولا اي إغراءات ماديه
زبد...بضحك ماشي يا سيدي اشوفك بليل هجيب بس مراد من المطار و اقعد معاه شويه وبعدين أقابلك
منذر...خلاص اتفقنا✋🏻 يلا سلام
زيد....سلام
..................
في المستشفي
فضلت ليلى واقفه قدام العنايه باصه على والدتها من الزجاج ودموعها نازله.
داوود....حبيبي كفايه عياط بقى عشان خاطري.
ليلى...هي ليه مش بتصحي يا داوود
داوود...ياحبيبتي هنا مدينها مسكنات و مهدئات عشان تفضل مرتاحه الدكتور مش لسه قايل انها فاقت الصبح ورجعت نامت تاني
ليلى...هتبقى كويسه مش كده
داوود...بحب هتبقى زي الفل وهتقوم و هترجعلنا
ليلى...يارب يا داوود
...ليلى
بصت ليلى على الصوت لقتها روح
ليلى...روح🥺
قربت منها روح حضنتها بحب
فضلت ليلى تعيط في حضنها
روح...هتبقى زي الفل متخـ ـافيش
زهره...بتآثر ليلى حبيبتي متخـ ـافيش
ليلى....مامي تعبانه اوي يا زهره
زهره....هتخف والله وهتبقى كويسه وبعدين هي تعبت كتير اوي واتحملت عشانك اكيد هتتحمل وهتعدي
روح...اه والله هتبقى كويسه ادعيلها انتي بس
صبا....حطت ايدها على شعر ليلى بحنان متخـ ـافيش يا ليلى كلنا معاكي يا حبيبتي.
بص داوود لراجح اللي واقف وابتسم بحب وحس انه مرتاح اكتر لما شافه معاه
ابتسم راجح لداوود بحب من غير اي كلام.
زيد....قرب زيد منها ألف سلامه عليها ياليلى ربنا يقومها بالسلامه
ليلى....الله يسلمك يازيد بجد تعبتوا تفسكم اوي
زيد...تعب ايه بس يا ليلى اللي بتقولي عليه.
روح...حبيبتي احنا اهل وانتي عارفه انك غاليه علينا.
بصت ليلى بطرف عينها على راجح.
راجح...أزيك يا ليلى.
ليلى....الحمد لله انا بخير شكراً يا باشا على زيارتك
راجح....مفيش شكر بينا يا ليلى ان شاء الله ربنا هيطمنك عليها
ليلى...يارب.
راجح....طيب مفيش حل لو يعني ممكن تسافر بره
ليلى....للأسف لأ احنا فضلنا كتير بره بس من غير أي فايده
صبا.....اطمني يا ليلى أكيد هتعدي زي ما عدت قبل كده
ليلى....المرادي شكلها مش هتعدي يا صبا
روح...ليه التشاؤوم بس ده هتبقى زي الفل وبكره تقولي روح قالت
ليلى...يارب يا روح انا مليش غيرها في الدنيا دي كلها.
زيد....كلنا معاكي يا ليلى وهي هتقوم وهتبقى وسطنا اطمني
داوود....اااا طيب تشربوا حاجه
روح ...لا نشرب ايه احنا جايين عشان نطمن على ليلى ووالدتها
زيد....خليك يا داوود احنا بس شويه و ماشيين على طول
داوود....مراد هيوصل امته
زيد...شويه كده يعني هنرجع على المغرب كده
داوود...هتروح تجيبه انت
زيد....بإبتسامه وانا ورايا غيركم يا ولاد الطوبجي
داوود...بإبتسامه وصوت واطي كان المفروض انا اروح اجيبه بس
زيد...بس ايه هتسيب ليلى لوحدها متحملش هم انا هروح وامير هيقابلني وجاي معايا
داوود....ربنا ما يحرمني منك يا زيد
زيد...بحب ولا منك يا عمو😉
خبطه داوود على كتفه
زيد...ابقى ارتاح شويه انت من امبارح تعبان
داوود....متقلقش عليا
..........
راجح....لو في حاجه يا ليلى اقدر اساعد بيها انا مش هتأخر
ليلى....شكراً انا مش محتاجه اي حاجه و الدكاتره هنا مش مقصرين
راجح...عموما انا موجود وكلنا موجودين جمبك
ليلى...ميرسي يا باشا.
بدأوا....يسلموا على ليلى عشان يمشوا
داوود....بصوت هادي شكراً
ابتسم راجح و طبطب على كتفه
خلي بالك منها
داوود...متقلقش عليها و معلش يا حبيبي انا مشغول بس...
قاطعه راجح ملكش دعوه بأي حاجه كلنا موجودين خليك انت بس معاها يا داوود
داوود....حاضر
بعد وقت بسيط خرجوا من المستشفي و سابوهم
قرب داوود من ليلى لف ايده عليه و باسها من راسها
داوود....انا جمبك♥️
ابتسمت ليلى من وسط دموعها ومسكت ايده بكل قوتها عشان تحس بالامان اللي مش بتلاقيه غير معاه هو وبس♥️
.....................
مسكت روح في ايد راجح وكانت ماشيه جمبها زهره بيتكلموا
اما زيد وصبا كانوا وراها
كان ماشي زيد باصص قدامه من غير ولا كلمه صبا كانت هتتجنن وتعرف قال ايه لأيمن و باين عليها التوتر.
وقبل ما يقربوا من باب المستشفي فجأه مسكته صبا من دراعه ووقفت
بصلها زيد بإستغراب.
صبا....قولتله ايه يا زيد
زيد....هو مين؟
صبا...ايمن يا زيد.
زيد...قولتله ايه في ايه مش فاهم
صبا....زيد هو مزعلنيش على فكره ومحصلش اي حاجه من اللي في دماغك دي.
ابتسم زيد وفضل باصصلها وساكت.
صبا....بتوتر باين على كلامها ااا انا مش بكدب على فكره وكمان اكيد لو في حاجه هقولك ووو كمان يعني ااا.
زيد...قاطعها محصلش حاجه يا صبا هو مينفعش اتكلم مع اخويا عادي. كنا بنتكلم في الشغل مش اكتر وبعدين انا صدقتك على فكره مع انك عارفه يا صبا من وانتي صغيره ملامحك بتفضحك
بصتله صبا 🥺 قصدك ايه
زيد...بإبتسامه قصدي اني صدقتك يا صبا🙂 ومتقلقيش متكلمتش مع ايمن عنك ممكن يلا بقى عشان سبقونا وعايز اروح اجيب مراد.
فضلت صبا بصاله وهزت راسها بهدوء🥺 ومشيت جمبه وهي ساكته.
............
في مكان تاني خالص خارج الحدود الراقيه
صريـ ـخ و صوت عالي واصوات دوشه
حسين....اه هوريكي يا فاجـ ـره
انا هفضحك وسط الناس يا بنت الكلــ ـب.
حطت ايدها على ودنها وهي سامعه صوت ابن خالتها فاضحها في الشارع وفضلت تصـ ـرخ بوجـ ـع وقهر💔
..............
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية احفاد الطوبجي) اسم الرواية