رواية احفاد الطوبجي(1) الفصل الثاني و الخمسون 52 - بقلم اميرة اسامه
البارت الثاني والخمسين🔥🔥
.................
رجع الشباب بعد يوم طويل علي القصر
ومعاهم مريم وداده زينب
مريم كانت ماسكه في ايدها ونايمه في حضنها زي العيال الصغيره.
مراد...حمدالله علي السلامه نورتي ياست الكل انتي ومريم.
زينب....ده نورك يا استاذ مراد والله مش عارفه اقول ايه علي كل اللي عملتوا معانا ربنا يحميكم يارب.
مراد....ولا أي حاجه كلنا تحت امرك
زينب....الامر لله واحده
نادر.....يلا ننزل.
زينب...مريم مريم اصحي يا حبيبتي.
مراد....هي نامت.
زينب....اه نايمه
فتحت مريم عينها بهدوء وبصت حواليها فتح نادر الباب ليها ومدلها أيده
نادر....تعالي يامريم يلا.
مسكت مريم ايده ونزلت بهدوء
فتح مراد الباب لزينب وسندها ودخلوا كلهم جوه روح وراجح وباقي العيله كانوا منتظرنهم.
مراد....مساء الخير
الجميع...مساء النور.
راجح...حمدالله علي سلامتكم.
زينب....بإحراج الله يسلم حضرتك.
مراد....دي داده زينب يا باشا وبص لزينب اكيد انتي عارفه راجح باشا اخويا و روح هانم.
زينب....طبعاً اعرف الباشا شوفت بس روح هانم في الصور
روح....نورتي الدنيا يا حبيبتي والف حمدالله علي سلامتك انتي ومريم.
زينب...الله يسلم حضرتك يا هانم
راجح....بأبتسامه نورتي المكان ياست الكل.
زينب....منور بأصحابه معلش احنا اسفين جداً علي الإزعاج ده.
راجح...متقوليش كده ياست زينب ده بيتكم واحنا ضيوف فيه
روح...انتوا هتنورونا والله انا حضرتلك الاوض بتاعتكم وهجيبلكم انهارده العشاء فوق عشان ترتاحوا ومن بكره هتبقوا معانا علي السفره.
زينب...ليه التعب ده بس والله ماعارفه اقول ايه لكل اللي بتعملوا معانا.
روح...دي حاجه بسيطه وبعدين انتي كمان باين عليكي انك تعبانه اوي.
زينب....انا زي الفل الحمد لله السكر كان مش مظبوط شويه بس ولاد حضرتك عملوا معايا كل حاجه حلوه وبقيت كويسه والله.
راجح...ده واجب عليهم ياست زينب ولو حاسه بتعب اوي حاجه قولي احنا هنا زي أهلك.
زينب....ده شرف ليا والله وصدقني انا بخير يمكن محتاجه بس انام شويه لأني منمتش من امبارح وكمان عزيز الله يسامحه كان سايبنا في اوضه متصلحش للبني ادمين.
راجح....اهو ربنا ريحنا منه ومن سيرته خالص وان شاء الله مفيش تعب تاني وأنتوا هنا معانا في أمان❣️
زينب....ديماً يارب تكونوا في امان❣️
روح...طيب يلا تعالي اوريكم الاوض بتاعتكم.
مريم...بتعب رهيب صوتها طلع بالعافيه
ممكن طلب؟
روح...طبعاً يامريم اطلبي.
مريم...بدموع زي الاطفال انا عايزه داده زينب تبقي معايا في الأوضه🥺
ابتسمت روح بحزن بس كده عيوني تفضل معاكي في الأوضه أنا بس قولت عشان تبقوا براحتكم.
زينب....معلش يا روح هانم مريم من صغرها مرتبطه بيا حتي وهي مع عزيز كانت بتنام معايا انا.
راجح....علي راحتها وادام انتوا متعودين علي كده خلاص خليكم مع بعض.
نادر....طيب يا داده انتي تعبانه هتقدري تاخدي بالك منها هي محتاجه حد يساعدها طول الوقت دي مش قادره تقف علي رجلها.
زينب...متقلقش عليا انا زي الفل طول مانا شيفاها بخير.
روح....وبعدين انا والبنات معاهم بردوا متقلقش.
صبا...ولنا الاوضه بتاعتي جمب اوضه مريم كل شويه هدخل اطمن عليهم.
زينب...بدموع وابتسامه ربنا يسعدكم يارب والله كتير اوي ذوقكم معانا.
راجح...بابتسامه بسيطه امسحي دموعك ياست زينب قولتلك احنا اهل واعتبري الشباب هنا زي مريم بالظبط.
زينب...ربنا يحميهم من كل شر.
روح...يارب❣️ يلا تعالي معايا.
طلعت روح معاهم ياسين سند زينب ونادر ماسك مريم وصلوهم لأوضتهم.
روح....السرير كويس عليكم؟
زينب...ده زي الفل اوي.
روح...بابتسامه طيب هتلاقي في الدولاب هنا غيارات ليكي وهنا في غيارات لمريم كلها حجات جديده ليكم تستخدموها لحد ما نجيب حاجتكم.
نادر...باذن الله لو قدرتي بكره يا داده هاخدك و ناخد معانا حد من البنات نلم حاجتكم.
زينب....ان شاء الله يا حبيبي وبجد الكلام رايح مني مش عارفه اقول ايه
روح...ولا اي حاجه ارتاحوا بس والعشاء هيجيلكم حالاً عشان مريم تاخد علاجها كمان.
زينب....تسلم ايدك ياهانم.
روح..بأبتسامه يلا خدوا راحتكم بعد اذنكم.
صبا...لو احتاجتي اي حاجه نادي عليا وانا هاجي اساعد حضرتك.
زينب....شكرا يابنتي ربنا يحميكي يا حبيبتي❣️
صبا...بعد اذنكم.
خرجوا كلهم وفضل نادر ماسك أيدها وهي قاعده علي طرف السرير في دنيا تانيه 💔
باس نادر راسها و أنحني لمستواها.
نادر...مريم انا جمبك يا حبيبتي ماشي لو احتاجتي اي حاجه خلي داده زينب تنادي عليا ماشي❣️
هزت مريم راسها وفضلت ساكته.
نادر....داده زينب انتوا هنا في بيتكم يعني بلاش أي إحراج لو حابه تخرجي من الاوضه انتي ومريم اخرجوا ونادي عليا لو محتاجه اي حاجه.
زينب....ربنا ميحرمنا منك يا أبني.
نادر....يلا خدوا راحتكم ❣️
خرج نادر وقفل وراه الباب
راحت زينب علي مريم قعدت جمبها وضمتها لصدرها.
زينب....مريم يا حبيبتي فوقي لنفسك بقي خلاص خلصتي من عزيز مش عايزه اشوف الحزن اللي في عنيكي ده ابداً
مريم.....بحزن تفتكري يا داده انا فوقت من الكابوس خلاص🥺
زينب...اه يامريم فوقتي وقدرتي تصحي منه انقذتي نفسك وأنقذتيني معاكي قدرتي يا مريم تعملي اللي بتحلمي بيه طول عمرك❣️
مريم....انا تعبانه اوي وعايزه انام🥺
زينب....تنامي ايه مش قبل ما تاخدي دش دافي يريح جسمك يلا قومي معايا هحضرلك غيار
مريم..مش قادره وانتي مش هتقدري.
زينب...لا هقدر وانتي كمان لازم تقدري يلا قومي معايا.
قامت زينب علي الحمام فتحت المايه وملأت البانيو مايه دافيه و شاور
وراحت طلعت غيار من الدولاب
اول ما البانيو جهز راحت بهدوء خدت مريم كانت ماشيه معاها كأنها طفله لكن حزينه💔
قلعتها هدومها وسابتها بالغيار الداخلي ودخلتها بهدوء في البانيو
اول ما جسمها لمس المايه أتألمت🥺
مريم...اااااااه
زينب...بحزن ودموع معلش يامريم استحملي الوقت مش هتحسي بالوجع حقك عليا ياحبيتي مقدرتش اعملك حاجه🥺
سندت مريم راسها علي البانيو ونزلت دموعها بحزن كبير.
زينب...متخافيش مش هجيب علي الخياطه اللي في راسك مايه قربت زينب المايه من شعرها وهي بتحاول متجبش علي مكان الجرح.
مريم...مش فارقه كتير يا داده الجرح اللي في قلبي اكبر بكتير🥺💔
زينب...بعد الشر عن قلبك يا حبيبتي عارفه يامريم من وقت ماهربتي لحد ما جيتي وشوفتك قدامي قلبي مبطلش دق يمكن السكر بتاعي وطي بسبب خوفي عليكي اكتر من الحبسه اللي كنا فيها مفيش ثانيه عدت إلا وانا بدعي من قلبي لربنا انه يحميكي ويوصلك بخير كنت خايفه عليكي اوي حد يشوفك وكنت خايفه عليكي وانتي بتجري بليل لوحدك وكنت خايفه عليكي تتعبي وتقعي من طولك🥺
لما شوفتك قدامي كنت فاكره نفسي بحلم اول ما سمعت صوت بره ودربكه كتير فكرت عزيز جه هو ورجالته قلبي وقع في رجلي بس لما شوفت الظباط شميت نفسي🥺. واول ما لمحتك روحي ردتلي من تاني.
مريم....كل ما كنت بتعب وانا بجري افتكرك وافتكر انك محتاجني عشان انقذك أرجع اجري تاني 🥺 كنت خايفه مقدرش أنفذ الوعد
زينب.....بس قدرتي يا مريم انا كنت واثقه انك هتعمليها.
في الوقت ده طلعت صبا عشان تدي علاج معين لمريم بيتاخد قبل الأكل
خبطت بس مسمعتش رد فتحت بهدوء ولمحتهم من بعيد داده زينب قاعده علي طرف البانيو بتحميها زي الاطفال ومريم سانده راسها ودموعها نازله
وقفت صبا لحظات مش عارفه تعمل ايه بس كلامهم لفت انتباهها و حست بوجع وحزن كبير اوي.
قربت من غير ما تحس ناحيتهم🥺
مريم....بوجع انا مش بحلم ياداده مش كده🥺 انا بقيت حره خلاص
زينب...بدموع لا يا مريم مش بتحلمي يا بنتي عزيز خلاص انتهي من حياتك.
مريم....اول ماشوفته وسمعت صوته وهما بيحققوا معاه كنت عامله زي العيله الصغيره اللي بتستخبي كنت مرعوبه ورغم اني كنت وسطكم بس كنت حاسه انه هيقدر يطولني🥺
لما دخلتله جوه فضلت ماسكه في نادر ومن جوايا بدعي وأقول يارب اخرج بسرعه💔
عارفه ياداده انا زعلانه من الدنيا اوي 🥺 اوي يا داده ليه حصل معايا كل ده ليه عشت كل التجارب دي
زينب.....اكيد في حكمه يا مريم ربك مبيعملش اي حاجه وحشه.
مريم...بس اللي حصل معايا كان كتير اوي🥺💔 الدنيا دي غداره اوي رغم اني مطمنه وانا مع نادر واهله ورغم انهم بيتعاملوا معانا بكل احترام ومش محسسني اني تقيله عليهم بس انا موجوعه اوي🥺 فجأه الدنيا قررت تديني ضهرها تاني طول عمري حاسه اني ضيفه تقيله في الدنيا دي.
زينب....بدموع مش هو ده اللي كنتي عيزاه يامريم انك تخلصي من عزيز مهما حصل.
مريم....ايوه بس مكنتش عارفه اني هتوجع اكتر يا داده مش عليه انا بكرهه وعمري ماهسامحه بس كمان عمري ما هسامح بابي ولا مامي هما السبب في كل حاجه بتحصلي
زينب....بس انتي الوقت حره خلصتي من كابوس عزيز وحواليكي ناس بتحبك وانا اولهم مش هسيبك يامريم لاخر نفس فيا وزي ما شلتك علي ضهري وهربتك هفضل شيلاكي علي ضهري لحد ما تقفي علي رجلك وانا عارفه انك هتقدري.
بعدت صبا بهدوء لحد الباب من تاني مسحت دموعها وخبطت تاني علي الباب بصوت اعلي عشان يسمعوا.
بصت زينب علي الباب لمحت صبا واقفه بتبتسم بهدوء.
صبا...انا اسفه جداً بس في دواء مريم لازم تاخده قبل الأكل.
زينب...لا يا بنتي مفيش حاجه معلش مسمعتكيش لحظه بس هقوم مريم واجيبها و أجيلك.
صبا...لا براحتك.
قامت زينب بهدوء من علي طرف البانيو وهي مش قادره تقف.
صبا...تحبي اساعد حضرتك.
زينب...بتعب يظهر اني جالي شد عضل في جسمي كله من النوم علي الأرض
صبا....الف سلامه علي حضرتك طيب سيبيها انا هساعدها وكملت بأبتسامه هاديه مريم متقلقيش انا مش هبص عليكي وبعدين احنا بنات زي بعض صح❣️
زينب....هي لابسه هدومها الداخليه متقلقيش .
ساعدتها صبا وقعدتها علي طرف البانيو وشغلت المايه تنزل الصابون من عليها ومريم مستسلمه خالص🥺
خلصت صبا وجابتلها البورنس لبستهولها ونشفت شعرها بدأت تساعدها في تغيير هدومها من غير ما تكشفها عشان متتحرجش.
صبا...خلاص خلصنا يلا تعالي ارتاحي بره
زينب....تعبناكي يا بنتي والله
صبا....تعب ايه بس مريم زي اختي وهتبقي كويسه ان شاء الله صح با مريوم.
ابتسمت مريم بهدوء وهزت راسها.
صبا...ايه ده القمر ضحك اهو😍
زينب...بسعاده البركه فيكي انتي عارفه مريم من صغرها انا اللي بحميها حتي لما كبرت لما تتعب انا بدخل معاها وعمرها ماخلت مامتها تحميها او تغيرلها انتي اول حد مريم تسكتله كده.
صبا...بسعاده اممم يعني تفتكري يا داده في امل نبقي صحاب 🤨
زينب....شملها كده هتستغني عني❣️
صبا...ربنا ما يحرمكم من بعض وبجد لنا مبسوطه انها فكت شويه و مضايقتش اني ساعدتها.
مريم...بتعب شكراً يا صبا تعبتك.
صبا....تعبتيني ايه بس انتي عليكي توصيه جامده من نادر وإلا هتعلق يا ست مريم😂🙈
ابتسمت مريم....بجد شكراً ليكي ولكل واحد في البيت هنا انا مش عارفه من غيركم كنت عملت ايه.
صبا...احنا اهلك يامريم وانا واثقه انك معانا هنا هتعدي المحنه الصعبه دي وبسرعه اصل انا مقولتلكيش اللي هنا كلهم مجانين وهيجننوكي معاهم😂
ضحكت مريم وزينب ادتها صبا العلاج وظبطتلها شعرها وفضلت معاها لحد ما زينب دخلت خدت شاور وخرجت كان العشاء طلع سابتهم صبا ياكلوا براحتهم ويناموا.
خرجت وهي ملامحها حزينه كان زيد خارج من اوضته.
زيد....صبا.
وقفت صبا وبصتله.
قرب منها بحب مالك؟
صبا...مفيش بس مضايقه عشان مريم
زيد....فيها حاجه؟
صبا...لا هي احسن الوقت بس واضح ان نفسيتها مش حلوه خالص.
زيد...هتاخد وقتها وهتتحسن
صبا...ان شاء الله.
زيد....🤨 وحشتيني علي فكره.
ابتسمت صبا بإحراج وبصت في الارض.
زيد...بابتسامه حب طيب مفيش وانت كمان حتي🤨
صبا....زيد امشي يلا قبل ما خالوا يشوفنا وانا هروح اغير وانزل.
زيد....خالو😒 طيب يا ستي روحي بس مش هصبر كتير علي الوضع ده انا بقيت حاسس اني متراقب.
صبا...بضحك انت جرالك ايه🙈
زيد...بأبتسامه جميله تعبان يا صبا و محتاجلك بجد.
بصتله صبا بأبتسامه وسكتت.
زيد...أيه بصالي كده ليه مستغربه؟
صبا....بأبتسامه هاديه لو كان حد جالي من كذا سنه فاتت وقاللي اني ممكن اعيش معاك اللحظات دي عمري ماكنت هصدق.
زيد....لحظات ايه؟❣️
صبا....بلاش🙄
زيد...قولي ياصبا.
صبا...يعني زيد الطوبجي يحب ويقول كلام حلو بالنسبالي حاجه غريبه اوي وكمان كل ده يكون ليا دي اغرب.
زيد....بس علي فكره انا طول عمري بقولك كلام حلو.
صبا....ماهو كلامك الحلو اللي كنت بتقوله ده لما بفتكره الوقت بستغربه و بشوف نفسي غبيه جداً
زيد...ليه❣️
صبا....يعني كنت في البدايه بسمعه بطريقه تانيه بس بعد اللي حصل لما بفتكره بسمعه بشكل تاني
زيد....زي ايه؟ أيه اللي قولته زمان مكنتيش بتسمعيه زي الوقت.
صبا....يعني في كلمه قولتها مره في عيد ميلادي اللي فات يوم ما رجعت من السفر كنت جايبلي الخاتم ده
فاكره🥺
زيد...بابتسامه حزينه طبعاً فاكره.
صبا....يومها أيمن قالك بس كده كتير قولتله مفيش حاجه في الدنيا تكتر علي صبا وقتها سمعت الجمله دي من زيد ابن خالي اللي طول عمري بشوفه ذوقه عالي واسلوبه جميل مع الكل
بس الجمله دي يا زيد لما بفتكرها بسمعها بطريقه تانيه.
زيد....بحب بتسمعيها ازاي يا صبا.
أبتسمت صبا و بصت لبعيد
مسك زيد دقنها و بص في عينها
زيد...بتسمعيها أزاي.
أتجمعت الدموع في عين صبا وابتسمت.
صبا.....مش هقدر أوصفلك يازيد بس كل اللي اقدر اقوله اني اكتشفت اني لاكنت بسمع ولا بحس ولا حتي بشوف ويمكن كمان مكنتش عايشه🥺
ابتسم زيد وبصلها اوي
مسحت صبا دموعها وضحكت عشان تداري علي كلامها ايه بتبصلي كده ليه؟
زيد....بصلها زيد وهو مبتسم لو قولتلك هتوافقي؟
صبا...أوافق علي ايه؟
زيد....عايز أحضنك يا صبا❣️
حست صبا إن قلبها بيدق بعنف بعد جملته في اللحظه دي العقل مكانش ليه مكان و الجنان كان هو سيد الموقف❣️
وبدون أي إعتراض أو اي كلمه اتصدم زيد من رد فعلها اول ما دخلت جوه حضنه🙈❣️
لف أيده علي ضهرها وحضنها بكل قوته
وهو بيبتسم بسعاده❣️
بس الحلو ميكملش😂 خرج جلال من أوضته في الوقت ده
جلال...أقفششششششش حرامي
بعدت عنه صبا بسرعه وجريت علي اوضتها.
زيد....😡😡😡😡اهلاً سي زفت
جلال...بضحك في الطرقه كده ياكبير😂😂😂
زيد....في حد يخرج زي الثور كده
جلال...😂😂 وانا خرجت من أوضتي علي اوضتك ولا ايه 😂😂
زيد... اقسم بالله لو سيحت هعلقك
😒🔪
جلال....ياعم انا فتحت بوئي وبعدين انا جيت جمبكم انا خارج من اوضتي لا بيا ولا عليا لقيتكم في وشي طب راعي ان معاك سناجل ياعم الحبيب😂😂
زيد...بضحك ياض هضربك وربنا😂
جلال...بغمزه لا بس باشا من يومك و حضن خبره بردوا😂😂😂😉
زيد....طب حط لسانك في بوئك بقي وبعدين حبكت تخرج الوقت😒
جلال...بضحك دي غلطتك ياباشا مش تنور اللمبه الحمراء😂😂
ضربه زيد علي راسه وهو بيضحك ونزلوا علي تحت😂😂
اتعشوا كلهم مع بعض صبا كانت نفسها الارض تتشق و تبلعها بس لأول مره جلال ميرخمش عليها ويعدي الموقف بهدوء طلعوا علي اوضهم
فرح كانت طايره من السعاده الاحداث اللي فاتت كانت كتير لكن مكانتش قادره تتخطي اعتراف امير بحبها ومن وقت اللي حصل معرفتش تتكلم معاه خالص فتحت الموبايل وفضلت تبص علي صورهم مع بعض وتضحك زي الاطفال
امير كان صاحي نايم علي السرير وبيلعب في الموبايل لمحها فاتحه الواتس ابتسم وبعتلها رساله.
امير....انتي لسه صاحيه؟ بتكلمي مين علي الواتس🤨
ابتسمت فرح وردت عليه بسرعه.
فرح....ايوه صاحيه ومش بكلم حد.
امير....فاتحه الواتس ليه؟🤨
فرح....وانت مالك😜
أمير....😡 علي فكره انا مش بهزر بتكلمي مين؟
فرح.....مش بكلم حد والله.
امير....امال ليه متصله؟
فرح سكتت شويه مش عارفه تقوله ايه وشها احمر من الاحراج كأنه شايفها🙈
امير...؟؟؟؟؟؟؟
فرح....كنت بشوف اخر صور بعتهالي لما خرجنا مع بعض.
امير.....🤨🤨🤨
فرح....مش مصدقني 😂😂🙈
امير....متستفزنيش هجيلك وانتي عارفه اني مجنون حتي لو هطرد من البيت مش هيهمني😡
فرح...والله العظيم كنت بشوف الصور وبعدين انت من امته مش بتثق فيا🥺
امير.....مين قال اني مش بثق فيكي؟
فرح...امال ايه؟
قفل امير الواتس بصت فرح بأستغراب🙄 ثواني وسمعت الموبايل بيرن.
ردت فرح عليه.
فرح....فكرتك قفلت.
امير....ماهو انا قفلت عشان اكلمك
فرح...طيب رد بقي.
امير....مش يمكن بغير عليكي يافرح؟
ابتسمت فرح وسكتت 🙈
امير...بحب ايه ساكته ليه؟
فرح...اقولك ومتتعصبش🙄
امير....قولي ياستي ومش هتعصب.
فرح....مستغرباك يا امير
امير....ليه؟
فرح...يعني طول عمرنا الكلام بينا واخد شكل تاني اول مره اسمع منك كلام زي ده.
امير.....علي فكره انا كمان مستغرب نفسي يافرح بس اكتشفت اني كنت غبي اوي تصدقي طلعت الطريقه دي احلي بكتير 🤨
ضحكت فرح وسكت تاني مش عارفه تقوله ايه.
امير.....بحبك❣️
ابتسمت فرح وحطت أيدها علي قلبها وفضلت دموعها تنزل
سكت امير وابتسم كان سامع صوت دموعها اللي بتحاول تخفيه❣️
امير....فرح.
فرح...ايوه🥺
امير.....متعيطيش❣️ انا أسف🥺
فرح....علي ايه🥺
امير.....عشان كنت غبي اسف علي كل لحظه مقولتش فيها علي اللي جوايا ليكي اسف اني محستش بيكي.
فرح....متتأسفش علي اي حاجه يا امير
انا عمري ما زعلت منك
امير....عارف يا فرح ومؤمن كمان ان كل حاجه في حياتنا ليها وقت ومعاد وجه الوقت يا فرح اللي اقولك فيه من قلبي اني بحبك بجد ومش عايز حاجه من الدنيا غيرك ❣️
فضلت فرح تعيط كتير وهي بتكتم صوتها🥺 اللحظه اللي اتمنتها كتير اخيراً جات
امير....فرح دموعك دي بتضايقني اكتر.
فرح....امير صدقني انا مش مضايقه 🥺 بس انا.....
امير....انتي ايه يا أحلي فرح؟
فرح.....انا مش مصدقه يا امير بجد حاسه اني بحلم او بيتهيألي
امير...بضحك طيب اثبتلك ازاي تحبي اجيلك قدام الاوضه واقف في وسط الطرقه بتاعت الاوض وأقولك بحبك.
ضحكت فرح من بين دموعها لا يا مجنون اوعي تعمل كده🙈❣️
امير....امال ايه طيب🤨
فرح....بحبك يا أمير🥺 وكان نفسي اقولهالك من زمان اوي.
ابتسم امير بسعاده.
امير....أسف يا احلي وأجمل فرح في الدنيا كلها و أوعدك اني هعوضك و هعمل كل حاجه اقدر عليها عشان أثبتلك اني قد حبك ده وأعرفك اني بحبك اضعاف ما انتي بتحبيني❣️
بعد يوم متعب وطويل أنتهي اليوم بسعاده علي الجميع تقريباً
..................
في صباح يوم جديد صحي الجميع فطروا وراحوا علي الشركه
نادر كان هيتجنن كان عايز يطمن علي مريم قبل ما يمشي بس كانت نايمه هي وزينب ومحبوش يزعجوهم.
وصل الكل علي الشغل.
ياسين....صباح الخير يا حبيبي.
ملك...صباح النور طمني علي مريم عامله ايه الوقت
ياسين...بخير الحمد لله هي اكيد لسه تعبانه بس مع الوقت هتبقي احسن.
ملك...ان شاء الله
ياسين....وحشتيني علي فكره امبارح كنت مشغول جداً حتي الشغل معرفناش نيجي
ملك...كل حاجه ماشيه تمام متقلقش.
جلال....صباح الفل علي احلي ملوكه.
ملك...صباح السكر الشركه وحشه من غيرك اوي❣️
جلال....طبعاً يا بنتي تباً لتواضعي😎
ملك...😂😂
ياسين....اتنيل ويلا شوف شغلك يا اخويا تعالي معايا يا ملك🤨
ملك....بضحك انا مش فاهمه بيعاملوك كده ليه😂😂
جلال....حقد بعيد عنك أعداء النجاح😎
ضحكت ملك ودخلت وراء ياسين وأول ما قفلت الباب شدها ياسين و خبطت في صدره لف ايده علي ضهرها.
ملك...بتعمل ايه يا مجنون😳
ياسين....وحشتيني❣️
ملك....وانت كمان بس ابعد والنبي احسن حد يدخل علينا🙏🏻🥺
ياسين...هبعد بس بشرط😉
ملك....بصدمه ده علي جثتي اللي في دماغك يا قليل الادب
ياسين....بضحك انا قليل الادب طيب مش هسيبك يا ملك.
ملك....وحياتي عندك يا ياسين 🥺
ياسين...ابداً بوسه و هسيبك علي طول
وده اخر كلام عندي🤨😉
ملك...بضحك بزمتك انت عاقل انت
ياسين...انتي خليتي فيا عقل😉
ملك...ياسين بطل شغل العيال ده بقي😭😭
في اللحظه دي قام جلال من مكتبه عشان يسأل ياسين علي حاجه في الورق خبط وفتح علي طول واول ما شافهم ضحك ملك برقت ياسين رفع حاجبه وفضل لافف ايده علي ضهرها زي ما هو
جلال....بضحك في ايه يا ولاد الطوبجي انا كل شويه أقفش حد😂
ياسين.....بره يالا🤨
جلال...بضحك لاموأخذه يا ابو لهب خدوا راحتكم.
ملك....استني هنا خدوا راحتكم ايه يا مجنون انت ده هو اللي ماسكني😡
جلال...بضحك والله ما فارقه يا ملوكه اتقفشتوا واللي كان كان😂😂 سلاموا عليكم اجي وقت تاني.
ياسين...الباب وراك بقي هاا😂
جلال....عيني يا باشا.
ياسين...ولا يا جلال.
جلال....ايه😂😂😂
ياسين....انت قفشت مين غيري😂😂
جلال....لا ياعم ده ايده تقيله😂😂
ياسين....هعزمك عزومه حلوه😂
جلال....لو قولتلوا اني قولتلك هجرسك😂😂😂😂
ياسين...سرك في بير.
جلال....زيد😂😂😂
ياسين....ايوه بقي 😂😂
خرج جلال وقفل عليهم ملك كانت بصالهم وهي مستغرباهم 😳
بصلها ياسين وهو بيضحك كنا بنقول ايه بقي.
ملك.....يخربيت الجنان ده انتوا مفيش فيكم حد عاقل واقف تكمل نقاش معاه وانت حاضني ولا هامك والتاني بيضحك وبيفتن علي زيد انا هعيش معاكم ازاي🙈😭
ياسين...بس بزمتك مش نتحب😉
ضحكت ملك غصب عنها😂🙈
ملك....طيب سبني بقي.
ياسين...مش قبل ما تجيبي البوسه😉
ملك....ياسين انت مجنون بجد ابعد بقي.
ياسين...لا😉 انا مرتاح كده.
ملك....طيب غمض عينك🙄
ياسين....بس كده عيوني🙈
حس ياسين انها هتجري منه فتح عينه وبسرعه قفشها.
ملك بضحك ياسين سبني بقي خليك جدع😂😂😂
ياسين....😂😂😂انا مش جدع
قرب ياسين من خدها باسها بهدوء وبعدين بصلها وشها كان جايب ألوان من الكسوف.
ياسين....🤨 اي خدمه خلتها في خدك بس أعملي حسابك المره الجايه لو قفشتك مش هسيبك😉
ملك...انت قليل الادب تعالي بقي خرجني عشان المصيبه اللي بره ده مش هيسكت🙈🙈🙈
ياسين.....لا استني في حاجه في الشغل هنظبطها مع بعض واهو يكون نسي 😂
ملك...ماشي.
..................
في مكتب سالم
كان بيشتغل ومركز كل شويه يعمل تليفونات و يمضي في ورق ويشوف إيميلات وفي وسط ماهو مركز جاله تليفون
رفع سالم الموبايل وأتفاجئ لما شاف رقم صفيه جارت شمس بتتصل عليه ودي كانت اول مره تكلمه من اخر مره ساعد فيها البنات فتح الخط بسرعه.
سالم....الو
صفيه....سلام عليكم أزيك يا استاذ سالم انا صفيه جارت شمس فاكرني.
سالم...عليكم السلام طبعاً يا ست صفيه فاكرك اخبارك ايه.
صفيه....الحمد لله يا أبني انا بخير معلش انا اسفه اني اتصلت وعطلتك.
سالم....ياخبر يا ست الكل متقوليش كده كفايه اني سمعت صوتك تحت أمرك .
صفيه...الأمر لله يا ابني بص انا مش عارفه كلمتك ليه بس للأسف مفيش قدامي غيرك.
سالم...خير يا ست صفيه قلقتيني؟
صفيه....انا بتصل بشمس مش بترد عليا اخر مره كلمتها كانت امبارح بليل كنت بطمن عليها صوتها كان تعبان اوي لانها واخده دور برد كبير ومن الصبح بكلمها اشوفها نزلت الشغل ولا لا مش بترد خالص
سالم...بقلق يعني ايه مش بترد طيب ومفيش حد من جيرانكم ممكن تكلميه
شمس....للأسف مفيش في واحده ساكنه معانا بس هي للأسف قاعده علي كرسي متقدرش تنزلها وجوزها بيشتغل وبيرجع بليل اوي وفي شقتين في البيت بتوع ولادي هما متجوزين وقافلين شققهم ومسافرين وانا كمان للاسف سافرت اول امبارح مع جوزي في البلد يطمن علي اخوه ولينا جاره تانيه بس رقمها شكله اتمسح كنت هتصل ببنت من اللي حضرتك ساعدتهم بس انهارده عقبالك هي بتنقل جهازها للشقه ومحدش فاضي ولا بيرد مش عارفه أعمل ايه وخايفه تكون تعبت ولا جرالها حاجه وملاقتش غيرك قدامي يطمني عليها.
سالم قام وقف وهو بياخد مفاتيحه وحاجته.
سالم....متقلقيش يا ست صفيه انا هروحلها حالاً و هطمنك عليها
صفيه....حقك عليا هخليك تسيب شغلك.
سالم....لا خالص انا تقريباً كنت خلصت خلاص عموماً هوصل و أشوفها وبعدين هكلمك.
صفيه....ماشي يا ابني ربنا يسترها في حفظ الله.
سالم...مع السلامه.
خرج سالم من مكتبه لقي زيد في وشه هو و مراد وتقي بيضحكوا مع بعض.
مراد....ايه ياعم خارج متسربع كده ليه.
زيد...في ايه يا سالم.
سالم....تعالي لحظه يا زيد معلش.
مراد....وحيات امك 🤨 لا والله لا اعرف في ايه.
زيد....في ايه يا سالم؟
سالم.....صفيه جارت شمس كلمتني وبتقولي ان شمس مش بترد وانها كانت تعبانه اوي والمشكله ان صفيه مسافره مع جوزها في البلد بتاعته
مراد...صفيه مين؟
زيد....طيب مايمكن في شغلها
سالم...بتقول مش بترد من الصبح وقلقانه تكون تعبت اكتر وانا لازم اروح اطمن عليها
مراد...ماتنطق يالا منك ليه مين صفيه ومين شمس🤨
زيد...استني يا عم بس انت كمان😒
طيب انت هتروح لوحدك
سالم...امال اعمل ايه؟
زيد....هاجي معاك اصبر بص لتقي بقولك ايه يا تقي انتي وراكي شغل كتير
تقي...لا مستر مراد خلص خلاص ومش ورايا حاجه.
زيد....خلاص تعالي معانا معلش عشان مينفعش نروح لوحدنا
سالم.....طيب ازاي
زيد...هو ايه اللي ازاي عشان لو لوحد من جيرانها شافنا منبقاش لوحدنا يبقي في بنت معانا
مراد....تاخدها فين منك ليه انا جاي معاكم🤨
زيد...طب يلا هات حاجتك وتعالي معانا😒😒
سالم بص لزيد...مانجيب الشركه كلها 😒
زيد....ياعم اسكت بقي في ليلتك دي🤨
دقايق وخرجوا من الشركه كلهم وراحوا علي بيت شمس
وفي الطريق حكي زيد بأختصار لمراد مين هي شمس وان سالم بيحبها و محكاش اي حاجه اكتر من كده
وصلوا تحت البيت كان معاهم امين الجارد بتاع سالم طلعوا مع بعض وفضل امين واقف تحت.
خبط سالم علي الباب وفضل يرن عليها علي الموبايل مش بترد النور بتاع الصاله منور صوت التلفزيون شغال علي قرآن لكن مفيش صوت.
تقي...مش يمكن في شغلها و موبايلها صامت.
سالم....لا ميتهيأليش وبعدين النور شغال وفي صوت قرآن.
مراد...طيب ما يمكن بتسيبهم وهي بره عادي.
زيد.....متعرفش رقم حد من زمايلها في الشغل تسأله لو راحت.
سالم....لا بس معايا رقم المكان هناك.
زيد....طيب قوله كده وانا هجرب
طلع سالم الرقم قاله لزيد وبسرعه اتصل زيد.
ورد عليه الكول سينتر.
الوووو
زيد....مساء الخير
الكول سنتر....مساء النور تحت امر حضرتك اتفضل.
زيد....في الحقيقه انا بسأل عن حد شغال في المكان آنسه شمس انا قريبها وهي نش بترد علي موبايلها من امبارح ولا في بيتها فا كنت حابب اطمن عليها.
الكول سنتر....طيب ممكن تخليك معايا ثواني.
زيد...اتفضل.
مراد...قالك ايه؟
زيد...تقريباً بيتأكد منهم.
الكول سنتر....ايوه يا فندم.
زيد...معاك.
الكول سنتر....هي للأسف مجاتش انهارده اعتذرت امبارح وقالك هتاخد اجازه عشان تعبانه.
زيد....طيب شكراً جداً
قفل زيد وبصلهم بيقول انها خدت اجازه امبارح عشان تعبانه.
سالم...بقلق اتصل بسرعه بأمين
امين....ايوه يا باشا.
سالم...امين طلع بسرعه
امين....تمام.
زيد....في ايه
سالم....هخليه يكسر الباب
مراد....طيب يمكن بتجيب حاجه يا سالم ومش سامعه الموبايل.
سالم....حتي لو هكسر الباب وأشوفها ويحصل اللي يحصل بقي
امين...تحت امرك يا سالم باشا.
سالم...اكسر الباب يا امين.
بص امين لزيد هزله زيد راسه بهدوء
قرب امين من الباب وهما بعدوا لوراء
فضل يبعد ويخبط في الباب مره والتانيه في التالته اتفتح وبعد عن الباب.
دخل سالم وهما وراه بسرعه.
سالم...شمسسسسس شمسسسس
زيد....استني خلي تقي تشوفها في الاوض.
مراد...روحي يا تقي.
تقي....انسه شمس انسه شمس فتح اوضه لقتها مش موجوده راحت علي الاوضه التانيه وهي بتنادي فتحت الباب لقتها نايمه علي السرير.
تقي....مستر سالم دي هنا تعالي!!
جري عليها سالم بسرعه لقاها نايمه وفي جمبها علاج كتير وحرارتها عاليه
سالم....شمس شمس دي سخنه اوي.
شمس....ماما ماما🥺
زيد....تقي روحي بسرعه هاتي مايه وتلج لازم نعملها كمدات
سالم...مراد شوف دكتور بسرعه.
مراد....ماشي ماشي لحظه خرج مراد يتصل بالدكتور مكانش حد بيرد راح لأمين
امين انزل بسرعه شوفلي اي دكتور قريب او حتي شوف دكتور في أي صيدليه يجي معاك.
امين...خالاً يا مراد باشا.
تقي رجعت بالكمدات فتحت الدولاب تدور علي فوطه صغيره لحد ما لقت وراحت قعدت جمبها فضلت تحط علي راسها وسالم قاعد جمبها ماسك ايدها وباين عليه القلق.
سالم....شمس فوق يا شمس
شمس...اممممم.
تقي...دي حرارتها عاليه اوي الفوطه بتسخن في ثواني.
زيد....في تلج تاني جوه نزود شويه.
تقي....اه علي رخامه المطبخ سبته
راح زيد جاب التلج وزود في الطبق
ومع كل مره تحط الفوطه جسمها يتنفض رجع امين بالدكتور الصيدلي
فضلت تقي وسالم مرضيش يخرج
سالم....فيها يا دكتور.
الدكتور.....ده دور برد شديد اوي قلب معاها بنزله شعبيه صدرها مكتوم وده اللي عملها السخونيه حرارتها الوقت 39
تقي...انا كمان بقالي ربع ساعه بعملها كمدات.
الدكتور....استمري بالكمدات وانا كتبتلها مذيب للبلغم ومضاد حيوي وفي كمان خافض متقلقوش هتبقي كويسه
سالم....طيب مش محتاجه تروح المستشفي
الدكتور.....لو فضلت كده ممكن توديها الطوارئ بس المهم الحراره تنزل هي ممكن تحتاج جلسات بخار لان زي ما قولتلك صدرها مكتوم وعامل صوت عالي اوي وممكن كمان لو في هنا جهاز بخار يبقي مش هتحتاج تروح.
سالم....مش عارف بصراحه بس لو ينفع تكتبلي اسم جهاز وطريقة الإستخدام اجيبه فوراً.
الدكتور...تمام هكتبلك كل حاجه لو حد بس يجي معايا ياخد العلاج
سالم...طيب الجهاز موجود في الصيدليه عندك يا دكتور
الدكتور...للأسف لا بس في مكان قريب هنا بيبع اجهزه طبيه هوصفهولك.
سالم...تمام امين مع الدكتور هات العلاج بسرعه وهيوصفلك مكان تجيب منه الجهاز اللي مكتوب ومتتاخرش عليا.
امين...تمام يا باشا.
سالم حاسب الدكتور ومشي معاه امين.
تقي....التلج ساح اعمل ايه
مراد....كملي بنايه ساقعه عادي ياتقي.
غاب امين حوالي نص ساعه ورجع معاه الجهاز والعلاج
سالم....انا نسيت الدكتور قال نستخدمه ازاي.
زيد...وسع انت كده
شمس....اممممم ااااه.
سالم....شمس قومي ياشمس سمعاني.
فتحت شمس عينها بضعف كبير عينها من السخونيه كانت حمراء اوي.
شمس....بصتلهم بصدمه مش عارفه اي حاجه ولا فاكره حصل ايه
سالم....متخافيش انتي كويسه ست صفيه قالت انك تعبانه و مش عارفه توصلك.
تقي....حمدالله علي سلامتك متقلقيش هتبقي بخير
شمس....هو في ايه.
زيد...بابتسامه قلقتينا عليكي يا شمس.
سالم....دي تقي خطيبه مراد ومراد يبقي عمي متقلقيش.
حاولت شمس تقوم وتعدل نفسها
ساعدتها تقي وشمس لسه مصدومه.
تقي...يلا خدي العلاج بسرعه لحد ما الجهاز بتاع البخار يجهز.
مراد....براحه عليها يا شباب هي واضح انها مصدومه من وجودنا لسه😂🙈
شمس...انا اسفه والله بس انا فعلا مش فاكره حاجه و...
سالم....ايه اللي حصلك يا شمس و أزاي سبتي نفسك كده.
شمس...بتعب انا كان عندي برد من اول ما صحيت امبارح روحت الشغل كان في شغل كتير اوي وبعدين حسيت اني تعبت روحت قبل معادي بساعه ولما رجعت حسيت اني تعبت اكتر ومش موزونه فا اتصلت وطلبت اجازه وبعد كده فصلت نايمه علي السرير معرفش ايه اللي حصل.
سالم....حرارتك كانت عاليه الدكتور بيقول عندك دور برد جامد قلب بنزله شعبيه والجهاز بتاع البخار ده هيظبط الدنيا ان شاء الله علي فكره ست صفيه هي اللي بلغتني لما معرفتش تتصرف وقلقانه عليكي اوي وانا اضطريت اني اكسر الباب.
شمس....انا اسفه ليكم بجد
زيد...اسفه علي ايه بس احنا معملناش حاجه ويلا خدي العلاج بتاعك
مراد.....علاج ايه طيب تاكل حاجه دي نايمه من امبارح.
شمس...لا لا انا مش جعانه🥺
قام سالم من جمبها لازم تاكلي يا شمس مراد معاه حق سابها وخرج راح علي المطبخ وقف مش عارف يعمل ايه
فتح التلاجه لقي عصير ولقي جبن طلعهم حطلها كوبايه عصير وعماها ساندوتش وراح عليها حطهم قدامها
بصتله شمس وفضلت مبلمه ومش بتنطق.
سالم...بحب يلا كلي ياشمس عشان متتعبيش
شمس...انا مش عايزه والله.
سالم...اسمعي الكلام يلا
تقي....امسكي الاول اشربي العصير يلا الحمد لله حرارتك نزلت شويه تاني بقت 38 الحمد لله.
شمس....انا تعبتكم معايا انا اسفه
مراد....بلاش الكلام ده ويلا كلي تعالوا يا شباب سيبوها مع تقي شويه لحد ما تخلص اكلها.
سالم....يلا كلي يا شمس احنا بره.
هزت شمس راسها بإحراج من الموقف كله خرج سالم وقفل عليهم الباب.
تقي....معلش اننا نجينا بالشكل ده بس مستر سالم محبش يجي لوحده وجينا معاه عشان نطمن عليكي علي فكره هو كان قلقان اوي انا اول مره اعرف ان في حد اصلاً في حياته❣️
بصتلها شمس بإحراج وابتسمت انا اللي اسفه عشان قلقتكم.
تقي... لا خالص المهم انك بخير بس اسفه يعني انتي ملكيش اخوات
شمس....لا انا وحيده ماما وبابا مكانش عندهم غيري.
تقي.....طيب وفين قرايبك مش فضول والله بس انتي مينفعش تفضلي لوحدك.
شمس....كلهم بعيد واغلبهم مسافرين بابا من بلد وماما كمان ملهاش حد هنا غير بنت خالتها بس هي ساكنه بعيد ومتعرفش اني تعبانه.
تقي.....ولا يهمك احنا معاكي و أعتبريني اختك كمان.
شمس...حبيبتي ده شرف ليا والله يبقي عندي اخت جميله زيك.
تقي...انتي اللي زي القمر ويلا كلي بقي احسن مستر سالم يعلقني قربت منها الاكل وضحكت متستفربيش اني بقوله مستر سالم انا اصلي بشتغل معاهم في المجموعه وعلي فكره مستر مراد يبقي عم سالم وقريب هنتجوز.
شمس...بأبتسامه انتي بتقوليله مستر مراد🙈
تقي....حاولت اقوله مراد بس معرفتش هو ياحرام سلم امره لله😂😂
شمس...انتي جميله اوي والله❣️
تقي....والله انتي اللي اجمل وحبيتك اوي رغم اني اول مره اشوفك.
شمس....حبيبتي تسلمي يارب❣️
تقي...يلا كملي اكلك.
شمس...مش قادره والله خلاص.
تقي...طيب اشربي العصير طيب
شمس...مش قادره صدقيني وبعدين انا مكسوفه اوي وهما بره واحنا سايبنهم كده دول اول مره يدخلوا بيتي.
تقي...لا متقلقيش هما اكيد مقدرين
شمس...طيب حتي اقوم اعملهم قهوه.
تقي...تقومي ايه انتي مش شايفه شكلك عامل ازاي مش هتقدري خليكي ويلا عشان اركبلك الجهاز مستر زيد حضره
قامت تقي ركبت الجاهز في الكهرباء ولبستها المسك واول ما البخار بدأ يخرج ثواني وفضلت شمس تكح روحها كانت بتطلع.
تقي...فتحت الباب بسرعه الحقوا دي مش قادره تاخد نفسها.
سالم...بلهفه جري عليها شمس مالك.
مراد...عادي عادي هو البخار بيفتح صدرها مش اكتر خلوه عليها الوقت تهدأ.
تقي....هي ازاي هتفضل لوحدها دي لازم حد يكون معاها.
مراد....مفيش اي حد نكلمه ياسالم يجيلها.
سالم....بص لشمس بنت خالة مامتك ممكن تجيلك يا شمس.
شمس...لا لا دي ساكنه بعيد عني هي لو عرفت هتيجي بس عشان دراسه ولادها وجوزها بلاش احسن انا هعرف اتصرف
سالم...تتصرفي ده ايه انتي مش قادره تقفي علي رجلك
تقي....طيب انا عندي حل ايه رأيك تيجي تقعد معايا انا وخلود وبعدين خلود لسه منزلتش شغل هتبدأ تصوير يوم الاتنين
سالم.....اه ده حل كويس.
مراد...تمام ولو خلود عندها بروڤات تروحي انتي بدري شويه.
شمس...وهي بتكح لا لا اروح فين واسيب البيت مش هقدر شكراً ليكم بس انا بخير والله دول شويه برد يعني.
زيد....شمس الحكايه كلها يومين تلاته وارجعي وبعدين تقي وخلود نفس سنك وهما عايشين مع بعض في شقه تبعنا وهياخدوا بالهم منك.
شمس....انا مقدره قلقكم والله بس صدقني يا استاذ زيد مش هينفع معلش انا هبقي كويسه انا خلاص بقيت احسن.
سالم....اسمعي الكلام يا شمس.
شمس....انا بقولك مش هينفع يا سالم.
تقي...علي فكره انا وخلود مش اخوات بس بقينا زي الاخوات وبعدين مكسوفه من ايه بس .
شمس....مش كسوف والله بس معلش مش هقدر.
سالم...سبوني معاها شويه من فضلكم وانا هقنعها.
مراد...تعالي يا تقي.
شمس...تقنعني بأيه قولتلك مش هقدر.
سكت سالم لحد ما خرجوا وبعدين بصلها.
سالم...😡 تنشيف دماغ مش عايز وهتسمعي الكلام انا مش هسيبك بمنظرك ده لوحدك انتي كنتي هتموتي لو مكانش حد لحقك حرارتك كانت 40
شمس....قولتلك انا كويسه 😡 ومش راحه في مكان.
سالم...هتروحي يا شمس ورجلك فوق رقبتك كمان😡 اظن مش حلوه كل ما احب اطمن عليكي اجيلك هنا وسط الجيران
شمس...وانت مالك ومالي اصلاً تطمن عليا ليه😡 لو علي اللي عملته شكراً ليك يا سيدي بس خلاص مش عايزه منك اي حاجه
سالم...شمس انا بكلمك وانا هادي بس بلاش تستفزيني وتعندي معايا وبطلي شغل العيال ده أجليه شويه لحد ما تخفي😡
شمس...انت بجد غريب اوي هو بالعافيه يابني ادم انت😡 انا مش هسيب بيتي وبعدين اروح فين انا معرفهمش اصلاً
سالم...خلصتي😡
شمس....مش هروح مكان يا سالم وقولتلك الف مره ملكش دعوه بيل حتي لو هموت.
قام سالم وقف وبصلها بغضب هتروحي ياشمس وهتسمعي الكلام وإلا وديني هتشيلك وانزل بيكي قدام الشارع كله وتصرفي مش هيعجبك.
شمس...انت مجنون علي فكره قولتلك مش راحه في مكان.
سالم...حلو اوي يبقي انتي اللي اختارتي😡😡😡
شمس....بخوف طب استني بس خلاص امشي وانا هتصل ببنت خالة ماما تبعتلي حد من البنات🥺
سالم...لا مش ماشي واتصلي يلا الوقت ومش هسيبك غير لما حد يجي.
شمس...يا بني ادم انت ملكش دعوه بيا 🥺🥺🥺🥺
سالم...هتتصلي ولا تسمعي الكلام.
شمس....ياسالم بقولك مش هينفع انا بقيت كويسه واصلا هروح الشغل بكره يعني مش محتاجه حد معايا.
سالم...شغل!! لا انسي الشغل ده خالص الوقت 😡
شمس....انا مش فاهمه انت بتتحكم فيا بصفتك ايه 😡
سالم....بصفتي جوزك المستقبلي 😉
شمس....سالم امشي بدل ما افرج عليك الدنيا😡
سالم...لو تقدري قومي وفرجي عليا الدنيا يلا فرجيني علي نفسك وانتي واقفه تطوحي ومش قادره تقفي علي رجلك😡
شمس...بدموع انت بتعمل معايا كده ليه حرام عليك انا مش قادره🥺
قعد سالم جمبها ومسك ايدها باسها في بطن كفها وهو ضاغط علي ايدها عشان بتحاول تشدها❣️
سالم....خايف عليكي ياشمس❣️
شمس....وانا مش عيزاك تخاف عليا🥺
سالم...حاضر ياشمس قومي بس بالسلامه ومش هخاف عليكي تاني
شمس...انت بتاخدني علي قد عقلي بقولك ابعد عني انا بكرهك🥺💔😭
سالم...بأبتسامه هاديه ماشي يا شمس أكرهيني براحتك بس الوقت اسمعي الكلام وبعد كده أعملي اللي انتي عيزاه
شمس....بصتله بقله حيله وسكتت🥺
قام سالم وقف يلا بقي نكمل جلسه البخار عشان نمشي ركبلها الماسك علي وشها وشغل الجهاز وفضل واقف باصصلها بأبتسامه هاديه.
بصتله شمس و هي دموعها بتنزل بس قلبها كان بيدق بعنف بتحاول تتعصب وتقوله كلام يضايقه عشان تتلغب علي الشعور اللي بيتولد جواها كل ما يكون قريب منها❣️
بعد وقت بسيط دخلت تقي طلعتلها كام غيار وحطتهم في شنطه ولبستها فضلت قاعده علي طرف السرير مش راضيه تقوم ولا عارفه تعترض
تقي...يلا يا تقي انا خدت العلاج والجهاز
قرب سالم اول نا تقي فتحت الباب لقاها قاعده وباصه في الارض
حط ايده علي جبهتها أتنفضت من لمسته وغمضت عينها.
سالم.....الحراره رجعت تاني.
تقي...بيتهيألي هتفضل الحراره تروح وترجع لحد ما العلاج يعمل مفعول
سالم....خير ان شاء الله يلا ياشمس قومي
رفعت شمس راسها وبصتله بغضب
سالم....بأبتسامه يلا تعالي❣️
قامت شمس ومرضيتش تمسك ايده سندت بتعب علي الحيطه وخرجت بهدوء
سالم....معلش ياتقي بصي بصه سريعه كده علي الشقه.
تقي....حاضر
مراد....هات الشنطه دي وانا هستناك تحت مع زيد.
سالم....ماشي امسك.
خرجت تقي بعد ما اطمنت.
تقي....كله تمام يلا ايه ده فين الشنطه.
سالم...مراد خدها يلا اقفلي بالمفتاح وتعالي.
تقي....حاضر.
مسك سالم ايدها وقبل ما تسحبها مسكها جامد.
سالم....احنا علي السلم هتقعي يلا انزلي.
شمس....بكرهك🥺
سالم...بصوت هامس وانا بحبك❣️
نزلوا مع بعض زيد استأذن منهم ومشي
وراح سالم مع مراد وتقي يوصلوها
..............
في قصر الطوبجي
خبطت روح علي اوضه مريم وزينب وكان معاها راجح
زينب كانت قاعده علي الكرسي بتقرأ قرآن مريم نايمه كأنها بقالها سنين مش بتنام كل شويه تصحي تاخد العلاج وتاكل وتنام.
قامت زينب فتحت وفي ايدها المصحف.
روح.....بأبتسامه معلش كنتي نايمه ولا ايه.
زينب...لا خالص انا كنت بقرأ قرآن اتفضلي يا هانم.
روح...انا جيت اطمن عليكم انا وراجح.
زينب....ياخبر تعالوا اتفضلوا.
راجح....هي مريم نايمه خلاص انا كنت بس بطمن عليها.
زينب...تعالي اتفضل انا محتاجه اتكلم معاكم اتفضلوا هي نايمه تعالوا نقعد هنا.
دخلوا قعدوا علي الكنبه كانت مريم نايمه
حطت زينب المصحف علي التربيزه وقعدت قدامهم.
راجح....صحتك عامله ايه
زينب...في نعمه الحمد لله.
روح...طيب ومريم؟
زينب....بتقوم وتنام والحبه اللي بتصحي فيهم بتبقي في دنيا تانيه بصت زينب عليها بحزن وكملت كلامها
طول عمرها مهما بيحصل فيها ضحكتها مش بتفارقها في وسط دموعها لو افتكرت موقف يضحك تنسي انها كانت بتعيط وتضحك اول مره في حياتي اشوف مريم بالشكل ده
روح....اللي اتعرضتله مش سهل علي سنها وكمان تعبها اكيد مأثر علي نفسيتها.
زينب....مريم بتخاف من المرض اوي ومش بتعرف تتصرف لما والدتها كانت في ايامها الاخيره كانت علي طول متوتره ومبتعرفش تعمل حاجه
روح...ايوه يوم ما نادر تعب وهو معاها في تركيا وانا كلمته وهي ردت كان باين عليها انها متوتره و ملخومه وبقيت اقولها تعمل ايه لانه كان سخن.
زينب...هي مريم كده لا بتحب المرض ولا الرقده ولا بتعرف تتصرف طول عمرها جميله وشقيه وكلها طاقه رغم اللي اتعرضت ليه بس المرادي اللي حصل معاها من عزيز رعبها وخلاها تهرب من الواقع للنوم.
راجح...بس ده مش صح لازم تقوم وتواجهه الدنيا مش بالبساطه دي وهي لازم تكون اقوي.
زينب...انا مشوفتش في حياتي اقوي من مريم صدقني بس كتر الوجه بيهد روح البني ادم من جوه بصتلهم بحزن
انا عايشه مع مريم من اول ما اتولدت بقالي 29 سنه قبل ما اعرفهم كنت مخطوبه لابن خالي ابويا مات وكان لازم اشتغل واكمل جهازي لان امي كانت علي قد حالها وقتها والدتها كانت حامل فيها واتولدت علي ايدي ملحقتش تولدها في المستشفي دخلت قلبي من اول ما شوفتها لحد ما بقي عندها سنه وقتها كنت خلاص جهزت كل حاجتي وابن خالي مش عايز يستني اتجوزنا وبعد الجواز رفض اني ارجع للشغل كنت هتجنن علي مريم عملت كل حاجه عشان اقنعه مرضيش فضلت بعيد عنها سبع شهور مرات خالي كانت ست قويه جداً وكانت مستعجله علي الخلفه روحت لدكاتره وعرفت اني مستحيل اكون ام المشاكل بدأت تزيد واطلقت منه وقررت اني مش هفكر في الموضوع ده ورجعت لمامت مريم عشان ارجع الشغل وقتها كانت جابت حد بدالي بس مريم مكانتش عايزه حد غيري ورجعت وانا طايره من السعاده وكل يوم كان بيعدي كنت بتعلق بمريم اكتر لدرجه اني شلت فكره الجواز من دماغي بقت هي كل حياتي مش عايزه حاجه من الدنيا غيرها امي ماتت والدنيا خدت الكل بقيت مقيمه معاهم علي طول والدة مريم كانت طيبه بس مشكلتها انها كانت مشاعرها جامده اوي عمرها ما حسست مريم بحنان الام اللي اي بنت بتحتاجه في البدايه والد مريم كان ليه نزوات كتير وكان في مشاكل ديما بينهم لدرجه انها مكانتش بتركز مع مريم وكل شغلها تركز مع جوزها وبس ومع الوقت اكتشفت شغله اللي كله غلط في غلط وبقت نفسيتها علي كول وحشه ديماً بتاخد مهدئات ومضاد اكتئاب بقت معزوله وقررت انها متحتاجش لاي حد ديماً حابسه نفسها في اوضتها حتي لما كانت بتفارق الحياه رفضت تخليه يدخل عليها هو ومريم ودي نقطه اثرت في مريم اوي
غير حتي يوم ما عزيز اتعدي علي مريم واغتصبها وراحت مريم تقولها موقفتش معاها وكان كل همهم انهم يجوزوها وعزيز اقنعهم انه معملش حاجه وانه مستعد يتجوزها ويرد الجميل لوالد مريم علي تربيته ليه بعد ما والده ووالدته اتقتلوا قدامه مريم عاشت حياه صعبه اوي صدقوني مهما حكيت في تفاصيل وايام مرت متتصدقش اتحرمت من طفولتها في حضنهم اتحرمت من فتره مراهقتها شبابها أتدفن مع وجعها مريم مكانش ليها غيري عزيز في الاول كان بيجبرها علي العلاقه معاه ضرب وبهدله بس لما في يوم انتحرت بقي يسيبها حبه ليها كان حب مرضي عزيز كان مريض بحب مريم يعذبها ويضربها ويجبرها علي العلاقه وفي الاخر يقعد يعيط تحت رجلها مريم محتاجه وقت عشان تتعافي محتاجه تحس انها وسط ناس بتحبهم وبيحبوها بجد 🥺💔 أنا هأمنكم امانه لو جرالي حاجه اهتموا بمريم ومتسيبوهاش هي ملهاش اي حد غيركم بعد ربنا🥺
روح...بحزن ربنا يديكي طوله العمر مريم في عيني وصدقيني هعتبرها بنت من بناتي.
راجح....متقلقيش عليها ياست زينب انتي ومريم في عيوننا ومش هنتخلي عنكم وهي هتبقي زي الفل واحنا هنفضل معاها لحد ما تتحسن وهنعوضها متقلقيش❣️
زينب...براحه ربنا يريح قلوبكم يارب❣️
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية احفاد الطوبجي) اسم الرواية