رواية احفاد الطوبجي(1) الفصل الرابع و الخمسون 54 - بقلم اميرة اسامه
البارت الرابع والخمسين🔥🔥
...............
في غرفه جنه.
خبطت زهره علي الباب وبصت من بره وهي بتبتسم.
زهره....أدخل ولا مشغوله.
جنه...ولو مشغوله يا زهورتي أفضيلم نفسي تعالي يامامي❣️
زهره....القمر بيعمل ايه.
جنه....ولا حاجه كنت قاعده بذاكر شويه لاني حاسه اني بدلع
زهره....لا انا مش عايزه اي دلع انتي طلبتي تدرسي الحاجه اللي بتحبيها وعشان كده لازم تكوني متفوقه فيها.
جنه...متقلقيش عليا يا حييبتي المهم طمنيني عليكي وعلي الواد القمر اللي هتجنن وأشوفه ده.
زهره....تعبانه والله يا جنه اوي انا سبت قاسم تحت وقولتله هطلع ونازله تاني عشان ميحسش ان فيا حاجه
جنه.....تعبانه حاسه بأيه اوعي تكوني هتولدي.
زهره...لا اولد ايه انا يادوب في اول التاسع وبعدين انا هولد قيصري الدكتور محددلي المعاد الأسبوع الجاي.
جنه....امال حاسه بأيه طيب.
زهره.....نازل خبط ورزع فيا لحد ما خلي ضهري وبطني فيهم شد وألم فظيع.
جنه...طيب ما نقول لبابي يا مامي وياخدك للدكتور تطمني احسن.
زهره...لا لا مش لدرجه الدكتور روح بتقولي ان ده عادي
جنه...بضحك انتي نسيتي التعب ولا ايه يا مامي.
زهره.....مش حكايه نسيت بس كمان انا لما كنت حامل فيكي مكنتش تعبانه كده الدكتور حددلي المعاد روحت ولدت وخلاص
جنه...ان شاء الله تقومي بألف خير يا مامي انتي والواد اللي تاعبك ده.
زهره...يارب يا قلب مامي.
فضلت زهره وجنه يتكلموا و يضحكوا وكل شويه زهره تسكت وتمسك في السرير بقوه من الالم اللي حاسه بيه وبعدين ترجع تطمن جنه لما تحس انها قلقت.
مر علي قعدتهم حوالي نص ساعه وفجأه زهره حست بالم رهيب
زهره....ااااااه ااااااه.
جنه...بقلق مامي في ايه احنا كده لازم نقول لبابي دي رابع مره تتعبي احسن تكوني بتولدي🥺
زهره....لا لا متخافيش انا من الصبح علي كده
جنه....طيب مش هيجري حاجه لو عرف واطمني من الدكتور.
زهره...بأبتسامه بسيطه قامت وقفت بتعب رهيب يابت انتي قلبك بقي خفيف كده ليه قولتلك انا بخير يلا هروح ارتاح في اوضتي واسيبك تكملي اللي بتعمليه.
جنه...طيب لو تعبتي قولي عشان خاطري.
زهره....ماشي.
جنه....شويه وهاجي اطمن عليكي
مسكت زهره في الباب بعد ما فتحته وفي الوقت ده حست انها خلاص علي آخرها مش فاهمه بيحصل فيها ايه لانها ولدت جنه قيصري وعمرها ما حست بألم الطبيعي والدكتور كمان مأكدلها انها هتولد لتاني مره قيصري وده مش عشان هي ولدت قبل كده قيصري لكن كمان عشان سنها وده افضل ليها.
بصتلها جنه وهي ماسكه في الباب جامد وقربت منها بخوف.
جنه...مامي كده مش هينفع انتي تعبانه اوي.
زهره....تعالي وديني علي اوضتي يا جنه.
مسكت جنه ايدها ومشيت بيها براحه
اوضه زهره وقاسم اول اوضه جمب الدرج بتاع القصر اول ما وصلوا قدام باب الاوضه وقفت زهره تاني ومسكت في ايد جنه بقوه كانت حاسه ان في مايه دافيه بتنزل منها بصت علي الارض لقت مايه كتير بتنزل والوجع بقي وراء بعض.
جنه اول ما شافت المنظر بقت تصرخ وزهره كمان مقدرتش تمسك نفسها وهي كمان بقت تصرخ.
جنه....يا بااااااااابي حد يلحقنيييي الحقوا مامي بسرعه😭😭😭
زهره....قاااااااااسم اااااااااه.
صوت الصريخ مره واحده بقي يرج القصر منها هي وجنه
اللي كان تحت جري علي فوق واولهم قاسم اللي طار بمجرد ما سمع صوتهم
واللي كان في اوضته خرج مفزوع.
فضل زهره تسند علي الحيطه وتمشي وهي بتصرخ وجنه مش راضيه تسيبها
لحد ما قعدت علي اول درجه من فوق
زهره....اااااااااه.
روح...زهره زهره الحقوني بسرررررعه.
قاسم....في ايه زهره مالك
زهره...الحقني يا قاسم بموووووت.
ليلي.....دي بتولد😳
كلهم كانوا واقفين مصدومين من المنظر
راجح....شيلها بسرعه يا قاسم
زيد.....طلعوا العربيه بسرعه يلا ياقاسم.
مسك قاسم ايدها عشان يقومها بقت تصرخ.
زهره...مش قااااادره بموووت.
قاسم...بخوف زهره قومي معايا انا هشيلك متخافيش.
زهره.....قاسم مش هعرف في حاجه بتنزل منييييييي😭😭😭😭
صبا...بصريخ كلموا الدكتووووور🥺
زهره....الحقني يا قااااسم في حاجه بتنزل 💔💔
روح....حد يتصررررف.
فيروز....انتوا وافقين كده ليه الحقوها بسرعه😭😭😭
قربت زينب بسرعه منهم
زينب.....ابعدوا عنها لحظه يا جماعه خلوها تتنفس وحد يجبلي ملايه بسرعه.
قاسم.....ملايه ايه هو في ايه.🥺
سالم......ياجماعه انتوا واقفين كده ليه نشيلها با قاسم بسرعه ونوديها اقرب مستشفي😡
زينب.....ياجماعه دي بتولد الراس نازله خلاص مش هتلحقوها هاتوا ملايه.
زهره...ااااااااه.
روح....حد يجيب ملايه بسرررررعه🥺
فيروز...بدموع انتوا بتعملوا ايه 🥺😭
زينب....حد ياخد البنت اللي خامل دي. بعيد غلط عليها كده.
زيد....تعالي يا فيروز ادخلي اوضتك الوقت.
فيروز....زهره يا زيد دي بتموت كده 🥺
زيد...ياحبيبتي هي زي الفل متخافيش تعالي بس انتي بعيد يلا.
زينب....طيب يا شباب ممكن نشيلها براحه ونبعدها عن السلم.
قاسم....طيب نعمل اييه انا مش عاااارف.
مراد....اهدي يا جدع متوترناش بقي😡
قولي يا ست زينب نعمل ايه واحنا معاكي.
زهره.....الحقونيييييييي ااااه.
زينب....الراس الراس بتنزل مش هنعرف خلاص فين الملايه
جات صبا جري وهي معاها الملايه
فردتها زينب عليها والشباب اللي كانوا واقفين علي السلم نزلوا يوسف و داوود
وامير وجلال وسالم.
واللي كانوا فوق زيد وياسين ومراد ونادر بعدوا عن السلم وقفوا علي جنب
شايفين زهره لكن مش كاشفينها من الملايه.
روح قعدت جمب زهره علي السلم فضلت ماسكه ايدها ليلي قاعده علي ركبها وسانده راس زهره علي رجلها
جنه وفرح واقفين بيعيطوا ومريم واقفه جمبهم متوتره.
قاسم....ياست زينب هتعرفي تتصرفي
زينب...اطمن انا مولده مريم علي ايدي
جلال من تحت بص لامير والشباب هي مريم معاها عيال🙄
امير...ياجدع اتلهي انا ايش عرفني يمكن تقصد مريم اتولد علي ايدها😒
زينب....عايزه حد يساعدني
قاسم كان واقف بالعافيه ومش قادر يعمل اي حاجه وجسمها بيترعش من الخضه.
قاسم...اعمل ايه طيب
زينب...لا انا عايزه حد من البنات
صبا...بخوف طيب انا معاكي اهو
وقفت صبا تحت زينب بدرجه و مسكتلها الملايه وهي مصدومه من المنظر😳💔 فضل قلبها يدق بعنف غمضت عينها صدرها كان بيعلي وبيهبط بسرعه وزيد لامحها من بعيد.
زينب....اصرخي يا بنتي واكتمي الصرخه علي تحت.
زهره...ااااااااه.
زينب...لا اكتمي الصرخه انا ماسكه الراس اهو في ايدي يلا يا بنتي ساعدي نفسك.
زهره...اممممممممممم 😫😫
زينب.....تاني يلاااااااااا
وفجأه وقع ياسين من طوله.
مراد....ياسيييين ولا يا ياسين.
زيد...ياسين فيك ايه.
راجح....هاتوا ايه حاجه فوقوا بسرعه😡
جريت فرح علي اوضتها جابت برفيوم
نادر....ولا قوم يا سين مالك.
قرب زيد منه البرفان فتح عينه بصعوبه
الشباب تحت كانوا قلقانين ومش عارفين حصلوا ايه ولا عارفين يجروا عليه.
مسك ياسين راسه كان حاسس ان الدنيا بتلف بيه.
راجح....فيك ايه يا ياسين.
مراد...براحه هو شكله اتصدم من الموقف.
ياسين...متخافش يا بابا انا بخير.
راجح...خدوا علي اوضته بسرعه خلوا يغسل وشه.
نادر....تعالي قوم معايا.
سنده زيد ونادر ودخلوا اوضته غسل وشه وقعد علي حرف السرير مسك راسه
مراد...جرالك ايه ياض.
ياسين...مش عارف مقدرتش اتحمل المنظر ومشوفتش قدامي.
مراد...طيب انت كويس.
ياسين..اه اه متقلقش
زيد...خليك هنا متخرجش خرج زيد بسرعه علي صوت الصريخ المستمر اللي مبقاش يقف لزهره.
زينب.....ماشاء الله يلا صرخه كماااان
زهره....اااااااااااااااااه اممممممممم
وفجأه سحبت زينب الولد وخرج بسلام.
زينب...الله اكبر ماشاء الله ولد زي القمر .
واول ما صبا شافت البيبي بيتسحب ومنظر الولاده اللي اول مره تشوفه في حياتها مع صوت صريخ زهره وتعبها فضلت صبا تعيط بهدوء وبعدين بقت منهاره حاولت تتماسك وتتغلب علي المشهد المرعب اللي هي شيفاه وبمجرد ما ولدت زهره انهارت.
راح قاسم قعد جمب ليلي مسك ايد زهره والصدمه مرسومه علي وشه
روح...بتعيط وتضحك ليلي بتمسح وش زهره من العرق مريم قعدت علي الارض وحضنت رجلها بخوف
صوت عياط صبا صدمهم مكانوش عارفين بتعيط ليه بس هي شافت مع زينب اللي هما مشافهوش
مراد....حد يجيب صبا بسرعه
زيد...صبا تعالي انا مش عارف أعدي
فضلت صبا سانده علي الحيطه وحاطه ايدها علي وشها ومنهاره.
مراد...تعالي ياصبا اطلعي تعالي.
راجح...تعالي بابنتي هنا.
قربت صبا ومشيت من جمب روح براحه مسكها مراد من ايدها واول ما طلعت خدها مراد في حضنه وانهارت
مراد...بس يا صبا خلاص يا بطله هي زي الفل اهي.
قرب زيد منها وحط ايده علي شعرها بحب.
زيد....اهدي يا صبا خلاص
زينب.....قطعت الحبل السري وبصتلهم
عايزه حاجه نلف الولد بيها بسرعه
قامت روح بسرعه.
روح...لحظه انا هجيب جريت روح بسرعه جابت من اوضه زهره بطانيه صغيره حطت فيها الولد ولفته وهي مبسوطه.
زينب....مبروك ماجالكم يلا حد يأذن في ودنه.
خده راجح من ايد روح وهو باصلله يساعده وفخر وعيون بتلمع بعد بيه وقعد علي الكرسي وفضل يأذنله.
قاسم.....بعد ما فاق من صدمته حد يتصل بالدكتور بسرعه.
داوود من تحت اتصلنا يا قاسم في الطريق.
قاسم...طيب ايه نقومها من هنا.
زينب....اه هنقومها بس نسترها الاول كويس حمدالله علي سلامتك يا بنتي.
زهره...بتعب ابتسمت الله يسلمك.
زينب....الله اكبر ولادتك كانت سريعه ومكانش باين عليكي حاجه.
روح....انتي كويسه يا زهره.
زهره....الحمد لله الحمد لله متخافوش
جنه....بدموع انا قولتلك يا مامي نقول لبابي انك تعبانه🥺💔
زهره....متخافيش يا حبيبتي انا زي الفل والله.
قاسم...هي كانت تعبانه مقولتيش ليه طيب يا جنه.
جنه...قالتلي تعب عادي ومرضيتش تخليني اقولك عشان متقلقش.
قاسم...كده يا زهره توقعي قلبي.
ليلي....خلاص بقي هي بخير الحمد لله يلا بقي نقومها من هنا.
قاسم....الحمد لله ياشباب ادوني سكه بس عشان اعدي بزهره.
زيد.....تعالي يا قاسم احنا هنبعد.
غطتها زينب كويس وقام قاسم بهدوء شالها وليلي وروح وراه ماسكين الملايه.
قرب نادر من مريم اللي قاعده علي الارض قعد علي ركبه وبصلها.
نادر...مريم انتي كويسه؟
مريم....ايوه الحمد لله.
نادر...طيب قومي يا حبيبتي من الارض.
مريم...هي كويسه صح.
نادر...زي الفل خلاص ولدت.
مريم....انا سمعت صوت البيبي بس هي كانت تعبانه اوي.
نادر....معلش هتبقي بخير
مريم...هو اخوك جراله ايه.
نادر....مش عارف تقريبا لما شاف منظر الدم مع صريخها مقدرش يتحمل بس هو كويس.
مريم...الحمد لله
نادر...يلا هاتي ايدك وقومي تعالي شوفي البيبي.
مسكت مريم ايده وقامت راحت قعدت جمب راجح وفرح وجنه واول ما شافت الولد ابتسمت.
راجح...سمي يامريم
مريم....بسم الله شالته وحطته في حضنها ماشاء الله جميل اوي
قربت منه وهي بتبتسم تعرف ان انا وانت هنبقي صحاب انا اتولدت بردوا زيك كده في وسط البيت وداده زينب هي بردوا اللي ساعدت مامتي و أتولدت علي ايدها❣️
نادر....ابسط ياعم لقيت حد زيك اهو.
راجح....تعالي ياصبا
مراد...استلم بقي يا عم مش مبطله عياط.
راجح....تعالي شوفي القمر اللي اتولد قدام عينك.
صبا...بدموع بصتله ده نشف دمي🥺
ضحكوا كلهم عليها🙈
مريم...تعالي اقعدي هنا يا صبا.
صبا...لا لا خليكي مرتاحه انا هدخل اشوف زهره.
مراد...بردوا انتي مش بتحرمي.
صبا...روح وليلي بيخافوا وقاسم متوتر حرام مش عايزه اسيبها لوحدها.
راجح...ربنا يسعدك يا صبا ويفرح قلبك امسحي طيب دموعك وادخلي يلا
روح....طيب مش غلط تاخد شاور الوقت علي الاقل يجي الدكتور ويطمنا
عليها.
زينب....تغير هدومها طيب وتنضف جسمها بالمايه عشان تفوق
قاسم....طيب هي كده ولدت عادي يعني مش المفروض تبقي في المستشفي الوقت ولا ايه انا نش عارف.
زينب....يا ابني والله هتبقي زي الفل زمان الكل كان بيولد في البيت ولا كانوا بيروحوا مستشفي ولا مستوصف حتي بلاش توترها وتوتر نفسك هي زي الفل وبعدين مش الدكتور جاي هيطمنك ان شاء الله.
ليلي...بقولك ايه يا قاسم فعلا بلاش توتر ويلا اخرج انت شوف ابنك لحد احنا ما نظلطها الدكتور زمانه جاي
قاسم...طيب انا بره لو محتاجني نادوا عليا.
روح....طيب متخليش حد يدخل وروح اطمن علي اختك
زينب...اه والنبي الحامل غلط تشوف حد بيولد قدامها وهي يا حرام شربت الخضه كلها
ليلي...روحيلها انتي يا روح شوفيها واحنا هنا مع زهره.
روح.....هشوفها بس اما اطمن علي زهره الاول واحميها يلا تعالي معايا يا زهره.
صبا....هجيبلها غيار واجي وراكي.
ليلي...وانا هغير الملايه بتاعت السرير هي كمان اتبهدلت عشان قاسم دخلها علي السرير علي طول.
زينب....طيب انا هروح انضف المكان بره وهرجعلكم.
روح....لا والله مايحصل ابداً الوقت البنات اللي بتساعدنا هتنضف وتعمل كل حاجه.
زينب.....وليه بس انا هروح
روح...لا يا حبيبتي كفايه عليكي اللي عملتيه خليكي انتي هنا معانا عشان انا بتلخم بسرعه بردوا متعتمدوش عليا.
زهره...خليكم انتوا انا كويسه والله هعرف اخد شاور.
صبا...تعالي يلا انا طلعت غيار تاخدي شاور لوحدك ايه
دخلت معاها صبا وروح وقفتلهم زينب بره بالغيار
ودخلت جنه ساعدت ليلي في السرير بسرعه
بعد عشر دقايق خرجت زهره مع صبا وروح ونامت علي السرير
الشغالين بره نضفوا المكان والدنيا رجعت زي ما كانت.
وجه في الوقت ده دكتور مجدي ومعاه دكتور نساء وتوليد ودكتور اطفال
الشباب طلعوهم فوق بسرعه
دكتور الاطفال خد الولد في اوضه جنه يكشف عليه.
ودخل دكتور النساء عند زهره روح وليلي وصبا وزينب كانوا معاه.
وفضل مجدي بره مع راجح والشباب يتكلموا.
خرج دكتور الأطفال من اوضه جنه هو ونادر وقاسم.
راجح...طمني يا دكتور الولد بخير.
الدمتور....الحمد لله زي الفل مفيهوش اي حاجه ركبتله مشبك السره اطمنت علي نفسه ماشاء الله الوزن كويس شفطله حاجه بسيطه الحمد لله مكانش شارب مايه يعني الولد بخير
راجح...الحمد لله عقبال ما نطمن علي زهره يارب.
قاسم....هدخل اشوفها.
داوود...طيب يا دكتور الولد مش محتاج اي علاج.
الدكتور.....انا كتبت روشته مع استاذ قاسم قطره للعين وبخاخ للسره وحجات عاديه لاي طفل في سنه.
مجدي....الحمد لله مبروك ما جالك يا ياباشا.
راجح...الله يبارك فيك يا دكتور مجدي
......
في اوضه زهره.
روح....ايه يادكتور طمني زهره محتاجه ايه بالظبط.
الدكتور...بابتسامه قلع الجوانتي ماشاء الله ولا اي حاجه خالص مدام زهره زي الفل دي اول حاله ولاده تمر عليا بالشكل ده المفروض انها تولد قيصري ويشاء العليم تولد طبيعي وبالسهوله دي حتي هي مش محتاجه خياطه سبحان الله كأن مفيش اي جرح فيها شويه خدوش بسيطه جداً هتلم مع العلاج.
قاسم....طيب مش افضل لو راحت المستشفي يا ددكتور.
الدكتور...صدقني لو محتاجه هعمل كده فوراً من غير ما تطلب مين اللي ولدها.
زينب...انا يا دكتور.
الدكتور....ماشاء الله تسلم ايدك حضرتك بتشتغلي في المجال ده
زينب...لا خالص يمكن سبق وولدت حد زمان من 29 سنه ودي كانت تاني مره بس شوفت قبل كده الدايه وهي بتولد الستات
الدكتور.....بأبتسامه تسلم ايدك ولا احسن دكتور عموما اطمنوا مدام زهره زي الفل مش محتاجه اي حاجه خالص ولا حتي تنضيف.
زينب....لا انا ضغطت علي الرحم ونزلت كل حاجه خلاص.
الدكتور....طيب يا جماعه معاكم دكتوره ماشاء الله اهي قلقانين ليه بس😍
قاسم....الحمد لله
الدكتور....العلاج ده يقي يتاخد في المعاد ونهتم بالتغذيه والمشروبات الدافيه عشان لو حصل اي مغص وده طبيعي متقلقيش.
قاسم....بقلق ايوه يا دكتور بس..
قاطعه الدكتور بضحك انت قلقان ليه يا استاذ قاسم والله زي الفل.
قاسم....مش حكايه قلق بس هي المفروض كانت هتولد الاسبوع الجاي والدكتور محدد انها تولد قيصري خاف عليها من تعب الطبيعي وهي اصلا كانت والده قيصري اول بنت لينا
الدكتور....وربنا اراد تولد طبيعي وتبقي زي الفل هنعترض بص لروح وهو بيضحك احنا كده البني ادمين لنا ربنا يسهلنا الامور نصعبها احنا علي نفسنا😂😂😂😂🙈
قاسم....خالص والله انا بس قلقان عليها مش اكتر.
الدكتور...مش بقولك ان مدام زهره اغرب حاله ولاده شوفتها من يوم ما بقيت دكتور ماشاء الله كل حاجه سهله وتمام
روح...الحمد لله يارب
خرج الدكتور وبلغهم نفس الكلام لما مجدي سأله عن حالتها
وبعدين دخل مجدي باركلها وبارك لروح وشويه ومشيوا.
خدت زينب الولد اديته شاور ولبسته لبس جديد وحطته في حضن زهره عشان ترضعه.
زينب...يلا رضعيه واشربي اليانسون ده لحد ما اكلك يجهز.
روح....داده زينب متوصيه بيكي علي الاخر.
زهره....والله ماعارفه اقولها ايه ياروح الكلام راح مني اللي عملته معايا كبير اوي.
زينب...انتي زي مريم انا معملتش حاجه
قاسم...لا والله ياست زينب دي حقيقه اللي عملتيه مع زهره دين في رقبتي.
زينب...دين ايه بس بلاش تزعلوني وبعدين انا اللي مديونالكم بوقفتكم مع مريم
راجح...بحب وأبتسامه جميله متقوليش كده يا ست زينب كلنا موجودين في حياه بعض مجرد اسباب يعني لولا اللي حصل لي مريم مكناش اتقابلنا ولا قدر الله لو انتي مش معانا وزهره حصلها اللي حصل ده محدش فينا كلنا كان هيقدر يتصرف ده موقف اول مره نتعرض ليه يعني وجودك معانا ربنا كان كاتبه وعامل حسابه من البدايه.
زينب...ونعم بالله المهم انها بخير ومبروك ما جالكم يتربي في عزكم يارب.
الجميع...يارب.
زينب....وحقك عليا يا بنتي انتي اللي شربتي كل الخضه معايا
صبا...بابتسامه لا خالص والله انا بخير
داوود...صبا البطله بتاعت العيله انهارده
قاسم....اه والله انا مقدرتش اتحمل قعدت علي الدرج وهي اللي ساعدتها.
مراد...مبروك يا ابو الشباب ماجالك
فيروز....خلاص استقريتوا علي عُدي
قاسم....جنه هانم أمرت ولازم ننفذ
زينب...عقبالك يا بنتي يارب لما تقومي بالسلامه.
فيروز....يارب عديها علي خير بعد ما شوفت زهره مش مطمنه.
زينب...اللي تخافي منه ميجيش إلا اسهل منه مكانش ينفع تقفي بس الحمد لله عدت علي خير.
زهره....ياسين انت كويس ايه اللي حصلك.
ياسين....بابتسامه زي الفل متقلقيش بس بعد ما تقومي بالسلامه هاخد حقي منك انتي وابنك علي دمي اللي نشف ده😂😂🙈
زهره...بأبتسامه حقك عليا سلامتك
ياسين... الله يسلمك يا حبيبتي فداكي انتي وعُدي باشا❣️
بعد وقت بسيط سابوا زهره ترتاح وراح الكل علي اوضته
نزلت روح تعمل شوربه وفرخه مسلوقه لروح وراحت زينب معاها تساعدها مكانتش راضيه تسيبها ابداً
..........
زيد.....صبا ادخلي نامي يلا وارتاحي.
صبا....ماشي انا هاخد شاور وانام علي طول.
زيد....انتي كويسه طيب.
صبا....اه الحمد لله والله بقيت احسن
زيد...حقك عليا مكنتش عارف اوصلك واطلعك كنت خايف يغم عليكي
صبا....انا فعلاً كان هيغم عليا والله اول ما قاسم قعد قولت مفيش مفر ولازم اقف الحمد لله عدت علي خير.
زيد....الحمد لله طيب يلا صبا ادخلي ارتاحي.
صبا...ماشي تصبح علي خير يا زيد.
زيد...وانتي من اهل الخير يا حبيبي❣️
ابتسمت صبا ودخلت وقفلت وراها.
.............
في غرفه سالم دخل مسك موبايله لقي شمس متصله عليه مرتين و بعتاله مسدچ علي الواتس من حوالي ساعتين
ونص.
ابتسم وفتح الرساله.
شمس....سالم في ايه؟ ايه صوت الصريخ ده في حاجه حصلت طمني.
فتح مسدچ تانيه.
شمس....سالم ليه مش بترد حصل ايه.
بص سالم علي الوقت لقاه متأخر مرضيش يكلمها لكن بعت رساله يطمنها.
سالم....شمس متقلقيش مفيش اي حاجه انا عارف ان انتي اكيد نمتي بكره هبقي اكلمك واقولك تصبحي علي خير.
بمجرد ما الرساله اتبعت فتحتها شمس وسمعت وبسرعه اتصلت عليه
ابتسم سالم وفتح الخط.
سالم...انا صحيتك ولا انتي لسه منمتيش.
شمس....منمتش لسه في ايه؟
سالم....مرات اخويا كانت بتولد.
شمس....يعني انت الوقت في المستشفي.
سالم...لا انا في القصر يا شمس دي ولدت هنا ملحقنهاش و ولدت علي السلم الداخلي بتاع القصر.
شمس....ازاي
حكالها سالم كل اللي حصل والغريب انها كانت بتسمعه وتسأله وتتكلم معاه ونسيت نفسها خالص معاه سالم كان مبسوط لدرجه متتوصفش بس مكانش عايز يحسسها بده عشان ميلفتش نظرها وتهرب منه وتقفل كالعاده.
شمس....حمد الله علي سلامتها ومبروك
سالم....الله يسلمك يا شمس ومعلش اني فضلت مسهرك وقلقتك غصب عني والله صوت الصريخ صدمني ومن اول ما قفلت وانا بره معاهم مسمعتش الموبايل.
شمس...لا خالص انا اصلا اتوترت من صوت الصريخ بس الحمد لله انها جات علي قد كده.
سالم...الحمد لله يلا روحي نامي بقي عشان شغلك وانا كمان فاصل ولازم انام
شمس.....تمام
سالم....تصبحي علي خير يا حبيبي.
نطقها سالم من غير ما يقصد مانت عفويه جداً وده شمس لاحظته ابتسمت بهدوء ومعلقتش
شمس...و أنت من أهل الخير.❣️🙈
....................
في صباح يوم جديد راح الكل علي الشغل وفي فتره البريك راح سالم لشمس علي المطعم بعد ما اتصلت بيه و قالتله يروح لها قبل ما تخلص شغلها
وصل سالم وطلب قهوه مكانش حابب ياكل.
قربت عليه شمس وهي معاها شنطه صغيره في ايدها حطتها قدامه.
بص سالم علي الشنطه بهدوء وبعدين رجع بصلها
سالم...كده اظن انتي أرتاحتي صح؟
شمس...ايوه يا سالم أحنا كان في بينا اتفاق ان المبلغ اللي فاضل هجهزه و هديهولك والحمد لله ربنا قدرني وجهز
سالم.....جبتيهم منين يا شمس؟
بصتله شمس بصدمه فهمته سؤاله غلط.
شمس.....بغضب بسيط خد بالك من كلامك معايا يا سالم انا مش واحده رخيصه الفلوس دي تعبي و شقايا يمكن لسه مشتغلتش بيهم دي جمعيه طنط صفيه عملتهالي وهفضل اشتغل واسد البي عليا لحد ما تخلص وبلاش كل شويه تسمعني كلامك ده اللي حصل قبل كده انت كنت عارف ظروفه كويس واصلاً انت مش من حقك تسألني ولا من حقك تسمع تبرير.
قام سالم وقف بسرعه وحاول يمسك ايدها
سالم...شمس استني انتي فهمتي. ايه.
سحبت شمس ايدها بعنف وقف سالم قدامها وهو رافع ايده الاتنين بأستسلام.
سالم...طيب اهدي اهدي وأفهمي والله العظيم ياشمس انتي بجد ظلمتيني انا مقصدتش المعني اللي وصلك كل الحكايه اني عارف ظروفك وانا مدرك ان المبلغ ده انتي عايزه تديهولي بأقصي سرعه عشان ترتاحي بس سؤالي كان عشان أقولك بلاش تضغطي نفسك ولو مصممه علي سداده فا ممكن تديهولي علي مهلك وانا هاخدهم بس والله يا شمس مقصدتش المعني ده شمس انا عارف انك ست البنات كلهم ومعاش ولا كان اللي يقول عليكي رخيصه انتي اغلي حد في الدنيا يا شمس.
كلام بسيط قدر بسرعه سالم يحتوي بيه الموقف ويهدي بيه العاصفه اللي جواها.
شمس....تمام محصلش حاجه اظن كده احنا خالصين يا سالم صح.
سالم...لو تقصدي علي الفلوس اه يا شمس بس احنا لسه في بينا حجات مخلصتش
بصتله شمس وسكتت.
سالم......شمس انا تعبت وبجد مبقتش قادر اعيش من غيرك عايزك في حياتي يا شمس انا بحبك ومتأكد من مشاعري واظن انتي الفتره اللي فاتت دي كلها اتأكدتي انك لو عملتي فيا ايه هستحمل وهفضل مصمم علي قراري وجه الوقت اللي توافقي بقي علي جوازي منك قولتي ايه يابنت الناس.
سكتت شمس وفضلت تبص حواليها بأرتباك وبعدين بصت علي النيل بشرود نفسها ييعلي وبيهبط عينها بتلمع بالدموع وبتحاول تخبيهم منه.
سالم.....بحب والله العظيم بحبك ومينفعش حد غيرك يدخل قلبي وحياتي صدقيني❣️
بصتله شمس ودموعها نزلت🥺
سالم.....دموعك غاليه عليا ياشمس انا عارف ان في جواكي الوقت مليون صراع وعارف كمان يا شمس انك عايزه توافقي بس اللي حصل لسه واقف حاجز بينا أكسريه يا شمس وانسي و اديني فرصه أثبتلك فيها اني استحقك اديني فرصه اثبتلك اني مش الشيطان اللي ظهرلك اول مره💔💔
شمس...بوجع خايفه ياسالم خايفه اوافق واتوجع منك في يوم من الايام صدقني انا قلبي من جوه بقي عامل زي حتت القماش اللي دابت و كل ما حد يلمسها تتقطع خايفه أسلملك قلبي تقطع اللي باقي منه💔 وفي نفس الوقت قلبي مصدقك🥺
ابتسم سالم بحب ومسك ايدها باسها
مكانش هامه اي حد شايفه ولا مركز معاهم كان هامه هي وبس.
سالم.....اوعدك قدام ربنا اني عمري ما هوجعك ولا عمر اللي حصل هيجي علي بالنا في يوم هنسيكي نفسك يا شمس هعوضك هوريكي الدنيا بعيني هكون امانك وحمايتك وسندك بس قولي موافقه او اقولك بلاش تقوليها الوقت لو مش عايزه أقعدي مع نفسك لأخر مره وأسألي قلبك هو عايز ايه أسألي قلبك سالم صادق في كل حرف نطقه ولا لا واللي قلبك يقولك عليه بلغيني بيه❣️ هستني ردك وأياً كان هو ايه
لازم تعرفي ان لاخر نفس فيا مش هرتاح غير لما تكوني علي أسمي
سابها سالم ومشي بسرعه.
رفعت شمس راسها للسما ومسحت دموعها كان جواها شعور بالسعاده والفرح ميتوصفش فرح لسدادها للمبلغ وسعاده لكلام سالم اللي لمس قلبها❣️
.................
مر يومين علي فرحتهم بتشريف عُدي باشا ❣️
زهره صحتها كويسه جداً روح وزينب مهتمين بيها و بأكلها وكل البنات مهتمين بعُدي و فرحانين بيه وخاصتاً جنه اللي طول الوقت شيلاه في حضنها
ملك وخلود وتقي اتفقوا مع بعض انهم يسيبوها يومين ترتاح وبعدين يروحوا يطمنوا عليها و يباركولها.
في المساء وصل البنات باركوا لزهره وقدمولها الهدايا مريم اتعرفت عليهم
وكان الجو بينهم جميل الكل فرحان والدنيا تمام بينهم❣️
قرروا انهم يتعشوا مع بعض كلهم لكن قاسم عزمهم علي أكل جاهز كلهم
وقبل ما الاكل يوصل جلال كان هيموت من الجوع.
جلال....ياجدعاااااااان
بصوا كلهم عليه بفزع من صوته
جلال...انا جعان🥴
راجح...والله انت متربتش ياجلال خضتني😡
مراد....امشي ابو شكلك يا شيخ😡
جلال...في ايه جعان وربنا ما ينفع كده ياعم قاسم مش اسلوب ده يعني عشان عازمنا تجوعنا😒
قاسم....في ايه يا زفت انا مالي هو انا اللي يجهز الاكل ما احنا مستنين زيك اهو😡
روح....يا ابني ربنا يهديك انت علي طول كاسفني كده🙈
جلال....هو ده اللي ربنا قدرك عليه ياروح والله لا هروح اكل اي حاجه
روح...امشي اهو علي الاقل ارتاح منك😡
راح جلال لفرح.
جلال...بصوت واطي فرح بت يا فرح تعالي.
فرح...في ايه.
جلال...تعالي ورايا هقولك.
راحت فرح وراه من غير ما حد ياخد باله.
في الوقت ده دخل منذر سلم علي الكل واطمن علي زهره وابنها وقعد معاهم.
فرح...في ايه.
جلال...بقولك ايه فين اكل القطه بتاعتك.
فرح....يخربييييت انت عايز تاكل أكل قطط😱
جلال...بضحك لا انا عايز العلبه بتاعته بس هحط بدالها كورن فليكس وهعمل مقلب في روح وبابا😂
فرح...بضحك 😂😂😂😂 ده بابي هيخلي يومك طين ده بيقرف من اكل القطه اوي😂😂🙈
جلال...هاتي بس يلا.
فرح....استني فضت فرح اكل القطه وحط جلال بداله كورن فليكس.
فرح...انا همشي بسرعه وانت تعالي ورايا.
جلال...بقولك ايه ابقي أتخانقي معايا بقي وشعللي الدنيا😂
فرح...بس كده عيوني بس لو أضربت انا مليش فيه🙄
جلال....يلا بقي بلاش رغي.
راحت فرح قعدت بعدها خرج جلال وراح قعد تحت رجل راجح ربع رجله وظهر العلبه وبدأ ياكل.
مكانش حد في البدايه مركز معاه كانوا بيتكلموا ومخدوش بالهم من العلبه اللي مرسوم عليها قطه غمزلها جلال😉
فرح....بصوت عالي انت بتهرج يا جلال والله سيب اللي في ايدك ده من فضلك.
جلال...ايه جعاااان😒
فرح.....وانا مالي انا جعان ولا مش جعان كل اي حاجه تانيه حبكت يعني أكل القطه🙈🙄
بصت روح بصدمه😳
روح...يخربيييييييتك ياجلال انت بتهبب ايه.
جلال....باكل 😒 مش انتوا مش راضين تأكلوني.
يوسف...الله يقرفك😫
راجح....بصله وهو تحتيه انت بتاكل ايه يا حيوان يا ابن الكلب.
جلال...بضحك ايه ياباشا جعان اعمل ايه.
راجح...الله يوجع بطنك يا لبن الكلب بتاكل اكل القطه يا مقرف😡
مسكه راجح من قفاه وفضل يضرب فيه وجلال فطسان من الضحك.
راجح...انت والله ماشوفت تربيه😡
جلال....😂😂😭استني بااااس والله بهزر مقلب مقلب ده كورن فليكس والله
ابتسم راجح وبص لفوق 🤲 فوضت امري ليك يارب الواد ده هيجنني
جلال...ااااه طب سيب خلاص وربنا اهو بص كورن فليكس😂😂
زيد....هتعيش وتموت وانت مهزق والله😒
منذر.....ياض انت مش ناوي تعقل بقي😂😂😂
جلال....أكلوني وانا اعقل وربنا هموت من الجوع😂😂😂بص لمريم وقرب منها العلبه تاكلي😂😂
ضحكت مريم وحطت ايدها في العلبه وكلت معاه😂😂
سالم...الله يقرفكم ده مجرد التخيل قلب معدتي😂😂🙈🙈
عدي الموقف بضحك وجو جميل الاكل وصل وكلوا وقضوا سهرتهم مع بعض وبعدين مشيوا.
.............
مر كام يوم تاني وكملت زهره اسبوع علي ولادتها راجح قرر انه ينزل زياده لكل الموظفين بمناسبه تشريف ولي العهد ❣️
قاسم دبح دبايح كتير ووزعها وصمتت جنه تعمل سبوع وحفله بسيطه تجمع كل القريبين منهم جلال وامير وفرح كانوا مشاركينها في التجهيز.
وفي يوم السبوع الصبح
كانت جلسه النطق بالحكم علي سما.
مقدرش زيد يكون معاه كان بيخلص شغل كتير وراه قبل معاد الحفله.
واول ما منذر خرج من المحكمه اول حد اتصل عليه كان زيد.
زيد...بقلق ايه يا منذر طمني عملت ايه
منذر...بفرحه وبدموع حق اخويا رجع يا زيد سما خدت إعدام🥺💔
زيد...بحزن وفرحه و مشاعر متلغبطه
مبروك يا صاحبي ربنا حكم بالعدل
منذر....انا طاير من الفرحه يازيد مكنتش متخيل اني ممكن افرح ان سما تاخد اعدام بس اول ما القاضي نطق معرفتش غير اني افرح
زيد....هي خدت اللي تستحقه يا صاحبي. الحمد لله علي كل حال.
منذر...انا هروح علي البيت اغير وبعدين هطلع علي ماما وبعدين هجيلكم.
زيد...ماشي يا حبيبي هستناك انا شويه وهروح.
منذر...تمام يلا سلام.
قفل زيد وبص للموبايل.
زيد...لا خول ولا قوة إلا بالله ضيعت نفسها وضيعت حسام وضيعت الكل الحمد لله علي كل حال.
..............
اتجمع الكل واحتفلوا بسبوع عُدي الكل كان مبسوط والحفله كانت جميله ❣️
وانتهت نهايه سعيده❣️
...............
مر حوالي اسبوع كمان بعد الحفله
وفي خلال الاسبوع ده خرجت كاريمان من المصحه لما أتأكد الدكتور من سلامتها النفسيه وانها بقت افضل كتير وقدرت تتخطي اللي حصل وتقبل بالواقع وهو موت حسام ويوم خروجها زيد راح مع منذر مرضيش يسيبه كاريمان كانت محروجه منه ومش قادره تبصله ولا عارفه تنطق التغيير كان واضح عليها و ألدرس رغم قوته لكن أثر فيها.
.............
في نفس الاسبوع ده الشغل كان مش بيقف ففي جناح مراد ويوسف وبدأت التجهيزات الحقيقيه للفرح اخيراً واللي قرر مراد ويوسف يعملوا فيه فرحهم مع بعض.❣️
سالم كان سايب شمس براحتها لكن يومياً كان بيكلمها وهي بترد عليه
مريم فكت الغرز وبقت احسن وتدريجياً رجعت لشقاوتها وبقت مندمجه مع الجميع.
اما عند عزيز مكانش بيبطل صراخ وطول الوقت بينادي علي مريم.
عزيز.....يا مرييييييييم 🥺 يامريم ردي عليااااااا يا مريم ارجعيلي انا اسف يا حبيبتي اسف علي كل حاجه انا مستعد اعملك كل حاجه بس ترجعيلي متسبنيش يا مرررررريم انا هموت من غيرك صدقيني انتي مبترديش عليا ليه ردييييييييي سامحيني يا حبيبتي مريم انتي سمعاني صح سامعه قلبي اللي بينادي عليكي انا عارف انك بتحبيني زي ما بحبك بس انا زعلتك مني يا مريمممممممممم.
الظابط بره.. هو الجدع ده مش هيسكت انا صدعت هو مش بيتعب.
زميله....لا مش بيتعب احنا اللي تعبنا منه وهو علي حالته دي كل يوم
...........
يوم الاجازه
الكل صحي في قصر الطوبجي وكانوا بيفطروا مع بعض .
جه لزيد تليفون علي الفطار.
زيد....الووو.
سكت زيد كتير كل اللي كان بيقوله ايوه ايوه ازاي حصل امته
لفت انتباه الكل وكلهم بصولوا.
زيد....تمام يا باشا شكراً لحضرتك هشوف وأرجع اكلم حضرتك تاني مع السلامه.
راجح...في ايه يا زيد.
مراد...في ايه؟
زيد...بص لمريم وبص لنادر
نادر...في ايه يا زيد.
زيد....بلغوني الوقت ان عزيز تعب واتنقل المستشفي
بصتله مريم بتركيز وكان باين عليها الفزع من نطق اسمه.
نادر....ايوه ونعمل ايه يعني نروح نطمن عليه😡
داوود....استني يا نادر بس
زيد....لا يا نادر بلغوني انه اتوفي وبيسألوا حد هيستلم جثته ولا يتدفن في مدافن خاصه بيهم.
زينب...مسكت ايد مريم لا حول ولا قوة إلا بالله 🥺
بص نادر لمريم ومنطقش كان متابع رد فعلها كانت هاديه جداً ساكته بس عاديه وبتكمل اكل في هدوء
روح....هو مات عادي كده.
زيد....لا ضغطه كان عالي جداً وحصله إنفجار في المخ.
راجح...بهدوء الله يرحمه ويرحم امواتنا جميعاً وكمل بهدوء وهو بيبص لمريم
ناويه علي ايه يا بنتي
نادر...بغضب هي مريم مالها بيه اهو غار في ستين داهيه تاخده😡
راجح خبط علي السفره بغضب
ناااااااااادر😡 مسمعش صوتك في اصول ولا انت نسيتها إكرام الميت دفنه ومها حصل هو لسه جوزها.
الكل سكت بما فيهم نادر اللي حاول اخواته يهدوا براحه.
راجح....قولي يا بنتي ناويه علي ايه؟
مريم سابت من ايدها الاكل وخدت نفس طويل وفضلت باصه علي طبقها بحزن.
انا عشت طول عمري مدفونه معاه بالحياه أتمنيت كتير اوي اللحظه اللي انا فيها دي عشان افرح من قلبي
مش فرحه شماته لان مفيش شماته في الموت بس فرحه بعدل ربنا فرحه ان ربنا جابلي حقي انا هعمل اللي حضرتك تقول عليه اللي حضرتك شايفه صح انا هنفذه وسواء سبته او دفنته فرحتي هتفضل في قلبي بصت لنادر بوجع
انا ممكن اسيبه يترمي في اي مكان وده حقي كملت بكل ثبات لكن نزلت دموعها تجري علي خدها
بس فرحتي الكبيره يا نادر لما ادفنه بايدي واشوفه وهو نازل المكان اللي اتمنيت اشوفه فيه اني أسرع بدفنه واشوف قبره بيتقفل عليه وحسابه بدأ مع ربنا افضل كتير من اني افضل سيباه في تلاجه المستشفي انا عايزه ادفنه في اسرع وقت يانادر💔 عايزه حقي منه في قبره🥺 عشان مهما حصل فيه في الدنيا مش هيكفيني ولا هيريح قلبي انا مستنيه عذاب اخرته اللي هيبدأ من اول ما القبر يتقفل عليه.
اتأثر الكل بكلامها ووجعها 🥺💔
راجح ....عين العقل يا مريم زييييد
زيد...تحت امرك يا باشا.
راجح....خلصت كل الإجراءات المطلوبه في اسرع وقت
زيد....تمام يا باشا.
في صباح يوم جديد.
وقفت مريم بابتسامه رضا وهي شايفه القبر بتاع عزيز بيتردم عليه التراب ❣️
لاول مره تحس انها قويه وجبل من علي قلبها وقع لاول مره تحس بالهواء والنفس اللي كانت ديماً تحس انه مكتوم❣️
ورغم ان تم التحفظ علي جميع الممتلكات الخاصه وراحت للدوله مكانش هاممها كانت مبسوطه
لكن طلعلها جزء رغم بساطته بالنسبه لثروه والدها وعزيز إلا انه كبير.
انتهت قصه مريم مع عزيز وقررت تبدأ حياه جديده من تاني مع نادر وعيلته اللي بقوا جزء من حياتها❣️
اما عن مراد خلاص كل حاجه كانت بتجهز حتي الفندق اللي هيتعمل فيه الفرح اتحجز وكل حاجه خلصت تقريباً
حتي فساتين الفرح قرر انه ياخد راجح وروح وداوود وزيد وقاسم ويروحوا يقابلوا والدت تقي ويطلبوها منها
في البدايه والدتها كانت مش فاهمه حاجه و مصدومه من الهيبه الكبيره اللي دخلت عليها هي وجوزها.
وافقت من غير تفكير تقي مكانتش فرحانه ولا كانت عايزه ده كله يحصل مش عيزاهم في حياتها تاني
لكن مراد صمم يمشي بالأصول❣️
وقد كان😍
...............
في غرفه راجح وروح
خبط زيد علي الباب.
روح...ادخل.
دخل زيد وابتسم ممكن اتكلم معاكم كلمتين.
راجح...تعالي يا زيد ادخل.
روح...ادخل يا حبيبي.
قعد زيد وبصلهم.
راجح....في ايه قلقتني ؟
زيد.....انا كنت عايز اتكلم معاكم في موضوع مهم اوي ممكن.
روح...طبعاً يا حبيبي قول.
زيد......🙄🙄🏃🏃🏃🏃🏃
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية احفاد الطوبجي) اسم الرواية