رواية احفاد الطوبجي(1) الفصل الثاني و الستون 62 - بقلم اميرة اسامه
البارت الثاني والستين🔥🔥🔥
........................🔥🔥
في صباح يوم جديد
تحديداً يوم فرح زيد وصبا المنتظر
صحي الكل بكل نشاط فرحانين ومبسوطين عشان خاطر زيد خصوصاً بعد ما الكل عرف حكايته وحبه لصبا
وعلي قد فرحه زيد وصبا إلا ان كل واحد فيهم اللي كان يبص في عينهم يحس انه في دنيا تانيه وفرحتهم ناقصها حاجه.
خرج زيد وصبا و الشباب والبنات وراحوا يوصلوهم علي الفندق اللي هيجهزوا فيه وبعد ما وصلوهم اختفي
زيد وقال رايح مشوار
وصل زيد العوامه فضل قاعد ساكت وباصص علي النيل حتي چورچ مدخلش بص عليه.
بعد حوالي ساعه من وصوله خرج چورچ من اوضته واتفاجئ بيه.
چورچ....ايه ده زيد؟ انت بتعمل ايه هنا يا عريس
زيد...بأبتسامه ولا حاجه يا چورچ قاعد.
چورچ...بقلق سحب كرسي وقعد جمبه مالك يا ابني انت كويس؟
زيد...زي الفل متقلقش
چورچ...طيب سايب عروستك وجاي هنا ليه مش المفروض تكون معاها الوقت.
زيد...لسه بدري يا چورچ هي بتجهز وقولت اجي هنا شويه كنت محتاج اقعد لوحدي.
چورچ....لو عايزني اسيبك هقوم.
زيد...قعد يا راجل ياطيب خليك
چورچ....ليه حاسس انك مش مبسوط يا زيد؟
زيد.....بالعكس انا مبسوط اوي بس نش عارف فيا ايه فجأه حسيت ان جوايا حاجه تقيله علي قلبي ومقدرتش افضل هناك واول مكان فكرت فيه كالعاده هي العوامه.
چورچ......مش قولتلك قيل كده ان العوامه فيها سر بتسحب ليها ديماً اي حد شايل فوق طاقته وكأن العوامه دي فيها سحر بتطبطب علي قلب اي حد موجوع.
زيد.....عندك حق يا چورچ انا بمجرد ما باجي هنا بنسي اي حاجه بدخل واحد وبخرج واحد تاني خالص بس المشكله ان المرادي اللي جاي بيه لا هو وجع ولا ضغط ولا اي حاجه من كل ده
چورچ...امال ايه فضفض يا چورچ.
زيد....عارف يا چورچ لما تبقي هتموت وتعرف حاجه بقالك كتير وتعرف انك هتعرفها في معاد وتاريخ معين طول ما المعاد ده لسه بعيد بتحس انك نفسك الايام تجري عشان تعرف الحقيقه اللي فضلت تدور عليها بس غريبه اوي بمجرد ما يبدأ العد التنازلي للتاريخ اللي المرفوض هتعرف فيه كل حاجه مشاعرك بتبقي غريبه طول الوقت قلبك ييدق حاسس ان في رعشه جواك في خوف لدرجه انك بترجع تتمني ان الايام تطول تاني والتاريخ يبعد
جواك أحساسين مختلفين عن بعض
واحد عايز يعرف الحقيقه والتاني رافض وخايف💔
محتاج ترتاح بس خايف بعد ما تعرف تفضل تعبان ده إن مكانتش هتتعب اكتر
چورچ.....مين قال يا زيد يا ابني ان الحقيقه بتريح طب ده نص الوجع هتلاقيه موجود في الحقيقه
الحقيقه يا زيد لما بتتكشف ميزتها الوحيده انها بتخليك تبطل تسأل بتخيلي فضولك يرتاح لكن مش كل الحقايق بتريح بالعكس ده في اوقات بعد ما بتعرف اللي كنت هتموت وتعرفه تندم و تقول يارتني ما جريت وراء الحقيقه.
زيد....اهو انا لسه معرفتش بس الوقت بقول يارتني ما اتمنيت الوقت يجري مش عارف يا چورچ بعد ما اعرف ايه هيكون شعوري.
چورچ...لو خايف متجريش وراء انك تعرف.
زيد.....خايف بس لازم اعرف💔
چورچ.....يبقي تتحمل وجع الحقيقه
زيد.....خايف ميبقاش مجرد وجع وبس انا ياما أتحملت وجع محدش يتحمله بس المشكله اني خايف الوجع المرادي يكون فوق طاقتي💔
چورچ....طيب هسألك سؤال وفكر قبل ما تجاوب.
زيد...أسأل.
چورچ....مهما كان اللي هتعرفه ومهما كان الوجع اللي مستنيك تفتكر هيغير حاجه من الواقع.
زيد...المشكله انه مش هيغير حاجه
چورچ....يبقي مهما كان الوجع تعدي حدود طاقتك متحاولش تخليه يبوظ حياتك انسي يا زيد النسيان نعمه من عند ربنا.
زيد....مش كل الاوجاع بتتنسي يا چورچ وانت اكتر حد عارف كده كويس انت جربت الوجع.
چورچ...وعشان كده بقولك انسي انا عشت طول حياتي بتوجع ومحدش حس بيا سنين كاتم الوجع جوايا مطلعتوش غير ليك انت ومنذر ومن قريب طول السنين دي الوجع مغيرش الحقيقه وحتي لما حكيت كنت فاكر اني ممكن ارتاح والوجع يخف بردوا مخفش عادي زي ما هو كل اللي اتغير حاجه واحده بس اني عشت وحيد حكمت علي قلبي و عاقبته وهو ملهوش ذنب مع اني لو كنت فكرت صح كان لازم اشغل قلبي وادور علي حد يملأ حياتي و ينسيني لكن انا معملتش كده وصحتي باظت من كتر الوجع خليت الوجع يسيطر عليا لدرجه ان جسمي بقي هش زي ورقه الشجر اي حاجه تقدر تمرضه بسهوله عشان كده يا زيد بقولك اوعي تعمل زيي
انسي وعدي الوجع عيش حياتك وكمل خطي علي وجعك و امشي ومتبصش وراك يمكن هيفضل ملازمك شويه وكل فتره هيحاول ينادي عليك عشان يجدد جراحك هيجيلك علي هيئه صور ومواقف واصوات في عقلك لو استسلمت للصور والمواقف والاصوات اللي عقلك سامعها هيسيطر عليك ويشدك من تاني ليه والخطوات اللي هتبقي خدتها هتروح علي الفاضي وترجع من تاني لنفس الوجع لكن لو شغلت بالك بحياتك ومبصتش وراك هتعدي ومع مرور الزمن هتلاقي الوجع اللي كان قد كده🙌 بقي قد كده🤏
ياريت يا زيد الندم والوجع اللي بندفن فيه نفسنا بيرجع اللي راح كنا قضينا عمرنا في ندم وحزن ياريت المواقف الوحشه اللي بتمر في حياتنا و بنفضل كل فتره نفتكرها وننكد علي نفسنا بيها ترجع اللي فات.
انت عارف يا زيد الماضي ديماً ذكرياته مقسومه نصين نص ذكريات جميله وبنتمني نرجعلها ونص ذكريات مؤلمه.
بس من تجاربي ليا رأي خاص اكتشفته مع مرور الزمن ان ديماً الذكريات الحلوه اول ما عقلك بيستحضرها تلقائياً بتسحبك غصب عنك وتوديك للذكريات المؤلمه يعني مثلاً افتكر ايام زمان اللمه واحنا عيال صغيرين القاعده وسط الزرع الفطار اللي امي كانت تحضره لينا اللعب والجري الزيارات العائليه ويوم الخميس اللي كنا بنتجمع فيه ونسهر ونتفرج مع بعض علي المسرحيات
شايف قد ايه ذكريات حلوه وفيها تفاصيل اجمل تخليك تسرح معاها وتبتسم وتحن للماضي مش كده
بس فجأه في وسط ما انت سرحان ومبسوط وعقلك خدك في رحله جميله للماضي تتفاجئ انه سابك فجأه وسط وجع بتحاول طول الوقت تنساه
تلاقي نفسك تدور علي اللمه تلاقيها اختفت الوقت من حواليك تدور علي امك تلاقي الدنيا سرقتها منك تدور علي اللي كنت بتجري و بتلعب معاهم تلاقيهم اول ناس دمروا حياتك تدور علي الزيارات والناس اللي كنت بتزورهم و بيزوروك تلاقي نفسك بقيت وحيد في الدنيا حتي الضحكه اللي كنت بتضحكها من قلبك لما تشوف مسرحيه معاهم اختفت لدرجه انك لما تشوف المسرحيه نفسها تلاقي نفسك مبقتش تضحك💔
عرفت ليه يا زيد ان الماضي علي قد ما بنحن لذكرياته الحلوه هو بردوا بيتعب
انسي يا زيد وحط كلامي ده حلقه في ودنك عدي الوجع متفكرش في اي حاجه تضايقك متخافش من الحقيقه مهما كانت ادام كده كده هتواجهه يبقي اقف في وش الحقيقه وانت قلبك جامد
و أياك أياك يا زيد تبوظ حياتك بالتفكير
لان التفكير بيعجل بموت صاحبه👌
ابتسم زيد و طبطب علي ايد چورچ
زيد....بحب كنت فاكر اني المرادي هخرج من العوامه وانا شايل نفس الحمل طلع ان العوامه وصاحب العوامه
واخدين عهد علي نفسه ما يخرجوا حد من هنا غير وهو مرتاح❣️
ربنا نا يرحمني من وجودك في حياتي يا چورچ ولا يحرمني من نصايحك وكلامك 🙏🏻
چورچ...قولتلك السر في العوامه ربنا يريح بالك يا ابني واشوفك مرتاح البال
وافتكر يا زيد انك هتتوجع بعد ماتعرف الحقيقه بس شطارتك تتخطي الوجع وانا واثق فيك.
زيد....خليها علي الله المهم انت مش ناوي تقوم تلبس البدله بقي ولا ايه.
چورچ....هقوم طبعاً انا مستني اليوم ده من زمان حد يطول يشوف ابنه وهو عريس❣️
قام زيد وباس راسه بحب هستناك يا راجل يا طيب الجارد مستنينك تقول انا جاهز.
چورچ....هكون عندك في المعاد يا حبيبي❣️
مشي زيد وهو مرتاح كتير بعد كلام چورچ وراح علي الفندق
............
في الفندق
منذر....انت فين يا جدع انت من بدري بندور عليك وموبايلك مقفول
زيد....في ايه يا عم ما انا اهو قدامك.
منذر ..لا بجد كنت فين محدش عارف روحت فين قولت رايح مشوار واختفيت انت كويس.
زيد....بقيت كويس بعد ما اتكلمت مع چورچ.
منذر...انت كنت في العوامه.
زيد...ايوه.
منذر....اااااه يبقي الموضوع كبير مالك يا زيد.
زيد....مش عارف يا صاحبي.
منذر....يعني ايه مش عارف المفروض انهارده يكون اهم واسعد يوم في حياتك.
زيد.....السعاده لما بتكون مرتبطه بسر بتبقي متعبه اوي يا منذر.
منذر ...وانت ليه تربط سعادتك بسر يا زيد؟ لو عايز تعرف سر افصله تماماً عن سعادتك وإلا متحاولش تعرف السر خالص مش مهم انك تعرفه ادام هيبوظ سعادتك
زيد...سر انتحار ايمن مش مهم يا منذر.
منذر.....لو هيضيع فرحتك ويغير حياتك اه مش مهم يا زيد لو معرفتك للسر هترجع ايمن وتغير اللي حصل اعرفه وبوظ سعادتك براحتك بس مفيش حاجه هترجع.
زيد...عارف بس متوتر.
منذر....اليوم ده بتاعك يا صاحبي افرح فيه من قلبك حلمك اللي كان مستحيل بيتحقق انا لو مكانك عمري ما هحاول اعرف السر ده علي الاقل في نفس اليوم هأجله شويه
زيد....أديك قولتها لو مكاني وانت مش مكاني يا منذر انت شايف الحكايه من بره وديماً اللي بره القصه شايفين كل حاجه سهله
منذر....بس انا طول عمري مكانك يا صاحبي وبحس بيك
زيد....إلا في الحاجه دي صدقني مش هتحس بيا غير لو كنت في موقفي
منذر....صدقني حاسس بيك ومتأكد انك هتعدي كل حاجه واللي موترك كده هتلاقيه بسيط وسهل المهم افرح عشان خاطري.
زيد....ماشي يا عم هفرح وهنسي مؤقتاً وهعيش اللحظه اللي اتمنتها كمان.
منذر...اهو ده الكلام يلا اطلع طمنهم عليك
زيد....يلا بينا
...............
دخل زيد الفندق وطلع فوق علي ممر الغرف.
مراد....انت كنت فين يا زيد
زيد....ابداً كنت بجيب حاجه وبعتها علي الڤيلا وجيت علي طول.
مراد....طب ما كنت بعت اي حد من اخواتك
زيد...يلا حصل خير انا رجعت خلاص ايه صبا بتعمل ايه.
مراد...سألت عليك كتير موبايلك كان مقفول ادخل طمنها.
زيد...هي لبست طيب ولا ايه.
مراد....لا ميتهيأليش البنات كانوا لسه معاها وبيتصوروا مع بعض جوه لسه بدري.
زيد.....طيب تمام هدخل اشوفها.
راح زيد علي اوضتها خبط وبعدين فتح
كانت الميكب ارتست والكوافير وكل التيم اللي بيجهزها واقفين معاها.
صبا....بقلق زيد انت كنت فين ؟
زيد...اسف يا جماعه هعطلك قرب من صبا باس ايدها حقك عليا كنت في مشوار كده سريع
صبا....مشوار ايه بس وبعدين ده وقته.
زيد....حقك عليا انا بخير عديت كمان علي چورچ وبعدين جيت علي طول انا قولت لسه بدري
صبا....قلقت عليك لما لقيت الموبايل مقفول ومحدش عارف انت روحت فين.
زيد....لنا اسف يا قلبي حقك عليا انا جيت اشوفك واعرفك اني جيت خلاص
صبا.....رايح في مكان تاني🥺
زيد...لا يا حبيبي انا معاكي خلاص بس قوليلي ايه القمر ده😉
صبا...بلاش كدب بقي انا لسه عملت حاجه🙈
زيد....انتي من غير اي حاجه زي القمر يلا يا قلبي هسيبك بقي تجهزي وهروح انا كمان عشان ابدأ اجهز❣️
صبا...ماشي يا زيد
زيد.....خرج زيد وراح علي اوضته عشان يبدأ يجهز
الوقت كان بيجري بسرعه والساعات اللي زيد وصبا كانوا بيتمنوا انها تجري بسرعه بقوا من جواهم يتمنوا ان الوقت يقف شويه❣️
واخيراً جات اللحظه الحاسمه❣️
خرج زيد بطلته اللي تخطف ببدلته السوده شكله كان جذاب لدرجه متتوصفش مش اول مره يلبس بدله لكن المرادي شكله كان مختلف عريس بجد❣️
اول حد شافه بمجرد ما فتح الباب
منذر اول ما لمحه ابتسم ودموعه لمعت في عينه ضحكله زيد ومن غير مقدمات
حضنوا بعض حضن مستحيل حد فيهم ينساه🥺🥺🥺❣️
الكلام راح والحروف تاهت وسط لغبطتت المشاعر لكن الكلام اللي كان في العين كان اكبر من اي كلام ممكن يتقال❣️🥺
الشباب كلهم حضنوا زيد و باركوله المل كان فرحان بجد
مراد.....يلا روح هات صبا راج وروح والكل مستنيك هناك خلينا نمشي.
زيد.....ماشي اجهزوا يلا
مشي زيد كام خطوه وهو حاسس انه ماشي لوحده مفيش حد حواليه حاسس ان رجله مش شيلاه مش قادر يصدق ان خلاص الحلم بيكمل
خبط علي الباب ودقات قلبه كانت سبقاه🥺💔
فتحت فرح وهي مبتسمه والبنات كلهم كانوا واقفين علي الجانبين بفرحه وبيزغرطوا والشباب وراه بيصفروا❣️
بس اول مازيد عينه وقعت عليها كان في عالم تاني خالص بمجرد ما فرح فتحت هو ما شافش حد غيرها قدامه
خطوات تفصله عنها بس حاسس انه مش قادر يمشي قلبه مش قادر يهدأ
صبا واقفه قدامه لابسه فستان ابيض
صبا واقفه قدامه و مستنياه ياخدها
صبا واقفه قدامه عشان تكمل حلمه
صبا واقفه قدامه بجمالها ده عشانه
ابتسمت صبا ليه وهي كل جزء فيها بيترعش شكله حقيقي يخطف🥺
ازاي مقدرتش تشوفه ازاي محبتهوش من زمان ازاي ضيعت عمرها اللي فات من غيره ازاي مقدرتش تشوف النظره اللي في عينه دي طول السنين اللي فاتت 🥺💔
كل واحد فيهم وقف في وش التاني وكأن شريط الذكريات بيجري قدام عينهم.
قرب منه منذر و حط ايده علي كتفه
بصله زيد بهدوء 💔 ابتسم منذر وهزله راسه
بص زيد عليها تاني وخد نفس طويل وراح عليها بهدوء واول ما وقف قدامها
مقدرش يتحكم في نفسه اكتر من كده
حضنها من غير ولا اي كلمه ❣️
وبعد حضن طال وسط الزغاريط و التهليل اللي مكانش حد فيهم حاسس بيه اصلاً
همس زيد في ودنها بجمله زلزلت كل جزء فيها.
زيد....بنبره وجع مخلوطه بفرح
بعد طول سنين انهارده اقدر أقول اني حققت اعظم وأهم انتصارتي 💔❣️
بعدت صبا عن حضنه وبصت في عينه بسرعه.
ابتسم زيد بوجع وهز راسه🥺💔
جلال....ما تيلا يا جدعااااان بقي
امير....يلا يا زيد مش وقتك ياعم
زيد...بأبتسامه انا بقول يلا عشان مش هيسيبونا في حالنا❣️
صبا....يلا🥺❣️
اتحركوا من الفندق ركب زيد وركبت صبا جمبه ومن اول ما اتحركوا وهو ايده في ايدها كل الشباب والبنات كانوا وراه و زيد بالاخص في عالم خاص بيه
طول الطريق مقالش كلمه كان مكتفي بكف ايده اللي ماسك كفها بشوق كبير اوي❣️
وصلوا استقبلهم راجح وراح والموجودين من معارف بسيطه زي ما زيد طلب.
طلعوا علي المركب واتحركت فوراً
چورچ كان من ضمن الموجودين وفرحته كانت باينه علي ملامحه اوي
بدأ الاحتفال بيهم المل كان طاير من السعاده الشباب والبنات عاملين جو جميل كله رقص وبهجه.
وجات وقت الرقصه الاولي بينهم
مد زيد ايده لصبا عيونه مركزه معاها هي بس كان حاسس ان مفيش حد غيرها في المكان🥺
مسكت صبا ايده وبدأوا الرقصه
وكل كابلز في البنات والشباب رقصوا معاهم بس زيد وصبا كانوا مكملين علي انهم لوحدهم صبا كانت بتحاول تفهم نظرات زيد الغريبه ازاي كل الحب اللي في عينه ده مقدرتش تشوفه او تحس بيه شافت في عينه لمعه عمرها ماشافتها مع ايمن ولا شافتها مع اي حد
ازاي زيد مكانش في حياتها🥺💔
وفضلت طول الرقصه وهي باصه في عينه تترد في ودنها نفس الجمله اللي قالها زيد.
بعد طول سنين انهارده اقدر أقول اني حققت اعظم وأهم انتصارتي 💔❣️
لقت صبا غصب عنها بتهمس بشفايفها لزيد.
صبا...بحبك🥺
ابتسم زيد نفس الابتسامه الحزينه اللي كلها لهفه وشوق
زيد....بحبك❣️
نسيت صبا نفسها بعد همس شفايفه وحضنته وهي بترقص❣️
منذر كان واقف ساند من بعيد عينه علي زيد ومبتسم عينه مفارقتش زيد لحظه وفرحته كانت باينه عليه يمكن اكتر من اخواته.
وفجأه سمع صوت فيروز.
فيروز....ليه حق زيد يحبك كل الحب ده يا منذر
بصلها منذر وابتسم
فيروز....الفرحه اللي شيفاها في عينك لو قولتلك انها تخطت فرحتنا كلنا بزيد مش هتصدق.
منذر....لو قولتلك ان حب زيد بيجري في دمي هتصدقيني💔
فيروز.....هصدقك يا منذر بس هسأل نفسي ياتري ايه السبب اللي يخلي صاحب يحب صاحبه للدرجه اللي تخليه يقول ان حبه بيجري في دمه دي جمله عمري ما سمعتها بين الصحاب
منذر ....زيد مش صاحبي ولا اخويا لو في صله بينا توصف الحب اللي جوايا ليه هختارها بس مفيش زيد ده هو المرايه اللي بقف قدامها وبحس اني شايف نفسي فيها❣️
فيروز.....يابخت زيد بيك يا منذر
منذر...يا بختي انا بزيد يا فيروز صدقيني اللي زيد في حياته يابخته
فيروز....للدرجادي بتحبه❣️
زيد....اكتر مما تخيلي عمري ما تخيلت حياتي من غيره يافيروز زيد لو مش في حياتي كان زمان حياتي مختلفه لدرجه اني اوقات بقول ان بعد الشر لو زيد كان مكان حسام انا مكنتش عشت لحظه بعده حسام اخويا وبحبه بس صدقيني علاقتي بزيد تخطت شعور الاخ والصاحب.
فيروز.....انت حد جميل اوي يا منذر كل شويه بكتشف فيك حاجه حلوه يمكن مكنتش بشوفها زمان.
منذر....بأبتسامه حب مش اوي كده😉
فيروز....بأبتسامه لا اوي يا منذر كفايه النظره اللي شيفاها في عينك وكفايه النظره اللي شوفتها اول ما شوفت زيد خارج ولابس البدله
منذر....فرحتي بيه متتوصفش يافيروز
فيروز.....كنت عارف انه بيحب صبا؟
منذر...بأبتسامه من زمان ومن غير ما يقول❣️ طول عمري بحس بيه وبيحس بيا❣️
فيروز.....ربنا ما يحرمكم من بعض ابداً
منذر....يارب يا فيروز❣️
.....................
روح.....راجح يا حبيبي مالك من وقت ما المركب أتحركت وانت سرحان وفي دنيا تانيه انت كويس؟
راجح....كويس اوي ياروح تقدري تقولي كده اني مبسوط اوي بس في نفس الوقت زعلان من نفسي.
روح...ليه يا حبيبي بتقول كده؟
راجح.....الفرحه اللي شايفها في عين زيد علي قد ما هي مفرحاني اوي علي قد ماهي وجعاني كل ما المح أبتسامته
أقول ازاي جالي قلب أحرمه منها السنين اللي فاتت دي كلها حاسس اني ظالم اوي نفس الاحساس ده جالي وقت ما داوود وليلي اتجوزوا هما كمان حسيت اني ظلمتهم
روح....لا يا حبيبي انت عمرك ما كنت ظالم ياريت كل الرجاله عندها ربع الحنيه اللي جوه قلبك في موضوع داوود وليلي انت أتخذلت في صاحب عمرك و أتوجعت وكان طبيعي انك متثقش في اي حد من طرفه
راجح...بس انا كنت مربي ليلي و عارفها دي كانت بتحبني اكتر من ابوها.
روح...وقت الغضب العقل بيكون مشتت
يمكن بتفوق بعد ما تقعد مع نفسك بس الدنيا بتبقي باظت والثقه اتهزت وبنحتاج وقت عشان نرجع كل حاجه زي ماعملت مع ليلي والحمد لله اهي الوقت متجوزه داوود وحامل منه ومبسوطين اما زيد وصبا مش هقولك انك كنت صح عشان مبقاش منافقه بس كمان هقولك ان نيتك مكانتش وحشه وده يشفعلك اي غلط غلطته من غير قصد
راجح....خايف يكون لسه مش قادر ينسالي اللي عملته.
روح...بأبتسامه زيد ؟! مستحيل انت عارف ان زيد قلبه ابيض انت مشوفتش لهفته عليك لما تعبت وكفايه فرحته اللي باينه عليه الوقت ده ابني وانا حفظاه كويس بلاش يا حبيبي تفضل تأنب في نفسك وحتي لو كنت غلطت فا انا جمعتهم و صلحت غلطتك خلاص
راجح....ربنا يسعدهم ويصلح حالهم يارب.
روح....ويخليك لينا يا حبيبي❣️
............
امير.....فرح فرح.
فرح...ايوه يا امير
امير...تعالي لحظه.
راحت فرح معاه ومشيوا بعيد عن الموسيقي شويه.
فرح....ايوه يا امير في ايه.
امير.....في اني عايز اعرف مالك يا فرح
فرح....مالي يا امير انا كويسه.
امير...لا يا فرح مش كويسه من يوم ما قولتلك اني قابلت فاطيما وانتي متغيره.
فرح....انا مالي ومال فاطيما اصلاً وبعدين مين قالك اني مضايقه انك قايلتها ولا متغيره.
أمير....مش لازم حد.يقولي كفايه اني شايفك قدامي هعرف من غير ما حد يقول
فرح....انا كويسه يا امير.
امير....فرح انتي لما سألتيني يومها قولتيلي روحت فين واختفيت ليه من الشركه قولتلك ان فاطيما كلمتني وطلبت تقابلني وانا مكدبتش عليكي.
فرح.....انت بجد شايف انك مش غلطان يا امير.
امير....اهو يبقي انتي مضايقه
فرح....اه يا امير مضايقه اظن لو انت شايف انك صح كان المفروض قبل ما تخرج من الشركه تقولي اللي حصل وتعرفني انك رايح تقابلها يعني إحترام ليا مش اكتر بس انت معملتش كده
وزي ما قولت اني لما سألتك انت مكدبتش أفهم من كده اني لو مكنتش سألت مكنتش انت قولت صح.
امير....لا يا فرح مش صح يمكن انا فعلا مكنتش هقولك بس ده عشان مكنتش حابب اضايقك لانه في الاخر موضوع واتقفل.
فرح...يعني انت فاكر لو خبيت عني حاجه زي دي يا امير مش هضايق انت بتقول ايه يا امير.
امير....يافرح افهمي
فرح....مش عايزه افهم حاجه يا امير اظن انا لو في نفس موقفك يا امير وكنت بحب حد غيرك انت مكنتش هتقبل ابداً اني اخرج من غير ما قولك ده انا حتي لو قولتلك انا راحه اقابله عشان هو طلب يشوفني ويتكلم معايا وعملت اللي المفروض يحصل انت كنت هترفض لأنك راجل بس انا عشان بنت
عادي اني مضايقش لما اعرف حاجه زي دي بالصدفه عادي انك تقولي واقبل عادي.
امير...فرح في ايه لده كله انا حاسس انك مكبره الموضوع شويه صح
فرح.....لو انت شايف كده يبقي اوك انا مكبره الموضوع يا امير 🥺
ولازم تعرف حاجه طول ما انا بحترمك وبخاف علي شعورك وبقدرك فا انت مجبر ومطالب انك تحترم شعوري وتخاف علي زعلي وتحافظ علي كرامتي🥺
مشيت فرح وسابته
امير....فرح فرح استني وقف امير وهو بياخد نفس طويل وضرب بأيده الجنب بتاع المركب.
...............
الوقت كان بيمر بسرعه الكل مبسوط
حاول امير يكون طبيعي عشان محدش يحس بس قرر انه يعتذر لفرح بطريقته عارف ان هي كان معاها حق بس هو مقصدش ابداً انه يضايقها
الأحتفال اخيراً خلص ورجعت المركب لمكانها من تاني وخلاص جات اللحظه الحاسمه.
چورچ بحب....مبروك يا زيد يا ابني فرحان من قلبي عشانك
زيد...حبيبي يا چورچ انا اللي مبسوط عشان كنت موجود معايا انهارده.
چورچ....مقدرش اسيبك في يوم زي ده مبروك يا عروسه
صبا...الله يبارك في حضرتك.
چورچ...خدي بالك من زيد وحطيه في عينك زيد ده مفيش احسن من قلبه في الدنيا كلها.
صبا.....متقلقش حاضر❣️
چورچ....ربنا يسعدكم يا ولاد يلا انا همشي بقي انا هبقي استناكي تيجي معاه يا عروسه في العوامه.
صبا....ان شاء الله هاجي طبعاً
زيد....السواق معاك يا چورچ هيوصلك
چورچ....ماشي يا حبيبي يلا سلام.
زيد...سلام يا چورچ.
بدأ الكل يتحرك ركبوا العربيات وراء بعض ووصلوا زيد وصبا لحد الڤيلا.
وكالعاده احتفلوا بيهم علي طريقتهم الخاصه.
صبا...بأنبهار زيد انت ايه اللي عملته في الڤيلا ده.
زيد....عجبك ؟❣️
صبا....اوي ايه كل الانوار والورود اللي مزين بيها الڤيلا دي
زيد....عشان تليف بأستقبال احلي عروسه ولسه لما تدخلي جوه هتشوفي حجات احلي.
صبا.....لحقت عملت كل ده امته انا لسه قيلالك اول امبارح اننا نيجي هنا.
زيد....امبارح كل حاجه جهزت وانهارده كان في حاجه بسيطه تتعمل وخلاص كله تمام المهم تكوني مبسوطه وبعدين مينفعش يعني عشان مش هنروح الجناح بتاعنا في القصر اني معملش ليكي احلي استقبال هنا.
صبا....بجد ميرسي يا زيد ربنا ما يحرمني منك حلو اوي❣️
مراد....يلا ياعم خد بالك لو فضلت سايبهم يلعبوا بالصواريخ مش هيمشوا😂😂😂😂😂
زيد....بضحك أطردهم يعني وبعدين انا وقفت معاك قبل كده يوم ما رخموا عليك جه الوقت اللي ترد الجميل فيه😂😂😂😂
مراد....اه عايزني انا اللي أطردهم😂
زيد...كلك نظر😉
مراد....يبقي سيبها عليا😂
يلا يا شباااااااب يابخت من زار وخفف
جلال.....انا مش ماشي هقعد معاهم عشان اغسلهم اطباق العشاء😂😂
راجح....قدامي يا يلا ياجزمه منك ليه
امير....هو انا نطقت منك لله يا امير ساحلني معاك في كل مصيبه😂
روح...يلا يا ولاد بقي
جلال...هسيبك باحترام اهو يا زيد عشان خاطر روح عد الجمايل😒
زيد.....تسلم يا قلبي هردهالك متقلقش
جلال....مين ده طب انا واثق ان كلكم مستنيني اتجوز عشان تردولي كل اللي عملته فيكم😂😂😂
سالم....حصل يا واطي يلا قدامي خدوا سالم تحت كتفه ومشي بيه.
جلال....طب ابوسوا طيب.
سالم...امشي يالا🤨🤨🤨🤨
جلال.....الحقني يا زيد
زيد...ولا اعرفك😂
منذر....يلا يا حبيبي هطير انا بقي
قرب زيد من ودنه بهدوء
زيد....خليك معاهم يا منذر معلش انا هفضل قلقان لحد ما يوصلوا
منذر...متقلقش كده كده هما في طريقي
زيد....ياسين والشباب عارفين كل حاجه وانا مأكد علي الرجاله بس بردوا طمني
منذر...متقلقش يا صاحبي يلا يا حبيبي مبروك
زيد...الله يبارك فيك يا صاحبي.
منذر...مبروك يا صبا.
صبا....الله يبارك فيك يا منذر عقبالك
سلموا عليهم كلهم وودعوهم
قربت روح حضنت صبا وبعدين راحت لزيد حضنته
روح....اتبسط يا زيد وافرح يا حبيبي
زيد...بحب حاضر يا روح❣️
روح....حط صبا في عينك
زيد....متقلقيش عليها يا حبيبتي.
روح....طلعتلك الشنطه اللي حضرتوها للكام يوم اللي هتقعدوا فيهم هنا وياريت متطولش عليا
زيد....مش هطول يا حبيبتي متقلقيش
ابتسم زيد لما شاف راجح بيقرب عليه
حضنوا بعض من غير كلام.
طبطب راجح علي كتفه وبصله مش هوصيك علي صبا عشان عارف انك مش محتاج توصيه بس هقولك اتبسط علي قد ما تقدر يا زيد
والاهم متتأخرش علينا عشان في كلام مهم عايزك فيه.
زيد.....كلام ايه؟؟
راجح.....هتعرف كل حاجه بعد الليله دي يا زيد وبعدها نبقي نتكلم.
بصله زيد بصدمه وعلامات استفهام اترسمت علي وشه.
ابتسم راجح وطبطب علي كتفه هتعرف متستعجلش خليك بس الاول مع عروستك وافرح بيها وتفرح بيك❣️
زيد....ماشي يا حبيبي.
خرج الكل من الڤيلا ومشيوا قفل زيد وراهم وراح علي صبا.
صبا.....مشيوا خلاص❣️
زيد...بضحك مشيوا خلاص ويارب الواد جلال ميكونش عامل مقلب من مقالبه ومستخبي هو وامير🤨
صبا....بضحك لا متقلقش سالم ركب جلال ومراد ركب امير😂
زيد...طيب الحمد لله يعني بقينا لوحدنا صح🤨🤨
صبا...🙄🙄 يعني بس مش لوحدنا اوي في جيران حوالينا 🙈
زيد....جيران ايه و بتاع ايه بقي وفجأه لقت صبا نفسها مرفوعه من علي الارض وبين ايدين زيد.
صبا....بتعمل ايه يا مجنون🙆♀️
زيد....بأبتسامه هما مش بيعملوا كده🤨
دخل زيد بيها جوه الڤيلا وقفل الباب برجله وطلع بيها علي فوق .
صبا.....طيب نزلني كده هتتعب.
زيد....ابداً اصل ده ندر عليا ولازم اوفيه😉😉😉
ضحكت صبا وطلع بيها زيد لحد الاوضه ونزلها.
صبا...بصت علي الاوضه اللي كلها ورد والسرير عليه ورد ومتزين بطريقه جميله زي اللي بتتعمل في الفنادق لأستقبال العرايس.
زيد ايه كل ده بجد الحجات دي اتعمل امته وازاي😍🙈
زيد.....ياسين وملك بصراحه هما اللي ساعدوني و تعبوا معايا امبارح .
صبا....بجد تسلم ايدهم كل حاجه حلوه اوي😍
زيد...اهم حاجه انها عجبتك
صبا...اوي❣️
مسك زيد ايدها وشدها لحضنه❣️
حضنته صبا وفضلوا علي وضعهم ساكتين خالص
خرجها زيد من حضنه ومسك وشها بأيده.
زيد.....يلا روحي غيري روح جابت الشنطه بتاعتنا وفيها كل حاجه.
صبا....ايوه هي قالتلي.
سابته صبا وراحت فتحت الشنطه طلعتله غيار وطلعت ليها لبسها
صبا....هتدخل انت الاول ولا ادخل انا.
زيد....ادخلي يلا وانا هروح الحمام اللي في الاوضه التانيه هاخد شاور وارجعلك تكوني خلصتي.
صبا...بإحراج حاضر❣️
خد زيد الغيار بتاعه وخرج من الاوضه وسابها براحتها بصت صبا علي الغيار اللي كان في أيدها واتصدمت وفضلت تطلع في كل اللبس اللي في الشنطه وهي مصدومه.
صبا....يانهار اسود ايه اللي انتي حطاه ده يا روح🙈🙈 ده كله عريان وقصير اوي هلبس انا ايه قدامه الوقت ده حتي مفيش أي بچامه مفيش حاجه محترمه غير الأسدال حاولت صبا تختار حاجه من اللبس تقدر تلبسها
كان قميص اسود قصير بحمالات رفيعه جداً وليه فتحه من الجنب واصله لأول رجلها من فوق والضهر الحمالات زي حرف الأكس.
خدته وخدت الاسدال ودخلت عشان تاخد شاور قلعت فستانها بصعوبه مكانتش طايله السوسته بس حاولت لحد ما عرفت خدت شاور ولبست وظبطت نفسها ولبست فوق القميص الاسدال بتاعها فضلت واقفه في الحمام شويه باصه في المرايه وبدأ الخوف والتوتر يرجعلها من تاني خلاص دقت ساعه الصفر لازم زيد يعرف كل حاجه
اما عند زيد بعد ما لبس وخرج كان مقرر انه يقضي يومه عادي جداً ويسمع بنصيحه منذر ميفكرش في اي حاجه علي الأقل الليله دي ❣️
دخل زيد الاوضه لقاها لسه مخلصتش
استناها شويه ولما اتأخرت راح خبط عليها.
زيد....صباااا.
صبا.....ايوه يا زيد انا خارجه خلاص.
صبا....ماشي يا حبيبي .
فتحت صبا الباب اول ما زيد شافها رفع حاجبه🤨🤨
زيد...انتي ايه اللي لبساه ده🤨
صبا.....اسدال هو مش احنا المفروض نصلي🙈
زيد....اه هنصلي بس يعني..
صبا....بصراحه بقي روح بتهرج حطالي لبس كله مينفعش يتلبس
زيد....ليه حاطه ايه؟
صبا....حاطه لبس مش هقدر البسه خالص يا زيد دي مش حطالي حتي بچامه🥺🥺
زيد....انتي مكسوفه مني ولا ايه🤨🤨
صبا....يعني علي الاقل ميتلبسوش الوقت يا زيد🥺
زيد....طب تصدقي روح دي مفيش اجدع منها😉
صبا...لا والله مبسوط انت.
زيد...اوي😉 يلا تعالي نصلي
صبا....يلا❣️
خدها زيد من ايدها وفرش سجاده الصلاه وبدأوا صلاه مع بعض طول الصلاه صبا قلبها مكانش مبطل دق حتي زيد كان ييحاول يسيطر علي نفسه وينسي مؤقتاً
خلص زيد صلاه وبصلها ورفع ايده حطها فوق راسها وبدأ يدعي
كان حاسس بأرتجاف صبا تحت ايده
خلص الدعاء وخد نفس طويل وقام وقف مسك ايدها قومها شال السجاده وقرب منها يرفع عنها الاسدال.
صبا....مسكت صبا ايده بتوتر زيد🥺
زيد....بحب شليه ياصبا عشان خاطري.
صبا....بس🥺🥺
زيد....شيلي يا صبا
سابت صبا ايدها بأستسلام ورفع زيد عنها الاسدال بهدوء وبمجرد ماشافها قدامها ضربات قلبه كسرت ضلوعه
مش مصدق نفسه ولا مصدق انها واقفه قدامه بالشكل ده صوره ايمن بدأت تيجي وتروح قدام عينه فضل زيد يهز راسه شمال ويمين ويغمض في عينه بعنف خد نفس طويل ورفع دقن صبا كانت حاطه عينها في الارض🥺
قرب زيد منها ومقدرش يتحمل أكتر من كده قرب من شفايفها في البدايه قبلها بهدوء وبدأ يوزع قبلاته علي وشها وشفايفها
صبا....زيد زيد.... وقبل ما تنطق تالت مره
كان زيد اقتحم شفايفها بكل حب وشوق استسلمت صبا للمساته
وبعد وقت قصير بعد زيد عنها وسند راسه علي جبهتها وهو بياخد نفسه.
زيد.....بحبك يا صبا بحبك اوي
صبا.....زيد انااا🥺
زيد.....عارف يا صبا عارف ايه رأيك نروح ناكل.
صبا.....انا مش جعانه 🥺
زيد....لا لازم تاكلي عشان خاطري.
مسكها من ايدها وراحوا عشان ياكلوا
زيد كان بيحاول يهرب مش قادر يسمع كلام منذر وينسي اي حاجه في اليوم ده وعارف ان هي كمان عندها كلام عايزه تقوله.
بعد ما خلصوا الاكل مسكها زيد وراح قعد بيها علي السرير
صبا.....زيد احنا محتاجين نتكلم🥺
زيد....عارف يا صبا وانا محتاج اسمع بس ايه رأيك اننا نحاول علي الاقل انهارده ننسي اي حاجه ونتكلم بعدين.
صدقيني انا مستني اليوم ده بقالي كتير بس لما جه وقته حاسس اني مش عايز اسمع علي الاقل انهارده
صبا....وانا كمان بس مش هينفع يا زيد لازم نتكلم🥺
زيد...بتنهيده طويله وخوف واضح علي نبره صوته وانا سامعك يا صبا💔
صبا...بس انت كمان قولتلي انك هتقولي حجات كتير لما نبقي مع بعض ابدأ انت.
زيد....بدأ زيد يحكيلها كل حاجه من وهما صغيرين وامته اول مره حس انه بيحبها كان بعد كل حاجه يحكيها يأكدلها انه مخانش ايمن وانه كان بيحبها من قبله فكرها بكل لحظه عدت عليهم وازاي وقتها كان بيحس فكرها بأول موقف حصل كانت في اعدادي ودي كانت اول مره يحس فيها زيد ان صبا مش هتبقي لأي حد تاني غير ليه.
طال الحوار بينهم اكتر من ساعه زيد بيحكي فيها وبيلخص حب سنين و مع كل حاجه يحكيها وموقف يفكرها بيها تنزل دموع صبا🥺
زيد....بأختصار يا صبا انا كبرت وحبك كبر في قلبي عارف اني كان لازم بعد جوازك من ايمن اشيل حبك من قلبي حاولت كتير والله بس مقدرتش كنت طول الوقت بحاول ابعد احاول اسافر بس كنت بحس اوقات انك وحشاني وكنت برجع عشان بس أشوفك قدامي
كان جوايا أحساسين عكس بعض تماماً
اول احساس كان عندي يقين كبير اوي انك في النهايه هتبقي ليا انا
واحساس تاني عكسه بيقولي انك خلاص مبقتيش ليا ولازم ابعد وكنت ببعد فعلاً بس غصب عني كنت برجع تاني لما كنت بشوفك واقفه في اي مكان في القصر وتمشي منه كنت بفضل واقف فيه اشم ريحتك لحد ما الريحه تروح وبعدين اطلع علي اوضتي واقفل عليا ريحتك يا صبا كانت هي الحاجه الوحيده اللي بتهون علي قلبي الوجع
صبا انا عارف ان ربنا كان هيعوضني بأي شكل بس مكنتش عارف انه هيعوضني بيكي مكنتش عارف ان بعد كل وجع السنين دي ربنا هيطبطب علي قلبي بيكي انتي يا صبا🥺
صبا....بدموع انا اسفه 🥺 والله اسفه
زيد....متتأسفيش علي حاجه ملكيش ذنب فيها يا صبا ده كان اختبار ولازم اعدي بيه.
صبا....وانا متأكده من جملتك دي اوي🥺 كان اختبار وربنا عوضك يا زيد عوضك في حجات كتير انت لسه متعرفهاش🥺
زيد.....صبا💔
صبا.....نعم🥺
زيد....ألف سؤال بيدور جوه عقلي من يوم ما ايمن اتوفي واظن جه الوقت اللي ألاقي رد علي كل الاسئله دي
أيمن مد ايده عليكي ليه يا صبا 💔
أيمن ليه انتحر يا صبا💔
ايه الكلام اللي قالته الدكتوره ده💔
ايه السبب وراء كل الاعتذارات اللي بعتهالك علي الموبايل
ايمن كان بيعمل ايه في المستشفي في انجلترا
ايه السر اللي انتي مخبياه ياصيا💔
فضلت صبا تعيط بأنهيار قامت بهدوء راحت فتحت الشنطه وفتحت فيها جيب سري طلعت منه شنطه صغيره كانت متقفله بلزق كتير
وراحت تاني علي زيد بس مقعدتش جمبه علي السرير قعدت قدامه علي ركبها مسكت في رجله بأيدها وهي بتترعش جامد لدرجه ان زيد خاف عليها.
زيد....صبا اهدي عشان خاطري🥺
صبا...بوجع انا عمري ما كنت حد وحش عمري ماخنت ايمن زي ما جه في بالك.
زيد...متكمليش قطع لسان اي حد يقول عليكي كلمه حتي لو كان انا صبا انا كنت بحاول استفزك عشان تنطقي.
صبا....عارفه بس انت كملت عليا يا زيد من غير ما تقصد💔🥺 وجعتني وانا عايشه سنين في وجع ومستحمله
انا مخنتش أيمن ممعنتش نفسي عن ايمن مكنتش سبب في انتحاره
انا اتوجعت زيكم علي موته ولو مكانش عشان كان جوزي اتوجعت عشان هو ابن خالي اتوجعت علي وجعكم اتوجعت علي العشره بس صدقني 🥺
مفيش حد اتوجع قدي انا🥺💔
رفعت صبا الورق قدامه بوجع💔
صبا....الورق ده في إجابه علي كل اسألتك يا زيد🥺💔
الورق ده بيثبت قد ايه انا اتعبت طول السنين اللي فاتت الورق ده بيبرأني من اي ذنب انت اتهمتني فيه سواء عشان تستفزني واقول او سواء لو انت شكيت فيا بجد 🥺
زيد....كفايه ياصبا.
صبا.....مش كفايه مش كفايه يا زيد
انا خدت عهد علي ايمن اني مقولش اي حاجه اقسمت ان سره هيتدفن معايا بس مبقاش ينفع انت بقيت جوزي
ولازم تعرف لان بمزاجي او غصب عني انت كاراجل هتعرف يا زيد🥺💔
بصلها زيد بصدمه مسك منها الورق اللي حطته في ايده🥺
وبدأ زيد يفتحه بهدوء وقلبه بيدق بعنف💔
فتح زيد الورق وبدأ يقرأ التقرير الطبي لحالة أيمن وهو مصدوم 😳يمكن شك ان ايمن يكون عنده ضعف جنسي بس كدب نفسه وقال حتي لو ده حصل مستحيل صبا كانت هتستحمل كل ده واكيد كانت هتقول بس أتصعق لما شكه طلع في محله💔
بص لصبا بصدمه مش قادر ينطق مش عارف يقول ايه فضل يهز في راسه بأستفهام
صبا.....بأنهيار 3 سنين عشتهم مع ايمن يا زيد من أول يوم جواز وانا ساكته في البدايه مكنتش فاهمه بس مع الوقت قدرت أفهم ان ايمن عنده ضعف عنده ضعف لدرجه انه مقدرش يتمم جوازنا مقدرش يقربلي كنت بستحمل عصبيته إهانته ومد ايده عليا وبقول هو غصب عنه كنت بستحمل كلامه والتهم اللي بيحاول يرميها عليا ان انا السبب كنت بسمعه وهو بيقولي اني مش ست وان العيب فيا وانا اللي مش قادره اثيره
كا راجل🥺💔
في البدايه كنت بصدق ان العيب فيا ويمكن خوفي من العلاقه هو اللي مخليني مش قادره اساعده لحد ما بقيت انا اللي مبقتش اخاف زي اي بنت في ليله جوازها كنت موافقه عليا ألم او اي وجع ممكن احس بيه بس اخلص من العذاب ده🥺
حاولت معاه كتير لدرجه اني بقيت اخاف من العلاقه مش عشان الخوف الطبيعي لكن عشان عارفه انه بعد ما يحاول وميقدرش ويقوم حياتي هتتحول لجحيم🥺💔
اقنعته كتير انه يروح يكشف ويلاقي حل بس كان رافض عشان اسمه واسم العيله🥺💔
قررت اني استسلم وارضي بنصيبي اني اتحرم اني اعيش زي اي ست طبيعيه واني اكون ام بس طلبت منه قصاد اني ارضي بنصيبي انه يوقف اللي بيعمله معايا لان ده مش ذنبي🥺💔
كان بيوافق بس وقت ما كان بيقرب ويلاقي انه مش قادر يتحول لشخص بشع🥺💔🥺
في اخر سنه طلبت الطلاق اكتر من مره
بس هو كان بيرجع يفضل يصالح فيا ويعيط ويقولي متسبنيش لو عرفوا السبب هتفضح🥺💔
كان بيصعب عليا مع اني كنت كل يوم بحس اني بقيت اكرهه لاني كنت بشوف ان حتي تمسكه بيا مش حب قد ماهو خايف علي شكله ومنظره🥺
لحد ما راح انجلترا وفاجئني بأنه هيعمل عمليه وان الدكتور طمنه كان فرحان اوي وكان بيحاول يراضيني ومش هكدب عليك فرحت بالتغيير اللي اخيراً حصل 💔🥺
صدقت كلامه لما قاللي انا خلاص مستعد اعمل اي حاجه عشان افرحك مستعد اجازف بأي حاجه عشانك 💔🥺 وبعد ماعمل العمليه طمني وقال انه كويس والدكتور بيتابعه وقاله ان في شويه حجات هيمشي عليها ومفيش اي علاقه هتحصل يينا غير يعد شهرين وفي خلال الشهرين دول هيرجعله تاني عشان يشوفه ويقوله إذا كان جاهز للعلاقه دي ولا لسه🥺💔
عشان ميبوظش كل حاجه
بس ايمن مقدرش يستحمل اكتر من اسبوع واحد كل يوم كان لما يقرب احاول أوقفه و أفكره بكلام الدكتور يقف ويقولي تمام ويبعد عني.
لحد اليوم اللي أيمن أتهجم عليا فيه🥺💔
يومها بعد ما طلعنا وسبنا روح وخالوا وليلي وداوود قيل ما يعرفوا ان والدت ليلي بتموت طلعنا ومكنتش عارفه انك موجود في القصر
ايمن بدأ يحس انه طبيعي يا زيد كان حاسس برغبه غير طبيعيه في انه يقرب مني حاولت ابعده و أمنعه بكل الطرق بس مكنتش قادره بدأ يتعامل معايا بوحشيه رماني علي السرير وبدأ يقرب مني بطريقه مرعبه انا خوفت خوفت اوي🥺💔 فضلت أعيط و أبعده وانا بحاول صوتي ما يخرجش بره بس مكنتش عارفه اسيطر عليه
أيمن مكانش بيمارس علاقه طبيعيه ايمن كان بيغتصبني يا زيد نفسي مان ييروح وكنت بتخنق قدامه وهو كان بيحاول وبيكمل لدرجه اني سبتله نفسي عشان اخلص ويقوم واخد نفسي🥺💔
بس مقدرش و الاحساس اللي هو كان حاسه كا راجل اختفي ومعرفش يكمل و اتحول حقيقي لشخص انا معرفهوش كنت واثقه ان في حد هيطلع علي صوت التكسير والانهيار اللي هو كان فيه قومت البس هدومي بسرعه🥺💔
بس لقيته بيتهجم عليا وبدأ يضرب فيا بكل وحشيه🥺💔 كنت بموت في ايده وبدأت اصرخ وانا مش وعيي مكنتش اقصد اني اسمعك او اسمع اي حد بس انا انهارت كنت مرعوبه منه
لحد ما انت دخلت وانقذتني من ايده بعدها انا محستش بنفسي
كلام الدكتوره كان صح زي ما سمعته يازيد ده كان دم عذريه 🙈🥺 ايمن حاول بس مقدرش واللي عرفته قبل جوازنا بفتره يا زيد لما روحت اكشف اني لسه بنت زي ما انا🥺💔
حتي الدم اللي نزل مكانش فض كامل لغشاء البكاره💔🥺🥺🥺🥺🥺
ايمن لما بعتلي الرسايل اللي سمعتها يازيد مكانش معايا تليفوني اتصل بيك لما انت طلعت لسالم🥺
كنت سايب موبايلك وانا اللي رديت عليه ولخد اخر لحظه وهو بيعتذر كان طالب فرصه وكان خايف اني اقولك كل حاجه🥺💔 ايمن كان اناني لحد اخر لحظه ومع كل ده
انا مكنتش عايزه اقول حاجه والله العظيم بس مبقاش ينفع السر يفضل بيني وبينه🥺💔
مكنتش عايزه اقول حاجه يا زيد
فضلت صبا ماسكه في رجله وهي منهاره ارجوك يا زيد متسبنيش ومتزعلش مني انا مش حد وحش يا زيد صدقني انا مصدقت لاقيتك انا معاك في الفتره القصيره دي شوفت منك كل حاجه اتحرمت منها مع ايمن
كنت يسمع منك اي كلمه حلوه بحس اني طايره جربت معاك الحب لاول مره
انا تعبت اوي اوي يا زيد🥺💔
زيد كان مصدوم صدمه كبيره اوي مش بس في مرض اخوه لكن في اللي حصل فيها هي طول السنين دي
محسش زيد بنفسه غير وهو بيقرب راسها لحضنه بكل قوه
مسكت صبا في ظهره وفضلت تعيط بأنهيار🥺💔💔💔💔💔
زيد نفسه كان عالي لدرجه مرعبه مش عارف يقولها ايه مش عارف يزعل من اخوه ولا يزعل عشانه
مش عارفه يكرهه علي اللي عمله في حبيبته ولا يعذره الكلام اختفي والصدمه كان مسيطره عليه
مكانش في ايده اي حاجه يعملها غير انه فضل واخدها في حضنه 💔
فضلت صبا علي نفس وضعها قاعده علي ركبها قدامه و راسها مدفونه في صدره ومن كتر العياط والانهيار والحمل اللي كانت شيلاه طول الفتره اللي فاتت حست انها ارتاحت ورد فعل زيد طمنها
يمكن مقالش اي حاجه لكن حضنه ليها كان كفيل يبعد اي قلق او خوف من قلبها
وراحت صبا في النوم كأنها بقالها سنين منامتش.
بعد حوالي ساعه فاق زيد من صدمته ومن دوامه التفكير اللي دخل فيها
بص علي صبا وخرجها بهدوء من حضنه.
زيد...صبا صبا حس بقلق صباااا
صبا....امممم
بصلها بحزن وقام بهدوء شالها نيمها علي السرير فتحت صبا عينها وبصتله
زيد....بحب نامي يا صبا نامي يا حبيبتي أرتاحي💔🥺
غمضت صبا عينها وفضلت ماسكه في ايده لحد ما راحت في النوم تاني وزيد جمبها بيلعب في شعرها بحنان❣️💔
في صباح يوم جديد حست صبا انها مصدعه اوي فتحت عينها وفضلت تدور بعينها في الاوضه افتكرت بسرعه كل اللي حصل وقامت بسرعه من مكانها تدور علي زيد مكانش موجود في الاوضه خرجت بسرعه تنادي عليه وتدور زي المجنونه في الڤيلا كلها مكانش ليه اي اثر💔
حست صبا ان روحها بتتسحب منها🥺
قعدت جوه علي الكرسي وفضلت تعيط بانهيار🥺💔
وفجأه لقت زيد داخل من باب الڤيلا معاه ورد في أيده اول ما شافته جريت عليه زي الاطفال وهي بتعيط واترمت في حضنه وهي بتعيط🥺
صبا.....روحت فين وسبتني🥺
زيد...اهدي اهدي يا صبا انا معاكي يا حبيبي ومستحيل اسيبك💔
صبا....فكرت سبتني ومشيت عشان خاطري خليك معايا انا مصدقت لقيتك🥺💔
زيد ...كفايه عياط وبعدين اسيب القمر بتاعي واروح فين في حد في الدنيا يسيب روحه يا صبا انا كنت بجبلك الورد ده عشان لما تصحي تلاقيه جمبك معرفش انك هتصحي وتبقي مخضوضه كده 💔
خدها زيد في حضنه وفضل يحرك أيده علي شعرها❣️🥺
وسرح ثواني في مشواره💔
فلاش باك..
وقف زيد قدام قبر أيمن بوجع
زيد....عملت كده ليه💔 ليه عيشت في جحيم وعيشتها معاك نفس الجحيم
ليه محاولتش عشانها ليه حملتها كل حاجه يا ايمن دمرت نفسك ودمرتها معاك ليه🥺 مجتش قولتلي يليه يا اخويا لما اتكلمت معاك فاكر لما اتكلمت معاك يا ايمن وقولتلي انك شبههي وانك مش بتتكلم كتير في اللي وجعك💔
انت مش شبههي يا أيمن عشان انا طول عمري بكتم وجعي من غير ما أطلعه علي اللي حواليا ياريتك كنت قولتلي اللي وجعك من غير ما توجعها معاك كان زماني وقفت جمبك وساعدتك ومكنتش عذبتها معاك🥺💔 انت كان معاك كنز حفظت سرك وخافت عليك بس انت تعبتها اوي❣️
مش عارف ازعل منك ولا ازعل عليك ربنا يسامحك يا ايمن علي كل لحظه وجع الكل عاشها بسببك 🥺❣️
علي وجعي منك بس انت وحشتني يا اخويا🥺 اطمن يا حبيبي سرك هيفضل سر ومتقلقش علي صبا من اللحظه دي هعوضها عن كل حاجه وحشه شافتها ومتقلقش الوقت هيخليها تقدر تسامحك❣️
بااااك..
فاق زيد وبصلها وهو مبتسم مسح دموعها ورفع حاجبه بطريقه مضحكه🤨
زيد....القمر بتاعي مش ناوي يحضرلي الفطار ولا مش هيطول المطبخ😉
ضحكت صبا من بين دموعها🥺❣️
مش هطول اكيد
زيد...طيب تيجي نحضر سوا الفطار😉
صبا...ماشي يلا🥺
ابتسم زيد وخدها تحت كتفه وراح بيها علي المطبخ❣️❣️❣️❣️
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية احفاد الطوبجي) اسم الرواية