Ads by Google X

رواية احفاد الطوبجي(1) الفصل الثامن 8 - بقلم اميرة اسامه

الصفحة الرئيسية

  

رواية احفاد الطوبجي(1) الفصل الثامن 8 - بقلم اميرة اسامه

 

............
دخل ياسين قعد على المكتب 



وقفت ملك قدامه بأحترام على وشها إبتسامه بسيطه لكن من جواها مش مطمنه



رفع ياسين وشه ليها 🤨



ملك....تحت امرك يا مستر ياسين



ياسين....قوليلي يا آنسه هو انتي بتشتغلي مع مين؟



ملك...بإستغراب بشتغل مع مين؟



ياسين....اه بتشتغلي مع مين؟



ملك....بشتغل معاكم في مجموعه الطوبجى.



ياسين....عظيم ومع مين بالتحديد في مجموعه الطوبجى



ملك....ممكن أعرف حضرتك تقصد ايه بالظبط.



ياسين...بنبره حـ ـاده وصوت عالي نسبياً ردي على أسألتي من غير ما تسألي😡



بصتله ملك بصدمه جواها خـ ـوف وفي نفس الوقت رافضه اسلوبه



ملك...أسفه جداً بس حضرتك ازاي بتتكلم معايا كده 



ياسين....أنتي هتعلمينى ازاي أتكلم؟



ملك....لا العفو بس كمان لما حضرتك تتكلم معايا بالطريقه دي من حقي أعرف السبب



ياسين....يبقى تردي على سؤالي
مع مين بالتحديد بتشتغلى ؟



ملك....أنا بشتغل ضمن التيم الخاص بحضرتك.



ياسين....قام وقف وراح وقف قدامها حلو جداً وممكن أعرف ايه هي معلوماتك عن مصطلح تيم.



ملك...أسفه جداً بس هو حضرتك بتختبر قاموس اللغه عندي.



بصلها ياسين بحده والشـ ـر طالع من عينه😠 ردي على سؤالي



ملك....أوك تمام معلوماتي عن التيم اننا نكون مجموعه بنتشغل مع بعض وعندنا هدف واحد هو النجاح



ياسين...اديكي قولتي تقدري بقى تقوليلي تسمي بايه اللي حصل من شويه ده



ملك....حضرتك تقصد ايه اللي حصل مش فاهمه



ياسين...لأ انتي فاهمه كويس اللي حصل في الإجتماع بصلها بغضب
محدش قدر يتجرأ في يوم انه يحاول يعلى عليا ولا حد قدر في يوم انه يستغفلني عشان يحقق أهداف خاصه بيه.



ملك.... اهداف خاصه؟ و أعلى عليك أنا بجد مش فاهمه حضرتك تقصد ايه يا مستر ياسين هو حضرتك مضايق أني قولت رأيي جوه بخصوص مشروع الغردقه.



ياسين....كويس والله أنك افتكرتى
وعموما ياريت تغييري مصطلح اني مضايق دي عشان متخلقش اللي يضايق ياسين الطوبجى🤨



بصتله ملك بغضب وبكل قوه
ولا أتخلق لسه اللي يكلمني بالطريقه دي 



ياسين....ألزمي حدودك كويس




 
                
ملك...والله انا ملتزمه بحدودي فوق ما تتخيل بس أسفه جداً حضرتك اللي مش ملتزم بحدودك و بتتهمني إنى بحقق أهداف شخصيه و مضايق جداً وده واضح في كلامك عشان بس قولت مجرد رأي جوه غرفه الإجتماعات مع إني كنت واثقه ان حضرتك هتتبسط 



ياسين....أتبسط ؟😠 أتبسط بايه المفروض رأي زي ده يتعرض عليا قبل ما يتعرض في الإجتماع عشان أنتي بتشتغلي معايا انا وعشان أحنا تيم واحد لازم نكون داخلين وعارفين هنتكلم في ايه 



ملك....والله انا لأخر لحظه مكنتش هتكلم بس لما مستر راجح سأل عن رأينا قولت رأيي



ياسين....وتقولي رأيك بصفتك ايه هو بيسألنا أحنا أنتى مجرد موظفه.



ملك....رغم أن حضرتك بتقولها بسخريه بس كوني أني مجرد موظفه دي حاجه متعبنيش ابداً
وكمان مش معنى اني موظفه ابقى آله أو كمبيوتر بيحفظ معلومات وبس وممنوع أقول فكره أنا واثقه أنها هتكون ناجحه.



كملت ملك كلامها بكل ثقه عارفه ان ممكن كلامها ده يكون نهايه مشوارها في مجموعه الطوبجي
قبل ما تبدأ بس حبت ترضى غرورها قربت منه بتحدي. 



وواضح كمان ان معلومات حضرتك عن التيم معلومات ناقصه و تقليديه زي بالظبط المشروع اللي حضرتك سهرت عليه و خططته اخر معلوماتك عن التيم هو اننا مجموعه بتشتغل مع بعض.
أسفه دي معلومات عقيمه و تقليديه التيم الصح يا مستر ياسين هو اللي يفكر و يبتكر ويلاقي افكار تنجح الشغل عموماً
وده اللي انا عملته واللي كان مفروض حضرتك لما لقيت الكل مبسوط من الفكره كنت أول واحد يتبسط وتبقى فخور إن التيم بتاعك بيفكر بره الصندوق بس ازاي تتبسط وأنت شايف اني بعمل كده لأهداف شخصيه.



ياسين...أنتي هتعلميني أنا أصول الشغل😠



ملك....بأبتسامه تحدي والله الإنسان طول ماهو عايش وفي نفس بيتعلم كل يوم حاجه جديده



ياسين....طول عمري ما بحبش شغلي يكون في بنات الصنف بتاعكم ده مغرور و شايف نفسه و فاكر انه مهما عمل هيكون حاجه
وللأسف انتوا اكتر ناس ممكن تبوظ الشغل.



ملك....والله لو ده رأيك فا ممكن تحتفظ بيه لنفسك لأنه مش صح والدليل ان مفيش حد اعترض على فكرتي ومفيش واحد فيهم أيد رأيك.



ياسين....بلاش تكوني طموحه زياده عن اللزوم الطموح الزايد اخرته هيلبسك في حيط ولازم تعرفي أنك لسه بادئه شغل من كام يوم انا عارف الحماس الزايد اللي في البدايات ده 



ملك....الطموح عمره ما كان عيب
وتبقى غلطان لو الحماس اللي حضرتك شايفه ده فاكر انه عشان بدايه.



ياسين.....هو انتي مش شايفه ابداً أنك غلطانه؟



ملك..... لا خالص انا عشان بشتغل ضمن فريق يهمني اوي أنه يكون ناجح  يبقى لازم أفكر و ألاقي افكار تكون ناجحه واظن ان طول ما انا بيتوافق على أفكاري يبقى انا صح و ناجحه




        
          
                
ياسين...تمام عموما أعتبري اللي حصل ده غلطه وأنا هعديها بمزاجي بس أعملي حسابك من اللحظه دي ممنوع تاخدي اي قرار غير بموافقتي وإلا...



قاطعته ملك بحده....وإلا ايه همشي من الشغل حضرتك بتهـ ـددني؟



بصلها ياسين وسكت🤨



ملك...طيب اسمعني يا مستر ياسين كويس يمكن الشغل ده انا محتجاه جداً وربنا وحده هو اللي عالم أنا تعبت قد ايه عشان الاقي الشغل ده.



أبتسم ياسين بنصر لما حس من كلامها انها خايـ ـفه يمشيها لكن فجأه اتصدم من باقي كلامها😳



ملك....وكلامي ده مش معناه اني ملاقتش شغل غيره بالعكس لقيت كتير بس كمان لقيت اني مش هقدر احقق طموحي في الاماكن دي لان طموحي أكبر بكتير من ما ممكن تتخيل عشان كده لازم اقولك حاجه مهمه جداً



زي ما حضرتك ياسين الطوبجي ابن راجح الطوبجي واللي شايف انه يقدر يتحكم في اي حد يخليه يكمل يمشيه في أي وقت يحب



انا كمان ملك عبد الرحمن العابد
وأحب اقول لحضرتك مهما كان إحتياجي للشغل لكن كمان متخلقش لسه اللي يهـ ـددني وانا هعفيك تماماً من انك تمشيني لأني همشي بنفسي صراحه انا مستحيل أكمل شغل في جو زي ده.



ياسين....انتي بتهـ ـدديني؟ انتي واعيه لكلامك



ملك...واعيه جداً و انا مبهـ ـددكش لأن ده مش اسلوبي بس كمان مستحيل اسمح لحد انه يتكلم معايا بطريقتك او حتى يفكر انه يهـ ـددني ونصيحه مني قبل ما أمشي لما يكون معاك تيم وفيه فرد واحد بيفكر بطريقه ناجحه حتى لو كانت تفوق أفكارك متحاولش تخسره عشان بس ترضي نفسك وتقول ان محدش يقدر يعلى عليك
..............
في الخارج خرج زيد لقى 
امير وجلال ويوسف ونادر واقفين مع بعض و بيتكلموا



زيد....واقفين عندكم بتعملوا ايه



نادر....بنتصل بالمطافي🥴



جلال...والإسعاف كمان لو لزم الأمر🥴



زيد...مطافي وإسعاف فيه ايه ما تتكلموا على طول.😠



نادر.....واضح كده ان ياسين بيعك الدنيا جوه مع ملك



زيد...ليه حصل ايه



يوسف....يعني أنت مش عارف أخوك اضايق طبعاً عشان ملك كلت الجو منه وغطت على فكرته



زيد....بقلة حيله انا كنت واثق ان ده هيحصل مشي زيد كام خطوه 



نادر...على فين



زيد...هلحق اصلح الدنيا قبل ما أخوك يبوظها وروح تقفش في زماره رقبته😠



يوسف.....حيث كده بقى اتصل يا جلال بالشرطه بالمره🥴



دخل زيد المكتب وقفل وراه.



ياسين....بغضب والله أنتي حره الباب مفتوح اتفضلي




        
          
                
زيد....في ايه وايه اللي بيحصل هنا بالظبط



بصتله ملك ورجعت بصت لياسين بغضب وسكتت😠



بادلها ياسين نفس نظراتها😠



زيد...في ايه بقول حد يرد عليا



ياسين...استاذه ملك قررت تسيب الشغل



زيد...بهدوء كلام ايه ده حصل ايه يا آنسه ملك



ملك...والله يا مستر زيد حضرتك تسأل مستر ياسين لأن انا مش فاهمه اي حاجه



زيد.....ممكن حد فيكم يشرحلي اللي بيحصل



ملك....تمام اشرحلك انا بس قبل ما اشرح ممكن أسأل حضرتك سؤال.



زيد...أكيد طبعاً أتفضلي



ملك....ايه معلومات حضرتك عن مصطلح تيم؟🤨



بصلها زيد بإستغراب نعم تقصدي ايه.



ملك....والله أنا بجيب لحضرتك اصل الموضوع من الأول والسؤال اللي مستر ياسين سألهولي تعرفي ايه عن مصطلح تيم.



زيد....يعني انتوا عاملين مشكله وانتي مقرره تسيبي الشغل عشان مصطلح تيم.



ملك....مستر ياسين بيتهمني اني معرفش المعني الحقيقي للمصطلح شايف اننا عشان تيم واحد يعني المفروض نكون بنشتغل مع بعض وبس هو ده اصل المصطلح لكن ان يكون التيم ده بيفكر ازاي ينجح الشغل مينفعش ولا ينفع اقول رأيي غير لما أرجعله ولا ينفع يتوافق على فكرتي ولازم يتوافق على فكرته هو وبس.



زيد...كلام ايه ده يا ياسين انا شايف ان مفيش مشكله ولا في فرق آنسه ملك قالت فكره في إجتماع واظن انها مكانتش تعرف انها هيتوافق عليها وبما إن الفكره نالت إعجاب الكل دي حاجه تخليك مبسوط



ملك...بالظبط وده اللي انا قولته بس يظهر ان كلامي معجبهوش وحب أنه يعرض عليا إني يا اما اوافق على شروطه في اني ارجعله هو الأول يا اما باب الشركه مفتوح وانا قررت اني اخد العرض التاني😠



ياسين....انا مبتهـ ـدتش😠



زيد...بغضب حاول يكبته قدام ملك ممكن تهدى شويه اقعدي يا آنسه ملك.



ملك...مستر زيد معلش اعفيني انا مش حابه اكون طرف في مشكـ ـله انا جيت على هنا عشان أشتغل وبس لكن لو الموضوع هيكون في منافسه في نفس التيم يبقى انا بنسحب.



ياسين....منافسه انتي مش شايفه ان دي كلمه كبيره اوي عليكي انا هنافسك انتي



بصتله ملك بغضب😠



زيد...انا قولت اقعدوا من فضلكم احنا مش اطفال اتفضلوااا



قعدت ملك بهدوء وقعد ياسين وهو مش طايق نفسه



زيد....ممكن اعرف بقى مشكـ ـلتك فين بالظبط.



ياسين....مشكـ ـلتي اني بحترم قواعد الشغل وبما ان اهم قاعده في فكره التيم عموما هو المشاركه يبقى لازم نتشارك 




        
          
                
زيد...حلو جداً معاك بص لملك 



ومشكلتك يا آنسه ملك



ملك...انا معنديش مشاكـ ـل انا توقعت انه يتبسط ان الفكره عجبتكم كلكم ومحدش أعترض عليها لكن اتفاجئت بهجوم غير طبيعي



ياسين....كان لازم تعرفنييييي



زيد....بثبات انفعالي غير عادي بص لملك معرفتيهوش ليه يا آنسه ملك



ملك....عشان بإختصار بسيط أوي 
معروف أن الفكره وليدة اللحظه وحقيقي انا جاتلي الفكره أثناء الإجتماع مستر ياسين كان بيشرح المخطط بتاعه انا دماغي راحت في حته تانيه وكل اللي فكرت فيه ان في مساحه كبيره جداً مش مستغله صح زي بالظبط روحنا عمرنا صحراء بنينا فيها مبنى واقف بطوله وسط مساحه كبيره مقدرناش نستغلها وبدل ما يكون المكان متعمر لأ هنبقى شايفين المبنى ده كأنه إبره في كوم قش ولما نبص عليه هنقول ياريته ما أتبنى من الاساس



وقتها بس فكرت اننا نستغل المساحه دي المكان هيكون شكله احلى مش هتحس فيه بغربه ولا هتحس انك شايف حواليك صحراء في كل مكان 



انا كا واحده بحب السفر والمنتجعات ايه اللي يخليني اروح اسكن في مبنى تقليدي لما ممكن أروح اسكن في منتجع زي ما قال الكتاب.



ابتسم زيد بإعجاب لملك وكان نفس الشعور داخل ياسين لكن كابر ومحبش ابداً يظهر إعجابه ده بملك عشان يرضى غروره



زيد....براڤو 



ياسين...هو ايه اللي براڤو بالظبط مش فاهم😠



زيد...ممكن تهدى شويه انا شايف ان مفيش مشكـ ـله ابداً لكن العصبيه اللي بينكم دي وده بالنسبالي اهم شرط في التيم انكم تكونوا متفاهمين مع بعض علاقتكم فيها هدوء عشان تقدروا تطلعوا احسن ما عندكم ياسين آنسه ملك مش شايف انها غلطانه



ياسين...يعني ايه مش غلطانه يعني تبقى من ضمن التيم بتاعي واتفاجئ زيي زيكم انها بتعرض فكره تانيه خالص 



زيد...بس هي قالت ان الفكره جاتلها اثناء الإجتماع يبقى فين المشكله وبعدين بصراحه بقى انا بصراحه شكلي بدأت احسدك عشان معاك مهندسه شاطره زي آنسه ملك واثق انها معاك هتنقل الشغل في حته تانيه



ملك...بإبتسامه بسيطه ميرسي جداً لذوق حضرتك يا مستر زيد بس عموماً مفيش نصيب وحصل خير و اسفه لو ضايقت حضرتك يا مستر ياسين.



بصلها ياسين وسكت.



زيد...كلام ايه ده هو لعب عيال الأمور مبتتاخدش كده يا آنسه ملك ده سوء تفاهم ووارد جداً يحصل في الشغل إذا كنا احنا اخوات ونادراً جداً لو أتفقنا



ملك...أيوه يا مستر زيد بس كمان عمر خلافكم ما بيوصل للإهانه ودي حاجه انا مقبلهاش على نفسي مهما كنت محتاجه الشغل ده عشان كده انا بجد بعتذر ليك مضطره أنسحب




        
          
                
ياسين....انا مهنتكيش على فكره 



ملك...وكلام حضرتك ليا ده كان اسمه ايه؟



ياسين....مجرد عصبيه شغل مش اكتر



زيد....بإبتسامه اهو قالك عصبيه شغل ولازم نتخطاها وبسرعه كمان مش نزعل ونعمل زي الاطفال.



ملك...أيوه بس...



قاطعها ياسين مفيش بس انتي مضطره تكملي الشغل ده انتي ناسيه ان فكرتك اتوافق عليها واعتمدوها خلاص



ملك....انا مش مضطره على فكره والفكره اللي أتوافق عليها دي ممكن تتنفذ من غيري خالص



زيد....مفيش الكلام ده انتي هتفضلي معانا



ياسين.....لأ مضطره على فكره لأن بإختصار انتي بدأتي فكره كل خيوطها معاكي ولا انتي خـ ـايفه وشايفه أنك مش هتقدري🤨



بصتله ملك بتحدي مين قال اني مش هقدر او خـ ـايفه



ياسين....يبقى توريني شطارتك و تعرفيني هتنفذي الفكره ازاي على الواقع ده في حاله لو قدرتي



ابتسم زيد وهز راسه



زيد....حلو اوي فكره التحدي ولعبه القط والفار دي بتنجح الشغل على فكره. 🤨



بصلهم هما الاتنين انا مش عايز لعب عيال أظن انتوا كبار كفايه عشان متوصلوش الخلاف بينكم 
أتفقوا على طريقه ونقطه تقدروا تتواصلوا فيها مع بعض تمام يا آنسه ملك.



بصتله ملك وهزت راسها بهدوء



زيد...تمام يا ياسين



ياسين....تمام بس بشرط من هنا ورايح تلتزم بقواعد التيم🤨



بصتله ملك وهي رافعه حاجبها بغضب🤨🤨



وقبل ما تنطق قام زيد وقف و قاطعها حلو اوي يبقى اتفقنا اظن نكمل شغلنا بقى و منضيعش وقت كفايه الوقت اللي ضاع في نقاش و جدال ملهوش اي لازمه تمام



زيد...يلا يا آنسه ملك كملي شغلك.



ملك...تمام يا مستر زيد بعد أذنكم



خرجت ملك وسابت زيد معاه بصله بغضب.



ياسين...ايه بتبصلي كده ليه.



زيد...مش ناوي تغير تفكيرك العقيم ده بقى شويه



ياسين....انت هتيجي عليا عشانها



زيد...لا يا ياسين انا بتكلم كلمة حق انا مش شايف انها غلطت وانت اللي كبرت الموضوع وواضح اوي انك مضايق عشان فكرتها عجبتنا اكتر



ياسين....انا يا زيد انت شايفني كده



زيد...والله طريقتك وكلامك بيقولوا كده 



ياسين...انا مبحبش حد يتحداني في الشغل



زيد....دي مش حرب يا ياسين ده شغل ياريت تفكر في كلامي ومتحاولش تخسرها واضح انها شاطره جداً في شغلها




        
          
                
ياسين....الصنف ده كله ملهمش في الشغل اصلا 



زيد... بلاش تكابر يا ياسين خصوصا اني شوفت في عينك نظره إعجاب بشغلها وثقتها في نفسها... ابتسم زيد يلا هسيبك تكمل وخف عليها لو اللي اشتغل معاك قبل كده كان بيبوظ فا ملك واضح اوي انها مش زيهم خالص وحقيقي هي إضافه للتيم بتاعك.



خرج زيد و سابه واقف شارد في كلامه وكلامها



...........



في الخارج 



خرج زيد لقى ملك معاها جلال



زيد...نركز في الشغل تمام🤨



جلال....انا ولا آنسه ملك😁



زيد...والله آنسه ملك ميتخـ ـافش عليها ومركزه جداً الدور والباقي عليك



جلال...متقلقش عليا ياباشا ده انا بقيت مستر



أبتسم زيد إبتسامه جذابه ربنا يعينك على الاتنين دول



ضحكت ملك رغم غضبها



جلال...اه والله معاكي اتنين بيمثلوا برج الجوازء بالظبط 



واحد اعوذ بالله ابو لهب في نفسه والعبد لله كده كيوت و فرفوش ودمه خفيف و بيجلب الحبيب😂



زيد...طيب يلا ياست خديجه أخلص🤨



فضلت ملك تضحك هي وجلال و سابهم زيد وراح على مكتبه.



............



في غرفه فرح 
كانت قاعده على السرير ضامه رجلها على صدرها و باين عليها الحزن  وسرحانه.



خبطت جنه و بصتلها بإبتسامه ممكن ادخل يا عمتو🙄



فرح...بإبتسامه تعالى يا جنه أدخلي.



دخلت جنه وقعدت جمبها على السرير.



جنه....يعني انا لو مسألتش عليكي متعبرنيش وبعدين هتفضلي قافله على نفسك كده.



فرح...فين ده انا مش الصبح كنت بفطر معاكم تحت



جنه...هو انتي فطرتي اصلا ولا حتى كنتي قاعده معانا انتي كنتي في حته تانيه خالص



فرح...بتنهيدة المهم اني موجوده وخلاص بقى مش هتفرق موجوده بجسمي ولا بروحي



جنه...لا هتفرق يا فرح وهتفرق كتير انا بجد مش فاهمه انتي ليه عامله في نفسك كده على فكره بقى انا شايفه ان اللي حصل ده كويس جداً قبل ما كنتي تتعلقي بيه اكتر



فرح....هو انا لسه هتعلق بيه يا جنه دول 22 سنه من يوم ما فتحت عيني على الدنيا وانا مش شايفه غيره قدامي كان بيهتم بكل تفاصيلي يلاعبني يأكلني لما كبرنا بقى يخرجني هو وجلال بالنسبالي كانوا صحابي بجد بس جلال كان متعلق بيه هو اكتر ما هو متعلق بيا وانا كمان اتعلقت بيه اكتر ما اتعلقت بجلال وغصب عني لقتني بتعلق كل يوم بيه وبحبه اكتر من اليوم اللي قبله




        
          
                
الاول وانا صغيره كنت بتعامل معاه على انه ابن عمي واخويا وصاحبي لاني مكنتش افهم حاجه عن الحب لكن بعد ما فهمت مقدرتش اشوف حد غيره حبيب
قلبي رفض قرب أي حد إلا حبي ليه. صدقيني غصب عني يا جنه مش سهل زي ما انتي متخيله ادوس على الزار وانسى انتي لسه صغيره ومجربتيش انك تحبي



جنه....يمكن اللي بتقوليه ده صح ويمكن فعلا انا لسه صغيره على الحب وكمان الحب بالنسبالي مش بشوفه زيك يعني انا عمليه شويه عنك يا فرح انتي رومانسيه بزياده انا بشوف ان الحب مينفعش يوقف حياتي جه اوك مجاش حياتي مكمله فيها حجات تانيه حلوه وفيها ناس احلى يمكن هيجي في يوم من الأيام ويمكن يجي وميكملش أفضل انا بقى موقفه حياتي بعد الحب اللي مكملش ده مستحيل طبعاً



فرح...أنتي بتتكلمي كده لأنك مجربتيش وجـ ـع الحب ديماً يا جنه اللي بره بيحكم على الامور بعقله 



جنه....معاكي في دي كمان ومش معني اني بقولك حياتي هتكمل اني مش هتوجـ ـع اصلاً فكره انك تحبي شخص وتقربي منه مش سهل عليكي فراقه خالص بس كمان مينفعش نوقف حياتنا مش يمكن ده خير لينا نتوجـ ـع شويه عادي بس الوجـ ـع ده اخره يوم واحد وبعدها نقوم نقف على رجلنا ونكمل.



فرح...ياريت كنت اقدر يا جنه 💔
المهم سيبك مني انا طمنيني عليكي هو انا ليه حاسه انك مش مبسوطه انهارده.



جنه...بحزن فاتحت مامي و بابي الصبح في موضوع الدراسه وبابي رافض خالص يا فرح



فرح...طب وليه رافض قاسم عمره ما كان بيدخل في حاجه تخص مستقبلنا



جنه...يعني شايف ان دراستي للمسرح متنفعش ورافض خالص المبدأ وانا مش هقدر ادرس غير الحاجه اللي بحبها اعمل ايه يا فرح قوليلي والنبي انتي عارفه ان التمثيل والمسرح دول حلمي انا طول عمري في المدرسه بشترك في اي حاجه تخص التمثيل وبجد نفسي اكمل دراستي بحاجه انا بحبها.



فرح....لو ده حلمك بجد يا جنه صممي عليه و حاربى عشان توصليله أتكلمي معاه مره وأتنين وتلاته لغايه ما يحس ان مفيش امل يغير كلامك ويقتنع



جنه....مش باين يا جنه أصلك مشوفتيش كلامه ليا انا اصلاً اول مره الاقي بابي عصبي كده شايف ان مينفعش حد من بنات الطوبجي يدخل تمثيل عشان شكل العيله والبرستيچ وحجات غريبه كده انا مش مقتنعه بيها.



فرح...تحبي اكلمه؟



جنه....ميتهيأليش هيسمع منك يا فرح.



فرح....يبقى مفيش غير حد من أخواتي أقولك خلي سالم يقنعه



جنه...فكرت فيه بس حسيت انه مش هيقدر يقنعه بردو لا هو ولا نادر ولا يوسف وأيمن بصراحه انا عمري ما أتكلمت معاه في حاجه خاصه كده انا بفكر في زيد بصراحه لأني بحس انه بياخد الموضوع بعقل أكتر هيفهمني وبحس ان زيد مندمج مع كل واحد في العيله دي ديماً هو نقطه الوصل في كل حاجه الكل بيتكلم معاه الكل بيسمعه حتى جدو الكل بيعمله حساب بيقدر يقنع اللي قدامه كويس  




        
          
                
فرح....صح يبقى هو زيد لان زيد فعلاً ديماً هو حلال المشاكـ ـل ومفيش حد بيلجأله في حاجه إلا و بيحلهاله أتكلمي مع زيد وفهميه و هو هيعرف يقنع قاسم خصوصا ان قاسم مندمج جداً مع زيد



جنه...خلاص لما يجي بليل هكلمه ويارب يقدر يقنعه.



فرح...طيب وبالنسبه لزهره قالت ايه



جنه...مامي عارفه من الاول ان ده حلمي وهي شايفه اني هقدر اكون ناجه في التخصص ده ومش معترضه طبعاً وبالعكس كانت بتحاول تقنع بابي معايا



فرح...حلو جداً يبقى زيد من ناحيه وزهره من ناحيه وان شاء الله هيوافق و ممكن كمان لو حسينا ان زيد مش عارف يقنعه اوي نقول لمامي هي هتقنعه



جنه....مامي قالتلي كده روح ممكن تكلمه.



فرح...خلاص هتتحل إن شاء اله متقلقيش



جنه...يارب يا فروحه♥️



...................
في شركه الطوبجي



دخل داوود على راجح.



راجح...تعالى يا داوود 



داوود....انا معنديش اي حاجه اعملها محتاجني في اي حاجه قبل ما امشي.



راجح....رايح لليلى؟



بصله داوود ثواني وبعدين هز راسه.



راجح....ماشي يا حبيبي روحلها انا مش محتاجك في اي حاجه هنا



داوود....يمكن أتأخر انهارده فا لو أتأخرت متستنونيش على العشاء 



راجح.....على راحتك يا حبيبي 



قام داوود وقف بعد اذنك 



راجح...داوود



بصله داووود...نعم



راجح....ليلى قالتلك اي حاجه عن زيارتي ليها يعني اضايقتك فرحت



داوود...معلقتش خالص يا راجح يمكن مفرحتش بس كمان محستش انها أضايقت



راجح....لازم تعرف يا داوود اني هعمل كل حاجه تطلع في أيدي عشان ليلى تكون ليك لازم أصلح الغلط اللي عملته والأهم أعوضك عن السنين اللي ضاعت من حياتك واشوفك مبسوط واطمن عليك قبل ما امـ ـوت



داوود...بعد الشـ ـر عليك ياراجح بلاش الكلام ده بالله عليك ربنا يطولي في عمرك



راجح...صدقني يا داوود انا مش هرتاح غير لو شوفتك سعيد انت مش اخويا يا داوود انت ابني  وانت عارف غلاوتك في قلبي عامله ازاي مش بس عشان حاسس من ناحيتك بتأنيب الضمير ولا إني ظلـ ـمتك بس انا اللي ربيتك انت وأخواتك وأنت كنت الصغير يعني انت بالنسبالي أبني مش اخويا 



داوود...ربنا ما يحرمني منك يا راجح ومتحملش هم اي حاجه اللي ليا نصيب فيه هشوفه



راجح...إن شاء الله مش هتشوف غير كل خير يا حبيبي.




        
          
                
قرب داوود منه باس كف ايده وراسه بحب وإحترام وبعدين إستأذن ومشي.



...........
في البريك نزل زيد يشرب قهوه



وهو نازل رن موبايله بص زيد لقاه منذر فتح الخط وقبل ما يقول ألو.



منذر....بص بقى تسمعني كويس واللي هقوله ده يتسمع وهيتنفذ عليك وعليا



زيد...في ايه ومالك داخل زي القطر كده ليه طيب سلم حتى الأول



منذر...من غير سلام ولا كلام تسمعني وخلاص



زيد...طيب يا عم سامعك بس بلاش تكون متعصب كده حصل ايه



خد منذر نفس طويل وكأنه كان قاعد مع نفسه بيفكر وحصل بين عقله وقلبه صدام كبير وصله للحاله دي



منذر....من انهارده هنتغير يا زيد هنرمي كل حاجه وراء ضهرنا هتقولي بقى ازاي ومش هينفع وده مش زرار ندوس عليه وننسى 



هقولك لا زرار وهننسى يا زيد وهنكمل حياتنا عشان مستحيل نكمل بالشكل ده ولأن الواقع اللي انت اتكلمت عليه امبارح بيقول اننا غلط وبنتعب نفسنا وبنروح في طريق لا ليه نهايه ولا في منه رجوع



زيد....بإبتسامه وجـ ـع حط ايده في جيبه وخد نفس طويييل ومشي بهدوء ناحيه الكاڤيتريا
طيب انا مش هقولك كل ده يا منذر بس هسألك سؤال واحد عندك حل؟



منذر....اه يا زيد عندي حل وهتسمعه غصب عنك زي ما انا كمان هسمعه غصب عني وبلاش تعارضني كالعاده 



زيد....لا يا سيدي مش هعارضك وهسمعك قول



منذر....هندوس على قلبنا يا زيد وهنخدر عقلنا ونعمي عيننا كمان



من اللحظه دي لازم نشيلهم من دماغنا يا زيد 💔لازم نحاول نشوف الدنيا بطريقه تانيه لازم نحاول ندور على بديل لازم نفتح قلبنا من إتجاه تاني خالص لحد جديد يمكن لو فكينا حصارهم من علينا شويه نرتاح وكمل بنبره وجـ ـع صح يا زيد💔



ابتسم زيد بوجـ  ـع وكأنه بقى شايل وجـ ـعين جواه وجـ ـعه هو ووجـ ـع منذر اللي ظهر من صوته وقتـ ـله💔



زيد....ممكن اعرف طيب انت فيك ايه واي اللي مخليك متعصب كده



منذر...انا تعبان يا زيد والله العظيم تعبان من ساعت ما سبتك امبارح و روحت وانا منمتش حتى النوم بقى في بيني وبينه اسوار يا صاحبي انا بدور على حاجه تريحني وتريحك 



زيد...طيب اهدى يا منذر انا مش ناقص وجـ ـع وبلاش تقلقني عليك وخليني اقولك ان انت صح وفعلاً لازم نعمل كده.



منذر...هنقدر صح؟



زيد...بكـ ـسره مش عارف يمكن أه ويمكن لأ بس علي الأقل نحاول صح



منذر...ايوه صح هنحاول وهنقدر كمان وكمل بنبره قوه مزيفه ومن انهارده هنلاقي حد جديد



ضحك زيد بسخريه...بسرعه كده ااااه يبقى في حد وانا معرفش




        
          
                
منذر....لأ مفيش بس احنا قولنا هنحاول بقولك ايه ما تيجي نتقابل انا وانت و اخواتك بليل ونسهر مع بعض



زيد....بضحك ااااه هو ده اللي كنت خايـ ـف منه قولي بقى ان شله المنحرفين آثروا عليك ايه حنيت للصياعه



ابتسم منذر غصب عنه...والله كنت عارف انك هتقول كده بس مش حكايه صياعه ولا إنحراف 
انا بحاول أغير المود مش أكتر والاقي حاجه تطلعني بره دايره التفكير اللي محصراني انا وانت دي.



زيد...والله لو هتبقى مبسوط انا معنديش مانع هما اصلا ما هيصدقوا وكده كده كانوا هيخرجوا يسهروا قبل ما يسافروا الشباب بعد بكره.



منذر...خلاص هخلص شغلي واقوم اروح اظبط نفسي



زيد....تمام بس خليك فاكر انت بردوا مقولتليش ايه سبب القطر اللي دخلت عليا بيه ده وانا سايبك ماشي كويس امبارح🤨



سرح...منذر وقبل ما ينطق...



اااااه...انا اسفه
زيد....انا اللي اسف مخدتش بالي طيب يا منذر هكلمك تاني 



منذر...اوك سلام.



وقف منذر قدام الشباك وهو ايده في جيبه وباصص لبعيد وافتكر اللي حصل بعد ما رجعوا.



فلاش بااااك.



ركن منذر العربيه وركن حسام ونزل هو وفيروز



حسام....ماما شكلها نامت



منذر....اكيد الوقت أتأخر وزمانها نامت



فيروز...اااه انا مش قادره خليني اقعد هنا شويه 



منذر....مالك انتي كويسه



حسام...بضحك اصل انهارده بعد ما خرجنا وفطرنا فيروز اقترحت نروح الملاهي😂



منذر...بإستغراب ملاهي🤨🙄



فيروز...بضحك وفيها ايه ياسي منذر كبرت ولا كبرت



منذر...بضحك لا خالص مكبرتيش بس مستغرب يعني شويه😂 انا مروحتش الملاهي دي من وانا في خامسه ابتدائي كنت في رحله للمدرسه.



حسام...وانا كمان والله بس قولت عادي نغير وبصراحه كان تغيير في محله مع ان كنت حاسس اني شكلي عيل اوي😂



منذر...المهم انكم اتبسطوا ومش مهم الشكل خالص



فيروز...شوفت بقى يا حسام اهو منذر كمان رأيه من رأيي اصل حسام يا منذر كان رافض وأقنعته بصعوبه محروج وشايف ان الناس هتفضل تبص علينا



منذر....الناس في كل الأحوال مش بتشيل عينها عن حياتنا فايه المشكـ ـله انهم يحطوا عينهم علينا واحنا بنعمل الحاجه اللي بنحبها



فيروز....بالظبط هو ده رأيي



قعد حسام جمبها ولف دراعه على رقبتها المهم بقى اننا لفينا جوه كتير لحد ما حست ان رجلها اتكـ ـسرت




        
          
                
ضغط منذر على سنانه بقوه وحاول يبتسم وبص على رجلها



منذر...طبيعي في حد يروح الملاهي بكعب



فيروز...بإبتسامه مكنتش أعرف اننا هنروح اصلاً هي مجرد فكره مجنونه جاتلي واحنا بنفطر



قرب حسام من خدها بحب باسها بهدوء سلامتك يا حبيبي اطلعي خدي شاور دافي وهترتاحي



فيروز....انا حاسه اني مش هقدر اصلاً اغير لبسي واول ما هشوف السرير هنام 



حسام...بحب لا لازم تاخدي شاور الأول انا هساعدك



بصتله فيروز بحب و أبتسمت من غير ولا كلمه



نسيوا إن منذر جمبهم و محسوش بالنار اللي طالعه من قلبه بتحـ ـرق في كل شبر فيه💔



فاق منذر على دمعه نازله من عينه بتجري وكأنها عارفه طريقها💔



مسح دموعه وبعد من قدام الشباك.



...........
زيد....انا أسف يا آنسه ملك مخدتش بالي



ملك...حصل خير كويس انها مجاتش عليك



زيد....انتي اتغرقتي



ملك....لا خالص دول شويه مايه يعني مفيش مشكله



زيد...لحظه هجيبلك كوبايه مايه غير اللي وقعت دي



ملك...بإحراج لا لا انا مش عايزه خلاص سكتت شويه وابتسمت
مستر زيد.



زيد....ايوه



ملك...شكراً لحضرتك



زيد...بإستفهام وإبتسامه جذابه على ايه؟



ملك...يعني على وقفتك معايا بخصوص اللي حصل مع مستر ياسين



زيد....انا معملتش حاجه وبعدين ده حقك انتي شاطره جداً و مغلطتيش ياسين كمان طيب جداً على فكره هو بس في الشغل بيبقى عصبي زياده عن اللزوم وبيحب كل حاجه تمشي زي ما قال الكتاب.



ملك...لاحظت ده جداً طريقه تفكيره تقليديه وشايف ان الست مكانها مش الشغل ابداً



ابتسم زيد...لا مش للدرجادي على فكره ياسين مودرن جداً في تفكيره وليه افكار مجنونه كمان محدش يتوقعها وبالنسبه لحوار شغل الست ده صراحه بقى انا كمان مشفق عليه فيه وليه حق ياخد الفكره دي عنكم



ملك...بإبتسامه طب ليه كده بس



زيد...اصل ربنا وعد ياسين قبل كده بكام واحد قبلك دمروله الدنيا و كانوا بيغرقوا في شبر مايه ويظهر كده انه أتعقد



ملك...طيب و ازاي اتقبلوا من البدايه



زيد....ابداً اللي معاه شهاده وواضح انه خدها بالحب واللي ضارب شهادات اصلاً حظه كده بقى عشان كده انا مصمم ان المرادي تفضلي معاه وتغيريله تفكيره ده 



ملك...ايوه بس هو محكم رايه اني ارجعله في كل حاجه



زيد....نتكلم بصراحه شويه🤨




        
          
                
ملك...اكيد



زيد....هو معاه حق المفروض هو المسؤول عن الشغل اصلاً وبما انكم تيم لازم يكون في مناقشه 



ملك...بس اناا



زيد...عارف ان الفكره جاتلك وقت الإجتماع بس هو ممكن يكون مش عارف ده انا بتكلم على بعد كده فهمتيني



ملك....بإبتسامه فهمتك



زيد....يعني خلاص اتفقنا



ملك ..اتفقنا



زيد...مش عايز مشاكـ ـل تاني ولازم نكون هاديين عشان نقدر نطلع احسن ما عندنا.



ملك....حاضر😊



جه جلال في الوقت ده



جلال....انا جبت الاكل ايه ده زيد باشا بنفسه انت تيجي تاكل معانا بقى



زيد...بإبتسامه لا مش جعان انا كنت جاي اجيب قهوه و طالع اكمل شغل



جلال...والله ابداً مش ممكن ودي تيجي يلا يا راجل حتى عشان يبقى عيش وملح😂😂



زيد....تصدق يا جلال انا نفسي ياسين يقع معاك عشان  يمشيك على العجين



جلال ..ليه كده بس ياباشا انا زي اخوك الصغير ملاقتش غير ابو لهب ده توقعني معاه



زيد....أعمل ايه بس ما انت موقعتش معايا



جلال...يعني هو انت قبلتني انت اول واحد رفضتني وعموما الاهتمام مبيطلبش انا بقيت مع ميس ملك😂😂



ملك...بضحك ده مش طبيعي 🙈



زيد....أتعودى عليه بقى و مترجعيش تزعلي😂



جلال....يلا بقى البريك هيخلص 



مشيت ملك وجلال سبقوا بخطوه وقف زيد باصص على ملك وجه في باله كلامه لمنذر أبتسم



زيد....وليه لا نجرب يا سي منذر مع اني عارف انه مستحيل💔
.........



في منزل الباشا



نزلت فيروز من أوضتها بعد نوم كتير لقت كاريمان معاها كاميليا وسما.



فيروز....مساء الخير



بصتلها كاريمان بإبتسامه صفرا مساء النور



كاميليا...ازيك يا فيروز



فيروز...الحمد لله يا طنط كاميليا حضرتك عامله ايه



كاميليا...الحمد لله بخير.



فيروز....اذيك ياسما 



سما...اهلا 



فيروز....داده ناديه من فضلك ممكن تعمليلي نسكافيه.



ناديه...من عنيا ياست فيروز.



راحت فيروز قعدت جمبهم فضلت تلعب في ضوافرها عشان متركزش مع حد فيهم



كاريمان.....طيب وقالك هتستلميها امته



كاميليا...والله هو قال اربع ايام بالكتير بس يارب يكون صادق معلش يا كاريمان هنعملكم قلق اليومين دول.




        
          
                
كاريمان....قلق ده ايه انتي ايه اللي بتقوليه ده ده بيت اختك😏



ابتسمت سما بشماته



كاميليا....هنزعجكم شويه يا فيروز



رفعت فيروز وشها لكاميليا...لا خالص حضرتك تنوري الدنيا يا طنط كاميليا زي ما طنط كاريمان قالت ده بيت أختك.



كاريمان....أصل الڤيلا عندنا مواسير المايه أمبارح سربت والدنيا باظت عالاخر جبنا سباك وقال انه محتاج يغير المواسير كلها 



فيروز...ياخبر طيب وحصل حاجه في الڤيلا



كاميليا....لا حاجات بسيطه يعني لحقنا الدنيا على طول



فيروز...طيب الحمد لله المهم انكم بخير



سما....هي بتقولك مواسير الغاز فرقعت دي مواسير مايه يعني اكيد مش هنغرق😏



فيروز....اكيد انا اقصد محصلش حاجه وحشه ولو هتبجي على حجات بسيطه مش مهم المهم انتوا



سما...ااااه طيب



كاميليا...صحيح يا فيروز انتي شكلك لسه صاحية انتي بتنامي متأخر اوي كده اصل احنا بقينا المغرب وانا عارفه انك بتحبي تصحي بدري.



فيروز...فعلاً انا بصحى بدري بس امبارح خرجت انا وحسام تقريباً اليوم كله كنا بره ورجعنا متأخر جداً فا كنت تعبانه



سما.....روحتي فين بقى اصل اللي اعرفه ان حسام ذوقه وحش اوي في الخروج او بمعنى اصح مبيعرفش يخرج



فيروز...بأبتسامه لا خالص حرام هو بيعمل اللي يقدر عليه وبعدين عادي هو بيسالني وبقوله على المكان اللي حابه نروحه مع بعض



سما...و رحتي فين بقى امبارح



فيروز...🙈روحنا الملاهي😂



ضحكوا كلهم مره واحده 



سما...ملاهي😂😂😂



كاريمان....عيني عليك يا ابني😂😂😂😂😂



كاميليا.....انتي بتستعيدي طفولتك ولا ايه😂😂😂



سما ...واضح ان مش ذوق حسام بس اللي وحش😂😂😂والله ده انا كده ظلـ ـمت حسام كمان
قال ملاهي قال



بدأت الأبتسامه تختفي من وش فيروز بإحراج



فيروز....أحممم وهي الملاهي فيها ايه وحش او يضحك اوي كده



كاريمان....ولا حاجه بس مش شايفه انك مش صغيره على كده 



فيروز....هو الخروج بقى بالسن الوقت وبعدين عادي هي مجرد فكره مجنونه جات في بالي والمهم اننا اتبسطنا.



كاريمان....وهي بتشرب قهوتها ومش باصالها والله انا شايفه ان واحده زيك و بظروفك بدل ما تفكر في خروجه للملاهي تفكر في خروجه للدكتور وتلاقي طريقه تخليها تبقى أم😏




        
          
                
بصتلها فيروز بغضب من غير ولا كلمه



سما....صراحه من غير زعل يا فيروز خالتوا معاها حق متبقيش انانيه يا فيروز فكري في حسام شويه



فيروز...بنبره وجـ ـع انا انانيه؟💔



سما...اه حسام من حقه يبقى اب
وانتي مبتفكريش غير في نفسك 
يعني المفروض بدل ما كنتي تعندي ومتروحيش للدكتور كنتي روحتي بدل ما تروحي الملاهي😏



خدت فيروز نفس طويل وحاولت تتمالك اعصابها 



فيروز...على فكره انا قولت اني مش حابه اي حد يدخل في حياتي انا وحسام واحنا اللي هنمشي حياتنا بطريقتنا



كاميليا....الجواز مش شرك بين اتنين يا فيروز حماتك كمان ليها الحق ده زيكم واكتر هي ربت وكبرت عشان تشوف ولاد ولادها
ومن حقها تفرح بأبنها في حقه اللي انتي حرماهم منه



فيروز...بوجـ ـع هو بأيدي💔🥺



كاريمان....ايوه بأيدك 😠 انتي السبب في كل حاجه ابني بيمر بيها



فيروز...وابنك بيمر بايه انا معرفهوش  عرفيني كده حياته حصلها ايه من يوم ما انا دخلتها



كاريمان...اهو اليوم ده بالذات كان اسوء يوم في حياتي واتمنى يتمحي من ذاكرتي او نخلص بقى



فيروز...تخلصوا؟ تقصدي ايه



كاريمان...انتي فاهمه قصدي كويس ابعدي عن ابني يا فيروز انا مش هفضل شايفه ابني تعبان كده وهقف ساكته انا ليا صبر ولو نفذ 
متلوميش حد غير نفسك 



فيروز....انتي عيزاني اطلق انا وحسام مستحيل طبعاً



كاريمان....يبقى انتي اللي اخترتي
و أعملي حسابك ابني هيجي عليه وقت و هيسيبك ماهو مستحيل يكمل مع واحده مبتجبش عيال😠



وقفت فيروز بوجـ ـع حرام عليكي بقى كفايه ارحميني شويه انا تعبت



كاريمان...بسخريه وهي باصه لسما جهزي المندايل يا سما عشان فقره الدراما بتاعت فيروز اصلها مش فالحه غير في حاجتين الملاهي و دموع التماسيح



بصتلها فيروز بوجـ ـع وسابتهم وطلعت بسرعه قفلت عليها الأوضه وأنهارت💔🥺



.............  
عند خلود وتسنيم.



دخلت تسنيم على خلود الاوضه بسرعه.



تسنيم...خلود خلود اصحي انتي نايمه



خلود..في ايه؟



تسنيم...فوقيلي كده وصحصحي انا لقيت طريقه اهربك بيها من هنا



خلود...طريقه ايه.



تسنيم....بعد بكره فرح البت دعاء وهتعمله تحت في الشارع وهيبقى فرح كبير والدنيا هتبقى مقلوبه تحت وده انسب معاد تهربي فيه محدش هيكون مركز الشارع هيكون بيشغي ناس و حسين وخالي حماده مش هيشوفكي حتى ستي هتنزل



خلود....يعني هما هينزلوا ويسيبوا الباب اكيد هيقفلوا عليا ولو سابوا الباب ده مش هينسوا باب البيت من تحت



تسنيم...ياستي سيبيها عليا ملكيش دعوه دي اخر فرصه لينا



خلود...بخـ ـوف بقولك ايه انا غيرت رأيي انسي يا تسنيم انا معرفش حد ولا اعرف اروح فين ولا اعرف اي مكان اصلاً وهما ربنا يهديهم انا هحاول معصبهمش 



تسنيم...هو انتي فاكره لو معصبتهمش هما مش هيتلككولك ويضـ ـربوا فيكي من غير سبب



خلود...بقولك ايه انسي الموضوع ده خالص وعموما لو محصلش حاجه لحد يوم الفرح هفضل هنا ومش همشي.



تسنيم...ولو حصل وحد فيهم عملك حاجه



خلود...بشرود يبقى مفيش اي حل قدامي غير اني اعمل اللي انتي عيزاه.



تسنيم...حلو يبقى نجهز خطتنا مع بعض عشان لو غيرتي رأيك نكون جاهزين وأول حاجه في الخطه دي تجمعي كام غيار ليكي في شنطه واي حاجه ممكن تحتاجيها بس متكتريش ولو على الفلوس والدهب اللي قولتلك عليه انا هتصرف فيهم يوم الفرح ماشي



خلود...ربنا يستر 🥺🙏🏻



.................. 

  
google-playkhamsatmostaqltradent