Ads by Google X

رواية بنات السلطانه المنتقمات الفصل العاشر 10 - بقلم نور عصام

الصفحة الرئيسية

 رواية بنات السلطانه المنتقمات الفصل العاشر 10 - بقلم نور عصام

فضلا متابعه وتفاعل ليصلك الجديد 
الفصل العاشر من بنات السلطانه

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

بسم الله الرحمن الرحيم

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
اتى اليل

رجعت سلطانه و جواد البيت و هما مش عرفين يعمله اه و الصدمه مسيطره عليهك
طلع جواد غرفته و سلطانه غرفتها
دخلت سلطانه غرفتها وخلعت جذمتها و لسه هتتوجه للحمام لتأخد شاور سمعت دق على باب الغرفه

سلطانه:" ادخل "
دخل عماد:" احم احم"

سلطانه بستغراب:" في حاجه يا استاذ عماد"

عماد:" بصراحه يا مدام سلطانه انا عاوز اقولك حاجه بس ياريت الموضوع يبقى بينتنا"

سلطانه بقلق:" اتفضل طبعا انتى قلقتني جدا "

عماد بحزن:" بصراحه انتي كنتي عاوزه تعرفي ليه سلمى وافقت تجوز كابر ل جواد بصراحه اللي حصل ل بنتك كابر حصل ل سلمى و هي صغيره"

سلطانه بفزع و هي تنهض:" قصدك مش فاهمه "
عماد:" اقعدي بس و انا هفهمك "
جلست سلطانه بنفاذ صبر:" ها ودي قاعده ممكن افهم بقى اه الموضوع "

عماد بحزن جامد:" انتى عارفه انى انا و اهلي كونا عايشين في الصعيد "

سلطانه:" صح بردو اه دخل ده في اللي انتى قولته"

عماد بحزن:" بصراحه سلمى و هي عندها 15سنه كانت راجعه في يوم من المدرسه و كان في شباب ماشيين وراها و سلمى خدت بالها بس ملحقتش تجري وخطفوها وخدوها وسط الحقول و..."
نزلت دموع عماد عند اخر كلمه
سلطانه بقلق و خوف:" ووو.....اااه "

عماد بحزن و دموع:" واغتصابوها "
نزلت الصدمه على سلطانه لم تقدر ان تتكلم او تتحرك كل مفعلته انها نزلت دموعها بغزاره

عماد مكملا بتلعثم :" بعععد....مكملللو عمممملتهم.....سببببوها في وسسسط الزرع و ههههي شبه عريييانه"
لم يستطع عماد ان يكمل ملانه و نزلت دموعه بغزاره
بعد دقائق اخذ نفس و كمل:" وقتها انا كنت ماشي وسط الارض و سمعت صوت عياط و شهقات قربت من الصوت ووو...."
لم يقدر عماد ان يكمل و حاول أن لا ينهار
عماد بخنق من كتر العياط:" وو كاننت...سلمى مرميه و هدومها متقطعه و مرميه و بين رجليها في دم........
وقتها انا اتصدمت و خدتها جري و روحت المستشفى "

اخد عماد نفس وكمل:" لما وصلت للمستشفى عرفت اللي حصل طبعا تعبت جامد و بعد وقت دخلت ل سلمى و كانت منهاره جدا

فلاش باك
قبل 31 سنه
دخل عماد على سلمى كانت نايمه على الفراش شبه ميته
عماد بحزن:" حببتي انتي كويسه "
سلمى:" لا رد
عماد جلس بجانبها و بدأ يمسح دموعها و يملس على شعرها:" ماله القمر بتاعي ليه بيعيط "
لم تتحمل سلمى و انهارت من العياط و اترمت في حضن عماد و قعدت تعيط
عماد وهو بيملس على شعرها و بيحاول يمسك
دموعه:" شششش باااااس بس يا قلبي كفايه "
سلمى ببكاء مرير:" انا ضعت خلاص ضعت ابويا لو عرف هيموتني "
خرجها عماد من حضنه:" اوعك تخافي مرات عماد الحوصري مينفعش تخاف فاهمه "
سلمى بصدمه:" مين مرات مين"
عماد:" ههههه اه مراتي مش انا كونت مش كونت هتأدملك لما تخلصي مدرسه بس انا قررت اتأدملك دلوقت و تكملي دراسه و انتي مراتي "

سلمي بنفي:" مستحيل ابقى مراتك مستحيل "
مسكها عماد من درعها جامد:" هو انتي كونتي بتضحكي عليا و عامله نفسك بتحبيني ها"
سلمى ببكاء:" ماهو عشان بحبك مش هقدر اخليك تتجوز واحده زيي "
عماد وهو يمسح دموعها و ضم وشها وقال بحنيه و حب:" يعني اه واحده زيك انتي ست البنات فاهمه"
سلمى بسخريه لاذعه:" ههه ست بنات اه دلوقت معدتش بنت كل حاجه راحت راحت "

قالت اخر كلامه بهستريه و دموع "
ضمها عماد في حضنه :" شش اهدي دلوقت هكلم ابوكي عشان يجي"
سلمى بهستريه:" لا لا والنبي و النبي ابويا هيقتلني "
عماد:" شش اهدي انا هقوله انك عملتي حادثه و انا جبتك المستشفى و انا ظبط كل حاجه مع الدكتور "

سلمى:" وبعدين يعني ابويا مش هيعرف ماهو هيجي يوم و يعرف "
عماد:" متخافيش انا هتصرف"

باااك

عماد مكملا:" وفعلا بعديها بيومين روحت و طلبت ايد سلمى و انتي عارفه باقي القصه حابب اقولك سلمى مرتضش تظلم ياسمين لان هي عاشت نفس التجربه و مكنتش حابه ان ياسمين تتظلم و لا ان حياتها تنتهي "
كانت سلطانه تسمع و دموعها تهبط بغزاره و لم تقدر ان تتكلم

عماد بقلق :" مدام سلطانه انتي كويسه "
سلطانه بدموع:" لو سمحت سبني لوحدي ووعد زي متفقنا هيكون سر"

نظر لها نظره حزينه و خرج

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

في غرفه صفيه و محمد
كانت صفيه جالسه بجانب محمد و هي تتألم من كتر العمل (😂😂 تستاهل )
صفيه بتعب:" اه يا ضهري اه منك ل الله يا سلطانه انتي و بناتك "
محمد:" متخافيش كلها كم يوم و نرجع كل حاجه لينا متخافيش "

صفيه بلهفه :" بجد كيف "
محمد :" مش دلوجت هجولك بعدين "

صفيه وهي تتسطح بألم:" اما انام عشان اصحى بدري"

محمد بعقده حاجب:" وهتصحي بدري ليه عال"

صفيه بسخريه:" ليه انتى مسمعتش سلطانه جالت اه ولا مسمعتش مش جالت ان مفيش خدمين في البيت و ان احنا اللي هنخدم فلازم ننام بدري عشان نصحى بدري يا خويا"
محمد:" طب نامي نامي"
صفيه وهي تغطي نفسها:" ما انا هنام "
ثواني و غطت صفيه في نوم عميق من كتر التعب(😂😂😂احسن نفسي ارقص والله)

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

اما عند وعد لم يختلف الحال( باختصار اتكحرتو هههههه🤣🤣😂😂)

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

كان جواد متجه ل غرفته وجد هبه في طريقه
جواد:" هبه هبه "
هله بابتسامه:" ايوه يا جواد"
جواد:" هي ياسمين كويسه"
هبه:" اه كويسه هي نايمه في قوضتي بس انا هنزل اجيب مايه و ارجع انام"

جواد:" طب تصبحي على خير يا بيبه "
هبه:" و انتى من اهل الجنه يا حبيبي "

ملاحظه
(ياسمين اول مجت الصعيد لما فاطمه وقعتها هي دي المره الوحيده اللي نامت عند جواد فيها مع ان جواد نام على الكنبه بس بعد كده هبه عملت حجه ان تغيير المكان بيخوفها و خلت ياسمين تنام معها)

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

في صباح جديد في غرفه ⚘محمد وصفيه ⚘

استيقظو بفزع على خبط جامد على الباب نهضو مفزوعين نظر محمد للمنبه وجد الساعه السادسه
محمد بخضه:" استر يارب لسه بدري"

جري محمد و فتح الباب لقى شغف في وشه
محمد بلهفه:" حد حصله حاجه "
شغف ببرود:" توء توء "
محمد بعصبيه:'امال بتخبطي كده ليه "
شغف بنفس البرود:" انا مش جايه عشانك انا عاوزه صفيه " عاوزه اه مني عاد"
شغف:"هو مش احنا قولنا مافيش شغلاين في البيت سعتك نايمه لحد دلوقتي ليه ها "
صفيه بجهل:" ايوه بس الساعه لسه 6الصبح"
شغف ببرود:" لازم تعرفي ان من هنا و رايح هيكون الفطار الساعه 6ويلا روحي جهزي الفطار"
قالت كلمتها و مشيت ببرود
نظرت ل اثرها صفيه بغضب و اتجهت للمطبخ

فعلت نفس الشيء مع وعد

اتجهت وعد بخنق للمطبخ وجدت صفيه
وعد بغل:" عملتها فيكي بنت سلطانه "
صفيه بغل:" ااااه ..... اشوف فيها يوم هي وبناتها
وعد بشماته:" جريب جوي متخافيش "
صفيه:" جصدك اه مفهمتش "
وعد:" خلينا نحضر الفطار و هبجى افهمك كل حاجه"
بدأت صفيه و وعد اعداد الفطور و وضعوه على الطاوله

بعد قليل نزلت سلطانه و ملامحها شاحبه قربت منها عهد:" مالك يا ماما
صفيه ببتسامه:" مافيش يا قلب ماما يلا عشان ناكل

قعد صفيه على رأس الطاوله و بدأو يفطرو
مر وقت و انتهى الجمبع من الفطور

نهض جواد و انحنى ل جانب اذن سلطانه:" احم انا بدأت ادور على اللي ورا اللي حصل ل ياسمين"
أوئمت له سلطانه بابتسامه
خرج الشباب و سلطانه و وهج و شغف

لبس شغف


لبس وهج


لبس سلطانه


⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

بعد عده ساعات كانت ياسمين(كابر)
متجه ل باب القصر اوقفها صوت عهد :" رايحه فين يا ياسمين "
ياسمين بابتسامه:" كنت رايحه اتمشى شويه "
عهد:" طب ممكن اجي معاكي"
ياسمين:" طبعا يلا "
اتجه كل من عهد و عهد للمشي
عاجزين عن تلك التي تراقبهم
فاطمه بفرحه: الحمد الله طلعت لوحدها من غير مكنت هعمل خطه عشان اطلعها "

في الاراضي الخضراء كان كل من ياسمين و عهد يسيرون في وسط الارض الخضراء يدردشون و يضحكون الاثنين لكن قطع عليهم الطريق اربع نساء شكلهم مريب ويرتدون ملابس سوداء
عهد بخوف:" انننتم ممممين و عاوزين اااه"
احدى النساء:" احنا اللي هنطلع روحكم "
لم تلحق عهد الرد الا ونزل النساء ضرب فيها هي و ياسمين (لكن هناك شيء غريب حصل )

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

في تمام الساعة العاشرة
كان ماهر متجه للحديقه وجد عشق جالسه بيدها ورقه وقلم اقترب منها بفضول وجدها ترسم
ماهر:"احم احم "

انتبهت عشق للصوت التفت و جدته ماهر فابتسمت
عشق:" اهلا يا ماهر اقعد"
ماهر جلس بحرج :" رسمك حلو قوي"
عشق بابتسامه:" شكرا جدا هو انتى بتحب ترسم"
ماهر بحزن:" انا بحب الرسم جدا و كان نفسي ادخل فنون جميله
كمل كلامه بسخريه لاذعه:" بس طبعا ازي الواحد يختار حاجه هو بيحبها لازم الحج ابراهيم هو اللي يختار "
حزنت عشق على شقيقها
عشق:" هو انتى زعلان ان احنا خدنا الثروه وجاي عشان تضحك عليه "
ماهر بحزن:" ههه وهو اه اللي هيفرق كدا كدا انا مليش حاجه و بعدين انا ميهمنيش حاجه"
عشق لكي تخفف عنه:" اه رأيك نرسم سوا"
ابتسم ماهر ابتسامه سعيده كاطفل حصل على هديه جديده:" بجد ممكن "
عشق بابتسامه:" طبعا ممكن"
ارتمى ماهر في حضن عشق بسعاده بالغه انفزعت عشق في البدايه بعد كده ضمته
عشق و هي تخرجه من حضنه قالت بحزن:" بس في مشكله"
ماهر بحزن:" اه"
عشق:" اصل بصراحه انا معنديش حاجات للرسم "
ماهر بابتسامه عريضه وهو يسحبها:" ولا يهمك يلا بينا نروح نجيب "
ابتسمت له عشق و بالفعل ذهبت و ركبت معه و طلعت السياره خارج القصر و هم في الطريق لحظو ان وسط العشب في كأن بنتين مرمين في العشب نزل ماهر و عشق بسرعه وانصدمو عندما اقتربو و عرفو انهم عهد و ياسمين
هرولو اتجاههم بسرعه وحملوهم و اتجهو على المنزل لانه اقرب و اتصلو ايضا على جواد و سلطانه "
اول معلم جواد و هرول للمنزل بسرعه و خلفه الشباب

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘ ⚘⚘⚘⚘

وصل جواد للمنزل ودخل بسرعه في نفس الوقت التي خرج فيه الطبيب
جواد للطبيب :" حصل اه يا دكتور "
الدكتور:" متخافش دي شويه جروح بسيطه"
نظر جواد ل فاطمه بغل و طلع يجري ل فوق"

دخل جواد الغرفه ل ياسمين وجدها متسطحه على الفراش و على وجهها بعض الجروح
اقترب جواد منها بلهفه:" انتي كويسه يا قلبي"
ياسمين بابتسامه:" متختفش شويه خرابيش "
جواد:" شويه خرابيش اه بس "
ياسمين:" هههه منتى لو شفت الستات منكتش تقول انهم يعملوا الخرابيش دي بس دا انا قلت هيفرونونا بس الحمد لله طلعت ايديهم خفيفه......
الا صحيح في طنت سلطانه "
هبه:" اوضه عهد الاقرب فدخلتهلها و دلوقت تجي "
هزت راسها بابتسامه
قليلا و دخلت سلطانه و البنات

اما يامن التي تسحب و ذهب ل غرفه عهد

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
طرق يامن الباب و دخل
يامن:" احم احم اخبارك اه يا انسه عهد "
عهد بابتسامه:" الحمد الله "
كل ده تحت نظرات عشق التي كانت توزع نظرات بنهم و على وجهها ابتسامه بلهاء
يامن:" طب لو احتجتي اي حاجه قوليلي..احم قصدي احنا موجودين "
ابتسمت عهد بابتسامه خجله وجهها احمر
عشق و هي تغمز :" احم احم نحن هنا "
طلع يامن بسرعه من الغرفه
عهد بابتسامه :" ليه كده كسفتيه "
عشق:" اممم انا كسفته"
ضحكت عهد بخجل و ضمت اختها

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
دخل يامن الغرفه و هو يتحدث على الهاتف:" هههه طب سلام "
هبه:" بتكلم مين يا يامن "
يامن:' ده سليم "
هبه:" سولي الواد صاحبك الحليوه ابو عضلات و عنيه العسل
فجأ وجدت من يسحبها من ملابسها من الخلف
احمد بغضب و غيره مين سولي ده ومين اللي الحلوه دا هو اي حد تتكلمي عنه كدا "
هبه بخوف:" دده مش غريب دا صاحب يامن
احمد بغل:" يعني اه صاحب يامن قسما بالله لو اتكلمتي على أي حد كده لكون فرمك"
قال كلامه و خرج اتصدم الجميع مما سمعو
ماهر و هو يخرج خلف اخيه و هو يحاول كتم ضحكته

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
بعد حوالي ساعات
اتجه جواد ل محمد
جواد:" انا لقيت اللي هيخلينا نجيب حقنا من سلطانه "
محمد بلهفه:" آه هو"
جواد:" الراجل اللي هيشارك سلطانه عزيز الهواري مستعد يخسر سلطانه بس عنده شرط "
محمدبلهفه:" آه هو:
جواد بخبث:".........

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
كان الجميع جالس في الصاله و كنان و وهج يجلسون وبيدهم طبق و يأكلون
سلمى بقرف :" نفسي تعدي دقيقه بس مين غير مشوفك بتاكل "
شغف بقرف:" انا كمان نفسي اشوفك يا ست وهج مره مبتاكليش "
نظر كنان و وهج بغضب و كملو اكل
ماهر:" بس نفسي اعرف طريقه حب جواد ليكي "
يامن:" حب جواد بيتلخص في اغنيه واحده "
ماهر:" آه هي"
اتجه كنان للمطبخ و اتى بأحدى السفر و قلبها و بدأ يطبل:" يا انا يا مفيش اصل معنديش في الحب هزار
يامن وهو يطبل على الطاوله:" ويا انا يا بلاش و متحسبهاش مفيهاش اعزار انا اللي اقول فين و امتى وانا اللي اختار "
فارس:" طب يا انا يا مفيش اصل معنديش في الحب هزار و في الحب هزار و يا انا يا بلاش و متحسبهاش مفيهاش اعزار انا اللي اقول فين و امتى وانا اللي اختار "
هبه وهي تتجه على الاريكه و كأنها تعطي درس مهم:" لو حد نداك اعمل مش سامع برضاك انا قولت كلامي و ده نظامي و مش باقي كلام مش باقي كلام "
وهج وهي تنهض بجانبها:" انا مش مضمون انا ممكن اقلب مجنون انا قلت كلاميوده نظامي و مش باقي كلام مش باقي كلام "
الشباب و البنات:" طب يا انا يا بلاش و متحسبهاش مفيهاش اعزار و انا يا بلاش و متحسبهاش مفيهاش اعزار انا اللي اقول فين و امتى وانا اللي اختار "

🎵🎵🎵🎵🎵🎵🎵🎵
🎵🎵🎵🎵🎵🎵🎵🎵
مازن:" انا جيت خلاص راحت خلاص ايام زمان و لا في كلام و لا حتى سلام غير باستأذان "
عشق:" لا تقولي عشره و لا قريبي هتلاقي جنان"
الشباب و البنات:" طب يا انا يا مفيش اصل معنديش في الحب هزار و يا انا يا بلاش و متحسبهاش مفيهاش اعزار انا اللي اقول فين و امتى..
طب يا انا يا مفيش اصل معنديش في الحب هزار و يا انا يا بلاش و متحسبهاش مفيهاش اعزار انا اللي اقول فين و امتى وانا اللي اختار "
فضلو يغنو و يرقصو لحد ماجه الليل و دخلو نامو

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
اتى اليوم التاني و فعلت شغف نفس الشيء مع وعد و صفيه

و حوالي المغرب دخل محمد وهو ينادي على فاطمه فاطمه:" نعم يا بابا في اه "
محمد:" يلا جهزي نفسك عشان تمشي "
احمد:" تمشي فين "
محمد:" على بيت جوزك عبد العزيز الهواري "
احمد و ماهر وهم يسحبون فاطمه خلفهم
احمد:" عبد العزيز الهواري مين دا قد جدي "
محمد:" آه و الكلام ده ملوش فايده خلاص انا كتبت كتبها:
ماهر بعصبية الاول مره:" قسما بربي اختي ماهي طلعه في حته"
شاور محمد للرجال لسحب احمد و ماهر و بالفعل فعلو هذا و سحب محمد فاطمه غصب وهي تترجاه ان يتركها

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
بعد قليل وصل محمد لأحد القصور في الصعيد و ظل يسحب فاطمه من شعرها غصب عنها وهي تترجاه واحمد و ماهر يحاولون ينقزوها من يديه بعد أن اتو خلفه
طرق محمد باب القصر و فتح الباب رجل في الستين من العمر
محمد:" مبروك يا عريس "
عبد العزيز بنظرات كلها شهوه ل فاطمه:" الله يبارك فيك "
سحب عبد العزيز فاطمه و اغلق الباب فلت الرجال احمد و ماهر جريو جري وهما يطرقون الباب بعنف لكن فجأ سمعو صرخه فاطمه اللتي هزت جدران القصر وفتحت احدى النوافذ ورمى منها عبد العزيز قطعه قماش كلها دم
احمد بصراخ:" لاااااااااااااااه

⚘⚘⚘⚘⚘⚘
⚘⚘⚘⚘
⚘⚘⚘
يترى فاطمه تساهل العقاب ولا لاء
استنوني الفصل الجاي
باي

الفصل الحادي عشر من بنات السلطانه

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

بسم الله الرحمن الرحيم

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

كان احمد جالس في الغرفه يبكي و يبكي على اخته اللي لم يقدر ان ينقذها و بجانبه ماهر التي كان يبكي هو الاخر
احمد :" يارب هي اختي عملت اه ياعني انتى عارف ان هي كانت بتأذي الناس غصب عنها انتى الوحيد اللي عارف يارب انقذها "
ظل يبكي طول الليل

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
عماد بعصبيه:" انتى اكيد اتجننت الظاهر ان سكتلك زياده "
جبار بغضب:" فعلا انتى ازي تعمل كده فيها"
سلطانه:" هي بنت صفيه صح بس بردو ملهاش ذنب "
جواد باعصبيه" بببببس انتو محدش يعرف حاجه فاطمه دي هي اللي سلطتت على ياسمين و عهد عشان يضربوهم و كمان كانت مخططه انها تقتل ياسمين كل ده ومتستهلش"
سلمى:" بس"
جواد:" مبسش هو ده اللي تستاهله"
نيره بغضب:" بس اللي وجعني ان صفيه لا اتكلمت و لا حتى اعترضت"
سلمى بسخريه:" تعترض اه بس دي مستحيل تكون بني ادمه
كملت بحزن:" بس اللي صعبان عليا بجد احمد و ماهر"

نيره:" آه وآلله ربنا معاهم"
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
كان ابراهيم يكلم ميس :"انتي اه حرام عليكي شمتانه فيها ليه "
ميس من المه الأخرى:" ايوه احسن تستاهل هي مفكره ان في حد هيتقدملها وهي مش متعلمه و كمان مش حلوه
ابراهيم بخنق:" بقولك اه اقفلي عاوز انام باي "
قفل السكه في ذالك الوقت دخل عليه حسنين
حسنين:" مالك يابني بتنفخ ليه عاد"
ابراهيم بتعب:" تعبت يا بابا تعبت من تصرفات ميس دايما فرحانه في الناس"
حسنين:" هي كده واخده طبع اختي وعد يابني لو مش عاوزها سبها "
ابراهيم:" اسبها ازي بس منتى عارف بحبها ازي نفسي اخليها تتغير و هغيرها "
حسنين بستغراب:" كيف هتغيرها"
ابراهيم:" انا هكلم عمي عوض يقدم موعد الجواز واتجوزها و بعد كده اعرف اعدلها "
حسنين:" ربنا معاك يا حبيبي تصبح على خير "
ابراهيم بابتسامه:" يارب و انتى من اهل الجنه "

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

اتى صباح جديد
في بيت عبد العزيز الهواري

بدأت فاطمه بالاستيقاظ فتحت فاطمه عيونها و بدأت دموعها بالسقوط بغزاره نهضت فاطمه من مكنها ونظرت حولها وجدت عبد العزيز جالس على احدى الكراسي في الغرفه
نهض من مكانه و اتجه اليها فرجعت فاطمه للخلف بزعر
عبد العزيز بنظرات كلها شهوه :" في اه يا عروسه مش كفايه أن مدخلناش امبارح انا سبتك امبارح براحتك "
فاطمه برعب:" انننا.... عن..نندي..... ظظ..ظروف "

عبد العزيز بخنق:" طب جومي حضري الفطار يلا"
قال اخر كلمه بزعيق انتفضت فاطمه :" حححاضر "
اتجهت فاطمه للمطبخ و دموعها تهبط على وجهها

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في قصر الزيني نزلت سلطانه و الجميع و جلسو على السفره
سلطانه:" هو احمد مش هينزل يفطر"
شغف بحزن:" طلعتله قالي انه ملوش نفس"
سلطانه بحزن:" ربنا يكون في عونه"

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

امام غرفه احمد كانت هبه تقف متردده انها تدخله لكنها اخيرا حسمت امرها و طرقت على الباب اتها صوت احمد الحزين:" مش عاوز حد سبوني لوحدي"
فتحت هبه الباب وطلعت راسها من خلفه:" حتى لو انا"
احمد:" عشان خاطري يا هبه مش قادر سيبني لوحدى"
دخلت هبه و جلست بجانبه على الفراش
هبه بحزن:" انا عارفه ان انتى حزين بس حزنك مش هيغير حاجه"
نظر لها احمد و انهار من جديد و بدأ يعيط:" انا مقدرتش احميها انا مستهلش اني ابقى اخ "
لم تتحمل هبه منظره و بدأت دموعها بالسقوط
نظر لها احمد و ضمها و بدأ يعيط. هبه وهي تمسح على شعره :" هششش اهدى"
بعد قليل انتظمت انفاس احمد فعلمت هبه انه نام فعدلته في مكانه و غطته و طلعت"

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في غرفه وعد
كانت تتحدث في الهاتف مع احد:" تمام اعمل اللي قولتلك عليه و فلوسك هتكون عندك يلا مع السلامة "

غلقت الخط و قالت بشر:" اما وريتك يا سلطانه الكلب انتي و بناتك "

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
اتى اليل و كانت فاطمه تعمل بتعب دخل عبد العزيز من الباب:" بت يا فاطمه"
جريت فاطمه بسرعه:" عاوز حاجه"
عبد العزيز:" هو فين العشا انا جعان مكلتش من الصبح"
فاطمه بخوف:" اصصصصل....انا مبعرفش اطبخ "
عبد العزيز بغضب:" آه يعني اه مبتعرفيش ططبخي"
فاطمه بتلعثم:"اصصصل أمننا عمممري مططططبخت قبببل كده"
عبد العزيز بغضب :" لا والله يا عني مافيش اكل طب تعالي بجى "
شده من درعها و نزل بيها ل غرفه ضالمه تحت السلم و رمها فيها وقفل عليها
فاطمه بخوف وهي بتخبط على الباب:" حححرام عليك افتحلي أنا بخاف من الضلمه و النبي"
فضلت فاطمه تصرخ و لا حد هنا
كان عبد العزيز واقف قدام الباب بحزن:" انا مكنتش هعمل فيكي كده بس دي اخرت اعمال"
قال كلامه بهمس و اتجه لاعلى "

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

مر اسبوعين و كانت فاطمه كل يوم بتتحبس و كانت تقعد تقول حاجات غريبه مكنش عبد العزيز بيفهمها و كان احيانا بيضربها

اما سلطانه بدأت تكبر في السوق و الشباب بدأو يقربو من البنات و احمد بدأ يطلع من غرفته و كانت هبه دايما جنبه و اتفقت سلطانه مع الشباب انهم لازم يتجوزو البنات عشان محمد بدأ يشك انهم اتأخرو و اتفقت معاهم ان الجواز هيكون على الورق لحد الازمه دي متعدي

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

بعد مرور اسبوعين كانت سلطانه قاعده على السفره
وقالت:" كنان و مازن و يامن طلبو ايد وهج و عشق و عهد و انا و فقت"
فرحت البنات و خجلو اما محمد و اللي معاه فرح لان مفكر ان كده الخطه اللي رسموها
سلطانه:" النهارده بليل هيكون كتب الكتاب و بعد يومين الفرح "
قالت كلمتها و نهضت
بدأت نيره و سلمى في اطلاق الزراغيد "

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

اتى المساء و استعد البنات و الشباب
نزلت عهد في ايد احمد و كانت ايه من الجمال اما يامن لم يقدر ان يرفع عينيه عنها كانت لابسه 👇


و تم كتب كتاب يامن و عهد و أصبحت زوجته و كان احمد بالطبع الوكيل ل عهد

بعد دقيقه نزل احمد و بيديه وهج و كان كنان مثل الصنم لم يتحرك من الدهشه
جواد و هو يضربه بكوعه في دراعه:" يلا يا بني "
كنان ببلاهه:" هو الجمال ده كله هيبقى بتاعي "
خجلت وهج و ضحك الجميع و بعد قليل اصبحت وهج زوجه كنان
فستان وهج 👇


(عنده حق يا جماعه حد يشوف القمر ده ويتنحش)


وطلع احمد ايضا و اتى ب عشق التي لا تقل جمال عن اخوتها وتم كتب الكتاب و أصبحت عشق زوجه مازن
فستان عشق 👇


في ذالك الوقت دخل امجد من باب البيت و جريت عليه ميسره تضمه
ماجد بسعاده:" طب استنى يا شيخنا بما ان امجد جه يبقى نكتب الكتاب اه رأيك يا جدي "
الحج ابراهيم:" ايوه طبعا "
انصدمت ميسره و بدأت ترعش
قعد امجد على الكرسي و وضع قدم على اخرى:" هتكتب كتابك على مين أنشأ الله "
ماجد باستغراب:" آه على مين على ميسره خطبتي "
امجد وهو يرجع ظهره للخلف:" ليه هي الواحده بتتجوز اتنين و لا اه"
انصعق الجميع من ذالك الخبر
ماجد بغضب:" انتى بتقول اه دي خطبتي مش متجوزه"

امجد ببرود:" توء توء ميسره متجوزه ابن عمها"
انصعق الجميع و هبه خافت ان يكون احمد و انصدمت ميسره
انصدم الجميع عندما اقترب ماهر من ميسره و ضمها ليه :" ميسره مراتي "
انصدم الجميع
ماجده بغضب:" انتى اتجننت و اتجوزها ازي"
امجد:" انا اللي جوزتهاله اتنين و بيحبو بعض "
نظرت ماجده بغضب ل ميسره و اتجهت لتضربها خافت ميسره و خبت وشها في حضن ماهر
اما ماهر مسك ايد ماجده وقال:" قسما بربي لو فكرتي انك تقربي من مراتي بس هنسى انك مرات عمي"
نظرت له ماجده بغضب

الحج ابراهيم:" انتى ازي تجوزها من غير متجولنا"
امجد ببرود:" و الله اختي و انا حر"
محسن:" وانا ابوها و معنديش مانع"
انصدم الجميع من كلام محسن
ماجد بغضب حارق:" قسما بربي لوريك يا امجد انتى و ماهر"
قال ماجد كلمته و مشي
اما سلمى و نيره و عشق اطلقو الزراغيد و بارك الجميع لهم
ماهر :" شكرا يا جماعه بس انا هروح ارتاح انا و مراتي و انشأ الله انا لقيت شغل في القاهره و هخدها و امشي بس محضر فرحكم يا بنات"
سلطانه :" وفرحك انتى كمان"
ماهر:'" شكرا بس "
سلطانه:" مبسش انا مبخدش رأيك انا قولت كلمتي و خلاص و بعد بكره فرح يامن و عهد و كنان و وهج و مازن و عشق و ماهر و ميسره"
نظر لها أمجد و ماهر بشكر اما ميسره كانت في عالم تاني من ساعه معرفت انها مرات ماهر. يحب ماهر ميسره و اتجهو لأعلى

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

في غرفه ماهر و ميسره

دخل ماهر و بيده ميسره قعد ماهر ميسره و قعد قدامها على ركبه
ماهر:" مالك يا حببتي ساكته ليه "
ميسره:" مكنش في داعي انك تعمل حاجه غصب عنك"
قالت اخر كلمه و نزلت منها دمعه
نهض ماهر و جلس بجوارها وضمها ليه
وقبل راسها :"هو في واحد بيتجوز حببته غصب عنه "
ميسره بدموع وهي بحضنه:" بس انتى مبتحبنيش "
ماهر:" مبحبيكيش دا انا بعشقك بعشق من واحنا صغيرين كنت كل يوم بتمنى اليوم اللي هتكوني فيه ليا .....اه لو تعرفي بحبك قد اه"

ميسره بصدمه و هي تخرج من حضنه:" انتى بتتكلم جد طب متقدمتليش ليه"
ماهر بحزن مين قال اني متقدمتليكش انا اتقدمتلك بس امك رفضت و انتي عارفه ابوكي مقدرش يتكلم وقالتلي انك مبتحنيش "
ميسره وهي تهز راسها بعنف:" كدب و الله كدب"
ماهر:" عارف ياقلبي انه كدب "
ميسره:" طب اه اللي خلاك تجوزني دلوقت ليه معترضش ساعه خطبتي من ماجد"
ماهر:" متفكرنيش باليوم ده كان اصعب يوم في حياتي و بعدين انا كنت مفكرك بتحبيه"
ميسره:" طب اه اللي خلاك عرفت اني مبحبوش"
ماهر:" اليوم اللي حصل فيه الحدثه ل عهد و ياسمين كنت رايح أوضتي وقتها سمعت صوت ضرب وعياط من أوضتك قربت سمعت صوت امك وهي بترضبك و بتجبرك انك تتجوزي ماجد و سمعتك لما كنتي بتقوليلها انك مش هتعرفي تعيشي مع حد غيري وقتها عرفت ان امك كدبت عليا و كنت هوقف الجوازه بس موضوع فاطمه وقف الدنيا لكن لما فوقت كلمت امجد و خليته ينزل و كتبنا الكتاب"
كانت ميسره بتسمع ودموعها تغرق وجهها و ضمته بحب وبعد قليل نامت ميسره في حضن ماهر

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

في غرفه ماجد كان بيلف ويدور في الغرفه بعصبيه و كانت ميس قاعده على السرير
ماجد بغل:" والله لوريك ياماهر الكلب "
ميس ببرود:" انتى متعصب كده ليه هو انتى كنت بتحبها انتى عينك من بنت الحوصري هو انتى فكرني مش واخده بالي ولا اه"

ماجد:" بس بردو مش انا اللي بتعمل فيا كده"
ميس وعي تنهض:" بس خلي بالك امجد مش سهل و لا جواد ها فهمت متلعبش مع الاسود "
قالت كلمتها و مشيت ببرود
اما ماجد قعد طول الليل يفكر هيعمل اه

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

عدى يومين وكان الكل على قدم وساق لتحضير حفل الزفاف وكان احمد بيحاول يشوف فاطمه بأي طريقه بس عبد العزيز كان منعه
اما فاطمه كانت ادمرت و بدأت تندم كل حاجه عملتها و كانت لما بتتحبس كانت بتتخيل ان في شاب دايما بيجي يقعد معاها في الضلمه و يطمنها

اتى يوم الزفاف و استعد الجميع نزل احمد الاول بعد وبعدها وهج وبعدها عشق وبعدها نزل امجد وفي ايده ميسره
كانو البنات جميلات جدا و كانت الحفله عائليه وبعد الحفله كل واحد اتجه ل غرفته مع عروسته"

⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘

في بيت الهواري كانت كالعاده فاطمه محبوسه و فجأ ظهر خيال الشاب فاطمه فرحت
الخيال قعد جنبها وقال:" انتي ليه كنتي بتأذي اخواتك البنات كده وليه مبتحيهمش "
فاطمه بحزن:" لان هما حلوين و الكل بيحبهم"
الخيال:" بس انتي كمان حلوه و بعدين دا ابوكي بيكرهم يبقى ازي الكل بيحبهم:
فاطمه بحزن و دموع؛" بس على الاقل امهم بتحبهم اما انا امي دايما يكرهني ودايما تقولي يارب تموتي و دايما تضربني ودايما تقولي اني ولد حتى اليوم اللي بلغت فيه روحت قولت ل ماما قعدت تضحك عليه هي وعماتي و مرات عمي وقعدو يضحكو عليا و يقلو اني ولد ازي بلغت كنت دايما محرومه من كل حاجه عمري مكلت مره اكله بحبها عمر محد جبلي مره حاجه حلوه كل حاجه كانت ل احمد و ماهر ودايما ماما بتقولي ان بنات سلطانه حلوين و انا وحشه حتى لما كبرت منعتني من التعليم دا حتى بنات سلطانه اتعلمو و انا لاء ولما كبرت اكتر وكنت بروح ل دكتور نفسي ماما لما عرفت قعدت تغيري وتقول عني مجنونه انا تعبت هو انا اه ذنبي اني وحشه اه ذنبي اااااااااااااه"
قعدت فاطمه تصرخ و اترمت في حضن الخيال تبكي وتعيط

اما في الجه الاخرى كان بيسمع كل حاجه هو و سلطانه و كانو مصدومين من ام زي دي

⚘⚘⚘⚘⚘⚘
⚘⚘⚘⚘⚘
⚘⚘⚘
⚘⚘

حسبي الله ونعم الوكيل في كل ام زي صفيه وكل اب زي محمد دايما بنسبه ليهم الولد اهم

فستان عهد


فستان وهج


فستان عشق


فستان ميسره


باي يا حلوين اشوفكم في فصل جديد
باااي

فستان ميسره
💥💥💥💥
شجعونى أكمل نشرها فضلا وليس أمرا التفاعل ضرورى اضغطوا لايك و علقوا 10 ملصقات لكى تصلك جميع منشوراتنا اعمل متابعه للصفحه هالة القمر 
 القصص لن تصل إلا للمتابعين المتفاعلين فقط.. 
💥💥💥

  •تابع الفصل التالي "رواية بنات السلطانه المنتقمات" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent