Ads by Google X

رواية بنت العمدة الفصل العاشر 10 - بقلم راندا الشرقاوي

الصفحة الرئيسية

 رواية بنت العمدة الفصل العاشر 10 - بقلم راندا الشرقاوي 

الفصل العاشر 
بنت العمده 
بقلم رندا شرقاوي 

وبالفعل عاطف الهلالية راح واتكلم مع العمده فؤاد على زواج زهرة من أحمد الهلالية أما العمده قال لما تجي واشوف رأيها علشان مش أكون ظلمت حد خلي كل واحد على زوق نفسه وهو اللي يختار عاطف الهلالية قال ماشي وقام راح بيته وقال ل عيله الهلالية اللي حصل كلهم كانوا قلقانين على زعل أحمد بس أحمد كان في فكره تاني من حسن كلام زهرة مع هو فجأة أحمد الهلالية قال ل أبوه لازم أروح على أماكن القصب ومحصول القمح واشوف الوضع ل يكون مكركب 

اتفجاء الأب بس متكلمش قاعد ساكت وقال روح ي أحمد وخلي بالك في الطريق بعد ما راح أحمد مشي قاعد عاطف الهلالية مع مراته سنام وبيقول أنا ملاحظ على أحمد أنه فرحان ومش عارف ليه تقولي الوالاد التجان؟ سنام حتي أنا ملاحظه بس إي اعمل خلينا لما نشوف هيحصل إيه كده 

في الوقت دي وصل أحمد الهلالية الشغل لاقي بسأم ولد العمده الراحل قاعد لحالوا وبيشرب سجاير أحمد الهلالية السلام عليكم ؟بسام وعليكم السلام  اتفضل معايا قراب أحمد منه لأ خليك في الدخان لحالك مش عايز أنا بس عايز زهرة؟ ضحك بسام أحلم وأنت صاحي زهرة شكلها حالفه متزوج خالص لدرجة سابتني يوم كتب الكتاب اوعا ي أحمد الهلالية اوعا تقول كدا لحد غيري أنا وأنت؟ أحمد حالفه ما تتزوجك أنت بس أنا هتتزوجني وتشوف بسام ضحك كداب أحمد الأيام قليله تعرفك مين الكداب و صادق علشان مش تروح تعمل نفسك راجل تاني وتتقدم لحد بيموت في أحمد الهلالية استأذن منك أنا ماشي خليك لحالك ي عمده صعيدي 

اتفجاء بسام من كلام أحمد وبدا الفكره يدور في رأسه يمكن يكون صح انه هي زهرة متفقة مع هو ودعمه علشان وثقة من نفسه لدرجة دي يعني ؟ أما أحمد لقي زهرة واقفه راح جنبها بيقول عامله ايه زهرة بغضب ردت عليه بلاش قاعد ملزق فيا علشان محدش يلاحظ أنا امباارح أهلي يمكن كانوا كتلوني وبسام اخد السمعة الوحشه هو وأنا حتى لو اتزوجتك عايزه دي كله يكون بشرفي ومحدش يقول عليا كلمه واحده تهز العمده أو عيلته أو أي حد فيهم علشان كده مش تقعد جنبي تاني وتكلمني ،أحمد معلش اسفه أعذرني ي بنت العمده المتنكره زهرة لأ عد الوقت لحد ما الكل خلصوا وراجعه زهرة البيت لقيت أمها وأبوها السلام عليكم أهلها وعليكم السلام العمده عايز اتكلم معاكي في موضوع ي زهرة؟ زهرة فاهمه بس عملت نفسها لأ وقالت حاضر أبدل هدومي بس وأرجع وهي في الاوضة غسلت وشها وغيرت هدومها وطالعه ل ابوها العمده فؤاد زهرة خير ي أبويا في حاجة 

العمده فؤاد اه في نهارده بعد ما مشيتي جي عاطف الهلالية إتقدم تاني ليكي ايه رأيك تتزوجي من أحمد الهلالية أهو واحد محترم وللاحسن تردي بيه 
دخلت سنام في نص الموضوع وقالت انتي قولتي بسام لأ واهو ولااد الهلالية جو اتقدموا تاني يعني الناس شرينا قوووي كمان زهرة بضحك عليها هفكر سنام يعني هتفكري في أي معرفهوش ي أيوا ي لأ 
زهرة يعني هو إنسان كويس مش وحش علشان كده أنا موافقه العمده ما أنا قولت من الأول ومرات أخويا دي واحده ربنا هو اللي يعرفها محدش فيكم تبعني براحتكم وشوفوا دلوقتي اختارتي مين ان شاء الله أول ما يكلمني عاطف الهلالية ويقول أي اقول لي امين قبل ما يخلص كلامه رن التليفون بتاع العمده فؤاد وكان عاطف الهلالية رد العمده الووووو  عاطف.. يسعد مسائكم ي عمده فؤاد أنا كلمتك اشوف رايك في الموضوع اللي اتقدمت ليك عليه العمده فؤاد ياعم أحنا على كتاب ربنا وسنت رسول الله موفقين فرح عاطف  من الخبر اللي هيكون عمره ل أحمد الهلالية علشان كسرت القلب مش سهله ودي بتبقا نقطه سودا في الحياة ومش بتتنسي خالص كانت سنام مرات عاطف الهلالية معابيه البيت زغاريد ودي أول مره يحصل بعد موت أختها المقتوله من العمده الراحل الكل لاحظ عليها فرحتها بزواج أحمد ومش هيعايش حزين زي ما كآنت تتوقع وبعدين الصبح كان الخبر اترش في كل الحاره والنوحي عيلة الهلالية عند العمده بيحدد قرأت الفاتحه ودفع المهر ومن الكلآم دي عاطف الهلالية نهارده الاربعاء أي رأيك بكره نقرأ الفاتحه علشان نحدد الفرح العمده فؤاد لأ خلي قرأت الفاتحه يوم الجمعه. الهلالية معترضوش وقالوا فرقها يوم بس بس ممكن ي عمده فؤاد نتفق على المهر يكون كام العمده اتفضلواا قال عاطف الهلالية ٣٠ الف العمده فؤاد قال دي قليل قوي آلدنيآ رفعت قوي والجو  غير زمان سنام مرات العمده فؤاد أنت مش تدفع فلوس ي عاطف الهلالية أنت روح هات ليها دهب أحسن علشان تشوف الأسعار لحالك ومش تقول بيت العمده عايزين مني انتي روح لحالك ونحنا هنروح معاك علشان نقيص ليها في ايدها أو أصبعها وكدا عاطف الهلالية قال تمام السبت أن شاء الله نروح نجيب الدهب ومش هنختلف ابدااا وبعدين 

يتبع

علشان يوصلكم كل جديد بدون لينكات متابعه للبيدج بسرعه الكاتبة رندا  شرقاوي

  •تابع الفصل التالي "رواية بنت العمدة" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent