رواية ناري و جنتي الفصل الحادي عشر 11 - بقلم ايلا ابراهيم
الفصل الحادي عشر
لم ترى جمانه انس هكذا من قبل انهال عليه بكم من الضربات المبرحه والثاني من الصدمه لم يكن يعرف ماذا سيفعل..
شتا*ئم خرجت من فمه لم يكن يتوقع أن تخرج منه
انس بغضب اعماه وحيات ام*ك فكرني ايه جاي تجرجر مراتي من بيتها وانا اسكت يابن ال*** دنا هموتك يا****
مع كل كلمه لكمه كانت تصيب الآخر يشعر بأنه سيلفظ أنفاسه الأخيرة
جمانه بقلق على انس سيبه عشان خاطريي يا انس سيبه
لم يكن يشعر بما يفعله لقد اعماه غضبه ليدفعها عنه ويكمل مايفعله ..
عندما سمعت جمانه صوت طرقات على الباب ويدخل ايهاب ويصدم بما يفعله صديقه اسرع ايهاب إلى انس ليبعده عن سيف مرددا
ايهاب في ايه يا انس مالك
انس سيبني ..سيبني هموته والنعمه لاخلص عليه
ايهاب امسك انس وتكلم بجديه :امشي من هنا ..بسرعه وجه كلامه لسيف الذي خرج مسرعا وهو يمشي بصعوبه..
ايهاب اهدى يا انس انا اول مره اشوفك كده مالك ..ايه اللي بيحصلك....
انس ابعد صديقه عنه وبغيظ
جمانه اقتربت منه وهي تتحسس وجهه بخوف فقد لكمه سيف أيضا مرددة بقلق انت كويس يا انس..
دفع يدها عنه بعنف وغادر وهو يحاول أن يهدأ.. ايهاب بص لجمانه وسأل ايه اللي حصل يامدام جمانه
جمانه بدموع مش عارفه وطلعت فوق وهي بتعيط هو زعل منها ليه ... هي عملت ايه عشان يزعل منها كده..
ايهاب طلع بسرعه ورى انس كان عاوز يكلمه ويفهم ايه اللي بيحصل . لكنه معرفش يلحقه
بعد مده.. كان ايهاب بيحاول يتصل بأنس ومش عارف يوصله وقرر يرجع البيت ويكلمه بكرى بعد مابعتله انس رساله "اشوفك بكرى يا ايهاب عاوز افضل لوحدي دلوقتي" ..
لما رجع شاف خالته عندهم بالبيت..
ايهاب مساء الخير
الاول والخاله مساء النور يابني
ايهاب ازيك ياخالتي..
الخاله الحمدلله يابني
الام انت عامل ايه مع لين ياايهاب.
ايهاب ببرائه مصطنعه معملتش يا امي خير في حاجه ياخالتي هي اشتكت من حاجه
الخاله بحرج البنت رمت الدبله وعايزه تتطلق..
ايهاب بضحكه وحاول اخفااء غضبه تتطلق هو لعب عيال والا ايه
ام ايهاب لين مش بتعمل كده الا لو زعلتها
ايهاب بجديه هي قالتلكم ايه
ام لين متكلمتش يابني بس قالت انها مش هتكلم بالجوازه دي وعاوزه تتطلق
ايهاب مسح شعره يخفي توتره منتو عارفين لين اكيد عشان ضغط الكليه وكده
ام لين لا هي مصره عالحكايه دي ودي حاجتك واالدبله يتاعتك انا مش هخسر بنتي ياايهاب اعذرني يابني..
ايهاب مسح وشه بغيظ واتكلم بابتسامه ايه الكلام ده ياخالتي طب ممكن اطلع اكلمها ونتفاهم
ام لين لا يابني دي هتقلب عليا البيت
ايهاب مهو انا لازم افهم ايه اللي بيحصل ده
ام لين طب مينفعش تكونوا سوا بالشقه لوحدكم خد امك معاك
ايها بضيق دي مراتي ياخالتي ولا انتي ناسيه انا هطلع اشوف اخرت الجنان ده ايه خد دبلته وطلع وهو متغاظ منها جامد
ولسا هتعترض وقفتها ام ايهاب وهو بتقول سيبيهم يحلو مشاكلهم هما مش صغيرين
ام لين بس دي هتزعل مني
ام ايها متخفيش ايهاب هيصالحها واحنا برضو لازم نستعجل بحكايت الفرح دي
ام لين انتي بتتكلمي بأيه دلوقتي البنت عايزه الطلاق..
ام ايهاب قلتلك متشيليش هم ايهاب هيعرف يصالحها..
ايهاب طلع الشقه وخبط وفتحت لين بشعرها المنكوش وعملاه كعكه وهي بتقول ياماما انتي دائما بتنسي المفتاح كد..اتصدمت لما شافته ولسا هتقفل الباب منعها وووو
*******-******-******
جمانه كانت بتعيط وهي فاكره تعامل انس الوحش معاها لما سيف كان عندهم هي ذنبها ايه بكل ده ووهو اساسا زعل منها ليه..
سمعت صوت فتح الباب وغمضت عينيها بسرعه
انس بصلها بهدوء ودخل الحمام شويه وأما خرج قرب ناحيتها وقعد جمبها وهمس دموعك لسا منشفتش ازاي نمت بالسرعه دي قالها بابتسامه وهو بيمسح دموعها
جمانه عياطت اكتر ودفنت وشها بالوساده لكنه شدها ليه وحضنها جامد وهي دفنت وشها بصدره واتكلمت بشهقات انا والله معملتش حاجه تعصبك..
انس مسح شعرها بحنان وبعدها عن حضنه وهو بيحاوط وشها واتكلم بحب انتي أساسا متغلطيش بس انا كنت متعصب..حقك عليا..
جمانه بدموع يعني انت مش زعلان مني
انس لا بس انا زعلان من نفسي عشان شفتيني بالشكل ده .. معلش معرفتش اسيطر على زعلي خفتي مني مش كده قالها بضيق
هزت راسها بلأ وهي بتهمس انا خفت عليك انت مشفتش نفسك.كنت عامل ازاي
قرب منها اكتر بابتسامه واختلطت أنفاسهم الساخنه وهمس بود كنت عامل ازاي
جمانه لسا هتبعد وهي متوتره وقلبها بيضرب اووي
لكنه منعها وخد شفايفها ببوسه هاديه ورقيقه وهي حاولت تتجاوب معاه وووو
يتبع....
•تابع الفصل التالي "رواية ناري و جنتي" اضغط على اسم الرواية