رواية ظننته حبا الفصل الثاني عشر 12 - بقلم سحر
*ارسل اليها فريد فيديو وهو يض-رب باسل ض-ربا مبرحا
*ذهب فريد باصطحاب احد اصدقائه الى منزل باسل بعد ان علم انه لم يعود الى منزل والده
*طرق الباب ففتح باسل وتفاجا بلك-مات فريد
: انت بتخ-ون اختي و بتع-تدي على اختي الثانيه ده انت ليله اهلك سوده انا مش هخلي حد يتعرف على ملامحك
:افهم بس انا مش عارف ده حصل ازاي غص-ب عني
: يعني سكت لما لقيت علامات ض-رب على جودي وقلت عيل وغلط ولو عملها ثاني هعرف اربيه تعمل الاسوء
صديق فريد :كفايه كده احسن يم-وت منك وانتم محتاجينه عشان الفرح
:مش كفايه انا هقلبها جنازه على راسه
:كفايه يا فريد يلا بينا هو اتعلم الدرس
: ابقى اعمل في سيلا زي جودي وانا هدف-نك حي
بقلمي سحر السحرتي
*تركه فريد وعاد الى منزله وبعد نصف ساعه وجد والده يخرج من غرفته غاض-با
:فريد انت ض-ربت باسل
:اه مين اللي قال لك هو عيط لك في التليفون
:عمك سعد اتصل يشتكي لي
:وبعدين اروح اوديه المستشفى يعني ولا اعمل ايه
:عملت كده ليه
:كان بيض-رب جودي و خان-ها واعت-دى على اختي سيلا كويس اني ما دفنت-وش حي
: ايه كان بيض-رب جودي ازاي
*تدخلت مها
: ايوه هي لسه حكيالي انها كل ما تشد معاه في الكلام كان بيض-ربها وهو اللي ك-سر ايديها
:وهي ما بلغتنيش ليه
:خافت تشتكي تقف مع ابن اخوك
:وهي دي حاجه ينفع اقف معاه فيها هو كلكم مفكرني مقصر معاها ليه
:اهدى بس هي قالت تستحمل شويه عشان اول الجواز واول ما عمل عملته مع سيلا نفدت بجلدها منه
:واظن هيعمل كده مع سيلا
: لا هي قالت هتفهمها ولو فكر اهي سيلا و مامتها معاهم اللي يحميهم
*ربت على كتف فريد :راجل يا فريد خليك دايما واقف جنب اخواتك البنات بس ابقى فكر قبل ما تتصرف لانه كان ممكن يئذيك و يحب-سك
: ما كانش يقدر هو عامل بلوه سوداء كمان هيبقى ليه عين
:معلش بلاش تهور بعد كده انا كان هدفي الم الموضوع عشان سيلا صغيره
: والله احنا اللي كان المفروض نحب-سه مش نجوزه
:اللي حصل يا فريد يعني هنف-ضح اختك انا طالع لابوه عشان اعرفه اللي كان بيعمله مع جودي و احذره لو كررها مع سيلا ويعرف كل بلاويه
*صعد فهمي لاخيه وحكى له ما فعل باسل وسبب ض-رب فريد له
*تحدثت والده باسل
:انا من الاول ما كنتش موافقه على جودي مالك محموق قوي لها زي ما تكون بنتك
:هي بنتي يا ام جواد وانت عارفه كده كويس قوي ولو اعرف ان ابنك هيعمل معاها كده كنت رفضت اجوزها له ولو فكر يعمل مع سيلا كده ما يلومش الا نفسه
بقلمي سحر السحرتي
: لا يعمل مع سيلا دي بنت عمه واحلى واصغر من جودي وفي كليه كويسه مش بتاعة التربيه الرياضيه
:مالها تربيه رياضيه ومالها جودي وانت اصلا قاعده ليه مع الرجاله دخل مراتك يا سعد عشان ما اغلطش فيها انا على اخري من اللي ابنك عملوا وما رعاش ان دول بناتي
:ادخلي جوه انا مش عارف اتاسف لك ازاي واقول ايه ده يستاهل اللي عمله فريد واكثر انا هكمل عليه
: خلاص سيبه بس حذره لو قرب لسيلا هدف-نه
:لو كنت اعرف بموضوع جودي كنت دف-نته لكن هي يا حبيبتي استحملته
ام جواد: استحملته ده ايه ده راجل يعمل اللي هو عايزه
سعد: اتلمي بنات الناس مش لعبه و باين عليك انت اللي مقوياه على كده بس لو عمل حاجه لسيلا ما حد هيدف-نه غيري ترضيها لبنتك
: بنتي متربيه
*فهمي بعص-بيه وغض-ب شديد
: وجودي متربيه هنا و سطكم واخلاقها معروفه
: اه بس مشيت معاه قبل الجواز
:هي مشيت مع ابن عمها اللي ضحك عليها عشان سنها صغير وخان الامانه
: بس ما تقولش ابن عمها
: ام جواد تحبي اح-سرك عليه النهارده بطلي كلامك ده سعد انا ماشي قبل ما اخليك تترمل و تدف-ن ابنك في يوم واحد
: اهدى يا فهمي ما تزعلش ما انت عارف طبعها وللاسف باسل واخد منها كتير انا هنزل اعتذر لجودي انا طول عمري بحبها
: بلاش دلوقتي نفسيتها تعبانه بس بلغ ابنك الرساله
*بعد اسبوع كانت جودي خلاله داخل الغرفه لا تاكل الا القليل ولا تتحدث مع احد خرجت وهي تحمل شنطه ملابسها
مها :ايه الشنطه دي يا جودي رايحه فين بعد اذنك واذن بابا هقعد في شقه جدو اللي تحت خالو محتاجه اقعد لوحدي
: ليه يا حبيبتي ومين هياخذ باله منك اذا كان انت هنا بتاكلي وجبه واحده بالعافيه لما خسيتي النص
: ماما انا محتاجه الملم شتات نفسي واشوف هعمل ايه
*خرج فهمي بعد ان سمع حوارها
:في ايه يا جودي ازاي هتقعدي لوحدك في حد زعلك
:لا يا بابا بس محتاجه فعلا اكون مع نفسي واشوف هشتغل فين
:تشتغلي كمان
: امال كنت بدرس و باخذ شهاده ليه
:طب هسيبك شويه وتبقي ترجعي بعد فرح سيلا
:معلش خليني على راحتي واتفضل
:ايه ده
:دي الشبكه اللي حضرتك اشتريتها خلاص ما بقتش محتاجه لها
: بس ده حقك
:حقي لو كان هو اللي اشتراها من فلوسه
:خليها يا جودي دي هديه لك سواء متجوزه او لا
:معلش مش عايزه حاجه تفكرني بالفتره دي وكفايه قوي تعب حضرتك معايا سنين طويله
:سيبي الشنطه وتعالي ورايا على الاوضه
بقلمي سحر السحرتي
*دخلت خلفه وهي تنظر الى الارض بخجل
:انت بتعتبريني ابوك
:طبعا يا بابا ليه بتقول كده
: يبقى خليك صريحه معايا ايه اللي حصل
*بكت وهي تروي له
:كنت مخنوقه نزلت اتمشى قابلت مامت باسل سمعتني كلام زي الزف-ت منهم
: انت لو كنت ماليه عينه ما كانش بص لاختك وانتم اول شهر جواز …. ولو كنت مؤدبه ومش بتردي عليه ما كانش ض-ربك
:وقعدت ساعه تذل فيا و تبهدلني بكلامها ما قدرتش ارد عليها عشان هي في سن ماما بس فكرت لما هي قالت كده الغريب هيقول ايه وزي ما قابلتها ممكن كمان اقابل باسل طالع عندها وانا مش طايقه ابص في وشه
: بس باسل مش ساكن هنا دلوقتي
: لا قاعد من يوم ما ض-ربه فريد ليوم الفرح ….. بجد يا بابا مش قادره اشوف حد … اسمح لي
:ماشي بس ممكن تستني نص ساعه وبعدين تمشي
:ليه
: عشان خاطري نص ساعه بس و هخلي فريدي يوصلك
*صعد وطرق باب شقه شقيقه بق-وه تكاد تك-سره ففتح سعد وهو مندهش من طريقه فهمي
:خير حصل حاجه للولاد يا فهمي
:مراتك فين
:جوه خير
:نادي لها و هتكلم قدامها ولو المعدول ابنك موجود كمان نادي له
*حضر كل من باسل ووالدته
:اسمعي بقى هتنزلي تعتذري لجودي و حسك عينك تتعرض لها ببصه عشان ممكن اخلي اخويا يطلقك حالا
: نعم يطلقني ليه انا جوزي راجل و بيسمع كلام نفسه
: تحبي تجربي
سعد :هي عملت ايه لجودي
: تقولي انت ولا اقول انا
*لم ترد ونظرت للارض فتحدث فهمي وحكى لسعد عما بدر منها ورد فعل جودي ردت ام باسل بمنتهى التكبر وكانها لم تفعل شيئا
:وانت زعلان ليه ما هي كان المفروض تمشي من بدري هي اصلا قاعده ليه
*كانت نظره فهمي ستح-رقها وهي تتحدث بغباء فتراجعت ووقفت خلف باسل
سعد : اخرسي خالص و انزلي اعتذري لجودي حالا
: لا يمكن اعتذر لحته عيله
:خلاص ما تنزليش لمي هدومك وامشي
:نعم هتطلقني
: لا بس ما لكيش قاعده هنا
:عايز تطردني عشان حته العيلة اللي ابوها راميها ومش بيصرف عليها جنيه و اخوك شايل كل حاجه
بقلمي سحر السحرتي
فهمي: هو انا كنت اشتكيت لك ولا باخذ منك اصرفه عليها
*وانتظر لحظه :تعالي هنا انت قلت لها الكلام ده
:اه اللي في قلبي على لساني وانا هخاف منها
:عشان كده بترجع لي الشبكه
:هي رجعتها طب هاتها باسل يقدمها لسيلا
: سعد انا جالي الضغط من مراتك انا مش عارف انت مستحملها ازاي هو ابنك كان دفع في الشبكه جنيه يا بجاحتك
*توجه بالحديث لباسل: انت مفهم امك ان جودي كانت بترد عليك وتقل ادبها عشان كده كنت بتض-ربها
: لا يا عمي بس انا كنت بتع-صب عليها وهي بتحب تجادل
:سمعتي انا نازل خمس دقائق تكوني تحت بتعتذري ومش هقول لك هعمل ايه معاكي
*خافت ام باسل من فهمي ونزلت واعتذرت لجودي وهي تنظر لها بحقد
*اصرت جودي ان تذهب لبيت جدها رغما عن ذلك استقبلها خالها بحب وسلمها المفتاح
*لم يعرف سوى انها تطلقت لض-رب زوجها لها وك-سر يدها كجميع الناس
*بعد يومين أنشأت صفحه على مواقع التواصل و اسمتها كوتش جودي معكم دائما وصورت فيديو محتواه
:معاكم كوتش جودي لازم كل واحده تهتم بنفسها وجسمها وصحتها مش عايزه منك غير 10 دقائق كل يوم هنزل تمارين زومبا و كارديو ونظام اكل غير قاسي و نغير في عاداتنا الخاطئه عن الاكل ونبدا اول حلقه
*وبدات تؤدي تمارين رياضيه على اغنيه بنودع اللي راح
$بنودع اللي راح و بنقفل ببانو
$بنسك بالمفتاح على كل اللي خانو
$عايزين من الحب محبة
وحد يحبنا حبة كمان
$نستاهل حد حنين يشيلنا في عيونه
$الزعل مش عشانا $و الدلع ده لينا
$الحاجة الحلوة دايما اللي تليق علينا
$جيلنا اللي يقدرنا
$عشان نستاهل حب كبير
$و بنبعد بقى و نغادر اللي عايز ياذينا
$روقان آه $جمدان ياه
$احنا نحل الحلو زيادة بنحب الحياة
$اللي راح راح $والجراح راح
$بنعيش الحياه ببساطه$ و بنسكن براح
(كان اختيار هذه الأغنية لارسال رسالة مخصوص لباسل )
*كانت التمارين سهله وبسيطه للمبتدئين وفي نهايه الفيديو زي ما شفتي مش عايزه غير مكان صغير وخليكي معايا هتحسي بالفرق كل يوم الصبح هتلاقي تمارين جديده سهله وبسيطه و هتشعري بالتغيير هكتب التعليمات اول تعليق لايك وشير
*انتشر الفيديو بسرعه كبيره وشاهده عدد كبير و هنئها جميع افراد اسرتها و انتهزتها سيلا فرصه وذهبت اليها
*فتحت جودي الباب وجدت سيلا تبكي فاحتضنتها
:انا اسفه غصب عني كنت بقيس الفستان وهو اللي اته-جم عليا
:عارفه يا حبيبتي انت ما لكيش ذنب ما تعيطيش خلاص انا بقيت كويسه و مكمله حياتي
:مبروك على الصفحه فرحت لك قوي
: شكرا يا حبيبتي و جايه مخصوص عشان تباركيلي
بقلمي سحر السحرتي
: لا محتاجه لاختي تنزل معايا اشتري اللي محتاجه له عشان الجواز انا ما ليش غيرك وانت و عدتيني
:بس يا سيلا صعب
:انا ما ليش دعوه باللي حصل اعتبريني هتجوز واحد غير باسل انت اختي الوحيده
:مش قصدي انا بقيت بشتغل في اكثر من مكان وما بقاش عندي وقت مش اكثر
: بتشتغلي بسرعه كده
:اه كنت مقدمه قبل ما اتجوز في اكثر من جيم ومركز علاج طبيعي و اتقبلت و بشتغل الصبح في المركز واخر النهار في الجيم
:اتصرفي خذي اجازه
: من اولها هاخذ اجازه اقول لك هنزل معاك يوم الجمعه جمعي انت محتاجه مني ايه وطنط ناهد مش هتقصر معاكي
*اندهشت سيلا من طيبه جودي وشعرت بالندم مما فعلت خاصه بعد ان بدات جودي تحذرها من باسل و تنصحها ان تكون قويه معه وحكت لها ما فعله فريد من اجلهم
: يا حبيبي يا فريد معقول
: اه كان نفسه يض-ربه لما حاس انه بيض-ربني ولما عرف اللي عمله معاكي حاسبه على كله
: هو فريد بيحبني قوي كده
:طبعا مش اخته وكلنا بنحبك يلا بقى روحي الوقت اتاخر
: ينفع ابات معاكي هنا
:ينفع طبعا يا حبيبتي
*وظلا يضحكان و يتسامران بحب حتى وجدت الطرق على الباب كانت زوجه خالها
:خير يا طنط في حاجه
: سامعه صوت ضحك مين معاكي هنا
:دي سيلا اختي هو في حاجه
:اه بطمن الواحد خايف من قعده مطلقه لوحدها عندنا وانا عندي بنات
: لا اطمني يا طنط انا مش هطول هنا شهر او اثنين و همشي لو حابه امشي دلوقتي من عنيا
: لو على شهر او اثنين ما فيش مشكله نستحملك
*استمعت سيلا للحوار و لامت نفسها على تنفيذ خطه والدتها فقد اصبحت نظره الناس لجودي مؤلمه وكلامهم اكثر ايلاما
:جودي انت هترجعي عند بابا
:لا يا سيلا كفايه عليه كده شايلني من زمان انا ناويه اعتمد على نفسي
: امال هتروحي فين
:بحوش عشان ادور على شغل و اسافر بره
:لوحدك
:اديك شايفه مرات خالي ومرات عمك كل واحده جلدتني بكلامها يبقى الغريب هيرحمني …. لما اسافر محدش هيعرف اني مطلقه او حتى لو عرفوا مساله مش بيهتموا بيها بس ما تقوليش لحد دلوقتي لما الاقي فرصه الاول هفاتحهم
*ارتمت سيلا في حضن جودي وبكت
:انا اسفه انا غلطت في حقك
: يا عبيطه انت ذنبك ايه وبصراحه انا مستريحه من اللي حصل انفصالي عن باسل كان اكبر صح حتى لو له تبعات مؤلمه
:هو وجعك قوي كده
:اكثر مما تتخيلي ومن قبل الجواز وانا اللي كنت هبله و بسمع كلامه لو خلفتي بنت علميها انها ما ترتبطش من ورا اهلها و احتويها
*كانت جودي تخرج مع سيلا ايام اجازتها وتشتري معها كل متطلبات الزواج كما اتفقا وها هو اتى يوم الزفاف
#هل ستكمل سيلا الزواج وما موقف جودي منه
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية ظننته حبا) اسم الرواية