رواية عطر اليونسي الفصل الثاني عشر 12 - بقلم نور شريف
وقفت قمر علي باب الاوضة بتبص لعطر اللي نايمة على السرير بعيون مليانه غضب و نا’ر مش قادرة تطفيهاحست إن الدنيا كلها ضاقت بيها لما يونس طلقها و راح لعطر و أعترف بحبه يوم جوازهموإنها خلاص بقت كارت محر’وق ..قربت منها و صوت نفسها كان عالي وخطوات واثقه كلها غضب مكبوتوقفت عند طرف السرير وقالت بكل غلأخدتي جوزي مني يا خطافة الرجاله !مبسوطة فيكي إنك سق’طتي ؟ فاكره هاجي أقولك حمدلله علي سلامتك ؟ ده أنا بحسبن عليكي ليل ونهاررفعت عطر رأسها بصعوبة وهي شايفه نظرات الحقد اللي في عيونها ولكن قبل ما ترد و تستوعب الكلامكانت قمر زقتها علي الارض ؟!حست إن قلبها وقف من الوقعه علي الارضاه رجلي قالتها عطر و الد’م بينزل منها بكثرة بصتلها و صرخت بقوةليهههه يا قمر ليه تعملي كداوقفت قمر قدامها و أيدها بترتعش لما شافت الد’م و ظهرت بطنها اللي فيها خيط قالت بوجع مش قادرة تتحمل المنظرعطر بدأت تصرخ بأسم يونس كان في الاستقبال تحت
سمع صراخها طلع فوق و قمر نزلت بسرعه بره المستشفي تجري علي السلم و منظر عطر قدام عيونهامين اللي عمل فيها كدا ده دمرهاطلع يونس وهي بتصرخ من الوجع و شدة الألم بصتله بتعب ..ألحقني يا يونس ؟!أول ما شاف الد’م و بطنها اللي ظهرتوقف مكانه مقدرش يقرب منها أفتكر أول مرهكانت بتزعق فيه وهو واقف مكانهصوتها بينادي عليه وهو فاقد الاحساس و عيونه عليهاأفتكرت عطر لما مراد اللي شالها أول مره و يونس كان بعيد عنهاقالت جواها و دموعها نازله أكيد بيحب قمر مش بيحبنيلكن يونس عيونه كلها شفقه عليها و كل الاحداث بتدور بيه :ـدخلت الدكاتره بسرعه أخدتها عمليات وهو فاق من صدمته علي صريخها
مش عايزك أنا بكرهك يا يونس كل اللي أنا فيه بسببك أنت
كل حاجة بسببك اهههه يا بطني ألحقني يا دكتور في طلق في بطنيييدخلوها عمليات وهو نزل علي الارض و الدنيا بتدور بيه
لحد ما جت واحده لابسه هيلز و عباية سوداء و كحل أسودوقفت قدامه وقالت بضحكة عالية: يونس أبنيرفع عيونه ليها بصدمة أكبر وقال بغضب ممزوج بمشاعر غريبة : مامانزلت لمستواه ولمست علي وشهزق أيدها وقال بعصبية :أيدك الو’سخه دي متلمسنيشنزلت علي وشه كف شديد.. لما تكلم سميرة هانم تكلمها كويس يا روح امكفرحانه بيك وانا شايفك هتعيط عليها كسرتك أنا اللي سق’طت عطر و ضر’بتها بلحديدهو هددتها إن همو’تك خليتها متنفعش تخلف تانيأصل اللي زيك مينفعش يبقي عنده ولاد لازم يأكل في الترابلسه هيقف قامت و رفعت صابعها في وشه بتهديد :الدور عليك يا حبيبي هقت’لك و أقط’عك زي ما عملت في أبوك ..غمض عيونه من شكلها لما أفتكر شكل أبوه وهو طفل في ثانويه و طلعت نفسها براءة و مقدرش لحد دلوقت يعرف مكانها ولا يقبض عليها …
حط أيده مكان لمستها و عيطت بوجع كأنه طفل صغير محتاج أم حنينه عليه صرخ بحزن
ليه عملتي فياا كدا ليه خلتيني يتيم غصب عني سبتني لجدي يربيني و يتحكم فيا فرقتي بين العيلة دي ليهليه ظالمه كدا تعالي جوبيني أنا حتي أبنك ليه عملتي فيا كدامحدش فيهم قدم ليا حنان غيرك وأنا صغير فاكره لما كنتي بتحبيني و قولتلي مش هخلف غيرك هعيش ليك عشان أفرحكويوم ما عمي حسن أبو عطر قالك تشتغلي رقاصة و طمعك في الفلوس جريتي وراه و قت’لتي بابا و لما فضحتك دمرتي حياتي كلها جايه ليا بعد ما بدأت أعيش تمو’تي مراتي ؟ليههههبدأت يضرب الأرض بأيده لحد ما فقد الوعي من قلة الاكل أخدوه لأوضة عادية..خرج الدكتور بيأس :أحتمال عطر مترجعش تمشي تاني الكسر زاد علي العظم في الحوض إحنا حاولنا نوقف الد’ممعرفش مين اللي وقعها أو هي وقعت أزايساد الصمت بينهم و يونس كان سرحان في كل حاجة ..عند مراد كان قاعد و فجأة دخلت غرام مع الظباط سلموا علي مراد عمل نفسه تعبان و غمض عيونه سمع همس مراد لأبوها وهي بتقولهأنا بعت لسواق اللي أخده فلوس كدا كل مأموريه هيطلع لوحدي و بسبب قلة حضوره مشيه بأي قضيةكح مراد بشدة من سماع كلامهم و فتح عيونه بهدوء نورت يا خالد بيه أنت و بنتك سلم عليهم ردت غرام بتمثيل
حقك عليا يا مراد بسبب أن خسرت قلتلك كلام يزعلك ..أبتسم أبتسامة صفرا و بص لخالد بتعب :المره الجايه هكون حاضر بإذن الله..خرجوا و مراد عيونه دمعت من كلام غرام أفتكر أول مره أعترف بمشاعره ليها :ورفضته وقالت ليه أنت زي أخويا ..نام بتعب شديد من وجع قلبه بسبب غرام .؟عند الجد وقف بصدمة لما سمع أن الشركة أعلنت أفلسها و أنهم خسروا في المؤتمر و يونس كان ساكت مقدمش حلول :ـكان داخل يونس و وشه شاحبقرب الجد منه و فجأة ضر’به في بطنه بقوة :أطلع بره بيتي يا عديم المسؤلية برهههامه يجدعان قولت أنتو لو مركزين هتعرفوا إنها ممكن تاذيه عادي بس بحبكم فداكم الخضة…😘
وقفت قمر علي باب الاوضة بتبص لعطر اللي نايمة على السرير بعيون مليانه غضب و نا’ر مش قادرة تطفيها
حست إن الدنيا كلها ضاقت بيها لما يونس طلقها و راح لعطر و أعترف بحبه يوم جوازهم
وإنها خلاص بقت كارت محر’وق ..
قربت منها و صوت نفسها كان عالي وخطوات واثقه كلها غضب مكبوت
وقفت عند طرف السرير وقالت بكل غل
أخدتي جوزي مني يا خطافة الرجاله !مبسوطة فيكي إنك سق’طتي ؟ فاكره هاجي أقولك حمدلله علي سلامتك ؟ ده أنا بحسبن عليكي ليل ونهار
رفعت عطر رأسها بصعوبة وهي شايفه نظرات الحقد اللي في عيونها ولكن قبل ما ترد و تستوعب الكلام
كانت قمر زقتها علي الارض ؟!
حست إن قلبها وقف من الوقعه علي الارض
اه رجلي قالتها عطر و الد’م بينزل منها بكثرة بصتلها و صرخت بقوة
ليهههه يا قمر ليه تعملي كدا
وقفت قمر قدامها و أيدها بترتعش لما شافت الد’م و ظهرت بطنها اللي فيها خيط قالت بوجع مش قادرة تتحمل المنظر
عطر بدأت تصرخ بأسم يونس كان في الاستقبال تحت
سمع صراخها طلع فوق و قمر نزلت بسرعه بره المستشفي تجري علي السلم و منظر عطر قدام عيونها
مين اللي عمل فيها كدا ده دمرها
طلع يونس وهي بتصرخ من الوجع و شدة الألم بصتله بتعب ..
ألحقني يا يونس ؟!
أول ما شاف الد’م و بطنها اللي ظهرت
وقف مكانه مقدرش يقرب منها أفتكر أول مره
كانت بتزعق فيه وهو واقف مكانه
صوتها بينادي عليه وهو فاقد الاحساس و عيونه عليها
أفتكرت عطر لما مراد اللي شالها أول مره و يونس كان بعيد عنها
قالت جواها و دموعها نازله أكيد بيحب قمر مش بيحبني
لكن يونس عيونه كلها شفقه عليها و كل الاحداث بتدور بيه :ـ
دخلت الدكاتره بسرعه أخدتها عمليات وهو فاق من صدمته علي صريخها
مش عايزك أنا بكرهك يا يونس كل اللي أنا فيه بسببك أنت
كل حاجة بسببك اهههه يا بطني ألحقني يا دكتور في طلق في بطنييي
دخلوها عمليات وهو نزل علي الارض و الدنيا بتدور بيه
لحد ما جت واحده لابسه هيلز و عباية سوداء و كحل أسود
وقفت قدامه وقالت بضحكة عالية: يونس أبني
رفع عيونه ليها بصدمة أكبر وقال بغضب ممزوج بمشاعر غريبة : ماما
نزلت لمستواه ولمست علي وشه
زق أيدها وقال بعصبية :
أيدك الو’سخه دي متلمسنيش
نزلت علي وشه كف شديد.. لما تكلم سميرة هانم تكلمها كويس يا روح امك
فرحانه بيك وانا شايفك هتعيط عليها كسرتك أنا اللي سق’طت عطر و ضر’بتها بلحديده
و هددتها إن همو’تك خليتها متنفعش تخلف تاني
أصل اللي زيك مينفعش يبقي عنده ولاد لازم يأكل في التراب
لسه هيقف قامت و رفعت صابعها في وشه بتهديد :
الدور عليك يا حبيبي هقت’لك و أقط’عك زي ما عملت في أبوك ..
غمض عيونه من شكلها لما أفتكر شكل أبوه وهو طفل في ثانويه و طلعت نفسها براءة و مقدرش لحد دلوقت يعرف مكانها ولا يقبض عليها …
حط أيده مكان لمستها و عيطت بوجع كأنه طفل صغير محتاج أم حنينه عليه صرخ بحزن
ليه عملتي فياا كدا ليه خلتيني يتيم غصب عني سبتني لجدي يربيني و يتحكم فيا فرقتي بين العيلة دي ليه
ليه ظالمه كدا تعالي جوبيني أنا حتي أبنك ليه عملتي فيا كدا
محدش فيهم قدم ليا حنان غيرك وأنا صغير فاكره لما كنتي بتحبيني و قولتلي مش هخلف غيرك هعيش ليك عشان أفرحك
ويوم ما عمي حسن أبو عطر قالك تشتغلي رقاصة و طمعك في الفلوس جريتي وراه و قت’لتي بابا و لما فضحتك دمرتي حياتي كلها جايه ليا بعد ما بدأت أعيش تمو’تي مراتي ؟
ليهههه
بدأت يضرب الأرض بأيده لحد ما فقد الوعي من قلة الاكل أخدوه لأوضة عادية..
خرج الدكتور بيأس :
أحتمال عطر مترجعش تمشي تاني الكسر زاد علي العظم في الحوض إحنا حاولنا نوقف الد’م
معرفش مين اللي وقعها أو هي وقعت أزاي
ساد الصمت بينهم و يونس كان سرحان في كل حاجة ..
عند مراد كان قاعد و فجأة دخلت غرام مع الظباط سلموا علي مراد عمل نفسه تعبان و غمض عيونه سمع همس مراد لأبوها وهي بتقوله
أنا بعت لسواق اللي أخده فلوس كدا كل مأموريه هيطلع لوحدي و بسبب قلة حضوره مشيه بأي قضية
كح مراد بشدة من سماع كلامهم و فتح عيونه بهدوء نورت يا خالد بيه أنت و بنتك سلم عليهم ردت غرام بتمثيل
حقك عليا يا مراد بسبب أن خسرت قلتلك كلام يزعلك ..
أبتسم أبتسامة صفرا و بص لخالد بتعب :
المره الجايه هكون حاضر بإذن الله..
خرجوا و مراد عيونه دمعت من كلام غرام أفتكر أول مره أعترف بمشاعره ليها :
ورفضته وقالت ليه أنت زي أخويا ..
نام بتعب شديد من وجع قلبه بسبب غرام .؟
عند الجد وقف بصدمة لما سمع أن الشركة أعلنت أفلسها و أنهم خسروا في المؤتمر و يونس كان ساكت مقدمش حلول :ـ
كان داخل يونس و وشه شاحب
قرب الجد منه و فجأة ضر’به في بطنه بقوة :
أطلع بره بيتي يا عديم المسؤلية برههه
امه يجدعان قولت أنتو لو مركزين هتعرفوا إنها ممكن تاذيه عادي بس بحبكم فداكم الخضة…😘
•تابع الفصل التالي "رواية عطر اليونسي" اضغط على اسم الرواية