Ads by Google X

رواية ظننته حبا الفصل السابع عشر 17 - بقلم سحر

الصفحة الرئيسية

   

رواية ظننته حبا الفصل السابع عشر 17 - بقلم سحر

: دكتور عادل لو الموضوع يخص حاله جديده مش هقدر امسك اي حاله دلوقتي لان اول ما اخلص المريضه اللي معايا مضطره اسافر
: لا الموضوع شخصي وخاص
:خاص … خاص بمين
: بيا انا وانت
:ما فيش بينا شيء خاص
: طب لما نقعد ونتكلم مش هينفع واحنا واقفين
:اسفه مش فاضيه الفتره دي بحضر للسفر و بسلم الحالات اللي عندي لو تاجلها لما ارجع كل الحكايه هغيب 10 ايام
: هما وافقوا على الاجازه
:اه تفهموا ظروفي و متمسكين بيا لان في ناس كثير بتطلبني
:انا مش عايز غير نص ساعه عشان تاخدي وقتك في التفكير وتردي عليا بعد ما ترجعي
:حاضر اتفضل على استراحه المركز
بقلمي سحر السحرتي
*عرض عادل عليها الزواج

: ممكن تفكري كويس قبل ما تردي
: حضرتك تعرف عني ايه
:كل خير زميله ومحترمه
:و مطلقه بعد شهر من جوازي
*تغير وجه عادل من الصدمه وتردد في الكلام
:مط …. مطلقه وشهر بس
: اه يا ريت حضرتك تفكر بقى كويس وتبقى تشوف هتعرض علي اتجوزك ولا سحبت العرض
:لا هسحبه ليه
:عشان نظرتك دي ولو سمحت ما حدش يعرف هنا حاجه انا حبيت اوضح لك وبعدين دور حواليك هتلاقي في واحده هتم-وت عليك اظن جوازك منها هيكون ناجح اكثر مني استاذن
*كان جواد يراقبها وجدها لم تجلس معه اكثر من ربع ساعه وانصرفت ووجهها غاض-ب ووجه عادل مص-دوم فذهب ليستفسر عما حدث
:في ايه يا ابني وشك كأن حد دلق عليه ميه ساقعه
:هي جودي مطلقه وكمان بعد شهر واحد بس
:فيها ايه يعني

:وانت كنت عارف وما قلتش
:ده شيء شخصي هي اللي تقوله مش انا … هيفرق معاك في ايه
:يفرق طبعا انا عايز اول جوازه ليا واحده بنت مش متجربه قبل كده ويا عالم اطلقت بالسرعه دي ليه ده حتى ما لحقتش تربعن
: ايه الكلام ده هو انت كنت عرفت ظروفها ما يمكن جوزها السبب
:مش عايز اعرف كفايه اللي عرفته
*ترك جواد وانصرف حزن على حال جودي لان تفكير بعض الناس مثل تفكير عادل
*بعد العمل تقابل معها
:يلا عشان ننزل تكملي بقيه الهدايا
:لا ما ليش مزاج اشتري حاجه هنزل اتمشى شويه في المول
:انت في حاجه مضايق-اك
: شويه مش قوي
:طب تعالي ننزل تفضفضي ولا عندك مانع
: بالعكس انت اكثر واحد بحب الجأله افضفض معاه
*وصلا الى كافيه بداخل المول
:مالك بقى زعلانه ليه

:ما فيش عادل اتقدم لي النهارده
:وده مزعلك
: لا رد فعله رغم اني كنت متوقعه بس انك تعيشه غير
:مش فاهم انت كنت عايزه توافقي عليه
: لا عليه ولا على غيره انا خلاص شلت فكره الجواز دي من دماغي اللي حصل لي خلاني رفض-ت الفكره تماما
:طب وقلتي له ليه كنت قلتي انك راف-ضه وخلاص
: حبيت اجرب رد فعله زي ما توقعت ولا وهم في دماغي وطلعت صح ….. احنا صحيح هنخلص امتى عشان احجز للسفر
:عشر ايام هتغيبي قد ايه
:زيهم عايز حاجه من هناك
:ترجعي بالسلامه ولازم تبلغيني اول باول كل حاجه لو كنت اقدر كنت جيت معاكي
:اتمنى ما ارجعش
: ايه ليه بتقولي كده
:قصدي ان ممكن عادل يعمل اشهار على موضوعي ونظره الناس هتختلف ليا
: لا عادل مش كده ولما ترجعي عندي مفاجاه لك
بقلمي سحر السحرتي

*مضت الايام وعادت جودي و استقبلها فريد في المطار
:حبيبي وحشتني
:وانت كمان
:بس ماما هتزعل مين اللي هتعمليه
:شويه و هتراجع نفسها وتعرف ان معايا حق خد بقى الشنط واطلع حاول تداريها
:ايه ده ما فيش حاجه ليا
: انت خليتني اكمل الشنطه السوداء دي كلها لك و قيسهم لو حاجه مش مظبوطه سيب التيكت عشان ابدلها
:اجمل كوتش في الدنيا
: يلا وصلني المستشفى
:على طول كده
: ما انا هقضي اليوم بيجهزوني وبكره العمليه وزي ما فهمتك ماما تيجي بعد ما اخلص و افوق
*مرت العمليه بسلام وخرجت جودي وجدت مها تنتظرها لكن رد فعلها غير ما توقعت
:جودي حمد لله على سلامتك يا حبيبتي مش المفروض اول ما توصلي تيجي في حضني مش على المستشفى
: خفت تمن-عيني
:من امتى بمن-عك عن ابوكي و اخواتك وكمان مريض ومحتاج لك

:هو فريد الن-دل ده قال لك برده قلت له يستنى
: لا خالك اللي قال لي كان جاي يقف جنب ابوكي فاتصل عليا عشان نروح سوا واكتشف اني ما اعرفش
:نسيت اأمن على خالي نسيت اصلا انهم ولاد عم
:اصل ما حدش جه وقف معاه من اخواته عيله اصيله
: مش غريبه المهم فارس عامل ايه
:كويس يا حبيبتي ريحي انت
:وبابا فهمي ما جاش معاكي
: كان عايز بس عارفه انه بيتض-ايق لما بيشوف صلاح قلت له ان هشام معايا
:وحشني بالليل هروح معاكي
:طبعا وانت لك بيت غير عندي
:وحشتيني يا مهاميهو
:انت اكتر فريد عنده دروس هيجي بالليل مع فهمي يروحنا
بقلمي سحر السحرتي
*تم شفاء جودي وحاله فارس بدات في التحسن وظلت توزع الهدايا على اخواتها من الجانبين لم تنسى سيلا وذهبت لترى باسل
:معقوله جايه بنفسك تشوفي باسل

: هههههه لا عايزه اشوف كرشه اللي انت بتشتكي منه
: هههههه انت مفكره ان ههنيه على لقمه الا لما انزله
:معقوله لحقتي
: حبيبتي ده من الشغل على الجيم بيرجع لما ادي للكابتن اوكي انه يسيبه يروح وكنت بطب عليه فجاه اشوفه بيعمل ايه
:اخص عليك كان نفسي اشوف الكرش
: مصوراه قبل وبعد عشان لو عملها ثاني هيبات بره لما ينزلوا
: هههههه والله ق-ادره
:ابقى انا واخده بالي من نفسي مع المذاكره وهو طفس رايح جاي على التلاجه وفي الاخر انام جنبه الاقيه حامل في الشهر الخامس … و اصحابي يهروني تريقه اللي تقول لي واضح ان اكلك حلو واللي تقول لي ريحك من الحمل و قرفه يرضيكي
:طب ما اكيد اكلك حلو عشان كده بيحب ياكل
: هو انا فاضيه ماما اللي بتعمل لي اكل الاسبوع وهو بيخلصه في يومين بخليه يجيب من باره باقي الاسبوع
:و بيرضى
: هو يقدر يرفض هكلمه يجيب اكل عشان تتغدي معانا
: لا ما فيش لزوم انا كنت جايه لك عشان بعد شوية هرجع لك الفلوس اللي اخذتها منه مش عايزاها بس برده هديها لك انت
:لا دول حقك كفايه اللي عملوا فيك ومش هسمح لك ترجعيها لي او ليه وده اخر كلام ومش هنفتحه ثاني


*عاد باسل وكان يحمل الطعام الذي طلبته سيلا سلمت عليه جودي وهي تضحك
: عاش يا وحش ايه العضلات الجامده دي وفي مده قصيره واضح انك حبيت الرياضه
:شورتك الهباب
:نعم … كان في جميع الاحوال هتنذلك الكرش بالرياضه يا اما بسك-ينه الشاورما السوري هههههه الرياضه احسن …. وبعدين مش هتبطل ترمي غلطك عليا ولا انت اخذت على كده عموما سيلا بتخلص حقي
:هو حقك بس اللي خلص ده حق امة لا اله الا الله
:تستاهل وخليها تسمع
:سمعت بس بسيبه يفضفض شويه كلمتين مش مشكله المهم الفعل
:طب اسيبكم يا عصافير الحب
:مش قبل ما تاكلي عملنا حسابك والا هياكله هو ونرجع نفس الدايره ونفس التمارين
: لا يا جودي ارجوك اقعدي انا اتنفخت او خذي اكلك معاكي
:طب ما تسيبيه ياكله في يوم ثاني
: مش بيقدر يقاوم يا ستي بيمشي وهو نايم يفتح الثلاجه يخلص اللي فيها
: هههههه طب خلاص هاكل احسن اعمل لكم مشكله
:احنا ما فيش عندنا مشاكل انا مسيطره ما تقلقيش

:ربنا يسعدك يا حبيبتي
: مش هنسمع اخبار حلوه عنك بقى
*ردت بابتسامه ساخره
:كان في دكتور اتقدم واول لما قلت له اني مطلقه بعد شهر فلسع
*نظر باسل لها بحزن هو وسيلا فكل واحد منهم كان السبب ولكنها اكملت
: ايه يا جدعان سديت نفسكم انا مش زعلانه الحمد لله بتقدم في شغلي بعمل مشاهدات عاليه و شايله موضوع الجواز من دماغي خاااالص
سيلا :جبت لنا حلو ايه يا باسل
:انت ما قلتيش
:من غير ما اقول عندنا اختي لازم تجيب من نفسك اتفضل انزل هات
بقلمي سحر السحرتي
:لا حلو ايه لازم امشي لسه هعدي على سلوى كويس اني اكلت معاكم سلام
*ذهبت لسلوى وروت لها ما حدث معها بالتفصيل و شعورها ان جواد يحبها وعند وصولها سوف يعترف لها
:مش عايزاك تعشمي نفسك جواد متردد و ضيعك من ايده زمان
: هو انت تعرفي حاجه يا سلوى

:لا بس خايفه عليك و خايفه يكون موضوع انك كنت متجوزه اخوه ده عائق بينكم لان ده تفكير معظم الرجاله
:انا كمان حاسه بقلق بس ما شفتهوش كان رقيق قوي معايا وحنين و بيهتم بكل حاجه بحبها غير اخوه خالص وغيرته عليا غيره حب مش سيطره
: بالراحه على نفسك يا جودي وهدي مشاعرك شويه
: ماشي هسيبك واعدي على بابا واخواتي
: ايه هو كله في يوم واحد خليكي معايا شويه وروحي لهم بكره
: مش عندك مذاكره وامتحانات عشان تخلصي ونشوف لك شغل معايا ونبقى مع بعض
: لا خطيبي مش موافق اسافر
:خلينا كده الرجاله بتتحكم فينا
:هههههه اجرب شويه تحكمات ولا انت بس
: انا خلاص بطلت اخلي حد يتحكم فيا
:يعني لو جواد قال لك اقعدي من الشغل هتقولي له لا
:طبعا لا ومليون لا توبه حرمت سلام بقى خليني اخلص اخر مشوار تقيل قوي على قلبي
: هو لسه قلبه جام-د من ناحيتك
:تخيلي ما دخلش عليا وقال لي حمد لله على السلامه ولا شكرا

:يمكن مكسوف منك
:صلاح بيتكسف اشك
*ذهبت الى والدها فتح الباب بفتور …. دخلت وسلمت على اخواتها وزوجه والدها و اعطتهم الهدايا ولعبت معهم قليلا
: بابا انا همشي و هسافر بكره
:مع السلامه
: كنت عايزاك في كلمتين
:تعالي جوه
:عايزه اسال سؤال واحد هو انا عملت حاجه خليتك بتتعامل معايا كده
:مش عارف يا جودي مش هقدر اجاوبك بس الحب مش بايدينا وانت بالنسبه لي عادي
: هو لما كنت وحيده كنت بتحبني ولما فارس وجوري اتولدوا خلص الحب
: تقريبا تقدري تقولي كده يمكن قلبي قاسي
*اكملت بدموع
: تحب ابطل اجي وما تشوفنيش ثاني او تسمع عني اي حاجه بدل ما انت بتتعامل معايا على اني شخص غير مرغوب فيه لاني بجد تعبت من طريقتك دي
: انت حره اللي عايزه تعمليه مش هلومك

:فهمت بعد اذنك لما احب اشوف اخواتي هكلم طنط تقابلني ولا ده كمان مش حبيبها
:لا دول اخواتك و واجبك تسالي عليهم
:واجبي وانت ما فيش واجب من ناحيتك ليا
:انت اتجوزتي رغم رفضي وادي النتيجه اتطلقتي ما كملتيش شهر
:معاملتك الجافه معايا من قبل ما اتجوز ما تحاولش تربط ده مع ده …. وكوني اتطلقت لانه كان بيض-ربني ما قدرتش استنجد بيك لاني كنت متاكده انك هترفض وتقول لي ده اختيارك …. ك-سر لي ايدي اللي انت ك-سرتها بس الحقيقه انكم انتم الاثنين كس-رتوا اكثر من ايدي ….. ينفع احضنك لاخر مره يمكن ما نتقابلش ثاني
*ارتمت بحضنه وكانها تحضن الصخر بلا حب او مشاعر ….. ابتعدت سريعا وخرجت سريعا وهي تبكي وتركت له المنزل وهي في قرارة نفسها انها اخر مره لن تطلب أن تراه مره اخرى
*عادت الى منزلها رات امها الدموع في عينيها
:في ايه يا جودي
*احتضنتها :هو ليه بابا مش بيحبني يا ماما هو انا عملت حاجه ما استاهلش اتحب
:ابوك مش بيحب البنات ولو سالتي مراته هتقول لك انه بيحب فارس عن جوري و هتق-اسي زيك واكثر كمان انت ربنا عوضك بفهمي انما هي لا قومي اغسلي وشك و وضبي شنطتك عشان بكره ورانا حاجات كثير
بقلمي سحر السحرتي

*عادت جودي وانتظرها جواد في المطار كان وجهه حزينا
*انتظرت جودي منه ان يقول لها وحشتيني لكنه كان جاف في المعامله والكلام بحساب كاول مره وصلت البلد
*استرجعت كلام سلوى ان تهدئ من مشاعرها ابتسمت له فقط لكنها ارادت الارتماء في حضنه
:حمد لله على السلامه
:الله يسلمك
:اجازتك كانت حلوه
:اما نقعد مع بعض هحكي لك
:استريحي وبعدين نبقى نقعد
: مالك يا جواد فيك حاجه
:ابدا إجهاد من الشغل
*لم تقتنع باجابته والتزمت الصمت إلى ان تكشف لها الايام عن السبب لكن لن تمر ايام وستكتشف سريعا
*وصلت السكن وصعدت لشقتها وبعد 10 دقائق نزلت لشقه جواد كي تعطيه حقيبه ارسلتها والدته معها
*طرقت الباب ففتحت جينا الباب وكانت ترتدي قميص نوم وفوقه روب لكنه ملفت النظر
#ماذا تفعل جينا في شقه جواد
 


google-playkhamsatmostaqltradent